9.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚫️ آموزش پاراگراف نویسی
❌جمله تحدیدی ❌
✔️ دو نوع:
▫️ جمله تحدیدی اول پاراگراف
▫️ جمله تحدیدی میان پاراگراف
📖 منبع: کتاب نگارش دانشگاهی پاراگراف نویسی، ص39-40
🔻دسترسی به قسمت های قبلی آموزش:
۱. آموزش پاراگراف نویسی قسمت اول(ساختمان یک پاراگراف کامل)
⏯ https://eitaa.com/method_academy/33
2. آموزش پاراگراف نویسی قسمت دوم(ویژگی یک پاراگراف با کیفیت)
⏯ https://eitaa.com/method_academy/40
3. آموزش پاراگراف نویسی قسمت سوم( ویژگی های 6 گانه جمله موضوع)
⏯ https://eitaa.com/method_academy/66
4. آموزش پاراگراف نویسی قسمت چهارم(راهکارهای محدودسازی جمله موضوع
⏯ https://eitaa.com/method_academy/94
5. آموزش پاراگراف نویسی قسمت پنجم(صورت های بسط پاراگراف با کمک توصیف)
⏯ https://eitaa.com/method_academy/166
6. آموزش پاراگراف نویسی قسمت ششم(انواع جمله های پشتیبان)
⏯ https://eitaa.com/method_academy/199
#پاراگراف_نویسی
#نویسندگی
#مهارتی
https://eitaa.com/pezhoohesh
💠 ویژگیهای صاحب «قاموس الرجال»
❖ از بیانات آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی:
● از ویژگیهای مؤلف «قاموس الرجال» دقت نظر، وسعت اطلاع و استفاده از منابع مختلف و توجه به تصحیفات و یافتن علل تصحیفات و توجه به اشتباهات بزرگان و علل اشتباه آنها است. ایشان در این جهات از افراد کمنظیر یا بینظیرند، هم از لحاظ دقتنظر، هم از لحاظ آگاهی.
● آقای حاج شیخ محمد تقی شوشتری اطلاع کامل از رجال شیعه دارد؛ مثلاً در فلان کتاب تاریخ، یا در فلان کتاب شعر و کتب ادبی دیگر به مطالبی برخورد کردهاند و به نکاتی دست یافتهاند که تا تضلّع در رجال نباشد، توجه به آنها حاصل نمیشود.
● ایشان در اثر کثرت تنبهات و کثرت احاطهای که در علم رجال داشتهاند، گاهی مطلب دور از ذهنی را از یک مطلب شعری یا یک مطلب تاریخی برای موضوع رجالی کشف کردهاند و برای مطالب رجالی به کار بردهاند و این ابتکاری است که کمتر کسی دارد.
● ممکن است شخصی از استعداد و نبوغ بینظیر برخوردار باشد، ولی اگر سنین متمادی کار نکرده باشد، نمیتواند بعضی از مشکلات و جهات مخفی را به دست بیاورد؛ مثلاً فرض کنید در باب حدود و دیات روایتی باشد که متضمن نکتهای متناسب با باب طهارت است. شخص فقیهی که به فقه احاطه دارد، میتواند بگوید که از این روایت برای فلان مطلب میتوان سود جست؛ چون نقاط تاریک مسائل فقهی را میداند و میتواند بگوید که این روایت در غیر بابش ذکر شده و آن نقطه و نکته تاریک را میتواند روشن کند.
● ایشان چون در رجال سیر کرده و جهات تاریک و مبهم رجال را میداند، یک وقت در شعری مطلبی مییابد که متنبه میشود که این شعر آن نقطه تاریک را روشن میکند.
● ایشان علاوه بر احاطه بسیار، فهم فوق العادهای نیز دارند و از این احاطه و فهم هم استفادههای بسیار زیادی کردهاند.
📚 جرعهای از دریا، ج۱، ص۷۳
#رجال #قاموس_الرجال
@madras_emb
📎 وقایع ١٤ آذر
#شمسی
🗓 سال ۱۳۰۲
📌 درگذشت آیتالله سیدمحمدباقر درچهای اصفهانی، از شاگردان بنام میرزای شیرازی و از مدرسان ممتاز حوزه علمیه نجف.
🗓 سال ۱۳۲۰
📌 درگذشت آیتالله محمدطاهر تنکابنی فقیه، فیلسوف و ریاضیدان.
🗓 سال ۱۳۳۳
📌 شاه مسئولیت بنای یک مسجد در دانشگاه تهران را بر عهده آیتالله شیخ محمد سنگلجی گذاشت.
🗓 سال ۱۳۳۶
📌 درگذشت آیتالله حاج سیدحسن چهارسوقی، از فعالان حوزه علمیه اصفهان.
📎 وقایع ۲۱ جمادیالاول
#قمری
🗓 سال ۱۴۰۶
📌 درگذشت آیتالله سید مجدالدین قاضی از علمای درفول.
🗓 سال ۱۴۴۴
📌 درگذشت آیتالله سید محمدصادق روحانی از مراجع تقلید شیعه قم.
@Taghvim_Olama | تقویم علماء
#تعقل_فقیهانه(۸)
فیض کاشانی و صاحب جواهر
💢مرحوم فیض کاشانی (قدس سره) در عین تصریح به استحباب «تحنک» در نماز و غیر نماز تصریح میکنند که چون این عمل در این زمان ترک شده است، مصداق لباس شهرت و حرام است.
"الظاهر من أكثر الروايات عدم اختصاصها بالصلاة، بل التحنك سنة مطلقا الا أنه قد ترك اليوم بحيث صار من لباس الشهرة المنهي عنه"
📚مفاتیح الشرائع، ج ۱، ص ۱۱۱.
💢و مرحوم صاحب جواهر (قدس سره) این نظر را اینگونه توضیح میدهند:
«أن الحرمة من جهة الشهرة لا تنافي دليل الندب الظاهر فيما لا يشمل هذه الجهة و نحوها»
📚جواهر ج ۸، ۲۵۲ و ۲۵۳.
#تعقل_فقیهانه
#عرف
#تأثیر_زمان_و_مکان
#جمود_بی_مورد
🆔@andalibhamedani
11.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 کلیپ تصویری: «دعا و توصیه حضرت آیتالله بهجت به همه محبان اهلبیت علیهمالسلام»
🏴 بهمناسبت یادبود ارتحال حضرتآیتالله بهجت قدسسره (براساس تاریخ قمری، ۲۲ جمادی الاولی)🏴
✅حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
▫️ به خدا میسپاریم همه را، [از خداوند میخواهیم] توفیقات همه را؛ [خداوند] موفق بفرماید همه را برای علم نافع و عمل صالح.
▫️ کاری کند که با محمد و آل صلواتاللهعلیهم، با ثِقلَین اتصال پیدا کنیم و از آنها جدا نشویم که اگر از آنها جدا بشویم یک ذره، جدا میشویم هزار ذره! چون همه [اعمال] با هم رفاقت دارند [و] همدیگر را دعوت میکنند.
🎥 جهت دسترسی به دیگر فیلمها و کلیپهای منتشر شده در بخش «بیانات و نصایح آیت الله بهجت قدسسره» در پایگاه اینترنتی #آپارات به لینک زیر مراجعه فرمایید:
🌐https://www.aparat.com/playlist/143277
☑️ کانال رسمی مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت #آیت_الله_بهجت قدسسره
✅ @bahjat_ir
.
راشد همدانی و امام زمان
(عجل الله تعالی فرجه الشریف)
احمد بن فارس ادیب از اساتید شیخ صدوق می گوید:
راشد همدانی از مردم هَمَدان به حج می رود. هنگام بازگشت، کاروان در بیابانی منزل می کنند تا شب را به روز آورند. مرد، در انتهای کاروان به خواب رفته بود. وقتی که از حرارت آفتاب بیدار شد، کاروان رفته بود و اثری از آن به جای نمانده بود.
حاجی همدانی در این زمینه می گوید:
در آن لحظه وحشت زده از جا برخاستم و بدون آن که بدانم به کجا می روم، با توکل به خدا به راه افتادم. مقداری راه رفته بودم که سرزمین سبز و خرمی را دیدم و در وسط آن منطقه سرسبز، خانه ای را دیدم که دربانی بر درِ آن ایستاده است. به سوی دربان رفتم، تا مرا راهنمایی کند. دربان، مرا با خوشرویی پذیرفت و بعد از اجازه گرفتن از صاحب خانه مرا به درون خانه نزد صاحب خانه برد.
جوانی در اتاق نشسته بود و در بالای سرش شمشیر بلندی از سقف آویزان بود. سیمای آن جوان مانند ماه شب چهارده می درخشید.
سلام کردم بعد از پاسخ فرمود:
می دانی من که هستم؟!
گفتم: نه.
فرمود: من قائم آل محمد هستم. من آن کسی هستم که در آخر الزمان ظهور خواهم کرد و جهان را پر از عدل و داد خواهم کرد؛ وقتی که از ظلم و بیداد پر شده باشد. تا این سخن را شنیدم، به رو بر زمین افتادم و چهره ام را به خاک ساییدم.
فرمود: این کار را نکن، سرت را بلند کن. من اطاعت کردم.
سپس فرمود: تو فلانی هستی و نام مرا بر زبان آورد. از شهری هستی که در دامن کوه قرار دارد و هَمَدانش گویند.
گفتم: آری سرورم چنین است.
فرمود: می خواهی نزد خانواده ات بازگردی.
گفتم: بلی ای آقای من، و به آنان مژده دیدار شما را خواهم داد.
حضرتش به خادم اشاره ای فرمود. خادم، دستم را گرفت و کیسه ای به من داد و چند قدم همراه من برداشت که من تپّه و ماهورها و درختانی و مناره مسجدی را دیدم.
پرسید: این شهر را می شناسی.
گفتم: نزدیک ما شهری است به نام اسد آباد و این بدان شهرماند.
گفت: این همان اسد آباد است برو به خوشی و سعادت. دیگر او را ندیدم.
وقتی که داخل اسد آباد شدم، کیسه را باز کردم. دیدم محتوی چهل یا پنجاه دینار زر است. پس به سوی همدان رفتم و تا دینارها باقی بود روزگار خوشی داشتم. همسفران او که در حج بودند، پس از زمانی نه چندان کوتاه رسیدند و گم شدن او را به همه می گفتند. وقتی او را در شهر خودشان دیدند، تعجب کردند. فرزندان و خاندان او و بسیاری از کسان، از سفر این مرد هدایت یافتند.[1]
📗[1] كمال الدين و تمام النعمة، ج 2، ص 188 منبع : امام زمان (ع) سرچشمه نشاط جهان، ص: 147؛ پاک نیا، عبدالکریم.
@jawaher_kalam
⚡️#اجتهاد_قبل_از_بلوغ
🔻 آیت الله حاج آقا نصرالله شاه آبادی
🔹مرحوم آقا حاج شیخ احمد، اخوی بزرگ پدر ما، مرد ملاّیی بود. میرزا محمد جواد برای آقا حاج شیخ احمد در سن ۳۰ سالگی _ سال ۱۳۰۸ هـ ق _ تصدیق اجتهاد مینویسد و در آنجا متذکر میشود: «تأخیر در دادن تصدیق اجتهاد به شیخ احمد به خاطر این نبود که به مرحلۀ اجتهاد نرسیده، بلکه از آن جهت بود که نگویند عواطف پدری موجب آن شد که در آن سنین کم به وی اجازه اجتهاد بدهم؛ از اینرو گذاشتم تا پنج نفر از علمای عصر به او تصدیق اجتهاد بدهند[1]، آن وقت ششمین اجازه را من بدهم».
میرزا محمد جواد به ایشان فوق العاده علاقه داشت. گوشهای از عواطف پدری ایشان به حاج شیخ احمد و نیز مقام علمی و تقوای وی در فقرات همین اجازه نامه مشهود است.
1️⃣. از این پنج اجازه، اجازه اجتهاد مرحوم میرزا محمد باقر خوانساری صاحب روضات الجنات در سال ۱۳۰۴ هـ ق و مرحوم سید محمد هاشم خوانساری چهارسوقی صاحب مبانی الاصول در سال ۱۳۰۵ هـ ق، موجود است.
📚 حدیث نصر ص۵۳
@FEQH_AL_SHIA
روحانی زاهد، مرحوم سید عباس معصومی لاری، متوفای 1349ق. مدفن مقبره آل آقا. کنار پارک شیرین. کرمانشاه.
@FEQH_AL_SHIA
📚کشف الأوهام [في حلية شرب الغلیان في شهر الصیام]
🖋میرزا محمدتقی نوری مازندرانی
یکی از مباحثی که تقریبا از اوایل قرن یازدهم در مجامع فقهی شیعه و سنی رایج شد، به پیدا شدن گیاهی به نام تنباکو برمیگشت که قبل از آن نبود. استفاده از تنباکو مباحث مختلفی را ایجاد کرد که تا مدتها محافل و مدارس فقهی به آن میپرداختند.
پس از دوره صفویه و با روی کارآمدن قاجاریه، این بحث شدت بیشتری پیدا کرد و رسالههای مختلفی درباره حلیت یا عدم حلیت و مفطر بودن یا نبودن آن نوشته شد. در این بین یک فتوا و گویا عمل به آن از یک فقیه برجسته در مازندران باعث حرف و حدیثهایی شد. میرزا محمدتقی نوری مازندرانی (والد محدث نوری) قائل به عدم مفطریت دخان بود و به گفته صاحب قصص العلما ظهر ماه رمضان علانیه بر روی منبر قلیان میکشید. با این که قائلین به عدم مفطریت دخان در آن زمان و پیش از آن، افراد برجستهای بودند؛ ولی طبق سیره علما احتیاط میکردند. میرزا محمدتقی با این عمل باعث شد فقیه برجسته این عصر، یعنی حجة الاسلام سید محمدباقر شفتی، موضع سختی بگیرد و موجب دردسر برای وی شود.
پس از این ماجرا، وی در دفاع از خود و رد اشکالات وارده، رسالهای نوشت با نام کشف الاوهام و جواب ایرادات و اشکالات را داد و ضمناً دیدگاه خود را شرح داد. این رساله ضمن مباحث فقهی، به آنچه بر او رفته از سختیها، مشکلات و سرزنشها پرداخته و بخش زیادی از رساله او به گلایه از اوضاع اجتماعی و ... گذشته است. این رساله جذاب، سرنوشت یک بحث فقهی و تأثیر آن را در جامعه بیان میکند.
@FEQH_AL_SHIA
🔴 کمترین نتیجه توهین به علما در دنیا چیست؟
مرحوم آیت الله بهجت: ائمۀ ما علیهمالسلام به علما و فقها و راویان احادیث احترام میگذاشتند؛ ولی ما بیحرمتی میکنیم، بدگویی میکنیم و…؛ غافل از اینکه کمترین سزای بیاحترامی به آنها، بلاهایی است که در این دنیا بر انسان وارد میشود؛ از قبیل کوتاهی عمر، سوء عاقبت و…
زمانی؛ شخصی با صاحب جواهر به مجادله پرداخت. صاحبجواهر به او نفرین کرد و خطاب به امیرالمؤمنین علیهالسلام عرض کرد و فرمود: اگر غَرَض این شخص از این مجادله، مطلب دیگری است، از نجف بیرونش کن! و آن آقا مجبور شد پانزده سال در جای دیگر با دربهدری اقامت کند.
شاید بعضی از اهل علم گمان کنند که اگر علما و اهل علم همدیگر را تنقیص کنند، اشکال ندارد، ولی چنین نیست؛ بلکه خطر خردهگرفتن بر اهل علم، بیشتر از ایراد و اعتراض به دیگران است؛ لذا انسان حتی در موارد تشخیص عدم اهلیت علما باید احتیاط کند؛ زیرا تنقیص علما خیلی مشکل است.
📜در محضر بهجت، ج ۳، ص ۲۶۳.
@FEQH_AL_SHIA
May 11