هدایت شده از حوزه و تبلیغ | علیرضا پناهیان
🔻تبلیغ صحیح و متوهمانه
▫️نگاهی به معنای تبلیغ در قرآن
🔹دکتر انسیه برومندپور
▫️تبلیغ در دوردستها حقیقتی دارد که مقام و جایگاه انبیا و اولیاست. اولین وظیفه مبلغ شناخت بزرگی این تکلیف است.
▫️تبلیغ که با واژه بلوغ هم خانواده است با خواندن چند کتاب و آموختن چند مهارت به دست نمیآید. عَنقای تبلیغ، صیدی است که هر صیادی بدان دست نمییابد چرا که اهداف ارزشمند بعد از رسیدن به خرده اهداف رخنمایی میکنند.
▫️پس تبلیغی که اوج بلوغ انسانیت است بعد از طی مراحل آغازین و میانی بلوغ حاصل میشود. به عبارت دیگر تبلیغ همان مقام بعثت است که هر مبلغ برای رسیدن به آن جایگاه باید مراحلی را طی کند... .
▫️این مسیر زیبا و البته سخت در یادداشت استاد دکتر برومندپور به تصویر کشیده شده است.
📂 کاری از «مرکز تخصصی تبلیغ دارالحکمه» باتولیت استاد علیرضا پناهیان
🟥خرید از سایت انتشارات حکمت و بیان (ناشر آثار استاد علیرضا پناهیان)
✅ مرکز تخصصی تبلیغ دارالحکمه
@Hawzah_Panahian
@hekmatvabayan_ir
🔰تبلیغ رضاخانی
▫️روایتی از معنا و مفهوم رایج تبلیغ
📝حجت الاسلام دکتر علی میری
▫️نویسنده و پژوهشگر، مدیر مؤسسۀ «سخن سدید»
🔸حتماً شنیدهاید که رضاخان پهلوی، در زمان حکومت زورگویانه خود، یک نانوا را به خاطر گرانفروشی به تنور انداخت! و حتما شنیدهاید که مردم چقدر از این رفتار او تمجید میکنند و آن را به عنوان نماد قاطعیت و عدالت میشناسند!
🔹متاسفانه ذهنیتی که در آن، نباید جایگاهی برای اختیار مردم قائل بود، در میان اندیشمندان و روحانیون نیز نفوذ کرده است؛ زیرا در نگاه عموم طلاب، مبلغ موفق کسی است که چنان جذابیتی از خود نشان دهد تا مخاطب نتواند «متقاعد» نشود و کار درست را انجام ندهد.
🔳 این سبک از تبلیغ، دقیقاً همان روش رضاخان در حکمرانی است!
🔻اما مجموعۀ ادبیات دین، چیزی غیر از آنچه گفته شد را میطلبد. به جای سیطره، جذب و گرفتن، باید مخاطب را رها و آزاد کرد...
مجموعهای از بایدها و نبایدها در این زمینه، در یادداشت جذاب و خواندنی حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی میری، با عنوان «تبلیغ رضاخانی» در مجله حکمت و بیان منتشر شده است.
✅ مرکز تخصصی تبلیغ دارالحکمه
@hekmatvabayan_ir
@Hawzah_Panahian
🔹ضرورت تکامل در تبلیغ دین
حجت الاسلام و المسلمین احمد زیبایینژاد
🔻حوزه چه باید بکند؟حوزه باید هم برای تبلیغ، غذای علمی و پژوهشی تهیه کند، و هم با تبلیغ، همان علوم و معارف را در زندگی مردم محقق سازد.
🔶در بحث تبلیغ در حوزه دو رویکرد وجود دارد: رویکرد سنتی که دین را امری فردی میداند.
و رویکرد جدید و تکاملیافته که برعکس نگاه اول است. یک مبلغ باید پاسخ دهد که سیره انبیا در تبلیغ دین، کدامیک بوده تا مقصد و مقصود خود را گم نکند. چرا پیامبران، لحظهای آرام ننشستند ودائما با طواغیت مبارزه کردند؟! چرا وقت خود را صرفا برای تربیت انسانها قرار ندادند؟! مگر هدف ایشان چیزی غیر از تربیت تکتک افراد بود؟!
🔶مانند روز، روشن است که ایشان اهداف خود را بالاتر از آنچه ما تصور میکنیم میدانند. لذا حوزه باید در تعیین وظایف خود تجدید نظر کند و در عمل از نگاه سنتی دستشُسته و از رویکرد «عمل به دین» به بارگاه «اقامه دین» باریابد؛ یعنی در تمام امور اداره کشور، نظریهپردازی کند.
🔶در این میان نباید از وجود خطرات و آسیبها غفلت ورزید. ولازم است که مراحل انجام ماموریت به صورت ترتیبی وحسابشده و البته نوآورانه طی شود.
#حکمت_و_بیان
✅خرید از سایت انتشارات حکمت و بیان (ناشر آثار استاد علیرضا پناهیان)
✅ مرکز تخصصی تبلیغ دارالحکمه
@Hawzah_Panahian
📗 @HEKMATVABAYAN_ir
تحول تبلیغ؛ از گذشتهٔ نهضت، تا آیندهٔ نظام
بیایید به چرایی «تحول در تبلیغ» از زاویه جدیدی نگاه کنیم.
📝حجت الاسلام و المسلمین محمد صادق حیدری
عضو هیئت علمی حسینه اندیشه
📂 کاری از «مرکز تخصصی تبلیغ دارالحکمه»
🟥خرید از سایت انتشارات حکمت و بیان (ناشر آثار استاد علیرضا پناهیان)
#فصلنامه_حکمت_و_بیان
📮دارالحکمه، مرکز توسعه گفتمان تبلیغ
@Hawzah_Panahian
@hekmatvabayan_ir
🔰تبلیغ هالیوودی آری یا خیر؟!
📝حجت الاسلام علی حیدری
▫️سردبیر و پژوهشگر عرصه تبلیغ
🔻در حکومت رسول خدا(ص) ادارهٔ امور جامعه حقیقتاً در دست مردم بوده است و مردم، سالار امور خودشان و مستقل و عزتمند بودهاند.
خدای متعال انسان را از عبد غیر شدن نهی فرموده؛ زیرا این کار را مانع اصلی و جدی استقلال و عزت انسان میداند.
🔻بر اساس تعالیم دینی، ما حق نداریم با هر روش تبلیغاتی یا هر شیوهٔ اغواگرانهای مخاطب را جذب کرده و برای اقناع او تلاش کنیم. اما روش تبلیغی رایج در حوزهٔ علمیه، چیزی از جنس «اجبار به انجام فعل و رفتار صحیح» است؛ این روش، در واقع از جنس روشهای هالیوودی است.
🔻اکنون این سؤال مطرح میشود که چرا در حوزه در بُعد تبلیغ، اینگونه آموزشها دیده نمیشود؟ آیا هر گونه تبلیغی، تبلیغ دینی است؟ پس سیرهٔ رسول خدا(ص) در تبلیغ چه میشود؟ نهاد حوزه در آموزش دین به طلاب چگونه رفتار کرده است که تبلیغاتشان معمولا با تبلیغ رسول خدا(ص) متفاوت است؟
✅ فصلنامه تخصصی حکمت و بیان
@hekmatvabayan_ir
@Hawzah_Panahian
هدایت شده از حوزه و تبلیغ | علیرضا پناهیان
📢با «حکمت و بیان» از تبلیغ بگو
🔓برای ایجاد تحول تبلیغ در حوزه نیاز به گفتگوهای مفصل وجود دارد. تبلیغ نیازمند واژهپردازی است تا بدانیم کدام یک از اقدامات ما تبلیغ است و کدام ضد تبلیغ.
◽️ما در مجله «حکمت و بیان» میخواهیم تبلیغ را از مظلومیت خارج کنیم. «حکمت و بیان» به قلم شما نیاز دارد. در شماره اول به تحول حوزه در تبلیغ پرداختیم در شماره دوم نیز به این موضوع از زوایایی دیگر خواهیم پرداخت. اگر تمایل دارید که دربارۀ این موضوع برای شماره دو قلم بزنید، آثارتان را برای مجلۀ حکمت و بیان ارسال کنید.
👈 اولویت قرار گرفتن تبلیغ در حوزه چگونه است؟
⚠️در مورد ارسال آثار لطفاً به نکات زیر دقت داشته باشید:
▫️یادداشتهای علمی و ژورنالی ارسالی بین 1000تا 1500 کلمه باشد.
▫️یادداشتهای ارسالی باید به زوایای موضوع ارسالی به صورت کامل و دقیق و علمی پرداخته باشد.
▫️فایلهای متنی، فقط در قالب برنامۀ word و در پیراستهترین حالت ممکن ارسال شوند.
▫️مطالب ارسالی بعد از تأییده شورای سردبیری چاپ خواهد شد.
📥فایلهای خود را به mtdavat@gmail.com یا ادمین کانال ارسال فرمایید.
📮دارالحکمه، مرکز توسعه گفتمان تبلیغ
📱ایتا|تلگرام|بله|اینستاگرام|آپارات