eitaa logo
فیش های مطالعاتی یک طلبه
550 دنبال‌کننده
36 عکس
22 ویدیو
0 فایل
در این کانال، فیش هایی پراکنده از مطالعات خودم یا دیگر دوستان که جالب و مهم باشد، گذاشته میشود، در حیطه های مختلف. فیش های قرآنی و روایی در این کانال مستقلا گذاشته میشود: @AyatRevayatEjtemai ارتباط با بنده/سوالات، اشکالات و نقدها: @yahadi71
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم 🔺 دغدغه این کانال، توجه به مسأله رهبران انقلاب و خصوصا مرور رهبران انقلاب است. مراد از رهبران انقلاب، اعم از حضرت امام خمینی و شاگردان ایشان است. خصوصا شاگردان ویژه ایشان مانند: آیت الله ، شهید و شهید . البته به دیگر راهبران اجتماعی تاریخ معاصر، چه و چه ؛ چه پیش از انقلاب و چه پس از انقلاب نیز خواهیم پرداخت. 🔺 رویکرد ما نیز بررسی تاریخ اندیشه است لذا به تبع گزاره های تاریخی مرتبط به آن و دیگر نیز مطرح خواهد شد.
💠 پدیده ای به نام / اختلاف با شهید بهشتی 🔰 محمد شخصیتی سخت کوش و انقلابی بود. مبارزه را از همان جوانی و شروع نهضت آغاز کرد. از جهات متعدد بررسی شخصیت او برای جوانان انقلابی امروز، لازم و ضروری است. در ادامه اجمالا به اختلافات او با خواهیم پرداخت. 🔰 محمد با تاسیس ، عضو شورای مرکزی حزب شد اما پس از مدت کوتاهی از حزب جدا شد. دلیلش اقدامات و او از تشکیلات حزبی بود، مثلا در سفرهای خارجی، خود را بدون هماهنگی، نماینده حزب معرفی می کرد و... 🔰 با روی کارآمدن ، دو رویکرد کلان در مواجهه با آن در بین انقلابیون بوجود آمد: 1️⃣ عده ای مانند محمد معتقد بودند دولت با سپردن امور به عناصر وابسته به غرب مانند ، و... آگاهانه یا ناآگاهانه در حال است لذا اقدامات متعددی در تقابل با دولت انجام میدادند. 2️⃣ از آن طرف عده ای که در رأسشان بود، دغدغه محوری خود را تقابل با دولت قرار نمیدادند بلکه تمرکزشان و رفع و تجزیه طلبانه بود. 🔰 محمد این مواجهه شهیدبهشتی را قبول نداشت و به شدت میکرد، تا آنجا که به کشیده شد. محمد معتقد بود بهشتی در و خائنی است که هیچ سابقه انقلابیگری در ضدیت با رژیم شاه ندارد. او در نشریه خود به نام «» در مرداد 58 مینویسد: «چگونه است که تا دیروز، چون دکتر ، با دستگاه حاکمه نرد عشق میباختند و با هر ضد و نقیضی از در دوستی و ارتباط و کوشش داشتند که جوانان و کادرهای این مردم مستضعف را به درس خواندن وادارند و به ترجمه کردن و امثال آن مشغول باشند...» 🔰 این انتقادات محمد همزمان با تخریب ها و شایعات ضدانقلاب علیه بهشتی بود: خانه اشرافی و چندهزارمتری بهشتی، زیرسیگاری طلا، همسر آلمانی و... . معروفترین توهین محمد به شهید بهشتی مطلبی بود که او در نشریه خود با عنوان «» منتشر کرد. 🔰 اما شهید بهشتی در مقابل همه این تهمت ها را در پیش گرفته بود: ➕ «ایشان[] فرموده اند در این زمینه ها[شایعات و اختلافات] مطلقا سخنی نگویید و من تا ایشان اجازه ندهد یک کلمه سخن نخواهم گفت... به خدا سوگند که در برابر شما از طرح هرگونه جمله ای که بوی بدهد، احساس شرم میکنم و به همین جهت تا آنجا که ضرورت ایجاب بکند و امام و امت نخواهد، شعار من و یاران همفکرمان فقط یک شعار است، ! ! الهام بخش !» 🔰 این اختلاف و تقابل بود تا چند هفته قبل از فاجعه و انفجار حزب جمهوری. برخی اطرافیان بهشتی که دوست محمد هم بودند، تلاش میکردند ذهنیت محمد را نسبت به بهشتی اصلاح کنند اما محمد گوشش بدهکار نبود، تا اینکه پس از مدتی بالاخره روشنگری های دوستان جواب داد و محمد متوجه اشتباهش شد لذا برای حلالیت طلبیدن و عذر خواهی نزد شهید بهشتی رفت. 🔰 محمد به دوستش گفته بود: «من از ظلمی که در حق دکتر بهشتی کردم، کردم. این مرد چقدر آقا و با کرامت است📍منظومه فکری رهبران انقلاب | عضو شوید📍
فیش های مطالعاتی یک طلبه
💠 پدیده ای به نام #محمد_منتظری/ اختلاف با شهید بهشتی 🔰 محمد شخصیتی سخت کوش و انقلابی بود. مبارزه را
📌 پ.ن: یکی از عادات بدی که امروزه خصوصا در فضای سیاسی-اجتماعی بروز زیادی دارد، قضاوت های غیر دقیق و دور از است، قضاوت برمبنای حبّ و بغض ها، قضاوت برمبنای و . طرف فقط شنیده که فلانی مثلا دزدی کرده یا فلان اشتباه را مرتکب شده، همین کافی است تا حکم قطعی را صادر کرده و همه جا علیه او حرف بزند و به اصطلاح خودش نقد کند. همانگونه که محمد منتظری فکر می کرد همکاری بهشتی با دولت نشان دهنده در بودن بهشتی است، امروزه نیز بعضی به صرف اینکه فلانی قرار است در دولت پزشکیان مسئولیت بگیرد یا فلان جا از مواضع آنها دفاع کرده یا با آنها همکاری داشته، صادر میکنند که پس او هم است! بله گاهی با بررسی کلمات و سیره فلان شخص به این نتیجه میرسیم که او غربزده است، اینجا مسئله ای نیست اما مسئله مهم این است که این برای بعضی تبدیل به یک و یک شده است که همه را با همین عینک تحلیل میکنند. ای کاش در و تحلیل هایمان و دقیق باشیم. البته نمیگویم انتقاد نکنیم، بلکه سعی کنیم اول داده های واقعی و صحیح داشته باشیم و بعد براساس آن داده ها، در قالب یا ، نقد کنیم اما قضاوت قطعی نکنیم چون ما از تمام زوایای مسئله مطلع نیستیم.