14.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❤️ ویژه ایام پنجمین سالگرد شهید سلیمانی
📹 نماهنگ | «پهلوان قاسمِ نامدار»
👆 روایت حضور تاریخی رهبر انقلاب در منزل یک شهید کرمانی با همراهی شهید حاج قاسم سلیمانی؛
🌷 دیداری که رهبر انقلاب در آن گفتند «این آقای حاج قاسم از آنهایی است که شفاعت میکند انشاءالله»
🔹در قالب شعرخوانی آقای آهنگران در ابتدای دیدار دوم دیماه ۱۴۰۲ مردم کرمان و خوزستان با رهبر انقلاب
#سرباز_وظیفه
#حاج_قاسم
📥 سایت | آپارات
🖥 صفحه ویژه قهرمان؛ سلیمانی 👇
farsi.khamenei.ir/ShahidSoleimani
┈ •~❅✊🌷✊❅~•┈
@Gharargah_mehshekan
15.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🛑 امروز اسلام مجسم نظام جمهوری اسلامی است...
نباید اصول را خدشه دار کرد ...
#سرباز_وظیفه
#حاج_قاسم
┈ •~❅✊🌷✊❅~•┈
@Gharargah_mehshekan
9.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 اول سلیمانی وارد میدان شد
🔹روایت صبح امروز رهبر انقلاب از اقدام شهید سلیمانی برای نجات عراق در ابتدای حمله نیروهای خارجی.
#سرباز_وظیفه
#حاج_قاسم
┈ •~❅✊🌷✊❅~•┈
@Gharargah_mehshekan
📝
💢 حلقۀ شهید زرگری
📚 سیر مطالعاتی
🗓 پنجشنبه ششم دی
🌷 پایگاه شهید چمران
🌴 حوزۀ شهید ورزنده
@Gharargah_mehshekan
استاد حسینی - p1.mp3
10.67M
🎧🎧
🎙 #استاد_حسینی
🔰 تبیین بیان استاد مطهری در رابطه با جایگاه انسان در قرآن
🗓 ششم دی 1403
🌷 پایگاه شهید چمران
🌴 حوزۀ شهید ورزنده
@Gharargah_mehshekan
استاد حسینی - p2.mp3
8.85M
🎧🎧
🎙 #استاد_حسینی
🔰 خواستگاه قرآنی فرمایشات امام خامنه ای حفظه الله
🗓 ششم دی 1403
🌷 پایگاه شهید چمران
🌴 حوزۀ شهید ورزنده
@Gharargah_mehshekan
قرارگاه فرهنگی مه شکن
📝 💢 حلقۀ شهید زرگری 📚 سیر مطالعاتی 🗓 پنجشنبه ششم دی 🌷 پایگاه شهید چمران 🌴 حوزۀ شهید ورزنده @Gharar
📸
💢 حلقۀ شهید زرگری
📚 سیر مطالعاتی
🗓 پنجشنبه ششم دی
🌷 پایگاه شهید چمران
🌴 حوزۀ شهید ورزنده
@Gharargah_mehshekan
قرارگاه فرهنگی مه شکن
📝 💢 حلقۀ شهید زرگری 📚 سیر مطالعاتی 🗓 پنجشنبه ششم دی 🌷 پایگاه شهید چمران 🌴 حوزۀ شهید ورزنده @Gharar
🍀 ورقی از کتاب
🔰 مسئله نفخ روح
خداوند در باب خلقت آدمِ اول میفرماید: فَإذا سَوَّیتُهُ وَ نَفَخْتُ فیهِ مِنْ رُوحی فَقَعُوا لَهُ ساجِدینَ«حجر/29» آنگاه که خلقتِ جسمی او را تکمیل کردم و از روح خودم در او دمیدم بر او سجده کنید. این «رُوحی» خیلی معنی میدهد، حال کلمه «روح» را به هرچه بخواهیم تفسیر کنیم.
این آیه نشان میدهد که برخلاف آنچه که فلسفه مادی و نیمه مادی عصر اخیر درباره انسان میگوید که انسان هرچه هست همین ترکیبات مادی است، چنین نیست. قرآن بعد از «سَوَّیتُهُ» که تمام شدن اعضا و جوارح و ترکیبات ظاهری و جسمانی و مادی است، در سرشت این موجود یک عنصر دیگری را هم وارد کرده است که آن را «روح خدا» مینامد؛ چیزی از روح خدا در این موجود دمیده شده است.
البته شک ندارد که روح خدا معنایش این نیست که - العیاذ بالله - خداوند در ذات خود جسمی دارد و روحی، و چیزی از روح خودش [در انسان] آمده است. قرآن از یک حقیقت ماورائی در ردیف فرشتگان نام میبرد که آن را «روح» مینامد: تَنَزَّلُ الْمَلائِکةُ وَ الرُّوحُ یا: ینَزِّلُ الْمَلائِکةَ بِالرُّوحِ مِنْ أَمْرِهِِ«نحل/2». قرآن در مورد این حقیقت ماورائی (روح) میگوید از جنس این حقیقت ماورائی چیزی در انسان دمیدیم، که مسئله روح مصطلح هم از همین جا میآید که این را باید جداگانه بحث کرد.
❓ آیا این مسئله «نفخ روح» فقط مربوط به آدم اول است؟ آن چیزی که از روح خدا دمیده شد، فقط در آدم اول دمیده شد و این استثنائاً برای او بود یا در همه آدمها چنین است؟
✅ جواب این است که در همه آدمها چنین است. حتی از بعضی آیات قرآن استفاده میشود که مسئله سجده ملائکه هم اختصاص به شخص آدم اول ندارد و در واقع سجده به مقام آدم و آدمیت است، که بعد عرض میکنیم.
در یک آیه که در سوره سجده است این طور میفرماید: اَلَّذی أحْسَنَ کلَّ شَیءٍ خَلَقَهُ وَ بَدَأ خَلْقَ اْلإنْسانِ مِنْ طینٍ«سجده/ 7» آن کسی که هر چیزی را که آفرید زیبا آفرید و خلقت انسان را از گِل آغاز کرد. ثُمَّ جَعَلَ نَسْلَهُ مِنْ سُلالَةٍ مِنْ ماءٍ مَهینٍ«سجده/ 8» سپس نسل انسان را از عصارهای از آبی پست - که مقصود «منی» است - قرار داد. ثُمَّ سَوّاهُ سپس او را تسویه کرد؛ یعنی تعدیل کرد و خلقت جسمیاش را تکمیل کرد. این «سَوّاهُ» به چه برمیگردد؟ به انسان برمیگردد یا به نسل؟ میگوید ما نسل او را از «ماء مهین» قرار دادیم و سپس او را تعدیل کردیم. ضمیر در « سَوّاهُ» به اولاد انسان [یعنی «نسل»] بر میگردد نه آدم اول. فرضاً هم این ضمیر به انسان برگردد، انسان غیر از آدم اول است. میفرماید: بَدَأَ خَلْقَ اْلإنْسانِ مِنْ طینٍ. این که «خلقت انسان را از گل آغاز کرد» غیر از این است که خلقت آدم را از گل آغاز کرد.
میخواهم بگویم اگر ضمیر به انسان هم برگردد مدعای ما ثابت میشود. ثُمَّ سَوّاهُ بعد انسان را به طور کلی، یا نسل را -که اگر نسل بگوییم، آدم اول اصلاً از این بیان خارج میشود - تسویه کرد. وَ نَفَخَ فیهِ مِنْ رُوحِهِ«سجده/ 9» و در او از روح خود دمید. اگر ضمیر به نسل برگردد، همان طور که عدهای از مفسرین گفتهاند، دیگر خیلی صریح است در این که در همه انسانها از روح خدا دمیده شده، و اگر هم به انسان برگردد باز مطلقِ انسان است [و بر همه افراد صدق میکند].
بنابراین مسئله نفخ روح از مختصات آدم اول نیست و البته کسی هم خلاف آن را نگفته است؛ چون ممکن است کسی چنین احتمالی بدهد، عرض کردیم. به هر حال قرآن میخواهد بگوید در خلقت همه انسانها از روح الهی چیزی هست.
📘 انسان شناسی قرآن
🌷 #شهید_مطهری
@Gharargah_mehshekan