💠💠💠
🎞سلسله مباحث #آیات_مهدوی
📖جزء [1]سوره حمد، آیات4و7
⬅️در دوتا از آیات سوره حمد اشاعه ای دارد به حضرت مهدی (ع)، با توجه به روایاتی که به دست ما رسیده👇
💠«إهدِنَا ألصِراطَ ألمُستقیمِ» آیه [4]، از خدا طلب می کنیم که ما را به راه راست هدایت بکند.
💭امام صادق (ع) در مقام جواب نسبت به سوالی که مفضل بن عمر از ایشان میپرسد که صراط چیست؟ حضرت میفرماید «هُوَ اَلطَّرِيقُ إِلَى مَعْرِفَةِ اَللَّهِ عَزَّوَجَلَّ وَ هُمَا صِرَاطَانِ..» صراط راهی که به سوی شناخت خداست و دوگونه هم هست✌️ «صِرَاطٌ فِی اَلدُّنْيَا وَ صِرَاطٌ فِی اَلْآخِرَةِ» یکی در دنیاست، یکی در آخرت.
👌اما «الصِّرَاطُ الَّذِى فِى الدُّنْيا» صراطی که در دنیاست «فَهُوَ اَلْإِمَامُ اَلْمُفْتَرَضُ اَلطَّاعَةِ مَنْ عَرَفَهُ فِی اَلدُّنْيَا»؛ این خیلی نکته جالبی ست که امام صادق صراط در دنیا را می گوید امام🔆 است، فرمانبرداری از او واجب است، اطاعت از او واجب است.✅ و این توجه به این دارد که ما نسبت به امام زمان (ع) از خدا هر روز در نماز این را می خواهیم که خداوندا ما را کمک کن که امام مهدی در دوران فعلی ما به نوعی صراط الهی ست چون امام هست که ما را به سمت بندگی خدا می برد.
✍️در جایی دیگر امام صادق در تفسیر همین آیه «إهدِنَا ألصِراطَ ألمُستقیمِ» میفرماید؛ «اَلطَّرِيقَ وَ مَعْرِفَةَ اَلْإِمَامِ» صراط مستقیم درخواست راهیابی به راه و معرفت امام است.
⚠️خُب راههای متعددی در برابر انسان قرار دارد که او باید یکی را انتخاب کند؛ راههای خواسته ها و هوس های خود، انتظارات و توقع ها هست حالا در زندگی چه مردم چه خودش، راه وسوسه های شیطانی🔥، راه طاغوت هاست، راه پیشینیان خودش است، در یک فرهنگ و سنتی که خدا گریز بود خدای ناکرده دارد بزرگ می شود، راه خدا و راه اولیای خدا هست، این توجه را در این مسیر باید از خدا بخواهیم که در راهی برویم که امام معصوم✨ دارد می رود و در این راه ان شاءالله بتوانیم ثابت قدم بمانیم.
💠نکته بعد در ادامه همین سوره
حمد در آیه [7] ضرورت معرفت به امام زمان (ع) روشن می شود «صِراطَ الَّذينَ أَنعَمتَ عَلَيهِم غَيرِ المَغضوبِ عَلَيهِم وَلَا الضّالّينَ» می گوییم خداوندا ما را به راه کسانی که آنها را مشمول نعمت خود ساختی، یعنی آنها هدایت کن، نه به راه غضب شدگان و گمراهان.
✅جالب است امام صادق (ع) در ذیل تفسیر همین آیه می گوید؛ «الضَّالّینَ الشّاکُ والَّذیِنَ لَا یَعرِفُونَ الاِمَامَ» ضالین و گمراهان، شکاکان کسانی هستند که امامشان را نمیشناسند❌.
🌀پس اینکه پیامبر می فرمایـد؛ در مسیری قرار بگیرید که شناخت امام برنامههایتان باشد، همانطور که پیامبر فرمود «مَنْ ماتَ وَ لَمْ يَعْرِفْ إمامَ زَمانِهِ مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّة» این آیه راه مستقیم را راه 👈کسانی معرفی میکند که مشمول نعمت الهی شدند👉. ما در روایات داریم که عنایت الهی را باید توجه داشته باشیم و یک نعمت بدانیم صراط مستقیم و همچنین جزء ضالین قرار نگیریم، جزء شکاکان قرار نگیریم چون آنها هستند که راه کج و انحراف را می روند.
🔸ما دو آیه دیگر داریم که در
همین قرآن کریم📖 اشاره دارد؛ یکی در سوره نساء آیه [69] و یکی در سوره مریم آیه [59]، آنجا می گوید کسانی که مشمول نعمت الهی شدند چه کسانی ها هستند؛ «وَمَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَالرَّسُولَ فَأُولَٰئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَالصِّدِّيقِينَ وَالشُّهَدَاءِ وَالصَّالِحِينَ»✨ می گوید کسانی که این راه مستقیم را معرفی می کند که مشمول نعمت الهی هستند انبیاء و صدیقین و شهدا و صالحین.
⚠️توجه به راه این بزرگان👥 و آرزوی پیمودن آن و تلقین آرزو به خودمان، ما را از خطر کجروی و قرار گرفتن در خطوط انحرافی باز می کند. لذا انسان منتظر بعد از این درخواست از خدا تقاضا می کند در مسیر غضب شدگان و گمراهان قرار نده، خدایا ممنونم💐 که مرا در مسیر صراط مستقیم قرار می دهی، «وَلَا الضّالّينَ» نه جزء آن افراد ضالین، ناسپاسان، لجبازان، گرفتار هستند.
⬇️⬇️⬇️
☝️لذا اینکه پیامبر بزرگوار✨ در
پایان عمر مبارکشان توجه به ″قرآن و عترت″ دادند، فرمودند «تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا أَبَداً» یعنی واقعا مثل ریل قطار دوتا کنار هم باید ببینیم. ❌نه فقط به قرآن بچسبیم اهل بیت را رها کنیم. نه اهل بیت را بچسبیم قرآن را رها کنیم، باید دوتا کنار هم باشد⚠️. راه صعود و راه حرکت را برای ما هموار بکند. پس اگر در نماز میگوییم خدایا ما را جز ضالین قرار نده، برای اینکه منحرف نشویم، باید به قرآن و اهل بیت رجوع بکنیم به آنها تمسک کنیم. این یعنی معلم و کتاب باید با هم باشد، راهنما و نقشه باید کنار هم باشد تا خودمان را در آن مسیر قرار بدهیم.
👌لذا وقتی امام صادق (ع)🔆
می خواهد این مسیر را برای ما تدوین کند می گوید باید از خدا بخواهید «اَللّهُمَّ عَرِّفْنى حُجَّتَكَ، فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى حُجَّتَكَ، ضَلَلْتُ عَنْ دينى». باید توجه به این داشته باشیم ...
⬅️در سوره ذاریات آیه [56] خدا
می فرماید انتظارم از تو این است که «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ» تو برسی به آن قله عبودیت💞 و بندگی، معرفت کامل. جالب است برای همین «لِيَعْبُدُونِ» امام حسین (ع) می فرماید؛ «مَعْرِفَـةُ أَهْلِ كُلِّ زَمَـانٍ إِمَامَهُمُ» معرفت خدا، شناخت مردم هر زمان نسبت به امامشان هست.
⚠️یعنی معرفت خدا جز با معرفت امام زمان حاصل نمی شود.⚠️
✅پس آفرینش برای عبادت خداست، و عبودیت خدا نزدیک بشویم و بندگی خدا بکنیم و در نهایت این است که در این مسیر اگر میخواهیم برویم باید ″امام زمان″ خودمان را بشناسیم. لذا این توجه را داشته باشید معرفت به امام، آن تمام شاکله ی🔐 زندگی خودمان را باید امام قرار بدهیم، امام دیگر نباید بخشی از زندگی ما قرار بگیرد، باید روح حاکم بر تمام شئونات زندگی باشد.
👌ان شاءالله به برکت همین سوره حمد که شناسنامه💌 قرآن هست، هم به راه راست هدایت بشویم، توحید محور بشویم و هم در مسیری قرار بگیریم که جزء ضالین نشویم و بتوانیم ان شاءالله جزء انسانهای که در مسیر معرفت اصیل قرار می گیرند.
🖇 #متن_آیات_مهدوی 1
🎤با توضیحات حجت الاسلام و المسلمین استاد محمدرضا نصوری
❇️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند)
@Hadi8243
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
9.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 هشدار و نصیحتی شنیدنی از استاد شهید مطهری درباره غنیمت شمردن ماه مبارک رمضان؛
خرما نتوان خورد ازين خار که کشتيم
ديبا نتوان بافت ازين پشم که رشتيم ...
🔸التماس دعا
1_3894925105.pdf
162.7K
موضوع شناسی بیماریها و روزه
❇️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند)
@Hadi8243
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
روزه.pdf
7.78M
روزه ۱۴۰۲
❇️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند)
@Hadi8243
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
نهایی احکام مبتلابه روزه.pdf
995.3K
احکام روزه
❇️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند)
@Hadi8243
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
230316_006.MP3
7.23M
💠 سلسله مباحث #آیات_مهدوی 2
❇️جلسه دوم
🎤 با توضیحات حجت الاسلام و المسلمین #استاد_محمدرضا_نصوری ( معاونت مرکزتخصصی مهدویت کشور و معاونت فرهنگ ، آموزش و پژوهش بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) کشور)
❇️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند)
@Hadi8243
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
osafe_ruze_daran.pdf
1.51M
📚 اوصاف روزه داران (شرح خطبه شعبانیه)
✏️ نویسنده: سید محمدعلی جزایری (آل غفور)
🇮🇷 ناشر: شبکة الامامین الحسنین
⏳تاریخ نشر: نامشخص
📄 تعداد صفحات: ۳۲۵
📣 زبان: فارسی
#️⃣ #ماه_رمضان #روزه #خطبه_شعبانیه #تسنیم
❇️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند)
@Hadi8243
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
#منبر_رمضان2
#مشترک_بانوان_آقایان2
❤️نیت قطع و قاطع در روزه ماه رمضان
✍روزه مانند همه ی عبادتهای دیگر باید با نیت همراه باشد، بدین معنی که خودداری انسان از خوردن و آشامیدن و سایر چیزهای باطل کننده ی روزه، به خاطر
دستور خداوند باشد و همین که چنین عزمی در او باشد کافی است و لازم نیست آن را بر زبان بیاورد.
✍مساله دیگر آن است که در روزه، واجب است نیت، استمرار داشته باشد.
‼️اما گاهی استمرار در نیت بهم می خورد، که در ادامه به آن اشاره می شود :
↩️نیت قطع روزه:یعنی در اثنای روز از نیت روزه گرفتن برگردد به طوری که قصد ادامه ی روزه نداشته باشد؛ یا مردد باشد که روزه باشد یا نباشد .
↩️نیت قاطع:یعنی تصمیم بگیرد کاری را که موجب باطل شدن روزه است انجام دهد ولی هنوز آن را انجام نداده است؛ یا در چنین امری تردید داشته باشد.
❣حکم نیت قطع و تردید در آن :
👈اگر از نیت روزه گرفتن برگردد(نیت قطع) مبطل است گرچه دوباره نیت کند.(امام خمینی، آیت الله مکارم)
👈 اگر بین روز از نیت روزه برگردد، روزه اش باطل
می شود و قصد دوباره برای ادامه روزه فايده ای ندارد، البته تا اذان مغرب بايد از مبطلات روزه خودداری کند و در تردید نیت قطع ،صحت روزه محل اشکال است و احتیاط واجب آن است که روزه را تمام کند و بعدا هم قضا کند(آیت الله خامنه ای)
👈قصد کند روزه نباشد یا مردّد شود که روزه باشد یا نه؛ در این مورد، اگر پس از چنین قصد یا تردیدی، دوباره نیّت روزه نکند، روزهاش باطل است و اگر پشیمان شده و قبل از انجام مفطرات (کارهایی که روزه را باطل میکند)، دوباره نیّت روزه کند، احتیاط واجب آن است که روزۀ آن روز را تمام کند و بعداً قضای آن را هم بهجا آورد.
(آیت الله سیستانی)
❣حکم نیت قاطع و تردید در آن:
👈 نیت قاطع مبطل نیست مگر این که به نیت قطع برگردد و مستقلا نیت قطع کند. (امام خمینی)
👈 در نیت قاطع احتیاط واجب این است که روزه را تمام کند و بعداً قضای آن را به جا آورد.(آیت الله خامنه ای)
👈قصد کند روزه را با یکی از مفطرات _ با اینکه متوجّه مفطر بودن آن هست – باطل کند یا آنکه در باطل کردن آن مردّد شود؛در این صورت، اگر پشیمان شده و مفطر روزه را انجام ندهد، احتیاط واجب آن است که روزۀ آن روز را تمام کند و بعداً قضای آن را بهجا آورد.(آیت الله سیستانی)
👈اگر نیت کند چیزی که روزه را باطل می کند به جا آورد مثلا تصمیم بر خوردن غذا بگیرد ، روزه اش باطل می شود ، هر چند اصلا غذا هم نخورد،مگر اینکه در آن حال توجه نداشته باشد که فلان عمل روزه را باطل می کند.(آیت الله مکارم)
📚 العروة الوثقی، کتاب الصوم، فصل فی النیة، مسئلە22؛ توضیح المسائل مراجع، مسئلە1570؛ اجوبة الاستفتائات، سؤال758؛ امام خامنه ای ،رساله روزه،م 29 و 30؛رساله آموزشی،ج1، درس 59،احکام روزه،استمرار
در نیت؛سیستانی،توضیح المسائل جامع،ج 2،م43؛ مکارم،توضیح المسائل، م1333
❇️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند)
@Hadi8243
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
ایات مهدوی 3.mp3
2.99M
💠 سلسله مباحث #آیات_مهدوی 3
❇️جلسه سوم
🎤 با توضیحات حجت الاسلام و المسلمین #استاد_محمدرضا_نصوری ( معاونت مرکزتخصصی مهدویت کشور و معاونت فرهنگ ، آموزش و پژوهش بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) کشور)
ماه رمضان.pdf
21.4M
📌 #رمضان در #تاریخ
کتابی جالب درباره مناسبت های ماه تاریخی رمضان.
نویسنده:
آیت الله #صافی_گلپایگانی
قابل توجه #طلاب منبری، #معلمان و فعالان فرهنگی و....