AUD-20220430-WA0037.mp3
4.31M
📖 تلاوت تحدیر (تندخوانی)
🌺 #جزء_28 #قرآن_کریم
📥توسط استاد معتز آقایی
⏲ «در 33 دقیقه یک جزء تلاوت کنید»
📩 به دوستان خود هدیه دهید.
🌙 هر روز ماه مبارک رمضان در کانال :⇩
🌹@gilan_tanhamasir
💧 آب نیسان
🔸نیسان هشتمین ماه رومی است و تقریباً مطابق 25 فروردین تا 23 اردیبهشت است.
👈 آب بارانی که در این روزها می بارد را در ظرف پاک و تمیز جمع آوری کنید و میل کنید. آثار شگفت انگیزی برای این آب در روایات بیان شده است که نباید این آب شفابخش را از دست بدهید. آیات و اذکار در تصویر را بر آب بخوانید و میل کنید
🔹اگر این آب را بدون این آیات و اذکار هم میل کنید، باز هم اثر دارد.
#آب_نیسان
#طب_المعصومین
http://eitaa.com/joinchat/1390084128Cd05a9aa9c5
🍃🍇✿●•۰▬▬▬▬▬▬▬
سلام خدمت شما عزیزان
طاعات و عباداتتون قبول باشه ان شاء الله
درس جدید امتحانات الهی رو تقدیم حضورتون میکنیم. ان شالله مورد استفادتون قرار بگیره
امروز دو تا کلیپ عالی هم داریم😊❤️
2080842196.mp3
1.26M
✅ هر کسی باید سعی کنه امتحان مخصوص خودش به بهترین شکل ممکن بده
استاد پناهیان
🇮🇷 @Gilan_tanhamasir
تنهامسیریهای استان گیلان🌳
#افزایش_ظرفیت_روحی 1 ⭕️ معمولا ما آدم ها بسیاری از موفقیت های زندگی خودمون رو از دست میدیم به خاطر
ابتدای مباحث افزایش ظرفیت روحی و امتحانات الهی
زیباترین و مفید ترین حرفایی که هر کس باید توی زندگیش اونها رو بدونه تا از زندگیش لذت ببره❤️
هشتگ #افزایش_ظرفیت_روحی رو هم میتونید دنبال کنید.😊
تنهامسیریهای استان گیلان🌳
#افزایش_ظرفیت_روحی 76 🔸 مثلا اطرافیان حضرت امام (ره) تعریف میکنن که گاهی میدیدن که ایشون در قنوت نم
#افزایش_ظرفیت_روحی 77
🔶 وقتی گفته میشه که محور مقدرات الهی امتحان هست یعنی اگه به انسان سختی دادند برای #امتحان اوست و اگه آسایش دادند باز هم برای #امتحان اوست.
🔵 برای همین طبق آموزه های قرآن کریم، وقتی بلایی سرمون اومد نباید بگیم: خدا مرا خوار کرد؛ رَبِّی أَهانَنِ»(فجر/16)
و اگه نعمت دادند نباید مغرورانه بگیم: خدا مرا اکرام کرد؛ رَبىِّ أَکْرَمَن» (فجر/15)
🔹 هر دوی اینها امتحان هست و خداوند متعال صریحا چنین نگاه انسان ها رو نفی میفرماید.
در واقع اگه بین خودمون و دیگران تفاوت هایی هم دیدیم نگیم که این تبعیض هست و با عدالت خدا تناقض داره!
✅ نه تنها محور #تقدیرات ما امتحان هست بلکه محور #تکلیفات ما هم امتحان هست.
👈🏼 یعنی دین چیزی نیست جز یه طرح و برنامه جامع برای امتحان گرفتن از ما.
☢️ امیرالمؤمنین(ع) میفرماید:
«مال و فرزند را ملاک خشم و خشنودى خداوند مپندارید که این ناشى از جهل شما به امتحان و آزمایش الهى در توانگرى و قدرتمندى است؛
«لا تَعتَبِرُوا الرِّضا و السُّخطَ بالمالِ و الوَلَدِ ، جَهلاً بمَواقِعِ الفِتنَةِ و الاختِبارِ فی مَوضِعِ الغِنى و الاقتِدارِ»
(نهج البلاغه/خطبه192)
✅ بنابر این میتونیم "اولین هدف عملیاتی خلقت بشر رو امتحان معرفی کنیم".
🔹 اون جایی که فرمود: «الَّذی خَلَقَ الْمَوْتَ وَ الْحَیاةَ لِیَبْلُوَکُمْ»(ملک/2).
هدفِ میانی خلقت نیز «عبادت و بندگی» هست که فرمود: «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِیَعْبُدُونِ»(ذاریات/56)
و مقصد و هدف نهایی خلقت، «لقاءالله» است که فرمود: «إِنَّکَ کادِحٌ إِلى رَبِّکَ کَدْحاً فَمُلاقیهِ»(انشقاق/6) و «إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ راجِعُونَ»(بقره/156)
🔶🌺💕🔶🌺
🌷 @Gilan_tanhamasir
#افزایش_ظرفیت_روحی 78
🔸 به تعبیر دیگه هدف ابتدایی خلقت که ما عملا توی دنیا باهاش مواجه هستیم امتحان هست.
👈🏼 بسیاری از افراد مذهبی و متدین که دینداری میکنند مشکلی با دین و اعتقادات ندارند اما چون "عینک امتحانی" ندارند در موراد زیادی دچار تناقض میشن...
💡 در صحنه های سیاسی هم بسیاری از نگرانی هایی که افراد انقلابی دارند "به خاطر نداشتن نگاه امتحانی" هست.
☢️ مثلا همه باید به این موضوع دقت کنند که هر کسی در هر دوره ای از انتخابات های مختلف پیروز میشه برای امتحان خودش و دیگران هست.
هر کسی به اون فرد رای داده امتحان میشه و هر کسی هم رای نداده باز هم امتحان خواهد شد.
🔹 اون کسی که پست و مقام به دست آورده امتحان میشه که آیا حق اون مقام رو تونسته به جا بیاره یا نه.
در این جا یک نتیجه بسیار مهم به دست میاد.
👈🏼 ببینید مقدرات الهی زمانی اثر بخش هستند که در "دستگاه امتحان" قرار بگیرند.
💢 یعنی ما از روی #نتیجه کارهامون نمیتونیم تشخیص بدیم که آیا درست عمل کردیم یا نه!
⭕️ اصلا ممکنه که ما "درست و دقیق" عمل کرده باشیم ولی به دلیل اینکه دستگاه امتحان به ما اجازه نداده به نتیجه نرسیم.
🔶 بر عکس این موضوع هم میتونه اتفاق بیفته و یه فرد یا گروهی "درست عمل نکرده باشند" ولی به خاطر اینکه دستگاه امتحان اجازه داده به نتیجه برسند و عیب هاشون پنهان بمونه.
بله عموم مردم در اینجور موارد میگن: آره اون الکی و شانسی به نتیجه رسید!
⭕️⭕️⭕️
✅ در حالی که یک تنهامسیری میگه:
👈🏼 به نتیجه رسیدن در امور دنیایی لزوما به "تلاش و به درست عمل کردن ما" بستگی نداره.
🌷 @Gilan_tanhamasir
2088418782.mp3
3.79M
اینو میدونستید:
⭕️ ما در این دنیا قرار نیست که به موفقیت برسیم!☺️
بسیار دقیق و مهم!
استاد پناهیان
🇮🇷 @Gilan_tanhamasir
#تفسیر
#یک_آیه_یک_نکته
📚تفسیر نور (محسن قرائتی)
✨آیه «۲۰» سوره شوری
❇️ مَنْ کٰانَ یُرِیدُ حَرْثَ الْآخِرَةِ نَزِدْ لَهُ فِی حَرْثِهِ وَ مَنْ کٰانَ یُرِیدُ حَرْثَ الدُّنْیٰا نُؤْتِهِ مِنْهٰا وَ مٰا لَهُ فِی الْآخِرَةِ مِنْ نَصِیبٍ
✅ آن که کشت آخرت بخواهد برای او در کشتش میافزاییم و آن که کشت دنیا بخواهد از آن به او میدهیم و در آخرت هیچ نصیبی ندارد.
🔰نکته ها:
🔅در معنای لطف، نرمی و دقّت نهفته است. خداوند لطیف است یعنی به دقایق امور احاطه دارد و هر کاری را، به سهولت و آسانی انجام میدهد.
🔅اراده آخرت نشانه ی: وسعت دید، دل کندن از دنیا، ایمان به وعدههای الهی، رنگ بقا دادن به فانیها و در یک جمله نشانه عقل و انتخاب احسن است.
🔅در آیه ۲۰، انسان به کشاورز، عمل او به کشت، نیّت او به بذر و دنیا و آخرت، به مزرعه و محل برداشت تشبیه شده است.
✔️آخرت از دنیا مهم تر است زیرا:
۱. برای آخرت خواهان توسعه و رشد است. «نَزِدْ لَهُ فِی حَرْثِهِ»
۲. آخرت خواهان از دنیا بهره کمی میبرند ولی دنیاخواهان هیچ بهره ای از آخرت ندارند. «مٰا لَهُ فِی الْآخِرَةِ مِنْ نَصِیبٍ»
۳. آخرت خواهان به همه اهداف خود میرسند. «نَزِدْ لَهُ فِی حَرْثِهِ» ولی دنیاخواهان تنها به گوشه ای از اهداف خود میرسند. «نُؤْتِهِ مِنْهٰا»
#انسباقرآن
🌹@Gilan_tanhamasir
تنهامسیریهای استان گیلان🌳
#تفسیر #یک_آیه_یک_نکته 📚تفسیر نور (محسن قرائتی) ✨آیه «۲۰» سوره شوری ❇️ مَنْ کٰانَ یُرِیدُ حَرْ
#تفسیر
#یک_آیه_یک_نکته
📚تفسیر نور (محسن قرائتی)
✨آیه «۲۰» سوره شوری
💠پیام ها:
۱- بر خلاف مخلوقات که لطیف آنها قوی نیست و قوی آنها لطیف نیست، خداوند هم لطیف است و هم قوی. لَطِیفٌ... اَلْقَوِیُّ
۲- قدرت خداوند هرگز شکست نمی پذیرد. «الْقَوِیُّ الْعَزِیزُ»
۳- رزق الهی برخاسته از لطف خداست. «لَطِیفٌ بِعِبٰادِهِ یَرْزُقُ»
۴- قدرت و لطف خدا ضامن روزی رسانی به مردم است. لَطِیفٌ بِعِبٰادِهِ یَرْزُقُ... وَ هُوَ الْقَوِیُّ
۵-انسان در انتخاب راه آزاد است. مَنْ کٰانَ یُرِیدُ... مَنْ کٰانَ یُرِیدُ...
۶- ارزش کار انسان وابسته به اهداف دور و نزدیک و نیّت اوست. «یُرِیدُ حَرْثَ الْآخِرَةِ - یُرِیدُ حَرْثَ الدُّنْیٰا»
۷- همه دادهها از خداست. «نَزِدْ لَهُ - نُؤْتِهِ مِنْهٰا» و عطای خدا متناسب با نیّت و انتخاب انسان است. مَنْ کٰانَ یُرِیدُ.... مَنْ کٰانَ یُرِیدُ
۸-نقش انسان تنها در انتخاب و تصمیم است، مقدار کامیابی مربوط به اراده خداست. «نَزِدْ لَهُ - نُؤْتِهِ مِنْهٰا»
۹- هدف قرار دادن دنیا سبب محرومیّت کامل از آخرت است. یرث حرث الدنیا... مٰا لَهُ فِی الْآخِرَةِ مِنْ نَصِیبٍ
#انسباقرآن
🌹@Gilan_tanhamasir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ارسالی_شما 🌹
و شهـــادت نـــام گـــرفـتـــ؛
وقـــتی قـلـبی...
از شـــدت شـــوقِ وصـــال،
تپیـــدن را...
فرامـــوش کـــرد.!!!
🌿دو روز مانده به دومین سالگرد شهادت🌿
#استوری
#فرمانده_شهیدم
http://eitaa.com/joinchat/1390084128Cd05a9aa9c5
4_459463433683730927.mp3
4.33M
📖 تلاوت تحدیر (تندخوانی)
🌺 #جزء_29 #قرآن_کریم
📥توسط استاد معتز آقایی
⏲ «در 33 دقیقه یک جزء تلاوت کنید»
📩 به دوستان خود هدیه دهید.
🌙 هر روز ماه مبارک رمضان در کانال :⇩
🌹@Gilan_tanhamasir
#ارسالی_شما 🌹
🌸هر طور که با نماز رفتار کنیم،
بازتاب آن را در زندگیمان خواهیم دید، در همه ابعاد
🔅 اگر خواطر را در نماز کنترل کردی، در بیرون نماز توفیق کنترل پیدا میکنی.
🔅اگر نماز اول وقت خواندی، زندگیت مرتب و منظم
🔅اگر مقدمات و تعقیبات خواندی و برای ادب نماز هر قدر تلاش کردی سختی های زندگیت آسان تر می شود...
🔅اگر وقتی وارد نماز شدی، همه مشکلات را فراموش کردی... مشکلات بیرون از نمازت حل می شود...
این یعنی بازتاب نماز در زندگی
🌸بخاطر همین آیت الله قاضی (ره) فرمود: اگر نماز را حفظ کنی همه چیز برای شما محفوظ می ماند
روی نماز، خالصانه کار کن...
آثارش رو می بینی در همه امور
🌹@Gilan_tanhamasir
😖چرا کودک به جای حرف زدن جیغ میزند
كودكی كه میتونه حرف بزنه اما هنوز جيغ ميزنه دو دليل برای اين كارش ميتونه وجود داشته باشه؛
🔺يا جيغ زدن رو از شما ياد گرفته. اگر شما در روز فقط يكبار جيغ بزنيد اون حتما ده بار جيغ ميزنه.
🔺یا شما اهل بكن نكن و فرماندهی هستيد
و او ياد گرفته با جیغ زدن به خواستهاش برسه.
💢كودكی كه با جيغ زدن توجه مادر رو به خودش جلب ميكنه در صورت تكرارش برای چندین بار، اين كار در وجودش كاشته ميشه.
#تربیت_فرزند
🧒@Gilan_tanhamasir
#تفسیر
#یک_آیه_یک_نکته
📚تفسیر نور (محسن قرائتی)
✨آیه «۱۱» سوره حجرات
❇️ یٰا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لاٰ یَسْخَرْ قَوْمٌ مِنْ قَوْمٍ عَسیٰ أَنْ یَکُونُوا خَیْراً مِنْهُمْ وَ لاٰ نِسٰاءٌ مِنْ نِسٰاءٍ عَسیٰ أَنْ یَکُنَّ خَیْراً مِنْهُنَّ وَ لاٰ تَلْمِزُوا أَنْفُسَکُمْ وَ لاٰ تَنٰابَزُوا بِالْأَلْقٰابِ بِئْسَ الاِسْمُ الْفُسُوقُ بَعْدَ الْإِیمٰانِ وَ مَنْ لَمْ یَتُبْ فَأُولٰئِکَ هُمُ الظّٰالِمُونَ
✅ ای کسانی که ایمان آورده اید! (هرگز) گروهی از مردان شما گروه دیگری را مسخره نکنند، شاید آنها از اینها بهتر باشند؛ و نه زنانی زنان دیگر را، شاید آنان بهتر از اینان باشند؛ و یکدیگر را مورد طعن و عیبجویی قرار ندهید و با القاب زشت و ناپسند یکدیگر را یاد نکنید، بسیار بد است که بر کسی پس از ایمان نام کفرآمیز بگذارید؛ و آنها که توبه نکنند، ستمکاراند.
🔰نکته ها:
🔸 در این آیه اموری مطرح میشود که برادری را از بین میبرد.
🔸در این آیه به بعضی عوامل و ریشههای فتنه و درگیری که مسخره کردن، تحقیر کردن و بدنام بردن است اشاره میکند.
🔹آری، یکی از برکات عمل به دستورات اسلام، سالم سازی محیط و جلوگیری از درگیریهای اجتماعی است.
🔹شاید بتوان گفت که عنوان تمسخر و تحقیر که در این آیه مطرح شده، از باب نمونه است و هر سخن یا حرکتی که اخوّت و برادری اسلامی را خدشه دار کند، ممنوع است.
🔹با آنکه زنان در واژه «قوم» داخل بودند، امّا ذکر آنان به صورت جداگانه، بیانگر خطر بیشتر تمسخر و تحقیر در میان آنان است.
#انسباقرآن
🌹@Gilan_tanhamasir
🔴تمسخر و استهزای دیگران
استهزا و مسخره کردن، در ظاهر یک گناه، ولی در باطن چند گناه است؛ گناهانی مانند:
تحقیر، خوار کردن، کشف عیوب، اختلاف افکنی، غیبت، کینه، فتنه، تحریک، انتقام و طعنه به دیگران در آن نهفته است.
🔴ریشههای تمسخر
۱. گاهی مسخره کردن برخاسته از ثروت است که قرآن میفرماید: «وَیْلٌ لِکُلِّ هُمَزَةٍ لُمَزَةٍ، اَلَّذِی جَمَعَ مٰالاً وَ عَدَّدَهُ» وای بر کسی که به خاطر ثروتی که اندوخته است، در پیش رو یا پشت سر، از دیگران عیب جویی میکند.
۲. گاهی ریشه ی استهزا، علم و مدرک تحصیلی است که قرآن درباره این گروه میفرماید:
«فَرِحُوا بِمٰا عِنْدَهُمْ مِنَ الْعِلْمِ وَ حٰاقَ بِهِمْ مٰا کٰانُوا بِهِ یَسْتَهْزِؤُنَ»
آنان به علمی که دارند شادند و کیفر آنچه را مسخره میکردند، ایشان را فرا گرفت.
۳. گاهی ریشه ی مسخره، توانایی جسمی است. کفّار میگفتند: «مَنْ أَشَدُّ مِنّٰا قُوَّةً» کیست که قدرت و توانایی او از ما بیشتر باشد؟
۴. گاهی انگیزه ی مسخره کردن دیگران، عناوین و القاب دهان پر کن اجتماعی است. کفّار فقرایی را که همراه انبیا بودند تحقیر میکردند و میگفتند:
«مٰا نَرٰاکَ اتَّبَعَکَ إِلاَّ الَّذِینَ هُمْ أَرٰاذِلُنٰا» ما پیروان تو را جز افراد اراذل نمی بینیم.
۵. گاهی به بهانه تفریح و سرگرمی، دیگران به تمسخر گرفته میشوند.
۶. گاهی طمع به مال و مقام، سبب انتقاد همراه با تمسخر از دیگران میشود.
گروهی، از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله درباره ی زکات عیب جویی میکردند،
قرآن میفرماید: «وَ مِنْهُمْ مَنْ یَلْمِزُکَ فِی الصَّدَقٰاتِ فَإِنْ أُعْطُوا مِنْهٰا رَضُوا وَ إِنْ لَمْ یُعْطَوْا مِنْهٰا إِذٰا هُمْ یَسْخَطُونَ»
ریشه ی این انتقاد طمع است، اگر از همان زکات به خود آنان بدهی راضی میشوند، ولی اگر ندهی همچنان عصبانی شده و عیب جویی مینمایند.
۷. گاهی ریشه ی مسخره، جهل و نادانی است.
هنگامی که حضرت موسی برای حل اختلاف و درگیری دستور کشتن گاو را داد،
بنی اسرائیل گفتند: آیا ما را مسخره میکنی؟ موسی علیه السلام گفت: «أَعُوذُ بِاللّٰهِ أَنْ أَکُونَ مِنَ الْجٰاهِلِینَ» به خدا پناه میبرم که از جاهلان باشم. یعنی مسخره برخاسته از جهل و نادانی است و من جاهل نیستم.
۸. گاهی سرچشمه تمسخر، ریاکاری و بهانه گیری و شخصیت شکنی است.
«یَلْمِزُونَ الْمُطَّوِّعِینَ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ فِی الصَّدَقٰاتِ وَ الَّذِینَ لاٰ یَجِدُونَ إِلاّٰ جُهْدَهُمْ فَیَسْخَرُونَ مِنْهُمْ»
یکی از کارهای مبارک رسول خدا صلی الله علیه و آله پس از بعثت تغییر نام افراد و مناطقی بود که دارای نام زشت بودند.
زیرا نام بد، وسیله ای برای تمسخر و تحقیر است.
عقیل، برادر حضرت علی علیه السلام بر معاویه وارد شد، معاویه برای تحقیر او گفت: درود بر کسی که عمویش ابولهب، لعنت شده ی خداوند است و خواند: «تَبَّتْ یَدٰا أَبِی لَهَبٍ» عقیل فوری پاسخ داد:
درود بر کسی که عمّه ی او چنین است و خواند: «وَ امْرَأَتُهُ حَمّٰالَةَ الْحَطَبِ» (زن ابولهب، دختر عمّه ی معاویه بود.)
#انسباقرآن
🌹@Gilan_tanhamasir
💠پیام ها:
۱- ایمان، با مسخره کردن بندگان خدا سازگار نیست. «یٰا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لاٰ یَسْخَرْ»
۲- کسی که مردم را از توهین به دیگران باز میدارد نباید در شیوه ی سخنش توهین باشد. «لاٰ یَسْخَرْ قَوْمٌ مِنْ قَوْمٍ»
(نفرمود: «لا تسخروا» یعنی شما که مسخره کننده هستید.)
۳- مسخره، کلید فتنه، کینه و دشمنی است. لاٰ یَسْخَرْ قَوْمٌ... (بعد از بیان برادری و صلح و آشتی در آیات قبل، از مسخره کردن نهی شده است)
۴- در شیوه ی تبلیغ، آنجا که مسئله ای مهم است یا مخاطبان متنوّع هستند، باید مطالب تکرار شود. قَوْمٌ مِنْ قَوْمٍ... وَ لاٰ نِسٰاءٌ مِنْ نِسٰاءٍ
۵-ریشه ی مسخره کردن، احساس خود برتربینی است که قرآن این ریشه را میخشکاند و میفرماید: نباید خود را بهتر از دیگران بدانید، شاید او بهتر از شما باشد. «عَسیٰ أَنْ یَکُونُوا خَیْراً»
۶- ما از باطن و سرانجام مردم آگاه نیستیم، پس نباید ظاهربین، سطحی نگر و امروزبین باشیم. عَسیٰ أَنْ یَکُونُوا خَیْراً...
۷- بد صدا زدن، یک طرفه باقی نمی ماند، دیر یا زود مسئله به دو طرف کشیده میشود. «لاٰ تَنٰابَزُوا بِالْأَلْقٰابِ» («تَنٰابَزُوا» برای کار طرفینی است)
۸- مسخره کردن و بدنام بردن، گناه است و توبه لازم دارد. «وَ مَنْ لَمْ یَتُبْ فَأُولٰئِکَ هُمُ الظّٰالِمُونَ» (البتّه توبه تنها به زبان نیست، بلکه توبه ی تحقیر کردن، تکریم نمودن است)
۹- مسخره، تجاوز به حریم افراد است و اگر مسخره کننده توبه نکند، ظالم است. «فَأُولٰئِکَ هُمُ الظّٰالِمُونَ»
#انسباقرآن
🌹@Gilan_tanhamasir