eitaa logo
فقه و زندگی
6.2هزار دنبال‌کننده
342 عکس
29 ویدیو
2 فایل
راه ارتباط: @a_gorji 🧑‍🏫گروه آموزش احکام: https://eitaa.com/joinchat/3498377813Ce48e9cafcc 🌱کانال دوممان : @ganjinenab 🌐آدرس سایت: https://www.aparat.com/Feghh_Z 📃درباه ما: https://eitaa.com/FFeghh_Z
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم 🤔❓کار کردن و خرید و فروش در روزهای تاسوعا و عاشورا چه حکمی دارد؟ 🌺✍️اگر چه حرام نیست، لکن شایسته است به عزاداری اشتغال داشته باشید و خود را از این ثواب بزرگ محروم نسازید. 👌تبصره: اگر باز ماندن مغازه‌ها جسارت به ساحت مقدّس اهل بیت (علیهم السلام) محسوب شود باید از آن اجتناب کنند. 🤔❓آيا جماعت مهم‏تر است يا ادامه عزادارى امام‏حسين عليه السلام؟ 🌼✍️نماز جماعت مقدم است؛ همان طورى كه امام حسين عليه السلام در روز عاشورا هنگام ظهر نماز را اقامه كردند. 🤔❓ در روز تاسوعا و عاشورا چه حکمی دارد؟ 🌸✍️روزه گرفتن در روز تاسوعا مستحب است و روزه گرفتن درعاشورا مکروه است (آقای وحید: روزه روز عاشورا بنابر احتیاط واجب جایز نیست). 🤔❓آیا می‌توان را در مراسم عزاي امام حسين استفاده کرد؟ 🌺✍️ اشکالی ندارد و در کل گوشت عقیقه باید صرف صدقه يا احسان به مؤمنين شود. 📚توضيح ‏المسائل، مراجع م 1747؛ خامنه‌ای، احکام عزاداری، مکارم، جامع المسائل؛ سیستانی، سایت احکام عزاداری؛ صافی، سایت احكام عزاداري؛بهجت، استفتاءات، ج‌4، س 6518 و 6391؛ فاضل، جامع ‏المسائل، ج 1 س 2176 و 2177؛ نورى، استفتاءات، ج 2، س 599 https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
حجت الاسلام و المسلمین محمدی 14 تیر 1401.mp3
346.5K
📖 🔘 صفت های اخلاقی ▫️حجت الاسلام و المسلمین محمدی ⏱14 تیر 1401 🔷🔸💠🔸🔷 🆔@astanfatemi
401-04-12 mohamadi moshtarak~at vozu va ghosl~1.mp3
3.03M
📖 🔘 احکام مشترکات وضو وغسل ▫️حجت الاسلام و المسلمین محمدی ⏱12 تیر 1401 🔷🔸💠🔸🔷
401-04-11 mohamadi ahkam kasb d`ar~amad halal~1.mp3
595.2K
📖 🔘 احکام کسب درامد حلال ▫️حجت الاسلام و المسلمین محمدی ⏱11 تیر 1401 🔷🔸💠🔸🔷
فقه و زندگی
🔹انجام غسل و تیمم و وضو گرفتن برای طهارت، خواندن قرآن، نماز قضا و غیره قبل از اذان جایز است. ✍️نزدیک اذان (حدود 15 دقیقه قبل از اذان) به قصد مهيا بودن براى نماز می‌تواند وضو بگيرد و صحیح است. در وضو گرفتن با فاصله مانند اینکه کسی اوّل صبح برای نماز ظهر وضو بگیرد، دو قول است: 🌺✍️آیات عظام: سیستانی، شبیری، سبحانی: می‌تواند و صحیح است. 🌸✍️بقیه مراجع: صحیح نیست. 👌غالب افراد غسلها را به نیت پاک شدن و بخاطر انجام دستور الهی انجام می‌دهند، انجام اینکار قبل اذان جایز است. 🌼✍️ آیت الله شبیری: احتیاط مستحبّ برای نماز پیش از وقت تیمّم نکند. 🌺✍️ بقیه مراجع: تيمّم گرفتن قبل اذان بقصد نماز صحيح نيست. 👌تبصره طبق نظر آیت الله سیستانی: اگر از برطرف شدن عذرش در تمام وقت نماز مأیوس باشد، می‌تواند قبل از وقت تیمّم کند و اگر می‌‌داند نمی‌‌تواند در وقت نماز، تیمّم کند، واجب است قبل از وقت نماز، تیمّم نماید. 👌👌چند نکته: 🍃 شخصی که يقين دارد وقت اذان شده، اگر به نیت نماز وضو بگیرد و بعد از وضو بفهمد هنوز وقت نماز نشده ، وضوى او صحيح است . بقصد طهارت و قربت الی الله اشکالی ندارد و می‌توان با آن نماز خواند. 🌿وضو گرفتن قبل از وقت نماز به نيت اينكه در وقت نماز وضو داشته باشيم، صحیح است. 🤔❓شخصى قبل از وقتِ نماز، براى نماز وضو مى‌گرفته آيا نمازهايى كه با آن وضو خوانده صحيح است؟ 🌺✍️ آیات عظام: سیستانی، شبیری، سبحانی: بله نماز او صحیح است. 🌼✍️ بقیه مراجع:در صورتي که با قصد قربت وضوء را بجا آورده نمازهایش صحيح است. 👌نکته: تمام مردم وضو را به قصد قربت می‌گیرند اگر چه در ظاهر اینگونه است که برای نماز وضو گرفته ولی در واقع چون این دستور خدا است انجام آن به قصد قربت است. حالا اگر واقعا کسی برای نماز وضو می‌گرفته نسبت به گذشته اشکال ندارد ولی نسبت به آینده این کار را نکند. 👌👈نکته مهم‌: تیمم در اینجا برای خواندن نماز است و این مسئله با شبهای ماه مبارک رمضان فرق دارد در آنجا جنب و حائض باید هنگام اذان صبح با طهارت باشند لذا قبل از اذان (‌در صورت نبودن شرایط غسل) باید تیمم کنند. 🤔❓شخصي تا حال قبل از وقت نماز غسل را بقصد نماز واجب بجا مي‏آورد آيا نمازهائي که بعد از آن طهارت بجا آورده باطل است؟ 🌸✍️ در صورتي که با قصد قربت غسل را بجا آورده غسلش صحيح است و نمازهايش اشکالی ندارد. 📚توضیح المسائل مراجع م 320، 358 و 714؛ آقا اجوبه سوال 110 و 119 و رساله آموزشی ج 1 درس17 https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
❤️بسم الله الرحمن الرحيم❤️ پیاده‌روى اربعین، حرکت عشق و ایمان است. بیانات مقام معظم رهبری ۹/آذر/۱۳۹۴ 🤔❓اعمال روز اربعین چیست؟ 💠✍️ اعمال اربعین عبارتند از: 1. غسل قبل خواندن زیارت اربعین 2. خواندن زیارت اربعین 1. مستحب است قبل خواندن زیارت اربعین غسل کنند (طبق نظر برخی مراجع به امید ثواب انجام دهد). 2. زيارت امام حسین در اين روز مستحب است از حضرت عسكرى عليه السلام روايت شده كه فرمود: علامات مؤمن پنج چيز است: که یکی از آنها زيارت روز اربعین است. 🤔❓ آیا زیارت اربعین باید در روز اربعین انجام شود یا روزهای قبل و بعد هم مانعی ندارد؟ 🌺✍️ زیارت سید الشهداء (علیه السلام) در هر زمانی، مستحب و دارای ثواب عظیم است و انجام آن قبل یا بعد از روز اربعین، مانعی ندارد؛ هر چند ثواب زیارت وارد شده برای زمان خاص، مختص به همان زمان می‌باشد. 🤔❓ پیاده روی به حرم دیگر ائمه یا امامزادگان (علیهم السلام) در روز اربعین به صورت نمادین، چه حکمی داره؟ 🌱✍️ به عنوان يك حركت نمادين مانعي ندارد، مخصوصا اگر موجب بزرگداشت ارزش‌های اسلامی شود. 🤔❓ روزه گرفتن در روز اربعين چه حكمي دارد؟ 🍀✍️ روزه گرفتن در این روز برای افرادی که مسافر نمی‌باشند مستحب است. 🤔❓ در زمان عادت ماهيانه خواندن زيارت اربعين چه حكمي دارد؟ 🌼✍️ خواندن زیارت اربعین اشکال ندارد. 👌 تبصره: اسماء متبرکه را لمس نکند. 🤔❓ بردن مهر یا قرآن یا کتاب دعا از حرم مطهر برای تبرک یا گرو نگه داشتن برای برآمدن حاجت چه حکمی دارد؟ 🌿✍️ بردن مهر و قرآن و کتاب های دعای حرم و مسجد جایز نیست و چنانچه کسی عمداً یا سهواً برده باشد، باید به جای آن برگرداند. 👌 اگر برگرداندن آن ممکن نیست باید هزینه‌اش را به حساب همانجا واریز کند. 📚 توضیح المسائل مراجع م 319، 356 ،450، 645، 1748، 2641؛ امام تحريرالوسيلة ج‌2 ص 118 م 5 و 24 و استفتاءات ج‌2 ص462 س15 و ص345، س26 و ج3 ص573، س10؛ آقا اجوبه س164، 1453 ،1454و رساله آموزشی ج2 درس66 و 82 و سایت احکام زیارت اربعین؛مکارم جامع المسائل، كليات مفاتيح الجنان، اعمال اربعین ؛ العروة الوثقى ج‌1، غسلهای مستحبی https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
🌺 اگر در بين یا بعد نماز بفهمد وضویش باطل بوده يا بدون وضو مشغول نماز شده باید وضو بگیرد و نماز را دوباره بخواند. كسى كه شك دارد وضو گرفته يا نه: 🔹اگر قبل از نماز است باید وضو بگيرد. 🔹اگر در بين نماز است، نماز او باطل است و بايد وضو بگيرد و نماز را بخواند. 🔹اگر بعد از نماز شك كند، نماز او صحيح است، ولى براى نماز بعدی وضو بگيرد. تبصره: آیت الله مظاهری: اگر بین نماز شک کند، نمازش صحیح است ولى براى نماز بعدی وضو بگيرد. فردی که مى‏داند وضو گرفته ولی شک دارد وضویش باطل شده یا نه، وضویش باقی است. 💠 كسى كه مى‏داند وضو گرفته و حدثى هم از او سر زده مثلا خوابیده، اگر نداند كدام جلوتر بوده، چنانچه پيش از نماز است بايد وضو بگيرد و اگر در بين نماز است بايد نماز را بشكند و وضو بگيرد، و اگر بعد از نماز است بايد وضو بگيرد و نماز را دوباره بخواند. تبصره: آیت الله مظاهری: بین نماز یا بعدش، نماز صحیحه ولی برای نماز بعدی وضو بگیرد. آیات عظام:صافی، سیستانی، وحید، جوادی: اگر بعد از نماز است، نمازی که خوانده صحیح است ولی برای نماز بعدی باید وضو بگیرد. 📚توضیح المسائل مراجع م 301 تا 304 و 1265؛ آقا رساله آموزشی ج 1 درس16 https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
حجت الاسلام و المسلمین محمدی 15شهریور1401.mp3
318.2K
📖 🔘احکام ▫️حجت الاسلام و المسلمین محمدی ⏱15شهریور1401
💠 وضو و مو ☘️یعنی اگر شانه کند از محدودۀ جلوی سر خارج می‌‌شود و بر پیشانی می‌ریزد. (حدود 5 سانت به بالا)🧑 مسح سر 🌿موی بلند: باید فرق سر را باز کرده پوست یا بن (پایین) موها را مسح کند. 🍃موی معمولی و کوتاه: مسح بر مو صحيح است. شستن صورت 🌺ابرو: باید در هنگام وضو ابرو و مژه شسته شوند. 🌼ریش، سبیل پوست صورت پیدا نیست: شستن مو كافى است پوست صورت پیدا است: بايد آب را به پوست برساند و این کار با شستن محقق می‌شود ( 2 حالت دارد) ☘️مانع نیست: مانند موهای وصل شده (اكستنشن) در این صورت فرق باز کند و پایین موها را مسح نمايد. یا مانند موهای طبیعی كاشته شده که مسح بر روی همین موها کافی است. 🌿مانع هست (نمی‌تواند رطوبت به پوست سر یا ته موها برساند) قابل برداشتن است: باید در هنگام وضو آن را بردارند. برداشتن آن ممکن نباشد یا مستلزم ضرر و مشقت باشد مسح بر روی همین موها کافی است. تبصره: مژه و ابروی مصنوعی همین حکم دارد علاوه بر اینکه باید ابرو و مژه و پوست صورت شسته شوند. 📚توضیح المسائل مراجع م 240، 241، 251 و 338 ؛ آقا اجوبه 101، 125، 126 و 1286 https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
بسم الله الرحمن الرحیم در این بحث 6 موضوع داریم: 1. موسیقی 2. غناء 3. خوانندگی زن 4. محتوای باطل 5. رقص 6. کف زنی 🌺 ابتداء موسیقی را بررسی می‌کنیم: ✍️ تفاوت موسیقی با غناء و محتوای باطل: 🎼🎻موسيقى، صداها و آهنگ‏هايى است كه از نواختن ابزار مخصوص موزيك و غیره ايجاد مى‏شود. ولى غنا مال خواندن است مرتبط به حنجره و آواز است. محتوای باطل: یعنی مطالب خلاف شرع، مثل دعوت به بی ‌دینی، فحشاء و ابتذال، توهین به مقدسات و ... 🌱موسیقی از نظر حکم شرعی دو نوع است: موسیقی حلال و حرام 🍀موسیقی حرام موسیقی است که لهوی مضلّ عن سبیل اللّه باشد یعنی انسان را به سمت بی‌بند و باری و گناه سوق می‌دهد. 👌موارد زیر ملاک حرمت موسیقی نیست: 1. طرب شرط نیست: انسان یک حالت عادی دارد که با برخی موسیقی‌ها شاد و با برخی غمگین می‌شود همچنین با برخی حس حماسی و حرکت را پیدا می‌کند و با برخی آرام می‌شود یا برایش خواب‌آور است. هیچکدام از شادی، غم، طرب، حزن، حماسی، آرامش‌بخش ملاک حرمت موسیقی نیست. 2. در او اثر بگذارد یا اینکه زیاد شنیده و برایش عادی شده باشد و مهیج و محرک نباشد. 3. نسبت به آن حسی دارد یا ندارد. 4. موسيقى ايرانى وغير ايرانى و موسيقى سنّتى و غيرسنّتى، كلاسيك و غير كلاسيك ، موسیقی با کلام یا بدون کلام ...، 5. زمان و مکان مثلا بگویند در عروسی حلال و در غیر آن حرام. یا در ایام عزاداری (مثل محرم و صفر) حرام و در غیر آن حلال. 🌸✍️ تشخیص: راه تشخیص: موسیقی حرام را در مجالس گناه بکار می‌گیرند و با آن خوشگذرانى حرام مى‌كنند. 🤔❓ملاك و مرجع تشخيص موسيقي حرام كيست: وزارت ارشاد، حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي، كارشناسان موسيقي، فقيهان، عرف مردم و يا خود شخص؟ ✍️ملاک رجوع به عرف یعنی توده‌های مردم است. در میان مردم شناخته شده است که افراد خلاف برای مجالس لهو و فساد (پارتی‌های شبانه، رقاصه‌خانه‌ها و...) از چه نوع موسیقی استفاده می‌کنند. 👌به عنوان نمونه موسیقی‌های که در آثار خوانندگانی مانند سراج و افتخاری و غیره بکار رفته را عرف مردم می‌دانند در مجالس گناه بکار نمی‌رود. نکته: برخی مراجع مانند آیت الله صافی کلا موسیقی را حرام می‌دانند. فرق است بين «سماع» و «استماع». سماع يعنى شنيدن ولو انسان نمى‏خواهد بشنود. استماع گوش فرا دادن است و خود را آماده كردن براى شنيدن. موسيقى حرام؛ سماعش حرام نيست، استماعش حرام است. 📚آقا، اجوبه س 1128 تا 1166 و رساله آموزشی ج 2 درس 30؛ سیستانی، رساله ج 2 م 396 تا 414؛ مکارم، جامع المسائل ✍️توضیحات بیشتر در مطالب بعدی ‌بیان می‌شود. https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
بسم الله الرحمن الرحیم «وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ» مسئله‌ی وحدت بین مسلمان‌ها به معنای دست برداشتن آنها از عقایدشان یا عمل به فقه دیگران نیست؛ بلکه مسئله‌ی وحدت مسلمین، وحدت بر سر یک‌سری مسائل اصلی و اصولی و مشترک موجود بین آنها برای مقابله با دشمنان مشترک است. معنای وحدت این است: با هم نزاع نکنند به وسوسه‌ی دشمن گوش نکنند، به جان هم نیفتند، با هم دشمنی نکنند و نسبت به هم کارشکنی نکنند با هم متحد و پشتیبان یکدیگر باشند. وقتی که دشمن مشترکی به یکی از کشورهای اسلامی حمله می‌کند، همه دست به دست هم بدهند و در مقابل او بایستند. وحدت بین مسلمین و پرهیز از تفرقه یک امر واجب است و ایجاد اختلاف و تفرقه بین مسلمانان که به نفع دشمنان و به نفع استکبار جهانی و صهیونیسم بین‌المللی است، حرام است. به فتوای همه‌ی مراجع معظم تقلید، انجام کارهایی که بر ما واجب نیست -ولو مستحب هم باشند- اگر انجام آن کارها موجب سوء استفاده‌ی دشمنان علیه مکتب اهل بیت علیهم‌السلام شود تا به پیروان مکتب اهل بیت علیهم‌السلام توهین کنند یا موجب اختلاف بین مسلمانان باشد جایز نیست. تفرقه بین مسلمانان کار حرامی است و توهین به مقدسات سایر مسلمین حرام شرعی است. وحدت مسلمین حکم شرعی است. مسلمانان، باید به تدریج این اختلافات مذهبی و طایفه‌ای را کم کنند و از بین ببرند چون اینها خدمت به دشمنان است و خدمت به دشمنان هم حرام است. بحث علمی، بین شیعیان و اهل سنت به صورت محترمانه، نقادانه و عالمانه، در مجامع علمی، که موجب اختلاف و تفرقه و فتنه‌انگیزی بین مسلمان‌ها نباشد، اشکالی ندارد. حفظ عقاید حق واجب است. رفت‌وآمد با دیگران اگر برای عقاید و اخلاق انسان ضرری نداشته باشد، اشکالی ندارد. هدیه گرفتن و هدیه دادن به اهل تسنن اگر مفسده‌ای (موجب انحراف اعتقادی) بر آن مترتب نباشد، اشکالی ندارد. گوشت ذبح‌شده توسط مسلمانان از هر فرقه‌ای که باشند -البته فِرَق شناخته شده- اشکالی ندارد و حلال و پاک است. مسلمین همه پاک هستند بجز خوارج و ناصبی‌ها. ورود اهل سنت به مساجد و حرم معصومین علیهم‌السلام و امامزاده‌ها، اشکالی ندارد. ازدواج مسلمانان با یکدیگر اگر مفسده‌ای نداشته باشد اشکالی ندارد، اما اگر مفسده‌ داشته باشد، حتی هم‌مذهب هم باشند، جایز نیست. و معامله با اهل سنت اشکالی ندارد. اهل سنت مسلمانند و هم‌سفره شدن با آنها اشکالی ندارد و غذای آنها حلال است. کار کردن نزد اهل تسنن اگر خلاف شرع نباشد، اشکالی ندارد و مزدش هم حلال است. 📚امام، استفتائات، ج 2 ص 495 س 6؛ آقا، ویژه‌نامه احکام مذاهب؛ فاضل جامع المسائل ج‌2، س 129 و 139؛ بهجت استفتاءات ج‌4س 5928؛ مكارم، جامع المسائل و استفتاءات جديد ج‌2،س 1192 و 1193؛ صافى جامع الأحكام ج‌2، س 1495؛ تبریزی صراط النجاة ج‌6،س 1632 https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1