فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 امتحان نهایی
🔺 این داستان برگرفته از واقعیت است.
@Gharargah_mehshekan
قرارگاه فرهنگی مه شکن
📝 گزارش 💢 حلقۀ شهید خادمی 🌱 ابتدایی 🗓 صبح پنجشنبه 30دی 🌷 پایگاه شهید چمران 🌴 حوزۀ شهید ورزنده @Ghar
📸
💢 حلقۀ شهید خادمی
🌱 ابتدایی
🗓 صبح پنجشنبه 30دی
🌷 پایگاه شهید چمران
🌴 حوزۀ شهید ورزنده
@Gharargah_mehshekan
قرارگاه فرهنگی مه شکن
📝 گزارش 💢 حلقۀ شهید خادمی 🌱 ابتدایی 🗓 صبح پنجشنبه 30دی 🌷 پایگاه شهید چمران 🌴 حوزۀ شهید ورزنده @Ghar
💠 شیرین شدن مرگ
🔷رسول خدا صلى الله عليه و آله:
🔹هر كس بر من صلوات زياد بفرستد، از تلخى مرگ و جان كندن ايمن گردد.
┈••~~❅✾◇🔷◇✾❅~~••┈
@Gharargah_mehshekan
📝 گزارش
💢 حلقۀ شهید کشتکار
🔸 متوسطۀ مرحلۀ اول
🗓 پنجشنبه 30 دی
🌷 پایگاه شهید چمران
🌴 حوزۀ شهید ورزنده
@Gharargah_mehshekan
قرارگاه فرهنگی مه شکن
📝 گزارش 💢 حلقۀ شهید کشتکار 🔸 متوسطۀ مرحلۀ اول 🗓 پنجشنبه 30 دی 🌷 پایگاه شهید چمران 🌴 حوزۀ شهید ورزند
📸
💢 حلقۀ شهید کشتکار
🔸 متوسطۀ مرحلۀ اول
🗓 پنجشنبه 30 دی
🌷 پایگاه شهید چمران
🌴 حوزۀ شهید ورزنده
@Gharargah_mehshekan
📝 گزارش
💢 حلقۀ شهید زرگری
📚 سیر مطالعاتی کتب شهیدمطهری
🗓 پنجشنبه 30 دی
🕌 مسجد امام حسن مجتبی علیه السلام
@Gharargah_mehshekan
قرارگاه فرهنگی مه شکن
📝 گزارش 💢 حلقۀ شهید زرگری 📚 سیر مطالعاتی کتب شهیدمطهری 🗓 پنجشنبه 30 دی 🕌 مسجد امام حسن مجتبی علیه ا
استاد رجایی.mp3
9.9M
🎧🎧
📘 آزادی معنوی
✍️ #شهید_مطهری
🔹روشنفکر کیست؟
🔷 ایمان به غیب
🔶 دربارۀ تواضع
🔸 هر چه قلب ما خاشع تر، تواضع ما بیشتر.
👈 وقتی در مقابل خدا خشوع داشته باشیم، در مقابل مخلوقات هم خاضع و متواضع می شویم.
👤 #استاد_رجایی
@Gharargah_mehshekan
قرارگاه فرهنگی مه شکن
📝 گزارش 💢 حلقۀ شهید زرگری 📚 سیر مطالعاتی کتب شهیدمطهری 🗓 پنجشنبه 30 دی 🕌 مسجد امام حسن مجتبی علیه ا
📸
💢 حلقۀ شهید زرگری
📚 سیر مطالعاتی کتب شهیدمطهری
🗓 پنجشنبه 30 دی
🕌 مسجد امام حسن مجتبی علیه السلام
@Gharargah_mehshekan
قرارگاه فرهنگی مه شکن
📝 گزارش 💢 حلقۀ شهید زرگری 📚 سیر مطالعاتی کتب شهیدمطهری 🗓 پنجشنبه 30 دی 🕌 مسجد امام حسن مجتبی علیه ا
🍀 ورقی از کتاب
✳️ ایمان به امدادهای غیبی
معنی «اَلَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ» چیست؟ آیا فقط این است كه ایمان داشته باشیم كه غیبی وجود دارد، خدایی وجود دارد، وحیی وجود دارد، ملائكه و فرشتگانی وجود دارند؟ كتب آسمانی، منشأ غیبی دارند؟ معادی وجود دارد؟ یا ایمان داشته باشیم كه امام زمانی وجود دارد؟ آیا ایمان به غیب همین است و به همین جا خاتمه پیدا می كند؟ نه، بالاتر است. ایمان به غیب آن وقت ایمان به غیب است كه انسان یك ایمانی هم به رابطه ی میان خودش با غیب داشته باشد؛ ایمان داشته باشیم كه اینجور نیست كه غیبی هست جدا و ما هستیم جدا؛ باید به مددهای غیبی ایمان داشته باشیم. در سوره حمد می خوانید: «إِیّاكَ نَعْبُدُ وَ إِیّاكَ نَسْتَعِینُ» ای خدای نهان و پنهان! ما تنها تو را پرستش می كنیم و از تو كمك می گیریم، از تو مدد می گیریم، از تو نیرو می خواهیم. این، استمداد است. در راهی كه می رویم، این نیروهایی را كه تو به ما داده ای به كار می اندازیم ولی می دانیم كه سررشته ی تمام نیروها در دست توست؛ از تو قوّت می خواهیم، از تو مدد می خواهیم، از تو هدایت می خواهیم.
در دعای كمیل می خوانیم: «یا ربّ، یا ربّ، یا ربّ، قوّ علی خدمتك جوارحی و اشدد علی العزیمة جوانحی و هب لی الجدّ فی خشیتك و الدّوام فی الاتّصال بخدمتك» پروردگارا، پروردگارا، پروردگارا! به اعضا و جوارح من نیرو بده ولی در راه خدمت خودت. خودتان را بندۀ آماده به خدمت نشان می دهید، از خدا استمداد می كنید و نیرو می خواهید: نه تنها برای اعضا و جوارح خودم نیرو می خواهم، برای دل خودم و برای عزم و تصمیم خودم هم از تو نیرو می خواهم. خدایا به دل من عزم و تصمیم بده، ارادۀ مرا محكم كن.
اصلاً «دعا» یعنی چه؟ بسیار خوب، ایمان دارم به غیب برای خودش، من برای خودم؟ نه، نكته ای می گویند كه حرف خوبی است. می گویند یكی از تفاوتهایی كه میان فلسفۀ الهی و دین و مذهب هست، این است كه فلسفۀ الهی (البتّه فلسفه های الهی ای كه از مذهب مثل اسلام استمداد نكرده اند) حدّ اكثر به خدایی جدای از عالم، به غیبی جدای از شهادت اعتقاد دارند؛ مثل یك آدم ستاره شناس كه می گوید در منظومه شمسی ستاره ای كشف شد به نام «نپتون» ، در كهكشان چنین چیزی كشف شد. خوب، هست كه هست، به من چه مربوط؟ ولی در دین، عمده، آن رابطه ای است كه میان بنده و خدا، میان ما و جهان غیب برقرار می شود. دین از یك طرف ما را وادار به عمل و كوشش- و به تعبیر امیر المؤمنین «خدمت» - می كند، و از طرف دیگر می گوید پیوندها و رابطه هایی معنوی میان غیب و اینجا هست؛ تو دعا كن، تو بخواه، تو استمداد كن، از یك راه نهانی كه خودت نمی دانی، به هدف و نتیجه می رسی. می گوید صدقه بده، از یك راه نهانی كه تو نمی دانی به هدف و نتیجه می رسی. می گوید صدقه بده، از یك راه نهانی كه تو نمی دانی رفع بلا می كند. دعا كن، كه البتّه شرایطی دارد، اگر دعا با آن شرایط صورت بگیرد، شما از یك راه نهانی استجابتش را خواهید گرفت. تصمیم بگیر، از خداوند در كارها الهام بخواه، بعد می بینی در موقع معیّن، سر بزنگاه، خدا به قلب تو الهامی كرد.
از غیب به تو مدد می رسد. البتّه «مدد غیبی» شرایطی دارد؛ معنایش این نیست كه ما در خانه مان بنشینیم و بگوییم: ای غیب بیا به من مدد بده. نه، مدد غیبی، قانون و شرایط دارد.
پس عمده این است كه ما ایمان به غیب و ایمان به مددهای غیبی در یك شرایط معیّن داشته باشیم. اصلاً «وحی» خود مدد غیبی است ولی در مقیاس اجتماع بشر.
آنجا كه دیگر پای علم بشر، پای عقل بشر، پای فعّالیّت بشر نمی رسد، آنجا كه دیگر پای حس نمی رسد، پای عقل و فكر نمی رسد، خداوند به وسیله ی یك عدّه به نام «پیامبران» ، بشر را هدایت و راهنمایی می كند، از غیب مدد می رساند. آنجا كه جای عجز و ناتوانی بشر است، دیگر بشر فعّالیّت خودش را كرده، كار خودش را انجام داده است، ناتوان است و در قدرت او نیست، جای مدد غیبی است.
📘 آزادی معنوی
🌷 #شهید_مطهری
@Gharargah_mehshekan
قرارگاه فرهنگی مه شکن
📝 گزارش 💢 حلقۀ شهید زرگری 📚 سیر مطالعاتی کتب شهیدمطهری 🗓 پنجشنبه 30 دی 🕌 مسجد امام حسن مجتبی علیه ا
🍀 ورقی از کتاب
✳️ ایمان به غیب و آینده ی بشریّت
خدا هرگز دنیا را بی صاحب نگذاشته است و بی صاحب هم نخواهد گذاشت. آن وقتی كه كار دنیا می كشد به آنجا كه واقعاً بشریّت در خطر است، خدا بشریّت را به وسیلۀ یك بشر نجات می دهد.
هیچ می دانید الآن چگونه بدبینی ای در روشنفكران جهان نسبت به آینده ی بشریّت پیدا شده است، و هیچ می دانید این بدبینی با مقیاس علل و عوامل ظاهری بجاست؟...امروز عدّه ای از به اصطلاح روشنفكران دنیا (از جمله راسل در كتاب امیدهای نو) معتقدند كه بشریّت دوران خودش را تمام كرده و وقت انقراضش فرا رسیده است. یكی از كسانی كه چنین بدبینی ای نسبت به آینده ی بشر دارد اینشتین است. او می گوید به احتمال قوی بشر با یك مهارت شگرفی خودش را بكلّی نابود می كند، چون از نظر تولید نیروهای مخرّب بجایی رسیده كه قدرت از میان بردن بشریّت را پیدا كرده است.
از نظر «اَلَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ» ، از نظر منطق خبرهایی كه از طریق دین گرفته ایم، نه از روی اصول ظاهر، می گوییم خیالمان از این جهت كه بشریّت بكلّی نیست و نابود بشود راحت است، هر چه در گذشته بوده است مقدّمه ای بوده برای آنچه كه در آینده پیش می آید؛ ما آینده ای پیش رو داریم كه در آن به تعبیر اسلام عقلها كامل می شود. حدیث دارد كه خداوند (نمی گوید امام زمان) در آن دوره دست لطف خودش را بر سر بندگان می گذارد(حَتّی كَمُلت عُقولُهُم) [منتخب الائر]، و بشر عقل خودش را بازمی یابد و دیگر این بی عقلیها را خود به خود نمی كند. می فرماید در آن دوره عمرها طولانی تر و بهداشت مردم كامل تر می شود، امنیّت به طور كامل برقرار می گردد، «تَصطَلِحُ فی مُلكِهِ السِّباعُ» [منتخب الائر] درندگان با یكدیگر صلح می كنند، كاسیگین و جانسون [3] هم با هم صلح می كنند، «یُخرِجُ الاَرضُ اَفلاذَ كَبِدِها» [منتخب الائر] (زمین آن قدر منابع نیرو و ذخیره دارد كه الی ما شاء اللّه. تازه شما به كجای آن پی برده اید؟ می گویید چهار پنج میلیارد جمعیّت زیاد است؟ نه، بیش از اینها می تواند در خود جا دهد) زمین حدّ اكثر نیرویی را كه دارد، گنجهای مدفونی را كه دارد در اختیار بشر می گذارد؛ آسمان بركاتش را می بارد.
❇️ ...اگر تمام عالم مثل فصل زمستان مرد، مأیوس نشوید، نگویید آقا دنیا را زمستان گرفت، دیگر دوره ی بهار منقضی شد؛ خیر، بهاری خواهد آمد.
این، معنی «اَلَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ» ، ایمان به نهان و ایمان به مددهای غیبی و نهانی است، منتها مددها برای شخص به مقیاس شخصی، برای اجتماع كوچك به مقیاس اجتماعی و برای جهان بشریّت به مقیاس جهانی است. حكومت واحد جهانی سراسر عدالت، سراسر امنیّت، سراسر بركت، سراسر رفاه، سراسر آسایش، سراسر خوبی و سراسر ترقّی خواهد بود.
📘 آزادی معنوی
🌷 #شهید_مطهری
@Gharargah_mehshekan