eitaa logo
مباحثه فقاهت
6.4هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
2 ویدیو
33 فایل
کانال مباحثه فقاهت وابسته به مدرسه عالی فقهی امام محمد باقر عليه السلام با هدف کمک به تعمیق فقه و اصول و ايجاد فضاي علمی و تخصصی در حوزه ایجاد شده است کانال مباحثه فقاهت در تلگرام https://t.me/+h9HkTrDUB4ViMWY0 🌐ارتباط با مدیر کانال 🆔️ @mobahathah
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 💠 تبیین چند اصطلاح اصولی: معنا، مفهوم، قرن اکید، موضوع له 👤 📝 مشخص شدن حدود این چند اصطلاح می تواند در مواضع متعدد علم اصول، ذهن را از بعضی خلط های نابجا مصون دارد: مفهوم همان تصویر ذهنی و فهم ما از معانی مختلف است. پس از سنخ وجود ذهنی است. هر مفهومی بر معنایی دلالت دارد. معنا در وعاء معنا تقرر دارد و لابشرط از وجود ذهنی و وجود خارجی است. بله اگر بخواهد معنا موجود شود هم در ذهن می تواند موجود شود(مفهوم) هم در خارج. قرن اکید تنها بین دو مفهوم ذهنی برقرار است.... 📚 برگرفته از درس خارج اصول ۱۴۰۱. ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2692&pid=9409#pid9409 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠ادعای زوجیت زن شوهردار 👤 اگر شخصی زوجیت زنی که همسر دارد را مدعی شده و به نزد حاکم برود، حاکم چگونه حکم خواهد کرد؟ در این مساله حضرت استاد قائینی حفظه الله به تفصیلی ملتزم اند که در کلمات دیگران موجود نیست. آن تفصیل بدین شرح است: اگر شوهر _یعنی مردی که مدّعی علیه است_ جزم به خلیّه بودن زن هنگام ازدواج داشته باشد، در این صورت مدعی زوجیت می تواند او را قسم بدهد. در صورتی که شوهر قسم بخورد دعوای مدعی نسبت به او فیصله می یابد، اما در همین صورت مدعی زوجیت می تواند زن را نیز قسم بدهد، اما اگر زن نکول کند زوجیت از بین نمی رود؛ چرا که زوجیت با قسم شوهر ثابت شده است. فایده قسم دادن زن این است که اگر از قسم خوردن نکول کند، در صورتی که علقۀ زوجیت به مرگ یا کفر شوهر و یا طلاق و مانند آن از بین رود... 📚 درس خارج فقه، 1401/09/22 ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. ش👇🏼👇🏼👇🏼 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2707 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 معنای واژه سحت 👤 به نظر آقای سیستانی واژه «سحت» ظهور در حرمت ندارد. گاهی این کلمه در حرمت و گاهی در کراهت استعمال می‌گردد. بنابراین، تعیین هر یک از حرمت یا کراهت در مورد استعمال نیاز به قرینه دارد. مؤید فرمایش ایشان آن است که ابن اثیر در نهایه گفته است: «يرد فى الكلام على الحرام مرة و على المكروه أخرى، و يستدل عليه بالقرائن» به نظر ما این فرمایش صحیح نیست؛ زیرا خود ابن اثیر ابتدای توضیح معنای سحت گفته است:‌ «السُّحْتُ: الحرام الذى لا يحلّ كسبه، لأنه يَسْحَتُ البركة: أى يذهبها» لغویین دیگر نیز معنای سحت را حرام دانسته‌اند. خلیل در العین می‌گوید: ... ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2701&pid=9433#pid9433 📚 درس خارج فقه _ 1401/9/23 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
💠 تحلیل ماهیت و حکم فقهی «بخت آزمایی» 📝 امروزه در برخی از پلتفورم های اینترنتی که در زمینۀ سرگرمی جوانان و نوجوانان فعال هستند، سامانه هایی ایجاد شده که بر اساس انتخاب تصادفی برخی از شرکت کنندگان، مالی را به عنوان جایزه به ملکیت ایشان منتقل می کند. از آنجا که اولاً احتمال صدق عنوان «بخت آزمایی» بر این نحوۀ کسب مال وجود دارد؛ و ثانیاً بنا بر نظر برخی از فقها، کسب مال از طریق «بخت آزمایی» ممنوع است؛ لازم است ماهیت و حکم آن تنقیح شود. ✅ ادامه مطلب را در دنبال کنید. 👇🏼 fa.mfeb.ir/?p=19777/#ZFeqh ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 عدم تقدّم کافی بر تهذیب 👤 گاهی یک روایت در کتاب شریف کافی وارد شده است. ولی همان روایت را جناب شیخ در تهذیب، با اندک تفاوتی نقل می‌کند؛ به گمان برخی در این موارد باید به مصدر رجوع کنیم. و طبیعتا چون کافی، مصدر برای تهذیب است نقل کافی مقدّم است. این بیان، صحیح نیست چرا که.... 📚 درس خارج فقه، ۲۲ آذر ۱۴۰۱ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2709 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 تفاوت منطقه الفراغ با موارد مالا نص فیه 👤 🔻 تفاوت منطقة‌ الفراغ با ما لا نص فیه در چهار مساله است. ما لا نص فیه محل نزاع بین اصولیین و اخباریین است اصولیین در آن قائل به برائت می‌شوند و اخباریین در شبهات تحریمیه، قائل به احتیاط می‌شوند و در شبهات وجوبیه، عدۀ زیادی از ایشان قائل به برائت و عدۀ دیگری قائل به احتیاط هستند. تفاوت بین ما لا نص فیه و منطقة‌ الفراغ در چیست؟ تفاوت اول این است که در منطقة‌ الفراغ... . 📚 خارج اصول( جلسه48، 1401/9/7) ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. ش👇🏼👇🏼👇🏼 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2695&pid=9417#pid9417 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
استفاده حرمت تجری از ایه و ان تبدوا و اشکال استاد بعضی به ایه و ان تخفوا ما فی صدورکم او تبدوه یحاسبکم به الله تمسک کرده اند و گفته اند تجری حرام است چرا که یحاسبکم یعنی مواخذه. و چیزی که مواخذه دارد حرام است. از طرفی یکی از مصادیق تخفوا ما فی صدورکم قصد تجری و گناه است پس حرمت تجری به وسیله ایه ثابت میشود. استاد در مقام اشکال به این استدلال فرمود... 📚 درس خارج اصول استاد گنجی جلسه 58، 15ابان ماه 1401 ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2691 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 جمع شدن قطع با امکان خلاف و جمع نشدن آن با احتمال خلاف 👤 اگر کسی قطع به عدالت زید داشته باشد، احتمال نمی‌دهد که زید فاسق باشد؛ اما اگر از او بپرسند آیا امکان دارد که زید عادل نباشد، می‌گوید که....... 📚 درس خارج اصول، ۸ شهریور ۱۴۰۱. ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2698 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 نکته ای کلیدی در حل بحث توارد حالتین و تعاقب حادثین 👤 🔻 استاد شبیری معتقدند ادله استصحاب عرفا به منظور تطویل عمر یقین جعل شده اند آن هم تطویل عمر یقین به جهت این که شک امری موهون و سست است. نتیجه این استظهار عرفی این است که اگر شک در بقای متیقن ... . 📚 درس خارج اصول، ۱۴۰۱/۰۹/۰۷ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2690 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 تحریر درست محل نزاع در مفاهیم در گروی تحلیل درست «دلالت التزامی» 👤 محقق بروجردی تفسیری از کلام مشهور دربارۀ «مفهوم» بیان می کنند و بر اساس آن، نزاع در مفاهیم را «کبروی» تصویر میکند. حضرت امام(ره) ابتدا در مقابل تصویر فوق، تصویر دومی مطرح میکنند؛ اینکه نزاع، صغروی باشد. سپس نشان میدهد که اختلاف دو تفسیر، در تحلیل شان از «دلالت التزامی» است؛ اینکه آیا دلالت التزامی، دلالت لفظی است یا غیر لفظی؟ سپس نظر مختارشان را بیان میکنند که ... 📚 درس خارج مفاهیم، جلسات 30مهر تا 2آبان1401. ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2706 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 جریان اصل عدم زیاده در صحیحه ابن بزیع 👤 🔻برخی مانند محقق خویی از صحیحه این بزیع استفاده اطلاق در تغیر کرده اند برای ما تمام نیست؛ چون این صحیحه به نقل شیخ طوسی در تهذیب و استبصار، زیاده‌ای دارد که مانع این اطلاق است و از طرفی چون دوران، بین شهادت به زیاده و عدم شهادت است،نسخۀ دارای زیاده مقدم می‌شود.... . 📚 درس خارج فقه( جلسه48، 1401/9/13) ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. ش👇🏼👇🏼👇🏼 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2712 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠حیثی یا فعلی بودن ترخیص در اوامر 👤 با توجه به اينکه مفاد امر ترخيص در تطبيق مامور به، بر هر کدام از حصص طولي و عرضي است اين ترخيص، يک ترخيص حيثي است يا فعلي؟ از نظراستاد... 📚درس خارج اصول،17آبان 1401 ✅ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید👇🏽👇🏽👇🏽 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2708 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir