eitaa logo
فیش های مطالعاتی یک طلبه
551 دنبال‌کننده
36 عکس
22 ویدیو
0 فایل
در این کانال، فیش هایی پراکنده از مطالعات خودم یا دیگر دوستان که جالب و مهم باشد، گذاشته میشود، در حیطه های مختلف. فیش های قرآنی و روایی در این کانال مستقلا گذاشته میشود: @AyatRevayatEjtemai ارتباط با بنده/سوالات، اشکالات و نقدها: @yahadi71
مشاهده در ایتا
دانلود
♣️ ✅ ماجرای آشتی شهید منتظری با شهید بهشتی به نقل از ، عضو وقت شورای مرکزی حزب جمهوری: 🔺 «قرار بود پس از آشتی، دوباره به حزب بیاید. چهار پنج روز مانده به ، اعضای دفتر سیاسی در ساختمانی... جمع شده بودیم. در آنجا درباره ی مسائل و تحلیل های سیاسی و همچنین تحلیل های لازم روز که خوراک تشکیلات حزب بود، بحث می شد. همگی در سالن بزرگی منتظر نشسته بودیم تا آقای بیایند. 🔺 همان طور که میدانید ایشان بسیار منظم بودند و هیچ گاه یک ثانیه تأخیر در وعده هایشان نبود... هیچ وقت تأخیر نمی کردند. آن روز یک دقیقه، دو دقیقه تا یک ربع منتظر شدیم، دیدیم نیامدند. برای ما همان یک دقیقه تأخیر هم بسیار تعجب آور بود و چند دقیقه در قانون وعده های دکتر بهشتی نمی گنجید، چه برسد به یک ربع! 🔺 ...ضمن صحبت با یکدیگر بودیم که ناگهان در باز شد و آقای بهشتی وارد شدند. به محض ورود با صدای بلند گفتند: سلام علیکم! آقا عذر می خواهم، ببخشید... و به این ترتیب از همان بدو ورود شروع به کردند. ایشان آمدند و نشستند و منتظر ما هم نشدند که علت تأخیرشان را بپرسیم و خودشان شروع به توضیح دادن کردند... آقای بهشتی بسیار خوشحال بودند. کمتر ایشان را آن قدر شاد و دیده بودیم. چهره شان بشاش و خوش رنگ شده بود و دائما می زدند. 🔺 گفتند: «علت اینکه دیر آمدم این بود که آمده بود.» ما تعجب کردیم که محمدآقا کیست؟ ...پرسیدیم محمدآقا کیست؟» پاسخ دادند: «». بسیار تعجب کردیم، چون علاقه دکتر بهشتی به محمد منتظری بیشتر شده بود و از او ناراحت نبودند با توجه به سابقه ی برخورد محمد منتظری با ایشان و اینکه طرف اصلی حملاتش، ایشان بودند. تا آن روز نشنیده بودیم که آقای محمد منتظری قصد داشته باشد نزد آقای بهشتی برود. حتی به ما هم نگفته بود که قبلا موضوع را به ایشان منتقل و زمینه سازی کنیم. 🔺 خودش یکباره پیش آقای بهشتی رفت که این موضوع برای خود آقای بهشتی هم بسیار عجیب بود. آقای بهشتی گفتند: من از اتاق بیرون نیامده بودم که آمدند و اطلاع دادند آقای محمد منتظری آمده است و می خواهد شما را ببیند. من بین دو محذور گیر کردم: یکی اینکه ایشان را بپذیرم و در اینجا تأخیر داشته باشم و یکی اینکه ایشان را نپذیرم و به موقع به اینجا برسم. سرانجام بهتر دیدم ایشان را بپذیرم و با ایشان صحبت کنم تا تصور نکند قصد دارم به ایشان بی اعتنایی کنم. من از اینکه محمد آقا بیاید و با ایشان دیداری داشته باشم استقبال کردم. 🔺 ایشان وارد اتاق شد و سلام کرد. من جلو رفتم و محمدآقا را بغل کردم. (مرتبا از محمد منتظری با لفظ محمدآقا یاد می کرد.) ایشان را بوسیدم و گفتم: «خوش آمدید محمد آقا!» و ایشان هم شروع به صحبت کرد و به من گفت: «آقای بهشتی! من امروز آمده ام تا از شما کنم، چون در مورد شما می کردم و قصد و غرضی هم نداشتم.» 🔺 ما به آقای بهشتی گفتیم: «شما چه گفتید؟» در جواب گفتند: «محمدآقا! من از اول هم می دانستم که شما قصد و غرضی ندارید و اشتباه می کنید. منتظر چنین روزی هم بودم که متوجه شوید و خودتان برگردید. حالا هم خیلی خوشحالم و هیچ چیز در دل ندارم و نیازی به عذرخواهی نیست... 🔺 آقای بهشتی بسیار بزرگوار و با بود. آقای بهشتی از محمد منتظری دعوت کرد که دوباره به حزب بیاید... ایشان برای شرکت در جلساتی که شنبه ها که نخستین جلسه اش هم روز فاجعه بود، از آقای محمد منتظری دعوت کرد و ایشان هم شرکت کرد و به فاجعه چند روز بعد از عذرخواهی از شهید بهشتی و آشتی با ایشان، در همان جلسه شد.» 📚 نشریه شاهد یاران، اسفند1388، ش48، ص60 📍منظومه فکری رهبران انقلاب|عضو شوید📍
💠 عصاره تفکر و ایدئولوژی حاکم بر دنیای غرب 🔺 از وقتى كه در زمينه‌ى فلسفه و ادبيات و هنر و غيره شروع شده -يعنى از اواسط قرن هجدهم- و و به عنوان بر رفتار اروپا و غرب پيدا شده، آنچه آنها خواستند و توانستند بكنند، اين بوده كه دنيا را با خودشان فتح كردند. 🔺 ما بايد اين را ببينيم. آنها توانستند با كمك و تحول علمى و پيشرفت علمى، خودشان را تقريباً در همه‌ى دنيا گسترش دهند. در واقع، بر زندگى غربىِ امروز -اروپا و امريكا و ژاپن و آنچه ما به آن «» ميگوييم- تحت سيطره‌ى آن است؛ 🔺 يعنى و با حواشى آن -كه و اين‌طور چيزهاست- بر رفتار دنياست؛ 🔺 يعنى ، و تقويم و ارزيابى و سنجش همه چيز با ؛ يعنى علم هم با پول سنجيده ميشود و براى پول، دنبال علم ميروند؛ ادبيات و فكر هم همين‌طور؛ حول و حوش ميچرخد. 🔺 اين، حاصل و بر دنياست. آنها با ابزار و ، كه روزبه‌روز هم مدرن‌تر شد -تا آنجا كه امروز را «» ميگويند- توانستند كار خودشان را خوب پيش ببرند... 🔺 امروز شما نگاه كنيد؛ در واقع ، غرب است؛ به كمك شان دارند همه چيز دنيا را ميبرند؛ هرجا هم به مشكلى برخورد كنند، با ، با و با مشكل را حل ميكنند و كار خود را پيش ميبرند. 📚 بیانات آیت الله در ديدار با ميهمانان مركز جهانى علوم اسلامى، 1384/3/21. 📍منظومه فکری رهبران انقلاب|عضو شوید📍
💠 نظر آیت الله خامنه ای درباره کسب دانش های روز 🔺 من به استفاده‌ى علمى -يعنى استفاده‌ى از دانش جديدى كه در اختيار دنيا گذاشته و در آن پيشرفت پيدا كرده- تأكيد ميكنم. 🔺 حتماً بايستى از استفاده كنيم؛ و اين ميتواند به ما كمك كند؛ ابزارى است كه متعلق به بشريت است؛ بايد از اين بهره ببريد و استفاده كنيد و به نصرت الهى مطمئن باشيد. 📌پ.ن: عجیب اینکه برخی با تابلوی ، با این نکته مخالفت کرده و دانش های روز که توسط غرب پیشرفت یافته را نجس دانسته و کسب آن را سرشار از ضرر می دانند. 📚 بیانات آیت الله در ديدار با ميهمانان مركز جهانى علوم اسلامى، 1384/3/21. 📍منظومه فکری رهبران انقلاب|عضو شوید📍
فیش های مطالعاتی یک طلبه
💠 پدیده ای به نام #محمد_منتظری/ اختلاف با شهید بهشتی 🔰 محمد شخصیتی سخت کوش و انقلابی بود. مبارزه را
♣️ ✅ مصاحبه شهید محمد چند روز قبل از انفجار و اعلام برائت از مواضع گذشته خود: 🔺 «در مورد آقای دکتر ، من ایشان را فرد لایق و مفیدی میدانم. البته ممکن است ایشان اشکالاتی هم داشته باشد، ولی در مورد تعبیرهایی که کرده ام و هایی که از طرف بنده به ایشان شده، به عنوان مثال من تعبیر کرده ام که ایشان در هستند و امثال اینها و حالا به این نتیجه رسیده ام که اینها است. 🔺 در آن زمان تصور من این بود که در جریان ، ایشان همگام با دولت موقت هستند، ولی بعد در عمل و با مسائلی که من به آنها رسیدم، کشف کردم که ایشان با دولت موقت همگام نبوده اند و با آنها اختلافاتی هم داشته اند، ولی به دلیل شرایط انقلاب، اینها در کنار هم قرار گرفته اند 🔺 و البته من بیش از یک سال است که به این نظر رسیده ام و به هیچ وجه راضی نیستم برخی از افراد ضدانقلاب که هم با اسلام و هم با روحانیت و هم با امام مخالف اند و نقشه های امریکا را در کشور پیاده می کنند، تعابیر گذشته مرا بگیرند و در جهت خط آمریکا از آن استفاده کنند. این یک است» 📚 نشریه شاهد یاران، شماره 48، ص107 📍منظومه فکری رهبران انقلاب | عضو شوید📍
هدایت شده از وحید یامین پور
به گمان من هویت، چه ملّی چه دینی چه قومی امکانی برای توسعه همگرایی و همبستگی است نه بهانه‌ای برای واگرایی و گسست. هویت به ما این امکان را میدهد تابا کوچکترین نسبت مشترک، پیوندهای جدیدتری بسازیم. اما اگر هویت، ایدئولوژیک شود، میتواند ابزاری برای طرد، گسست وتصفیه باشد. نظر شما چیه؟ ➕️ @yaminpour
💠 تحجر سیاسی، خطرناکتر از تحجر مذهبی 🔺 برداشت و توقّع بنده و نظام اسلامى از جماعت اين است كه فكر مى‌كنيم: دانشجو يك است؛ است. در سطح دنيا جرياناتى وجود دارند -بعضيشان در ايران شعبه هم دارند كه دانشجو را نه روشن‌فكر مى‌پسندند، نه مسلمان. روشن‌فكر نمى‌پسندند، زيرا او را دچار و و سياسى و وارداتى مى‌كنند. 🔺 ما وقتى مى‌گوييم ، فوراً ذهنمان مى‌رود به ؛ بله آن هم يك نوع تحجّر است، اما تحجّر فقط تحجّر مذهبى نيست، بلكه از آن، است؛ تحجّرهاى ناشى از شكل‌بندى و است كه اصلاً كردن به كسى نمى‌دهند. 🔺 اگر ده دليل قانع‌كننده براى يك موضع ذكر كنيم، قبول مى‌كند، اما در طور ديگرى نشان مى‌دهد! چرا؟ چون ، آن بالاى سر -مثل - از او اين‌گونه خواسته است. 🔺 اين را انسان متأسّفانه در برخى از گوشه‌كنارهاىِ حتّى محيط دانشگاهى مى‌بيند. پس، آن مجموعه‌اى كه دچار چنين تحجّرى باشد، ديگر روشن‌فكر نيست؛ چون روشن‌فكرى لازمه‌اش ، چشم باز و تكيه به و است. 🔺 اينكه هم نمى‌خواهند باشد، براى اين است كه مى‌دانند مسلمانى، است. امروز عمده‌ى دردسرهايى كه اردوگاه و مشخّصاً و دچارش هستند... به‌خاطر اين است كه مسلمانان به اى رسيده‌اند كه در اين خودآگاهى، و ملت ايران و انقلاب و نظام ما نقش فراوانى داشته‌اند. 🔺 عمده‌ى دردسر آن‌ها از اين ناحيه است؛ لذا مى‌خواهند اين را بكوبند. به همين جهت از مسلمان بودنِ دانشجو به شدّت ناراضى و ناخشنودند. 📚 بیانات آیت الله در ديدار دانشجويان نمونه و ممتاز دانشگاه ها، 7/9/1381. 📍منظومه فکری رهبران انقلاب|عضو شوید📍
💠 ، ریشه ایران و امریکا «اگر به‌خاطر امنیت، بر سر ارزش‌های خود معامله کنیم، هر دو را تضعیف خواهیم کرد.» ➕ 🔺 اگر در یک نظرسنجی پرسیده شود این جمله از (ره) است یا باراک ، بی‌گمان بخش قابل‌توجهی از پاسخ‌دهندگان، گزینۀ اول را انتخاب خواهند کرد؛ اما پاسخ صحیح اوباماست! منبع این جمله نیز در سال ۲۰۱۰م است که با امضای اوباما منتشر شد. 🔺 نکتۀ اصلی اینجاست که مشابه این جمله به‌کرّات در و همچنین سخنان رؤسای جمهور و استراتژیست‌های آمریکایی (اعم از دمکرات یا جمهوری‌خواه) به‌چشم می‌خورد. 🔺 این یک واقعیت است که سیاست‌های آمریکا و به‌ویژه سیاست خارجی آمریکایی‌ها به‌شدت «» است و اینکه تصور می‌شود فقط جمهوری اسلامی ، سیاست‌هایش براساس ارزش‌هایش اعمال می‌شود و به‌اصطلاح است، به‌خاطر ناآگاهی ، به‌ویژه نخبگانش است. 🔺 تفاوتِ سیاستِ خارجیِ ایدئولوژیکِ آمریکا با ایران، فقط در تفاوت خود ایدئولوژی‌هاست، نه در اصل ایدئولوژیک بودن. ▫️برای آمریکا دفاع از و غصب فلسطین، یک ارزش است؛ ▫️برای ایران نیز دفاع از و مقابله با غاصب؛ ▫️برای آمریکا به رسمیت شناختن یک ارزش است؛ ▫️برای جمهوری اسلامی ایران نیز مبارزه با آن؛ ▫️و مثال‌های متعدد دیگری که به رفتار متضاد دو کشور دربرابر هم منجر می‌شود؛ پس ، ریشه در نبرد ایدئولوژیک آن‌ها دارد. 📌 پ.ن: در سال 2017 که مربوط به دولت است این عبارات در مقدمه رئیس جمهور بر سند آمده است: ➕«ما هرگز لحظه ای از های خود چشم بر نخواهیم داشت.» و در متن این سند چنین آمده است: ➕«این راهبرد بر این شناخت استوار است که ، نیرویی پایدار و جاویدان در جهان هستند» ➕و «در طول زمان، به ایجاد شبکه ای از دولت هایی کمک کرده است که منافع و ما را پیش می برد» ➕و « های، ما راهنمای ما است و منافع ما نظم مان را تعیین می کند» منبع: ترجمه این سند که به سفارش شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی در 140 صفحه چاپ شده است. 📍منظومه فکری رهبران انقلاب|عضو شوید📍
🔺 خیلی ها فکر میکنند چون جمهوری اسلامی ، به مسائل مختلف نگاه میکنه، پس دچار مشکلات متعددی است لذا از این مشکلات نجات پیدا نمیکنه الا اینکه نگاه ایدئولوژیکش رو بگذاره کنار 🔺 اما این یک انگاره، هست. همین جمله ساده رییس جمهور امریکا که چندی پیش گفته بود، مثال نقض بزرگی برای این تصور عوامانه و به شدت است 🔺 به جرات میتوان گفت: اگر امریکا از جمهوری اسلامی ایدئولوژیک تر نباشه، کمتر نیست، خصوصا در برخی حیطه ها مانند حیطه . 🔺 پس در اینکه هر دو کشور، ایدئولوژیک رفتار میکنند شکی نیست اما تفاوت فقط در محتوای آرمان ها و ایدئولوژی هاست، نه اصل آنها. 🔺 امریکا از دید خودش برای و گسترش هزینه میدهد و خود را تابعی از بسط این ایدئولوژی میداند اما جمهوری اسلامی برای مبارزه و محو هزینه میدهد و افزایش قدرتش تابعی از گسترش و همه گیری همین ایدئولوژی است. 🔺 اساسا ایدئولوژی، است و نمی توان تصور کرد قدرتی در جهان وجود داشته باشد که متکی به یک ایدئولوژی مشخص نباشد. ➕ در ادامه برخی از صحبت های مهم آیت الله دراین باره رو میگذارم. 📍منظومه فکری رهبران انقلاب|عضو شوید📍
فیش های مطالعاتی یک طلبه
به گمان من هویت، چه ملّی چه دینی چه قومی امکانی برای توسعه همگرایی و همبستگی است نه بهانه‌ای برای وا
خب بریم ادامه بحث، حتما دو متنی که فرستادم خوندید دیگه؟ نمیدونم منظور آقای یامین پور از ایدئولوژی چیه؟ یعنی چی اگه هویت، ایدئولوژیک بشه، میتونه ابزار طرد و گسست بشه؟ آیا ایشون میخوان همون حرف عده ای در نقد سیاست جمهوری اسلامی در حیطه های مختلف رو بزنن که نباید ایدئولوژیکی در حیطه های اقتصادی، اجتماعی، سیاست خارجی و... برخورد کرد؟ بعید میدونم این مرادشون باشه اساسا هویت ما، سازنده ایدئولوژی ماست، هویت ایرانی و اسلامی ما، ایدئولوژی ما رو سامان میده، آخه یعنی چی نباید هویت رو ایدئولوژیکی کرد؟ واقعا این کلام ایشون مبهم هست اساسا هویت سنخی ایدئولوژیکی داره، چه هویت ما باشه چه هویت غربی ها، ارزش های ما رو همین ها تشکیل میده، رجوع کنید به دو متنی که فرستادم. با توجه به اشاره ای که در ادامه به بحث خلوص گرایی کردن، احتمالا منظورشون اینه که اگه هویت رو صرفا دینی مطرح کنیم، یعنی نگاه ایدئولوژیک بهش داشته باشیم، ختم به همین نگاه های خلوص گرایی میشه که ایشون میخواد نقد کنه اگه این باشه، واقعا عجیبه چنین فهمی از دین داشتن، روایات متعددی داریم که بحث خلوص گرایی رو نفی میکنه و اتفاقا دال مرکزی اون ها، انسجام اجتماعی جامعه است. اینکه ما بگیم اگه میخواید همزیستی مسالمت آمیز و انسجام اجتماعی داشته باشید پس نباید هویت ایدئولوژیکی داشته باشید حقیقتا چیز عجیبی است. در ادامه هم یه تیکه ای به برخی افراد انداختن(بحث خلوص گرایی) که نتیجه اش قطعا خلاف هدفی است که از اون متن دنبال میکردن لذا اصلا کار قشنگی نبود. البته در بین بچه حزب اللهی ها، قطعا یکی بهترین افرادی که اخیرا کنش داشتن، دکتر یامین پور هستن و بابت داشتن چنین نخبگانی شاکر هستیم اما نباید دچار افراط و تفریط بشیم. خلاصه بیان ایشون به شدت مبهم هست و میشه برداشت های ناصحیحی از اونها داشت که ما نخواستیم به اونها اشاره کنیم چون حدس میزنیم منظور ایشون اون نگاه ها نبوده اما به بهانه بیان ایشون اشاره وار به نکاتی درباره ایدئولوژی پرداختیم و در ادامه برخی بیانات رهبری رو میگذاریم.
💠 مغالطه ایدئولوژی زدایی از جامعه 🔺 در اينجا يك اى وجود دارد، كه من براى شما جوانها عرض بكنم: چند تا عنوان «» را مطرح كردند. مى‌بينيد گاهى در بعضى از اين مقالات روشنفكرى، عنوان «ايدئولوژى‌زدائى» مطرح مى‌شود: 🔺 آقا جامعه را با نمى‌شود اداره كرد. چند تا فيلسوف يا فيلسوف‌نماى غربى اين را گفته‌اند؛ يك عده‌اى هم اينجا ، بدون اينكه اين حرف را درك كنند، بدون اينكه ابعاد اين حرف را بفهمند چيست، همان را كردند، باز هم تكرار مى‌كنند. 🔺 هيچ ملتى كه داعيه‌ى دارد، بدون نمى‌تواند حركت كند و تا امروز حركت نكرده است. هيچ ملتى بدون دارا بودن يك و يك و يك نمى‌تواند كند. 🔺 همين هائى كه امروز شما ملاحظه مى‌كنيد در دنيا را به وجود آورده‌اند، اينها با وارد شدند؛ صريح هم گفتند؛ گفتند ما ، گفتند ما ، گفتند ما به اعتقاد داريم؛ مطرح كردند، به آن اعتقاد ورزيدند، دنبالش كار كردند؛ 🔺 البته زحماتى هم متحمل شدند، هزينه‌اى هم بر دوش آنها گذاشته شد. بدون داشتن يك ، بدون داشتن يك و يك ، و بدون تلاش براى آن و پرداختن هزينه‌هاى آن، امكان ندارد. 📚 بيانات آیت الله در ديدار جوانان استان خراسان شمالى، 23/7/1391. 📍منظومه فکری رهبران انقلاب|عضو شوید📍