💠 تفاوت زن و مرد در نگاه فارابی حکیم
(عدم تفاوت در قوه عقل)
▪️و لكل واحد منهما أعضاء تخصه: و هي الأعضاء المعروفة لهما، و سائر الأعضاء فيهما مشتركة.
▪️و كذلك يشتركان في قوى النفس كلها سوى هاتين.
▪️و ما يشتركان فيه من أعضاء: فانه في الذكر #أسخن،
▪️و ما كان منها فعله الحركة و التحريك: فانه في الذكر #أقوى_حركة و تحريكا.
▪️و العوارض النفسانية، فما كان منها مائلا إلى القوة، مثل #الغضب و #القسوة، فانها في الأنثى أضعف و في الذكر أقوى.
▪️و ما كان من العوارض مائلا إلى الضعف، مثل #الرأفة و #الرحمة، فإنه في الأنثى أقوى.
▪️على أنه لا يمتنع أن يكون في ذكورة الانسان من توجد العوارض فيه شبيهة بما في الاناث، و في الاناث من توجد فيه هذه شبيهة بما هو في الذكور.
▪️فبهذه تفترق الاناث و الذكور في الانسان.
▪️و أما في القوة #الحاسة و في #المتخيلة و في #الناطقة، فليسا يختلفان.
📚 آرا اهل المدینه الفاضله، باب 21
📌پ.ن:
🔸خلاصه کلام #فارابی در اینجا این است که بین زن و مرد هیچ تفاوتی از حیث قوای #حاسّه، #متخیله و #عاقله نیست، الا در قوه #نزوعیه.
🔸یعنی تنها فرق آنها از حیث قوه #شوقیه است که شامل دو بخش #شهویه و #غضبیه میشود. در اینجا نیز آن بخش هایی که به قوت متمایل تر است(مانند #غضب، قساوت و شدّت)، مرد در آنها قوی تر بوده
و در آن بخش هایی که به ضعف نزدیک تر است(مانند #عطوفت، #مهربانی و #احساسات)، زن در آنها قوی تر است.
🔸این بحث به شدت در #حکمت_عملی موثر است، هم در #تدبیر_منزل و هم در #سیاست_مُدن و هم در #اخلاق و سلوک. اینکه در خانواده جایگاه مرد و زن چیست و تقسیم کار باید به چه نحو باشد. اینکه در جامعه جایگاه مرد و زن چیست و اینکه نقش آفرینی زن در جامعه باید به چه نحو باشد.
🔸شاید کمتر متفکر مسلمانی باشد که تفاوت زن و مرد را چنین تقریر کند و خصوصا اینکه قائل باشد، زن و مرد ناظر به قوه #عاقله هیچ تفاوتی ندارند و هر دو از این حیث، #برابر هستند لذا از این جهت، حرف جناب فارابی بسیار قابل توجه است.
💢 اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان👇
https://eitaa.com/joinchat/1389690894C341de0b3be
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روایت جناب عبدالعلیزاده نماینده رئیس جمهور در اقتصاد دریا محور، از اشتباه وزیر خاتمی در خرید ۸۰ کشتی از کره جنوبی: با اینکار او کرهجنوبی به بزرگترین کشتی ساز جهان تبدیل شد.
گفتمان مقاومت یعنی از چالشها فرار نکنیم، به استقبالشان برویم و بر پایه آنها و تحمل سختیهایش، با فکر و تدبیر و صبر رشد کنیم.
این گفتمان اصلاحطلب و اصولگرا نمیشناسد و جناب عبدالعلیزاده الان مبلغ آن است.
@sharhe_hal
💠 امان از «بی عقلی» در عدم استفاده از «تجربه ها»
🔺#امیرالمومنین(ع) در ابتدای نامه 31 نهج البلاغه خطاب به امام حسن(ع) میفرمایند:
▪️پیش از آنکه دلت سخت شده و ذهنت مشغول به چیزهای دیگر بشود، به #تربیت تو پرداختم، تا با اندیشه ای استوار و عزمی راسخ وارد کارزار عمل بشوی.
▪️در ادامه حضرت میفرمایند: حالا که میخواهی وارد میدان عمل بشوی، یک گنجینه فوق العاده هم در پیش روی توست. آن گنجینه چیست؟ #تجربه افراد پیش از تو.
این تجربه ها، تو را از اینکه دوباره خودت بخواهی آنها را تجربه کنی بی نیاز کرده و تو را کفایت میکند.
▪️انسان های پیش از تو، #تجربه کرده اند، و سختی و آسیب های تجربه مجدد دیگر از تو برداشته شده و حالا تو از این تجربه ها به راحتی استفاده کن.
▪️این تجربیات بدون هیچ زحمتی در اختیار توست و #عاقل کسی است که این تجربیات را حفظ کرده و بکار میبندد. بدان که #بهترین_تجربه نیز آنچیزی است که تو را #پند دهد.
(الْعَقْلُ حِفْظُ التَّجَارِبِ وَ خَيْرُ مَا جَرَّبْتَ مَا وَعَظَك)
🔺آقای #پزشکیان! اینها سخن همان علی(ع) که او را الگوی خودت قرار داده ای. #رهبر_انقلاب نیز چندین بار تاکید کرده اند که مسئولین ما از #تجربه_برجام عبرت بگیرند. صحبت های ایشان در دیدار پایانی با دولت روحانی را ببینید.
🔺چقدر تاکید دارند که این مسئله تبدیل به یک #تجربه_عینی برای مسئولین و مردم بشود.
چرا بناست از یک سوراخ، این همه بار گزیده بشویم. بابا انسان عاقل در این مواقع چه میکند؟ آیا اینگونه برخورد میکند؟
🔺آقای #پزشکیان! تجربه برجام برای برای سال های دور نیست، برای افراد غریبه هم نیست، توسط همین اطرافیان خود شما انجام شده، همین مشاورین شما.
🔺چرا اینقدر اصرار داریم که یک کار غلط را چندین بار تکرار کنیم؟ اصرار شما بر #مسئله_FATF نیز مصداق همین ماجراست. چرا میخواهیم همه مشکلات و مسائل کشور را گره به این ماجرا بزنیم؟ چرا نسبت به #تجربه_دولت_روحانی اینقدر بی توجهیم؟
🔺حضرت امیر در جای دیگری میفرمایند: #عاقل کسی است که تجربه ها او را #پند دهد.
(العاقلُ مَن وعَظَتْهُ التَّجارِب)
خب پس چرا این همه تجربه در #مذاکره با امریکا، آن هم تجربه ای مانند برجام، ما را پند نمیدهد؟ چرا این همه اصرار داریم که پند نگیریم؟ آیا ضررش غیر از این است که به خود ما و کشور ما و #مردم ما بازخواهد گشت؟
🔺چرا دور اندیشی به خرج نمیدهیم؟ امیرالمومنین میفرمایند:
#پيروزى با #دورانديشى به دست مىآيد؛ و دورانديشى هم با استفاده از همین #تجارب به دست می آید.
(الظَّفَرُ بالحَزْمِ، و الحَزْمُ بالتّجارِب)
🔺رهبر انقلاب که از همان ابتدا فرمودند موافق این مذاکره نیستم، #خوش_بین_نیستم، اما برجام را پذیرفتند، از این جهت که تجربه ای میشود که بواسطه این تجربه برای مردم و مسئولین ما #رشد_فکری حاصل میشود، همه متوجه خواهند شد که نتیجه اعتماد به امریکا چیزی نیست جز هیچ و #خسارت_محض.
🔺آقای #پزشکیان! امریکا و غرب اگر چه کار میکردند شما به این نتیجه میرسیدید که دیگر مذاکره با آنها #فایده ندارد؟ اصلا کاری هم مانده که آنها علیه ما نکرده باشند، تا ما بدانیم این مذاکرات تنها برای آنها سودمند است و برای ما جز ضرر چیزی ندارد؟
🔺کشور را که کلا معطل مذاکره و برجام کردیم، بعد که همه تعهدات را انجام دادیم و خودشان هم تایید کردند، باز علنی برخلاف برجام رفتار کردند. بعد هم که امریکا از برجام یک طرفه خارج شد، اروپا هم که گفت من متعهد هستم، شما خارج نشوید. ما هم ماندیم اما از آنها هم بخاری بلند نشد و همه اش بد قولی و دبه کردن.
🔺کار به جایی رسید که دیگر خود حسن روحانی هم کسانی که مجدد حرف از مذاکره با امریکا میزدند را #مسخره میکرد و میگفت اینها قابل اعتماد نیستند، حالا چه شده که مجدد خود همان ها حرف از مذاکره میزنند؟
🔺آقای پزشکیان این #خفت بناست تا کی ادامه پیدا کند؟ بس کنید به خدا...
مسیر رشد و #پیشرفت کشور و مردم که شما هم به دنبال آن هستید، هرچه باشد، قطعا این مسیرش نیست...
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
✳️ وقتی جلال ذوقزده شد!
با جلال رفتیم قم. سر یککوچه نگه داشت و دوتا کتابش را برداشت: غربزدگی توی یک دستش بود و یک کتاب دیگر توی دست دیگرش. گفتیم: «کجا داری می روی؟» گفت: «صدایش را در نیاورید، دارم میروم پیش خمینی!»
-بعد از ۱۵ خرداد بود؟
بله توی آن اوضاع! گفتیم «آنجا چرا؟» گفت: «بعداً میگویم». خلاصه توی ماشین منتطر ماندیم. بعد از چند دقیقهای آلاحمد آمد.
دیدیم یک کتابش را اینطرفی پرت کرد، یکی را آن.طرفی.
گفتیم: «پس چه شد؟» فریاد زد: «آی! #خمینی [جگر] دارد این هوا!» دستش را به اندازهٔ یک هندوانه باز کرد و [ادامه داد]: « #مصدق [جگر] دارد این.قدر!» و به اندازهٔ یک ارزن را نشان داد...
#محمود_گلابدرهای
#یادآور [کتاب ماه]
شماره سوم: شهریور، مهر و آبان ۱۳۸۷
#مگر_روشنفکر_بود_که_بترسد؟
گفتوگو درباره #جلال_آلاحمد
مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران
صفحه ۷۴.
@Ab_o_Atash
💠 دیدگاه افلاطون درباره ممنوعیت هنر و چرایی آن
🔺یکی از شگفت انگیزترین ایده های معرفی شده در کتاب #جمهوری، این ادعاست که در #حالت_ایدئال، #هنر را باید ممنوع کرد.
افلاطون می گوید #نمایشنامه_نویسان و #نوازندگان و #مجسمه_سازان و #شاعران را باید دسته جمعی از جامعه #اخراج کرد و در صورت لزوم، آن ها را مجبور کرد دست از کار خود بکشند.
🔺چه عاملی این فیلسوف روشن فکر و متمدن را واداشت که چنین پیشنهادی بدهد؟ آن هم پیشنهادی که ما آن را به رژیم ها و دیکتاتورهای دراکونی ربط می دهیم. اصلاً چرا باید کسی با گسترش بی مانع هنر مشکل داشته باشد؟
🔺شاید این طور به نظر برسد که این ایده ناشی از یک #نافرهیختگی مادی و نبود درک اجتماعی و بی احترامی قدرنشناسانه به هنر است. اما اصلاً چنین نیست.
🔺علت تمایل افلاطون به #ممنوعیت_هنر این نبود که او فکر می کرد هنر ابزاری ناموثر و بی خاصیت است؛ بلکه او از #قدرت_هنر برای پیکربندی مجدد ذهن های ما وحشت داشت.
🔺افلاطون بیش از #متفکران_لیبرال، که خوش باورانه می خواستند همۀ خالقان واژه و تصویر را به حال خودشان واگذارند و گمان می کردند تقریباً هرچیزی را می توان دید و تحت تأثیرش قرار نگرفت، این موضوع را دریافته بود که هنر تا چه اندازه می تواند مهم باشد.
📚 کتاب «چگونه رسانه های مدرن ذهن ما را نابود میکنند؟» (مقدمه کتاب، ص43، نسخه الکترونیک)
انتشارات آلاچیق، ترجمه زینب موحدی، نوشته «مدرسه زندگی»
💢 @Fishha
💠 بقّالی در حکومت خمینی، دوست داشتنی تر از مرجعیت در حکومت صدام
📝 شهید آیت الله سیدمحمدباقر صدر
🔺أن أكون بقّالًا في شيراز في ظلّ حكومة الإمام الخميني أحبُّ إليّ من مرجعيّة السيّد أبو الحسن الإصفهاني في ظلّ حكومة صدّام.
🔺من #بقالی باشم در شیراز زیر سایه #حکومتِ_امام_خمینی، برایم دوست داشتنیتر است از #مرجعیتِ سید ابوالحسن اصفهانی زیر سایه #حکومتِ_صدام!
📚 محمد باقر الصدر السيرة و المسيرة في حقائق و وثائق، ج4، ص6.
💢 @Fishha
12.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺 بارها و بارها از افراد مختلف شنیده ایم و حتی خود نقل کرده ایم که میگویند:
➕شب 22 بهمن و پس از اعلام #حکومت_نظامی از طرف رژیم پهلوی و اعلامیه امام مبنی بر بیرون ریختن مردم، آیت الله #طالقانی تلفنی به امام خمینی اصرار کردند تا مردم به خیابان نیایند چون ارتش تهدید به حکومت نظامی شدید و کشتار مردم کرده است
اما پس از اصرار زیاد آقای طالقانی، #امام پاسخ میدهند:
آقای طالقانی احتمال بدهید دستور از جای دیگر باشد! که ظاهرا اشاره به امر #حضرت_حجت(عج) می باشد.
خب آیا این نقل صحیح می باشد؟
🔺#سیدحمید_روحانی که از طرف امام، مامور به تدوین تاریخ انقلاب بود، این نقل قول و ماجرا را بالکل نفی کرده و #ساختگی میداند.
💢 @Fishha
💠 پادشاهان صفوی
📝 آیت الله خامنه ای
🔺پادشاهان صفوى، #مایه_افتخار ما هستند. مىدانید، ما براى پادشاهان صفوى ارزش و اعتبارى قائلیم؛ چون #پیرو_مکتب_اهلبیت بودند و #استقلال و تمامیّت ارضى ایران را حفظ کردند،
🔺اما شما ببینید همین #شاهعباس که یک چهره برجسته است، چقدر #ظلمِ ناشى از خودکامگىِ محض کرده است. آنقدر از خویشاوندان خود را کُشت و کور کرد که بعضى اشخاص مجبور شدند برخى از شاهزادههاى صفوى را به گوشهاى ببرند و گم و گور کنند تا شاه از وجود آنها مطّلع نباشد!
🔺مثلاً دستور داد چهار پسر #امام_قلىخان را سر ببُرند و جلوِ او بگذارند؛ در صورتى که امام قلىخان جزو افرادى بود که به صفویه خیلى خدمت کرده بود؛ جزو خدّامِ قدیمى صفویه و سرداران و سیاستمداران صفویه بود؛ اما به خاطر وجود #روح_دیکتاتورى و #استبداد در شاه، این بلا سرِ او آمد.
🔺ظلم و جور، مخصوص #محمّدرضا و #رضاخان نبود. در #ایدئولوژى_سلطنت، ظلم و جورِ ناشى از استبداد، قدرت مطلقه و متعهّد نبودن به هیچ مسؤولیتى و هیچ عهد الهى و مردمى وجود دارد.
🔺#نظام_اسلامى در مقابل ایدئولوژى سلطنت قیام کرد؛ در حالى که کشور ما قرنهاى متوالى دچار این حالت بود؛ چه قبل از اسلام، چه حتّى بعد از آمدن اسلام. #اسلام در مدینه به معناى واقعى کلمه، متضمّن #آزادى و به تعبیر امروز ما، #مردمسالارى بود.
📚 بیانات در دیدار جوانان استان اصفهان، 12/8/1380.
💢 @Fishha
💠 علل ناکامی های امروز: جولان جریانی «غیراسلامی» اما با «لِعاب و ظاهر اسلامی»
📝 آیت الله خامنه ای
🔺از اوّلِ انقلاب، در عرض و به موازات #خطِّ_امام، جریانی پیدا شد که به یک #نظام_لائیک و الگوبرداری شده از نظام های غربی دعوت میکرد؛ منتها با رنگ و #لعاب_اسلامی؛ اسمِ اسلامی، اما #باطنِ_غیراسلامی؛ ساختِ اسلامی، اما #جهتگیرىِ_غیراسلامی.
🔺البته آنها بی میل نبودند که در کنار چنین نظامی، #آخوند_وجیهالملّهای هم برای مقبول جلوه دادن نظام در چشم مردم وجود داشته باشد - چون مردم به اسلام دلبسته بودند - بدشان نمی آمد روحانىِ مورد قبولی در کنار نظام قرار گیرد تا نظام را در چشم مردم، اسلامی جلوه دهد؛
🔺دولتمردان نظام هم به همان شکلی که خودشان میپسندند و تشخیص میدهند، نظام را به همان صورت غیراسلامی - و در حقیقت، #شکل_بازسازی_شده_رژیم_سلطنتی، منتها طبق قبول سیاستمداران و قدرتمندان دنیا - اداره کنند.
🔺ظاهر و رنگ و #لعاب_دین هم این فایده را برای آنها داشته باشد که نیروهای #مردم را در خدمتشان قرار دهد؛ هرجا به حضور مردم احتیاج است - در هنگام جنگ و دفاع و دادن مالیّات و غیره - همین ظاهر اسلامی، مردم را به همکاری با آن نظام وادار کند؛ اما اگر حقوق شرعی مردم تأمین نشد، نشد؛ اگر با سلطهگران مبارزه نشد، نشد؛ اگر استقلال کشور و فرهنگ و اقتصاد مردم در قبضه دشمنان قرار گرفت، گرفت!
🔺لذا از اوّلی که امام دستور داد قانون اساسی به وسیله خبرگان منتخب مردم تدوین شود، هرجا که نام اسلام و نشانی از #حضور_واقعی_اسلام بود، اینها مقابله کردند. آنجایی که اصل مربوط به «#ولایت_فقیه» مطرح شد، اینها بی تابانه مبارزه کردند.
🔺البته با #ولایتش مخالف نبودند - ولایت یعنی حکومت؛ آنها تشنه قدرت و حکومت کردن بودند -
با #فقیهاش مخالف بودند؛ چون به معنای #حضور_حقیقی_دین_در_جامعه بود؛ این را برنمی تافتند و تحمّل نمیکردند. هرجا که نشانه حضور واقعی اسلام بود، اینها معترض بودند.
🔺امام در مقابل این جریان - که بسیار هم مدعی بود - ایستاد؛ روی مبانی اسلام تکیه کرد؛ روی ترکیب و ساخت اسلامی نظام، با جدیت اصرار ورزید؛ چون امام مانند هرکسی که با اسلام آشناست، معتقد بود - و امروز هم ما معتقدیم - که:
سعادت و رفاه و آزادگی و عزّت یک ملت و نیز عدالت و تکیه به مردم - به معنای واقعی کلمه - در سایه #احکام_اسلام تأمین میشود...
🔺هرجا که ما با قاطعیّت، معرفت و روشنبینی، #احکام_اسلام را بر سر دست گرفتیم، دنبال آن حرکت کردیم و صادقانه خواستیم اسلام را پیاده کنیم، #موفّق_شدیم؛ اما هرجا ناکامی و ضعفی وجود دارد، بر اثر این است که ما در آن مورد، از اسلام و حکم اسلامی و ترتیب اسلامی #غفلت کردهایم.
🔺هم در زمینه #اقتصادی، هم در زمینه #سیاسی، هم در زمینه #بینالمللی و هم در زمینه #تربیت_های_صحیح_مردمی، امروز هرجا که ضعف و ناکامی ای مشاهده میشود، اگر کسی دقّت و ریشهیابی کند، به اینجا میرسد که در این نقطه، #دستور_اسلام و حکم اسلامی مورد توجّه قرار نگرفته است.
💢 @Fishha