♣️ #ضمائم_5
✅ ماجرای آشتی شهید منتظری با شهید بهشتی به نقل از #مسیح_مهاجری، عضو وقت شورای مرکزی حزب جمهوری:
🔺 «قرار بود #محمد پس از آشتی، دوباره به حزب بیاید. چهار پنج روز مانده به #فاجعه_هفت_تیر، اعضای دفتر سیاسی در ساختمانی... جمع شده بودیم.
در آنجا درباره ی مسائل و تحلیل های سیاسی و همچنین تحلیل های لازم روز که خوراک تشکیلات حزب بود، بحث می شد. همگی در سالن بزرگی منتظر نشسته بودیم تا آقای #بهشتی بیایند.
🔺 همان طور که میدانید ایشان بسیار منظم بودند و هیچ گاه یک ثانیه تأخیر در وعده هایشان نبود... هیچ وقت تأخیر نمی کردند. آن روز یک دقیقه، دو دقیقه تا یک ربع منتظر شدیم، دیدیم نیامدند.
برای ما همان یک دقیقه تأخیر هم بسیار تعجب آور بود و چند دقیقه در قانون وعده های دکتر بهشتی نمی گنجید، چه برسد به یک ربع!
🔺 ...ضمن صحبت با یکدیگر بودیم که ناگهان در باز شد و آقای بهشتی وارد شدند. به محض ورود با صدای بلند گفتند: سلام علیکم! آقا عذر می خواهم، ببخشید... و به این ترتیب از همان بدو ورود شروع به #عذرخواهی کردند.
ایشان آمدند و نشستند و منتظر ما هم نشدند که علت تأخیرشان را بپرسیم و خودشان شروع به توضیح دادن کردند... آقای بهشتی بسیار خوشحال بودند.
کمتر ایشان را آن قدر شاد و #مسرور دیده بودیم. چهره شان بشاش و خوش رنگ شده بود و دائما #لبخند می زدند.
🔺 گفتند: «علت اینکه دیر آمدم این بود که #محمد_آقا آمده بود.» ما تعجب کردیم که محمدآقا کیست؟ ...پرسیدیم محمدآقا کیست؟» پاسخ دادند: «#محمد_آقای_منتظری».
بسیار تعجب کردیم، چون علاقه دکتر بهشتی به محمد منتظری بیشتر شده بود و از او ناراحت نبودند با توجه به سابقه ی برخورد محمد منتظری با ایشان و اینکه طرف اصلی حملاتش، ایشان بودند.
تا آن روز نشنیده بودیم که آقای محمد منتظری قصد داشته باشد نزد آقای بهشتی برود. حتی به ما هم نگفته بود که قبلا موضوع را به ایشان منتقل و زمینه سازی کنیم.
🔺 خودش یکباره پیش آقای بهشتی رفت که این موضوع برای خود آقای بهشتی هم بسیار عجیب بود. آقای بهشتی گفتند: من از اتاق بیرون نیامده بودم که آمدند و اطلاع دادند آقای محمد منتظری آمده است و می خواهد شما را ببیند.
من بین دو محذور گیر کردم: یکی اینکه ایشان را بپذیرم و در اینجا تأخیر داشته باشم و یکی اینکه ایشان را نپذیرم و به موقع به اینجا برسم. سرانجام بهتر دیدم ایشان را بپذیرم و با ایشان صحبت کنم تا تصور نکند قصد دارم به ایشان بی اعتنایی کنم. من از اینکه محمد آقا بیاید و با ایشان دیداری داشته باشم استقبال کردم.
🔺 ایشان وارد اتاق شد و سلام کرد. من جلو رفتم و محمدآقا را بغل کردم. (مرتبا از محمد منتظری با لفظ محمدآقا یاد می کرد.) ایشان را بوسیدم و گفتم: «خوش آمدید محمد آقا!»
و ایشان هم شروع به صحبت کرد و به من گفت: «آقای بهشتی! من امروز آمده ام تا از شما #عذرخواهی کنم، چون در مورد شما #اشتباه می کردم و قصد و غرضی هم نداشتم.»
🔺 ما به آقای بهشتی گفتیم: «شما چه گفتید؟» در جواب گفتند: «محمدآقا! من از اول هم می دانستم که شما قصد و غرضی ندارید و اشتباه می کنید. منتظر چنین روزی هم بودم که متوجه شوید و خودتان برگردید. حالا هم خیلی خوشحالم و هیچ چیز در دل ندارم و نیازی به عذرخواهی نیست...
🔺 آقای بهشتی بسیار بزرگوار و با #سعه_صدر بود. آقای بهشتی از محمد منتظری دعوت کرد که دوباره به حزب بیاید... ایشان برای شرکت در جلساتی که شنبه ها که نخستین جلسه اش هم روز فاجعه #هفت_تیر بود، از آقای محمد منتظری دعوت کرد و ایشان هم شرکت کرد و به فاجعه چند روز بعد از عذرخواهی از شهید بهشتی و آشتی با ایشان، در همان جلسه #شهید شد.»
📚 نشریه شاهد یاران، اسفند1388، ش48، ص60
📍منظومه فکری رهبران انقلاب|عضو شوید📍
💠 عصاره تفکر و ایدئولوژی حاکم بر دنیای غرب
🔺 از وقتى كه #تحولات_فكرى_اروپا در زمينهى فلسفه و ادبيات و هنر و غيره شروع شده -يعنى از اواسط قرن هجدهم- و #تفكر_نفعپرستىِ_شخصى و #سرمايهسالارى به عنوان #ايدئولوژى_حاكم بر رفتار اروپا و غرب پيدا شده، آنچه آنها خواستند و توانستند بكنند، اين بوده كه دنيا را با #فرهنگِ خودشان فتح كردند.
🔺 ما بايد اين #واقعيت را ببينيم. آنها توانستند با كمك #علم و تحول علمى و پيشرفت علمى، #فرهنگ خودشان را تقريباً در همهى دنيا گسترش دهند.
در واقع، #ايدئولوژى_حاكم بر زندگى غربىِ امروز -اروپا و امريكا و ژاپن و آنچه ما به آن «#غرب» ميگوييم- تحت سيطرهى آن #فرهنگ است؛
🔺 يعنى #سرمايهسالارى و #نفعپرستىِ_شخصى با حواشى آن -كه #لذتطلبى و اينطور چيزهاست- #ايدئولوژى_اصلى_حاكم بر رفتار دنياست؛
🔺 يعنى #اصالت_سود، #اصالت_نفع_فردى و تقويم و ارزيابى و سنجش همه چيز با #پول؛ يعنى علم هم با پول سنجيده ميشود و براى پول، دنبال علم ميروند؛ ادبيات و فكر هم همينطور؛ #ارزشها حول و حوش #پول ميچرخد.
🔺 اين، حاصل و #عصاره_ايدئولوژى_حاكم بر دنياست. آنها با ابزار #علم و #تبليغات_مدرن، كه روزبهروز هم مدرنتر شد -تا آنجا كه امروز را «#عصر_ارتباطات» ميگويند- توانستند كار خودشان را خوب پيش ببرند...
🔺 امروز شما نگاه كنيد؛ در واقع #آقاى_دنيا، غرب است؛ به كمك #علم شان دارند همه چيز دنيا را ميبرند؛ هرجا هم به مشكلى برخورد كنند، با #فشار_سياسى، با #فشار_اقتصادى و با #فشار_نظامى مشكل را حل ميكنند و كار خود را پيش ميبرند.
📚 بیانات آیت الله #خامنه_ای در ديدار با ميهمانان مركز جهانى علوم اسلامى، 1384/3/21.
📍منظومه فکری رهبران انقلاب|عضو شوید📍
💠 نظر آیت الله خامنه ای درباره کسب دانش های روز
🔺 من به استفادهى علمى -يعنى استفادهى از دانش جديدى كه #غرب در اختيار دنيا گذاشته و در آن پيشرفت پيدا كرده- تأكيد ميكنم.
🔺 حتماً بايستى از #دانش_روز استفاده كنيم؛ و اين ميتواند به ما كمك كند؛ ابزارى است كه متعلق به بشريت است؛ بايد از اين بهره ببريد و استفاده كنيد و به نصرت الهى مطمئن باشيد.
📌پ.ن: عجیب اینکه برخی با تابلوی #انقلابیگری، با این نکته مخالفت کرده و دانش های روز که توسط غرب پیشرفت یافته را نجس دانسته و کسب آن را سرشار از ضرر می دانند.
📚 بیانات آیت الله #خامنه_ای در ديدار با ميهمانان مركز جهانى علوم اسلامى، 1384/3/21.
📍منظومه فکری رهبران انقلاب|عضو شوید📍
فیش های مطالعاتی یک طلبه
💠 پدیده ای به نام #محمد_منتظری/ اختلاف با شهید بهشتی 🔰 محمد شخصیتی سخت کوش و انقلابی بود. مبارزه را
♣️ #ضمائم_6
✅ مصاحبه شهید محمد #منتظری چند روز قبل از انفجار #حزب_جمهوری و اعلام برائت از مواضع گذشته خود:
🔺 «در مورد آقای دکتر #بهشتی، من ایشان را فرد لایق و مفیدی میدانم.
البته ممکن است ایشان اشکالاتی هم داشته باشد، ولی در مورد تعبیرهایی که کرده ام و #اهانت هایی که از طرف بنده به ایشان شده،
به عنوان مثال من تعبیر کرده ام که ایشان در #خط_آمریکا هستند و امثال اینها و حالا به این نتیجه رسیده ام که اینها #غلط است.
🔺 در آن زمان تصور من این بود که در جریان #دولت_موقت، ایشان همگام با دولت موقت هستند، ولی بعد در عمل و با مسائلی که من به آنها رسیدم، کشف کردم که ایشان با دولت موقت همگام نبوده اند
و با آنها اختلافاتی هم داشته اند، ولی به دلیل شرایط انقلاب، اینها در کنار هم قرار گرفته اند
🔺 و البته من بیش از یک سال است که به این نظر رسیده ام و به هیچ وجه راضی نیستم برخی از افراد ضدانقلاب که هم با اسلام و هم با روحانیت و هم با امام مخالف اند و نقشه های امریکا را در کشور پیاده می کنند، تعابیر گذشته مرا بگیرند و در جهت خط آمریکا از آن استفاده کنند. این یک #حرکت_مزورانه است»
📚 نشریه شاهد یاران، شماره 48، ص107
📍منظومه فکری رهبران انقلاب | عضو شوید📍
هدایت شده از وحید یامین پور
به گمان من هویت، چه ملّی چه دینی چه قومی امکانی برای توسعه همگرایی و همبستگی است نه بهانهای برای واگرایی و گسست.
هویت به ما این امکان را میدهد تابا کوچکترین نسبت مشترک، پیوندهای جدیدتری بسازیم. اما اگر هویت، ایدئولوژیک شود، میتواند ابزاری برای طرد، گسست وتصفیه باشد.
نظر شما چیه؟
➕️ @yaminpour
فیش های مطالعاتی یک طلبه
به گمان من هویت، چه ملّی چه دینی چه قومی امکانی برای توسعه همگرایی و همبستگی است نه بهانهای برای وا
به نظرتون بیان آقای یامین پور درسته؟ اگه اشتباهه، اشتباهش کجاست؟
نظرتون رو بهم پیام بدید: @Hagh110110
💠 تحجر سیاسی، خطرناکتر از تحجر مذهبی
🔺 برداشت و توقّع بنده و نظام اسلامى از جماعت #دانشجو اين است كه فكر مىكنيم: دانشجو يك #روشنفكر_تمام_عيارِ_مسلمان است؛ #متديّن است.
در سطح دنيا جرياناتى وجود دارند -بعضيشان در ايران شعبه هم دارند كه دانشجو را نه روشنفكر مىپسندند، نه مسلمان. روشنفكر نمىپسندند،
زيرا او را دچار #تعصّبها و #تحجّرهاى_حزبى و سياسى و وارداتى مىكنند.
🔺 ما وقتى مىگوييم #تحجّر، فوراً ذهنمان مىرود به #تحجّر_مذهبى؛ بله آن هم يك نوع تحجّر است، اما تحجّر فقط تحجّر مذهبى نيست،
بلكه #خطرناكتر از آن، #تحجّر_سياسى است؛ تحجّرهاى ناشى از شكلبندى #تحزّب و #سازمانهاى_سياسى است كه اصلاً #امكان_فكر كردن به كسى نمىدهند.
🔺 اگر ده دليل قانعكننده براى #حقّانيت يك موضع ذكر كنيم، قبول مىكند، اما در #عمل طور ديگرى نشان مىدهد!
چرا؟ چون #حزب، آن #تشكيلات_سياسى بالاى سر -مثل #پدرخوانده_مافيا- از او اينگونه خواسته است.
🔺 اين را انسان متأسّفانه در برخى از گوشهكنارهاىِ حتّى محيط دانشگاهى مىبيند.
پس، آن مجموعهاى كه دچار چنين تحجّرى باشد، ديگر روشنفكر نيست؛
چون روشنفكرى لازمهاش #حق_طلبى، چشم باز و تكيه به #منطق و #استدلال است.
🔺 اينكه #مسلمان هم نمىخواهند باشد، براى اين است كه مىدانند مسلمانى، #خطرناك است.
امروز عمدهى دردسرهايى كه اردوگاه #استكبار و مشخّصاً #آمريكا و #صهيونيسم دچارش هستند... بهخاطر اين است كه مسلمانان به #خودآگاهى اى رسيدهاند كه در اين خودآگاهى، #امام_بزرگوار و ملت ايران و انقلاب و نظام ما نقش فراوانى داشتهاند.
🔺 عمدهى دردسر آنها از اين ناحيه است؛ لذا مىخواهند اين را بكوبند. به همين جهت از مسلمان بودنِ دانشجو به شدّت ناراضى و ناخشنودند.
📚 بیانات آیت الله #خامنه_ای در ديدار دانشجويان نمونه و ممتاز دانشگاه ها، 7/9/1381.
📍منظومه فکری رهبران انقلاب|عضو شوید📍
فیش های مطالعاتی یک طلبه
به گمان من هویت، چه ملّی چه دینی چه قومی امکانی برای توسعه همگرایی و همبستگی است نه بهانهای برای وا
خب بریم سراغ این بحث
ابتدا متن زیر رو بخونید👇👇👇👇
💠 #نبرد_ایدئولوژیها، ریشه #نبرد_تمدنی ایران و امریکا
➕ «اگر بهخاطر امنیت، بر سر ارزشهای خود معامله کنیم، هر دو را تضعیف خواهیم کرد.» ➕
🔺 اگر در یک نظرسنجی پرسیده شود این جمله از #امام_خمینی (ره) است یا باراک #اوباما،
بیگمان بخش قابلتوجهی از پاسخدهندگان، گزینۀ اول را انتخاب خواهند کرد؛
اما پاسخ صحیح اوباماست!
منبع این جمله نیز #سند_امنیت_ملی_آمریکا در سال ۲۰۱۰م است که با امضای اوباما منتشر شد.
🔺 نکتۀ اصلی اینجاست که مشابه این جمله بهکرّات در #اسناد_بالادستی_آمریکاییها و همچنین سخنان رؤسای جمهور و استراتژیستهای آمریکایی (اعم از دمکرات یا جمهوریخواه) بهچشم میخورد.
🔺 این یک واقعیت است که سیاستهای آمریکا و بهویژه سیاست خارجی آمریکاییها بهشدت «#ارزش_محور» است
و اینکه تصور میشود فقط جمهوری اسلامی #ایران، سیاستهایش براساس ارزشهایش اعمال میشود و بهاصطلاح #ایدئولوژیک است،
بهخاطر ناآگاهی #جامعۀ_ایرانی، بهویژه نخبگانش است.
🔺 تفاوتِ سیاستِ خارجیِ ایدئولوژیکِ آمریکا با ایران، فقط در تفاوت خود ایدئولوژیهاست، نه در اصل ایدئولوژیک بودن.
▫️برای آمریکا دفاع از #اسرائیل و غصب فلسطین، یک ارزش است؛
▫️برای ایران نیز دفاع از #فلسطین و مقابله با غاصب؛
▫️برای آمریکا به رسمیت شناختن #همجنس_گرایی یک ارزش است؛
▫️برای جمهوری اسلامی ایران نیز مبارزه با آن؛
▫️و مثالهای متعدد دیگری که به رفتار متضاد دو کشور دربرابر هم منجر میشود؛
پس #نبرد_تمدنی_اسلام_و_آمریکا، ریشه در نبرد ایدئولوژیک آنها دارد.
📌 پ.ن: در #سند_راهبرد_امنیت_ملی_امریکا سال 2017 که مربوط به دولت #ترامپ است این عبارات در مقدمه رئیس جمهور بر سند آمده است:
➕«ما هرگز لحظه ای از #ارزش های خود چشم بر نخواهیم داشت.»
و در متن این سند چنین آمده است:
➕«این راهبرد بر این شناخت استوار است که #اصول_امریکایی، نیرویی پایدار و جاویدان در جهان هستند»
➕و «در طول زمان، #امریکا به ایجاد شبکه ای از دولت هایی کمک کرده است که منافع و #ارزش_های_مشترک ما را پیش می برد»
➕و «#ارزش های، ما راهنمای ما است و منافع ما نظم مان را تعیین می کند»
منبع: ترجمه این سند که به سفارش شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی در 140 صفحه چاپ شده است.
📍منظومه فکری رهبران انقلاب|عضو شوید📍
🔺 خیلی ها فکر میکنند چون جمهوری اسلامی #ایران، #ایدئولوژیک به مسائل مختلف نگاه میکنه، پس دچار مشکلات متعددی است
لذا از این مشکلات نجات پیدا نمیکنه الا اینکه نگاه ایدئولوژیکش رو بگذاره کنار
🔺 اما این یک انگاره، #غلط هست.
همین جمله ساده #بایدن رییس جمهور امریکا که چندی پیش گفته بود، مثال نقض بزرگی برای این تصور عوامانه و به شدت #مبتذل است
🔺 به جرات میتوان گفت: اگر امریکا از جمهوری اسلامی ایدئولوژیک تر نباشه، کمتر نیست،
خصوصا در برخی حیطه ها مانند حیطه #سیاست_خارجی.
🔺 پس در اینکه هر دو کشور، ایدئولوژیک رفتار میکنند شکی نیست
اما تفاوت فقط در محتوای آرمان ها و ایدئولوژی هاست، نه اصل آنها.
🔺 امریکا از دید خودش برای #اصل_آزادی و گسترش #لیبرالیسم هزینه میدهد
و #قدرت خود را تابعی از بسط این ایدئولوژی میداند
اما جمهوری اسلامی برای مبارزه و محو #استکبار هزینه میدهد
و افزایش قدرتش تابعی از گسترش و همه گیری همین ایدئولوژی است.
🔺 اساسا ایدئولوژی، #مولد_قدرت است و نمی توان تصور کرد قدرتی در جهان وجود داشته باشد که متکی به یک ایدئولوژی مشخص نباشد.
➕ در ادامه برخی از صحبت های مهم آیت الله #خامنه_ای دراین باره رو میگذارم.
📍منظومه فکری رهبران انقلاب|عضو شوید📍
فیش های مطالعاتی یک طلبه
به گمان من هویت، چه ملّی چه دینی چه قومی امکانی برای توسعه همگرایی و همبستگی است نه بهانهای برای وا
خب بریم ادامه بحث، حتما دو متنی که فرستادم خوندید دیگه؟
نمیدونم منظور آقای یامین پور از ایدئولوژی چیه؟ یعنی چی اگه هویت، ایدئولوژیک بشه، میتونه ابزار طرد و گسست بشه؟
آیا ایشون میخوان همون حرف عده ای در نقد سیاست جمهوری اسلامی در حیطه های مختلف رو بزنن که نباید ایدئولوژیکی در حیطه های اقتصادی، اجتماعی، سیاست خارجی و... برخورد کرد؟ بعید میدونم این مرادشون باشه
اساسا هویت ما، سازنده ایدئولوژی ماست، هویت ایرانی و اسلامی ما، ایدئولوژی ما رو سامان میده، آخه یعنی چی نباید هویت رو ایدئولوژیکی کرد؟
واقعا این کلام ایشون مبهم هست
اساسا هویت سنخی ایدئولوژیکی داره، چه هویت ما باشه چه هویت غربی ها، ارزش های ما رو همین ها تشکیل میده، رجوع کنید به دو متنی که فرستادم.
با توجه به اشاره ای که در ادامه به بحث خلوص گرایی کردن، احتمالا منظورشون اینه که اگه هویت رو صرفا دینی مطرح کنیم، یعنی نگاه ایدئولوژیک بهش داشته باشیم، ختم به همین نگاه های خلوص گرایی میشه که ایشون میخواد نقد کنه
اگه این باشه، واقعا عجیبه چنین فهمی از دین داشتن، روایات متعددی داریم که بحث خلوص گرایی رو نفی میکنه و اتفاقا دال مرکزی اون ها، انسجام اجتماعی جامعه است.
اینکه ما بگیم اگه میخواید همزیستی مسالمت آمیز و انسجام اجتماعی داشته باشید پس نباید هویت ایدئولوژیکی داشته باشید حقیقتا چیز عجیبی است.
در ادامه هم یه تیکه ای به برخی افراد انداختن(بحث خلوص گرایی) که نتیجه اش قطعا خلاف هدفی است که از اون متن دنبال میکردن لذا اصلا کار قشنگی نبود.
البته در بین بچه حزب اللهی ها، قطعا یکی بهترین افرادی که اخیرا کنش داشتن، دکتر یامین پور هستن و بابت داشتن چنین نخبگانی شاکر هستیم اما نباید دچار افراط و تفریط بشیم.
خلاصه بیان ایشون به شدت مبهم هست و میشه برداشت های ناصحیحی از اونها داشت که ما نخواستیم به اونها اشاره کنیم چون حدس میزنیم منظور ایشون اون نگاه ها نبوده اما به بهانه بیان ایشون اشاره وار به نکاتی درباره ایدئولوژی پرداختیم و در ادامه برخی بیانات رهبری رو میگذاریم.
💠 مغالطه ایدئولوژی زدایی از جامعه
🔺 در اينجا يك #مغالطه اى وجود دارد، كه من براى شما جوانها عرض بكنم:
چند تا #فيلسوف_نماى_غربى عنوان «#ايدئولوژی_زدائى» را مطرح كردند. مىبينيد گاهى در بعضى از اين مقالات روشنفكرى، عنوان «ايدئولوژىزدائى» مطرح مىشود:
🔺 آقا جامعه را با #ايدئولوژى نمىشود اداره كرد.
چند تا فيلسوف يا فيلسوفنماى غربى اين را گفتهاند؛
يك عدهاى هم اينجا #طوطىوار، بدون اينكه #عمق اين حرف را درك كنند، بدون اينكه ابعاد اين حرف را بفهمند چيست، همان را #تكرار كردند، باز هم تكرار مىكنند.
🔺 هيچ ملتى كه داعيهى #تمدنسازى دارد، بدون #ايدئولوژى نمىتواند حركت كند و تا امروز حركت نكرده است.
هيچ ملتى بدون دارا بودن يك #فكر و يك #ايدئولوژى و يك #مكتب نمىتواند #تمدنسازى كند.
🔺 همين هائى كه امروز شما ملاحظه مىكنيد در دنيا #تمدن_مادى را به وجود آوردهاند، اينها با #ايدئولوژى وارد شدند؛ صريح هم گفتند؛ گفتند ما #كمونيستيم، گفتند ما #كاپيتاليستيم، گفتند ما به #اقتصاد_سرمايهدارى اعتقاد داريم؛ مطرح كردند، به آن اعتقاد ورزيدند، دنبالش كار كردند؛
🔺 البته زحماتى هم متحمل شدند، هزينهاى هم بر دوش آنها گذاشته شد.
بدون داشتن يك #مكتب، بدون داشتن يك #فكر و يك #ايمان، و بدون تلاش براى آن و پرداختن هزينههاى آن، #تمدنسازى امكان ندارد.
📚 بيانات آیت الله #خامنه_ای در ديدار جوانان استان خراسان شمالى، 23/7/1391.
📍منظومه فکری رهبران انقلاب|عضو شوید📍