eitaa logo
فقه الشیعة
136 دنبال‌کننده
877 عکس
163 ویدیو
68 فایل
دروس فقه و اصول
مشاهده در ایتا
دانلود
📎 وقایع ١۶ آذر 🗓 سال ۱۲۷۴ 📌 ولادت آیت‌الله سید جواد حسینی خامنه‌ای از علماء و مجتهدین شیعه. 🗓 سال ۱۳۰۲ 📌 درگذشت آیت‌الله سیدمحمدباقر درچه‌ای اصفهانی، از فقهاء و اساتید حوزه علمیه نجف. 🗓 سال ۱۳۲۱ 📌 درگذشت آیت‌الله آیت‌الله آقا‌ضیاء عراقی، از مراجع تقلید شیعه و از اساتید حوزه علمیه نجف. 🗓 سال ۱۳۵۷ 📌 اعلامیه آیات عظام: گلپایگانی، مرعشی نجفی و شریعتمداری مبنی بر درخواست آنها از سربازان برای تیراندازی نکردن به سوی مردم تبریز منتشر شد. @Taghvim_Olama | تقویم علماء
سلام دفترپاسخگویی به سوالات شرعی مشاوره مذهبی خانواده حوزه علمیه امام سجادع بصورت رایگان از۸صبح.تا۸شب حضوری.وتلفنی باکارشناسان.ویژه درخدمت.عزیزان میباشد اصفهان خ.احمداباد.ک۱۸ 03132264040 اعلام بفرماید
8.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥آیت الله العظمی جوادی آملی «مرگ از بهترين عوامل پويايی و حرکت است. اينکه غرب خيال مي‌کند انسان قبرستان برود مرده را ببيند اين نوارهای سياه را ببيند، از کار مي‌ماند، اينها مي‌کنند مرگ پوسيدن است مرگ آخر خط است؛ اما در اسلام اين مرگ عامل پويايی است. مي‌گويد من اين حادثه برای من هم هست و اولين چيزی که از من مي‌پرسند مي‌گويند: «عمرک فيما أفنيت» مهم‌ترين عامل حرکت و فعاليت شبانه‌ روزی، مرگ است.ما گاهی اسلامی حرف مي‌زنيم و غربی فکر مي‌کنيم، خيال مي‌کنيم مرگ و قبرستان رفتن و اينها آدم را سُست مي‌کند، اين جور نيست مرگ بهترین واعظ است: «کفی بالموت واعظا»، چون مي‌دانيم همين که رفتيم پا از پا حرکت نمي‌کند مگر اينکه سؤال مي‌کنند: «عمرک فيما أفنيت» چکار کردی؟ چه چيزی آوردی؟ انسان با دست پُر که بميرد هم روح و ريحان است هم به آسانی جان مي‌دهد، هم جواب نقد است.» درس تفسیر ٩۶/١/٢٩ @FEQH_AL_SHIA
🌧 زمان اشغال ایران توسط متفقین (۱۳۶۳ ه ق) مردم ازخشکسالی زیاد نزد آیت‌الله خوانساری رفتند و تقاضای دعا کردند... ایشان به همراه جمعی ازمردم به بیابانی نزدیک قم میروند و نمازباران را میخوانند روز اول‌و‌دوم باران نمیآید، اماروز سوم( با گریه و الحاد بیشتر) باران زیادی میآید... نیروهای خارجی(متفقین) که ایشان را مسخره می‌کردند،ازاین اتفاق اظهار شگفتی می‌کنند و... منبع:خبرگزاری شبستان 🌸آیة الله العظمی اراکی میفرماید: به‌ آیةالله سیدمحمدتقی خوانساری گفتم: شما خیلی جرأت کردید درمیان آن همه جمعیّت انگلیسی‌منش رفتید و نماز باران خواندید! درنماز حالتان چگونه بود؟ ایشان فرمود:وقتی الله‌اکبر نماز را گفتم، احساس‌کردم با خود خدا درحال صحبت هستم وخودم‌را درمقابل خدا یافتم،در قلبم احساس کردم که اگرالان ازخدا هر چیزی را بخواهم،اجابت میفرماید ❤️بعدآیت‌الله اراکی درباره مرحوم خوانساری، فرمود:ایشان نگهبان قلب داشتند کار نگهبان مراقبت است؛ هرکسی که میخواهد ازبیرون بیاید،اورا بازرسی می­کند بعضی‌ازبندگان صالح خدا ،قلبشان نگهبان دارد ونمی‌گذارند هرچیزی وارد آن شود وبعضی‌قلوب،هنگام نماز نگهبان‌ ندارند؛مانند: نماز محصّلی که حواسش به‌ درسش است و بازاری‌ که فکرش در خرید وفروش است و دردلش خدا نیست چه‌کاری می­تواند انجام دهد و چه مشکلی را می‌تواند حل کند؟! علل‌خشکسالی‌و‌ قحطی؛براساس روایات: گناه مردم؛ ظلم حاکمان و غضب الهی منبع:سایت حوزه علمیه قم 🆔@FEQH_AL_SHIA
✅ العبد محمدتقی بهجت: 💠در هر فیضی، خصوصی باشد یا عمومی، داخلی باشد یا خارجی، جسمانی باشد یا روحانی، بلاکلام، واسطه [فیض] او است. ☘️ فقط از ناحیه همان یک فیض (امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) است و توجه به همه ائمه علیهم‌السلام هم به او راجع می‌شود. 📚 کتاب حضرت حجت (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، ص٣١٣ 💠@FEQH_AL_SHIA
💠 روش امام خمینی (ره) در تحقیق و تدریس: 🔹 خصلت امام خمینی (ره) در تدریس و تدوین هر یک از علوم اسلامی، این بود که نظرات علمای بزرگ همان علم را نقد و دقیق می کرد و همچنین شاگردان کلاس درسش را به وا می‌داشت. ایشان کلاس ساکت را نمی‌پسندید و نسبت به سکوت شاگردانش می‌کرد. 🔸 حتی زمانی که شاگردانش نوشته های درسی خود را به ایشان عرضه می کردند تا ملاحظه نمایند، اگر در انتهای مطالب اشکالی از شاگرد بر استادش وجود نداشت آن را و می‌فرمود: اینها فایده ای ندارند. 🔸 ایشان برای تدریس، به های مختلف رجوع ، و می‌فرمود: باید درباره مطالب، خودم و بعد تدریس یا تدوین کنم. به سبب همین تفکر، تتبع و تحقیقی که پشتوانه تدریس و تدوین ایشان بود، موجب گردید که ایشان غالباً مطالب نو و تازه ای از خود ارائه کنند. 🔹 ایشان بر خلاف نظر علمای گذشته که برای هر یک از علوم موضوع واحدی قائل بودند، می‌فرمود: نیازی نیست که هر یک از علوم موضوع واحدی داشته باشد، بلکه می‌تواند دارای چند موضوع باشد. و برای تمیز علوم از همدیگر، هدف و غایت علوم را کافی می ‌انست؛ و در تعریف علم اصول، نظر بزرگان این فن را قبول نکرده و از آن ارائه نمودند. 📚 تهذیب الأصول، آیت الله سبحانی، ص 1120؛ خاطرات استاد خاتم یزدی، ص 85. 👈 نکات بیشتر را از این طریق دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
انا لله و انا الیه راجعون
🔰روزنامه اعلام ارتحال آيت الله العظمی حاج شیخ محمدکاظم شیرازی قدس سره 🔸در اسناد شاگرد مبرز ایشان آيت الله العظمی صافی گلپایگانی قدس سره 🔻نشر به‌مناسبت ۲۲ جمادی الأولی سالروز وفات معظم له ▶️@FEQH_AL_SHIA
❇️ راهی برای : 🔹️ آیت الله العظمی شبیری زنجانی: 🔹️ مرحوم والد ما می‌فرمود: من راهی برای کنترل عصبانیتم پیدا کرده بودم و آن این بود که تا عصبانی می‌شدم، ذهنم زود منتقل می‌شد که اگر آقای حاج و آقای بودند، آیا آنها هم عصبانی می‌شدند؟ 🔹️ و وقتی متوجه می‌شدم که آنها اگر در این مقام بودند، تندی نمی‌کردند، عصبانتیم را کنترل و از بروز آن جلوگیری می‌کردم. 📚 جرعه‌ای از دریا، ج1، ص544 ▶️@FEQH_AL_SHIA
. 🔰 نباید از آثار مثبت نوافل غافل بود ✍️ نوافل (نمازهای مستحبی روزانه) نوری دارد که انسان را به انجام واجبات بلکه به ترک محرمات می‌کشاند، لذا از آثار مثبت آن نباید غافل بود و نباید خود را از آن محروم ساخت. ببینید یک روز که به نماز شب موفق می‌شوید با شبی که موفق نمی‌شوید چه قدر فرق دارد !! 🔹 ملاحظه نمایید شبی که به نماز شب موفق می‌شوید چه قدر در انجام کارهای خیر موفق هستید و کارها در آن روز برای شما روبراه است، به خلاف شبی که موفق به نماز شب نشده‌اید، که به هر کاری دست می‌زنید و به هر چیز که رو می‌آورید می‌بینید که به بن بست می‌خورد. 📚 در محضر علامه طباطبائی ، صفحه 381 . ▶️@FEQH_AL_SHIA