🔴 کمترین نتیجه توهین به علما در دنیا چیست؟
مرحوم آیت الله بهجت: ائمۀ ما علیهمالسلام به علما و فقها و راویان احادیث احترام میگذاشتند؛ ولی ما بیحرمتی میکنیم، بدگویی میکنیم و…؛ غافل از اینکه کمترین سزای بیاحترامی به آنها، بلاهایی است که در این دنیا بر انسان وارد میشود؛ از قبیل کوتاهی عمر، سوء عاقبت و…
زمانی؛ شخصی با صاحب جواهر به مجادله پرداخت. صاحبجواهر به او نفرین کرد و خطاب به امیرالمؤمنین علیهالسلام عرض کرد و فرمود: اگر غَرَض این شخص از این مجادله، مطلب دیگری است، از نجف بیرونش کن! و آن آقا مجبور شد پانزده سال در جای دیگر با دربهدری اقامت کند.
شاید بعضی از اهل علم گمان کنند که اگر علما و اهل علم همدیگر را تنقیص کنند، اشکال ندارد، ولی چنین نیست؛ بلکه خطر خردهگرفتن بر اهل علم، بیشتر از ایراد و اعتراض به دیگران است؛ لذا انسان حتی در موارد تشخیص عدم اهلیت علما باید احتیاط کند؛ زیرا تنقیص علما خیلی مشکل است.
📜در محضر بهجت، ج ۳، ص ۲۶۳.
@FEQH_AL_SHIA
May 11
🔰درگذشت آیت الله شیخ #احمد_بیدآبادی، مجتهد و حاکم شرع در اصفهان (۱۳۵۷)
🔹شیخ احمد مجتهد بیدآبادی فرزند آیتاللّه شیخ محمّدجواد حسینآبادى و ررادر بزرگ عارف شهیر آیت الله محمدعلی شاه آبادی است که در سن سیزده سالگى به مرتبه رفیع اجتهاد نائل آمد و به میرزا احمد مجتهد معروف شد.
🔸وی در حدود سال1278 قمری در اصفهان به دنیا آمد و همان کودکی به آموزش علوم اسلامی پرداخت و به جهت داشتن حافظه بسیار قوی اشعار هزارگانه کتاب سیوطی و کتاب معالم را از هفت سالگی حفظ بود و قرآن را در ۱۴ سالگی حفظ کرد.
🌀ایشان علاوه بر پدرش، از محضر اساتیدی چون از دیگر اساتید وى، میرزا محمد باقر چهارسوقى (علامه صاحب روضات) و نیز برادرش، علامه میرزا محمدهاشم چهارسوقى استفاده کرد و در سن ۱۳ سالگی به درجه اجتهاد رسید و از محضر شش تن از اساتیدش تاییدیه اجتهاد دریافت کرد.
☄ایشان سالها به تبلیغ و تدریس اشتغال داشت و شاگردانی چون برادرش میرزا محمّدعلى شاهآبادى؛ آقا جمالالدین خوانسارى؛ شیخ محمّدرضا کلباسى تربیت کرد.
🍁وی در مدرسه میرزا مهدى(مسجد المهدى) محکمه و مراجعه داشته، علاوه بر تدریس، به امور قضا و رفع اختلافات نیز اشتغال داشت.
◾️او سرانجام در 21 جمادىالاول 1357 قمری مصادف با ۲۸ تیر 1317 شمسی در حدود 80 سالگی وفات یافت و در تخت فولاد داخل بقعه بروجردى به خاک سپرده شد.
#زندگی_نامه
♨️ #سیره_علما؛ کُنجی برای انس با گَنج خاطرات علما
@sireyeolama
📎 وقایع ١۶ آذر
#شمسی
🗓 سال ۱۲۷۴
📌 ولادت آیتالله سید جواد حسینی خامنهای از علماء و مجتهدین شیعه.
🗓 سال ۱۳۰۲
📌 درگذشت آیتالله سیدمحمدباقر درچهای اصفهانی، از فقهاء و اساتید حوزه علمیه نجف.
🗓 سال ۱۳۲۱
📌 درگذشت آیتالله آیتالله آقاضیاء عراقی، از مراجع تقلید شیعه و از اساتید حوزه علمیه نجف.
🗓 سال ۱۳۵۷
📌 اعلامیه آیات عظام: گلپایگانی، مرعشی نجفی و شریعتمداری مبنی بر درخواست آنها از سربازان برای تیراندازی نکردن به سوی مردم تبریز منتشر شد.
@Taghvim_Olama | تقویم علماء
هدایت شده از خبرگزاریحوزهامامسجّادعلیهالسَّلاماصفهان
سلام
دفترپاسخگویی به
سوالات شرعی
مشاوره مذهبی
خانواده
حوزه علمیه امام سجادع
بصورت رایگان
از۸صبح.تا۸شب
حضوری.وتلفنی
باکارشناسان.ویژه
درخدمت.عزیزان
میباشد
اصفهان
خ.احمداباد.ک۱۸
03132264040
اعلام بفرماید
8.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥آیت الله العظمی جوادی آملی
«مرگ از بهترين عوامل پويايی و حرکت است. اينکه غرب خيال ميکند انسان قبرستان برود مرده را ببيند اين نوارهای سياه را ببيند، از کار ميماند، اينها #خيال ميکنند مرگ پوسيدن است مرگ آخر خط است؛ اما در اسلام اين مرگ عامل پويايی است. ميگويد من اين حادثه برای من هم هست و اولين چيزی که از من ميپرسند ميگويند: «عمرک فيما أفنيت» مهمترين عامل حرکت و فعاليت شبانه روزی، #ياد مرگ است.ما گاهی اسلامی حرف ميزنيم و غربی فکر ميکنيم، خيال ميکنيم مرگ و قبرستان رفتن و اينها آدم را سُست ميکند، اين جور نيست مرگ بهترین واعظ است: «کفی بالموت واعظا»، چون ميدانيم همين که رفتيم پا از پا حرکت نميکند مگر اينکه سؤال ميکنند: «عمرک فيما أفنيت» چکار کردی؟ چه چيزی آوردی؟ انسان با دست پُر که بميرد هم روح و ريحان است هم به آسانی جان ميدهد، هم جواب نقد است.»
درس تفسیر ٩۶/١/٢٩
@FEQH_AL_SHIA
🌧#داستان_نماز_باران
زمان اشغال ایران توسط متفقین (۱۳۶۳ ه ق) مردم ازخشکسالی زیاد نزد آیتالله خوانساری رفتند و تقاضای دعا کردند...
ایشان به همراه جمعی ازمردم به بیابانی نزدیک قم میروند و نمازباران را میخوانند
روز اولودوم باران نمیآید، اماروز سوم( با گریه و الحاد بیشتر) باران زیادی میآید...
نیروهای خارجی(متفقین) که ایشان را مسخره میکردند،ازاین اتفاق اظهار شگفتی میکنند و...
منبع:خبرگزاری شبستان
🌸آیة الله العظمی اراکی میفرماید:
به آیةالله سیدمحمدتقی خوانساری گفتم:
شما خیلی جرأت کردید درمیان آن همه جمعیّت انگلیسیمنش رفتید و نماز باران خواندید!
درنماز حالتان چگونه بود؟
ایشان فرمود:وقتی اللهاکبر نماز را گفتم، احساسکردم با خود خدا درحال صحبت هستم وخودمرا درمقابل خدا یافتم،در قلبم احساس کردم که اگرالان ازخدا هر چیزی را بخواهم،اجابت میفرماید
❤️بعدآیتالله اراکی درباره مرحوم خوانساری، فرمود:ایشان نگهبان قلب داشتند
کار نگهبان مراقبت است؛ هرکسی که میخواهد ازبیرون بیاید،اورا بازرسی میکند
بعضیازبندگان صالح خدا ،قلبشان نگهبان دارد ونمیگذارند هرچیزی وارد آن شود
وبعضیقلوب،هنگام نماز نگهبان ندارند؛مانند: نماز محصّلی که حواسش به درسش است و بازاری که فکرش در خرید وفروش است و دردلش خدا نیست چهکاری میتواند انجام دهد و چه مشکلی را میتواند حل کند؟!
عللخشکسالیو قحطی؛براساس روایات:
گناه مردم؛ ظلم حاکمان و غضب الهی
منبع:سایت حوزه علمیه قم
🆔@FEQH_AL_SHIA
#امام_زمان
✅ العبد محمدتقی بهجت:
💠در هر فیضی، خصوصی باشد یا عمومی، داخلی باشد یا خارجی، جسمانی باشد یا روحانی، بلاکلام، واسطه [فیض] او است.
☘️ فقط از ناحیه همان یک فیض (امام زمان عجلاللهتعالیفرجهالشریف) است و توجه به همه ائمه علیهمالسلام هم به او راجع میشود.
📚 کتاب حضرت حجت (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، ص٣١٣
💠@FEQH_AL_SHIA
#روش_شناسی
#امام_خمینی
💠 روش امام خمینی (ره) در تحقیق و تدریس:
🔹 خصلت امام خمینی (ره) در تدریس و تدوین هر یک از علوم اسلامی، این بود که نظرات علمای بزرگ همان علم را نقد و #بررسی دقیق می کرد و همچنین شاگردان کلاس درسش را به #اشکال_کردن وا میداشت. ایشان کلاس ساکت را نمیپسندید و نسبت به سکوت شاگردانش #اعتراض میکرد.
🔸 حتی زمانی که شاگردانش نوشته های درسی خود را به ایشان عرضه می کردند تا ملاحظه نمایند، اگر در انتهای مطالب اشکالی از شاگرد بر استادش وجود نداشت آن را #نمیپسندید و میفرمود: اینها فایده ای ندارند.
🔸 ایشان برای تدریس، به #شرح های مختلف رجوع #نمیکرد، و میفرمود: باید درباره مطالب، خودم #بیندیشم و بعد تدریس یا تدوین کنم. به سبب همین تفکر، تتبع و تحقیقی که پشتوانه تدریس و تدوین ایشان بود، موجب گردید که ایشان غالباً مطالب نو و تازه ای از خود ارائه کنند.
🔹 ایشان بر خلاف نظر علمای گذشته که برای هر یک از علوم موضوع واحدی قائل بودند، میفرمود: نیازی نیست که هر یک از علوم موضوع واحدی داشته باشد، بلکه میتواند دارای چند موضوع باشد. و برای تمیز علوم از همدیگر، هدف و غایت علوم را کافی می انست؛ و در تعریف علم اصول، نظر بزرگان این فن را قبول نکرده و #تعریف_جدیدی از آن ارائه نمودند.
📚 تهذیب الأصول، آیت الله سبحانی، ص 1120؛
خاطرات استاد خاتم یزدی، ص 85.
👈 نکات #اجتهادی بیشتر را از این طریق دنبال کنید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
🔰روزنامه اعلام ارتحال آيت الله العظمی حاج شیخ محمدکاظم شیرازی قدس سره
🔸در اسناد شاگرد مبرز ایشان آيت الله العظمی صافی گلپایگانی قدس سره
🔻نشر بهمناسبت ۲۲ جمادی الأولی سالروز وفات معظم له
▶️@FEQH_AL_SHIA