eitaa logo
هادیان هدایت
199 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
706 ویدیو
392 فایل
در این کانال مقاله‌ها و مطالب مناسبتی معتبر علمی در اختیار مبلغین قرار خواهد گرفت. لطفا برای ا رسال پیشنهادها و انتقادات خویش با آیدی زیر در ارتباط باشید. @Ghkfwn با تشکر
مشاهده در ایتا
دانلود
230316_006.MP3
7.23M
💠 سلسله مباحث 2 ❇️جلسه دوم 🎤 با توضیحات حجت الاسلام و المسلمین ( معاونت مرکزتخصصی مهدویت کشور و معاونت فرهنگ ، آموزش و پژوهش بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) کشور) ❇️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند) @Hadi8243 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
osafe_ruze_daran.pdf
1.51M
📚 اوصاف روزه داران (شرح خطبه شعبانیه) ✏️ نویسنده: سید محمدعلی جزایری (آل غفور) 🇮🇷 ناشر: شبکة الامامین الحسنین ⏳تاریخ نشر: نامشخص 📄 تعداد صفحات: ۳۲۵ 📣 زبان: فارسی #️⃣     ❇️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند) @Hadi8243 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
❤️نیت قطع و قاطع در روزه ماه رمضان ✍روزه مانند همه ی عبادتهای دیگر باید با نیت همراه باشد، بدین معنی که خودداری انسان از خوردن و آشامیدن و سایر چیزهای باطل کننده ی روزه، به خاطر دستور خداوند باشد و همین که چنین عزمی در او باشد کافی است و لازم نیست آن را بر زبان بیاورد. ✍مساله دیگر آن است که در روزه، واجب است نیت، استمرار داشته باشد. ‼️اما گاهی استمرار در نیت بهم می خورد، که در ادامه به آن اشاره می شود : ↩️نیت قطع روزه:یعنی در اثنای روز از نیت روزه گرفتن برگردد به طوری که قصد ادامه ی روزه نداشته باشد؛ یا مردد باشد که روزه باشد یا نباشد . ↩️نیت قاطع:یعنی تصمیم بگیرد کاری را که موجب باطل شدن روزه است انجام دهد ولی هنوز آن را انجام نداده است؛ یا در چنین امری تردید داشته باشد. ❣حکم نیت قطع و تردید در آن : 👈اگر از نیت روزه گرفتن برگردد(نیت قطع) مبطل است گرچه دوباره نیت کند.(امام خمینی، آیت الله مکارم) 👈 اگر بین روز از نیت روزه برگردد، روزه اش باطل می شود و قصد دوباره برای ادامه روزه فايده ای ندارد، البته تا اذان مغرب بايد از مبطلات روزه خودداری کند و در تردید نیت قطع ،صحت روزه محل اشکال است و احتیاط واجب آن است که روزه را تمام کند و بعدا هم قضا کند(آیت الله خامنه ای) 👈قصد کند روزه نباشد یا مردّد شود که روزه باشد یا نه؛ در این مورد، اگر پس از چنین قصد یا تردیدی، دوباره نیّت روزه نکند، روزه‌اش باطل است و اگر پشیمان شده و قبل از انجام مفطرات (کارهایی که روزه را باطل می‌کند)، دوباره نیّت روزه کند، احتیاط واجب آن است که روزۀ آن روز را تمام کند و بعداً قضای آن را هم به‌جا آورد. (آیت الله سیستانی) ❣حکم نیت قاطع و تردید در آن: 👈 نیت قاطع مبطل نیست مگر این که به نیت قطع برگردد و مستقلا نیت قطع کند. (امام خمینی) 👈 در نیت قاطع احتیاط واجب این است که روزه را تمام کند و بعداً قضای آن را به جا آورد.(آیت الله خامنه ای) 👈قصد کند روزه را با یکی از مفطرات _ با اینکه متوجّه مفطر بودن آن هست – باطل کند یا آنکه در باطل کردن آن مردّد شود؛در این صورت، اگر پشیمان شده و مفطر روزه را انجام ندهد، احتیاط واجب آن است که روزۀ آن روز را تمام کند و بعداً قضای آن را به‌جا آورد.(آیت الله سیستانی) 👈اگر نیت کند چیزی که روزه را باطل می کند به جا آورد مثلا تصمیم بر خوردن غذا بگیرد ، روزه اش باطل می شود ، هر چند اصلا غذا هم نخورد،مگر اینکه در آن حال توجه نداشته باشد که فلان عمل روزه را باطل می کند.(آیت الله مکارم) 📚 العروة الوثقی، کتاب الصوم، فصل فی النیة، مسئلە22؛ توضیح المسائل مراجع، مسئلە1570؛ اجوبة الاستفتائات، سؤال758؛ امام خامنه ای ،رساله روزه،م 29 و 30؛رساله آموزشی،ج1، درس 59،احکام روزه،استمرار در نیت؛سیستانی،توضیح المسائل جامع،ج 2،م43؛ مکارم،توضیح المسائل، م1333 ❇️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند) @Hadi8243 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
ایات مهدوی 3.mp3
2.99M
💠 سلسله مباحث 3 ❇️جلسه سوم 🎤 با توضیحات حجت الاسلام و المسلمین ( معاونت مرکزتخصصی مهدویت کشور و معاونت فرهنگ ، آموزش و پژوهش بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) کشور)
ماه رمضان.pdf
21.4M
📌 در کتابی جالب درباره مناسبت های ماه تاریخی رمضان. نویسنده: آیت الله قابل توجه منبری، و فعالان فرهنگی و....
💐 دعایی بسیار عظیم و پربار قبل از افطار 🔹امام صادق سلام الله علیه از حضرت امیرالمؤمنین سلام الله علیه از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل فرمودند: ای اباالحسن، این ماه رمضان است که روی آورده، پس پیش از افطار دعا کن، زیرا جبرییل به من خبر آورده که هر کس این دعا را قبل از افطار در این ماه بخواند: 🔹خداوند متعال دعای او را مستجاب می نماید. 🔹روزه و نمازش را قبول کند. 🔹ده دعای دیگر او را اجابت کند. 🔹گناه او را بیامرزد. 🔹ناراحتیش را برطرف کند. 🔹اندوهش را برطرف کند. 🔹حوایجش را برآورده کند. 🔹خواسته هایش را به او داده. 🔹عمل او را همراه با اعمال پیامبران و صدیقان بالا می برد و در روز قیامت در حالی که چهره اش نورانی تر از ماه شب چهارده است حضور پیدا می کند. به جبرییل گفتم دعا کدام است؟ گفت: بگو:             بسم الله الرحمن الرحیم اللّهُمَّ ربَّ النّورِ العَظيم و ربَّ الكُرسىِّ الرَّفيع و ربَّ البَحرِ المَسجور و رَبَّ الشَّفیعِ الكَبير و النُّورِ العَزيز و رَبَّ التُّوراةِ و الانجيلِ و الزَّبور و القرآنِ العَظيم، أنتَ إلهُ مَن فى السَّماواتِ و إِلهُ مَن فِى الأرض، لا اِلهَ فيهما غَيرُک و أنتَ جَبّارُ من فِى السَّماوات و جَبّارُ مَن فِى الأرض لا جَبّارَ فيهِما غَيرُک و أنتَ مَلِکُ مَن فى السّماوات و مَلِکُ مَن فِى الأرض، لا مَلِکَ فيهِما غَيرُک، اَسئَلُکَ بِاسمِکَ الكَبير و نورِ وَجهِکَ الكَريم (المُنیر) و مُلكِکَ القَديم، يا حَىُّ يا قَيُّوم يا حَىُّ يا قَيُّوم يا حَىُّ يا قَيُّوم و اَسئَلُکَ بِاسمکَ الَّذى اَشرَقَ بِهِ كُلَّ شَئ و بِاسمِکَ الَّذى اَشرَقَت بِهِ السَّماواتُ و الأرض و بِاسمِکَ الَّذى صَلُحَ بِهِ الأوَّلون و بِهِ يَصْلَحُ الآخِرون يا حَيّاً قَبلَ كُلِّ حَىّ و يا حَيّاً بَعدَ كُلِّ حَىّ يا حَىُّ لا اِلهَ الّا أنت، صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ و آلِ مُحَمَّد وَ اغفِر لى ذُنوُبى وَ اجعَل لى مِن اَمرى يُسراً وَ فَرَجَاً قَريبا و ثَبِّتنى عَلى دينِ محمّد و آل محمّد و عَلى هُدىً محمّد و آل محمّد و عَلى سُنَّةِ محمّد و آل محمّد عليه و عليهم السّلام وَ اجْعَل عَمَلى فِى المَرفوعِ المُتَقَبَّل و َهَب لى كَما وَهَبتَ لِأُوليائِکَ و اَهلِ طاعَتِک فَاِنّى مُؤمِنٌ بِک، مُتَوَكِّلٌ عَليک مُنيبٌ اِليک مَعَ مَصيرى إِليک و تَجمَعَ لى و لِوُلدى و لِأَهلى الخيرَ كُلّه وَ تصرفُ عَنّى و عَن وُلْدی و عَن اهلى الشَّر كُلّه، اَنتَ الحَنّانُ المَنّان، بَديعُ السّماواتِ و الأرض، تُعطِى الخَيرَ مَن تَشاء و تَصرِفُهُ عَمَّن تَشاء، فَامْنُن عَلَىَّ بِرحمتک يا ارحم الرّاحمين‏. 📚 اقبال الاعمال ج ۱ ص ۳۱۲ -------------------
👈🏼 صحابی ! 👤 «ربای طلا به طلا» که آشکارترین نوع رباخواری است را ترویج می‌نمود. صحابی برجسته با یادآوری حدیث او را نهی نمود، اما معاویه گفت: «به نظر من👹اشکالی ندارد!»، «عباده» گفت: «وای بر تو! من می‌گویم و تو می‌گویی به نظر من؟! هرگز در شهری که تو امیر باشی زندگی نخواهم کرد.» 👈🏼👈🏼 پ‌ن: « ألبانی» در «صحیح سنن ابن ماجه ج۱ص۲۴» سند این واقعه را صحیح می‌داند. 📚 برگرفته شده از جلد ۱۰ ص ۲۵۵ کتاب شریف الغدیر .
🔸 وقت نماز صبح و چگونگی امساک برای روزه‌دار پرسش: ❓ فارغ از نظر حضرت‌عالی درباره لزوم تأخیر نماز صبح در شب‌های مهتابی تا روشن شدن افق، آیا در غیر شبهای مهتابی می‌توانیم با شروع اذان رسانه‌، نماز صبح بخوانیم؟ در مورد امساک برای روزه، چگونه باید عمل کنیم؟ پاسخ: ✍️ معیار، اطمینان به طلوع فجر است و این اطمینان در مناطق ایران تقریباً با تأخیر هشت تا چهارده دقیقه (بر حسب مناطق و فصول مختلف سال) از اذان رسانه حاصل می‌گردد (در این ‌مورد می‌توانید بر اساس محاسبه تقویم مؤسسه لواء عمل کنید). تا پیش از حصول این اطمینان، امساک لازم نیست هرچند احتیاط خوب است؛ در شبهای مهتابی (12 تا 25 هر ماه قمری) نیز از همین زمان باید برای روزه امساک کنید اگر‌چه نماز را باید حدوداً ده دقیقه بعد از این زمان بجا آورید. 🔺 دفتر استفتائات آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی
📌 جمعه ☀️ ۲۵ اسفند ۱۴۰۲ هجری شمسی 🌙 ۴ رمضان ۱۴۴۵ هجری قمری 🎄 15 مارس 2024 میلادی 📎
«لیست وجوهات شرعی» یک سال نماز قضا: ۸.۰۰۰.۰۰۰ تومان یک ماه روزه: ۴.۰۰۰.۰۰۰ تومان کفاره یک روز روزه عمد: ۹۶۰.۰۰۰ تومان کفاره یک روز روزه عذر: ۱۶.۰۰۰ تومان حداقل فطریه هر نفر: پایان ماه رمضان اعلام می‌گردد. کفاره عهد برای هر مورد (اطعام ۶٠ فقیر): ۹۶۰.۰۰۰ تومان کفاره قسم یا نذر برای هر مورد (اطعام ۱۰ فقیر): ۱۶۰.۰۰۰ تومان یک دوره ختم قرآن: ۱.۰۰۰.۰۰۰ تومان قربانی: ۹.۰۰۰.۰۰۰ تومان عقیقه: ۹.۰۰۰.۰۰۰ تومان مشارکت در قربانی:**** «شماره کارت و حساب برای واریز وجوهات» شماره حساب (خمس): ٠١٠۵٢٢٧٠٨٧٠٠١ شماره کارت (خمس): ١۶٧٣-٩٩۵١-٩٩١٨-۶٠٣٧ شماره شبا (خمس): ۵۵٠١٧٠٠٠٠٠٠٠١٠۵٢٢٧٠٨٧٠٠١ شماره کارت (کفاره): ۴٣٩٣-۵٠٠٠-٩٩٧٧-۶٠٣٧ شماره کارت (مظالم): ۴۴٠١-۵٠٠٠-٩٩٧٧-۶٠٣٧ درگاه اینترنتی پرداخت وجوهات: https://www.leader.ir/fa/monies
49.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀ویژه برنامه ماه مبارک رمضان 📒مهرورزی در حکمرانی مهدوی ( جلسه اول) 🎙حجت الاسلام خدامراد سلیمیان ▪️عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🌹 أللَّھُمَ عـجِـلْ لِوَلیِڪْ ألْفَرَج
رادیو پاسخ، شب سیم.mp3
8.28M
💠 بررسی فقهی رؤیت هلال ماه _قسمت اول 👌مفید و قابل استفاده 🎙حجت الاسلام والمسلمین محمد حسین فلاح زاده
1_4353773739.mp3
11.23M
💠 بررسی فقهی رؤیت هلال ماه _قسمت دوم 👌مفید و قابل استفاده 🎙حجت الاسلام والمسلمین محمد حسین فلاح زاده
50.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🍀 تحلیلی روایی از آخرین توقیع علی بن محمد سمری به بیان مرحوم آیت‌الله سید رسول موسوی تهرانی ••••✾•🌿🌺🌿•✾•••
💎 استجابت دعا در ماه مبارک رمضان قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلّی الله علیه و آله: دُعَاؤُكُمْ فِيهِ‏ مُسْتَجَاب‏. 📚وسائل الشيعة، ج‏10، ص313 به نقل از امالی صدوق رسول خدا صلّی الله علیه و آله فرمود: دعای شما در ماه رمضان، مستجاب می شود. 💎 بهترین زمان ها برای دعا کردن در ماه رمضان 1) استجابت دعای روزه دار قبل از افطار قَالَ النبی صلّی الله علیه وآله: دَعْوَةُ الصَّائِمِ تُسْتَجَابُ عِنْدَ إِفْطَارِهِ. 📚بحارالأنوار، ج96، ص315 به نقل از مکارم الاخلاق رسول خدا صلّی الله علیه وآله فرمود: دعای روزه دار هنگام افطار کردنش مستجاب می شود. حضرت موسی بن جعفر علیه السلام از پدرانش علیهم السلام از حسن بن علی علیه السلام نقل می کند که فرمود: برای هر روزه دار در هنگام افطار کردنش، یک دعای مستجاب وجود دارد. لذا در اولین لقمه، چنین بگو: بِسْمِ اللَّهِ، اللَّهُمَّ يَا وَاسِعَ الْمَغْفِرَةِ، اِغْفِرْ لِي. 📚بحارالأنوار، ج 98، ص 14 به نقل از اقبال الاعمال 2)استجابت دعا در زمان نمازهای پنج گانه قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلّی الله علیه وآله: وَ ارْفَعُوا إِلَيْهِ أَيْدِيَكُمْ بِالدُّعَاءِ فِي أَوْقَاتِ صَلَوَاتِكُمْ، فَإِنَّهَا أَفْضَلُ السَّاعَاتِ، يَنْظُرُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِيهَا بِالرَّحْمَةِ إِلَى عِبَادِهِ، يُجِيبُهُمْ إِذَا نَاجَوْهُ وَ يُلَبِّيهِمْ إِذَا نَادَوْهُ وَ يَسْتَجِيبُ لَهُمْ إِذَا دَعَوْه. 📚بحارالأنوار، ج‏96، ص357به نقل از عيون اخبارالرضا علیه السلام پیامبر اکرم صلّی الله علیه وآله فرمود: در ماه رمضان، در اوقات نماز، دست هایتان را برای دعا به سوی خدا بلند کنید، زیرا اوقات نماز، بهترین ساعات می باشند. خداوند در این اوقات با نظر رحمت به بندگانش می نگرد، هنگامیکه با او نجوا می کنند اجابتشان نموده، و هنگامیکه او را ندا می کنند، پاسخ مثبت می دهد و وقتی دعا می کنند، اجابت می نماید. ✅ توصیه: دعای مستجاب خود را در ماه مبارک رمضان، به فرج و سلامتی مولایمان، حضرت صاحب الزّمان علیه السلام اختصاص دهیم.
♦️بی اعتباری دعای روزهای ماه رمضان: علامه ذوفنون آیة الله ابوالمجد شیخ محمد رضا نجفی اصفهانی در رساله شریفه امجدیّه ضمن تأکید بر انجام نمازهای هزارگانه شبهای ماه مبارک رمضان متذکر شده اند: «دعاهای روزهای ماه مبارک رمضان به حسب سند و متن در منتهای ضعف است، و ابداً سند معتبر ندارد و به معصوم نمی رسد». ❇️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند) @Hadi8243 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
🔸دعایی برای همه اوقات شبانه روز ماه رمضان 🔹«اللهمّ كن لوليّك [الحجة بن الحسن] في هذه الساعة، و في كلّ ساعة، وليّاً و حافظاً، و قائداً و ناصراً، و دليلاً و عيناً، حتى تسكنه أرضك طوعاً، و تمتّعه فيها طويلا». 🔸«محمد بن عيسى باسناده عن الصادقين عليهم السلام قال: وكرِّر في ليلة ثلاث وعشرين من شهر رمضان هذا الدعاء - ساجدا وقائما وقاعدا وعلى كلّ حال - وفي الشهر كلّه وكيف أمكنك، ومتى حضرك من دهرك، تقول بعد تمجيد الله تعالى والصلاة على النبی عليه وآله السلام...». (تهذیب الأحکام شیخ طوسی ج 3 ص 103، مصباح المتهجد 631) 🔹خواندن مکرّر این دعا در تمام اوقات شبانه روز ماه رمضان مورد دستور و تأکید ائمه اطهار (ع) است. 🔸دو نکته: 1.نکته: عبارت کتاب شریف «کافی» با نقل مشهور اندکی تفاوت دارد و به این شرح است: ...وَلِيّاً و حَافِظاً، و نَاصِراً و دَلِيلاً، و قَائداً و عَوْناً - و عَيْناً - حَتَّى تُسْكِنَه... الکافی ج 4 ص 162. 2. دستور این است که تحمید(الحمدلله رب العالمین) صلوات قبل از شروع دعا فرستاده شود، و عبارت «صلواتک علیه وعلی آبائه» در متن دعا طبق نقل کافی و تهذیب و مصباح المتهجد وجود ندارد. ❇️هادیان هدایت (آنچه مبلغین نیاز دارند) @Hadi8243 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
هدایت شده از انسانِ کامل
eftetah.mp3
19.97M
🍀امام زمان علیه السلام فرمودند : را در تمام شب های ماه رمضان بخوانید. زیرا فرشته ها به آن گوش میدهند و برای خواننده آن طلب آمرزش میکنند. 📚 صحیفه مهدیه بخش ۵ دعای ۸ 🎙| علی فانی انسان کامل 🌎@ensanekamel_ir
💢 قابل توجه دانش پژوهان محترم 💢 📌 مهلت ثبت نام در تمامی دوره های فعال سایت مرکز آموزش های کاربردی دفتر تبلیغات اسلامی، تا 15 فروردین 1403 تمدید گردید. 1️⃣ آشنایی با معارف نهج البلاغه (قاموس بندگی) 👈 برای ثبت نام کلیک کنید 👉 2️⃣ معارف صحیفه سجادیه 👈 برای ثبت نام کلیک کنید 👉 3️⃣ بیان معارف قرآن و اهل بیت (دوگوهر گرانبها) 👈 برای ثبت نام کلیک کنید 👉 4️⃣ بیان معارف مهدوی (به روش کلاسداری) 👈 برای ثبت نام کلیک کنید 👉 5️⃣ بسته آموزشی مجازی رمضان (44 دوره) 👈 برای ثبت نام کلیک کنید 👉 ‼️ ایجاد دسترسی به محتوای آموزشی، به صورت آنلاین ایجاد نمی‌شود و چند روز پس از ثبت نام از طریق پیامک اطلاع رسانی می‌گردد. ارتباط با ادمین 👇 📱 @admin_el ☎️ 02531156361 🔹🔹🔹🔹🔹🔹
💢 دعای ابوحمزه ثمالی ✔️استاد سیداحمد مددی ... دعای ابوحمزه ثمالی که قاعدتاً ابوحمزه آن را از امام‌(ع) شنیده و ثبت کرده است، من بر اساس سیاق مختلف این دعا که سند صحیحی هم دارد، احتمال می‌دهم که این دعا را ابوحمزه در بیش از یک شب یا حتی در اوقات مختلف و جاهای مختلف ـ مثلاً بخشی از آن را در مسجد کوفه ـ شنیده و بعداً این فقرات به هم متصل شده است، چون عبارت «وارزقنی حج بیتک الحرام فی عامنا هذا و فی کل عام و زیاره قبر نبیّک»،[۱] قاعدتاً با این که امام در مدینه بوده باشند ـ با آن فاصله ‌اندک میان کوچه بنی‌هاشم و مسجد و مزار پیامبر(ص)- نمی‌خواند. ——————- 1. مصباح المتهجد، ص ۵۸۷ ـ ۵۸۸؛ نیز نک: ص ۵۸۷، در فرازی دیگر از دعا: «وارزقنا حج بیتک و زیارة قبر نبیک». 📚رویکرد کتاب‌شناختی در بررسی حجیت خبر ـ بخش پنجم
🔸شرح دعای شریف افتتاح، استاد محسن قرائتی.
ویژۀ رمضان402.docx
257.2K
🌺مبلغین محترم 👈این جزوه، جزوه word است و امکان کپی مطالب از آن وجود دارد. (بالا pdf همین جزوه را در روزهای گذشته بارگذاری کرده‌ایم.) 👈برای استفاده بیشتر مبلغین این جزوه در اختیار ایشان قرار می‌گیرد تا در انتقال مطالب راحت‌تر باشند. 👈تکثیر و کپی مطالب بلامانع است؛ لکن با حفظ نام مرکز ملی پاسخگویی نمایندگی خراسان منتشر شود. با تشکر از مبلغین محترم
رساله‌ی امجدیه.pdf
15.05M
💠 رساله امجدیه آیت الله شیخ محمد رضا نجفی مسجدشاهی (صاحب وقایة الاذهان) ✳️ این رساله پیرامون بیان کیفیت نوافل ماه مبارک رمضان و ادعیه آن نوشته‌ شده تا مردم نسبت به این عمل عبادی که از معتبرترین و مهمترین اعمال این ماه مبارک می‌باشد و مورد غفلت قرار گرفته شده، ترغیب شوند، و از مستحسنات و اعمال و اذکار و ادعیه غیر معتبر تا حدودی فاصله بگیرند.
💠 یکی از علل اختلاف نسخه در کتب 🔰حضرت استاد شب زنده دار «دام ظله»: 🔹 بعضی از کتب دارای نسخ متعددی است که یکسان نیستند و نسبت به هم اضافه و نقیصه دارند، مثل جناب برقی که نجاشی و شیخ طوسی درباره‌ی آن می‌گویند: «قد زید في المحاسن ونقص». (رجال نجاشی، ص 76؛ فهرست شیخ طوسی، ص 52) 🔸 مقصود از این عبارت این نیست که دیگران در آن دخل و تصرف کرده‌اند، بلکه به این معناست که مؤلف در ابتدا این کتاب را تالیف می‌کند و مورد استنساخ هم واقع می‌شود. بعد از مدتی به روایات دیگری دست می‌یابد و آن را به کتابش می‌کند و باز توسط اشخاص دیگر مورد استنساخ واقع می‌شود. این اضافه کردنِ مطالب به مرور زمان و استنساخ‌های متعدد طی این زمان‌ها موجب می‌شود که نسخه‌های این کتاب دارای زیاده و نقیصه شوند. 🔹 یا بعضی از مستنسخان فقط ابواب مورد نیاز خود را استنساخ می‌کرده‌اند، مثلا فقیهِ مستنسخ، روایات مربوط به و زیارات را استنساخ نمی‌کرده‌ است و این امر موجب حصول زیاده و نقیصه در نُسخ یک کتاب می‌شده‌ است. 📚 برگرفته از دروس خارج فقه استاد (1396ش)