#کانال_فرقان_سایبری
🔴🔴سوال:
چرا امام حسن (ع) درمقابل حکومت ظلم ،صلح کردند ولی امام حسین (ع) قیام کردند و جنگیدند؟؟؟
🔵🔵 پاسخ سوال ، در کلام امام خامنه ای :
✳️صلح امام حسن، صددرصد منطبق بر استدلال منطقى بود.
🔸مردم ما از #صلح امام حسن چيز زيادى نمىدانند؛ فقط چند تا كلمه شعارى مىدانند؛ درحالىكه درباره اين صلح كتاب نوشته شده و بحث و تحليل شده است؛ درباره #امام_حسن، ذهنها و فكرها بايد حرف نو بگويند؛ اما همانها هم گفته نمىشود؛ اينها مايه تأسف است.
✅عامل شكست امام حسن(ع)نبودن تحليل سياسي در مردم بود
بنده در قضاياى تاريخ اسلام اين مطلب را مكررا گفتهام كه، چيزى كه امام حسن مجتبى عليهالسلام را شكست داد، نبودن #تحليل_سياسى در مردم بود. مردم، تحليل سياسى نداشتند. چيزى كه فتنه خوارج را بهوجود آورد و اميرالمؤمنين عليهالسلام را آنطور زير فشار قرار داد و قدرتمندترين آدم تاريخ را آنگونه مظلوم كرد، نبودن تحليل سياسى در مردم بود والا همهى مردم كه بىدين نبودند. تحليل سياسى نداشتند. يك شايعه دشمن مىانداخت؛ فورا اين شايعه همه جا پخش مىشد و همه آن را قبول مىكردند!
۷۲/۸/۱۲
✅غبارغليظ نفاق در زمان امام حسن(ع)
دوران دشوار هر انقلابى، آن دورانى است كه حق و باطل در آن ممزوج بشود. ببينيد اميرالمؤمنين از اين مىنالد: "ولكن يؤخذ من هذا ضغث و من هذا ضغث فيمزجان فهنا لك يستولى الشّيطان على اوليائه ". در دوران پيامبر، اينطورى نبود. در دوران پيامبر، صفوف، صفوف صريح و روشنى بود. آن طرف، كفار و مشركان و اهل مكه بودند؛ كسانى بودند كه يكىيكى مهاجرين از اينها خاطره داشتند: او من را در فلان تاريخ زد، او من را زندانى كرد، او اموال من را غارت كرد؛ بنابراين شبههيى نبود. يهود بودند؛ توطئهگرانى كه همهى اهل مدينه - از مهاجر و انصار - با توطئههاى آنها آشنا بودند. جنگ بنىقريظه اتفاق افتاد، پيامبر دستور داد عده كثيرى آدم را سر بريدند؛ خم به ابروى كسى نيامد و هيچكس نگفت چرا؛ چون صحنه، صحنه روشنى بود؛ غبارى در صحنه نبود. اينطور جايى، جنگ آسان است؛ حفظ ايمان هم آسان است.
اما در دوران اميرالمؤمنين، چه كسانى در مقابل على(ع) قرار گرفتند؟ خيال مىكنيد شوخى است؟ خيال مىكنيد آسان بود كه "عبداللَّهبنمسعود "، صحابى به اين بزرگى - بنا به نقل عدهيى - جزو پابندهاى به ولايت اميرالمؤمنين نماند و جزو منحرفان به حساب آمد؟ همين "ربيعبنخثيم " و آنهايى كه در جنگ صفين آمدند گفتند ما از اين قتال ناراحتيم، اجازه بده به مرزها برويم و در جنگ وارد نشويم، در روايت دارد كه "من اصحاب عبداللَّهبنمسعود "! اينجاست كه قضيه سخت است.
👈وقتى غبار غليظتر مىگردد، مىشود دوران امام حسن؛ و شما مىبينيد كه چه اتفاقى افتاد. باز در دوران اميرالمؤمنين، قدرى غبار رقيقتر بود؛ كسانى مثل عمار ياسر - آن افشاگر بزرگ دستگاه اميرالمؤمنين - بودند. هرجا حادثهاى اتفاق مىافتاد، عمار ياسر و بزرگانى از صحابه پيامبر بودند كه مىرفتند حرف مىزدند، توجيه مىكردند و لااقل براى عدهاى غبارها زدوده مىشد؛ اما در دوران امام حسن، همان هم نبود. در دوران شبهه و در دوران جنگ با كافر غيرصريح، جنگ با كسانى كه مىتوانند شعارها را بر هدفهاى خودشان منطبق كنند، بسيار بسيار دشوار است؛ بايد هوشيار بود.
۷۰/۶/۲۷
✅اگر امام حسن(ع) مي جنگيد و شهيد مي شد ، خونش به هدر ميرفت
امام حسن مجتبى عليهالسلام مىدانست كه اگر با همان عدهى معدود اصحاب و ياران خود با #معاويه بجنگد و به شهادت برسد، انحطاط اخلاقى زيادى كه بر خواص جامعهى اسلامى حاكم بود، نخواهد گذاشت كه دنبال خون او را بگيرند! تبليغات، پول و زرنگيهاى معاويه، همه را تصرف خواهد كرد و بعد از گذشت يكى دو سال، مردم خواهند گفت "امام حسن عليهالسلام بيهوده در مقابل معاويه قد علم كرد. " لذا، با همهى سختيها ساخت و خود را به ميدان #شهادت نينداخت؛ زيرا مىدانست خونش هدر خواهد شد.
👈گاهى شهيد شدن آسانتر از زنده ماندن است! حقا كه چنين است! اين نكته را اهل معنا و حكمت و دقت، خوب درك مىكنند. گاهى زنده ماندن و زيستن و تلاش كردن در يك محيط، به مراتب مشكلتر از كشته شدن و شهيد شدن و به لقاى خدا پيوستن است. امام حسن عليهالسلام اين مشكل را انتخاب كرد.
وضع آن زمان چنين بوده است. #خواص تسليم بودند و حاضر نمىشدند حركتى كنند. يزيد كه بر سر كار آمد، جنگيدن با او امكانپذير شد.
ادامه پاسخ👇👇
ادامه پاسخ👇👇
👈به تعبيرى ديگر: كسى كه در جنگ با يزيد كشته مىشد، خونش، به دليل وضعيت خرابى كه يزيد داشت، پامال نمىشد. امام حسين عليهالسلام به همين دليل قيام كرد. وضع دوران يزيد به گونهاى بود كه قيام، تنها انتخاب ممكن به نظر مىرسيد. اين، بهخلاف دوران امام حسن عليهالسلام بود كه دو انتخاب "شهيد شدن " و "زنده ماند " وجود داشت و زنده ماندن، ثواب و اثر و زحمتش بيش از كشته شدن بود.
لذا انتخاب سخت تر را امام حسن (ع) کردند . اما در زمان امام حسين عليهالسلام، وضع بدان گونه نبود. يك انتخاب بيشتر وجود نداشت. زنده ماندن معنى نداشت؛ قيام نكردن معنى نداشت و لذا بايستى قيام مىكرد. حال اگر در اثر آن قيام به #حكومت مىرسيد، رسيده بود. كشته هم مىشد، شده بود. بايستى راه را نشان مىداد و پرچم را بر سر راه مىكوبيد تا معلوم باشد وقتى كه وضعيت چنان است، حركت بايد چنين باشد.
۷۵/۳/۲۰
✅امام حسن (ع) و امام حسين فرقي با هم ندارند
اگر در زمان معاويه، امام حسين مىخواست قيام كند، پيام او دفن مىشد. اين به خاطر وضع حكومت در زمان #معاويه است. #سياستها به گونهاى بود كه مردم نمىتوانستند حقانيت سخن حق را بشنوند. لذا همين بزرگوار، ده سال در زمان #خلافت معاويه، امام بود، ولى چيزى نگفت؛ كارى، اقدامى و قيامى نكرد؛ چون موقعيت آنجا مناسب نبود.
قبلش هم امام حسن عليهالسلام بود. ايشان هم #قيام نكرد؛ چون موقعيت مناسب نبود. نه اينكه امام حسين و امام حسن، اهل اين كار نبودند. امام حسن و امام حسين، فرقى ندارند. امام حسين و امام سجاد، فرقى ندارند. امام حسين و امام على النقى و امام حسن عسكرى عليهمالسلام فرقى ندارند. البته وقتى كه اين بزرگوار، اين مجاهدت را كرده است، مقامش بالاتر از كسانى است كه نكردند؛ اما اينها از لحاظ مقام امامت يكسانند. براى هر يك از آن بزرگواران هم كه پيش مىآمد، همين كار را مىكردند و به همين مقام مىرسيدند.
دربارهى #امام_حسن، ذهنها و فكرها بايد حرف نو بگويند
مردم ما از #صلح امام حسن چيز زيادى نمىدانند؛ فقط چند تا كلمهى شعارى مىدانند؛ درحالىكه دربارهى اين صلح كتاب نوشته شده و بحث و تحليل شده است. من خودم چندين سال قبل از اين، كتابى از شيخ راضى آل ياسين - از بزرگان علماى عراق - ترجمه كردم. ترجمهى اين كتاب در سال 1348 منتشر شده است؛ الان بايد محتواى آن كهنه باشد. دربارهى امام حسن، ذهنها و فكرها بايد حرف نو بگويند؛ اما همانها هم گفته نمىشود؛ اينها مايهى تأسف است!
تهیه شده در:
💠کانال #فرقان_سایبری
@ForqanCybery
✅پاسخ به شبهاتِ #اعتقادی #سیاسی #شایعات
#کانال_فرقان_سایبری
🔴🔴 سوال:
آیا جمله ی « کل یوم عاشورا وکل ارض کربلا» حدیث است وسند روایی دارد؟؟؟ مفهوم آن چیست؟؟
آیا این جمله با حدیث « لایوم کیومک یا ابا عبدلله» مغایرت دارد؟؟
🔵موضوع: #اعتقادی #روایت #عاشورا #کربلا
🔵🔵پاسخ سوال:
✳️ابتدا باید گفت که جمله ی « کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» حدیث نیست اما بخاطر اینکه معنی ومفهوم والایی دارد ، برخی به اشتباه فکر میکنند که حدیث و روایت است ، حتی اشخاصی مثل مرحوم علی شریعتی آن را بعنوان حدیث از امام صادق (ع) در کتاب خود آورده است.
🔸اما هیچ سند روایی برای آن وجود ندارد. بلکه این جمله در اشعار شعرای هم عصر ائمه (ع) دیده میشود، علامه سید محسن امین در کتاب «الدرالنفید» این جمله را درقالب قصیده ای از یکی از شعرای قدیمی نقل کرده اند.
🔸اما آن چیزی که باعث شده این جمله در متون وفرهنگ شیعه جای بگیرد ، مفهوم والا و عمیق آن است.
✅این جمله بعنوان یک شعار است در مکتب تشیع ، که برگرفته از آموزه های اسلامی وقرآنی ست. شعاری است که برگرفته از اهداف عاشوراست.
این جمله ی پرمفهوم را حضرت امام خمینی (ره) وامام خامنه ای (مدظله العالی) بدین گونه تفسیر میکنند:
✳️«ﺍﻣﺎﻡ ﺧﻤﯿﻨﯽ ﻗﺪﺱ ﺳﺮﻩ» ﺍﯾﻦ ﻣﻄﻠﺐ ﺭﺍ ﭼﻨﯿﻦ تفسیر ﻣﯽﻓﺮﻣﺎﯾﻨﺪ:
«ﺍﯾﻦ ﮐﻠﻤﻪ ﮐﻞ ﯾﻮﻡ ﻋﺎﺷﻮﺭﺍ ﻭ ﮐﻞ ﺍﺭﺽ ﮐﺮﺑﻼ،ﯾﮏ ﮐﻠﻤﺔ ﺑﺰﺭﮔﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﺷﺘﺒﺎﻫﯽ ﺍﺯ ﺍﻭ ﻣﯽﻓﻬﻤﻨﺪ. ﺁﻥﻫﺎ ﺧﯿﺎﻝ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ ﮐﻪ ﯾﻌﻨﯽ ﻫﺮ ﺭﻭﺯ ﺑﺎﯾﺪ ﮔﺮﯾﻪ ﮐﺮﺩ ﻟﮑﻦ ﺍﯾﻦ ﻣﺤﺘﻮﺍﯾﺶ ﻏﯿﺮ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺖ. ﮐﺮﺑﻼ ﭼﻪ ﮐﺮﺩ ﻭ ﺍﺭﺽ ﮐﺮﺑﻼ ﺩﺭ ﺭﻭﺯ ﻋﺎﺷﻮﺭﺍ ﭼﻪ ﻧﻘﺸﯽ ﺭﺍ ﺑﺎﺯﯼ ﮐﺮﺩ ﻋﺪﻩ ﺍﯼ ﻣﻌﺪﻭﺩ ﺁﻣﺪﻧﺪ ﮐﺮﺑﻼ ﻭ ﺍﯾﺴﺘﺎﺩﻧﺪ ﻭ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﻇﻠﻢ ﯾﺰﯾﺪ ﻭ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺩﻭﻟﺖ ﺟﺒّﺂﺭ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺍﻣﭙﺮﺍﻃﻮﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﺍﯾﺴﺘﺎﺩﻧﺪ ﻭ ﻓﺪﺍﮐﺎﺭﯼ ﮐﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﮐﺸﺘﻪ ﺷﺪﻧﺪ ﻭﻟﮑﻦ ﻇﻠﻢ ﺭﺍ ﻗﺒﻮﻝ ﻧﮑﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﺷﮑﺴﺖ ﺩﺍﺩﻧﺪ ﯾﺰﯾﺪ ﺭﺍ، ﻫﻤﻪ ﺟﺎ ﺑﺎﯾﺪ ﺍﯾﻦﻃﻮﺭ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﻫﻤﻪ ﺭﻭﺯ ﻫﻢ ﺑﺎﯾﺪ ﺍﯾﻦﻃﻮﺭ ﺑﺎﺷﺪ ﻫﻤﻪ ﺭﻭﺯ ﺑﺎﯾﺪ ﻣﻠﺖ ﻣﺎ ﺍﯾﻦ ﻣﻌﻨﺎ ﺭﺍ ﺩﺍﻧﺴﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﺍﻣﺮﻭﺯ ﻋﺎﺷﻮﺭﺍ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻣﺎ ﺑﺎﯾﺪ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﻇﻠﻢ ﺑﺎﯾﺴﺘﯿﻢ ﻭ ﻫﻤﯿﻦ ﺟﺎ ﻫﻢ ﮐﺮﺑﻼﺳﺖ ﻭ ﺑﺎﯾﺪ ﻧﻘﺶ #ﮐﺮﺑﻼ ﺭﺍ ﻣﺎ ﭘﯿﺎﺩﻩ ﮐﻨﯿﻢ ﺍﻧﺤﺼﺎﺭ ﺑﻪ ﯾﮏ ﺯﻣﯿﻦ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﻣﻨﺤﺼﺮ ﺑﻪ ﯾﮏ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺧﺎﺹ ﻧﻤﯽﺷﻮﺩ ﻗﻀﯿﻪ ﮐﺮﺑﻼ ﻣﻨﺤﺼﺮ ﺑﻪ ﯾﮏ ﺟﻤﻌﯿﺖ ﻫﻔﺘﺎﺩ ﻭ ﭼﻨﺪ ﻧﻔﺮﯼ ﻭ ﯾﮏ ﺯﻣﯿﻦ ﮐﺮﺑﻼ ﻧﺒﻮﺩ. ﻫﻤﻪ ﺯﻣﯿﻦﻫﺎ ﺑﺎﯾﺪ ﺍﯾﻦ ﻧﻘﺶ ﺭﺍ ﺍﯾﻔﺎ ﮐﻨﻨﺪ ﻭ ﻫﻤﻪ ﺭﻭﺯﻫﺎ(ﻣﻮﺳﻮﯼ ﺧﻤﯿﻨﯽ، ﺭﻭﺡ ﺍﻟﻠﻪ، ﺻﺤﯿﻔﺔ ﻧﻮﺭ، ﺝ9، ﺹ202).
✳️امام خامنه ای نیز چنین میفرمایند:
ﺍﯾﻦ ﮐﻪ ﮔﻔﺘﻨﺪ: «ﮐﻞ ﯾﻮﻡ ﻋﺎﺷﻮﺭﺍ ﻭ ﮐﻞ ﺍﺭﺽ ﮐﺮﺑﻼ» ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﯼ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺯﻣﺎﻥ ﻣﯽﮔﺬﺭﺩ، ﺍﻣﺎ ﺣﻮﺍﺩﺙ ﺟﺎﺭﯼ ﺩﺭ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺑﺸﺮ، ﺣﻘﺎﯾﻖ ﺁﻓﺮﯾﻨﺶ ﺩﺳﺖ ﻧﺨﻮﺭﺩﻩ ﺍﺳﺖ. ﺩﺭ ﻫﺮ ﺩﻭﺭﻩﺍﯼ ﺍﻧﺴﺎﻥﻫﺎ ﻧﻘﺸﯽ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﮐﻪ ﺍﮔﺮ ﺁﻥ ﻧﻘﺶ ﺭﺍ ﺑﺪﺭﺳﺘﯽ، ﺩﺭ ﻟﺤﻈﻪ ﻣﻨﺎﺳﺐ، ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺍﯾﻔﺎ ﮐﻨﻨﺪ، ﻫﻤﻪ ﭼﯿﺰ ﺑﻪ ﺳﺎﻣﺎﻥ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺭﺳﯿﺪ، ﻣﻠﺖﻫﺎ ﺭﺷﺪ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﮐﺮﺩ، ﺍﻧﺴﺎﻧﯿﺖ ﮔﺴﺘﺮﺩﻩ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ.۸۸/۱/۲۶
✅بنابراین این جمله «کل یوم عاشورا...» دقیقا مطابق با آموزه های اصیل تشیع است و مسئولیت و وظیفه ی شیعیان را در هر عصری یادآور میشود ، یادآور میشود که هر انسانی در هر نقطه ای از زمین ، در هر روزش ، وظیفه اش همانند امام حسین (ع) ویارانش در روز #عاشورا در زمین کربلا است. مسئولیت شان برای ظلم ستیزی، سکوت نکردن در مقابل ظلم واسکتبار، بیعت نکردن با استکبار و زیر سلطه ی آنان نرفتن.
پس هیچ مغایرتی با « لایوم کیومک یا اباعبدالله » ندارد.
تهیه شده در:
💠کانال #فرقان_سایبری
@ForqanCybery
✅پاسخ به شبهاتِ #اعتقادی #سیاسی #شایعات
4_642804450699771944.mp3
9.68M
🔵حیات نورانی امام سجاد (ع)
و مبارزات سیاسی حضرت در دوران اختناق و نقش ایشان در زنده نگهداشتن اهداف نهضت عاشورا و اسلام ناب ، در بیانات امام خامنه ای .
🔹قابل توجه افرادی که امام سجاد (ع) را امامی منزوی وبدوراز فعالیت های سیاسی میدانند.
کانال #فرقان_سایبری
@ForqanCybery
پاسخ به شبهات #اعتقادی #سیاسی و #شایعات
🔴چرا تجمع #اربعین، همچون #حج، مهم است و هدف از سنگ اندازی ها در این دو اجتماع بزرگ اسلامی چیست؟!
#هرتزل، بنیانگذار «صهیونیسم» در کتاب معروفش «دولت یهود» که در حکم «انجیل صهیونیستها»ست با حسرت میگوید «یهود نیاز به یک اجتماع با شکوه مثل حج محمدیون (مسلمانان) دارد.. مکانی برای تجمع، برای ابراز نیازهای دینی ملت #یهود و تبلیغ خاخام ها و.. »
🔺حملات به حجاج از جمله کشتار منا، سقوط فرمالیته جرثقیل و تجاوز به نوجوانان ایرانی در فرودگاه عربستان، همگی راهی برای مخدوش کردن عظمت و شکوه #حج و البته تزلزل در حج شیعیان و ایرانیان بود. که بدست خادمان یهود، #وهابیت، این شجره خبیثه صورت گرفت. چنانکه مراسم #برائت از مشرکین یکی از عمده ترین دلایل کشتار خونین حجاج در سال ۶۶ بود و تغییر #آبلیسک به #دیوار در رمی جمرات، برای جلوگیری از همگرایی علیه سمبل #شیطان.
🔺از آن سو، چند سالی است، دومین اجتماع بزرگ و باشکوه مسلمانان، خاری در چشم دشمنان اسلام شده است. تجمع پرشور و شگفت انگیز #اربعین حسینی که در واقع «حج فقرا»ست، کانون #وحدت بشریت از مذاهب، ادیان و نژادهای گوناگون است. اربعین، بزرگترین #مانور یکتاپرستان جهان علیه دشمنان اسلام و انسانیت است. درست به همین دلیل، همه سنگ اندازی ها مقابل راهپیمایی اربعین، اقدام مشترک سربازهای پیاده صهیونیسم است. آنها این خواب را برای صهیونیسم دیده بودند و اربعین، خواب آشفته اجتماع فرزندان ابلیس را آشفته کرده است و چه هنری از این بالاتر؟! این است دلیل کینه ها..
✔️ وعده ما ، #اربعین امسال ، پرشورتر از هرسال / ان شالله /
@ForqanCybery
10.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴در پاسخ به برخی #شایعات روشنفکرنماهای ضد اسلام
⭕️ نحوه اسلام آوردن ایرانیان به روایت استاد دانشگاه کالیفرنیا با توجّه به مدارک جدید:
🔺 میگویند: تعداد ارتش اعراب زیاد نبود. آنها به هزاران شهر و روستا اصلا وارد نشده اند و طبق اسناد و مدارک معتبری که جدیدا در طبرستان و قم مربوط به دوره عبّاسیان یافت شده، میبینیم که قوانین زرتشتی کاملا رایج بوده و اسلامیزه شدن ایران قرن ها طول کشیده.
🔹 حتّی صیغه هم قبل از اسلام وجود داشته و چیزی نبوده که توسّط دیگران وارد فلات ایران شده باشد.
@ForqanCybery
🔴 این مفسدین اقتصادی که در دادگاه ، ظاهر عوض میکنند و #منافقانه ظاهری مذهبی به خود میدهند ، باید یک بار به جرم فساد اقتصادی محاکمه شوند و یکبار به جرم #نفاق
@ForqanCybery