📝 گزارش
💢 حلقۀ شهید زرگری
📚 سیر مطالعاتی کتب شهیدمطهری
🗓 پنجشنبه 26 بهمن
🌷 پایگاه شهید چمران
🌴 حوزۀ شهید ورزنده
@Gharargah_mehshekan
قرارگاه فرهنگی مه شکن
📝 گزارش 💢 حلقۀ شهید زرگری 📚 سیر مطالعاتی کتب شهیدمطهری 🗓 پنجشنبه 26 بهمن 🌷 پایگاه شهید چمران 🌴 حوزۀ
📸
💢 حلقۀ شهید زرگری
📚 سیر مطالعاتی کتب شهیدمطهری
🗓 پنجشنبه 26 بهمن
🌷 پایگاه شهید چمران
🌴 حوزۀ شهید ورزنده
@Gharargah_mehshekan
قرارگاه فرهنگی مه شکن
📝 گزارش 💢 حلقۀ شهید زرگری 📚 سیر مطالعاتی کتب شهیدمطهری 🗓 پنجشنبه 26 بهمن 🌷 پایگاه شهید چمران 🌴 حوزۀ
🍀 ورقی از کتاب
✳️ فطری بودن دین
اینهایی که میگویند دین فطری است مقصودشان چیست؟ چه دلیلی بر فطری بودن دین دارند؟ یعنی علائم فطری بودن چیست و آیا آن علائم در دین وجود دارد یا وجود ندارد؟ که جزء سؤالهایی بود که قبلاً کرده بودند که «علائم فطری بودن چیست؟ آیا دین فطری هست یا فطری نیست؟ و چه نظریاتی در باب منشأ دین گفته شده است؟» که یک نظریهاش همین نظریه فطری بودن است. در مقابل نظریه فطری بودن در باب خصوص دین، چه نظریاتی است؟ که آن مقالهای که در جلسه پیش عرض کردم، در اطراف همین موضوع یعنی «نظریات درباره منشأ پیدایش دین» است.
در حدود بیست سال پیش در قم نشریه ای منتشر میشد به نام «نشریه سالانه مکتب تشیع». شاید هفت هشت شماره به صورت سالانه منتشر شد، سه چهار شماره هم به صورت سه ماهه منتشر شد. در آن نشریات سالانه- ظنّ بسیار قوی دارم که در شماره اوّل آن- مقاله ای آقای مهندس بیانی ترجمه کرد تحت عنوان «دین یا بعد چهارم»، مقدّمهای و مؤخّرهای هم آقای مهندس بازرگان بر آن مقاله نوشته بود. آن مقاله هم- اگر پیدا بکنید- برای این بحث (یعنی نظریات درباره این که منشأ پیدایش دین چیست) خیلی خوب است. نظریات را در آنجا نقل کرده است. البتّه خود نویسنده آن مقاله طرفدار فطری بودن حسّ دینی است.
📘 فطرت
🌷 #شهید_مطهری
@Gharargah_mehshekan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥
√ ویژگیهای بارز آدم حسابیها و افراد صاحب منصب در دولت امام مهدی علیهالسلام
🎙 #استاد_شجاعی
┈ •~❅❥🌷🕊🌷❥❅~•┈
@Gharargah_mehshekan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 روایتی جالب از رفتار حاج قاسم با جوان سیل زدهخوزستانی که لباس آستین کوتاه اسپورت و شلوار لی پوشیده بود
🌟 بهمناسبت میلاد حضرت علی اکبر (علیه السلام) و روز جوان
#حاج_قاسم
┈ •~❅❥🌷🕊🌷❥❅~•┈
@Gharargah_mehshekan
هدایت شده از قرارگاه فرهنگی مه شکن
━━*.:✿*﷽*✿.:*━━
🔷 قال رسول الله صلی الله علیه و آله:
🔹 إذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِي الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا يَسُدُّهَا شَيْءٌ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ
🔹 هرگاه عالمی بمیرد رخنه ای جبران ناپذیر در اسلام ایجاد می شود كه تا روز قيامت قابل ترمیم و جبران نباشد.
━━*.:✿.:*━━
◼️ مراسم اولین سالگرد
پدر و معلمی مهربان ، استاد وارسته
مرحوم حجت الاسلام والمسلمین #حاج_شیخ_یعقوب_تقوایی
◾️پنجشنبه سوم اسفند 1402
از ساعت 16:30 الی 17:30
🕌 مسجد حضرت ابوالفضل علیه السلام
واقع در بلوار فردوسی، ابتدای کوچۀ10
🔹 حضور شما سروران و دوستان تسلّی خاطر بازماندگان خواهد شد.
💠 رحِمَ الله مَن یَقرأ الفاتحة مع الاخلاص و الصلوات
┄┄┅┅┅❅🥀❅┅┅┅┄┄
@Gharargah_mehshekan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷 #شهدا_و_انتخابات
🌹 سخنان شهید فخری زاده درباره شرکت در انتخابات
#انتخابات
#انتخاب_مردم
#شهدا_و_انتخابات
•┈┈•••✾•🌿🗳🌿•✾•••┈┈•
@Gharargah_mehshekan
📝 گزارش
💢 حلقۀ شهید جابری
📚 سیر مطالعاتی کتب شهیدمطهری
🗓 جمعه 27 بهمن
🌷 پایگاه شهید چمران
🌴 حوزۀ شهید ورزنده
@Gharargah_mehshekan
قرارگاه فرهنگی مه شکن
📝 گزارش 💢 حلقۀ شهید جابری 📚 سیر مطالعاتی کتب شهیدمطهری 🗓 جمعه 27 بهمن 🌷 پایگاه شهید چمران 🌴 حوزۀ شه
مجتبی شریعت جو.mp3
2.24M
🎧🎧
📘 سیری در نهج البلاغه
🔹 عقل شیعی
👤 مجتبی شریعت جو
@Gharargah_mehshekan
قرارگاه فرهنگی مه شکن
📝 گزارش 💢 حلقۀ شهید جابری 📚 سیر مطالعاتی کتب شهیدمطهری 🗓 جمعه 27 بهمن 🌷 پایگاه شهید چمران 🌴 حوزۀ شه
محمدحسن صادقی.mp3
3.16M
🎧🎧
📘 سیری در نهج البلاغه
🔹 ارزش تعقلات فلسفی در مسائل ماوراء طبیعی
👤 محمدحسن صادقی
@Gharagah_mehshekan
قرارگاه فرهنگی مه شکن
📝 گزارش 💢 حلقۀ شهید جابری 📚 سیر مطالعاتی کتب شهیدمطهری 🗓 جمعه 27 بهمن 🌷 پایگاه شهید چمران 🌴 حوزۀ شه
استاد سلیمانی.mp3
11.14M
🎧🎧
🛑 چرا امام حسن علیه السلام صلح کرد و امام حسین علیه السلام جنگید؟
👤 حجت الاسلام حسین سلیمانی
@Gharargah_mehshekan
قرارگاه فرهنگی مه شکن
📝 گزارش 💢 حلقۀ شهید جابری 📚 سیر مطالعاتی کتب شهیدمطهری 🗓 جمعه 27 بهمن 🌷 پایگاه شهید چمران 🌴 حوزۀ شه
📸
💢 حلقۀ شهید جابری
📚 سیر مطالعاتی کتب شهیدمطهری
🗓 جمعه 27 بهمن
🌷 پایگاه شهید چمران
🌴 حوزۀ شهید ورزنده
@Gharargah_mehshekan
قرارگاه فرهنگی مه شکن
📝 گزارش 💢 حلقۀ شهید جابری 📚 سیر مطالعاتی کتب شهیدمطهری 🗓 جمعه 27 بهمن 🌷 پایگاه شهید چمران 🌴 حوزۀ شه
🍀 ورقی از کتاب
✳️ عقل شیعی
طرح مباحث الهیات به وسیله ائمه اهل بیت علیهم السلام و تجزیه و تحلیل آن مسائل- که نمونه آنها و در صدر آنها نهج البلاغه است- سبب شد که عقل شیعی از قدیم الایام به صورت عقل فلسفی درآید و البته این یک بدعت و چیز تازه در اسلام نبود، راهی است که خود قرآن پیش پای مسلمانان نهاده است و ائمه اهل بیت علیهم السلام به تبع تعلیمات قرآنی و به عنوان تفسیر قرآن آن حقایق را ابراز و اظهار نمودند. اگر توبیخی هست متوجه دیگران است که این راه را نرفتند و وسیله را از دست دادند.
تاریخ نشان میدهد که از صدر اسلام، شیعه بیش از دیگران به سوی این مسائل گرایش داشته است. در میان اهل تسنن گروه معتزله که به شیعه نزدیکتر بودند گرایشی بدین جهت داشتند، ولی چنانکه میدانیم مزاج اجتماعی جماعت آن را نپذیرفت و تقریباً از قرن سوم به بعد منقرض شدند.
🔸 احمد امین مصری در جلد اول ظُهر الاسلام این مطلب را تصدیق میکند. او پس از بحثی درباره جنبش فلسفی در مصر به وسیله فاطمیین که شیعی بودند، میگوید:
فلسفه به تشیع بیش از تسنن میچسبد، و این را در عهد فاطمیون مصر و آل بویه ایران میبینیم. حتی در عصرهای اخیر نیز کشور ایران که شیعه است از تمام کشورهای اسلامی دیگر بیشتر به فلسفه عنایت داشت. سید جمال الدین اسدآبادی که تمایلات شیعی داشت و در ایران تحصیل فلسفه کرده بود، همین که به مصر آمد یک جنبش فلسفی در آنجا به وجود آورد.
ولی احمد امین در اینکه چرا شیعه بیش از غیر شیعه تمایل فلسفی داشته است، عمداً یا سهواً دچار اشتباه میشود. او میگوید: علت تمایل بیشتر شیعه به بحثهای عقلی و فلسفی، باطنیگری و تمایل آنها به تأویل است. آنها برای توجیه باطنیگری خود ناچار بودند از فلسفه استمداد کنند، و بدین جهت مصر فاطمی و ایران بویهی و همچنین ایران صفوی و قاجاری بیشتر از سایر اقطار اسلامی تمایل فلسفی داشته است.
سخن احمد امین یاوهای بیش نیست. این تمایل را ائمه شیعه به وجود آوردند.
آنها بودند که در احتجاجات خود، در خطابههای خود، در احادیث و روایات خود، و در دعاهای خود عالیترین و دقیقترین مسائل حکمت الهی را طرح کردند.
نهج البلاغه یک نمونه از آن است. حتی از نظر احادیث نبوی، ما در روایات شیعه روایات بلندی مییابیم که در روایات غیر شیعی از رسول اکرم روایت نشده است.
عقل شیعی اختصاص به فلسفه ندارد، درکلام و فقه و اصول فقه نیز امتیاز خاص دارد و ریشه همه یک چیز است.
⭕️ برخی دیگر این تفاوت را مربوط به «ملت شیعه» دانستهاند و گفتهاند: چون شیعیان ایرانی بودند و ایرانیان شیعه بودند و مردم ایران مردمی متفکر و نازکاندیش بودند، با فکر و عقل نیرومند خود معارف شیعی را بالاتر بردند و به آن رنگ اسلامی دادند.
برتراند راسل در جلد دوم کتاب تاریخ فلسفه غرب بر این اساس اظهار نظر میکند. راسل همچنانکه مقتضای طبیعت و یا عادت اوست، بی ادبانه این مطلب را ادا مینماید. البته او در ادعای خود معذور است، زیرا او فلسفه اسلامی را اساساً نمیشناسد و کوچکترین آگاهی از آن ندارد تا چه رسد که بخواهد مبدأ و منشأ آن را تشخیص دهد.
📙 سیری در نهج البلاغه
🌷 #شهید_مطهری
@Gharargah_mehshekan