#روش_شناسی
#امام_خمینی
💠 روش امام خمینی (ره) در تحقیق و تدریس:
🔹 خصلت امام خمینی (ره) در تدریس و تدوین هر یک از علوم اسلامی، این بود که نظرات علمای بزرگ همان علم را نقد و #بررسی دقیق می کرد و همچنین شاگردان کلاس درسش را به #اشکال_کردن وا میداشت. ایشان کلاس ساکت را نمیپسندید و نسبت به سکوت شاگردانش #اعتراض میکرد.
🔸 حتی زمانی که شاگردانش نوشته های درسی خود را به ایشان عرضه می کردند تا ملاحظه نمایند، اگر در انتهای مطالب اشکالی از شاگرد بر استادش وجود نداشت آن را #نمیپسندید و میفرمود: اینها فایده ای ندارند.
🔸 ایشان برای تدریس، به #شرح های مختلف رجوع #نمیکرد، و میفرمود: باید درباره مطالب، خودم #بیندیشم و بعد تدریس یا تدوین کنم. به سبب همین تفکر، تتبع و تحقیقی که پشتوانه تدریس و تدوین ایشان بود، موجب گردید که ایشان غالباً مطالب نو و تازه ای از خود ارائه کنند.
🔹 ایشان بر خلاف نظر علمای گذشته که برای هر یک از علوم موضوع واحدی قائل بودند، میفرمود: نیازی نیست که هر یک از علوم موضوع واحدی داشته باشد، بلکه میتواند دارای چند موضوع باشد. و برای تمیز علوم از همدیگر، هدف و غایت علوم را کافی می انست؛ و در تعریف علم اصول، نظر بزرگان این فن را قبول نکرده و #تعریف_جدیدی از آن ارائه نمودند.
📚 تهذیب الأصول، آیت الله سبحانی، ص 1120؛
خاطرات استاد خاتم یزدی، ص 85.
👈 نکات #اجتهادی بیشتر را از این طریق دنبال کنید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
🔺 کتاب «لُمعه» را در واقع خراسانیها به وجود آوردند
✔️رهبر انقلاب در دیدار ستاد مرکزی کنگرهی ملی شهدای سبزوار و نیشابور: شرح کتاب لمعهی دمشقیّه، کتاب درسی امروز طلبههای ما است. اصلاً خود کتاب لمعه به درخواست سبزواریها نوشته شده. سبزواریها در زمان سربداران نامه نوشتند به شهید اوّل در شام، گفتند: آقا ما حکومت تشکیل دادهایم، شما بیایید اینجا بمانید. شهید گفت: من نمیتوانم بیایم امّا این کتاب را برایتان میفرستم. لمعه را در واقع خراسانیها به وجود آوردند. امروز شرح این کتاب بعد از پانصد ششصد سال جزو کتابهای درسی ما است؛ اینها چیزهای کمی است؟ اینها چیزهای کوچکی است؟ اینها شناسنامهی این شهرهای شما [نشابور و سبزوار] است.
🆔 @feghh_osoul
💢مطالبه استاد فاضل لنکرانی از حوزویان برای پرداختن به مکتب فقهی و اصولی امام خمینی (ره)
🔹متأسفانه در حوزههای علمیه هنوز قدر علمی امام (ره) روشن نیست. مظلومیت علمی امام را در حوزهها میبینیم و این حرفی از روی تعصب و علاقه مفرط به امام نیست... بهگونهای در حوزه وانمود کردهاند که امام نسبت به اقران خودش از جهت علمی عقبتر بوده است.
🔸یکی از بزرگان مشهد که از شاگردان آیتالله خوئی بود، در اواخر عمرشان یک دوره اصول شروع کرده بود، گفتم در این دوره اصولتان نمیخواهید مبانی امام را بیان کنید؟ ایشان گفت مگر آقای خمینی اصول دارد؟ خیلی تعجب کردم، با اینکه شخصیتی بود که با امام و انقلاب هم بیارتباط نبود!. گفتم این چه حرفی است؟ وقتی به قم برگشتم به دفتر نشر آثار امام پیغام دادم که اصول امام را برای ایشان بفرستید. سفر بعد که خدمتشان رفتم گفت من از اصول امام هیچ خبر نداشتم.
🔹هر چه بیشتر روی کتاب مناهج امام کار میکنم در مییابم امام این کتاب را به عنوان یک متن درسی نوشتهاند چون قلم شان در مناهج با قلم شان در کتاب البیع خیلی فرق میکند، اما در ذهن آقایان نمیآید که یک بار این مناهج را باز کنند، یا به گروهی بدهند آن را ببینند و متن درسی قرار دهند. متأسفانه در اثر این بیتوجهی مسئولین حوزه، اصلا محلی از اعراب برای مکتب قم باقی نمانده است!
🔸خیلیها 20 تا 30 سال است درس خارج میگویند آخرش قائل به همان فرمایش آقای خوئی هستند. این که مبنا نشد! باید بعد از این همه سال بتواند یک پایه علمی بگذارد.
@feghh_osoul
💠 کمتر از جمهوری اسلامی نبود!
▪️ شنیدم از آقای خمینی پرسیده بودند: شما جمهوری اسلامی تشکیل دادید، چرا استاد شما آقای حاج شیخ در این فکرها نبود؟
🔸 آقای خمینی فرموده بود: در دوره رضاخان در قم حوزه علمیه تشکیل دادن کمتر از تشکیل جمهوری اسلامی در این دوره نبود. در دورهای که رضاخان همه مظاهر دین را نابود میکرد، حاج شیخ در کنار مرکز دولت، متصل به تهران، حوزه علمیه تشکیل داد. حاج شیخ از این کرامات اخلاقی دینی داشت که توانست چنین حوزهای برپا کند.
📚 جرعهای از دریا ؛ ج ۲ ص ۵۰۱
@Taghvim_Olama | تقویم علماء
📎 وقایع ۲۲ خرداد
#شمسی
🗓 سال ۱۲۲۹
📌 درگذشت آیتالله محمدحسن نجفی معروف به صاحب جواهر از فقهای شیعه در قرن سیزدهم و نویسنده جواهر الکلام.
🗓 سال ۱۲۸۶
📌 درگذشت آیتالله سید محسن عراقی فقیه و واقف شیعه در اراک.
🗓 سال ۱۳۱۴
📌 درگذشت آیتالله سید حسن صدر فقیه شیعه و نویسنده کتاب تأسیس الشیعه لعلوم الاسلام.
🗓 سال ۱۳۴۴
📌 آقایان سیدمهدی گلپایگانی و شیخ محمدعلی صفایی از سوی آیت الله گلپایگانی برای ملاقات با امام خمینی رهسپار ترکیه شدند.
🗓 سال ۱۳۵٧
📌 منابع ساواک از انتشار کتاب «شهیدی دیگر از روحانیت» در خارج از کشور خبر دادند. این کتاب در واقع یادنامه شهید مصطفی خمینی است و به حجتالاسلام شهید شیخ نصرتالله انصاری قزوینی تقدیم شده بود.
🗓 سال ۱۳۶۲
📌 درگذشت بانو امین مجتهده اصفهانی تنها زن مجتهده جهان اسلام وی صاحب تألیفات متعددی از جمله تفسیر قرآن در 15 جلد، مخزن العالی، معاد یا آخرین سیر بشر، جامع الشتاب و اربعین هاشمیه بود.
🗓 سال ۱۳۶۹
📌 درگذشت آیتالله علی مشکات سدهی از فقها و اساتید حوزه علمیه اصفهان.
🗓 سال ۱۳۷۴
📌 درگذشت آيتالله ميرزا كاظم دينوری از علماء و فقهای نامدار تبريز.
🗓 سال ۱۳۷۸
📌 درگذشت آيتالله مجدالدین محلاتی روحانی واعظ، خیّر و فعال در انقلاب اسلامی ایران.
📎 وقایع ۲۳ ذیالقعده
#قمری
🗓 سال ۱۳۶۳
📌 درگذشت آیتالله اسماعیل معزی از فقهای شیعه.
🗓 سال ۱۴۱۹
📌 درگذشت آیتالله محمود انصاری قمی از فقهای شیعه.
@Taghvim_Olama | تقویم علماء
🗓 ٢٢خرداد سالروز درگذشت آیتالله محمدحسن نجفی
📌 صاحب جواهر نذر کرده بود، خداوند به او سلامتی بدهد تا «جواهر» را بنویسد و بعد از آن اگر خدا خواست از دنیا برود. ایشان میفرمود: درخواست من مستجاب شد، ولی من نمیخواهم بمیرم. لذا ايشان يک ورق از «جواهر» را گرو نگه داشت!
📌 بعد از چند سال صاحب «جواهر» گفت: مثل اینکه من رفتنی هستم چون دیگر هیچ تعلّقی به دنیا ندارم. سپس آن يک ورق را نوشت و بعد از مدّتی کوتاه از دنیا رفت.
📚 جرعهای از دریا، ج ۳ ص ۵۳۴
@Taghvim_Olama | تقویم علماء
✔️ آیت الله سید موسی شبیری زنجانی (مدظله العالی):
🔸 حاج آقاى ما كه جزء ممتحنين حوزه بود، مىفرمود: آشيخ قاسم نحوى، جزء ممتحنين بود و از طلبه درس خارجخوان، به جاى اينكه از كفايه بپرسد، از فلان مسأله ادبى سيوطى مىپرسيد. حاج آقاى ما ناراحت مىشد و مىگفت: آقا! طلبه در اين وقت، مطالب ادبى يادش نيست، شما بايد از كفايه سؤال كنيد.
هنگامی که از مطالب ادبى سؤال مىشود، طلبه درس خارجخوان که از این مباحث فاصله گرفته است خودش را مىبازد و معلوماتش را فراموش میکند و شكست میخورد.
📚 جرعهای از دریا، ج2 ص691
@feghh_osoul
هدایت شده از فقه اهل البیت علیهم السلام
إطلالة على التراث الفقهي حول مفطرية الدخان في الصوم
آية الله الحاج الشيخ حسين حلبيان الإصفهاني
تعريب: الشيخ أحمد الأسدي
مجلة الاستنباط العدد ١٢
https://eitaa.com/FeqhoAhlelbayt
هدایت شده از فقه اهل البیت علیهم السلام
4_5791721204897287989.pdf
6.23M
إطلالة على التراث الفقهي حول مفطرية الدخان في الصوم
آية الله الحاج الشيخ حسين حلبيان الإصفهاني
تعريب: الشيخ أحمد الأسدي
مجلة الاستنباط العدد ١٢
https://eitaa.com/FeqhoAhlelbayt
⚠️ذيل دعاى عرفه
در مورد ذیل دعای عرفه فراوان نوشته اند و پایان نامه و مقالاتی هم به اصالت سنجی آن پرداخته اند.
✅ذکر این گفتار مختصر از فقیه شهیر، آیت الله سید موسی شبیری زنجانی مفید است:
«شناخت متن حديث و اینکه از عبارات يك متن بتوان آن را به معصوم علیه السلام استناد داد، كار بسیار مشكلى است و شخصى مثل مرحوم #مجلسى مى تواند در اين ميدان اظهار نظر كند.
آقاى [امام] خمينى چون با عرفان سروكار داشت و مضامين ذيل دعاى عرفه را بلند و والا يافته بود، معتقد بود كه اين ذيل حتماً از حضرت سيدالشهداء علیه السلام است...
ولى بعداً معلوم شد كه اين ذيل از منشآت ابن عطاءالله اسكندرانى از بزرگان صوفيه در قرن هفتم و اوائل قرن هشتم است كه شروح بسيارى بر كتابش نوشتهاند. اين را مرحوم جلال همايى در مولوى نامهاش (ج۲ ص۱۸) تذكّر داده است.
ابن عطاءالله اسكندرانى در سال ۷۰۹ يعنى حدود ۴۵ سال پس از وفات ابن طاووس در سال (م ۶۶۴) از دنيا رفت.
اين ذيل در نسخه هاى قديمه اقبال وجود ندارد و بعداً به اقبال ملحق گرديده است.[1]
مرحوم مجلسى در بحارالأنوار (ج۹۵ ص۲۲۷) تصريح كرده است كه اين عبارات از امامان نيست و با نوشته هاى صوفيه مسانخ است.
البته مجلسى اطلاع نداشت كه قائل اين عبارات كيست ولى آن را از صوفيه مى دانست.
1⃣ شهيد اوّل هم در مجموعهاش (نسخه ش ۸۹۳۲ کتابخانۀ مجلس) دعاى عرفه را بدون ذيل از سيد بن طاووس نقل مى كند و محال است شهيد كه تمايلات عرفانى هم داشته - چنان كه از اشعارش پيداست - ذيل را در كتاب سيّد ديده باشد و نقل نكند.»
📗جرعه ای از دریا، ج۳، ص۲۵۶
@shobeiri
✔️ آیت الله سید احمد #مددی(مدظله العالی):
🔸 «لا صلاه الا بطُهور» عرض کرديم که ضبطِ صحيحش «طُهور» است. «طَهور» نيست. اشتباه خوانده نشود. «طُهور» به معنای «طُهر» است...
🔹 «طَهور» لفظ عربی است به معنی «ما يُتَطَهَّرُ به»، مثل «سَهور: ما يُتَسَهَّرُ به»، «وَضوء: ما يُتَوَضَّؤُ به». پس در آنجایی که در روايت دارد «التراب احد الطَّهورين» آنجا را به فتح بخوانيد، {ولی} «لا صلاة الا بطُهور» را به ضم بخوانيد.
#فقه
@Nardebane_feghahat