قرارگاه فرهنگی مه شکن
محمد حسین تیموری.mp3
زمان:
حجم:
1.49M
🎧🎧
📘 زندگی با ضرب المثل ها
🔹 آوازخوان ماهی قورباغه است
🔹 آوازۀ مرگ زود می رسد
👤 محمدحسین تیموری کیا
📝 گزارش
💢 حلقۀ شهید زرگری
📚 سیر مطالعاتی کتب شهیدمطهری
🗓 پنجشنبه 29 اردیبهشت
🌷 پایگاه شهید چمران
🌴 حوزۀ شهید ورزنده
@Gharargah_mehshekan
قرارگاه فرهنگی مه شکن
📝 گزارش 💢 حلقۀ شهید زرگری 📚 سیر مطالعاتی کتب شهیدمطهری 🗓 پنجشنبه 29 اردیبهشت 🌷 پایگاه شهید چمران 🌴
📸
💢 حلقۀ شهید زرگری
📚 سیر مطالعاتی کتب شهیدمطهری
🗓 پنجشنبه 29 اردیبهشت
🌷 پایگاه شهید چمران
🌴 حوزۀ شهید ورزنده
@Gharargah_mehshekan
قرارگاه فرهنگی مه شکن
📝 گزارش 💢 حلقۀ شهید زرگری 📚 سیر مطالعاتی کتب شهیدمطهری 🗓 پنجشنبه 29 اردیبهشت 🌷 پایگاه شهید چمران 🌴
✳️ تفكر انسان درباره خود
یكی دیگر از تفكرهایی كه عبادت است- كه منظور ما در این بحث بیشتر این قسمت است- تفكر كردن انسان درباره خودش است؛ یعنی خود انسان موضوع تفكر خودش باشد، و این دوگونه است: یك وقت خود انسان به عنوان یك موضوع علمی موضوع تفكر اوست (این، جزء دسته اول می شود) و یك وقت انسان درباره كارهای خودش تفكر می كند، درباره اینكه چگونه تصمیم بگیرد و چگونه كار كند، همین جور علی العمیاء تسلیم حوادث و جریانات نباشد. مقصود دومی است.
✳️ آیا جبر اجتماع بر انسان حاكم است؟
یك وقت انسان حالت یك خسی و خاشاكی را پیدا می كند كه در سیلی افتاده و این سیل به هرطرف كه می رود، او را با خودش می برد. شك ندارد كه جامعه حكم یك سیل را دارد و افراد را با خود از این طرف به آن طرف می كشاند، ولی این جور هم نیست كه جبر مطلق باشد. محیط و جامعه و اوضاع اجتماعی به طور جبر مطلق بر انسان حكمفرما نیست؛ یعنی چنین نیست كه انسان نتواند در این سیلْ خودش برای خودش هیچ گونه تصمیمی بگیرد، جایش را عوض كند و حتی مسیر خود را برخلاف مسیر آن انتخاب كند؛ بلكه می تواند در این آبی كه جاری است و خود به خود افراد را حركت می دهد، سیر را در خلاف جهت مسیر این آب قرار بدهد و احیانا در سرنوشت این سیل تأثیر ببخشد و آن را در مسیر دیگر بیندازد.
می دانیم كه تعلیمات اسلامی براساس این نظر است و الاّ مسئولیت، تكلیف، امر به معروف، نهی از منكر، جهاد و امثال اینها اصلاً معنی نداشت، بلكه عقوبت كردن و پاداش دادن معنی نداشت. اگر بنا باشد انسان مجبور مطلق باشد، هر فرد در مقابل جامعه مجبور مطلق و دست بسته مطلق باشد، اصلاً خوبی و بدی و قهرا پاداش و كیفر- چه در دنیا و چه در آخرت- برای انسانها معنی ندارد. تعلیمات اسلامی بر ضد این [فكر] است.
✳️تفكر، شرط اساسی تسلط بر سرنوشت خود و بر جامعه
برای اینكه انسان بر سرنوشت خود و نیز بر جامعه خود مسلط باشد- لااقل در این حد كه صد درصد تسلیم اوضاع و احوالی كه بر او احاطه كرده است نباشد- شرط اساسی، تفكر است. این تفكر اخلاقی كه مورد بحث است چیزی است نظیر محاسبه النفس؛ یعنی انسان باید در شبانه روز فرصتی برای خودش قرار بدهد كه در آن فرصت، خودش را از همه چیز قطع كند و به اصطلاح نوعی درون گرایی نماید، به خود فرو رود و درباره خود و اوضاع خود و تصمیماتی كه باید بگیرد و كارهایی كه باید انجام دهد و آنچه كه واقع شده، ارزیابی كارهای خودش در گذشته، ارزیابی رفقایی كه با آنها معاشرت می كند، ارزیابی كتابهایی كه مطالعه كرده است، درباره همه اینها فكر كند. مثلاً كتابی را خوانده، بعد بنشیند فكر كند كه من از این كتاب چه گرفتم؟ این كتاب در من چه اثری گذاشت؟ آیا اثر خوب گذاشت یا اثر بد؟ بعد در انتخاب كتاب دیگر [دقت می كند. ] انسان كه آنقدر وقت و فرصت ندارد كه تمام كتابهای دنیا را مطالعه كند، بلكه باید انتخاب نماید.
جمله ای از امیرالمؤمنین نقل كرده اند كه:
اَلْعُمْرُ قَصیرٌ وَ الْعِلْمُ كَثیرٌ، فَخُذوا مِنْ كُلِّ عِلْمٍ ظُروفَهُ وَ دَعوا فُضولَهُ [بحار، ج /1ص 219].
عمر كوتاه است و علم زیاد (یعنی آموختنی زیاد) پس، از هر علمی آن خوبیهایش را بگیرید و زیادیهایش را رها كنید.
بنابراین حتی در كتاب خواندن، انسان باید انتخاب داشته باشد. در رفیق و معاشر، انسان باید انتخاب داشته باشد و انتخاب بدون فكر معنی ندارد. روی رفقا و دوستانش حساب كند كه از معاشرت آنها چه بهره و نصیبی می برد؟ خوب یا بد؟ روی كارهای شخص خودش فكر كند كه چه اثری روی او گذاشته و چه نصیب و بهره ای از آنها برده است؟ مهمتر، هركاری كه می خواهد درباره آن تصمیم بگیرد، اول فكر كند بعد تصمیم بگیرد، در صورتی كه غالبا تصمیماتی كه ما می گیریم از حد لازم تفكر قبلی كم بهره است؛ یعنی اگر قبلاً فكر می كردیم، این جور تصمیم نمی گرفتیم كه تصمیم گرفتیم. معنای اینكه انسان باید روی كاری كه می خواهد انجام دهد فكر كند، این است كه به قول امروز به عكس العمل ها و لوازم آن كار فكر كند كه این كار چه اثری به دنبال خود می آورد؟ چه عكس العمل هایی ایجاد می كند؟ مرا به كجا خواهد كشاند؟ و به تعبیری كه پیغمبر اكرم فرموده: عاقبت آن چیست؟
📘 تعلیم و تربیت در اسلام
🌷 #شهید_مطهری
@Gharargah_mehshekan
🌹حاج قاسم سلیمانی:
امام این جمله را فرمودند: که اگر کسی در مقابل دین ما بایستد ما در مقابل دنیای او خواهیم ایستاد. این دین چیه؟ تعریف این دین از منظر امام چیه؟ من تعریفم از امام در مسئله دین، کسی در مقابل دین ما بایستد، عبارت است از سه کلمه است: مذهب، ملت و کشور.
┈ ••~ ❅❥🌷🕊🌷❥~••┈
@Gharargah_mehshekan