﷽
📜موسي كليم دارد كه:﴿إِنَّ مَعِيَ
رَبِّي سَيَهْدِينِ﴾ اول از خود شروع مي كند، بعد نام الله، رب را مي برد ﴿إِنَّ مَعِيَ رَبِّي سَيَهْدِينِ﴾. امّا وجود مبـارك پيغمبر(صلّي االله عليه و آله و سلّم)از قوس نزول اول از بالا می آيد. نمي گويد با مـا خداسـت، مي گويـد خـدا بـا ماست. ﴿إِنَّ اللّهَ مَعَنَا﴾ اول رؤيت الله است بعد رؤيت خود. ولی در جريان حضرت موسی اول رؤيت خود است
بعد رؤيت، تازه رب نه الله.
🎙تفسیر سوره توبه،استاد جوادی آملی، جلسهٔ53، دقیقه22_21
@ASRAOLHEKAM
﷽
🔷نسبت نفس رحمانی با تعین اول
📜باید دانست که نفَس رحمانی و تعین اول، دو حقیقت متمایز و جدا از یکدیگر نیستند، بلکه در واقع یک حقیقت با هویتی واحد هستند که تنها تفاوت آنها از نظر اجمال و تفصیل است؛ یعنی با حقیقتی واحد روبه رو هستیم که به لحاظ اجمال، تعین اول و به لحاظ تفصیل و انبساط، نفَس رحمانی خوانده می شود.
📘مبانی و اصول عرفان نظری، استاد یزدان پناه،ص549
@ASRAOLHEKAM
﷽
📜وجهی از قلب که به دنبال روح است جایگاهی نورانی است که با نور روح روشن شده و عقل نامیده می شود.. اما وجهی از قلب که به دنبال نفس است از ظلمت صفات تاریک می باشد و صدر نامیده می شود. صدر محل وسوسه شیطان است. چنان که فرمود: «الذی یوسوس فی صدور الناس»
📘تأویلات قرآن حکیم(مشهور به تفسیر ابن عربی)،ترجمه:سید جواد هاشمی علیا، ج1، ص676
👤عبدالرزاق کاشانی قدس الله سره
@ASRAOLHEKAM
﷽
🔷هر پیامبری مجموع کمالات قومش است و لذا به تنهایی یک امت است.
📜إِنَّ إِبْرَاهِیمَ کَانَ أُمَّةً قَانِتًا(ابراهیم به تنهایی یک امّت بود)چنان که گفته شد هر پیامبری که در قومی برانگیخته می شود، کمالش همهٔ امتش را در بر میگیرد و رسیدن به چنین غایتی از کمالْ بدونِ او بر امت ممکن نیست. او مجموع کمالات قومش است.آن ها به خیر و سعادت نمی رسند مگر به واسطهٔ او، بلکه وجود آن ها از وجود او فیض می گیرد. پس او از جهت اجتماع آن ها و به سبب حقیقتی که در ذاتش است به تنهایی یک امت است.
📘تأویلات قرآن حکیم(مشهور به تفسیر ابن عربی)،ترجمه:سید جواد هاشمی علیا، ج1، ص629
👤عبدالرزاق کاشانی قدس الله سره
@ASRAOLHEKAM
﷽
📜گسترانیدن آن ها(ماهیات اشیاء و حقایق اعیان) نمایان ساختنشان به اسم نور اوست.
.. ایجاد و اعدام جز اظهار و اخفای آن چه در غیب ثابت است، نمی باشد.
📘تأویلات قرآن حکیم(مشهور به تفسیر ابن عربی)،ترجمه:سید جواد هاشمی علیا، ج2، ص838
👤عبدالرزاق کاشانی قدس الله سره
@ASRAOLHEKAM
﷽
📜هر صفت نفسانی سایهٔ تاریکی برای صفت الهی نورانی است که به مراتب نزول کرده ها پایین آمده و در حجاب قرار گرفته و تیره روز شده است. مانند شهوت برای محبت، و غضب برای قهر و..
📘تأویلات قرآن حکیم(مشهور به تفسیر ابن عربی)،ترجمه:سید جواد هاشمی علیا، ج2، ص837
👤عبدالرزاق کاشانی قدس الله سره
@HEKMATERFANI11
هدایت شده از جٰامِعُ الْأَسْرار
📜شهوت از آن حیث که ظلِ محبت ذاتی،که ساری در وجود است، می باشد.. و موجب لذتی است که آن نوعی از تجلیات جمالی می باشد.
📘شرح قیصری بر فصوص الحکم،فص حکمت مهیّمی در کلمه ابراهیمی،ص۴۰۴
🔷کجا شهوت دل مردم رباید؟
🔷که حق گه گه ز باطل مینماید.(گلشن راز، شبستری)
@JAMEOLASRAR110
﷽
🔷استعداد کلی و جزئی.
📜از استعداد اعیان ثابته به استعداد کلی، اصلی و غیر مجعول تعبیر می شود و در مقابل، استعداد تعینات خلقی را، استعدادهای جزئی، فرعی و مجعول می نامند.. تمام استعدادهای جزئی، زیر مجموعهٔ استعداد کلی و مندرج در آن هستند.
📘مبانی و اصول عرفان نظری، استاد یزدان، صص484_483
@HEKMATERFANI11
﷽
🔷اندر فنا و بقا
📜یکی از فقرا که در خدمت شیخ کبیر شهاب الدین سهروردی بود و در شهودِ وحدت و مقام فنا ذوقی سرشار داشت، در یکی از روزها می گریست و تاسف می خورد. شیخ از حالش پرسید. گفت:من با کثرت از وحدت در حجاب و سپس بازگردانده شدم و حالم را نمی یابم. شیخ به او خبر داد که آن آغاز مقام بقاست، و حال او برتر و بلندتر از حال اول است.
📘تأویلات قرآن حکیم(مشهور به تفسیر ابن عربی)،ترجمه:سید جواد هاشمی علیا، ج2، ص896
👤عبدالرزاق کاشانی قدس الله سره
@HEKMATERFANI11
﷽
📜مُدرکات باطنی پنجگانه که به روحانیت انسان تعلق دارد و جملگی عوالم روحانیات بدان ادراک کند، و آن را عقل و دل و سرّ و روح و خفیّ خوانند.
📘مرصاد العباد، فصل18، ص311
@HEKMATERFANI11
﷽
📜نزدیکترین کسان به جناب قونوی عفیف الدین تِلِمْسانی بوده که شارح اول فصوص بوده است، و به وصیت وی تالیفاتش به وی داده شد، اما عفیف الدین به واسطه مهاجرت به مغرب و ابتلای به مخالفان فرصت ابراز عقاید نیافت، اما مؤیّد الدین جندی به واسطهٔ تالیف شرح فصوص منبع شرح کلمات شیخ گردید و از طریق وی و برخی دیگر از شاگردانش مکتب شیخ(ابن عربی)و قونوی گسترش یافت.
📘ترجمه و شرح مصباح الانس استاد نائیجی، ج1صص88_87
@HEKMATERFANI11
﷽
🔷قرآن از مقام وحدت و از عین الجمع صادر شده لذا حق الیقین است.
📜و انه لحق الیقین:قرآن یقین محض و کلامی است که از عین الجمع وارد شده؛ اگر از مقام قلب نشئت گرفته بود علم الیقین بود؛اگر از مقام روح نشئت گرفته بود عین الیقین. پس چون از مقام وحدت صدور یافته حق الیقین است یعنی یقین حقیقی صرف که هیج آمیختگی با باطل که غیر اوست ندارد.
📘تأویلات قرآن حکیم(مشهور به تفسیر ابن عربی)،ترجمه:سید جواد هاشمی علیا، ج2، ص1308
👤عبدالرزاق کاشانی قدس الله سره
@HEKMATERFANI11