💠 آیا حرف نمایندگان رهبری، لزوما همان نظر رهبری است؟
🔺گفتند كه كسانى به عنوان نمايندهى رهبرى از زبان رهبرى حرف ميزنند. خب، من خودم هنوز كه الحمّدلله زبانم از كار نيفتاده؛ حرف خود من كه مقدّم به حرف آنها است.
آنچه من ميگويم، حرف من آن است؛
🔺كسانى هم كه حرف ميزنند -نمايندگان رهبرى و منصوبين رهبرى و مانند اينها كه تعداد زيادىاند- از قول رهبرى نميگويند؛ اين را توّجه داشته باشيد...
شما حرف من را از خود من بشنويد.
🔺بله، ممكن است يك نفرى جزو منصوبين رهبرى هم باشد، دربارهى فلان مسئله يك عقيدهاى خلاف رهبرى هم داشته باشد، هيچ اشكال ندارد؛ اينجور چيزى هم هست.
خيلى از همين آقايان محترمى كه منصوبين رهبرىاند، در فلان مسئلهى خاصّ سياسى يا اجتماعى يا اعتقادى ممكن است عقيدهشان غير از عقيدهى رهبرى باشد؛ ما اين را اشكال ندانستيم؛ عمده براى ما #جهتگيرىهاى_كلّى است، جهتگيرىهاى انقلابى است.
🔺والّا در هر مسئله كه ما نمىنشينيم هماهنگ كنيم كه ببينيم در فلان مسئله نظر ما يكى هست يا نيست؛ خب، او نظر خودش را گفته. اين هم نميشود كه من هرجا هركسى از نمايندگان ما يك چيزى گفت، ما فوراً بگوييم آقا! شما، اين را غلط گفتيد، اين را درست گفتيد، #روابط_عمومى اعلان كند؛ اين هم نميشود.
🔺بله، اگر از قول حقير، كسى چيزى بگويد و به گوش من برسد و خلاف باشد، ما به خود او بلافاصله تذكّر ميدهيم؛ مكرّر اتّفاق افتاده؛ تذكّر داديم، گفتيم كه شما خودتان اين را اصلاحش كنيد، آن طرف هم اصلاح كرده.
🔺مصلحت نميدانم كه اگر يك كسى يك چيزى گفت، ما هم اينجا برداريم يك #اعلاميّه بدهيم كه فلان كس غلط كرد اين حرف را زد؛ اينكه نميشود. هرجا برخلاف نظر ما - البتّه از قول من؛ اگر از قول خودش گفته باشد، نه - از قول من چيزى گفته باشد، اطّلاع ميدهيم و ميگوييم آقا! اين را شما از قول ما، شنيديم گفتيد و بايد خودتان اصلاح كنيد.
📚 بیانات رهبر انقلاب در دیدار با دانشجویان، 20/4/1394.
📌پ.ن: البته در مواردی خاص، که شخصی با هماهنگی دفتر رهبری موضع خاصی از طرف رهبری بگیرد، مسئله دیگری است و میشود به آن اعتماد کرد.
به نظرم مواضعی که مثلا آقای #فضائلی بعضا میگیرند، مانند اعلام نظر رهبری درباره لایحه #دو_تابعیتی_ها، از همین دسته اند که میتوان به آن اطمینان کرد.
💢 اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان👇
https://eitaa.com/joinchat/1389690894C341de0b3be
خطرناکتر از همه، آدمهایی هستند که یک بخش از صحبتهای رهبری رو میگیرند و براش در میان بچه انقلابیها مصداق پیدا میکنند و شروع میکنند به کوبیدن اونها. مدام این طفلیها رو به اسم تندرو، افراطی، بیمغز، نادان و... خطاب میکنند درحالی که از همه نادانتر خودشونن.
لازم نیست اسم بیارم، یک نگاه به دور و برتون بکنید، جلوی چشماتونن. رهبری کمترین نقد و محترمانهترین نقدها رو به بچه انقلابیها دارند، اما عدهای به اسم فهم کلام ولایت و انقلابیگری و جانم فدای رهبر و... بیشترین و غیرمودبانهترین نقدها رو به بچه انقلابیها دارند. این تقابل براتون عجیب نیست؟!
هرچند وقت یکبار هم یه فتنهٔ جدیدی برای آینده حدس میزنند که باز بتونن با همین عنوانِ شِبه موهوم، به بچه انقلابیها حمله کنند.
مثلا طرف دهها سخنرانی در مورد مطالبهگرها و نقد اونها داره، اما یک مطالبه نداره.
من میگم اونی که مطالبه میکنه و احيانا ممکنه دوتا اشتباه هم داشته باشه، بسیار باشرافتتر از اونی است که بیرون گود وایستاده و از موضع من خیلی میدونم همون مطالبهگرها رو نقد میکنه.
داداش من، صفحهٔ فعالیتهای اجتماعیت نیمه خالیه، به اندازه کارهات صحبت کن، نه به اندازهٔ آرزوهات.
تا یکی یه خواستهای رو مطرح میکنه، به اسم وفاق و اعتماد به مسئولین و رهبری خودش از همهچیز باخبره و کاسهٔ از آش داغتر نشید و اگر لازم باشه رهبری خودش اقدام میکنه و... طرف رو خفه میکنند.
عزیزم خطرناک تویی که نمیفهمی چه حرفی رو چه موقع و به چه مخاطبی و با چه ادبیاتی بگی، دقيقا تویی، خود تو.
برو جلوی آینه چند دقیقه خودتو نگاه کن.
هرچی متلک بلده بار اون کسی که قانون جمهوری اسلامی براش مهمه و پاش وایستاده میکنه، اما در مقابل اونی که قانونشکنه، کر و کور و لال میشه!
کاش اینا برای همیشه ساکت میبودن.
@fakhrian_ir
💠 در میانه جنگ، تو دل مردم را خالی نکن، بلکه امیدوار کن!
🔺مرحوم #کلینی در کافی به نقل از #عدى_بن_حاتم میگوید: هنگامى كه امیرالمومنین(ع) در #صفّين با معاويه رو در رو شد، صدايش را بلند مىكرد تا يارانش بشنوند و مىفرمود:
«به خدا سوگند، #معاويه و يارانش را خواهم كُشت!». آنگاه در آخر سخن، صدايش را آهسته مىكرد و مىگفت: «إن شاء اللّه!».
(وَاللّهِ لَأَقتُلَنَّ مُعاوِيَةَ و أصحابَهُ، ثُمَّ يَقولُ في آخِرِ قَولِهِ: إن شاءَ اللّهُ يَخفِضُ بِها صَوتَهُ)
🔺من نزديك ايشان بودم و گفتم: اى اميرمؤمنان! به درستى كه سوگند ياد كردى بر آنچه انجام مىدهى. سپس «ان شاء اللّه» گفتى. منظورتان از اين، چه بود؟
🔺فرمود: «جنگ، #نيرنگ[و #تاکتیک] است و من نزد مؤمنان، دروغگو نيستم. خواستم تا يارانم را بر دشمن #تهییج کرده و بشورانم تا #سُستى نكنند و به نبردِ با آنان، #رغبت پيدا كنند. پس در آينده، داناترين آنان، از اين سخنْ سود خواهد بُرد. إن شاء اللّه!».
(إنَّ الحَربَ خُدعَةٌ، و أنَا عِندَ المُؤمِنينَ غَيرُ كَذوبٍ، فَأَرَدتُ أن اُحَرِّضَ أصحابي عَلَيهِم؛ كَيلا يَفشَلوا، و كَي يَطمَعوا فيهِم، فَأَفقَهُهُم يَنتَفِعُ بِها بَعدَ اليَومِ إن شاءَ اللّهُ)
🔺بدان! خداوند، #موسى(ع) هنگامى كه او را به سوى #فرعون فرستاد، فرمود:«پس به آرامى با او سخن بگو تا متذكر گردد و بترسد»، در حالىكه خداوند مىدانست که فرعون نه متذكر مىشود و نه مىترسد؛ اما اين كار، موسى(ع) را بر رفتن بيشتر #تحريك مىكرد.
(وَ اعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ قَالَ لِمُوسى حَيْثُ أَرْسَلَهُ إِلى فِرْعَوْنَ: «فَقُولا لَهُ قَوْلًا لَيِّناً لَعَلَّهُ يَتَذَكَّرُ أَوْ يَخْشى» وَ قَدْ عَلِمَ أَنَّهُ لَايَتَذَكَّرُ وَ لَا يَخْشى، وَ لكِنْ لِيَكُونَ ذلِكَ أَحْرَصَ لِمُوسى عَلَى الذَّهَابِ.)
📌پ.ن: توجه به سه نکته ناظر به این روایت، ضروری است:
1️⃣ در نگاه برخی، #شعار و تهیج احساسات، صرفا امری بی خود و حتی مضر است اما این روایت نشان میدهد، شعار در جای خودش بسیار لازم و ضروری است.
همین بزرگنمایی و شعارها، #تاکتیکی در #جنگ_روانی و روایی است که تو دل حریف را خالی کرده و #ترس را در وجود آنها ایجاد میکند و طبیعتا تحقق پیروزی را بیشتر میکند.
2️⃣ اینکه مردم باید حال مبارزه داشته و مطلع از واقعیات بوده و دچار تخیلات نباشند، امر درستی است اما اگر هر داده و اطلاعاتی که نتیجه اش #ناامیدی، #ترس و خالی کردن تو دل مردم باشد، قطعا مطرح کردنش مضر و #حرام است.
3️⃣ اینکه رهبر انقلاب اِخبار و #وعده_قطعی_پیروزی در آینده میدهند، گاهی ناظر به #سنت_های_الهی است که قطعا پیروزی برای متقین و اهل ایمان است، گاهی ناظر به #اطلاعات_میدانی و واقعی است اما گاهی «#جملاتی_انشائیِ_در_قالب_اخبار» است.
یعنی ای کسانی که مسئولیت های مختلف مرتبط با این حیطه دارید، قطعا این وعده من، متکی به تلاش های شماست. یعنی این وعده من در صورتی محقق میشود که شما تمام تلاش خود را بکار بگیرید، نه اینکه وعده من منجر به #تخدیر و بی خیالی شما بشود و بالعکس تلاش شما کمتر بشود.
در خاطرات یکی از شهدا آمده(شهید طهرانی مقدم یا شهید صیاد شیرازی) پس از بایدها و وعده های رهبر انقلاب، تلاش خود را بیشتر کرده و میگفتند: این بایدها و وعده های رهبری برای مردم عادی یک خبر از آینده است اما برای من، یعنی تو باید تمام تلاشت را بکنی که این وعده محقق بشود. این وعده رهبری یعنی سنگینی آن را بر دوش خود احساس کن و تلاشت را بیشتر کن.
در وعده های رهبری، همه ما باید چنین احساسی داشته باشیم و تلاش کنیم که این وعده ها تحقق یابد و وظیفه خود را به خوبی انجام ندهیم، نه اینکه وعده ها، ما را به تخدیر و سکون بکشاند.
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اِنّـی اُحـبِّـکُ یــا سَیِــدنـا الــعَـزیــز...
اُذكُـــرنـا عِنـــدَ سَـيـــدِ الــشُــهَـــداء...
#شب_جمعه
سقوط اسد- نسخه صوتی.mp3
82.2M
💠 «چرا اسد شکست خورد؟»
🔹 صوت کامل گفتگو پیرامون دلایل، درسها و تبعات سقوط دولت سوریه؛ با حضور:
🔸هادی معصومی زارع
🔸علی صمدزاده
💠 چنین اشخاصی را باید تحقیر کرد...
🔺من یک وقت در چند سال قبل از این، حرفی زدم که بعضیها هم جنجال کردند. گفتم که ریاست دانشگاهها باید #ریاست_علمی باشد یعنی آن کسی که در رأس دانشگاههاست، باید از لحاظ علمی هم طوری باشد که کسانی که آنجا هستند، این فرد را به عنوان رئیس قبول داشته باشند؛ اما علمِ با عمل، علمِ با اعتقاد.
🔺طوری نباشد که آدم بیاعتقادی که میخواهد سربه تن این نظام نباشد، اصلاً اعتقادی به #اسلام ندارد، یا اسلام را #مسخره میکند، یا #حزباللّهیها را مسخره میکند، یا #دانشجوی_مؤمن را مسخره میکند، این شخص در #رأس_کارها بیاید. نه، دستش را بگیرید، کنار بگذارید.
🔺میخواهد بیاید سر کلاسهای ما درس بدهد، حرفی نداریم. هر معلمی بیاید درس بدهد، ما قبول داریم. ما از علم همه کس استفاده میکنیم؛ ولو کسی که ما را قبول نداشته باشد. علمش را بگوید، ما با کمال تواضع مینشینیم و از علم او استفاده میکنیم، نظام از علم او استفاده میکند؛
🔺اما آنجایی که بناست در #ادارهی_امور_دانشگاه تعیینکننده باشد، ابداً. اگر کسی به یک #دختر_چادری یا باحجاب، با نظر تحقیر نگاه میکند، #تحقیرش_کنید؛ ملاحظه نکنید.
اگر کسی به #جوان_حزباللهی که ریش دارد، با نظر تحقیر نگاه میکند و دورش میکند این را #تحقیرش_کنید.
📚 بیانات در دیدار وزیر بهداشت و رؤسای دانشگاههای علوم پزشکی، ۱۳۶۹/۸/۱
💢 اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان👇
https://eitaa.com/joinchat/1389690894C341de0b3be
گزارشی از تجربه ای تازه در تولید یک برنامه تلویزیونی
بیژن عبدالکریمی
3 آذرماه 1403
روزهای پنجشنبه و جمعه 1 و 2 آذرماه 1403 به عنوان کارشناس و استاد داور برای شرکت در یک برنامۀ تلویزیونی با عنوان «جهت»، که موضوع آن تبیین ارزش ها و راه و روش شهید قاسم سلیمانی بود دعوت بودم. در این برنامه که قرار است طی یازده قسمت بر روی آنتن صدا و سیما رود، یازده تن از پژوهشگران علوم انسانی و اجتماعی، که جملگی مدافعان جوان گفتمان انقلاب و جبهۀ مقاومت بودند، به طرح و ارائۀ فهم و تفسیر خود از شخصیت حاج قاسم سلیمانی طی ده الی پانزده دقیقه پرداختند و هر یک از این ارائه ها توسط اینجانب و برخی دیگر از اساتید مدعو مورد نقد و بررسی قرار گرفت. تجربه این برنامه برایم بسیار شورانگیز بود. در این برنامه با چشمان خود دیدم و با تمام وجودم حس کردم که نیروهای جوان انقلاب چه سان رشد کرده و چه نیرومند برای دفاع از گفتمان انقلاب و جبهه مقاومت به کوشش های سترگ نظری و خلق نظریه می پردازند. آنها در ارائه هایشان به نقد غرب پرستی و غرب سالاری و عبور از تفکر اروپامحور (یوروپ سنتریسم)، مقابله با هژمونی آمریکا و دفاع از ایدۀ ظهور امپراتوری بزرگ ایران، بازگشت به خرد ایرانی و دفاع از فرهنگ پهلوانی و فتوت ما ایرانیان در چارچوب های گوناگون مطالعات جامعه شناختی، اسطوره شناختی، زبان شناختی، مطالعات ژئوپلیتیک، مطالعات رسانه و ... پرداختند و با ادبی بسیار زیبا و ستودنی کوشیدند به انتقادات بسیار تند و رادیکال بنده پاسخ داده یا با آنها صادقانه همدلی و همراهی نشان دهند.
این تجربه بار دیگر مؤید همان نگرش پیشین و مناقشه برانگیز من بود که براستی «اصیل ترین و حقیقی ترین نیروی تاریخی ما در دهه های کنونی نیروهای اصیل گفتمان انقلاب هستند» و «تنها با آنها می توان از این سرزمین پاس داشت و بر مشکلات و بحران های سترگ آن فائق آمد».
مقایسه این رستن و رشد یافتگی و بالیدن نیروهای جوان گفتمان انقلاب با لمپنیسم و بی فرهنگی و ابتذال بخشی از نیروهای اپوزیسیون و تکرارگویی و روزمرگی بخش دیگری از فعالان و کنشگران سیاسی و اجتماعی ما، حتی در حد شناخته شده ترین و سلبیریتی ترین آنها، برایم بسیار تأمل برانگیز بود و فاصلۀ عظیمی را میان این جوانان با رقبای سیاسی و فکری شان نشان می دهد.
یقین دارم بیان این تجربه باز هم خشم کسانی را برخواهد انگیخت و مرا باز هم به ترس از حکومت، فرصت طلبی، وسط بازی و غیره متهم خواهند کرد (که این خود نشانه دیگری از همین ابتذال یا ماندن در سطح و ساحت روزمرگی این دسته از افراد بدگو و افترازن است). لذا از همه عزیزانی که عمیقاً و دردمندانه در باره تقدیر این کشور و سرنوشت مردم آن می اندیشند و راه نجاتی برای فائق آمدن بر مشکلات و بحران های آن جستجو می کنند صمیمانه می خواهم قبل از هر گونه ارزیابی درباره این تجربۀ اینجانب، برنامه «جهت» را ببینند و آنگاه قضاوت بنده را در خصوص نیروهای جوان گفتمان انقلاب ارزیابی نمایند. برنامه جهت در روزهای سوم الی سیزدهم دی ماه از شبکه افق و (اگر فرقه گرایی ها و جناح گرایی ها و کوچک بینی ها چشم مسئولان را در مواجهه با این برنامه کور نکند) شاید در شبکه یک صدا و سیما پخش شود.
مکاشفه شیر غران خوابیده بر ایران
☘سقوط و فروپاشی صفویه اتفاق مهم و عبرت انگیزی است. چطور یک ساختار مقتدر در مقابل حمله افغانها دوام نیاورد. احتمالا تحلیلهای متفاوتی در این باره شنیده اید، اما یکی از مهمترین دانشمندان همان دوران، تحلیلی عجیب با رویکرد عمیق معنوی درباره این واقعه کلان اجتماعی ارائه کرده که به نظرم بسیار درس آموز است؛ سید قطب الدین محمد حسینی نیریزی
☘تحلیل کلان سیاسی اجتماعی با رویکرد غلیظ معنوی و حکمی و فقهی درباره وقایع مهم تاریخی ایران از او بسیار مغتنم است. او در این باره کتابها و اشعار و نامه ها و سخنرانیهای بسیاری داشته ب
که در کتابهایی مانند "طب الممالک"، "کنز الحکمه" و "فصل الخطاب" بیان شده.
☘او در رساله طب الممالک آیات و روایات بسیار درباره اهل علمی میآورد که جایی که باید سخن بگویند خفه شده اند، او معتقد است یکی از مهمترین ریشه های سقوط صفویه سکوت اهل علم است. آنها باید صحنه را پر از شناخت و راهبری کنند حال آنکه تماشاچی و بی خیالند. سید معتقد است آن رویکرد عرفانی و فقهی که مثلا در ارتباط معنوی و فکری شاه طهماسب با محقق کرکی نمود میکرد جایش را به جولان علمای دنیا گرای دوران شاه سلطان حسین میدهد. او میگوید کشور اساسا دچار "فتنه حسودانه اشباه علم" شده.
☘سید قطب الدین معتقد است کشور از توجه و فهم معنوی به عالم و تحلیل وقایع خالی شده، کار به جایی رسیده که مدیران فعلی آن سبک مدیریت معنوی و بر اساس نگرش عمیق معنوی به امور را لعن و نفرین میکنند. او میگوید من در رویای صادقه(یا مکاشفه) دیدم که این بی توجهی شما به آن مدیران معنوی چطور در مقابل دشمن بیچاره و ذلیلتان میکند. بعد به مکاشفه دیگری اشاره میکند که شیر بزرگی بر ایران خوابیده و وقتی دشمن میخواهد به کشور حمله کند او بر میخیزد و میغرد آنچنانکه خوف و ترس به جان دشمن میاندازد، او این شیر را قدرت ولایت اسداللهی معرفی میکند. از راه چاره ای که بیان میکند معلوم میشود چطور این شیر در ایران قدرت میگیرد.
☘او میگوید راه چاره تجمع اراده همه مردم حول انسانهای معنوی و سالک است است تا عزم کنند. او راه چاره حفظ کشور را شکل گیری یک هویت معنوی جمعی دارای عزم میداند( از این جهت میگویم عزم که او توجه به سوره فاتحه را در آن جمع معنوی ذکر میکند که اهل معنا آن را باعث عزم میدانند). دقت کنید، جمع، معنوی، دارای عزم .
در واقع این همان ایجاد بسیج است برای حفظ کشور. همان هویت اسداللهی.
☘آری سید قطب الدین آن خالی شدن کشور از نگاه و فهم معنوی، آن سکوت اهل علم، آن جدایی کامل حاکمان از رویکرد و نگاه و سیره معنوی و فقهی، آن غرق شدن عموم مردم به غفلت و بی خیالی و بی توجهی،آن اختلاف درونی و آن نرفتن به سمت شکل گیری یک بسیج (جمع مردمی ایمانی و صاحب عزم حول مومنین ) را علل تفوق افغانهای جنایتکار ناصبی میداند.
@ali_mahdiyan
⁉️ چرا دیگر ۱۹ دی " آفریده" نمی شود؟
• ۱۷دی۵۶ وقتی مقاله روزنامه اطلاعات در سالگرد کشف حجاب، روحانیت را کنار کمونیستها، مخالف توسعه ایران قرار داد و به امام خمینی توهین کرد، خیزشی از سر غیرت دینی نسبت به مرجعیت رخ داد که سلسله جنبانِ تکانه های بعد شد و به ۲۲بهمن رسید!
❗️ در سال جاری در کنار حوادث جانکاه غزه و لبنان، ترور سران مقاومت از جمله سید حسن نصرالله، اسرائیل رسما دو تن از مراجع شیعه (آیت الله خامنه ای و سیستانی) را تهدید به ترور کرد؛ اما اتفاقی از جنس ۱۹دی۵۶ رقم نخورد؛ نه در حوزه، نه در قم، نه بالتبع در کشور!
• شاید عده ای به افول جایگاه روحانیت و مانند آن ربطش دهند!
اما اقلا در مقیاسِ مقابله با اسرائیل و در درون خود حوزه چنین تحلیلی بیشتر خلاف واقع است!
❓ پس کمبود کجاست؟!
❗️"نداشتن پیوست اجتماعی مقاومت"!
• همانطور که دیگر واقعه گوهرشاد تکرار نمی شود و متشرعان، مقابله با کشف حجاب را "فقط" از حاکمیت طلب می کنند؛ ۱۹ دی هم در آن خاستگاه، "تجدید" نمی شود و فقط سالگرد همان۵۶، "یادبود" می شود!
با بزرگان حوزه هم که حرف بزنی این حرف ها را می شنوی: "رهبری هرچه صلاح بداند!" "درباره نوع و اندازه مواجهه با اسرائیل، نظام حکمرانی تصمیم می گیرد!"...
لذا به بیانیه یا حداکثر مطالبه وعده صادق پس از نماز جمعه بسنده می شود!
• هیچ یک از اینها "جنبش اجتماعی" ۱۹دی۵۶ نیست، "مراسم" و "کلیشه" است!
تا مقاومت، "پیوست اجتماعی" و "عرصه خلّاق" نیابد؛ تا "نهاد اجتماعی" در کنار "سازمان حکومتی" جای درست خود -غیر از تکبیرگویی- نیابد؛ مثل آن ۱۹دی تولید نمی شود!
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
💠 تفاوت زن و مرد در نگاه فارابی حکیم
(عدم تفاوت در قوه عقل)
▪️و لكل واحد منهما أعضاء تخصه: و هي الأعضاء المعروفة لهما، و سائر الأعضاء فيهما مشتركة.
▪️و كذلك يشتركان في قوى النفس كلها سوى هاتين.
▪️و ما يشتركان فيه من أعضاء: فانه في الذكر #أسخن،
▪️و ما كان منها فعله الحركة و التحريك: فانه في الذكر #أقوى_حركة و تحريكا.
▪️و العوارض النفسانية، فما كان منها مائلا إلى القوة، مثل #الغضب و #القسوة، فانها في الأنثى أضعف و في الذكر أقوى.
▪️و ما كان من العوارض مائلا إلى الضعف، مثل #الرأفة و #الرحمة، فإنه في الأنثى أقوى.
▪️على أنه لا يمتنع أن يكون في ذكورة الانسان من توجد العوارض فيه شبيهة بما في الاناث، و في الاناث من توجد فيه هذه شبيهة بما هو في الذكور.
▪️فبهذه تفترق الاناث و الذكور في الانسان.
▪️و أما في القوة #الحاسة و في #المتخيلة و في #الناطقة، فليسا يختلفان.
📚 آرا اهل المدینه الفاضله، باب 21
📌پ.ن:
🔸خلاصه کلام #فارابی در اینجا این است که بین زن و مرد هیچ تفاوتی از حیث قوای #حاسّه، #متخیله و #عاقله نیست، الا در قوه #نزوعیه.
🔸یعنی تنها فرق آنها از حیث قوه #شوقیه است که شامل دو بخش #شهویه و #غضبیه میشود. در اینجا نیز آن بخش هایی که به قوت متمایل تر است(مانند #غضب، قساوت و شدّت)، مرد در آنها قوی تر بوده
و در آن بخش هایی که به ضعف نزدیک تر است(مانند #عطوفت، #مهربانی و #احساسات)، زن در آنها قوی تر است.
🔸این بحث به شدت در #حکمت_عملی موثر است، هم در #تدبیر_منزل و هم در #سیاست_مُدن و هم در #اخلاق و سلوک. اینکه در خانواده جایگاه مرد و زن چیست و تقسیم کار باید به چه نحو باشد. اینکه در جامعه جایگاه مرد و زن چیست و اینکه نقش آفرینی زن در جامعه باید به چه نحو باشد.
🔸شاید کمتر متفکر مسلمانی باشد که تفاوت زن و مرد را چنین تقریر کند و خصوصا اینکه قائل باشد، زن و مرد ناظر به قوه #عاقله هیچ تفاوتی ندارند و هر دو از این حیث، #برابر هستند لذا از این جهت، حرف جناب فارابی بسیار قابل توجه است.
💢 اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان👇
https://eitaa.com/joinchat/1389690894C341de0b3be
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روایت جناب عبدالعلیزاده نماینده رئیس جمهور در اقتصاد دریا محور، از اشتباه وزیر خاتمی در خرید ۸۰ کشتی از کره جنوبی: با اینکار او کرهجنوبی به بزرگترین کشتی ساز جهان تبدیل شد.
گفتمان مقاومت یعنی از چالشها فرار نکنیم، به استقبالشان برویم و بر پایه آنها و تحمل سختیهایش، با فکر و تدبیر و صبر رشد کنیم.
این گفتمان اصلاحطلب و اصولگرا نمیشناسد و جناب عبدالعلیزاده الان مبلغ آن است.
@sharhe_hal