🍃
پيامبر خـدا صلىاللهعليهوآله
مَن أحيا لَيلةَ العِيدِ و لَيلةَ النِّصفِ مِن شَعبانَ ، لَم يَمُتْ قَلبُهُ يَومَ تَموتُ القُلوبُ.
هر كه شب عيد (فطر و قربان) و شب نيمه شعبان را احيا بدارد، در آن روزى كه دلها مىميرند دل او نميرد.
🌷
📚 ثواب الأعمال، ص١٠٢
#حدیث #عید_فطر
💢 @Hadis_Shia 💢
🌱
⁉️ گناهان شيعه
آیا گناهان افراد شیعه از لحاظ عقوبت مانند گناهان غیر آنان است یا نه؟
بعضی میگویند اعمال نیک غیر شيعه مورد قبول درگاه خدا واقع نمیشود، و اعمال بد و گناهان شیعه، همه بخشیده شده است.
یعنی آن چیزی که هیچ ارزشی ندارد عمل است، نه ارزش مثبت دارد و نه ارزش منفی؛ شرط لازم و کافی برای سعادت و نیکبختی این است که انسان، نام خود را شیعه بگذارد و بس.
و بر این ادعا دو استدلال دارند:
١. اگر بنا باشد که گناهان ما و دیگران یکجور مورد محاسبه قرار گیرد پس فرق بین شیعه و غیر شیعه چیست؟
٢. روایت معروفی است: «حبّ علی بن ابی طالب حسنة لا تضرّ معها سیئة» یعنی محبت علی علیه السلام حسنهای است که هیچ گناهی با وجود آن به آدمی لطمه نمیزند. (بحار الأنوار، ج٩، ص۴٠١)
.
.
.
⭕ پاسخ:
پاسخ از استدلال اول این است که فرق بین شیعه و غیر شیعه وقتی آشکار میگردد که شیعه به برنامهای که رهبرانش به او دادهاند، عمل کند و غیر شیعه هم به برنامه دینی خودش عمل کند، آنوقت تقدّم شیعه بر غیر شیعه، هم در دنیا و هم در آخرت روشن میگردد.
فرق را در جانب مثبت باید جستجو کرد نه در جانب منفی. نباید گفت اگر شیعه و غیر شیعه برنامههای مذهبی خود را زیر پا بگذارند باید تفاوت داشته باشند، و اگر تفاوتی نباشد پس چه فرقی میان شیعه و غیر شیعه هست؟
این درست مثل آن است که دو بیمار به طبیب مراجعه کنند، یکی به طبیب حاذق مراجعه کند و دومی به طبیب غیر حاذق، ولی وقتی که نسخه را از طبیب دریافت داشتند هیچکدام عمل نکنند؛
آنگاه بیمار اول گلایه کند که فرق بین من و بیماری که به طبیب غیر حاذق مراجعه کرده چیست؟ چرا باید من مریض بمانم همان طوری که او مریض مانده است در حالی که من به طبیب حاذق مراجعه کردهام و او به طبیب غیر حاذق.
یکی از اصحاب امام صادق عليه السلام خدمت حضرت عرضه داشت که برخی از شیعیان شما منحرف شدهاند و حرامها را حلال شمرده و میگویند دین تنها معرفت امام است و بس؛ پس چون امام را شناختی هر کاری که میخواهی بکن.
حضرت فرمود:
انّا للّه و انّا الیه راجعون. این کافران آنچه را که نمیدانند به اندیشه خویشتن تأویل کردهاند.
سخن این است که وقتی امام را شناختی، هر چه میخواهی کار خیر کن که از تو پذیرفته است، زیرا خدا عمل بدون معرفت را قبول نمیفرماید.
به خدا قسم که درباره ما بیانصافی کردند. ما خودمان مسئول اعمالمان هستیم، چگونه ممکن است از شیعیان ما رفع تکلیف بشود؟!
(مستدرک الوسائل، ج١، ص٢۴؛ الکافی، ج٢، ص۴۶۴)
اما جواب از استدلال دوم: معنای حدیث این است که اگر محبت امیرالمؤمنین علیه السلام، راستین باشد هیچ گناهی به انسان صدمه نمیزند؛ یعنی اگر محبت امیرالمؤمنین علیه السلام که نمونه کامل انسانیت و طاعت و عبودیت و اخلاق است از روی صدق باشد و صرف ادعا و شعار نباشد، مانع ارتکاب گناه میگردد؛
مانند واکسنی است که مصونیت ایجاد میکند و نمیگذارد بیماری در شخص «واکسینه شده» راه یابد. محبت پیشوایی مانند امام علی علیه السلام که مجسّمه عمل و تقوا و پرهیزکاری است آدمی را شیفته رفتار او میکند، فکر گناه را از سر او بیرون میکند، البته به شرطی که محبتش صادقانه باشد.
کسی که امیرالمؤمنین علی علیه السلام را بشناسد، تقوای او را بشناسد، سوز و گداز او را بداند، نالههای نیمه شبش را بداند و به چنین کسی عشق بورزد، محال است که خلاف فرمان او که همیشه امر به تقوا و طاعت میکرد، عمل کند.
هر مُحبّی به خواسته محبوبش احترام میگزارد و فرمان او را گرامی میدارد. فرمانبرداری از محبوب، لازمه محبّت صادقانه است.
دوستان واقعی امیرالمؤمنین علی علیه السلام همواره از گناهان دوری میگزیدهاند؛ ولایت آن حضرت نگاهدارنده از گناه بوده است نه تشویق کننده به آن.
امام باقر علیه السلام میفرماید:
ما تنال ولا یتنا الّا بالعمل و الورع.
«به ولایت ما نتوان رسید جز با عمل نیک و پرهیزکاری و دوری از گناه.»
(اصول کافی، ج٢، ص۶٠)
🌻
📕 مجموعه آثار شهید مطهری، ج١، ص۳٣٢
#پرسش_پاسخ
💢 @Hadis_Shia 💢
💐 امامـ رضـا عليهالسلامـ
كانَ أميرُ المؤمنينَ عليه السلام لا يَنامُ ثلاثَ ليالٍ: لَيلةَ ثلاثٍ و عِشرِينَ مِن شَهرِ رَمَضانَ، و لَيلةَ الفِطرِ، و لَيلةَ النِّصفِ مِن شَعبانَ، و فيها تُقسَمُ الأرزاقُ و الآجالُ و ما يَكونُ في السَّنَةِ.
اميرالمؤمنين عليه السلام سه شب نمىخوابيد: شب بيست و سوم ماه رمضان، شب عيد فطر و شب نيمه ماه شعبان؛
در اين شبها، روزیها تقسيم و مدت عمر و هر آنچه در آن سال رخ خواهد داد، تعيين مىشود.
✨
📚 بحار الأنوار، ج٩٧، ص٨٨، ح١۵
#حدیث #عید_فطر
💢 @Hadis_Shia 💢
✨
اَللَّـهُمَّ لاتَجْعَلْهُ اخِرَ الْعَهْدِ مِنْ صِيامي لِشَهْرِ رَمَضانَ،
خدايا، اين ماه را آخرين بار روزهام در ماه رمضان قرار مده،
وَاَعُوذُ بِكَ اَنْ يَطْلُعَ فَجْرُ هذِهِ اللَّيْلَةِ، اِلاّ وَقَدْ غَفَـرْتَ لي،
و به تو پناه میآورم از اينكه سپيده اين شب سر زند مگر اينكه مرا آمرزيده باشی.
🦋
📘 بحار الأنوار، ج٩۵، ص١٨١
#نیایش #ماه_رمضان
💢 @Hadis_Shia 💢
🍃 ﷽ 🍃
«هُوَ الْأَوَّلُ وَالْآخِرُ وَالظَّاهِرُ وَالْبَاطِنُ وَهُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ»
اوّل و آخر و پیدا و پنهان اوست؛ و او به هر چیز داناست.
🌺
📗 سوره حدید، آیه ٣
#قرآن
💢 @Hadis_Shia 💢
👆
امام باقر علیه السلام فرمود:
روزی، در حالی که سر پیامبر صلی الله علیه و آله بر بالین علی علیه السلام بود خوابید و علی علیه السلام نماز عصر نخوانده بود و خورشید در حال غروب بود.
رسول الله بیدار شد و علی علیه السلام درمورد نمازش با او صحبت کرد، پیامبر دعا کرد و خورشید برای او بازگشت به همان هیأت وقت عصر؛
و فرمود: ای علی برخیز و به خورشید سلام بده و با آن سخن بگو که آن با تو سخن خواهد گفت. آن حضرت فرمود: ای رسول الله چگونه به او سلام دهم؟ فرمود: بگو سلام بر تو ای خلق خدا...
گفت: علیک السلام ای اول و ای آخر، ای ظاهر و ای باطن، ای کسی که دوستدارانش را نجات میدهد و دشمنانش را نابود میکند.
پیامبر صلی الله علیه و آله به او فرمود: خورشید چه پاسخی به تو داد؟ و علی علیه السلام آن را پنهان میکرد، پیامبر به او فرمود: بگو خورشید به تو چه پاسخ داد، آنچه گفته بود را به او گفت؛
پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: خورشید راست گفته و آنچه خدا امر کرده بر زبان آورده است، تو اولین ایمان آورنده هستی، تو آخرین وصی هستی، پس از من پیامبری نیست و پس از تو وصی نیست، و تو ظاهر بر دشمنانت هستی، و تو باطن علمی هستی که بر آن آگاهی یافتهای، و کسی در آن برتر از تو نیست، صندوقچه علم من و خزانه وحی پروردگارم هستی، و فرزندان تو بهترین فرزندان هستند، و شیعیان تو هستند که در روز قیامت نجیبند.
🌻
📙 تفسیر البرهان، ج۴، ص٣٨٧؛ بحار الأنوار، ج۴١، ص١٨٢
#تفسیر
💢 @Hadis_Shia 💢
👆
تلاوت جزء سیام قرآن کریم
برای بزرگوارانی که تمایل دارند
ختم قرآنشون رو کامل کنند.
متأسفانه ١۴ ختمی که به نیت
١۴ معصوم از اول ماه رمضان
شروع کردیم، تکمیل نگردید و
حدودا ۵٠ درصد آن انجام شد.
قرار دادن ثواب سورههای قرآن
که هر روز و برای هر جزء انجام
میشد، ایجاد انگیزهای بود برای
تلاوت و بهرهمندی از برکات آن
اميدواريم خداوند این ثوابها و
برآورده به خیری حوائج را به حق
چهارده معصوم علیهم السلام به
همه مؤمنین و مؤمنات خصوصا
اعضای محترم کانال عنایت فرماید
انشاءالله...
💢 @Hadis_Shia 💢
🍃 پيامبر خـدا صلىاللهعليهوآله
زَيِّنوا العيدَينِ بِالتَّهليلِ و التَّكبيرِ و التَّحميدِ و التَّقديسِ.
عيد فطر و قربان را با جملات «لا إله إلّا اللّه و اللّهاكبر و الحمدلله و سبحاناللّه» آذين بخشيد.
🌹
📚 كنز العمّال، حدیث ٢۴٠٩۵
#حدیث #عید_فطر
💢 @Hadis_Shia 💢
🍂 امیرالمؤمنین عـلـے عليه السلامـ
مَن نَدِمَ فقد تابَ، مَن تابَ فقد أنابَ.
آن كه پشيمان شود، توبه كرده است، هر كه توبه كند، به سوى خدا بازگشته است.
🍁
📚 غرر الحكم، حدیث ٧٨۴٣ و ٧٨۴۴
#حدیث
💢 @Hadis_Shia 💢
🌱 پيامبر خـدا صلىاللهعليهوآله
ما مِن رجُلٍ اقْتَطعَ مالَ امْرئٍ مُسلمٍ بيَمينِهِ إلاّ حَرّمَ اللّهُ علَيهِ الجنّةَ و أوْجَبَ له النّارَ ـ فقيلَ: يا رسولَ اللّهِ، و إنْ كانَ شيئا يَسيرا؟ قالَ: و إنْ كانَ سِواكا مِن أراكٍ.
كسى نيست كه با سوگند و قسم مال مسلمانى را به چنگ آورد مگر اين كه خداوند بهشت را بر او حرام و دوزخ را بر او واجب مىگرداند.
عرض شد: اى پيامبر خدا! هر چند مالى اندك و ناچيز باشد؟ فرمود: اگر چه مسواكى از چوب اراك (١) باشد.
🌷
------------------------
(١): اراك يا درخت مسواك، درختچهاى است كه از شاخههاى آن مسواك مىسازند.
📚 بحار الأنوار، ج١٠۴، ص٢٠٧، ح٩
#حدیث
💢 @Hadis_Shia 💢
🌱
⁉️ تقلید در احکام
چرا باید تقلید کرد در حالی که تقلید یک نوع تبعیّت بدون دلیل است و عقل و منطق پیروى بدون دلیل را نمىپذیرد.
.
.
.
⭕ پاسخ:
کلمه تقلید دو معنا دارد، یک معناى معمولى که در عرف عام فهمیده مى شود و لفظ «تقلید» در مکالمات روزمرّه در آن به کار مى رود و یک معناى علمى که در کتاب هاى فقهى و اصولى از آن بحث مى گردد. این ایراد متوجّه معناى اوّل است و معناى دوّم هیچ گونه ارتباطى با معناى اوّل ندارد.
توضیح این که: در گفتار روزانه به کارهاى بى رویّه افرادى که چشم و گوش بسته پشت سر دیگران مى افتند و اعمال نادرست آن ها را تکرار مى کنند «تقلید» گفته مى شود. این گونه پیروى کورکورانه افراد بى خبر از بى خبرانى همانند خود، بطور قطع عملى است که نه با منطق سازگار است و نه با روح تعلیمات اسلامى؛ و هیچ آدم با فکرى حاضر نمى شود که چشم و گوش بسته تقلید کند.
ولى تقلید در اصطلاح علمى، مفهومى کاملا جدا از این مفهوم دارد و مى توان آن را در جمله «مراجعه افراد غیر متخصّص به افراد متخصّص، در مسائل تخصّصى» خلاصه نمود.
یعنى در تمام مسائل علمى که نیاز به تخصّص هایى دارد و آگاهى بر آن در گرو مطالعه و بررسى هاى سالیان دراز است، افرادى که وارد به رشته نیستند - به هنگام نیاز - به دانشمندان و صاحبنظران و متفکّران مورد اعتماد مراجعه کنند و از افکار آنان استفاده بنمایند.
این معنا از تقلید که در کتب علمى به آن اشاره شده است و گاهى از آن به مراجعه غیر عالم به عالم تعبیر مى شود، اساس زندگى بشر در تمام مسائل صنعتى و کشاورزى و پزشکى و امثال آن است.
اگر یک روز این موضوع از زندگى بشر برداشته شود، یعنى هیچ بیمارى به پزشکى مراجعه نکند، هیچ انسانى به معمار و مهندس رجوع ننماید، هیچ فردى در مسائل حقوقى با حقوقدانان مشورت نکند و هیچ کس به هیچ کارشناس و میکانیک و متخصّصى در مسائل گوناگون بازگشت ننماید، تمام زندگى اجتماعى فرو مى ریزد و هرج و مرج در تمام شؤون آشکار مى شود.
مسائل دینى از این قانون مستثنا نیست؛
البتّه در اصول عقاید دینى - یعنى شناختن خدا و پیامبر و جانشینان او و روز رستاخیز - همه مردم باید تحقیق کنند و تحقیق در این مسائل، کار مشکل و پیچیده اى نیست و هرکس مى تواند این چند اصل را با دلیل و منطق به فراخور فهم و معلومات خود دریابد.
ولى در مسائل مربوط به احکام اسلامى در باب عبادات، معاملات، سیاسات اسلامى، احکام مربوط به فرد و خانه و اجتماع، نماز، روزه، جهاد، دیات، حدود، قصاص، ازدواج و طلاق و هزاران مسائل مختلف و مربوط به قسمت هاى زندگى انسانها، هرگز همه افراد نمى توانند شخصاً تخصّص پیدا کنند و احکام را از منابع دینى - قرآن، حدیث، دلیل عقل و اجماع - استفاده نمایند.
بنابراین، ناچارند در باره این گونه مسائل به دانشمندان و صاحب نظران دلسوز و مورد اعتماد مراجعه نمایند؛ دانشمندانى که سالیان دراز در مسائل اسلامى زحمت کشیده اند و به کتاب آسمانى و سنّت پیامبر و احادیث جانشینان او آشنایى کامل دارند.
با توجّه به این بیان، کاملا روشن مى شود که این گونه مراجعه به دانشمندان، پیروى بدون دلیل نیست؛ و اگر هم در آن اشتباه باشد، اشتباهات او محدود است، در حالى که اگر شخص بى اطّلاع بخواهد به میل و عقیده شخصى خود کار کند، اعمال او سرتاسر اشتباه خواهد بود.
مثلا، اگر انسان هنگام بیمارى به پزشک مراجعه کند نسخه مى گیرد، البتّه ممکن است که پزشک اشتباه کند ولى بطور قطع اشتباهات او نسبت به نتایج مثبتى که از نسخه او گرفته مى شود، بسیار کمتر است - منظور پزشکان آگاه و متفکّر است - امّا اگر انسان پیروى از پزشک را کنار بگذارد و هر موقع بیمار شد به میل و اراده خود هر دارویى را که به فکرش رسید بخورد، بدون شک جان خود را در این راه به خطر مى اندازد.
تنها چیزى که در این جا باقى مى ماند این است که مى گویند: چه مانعى دارد که انسان در مسائل مورد نیاز به دانشمندان مراجعه کند و دلیل هر مسأله را از آنها بپرسد.
ولى این سخن همانند آن است که کسى بگوید: چه مانعى دارد که هنگامى که انسان بیمار مى شود، به پزشک مراجعه کند و نسخه اى که مى گیرد، دلایل یک یک داروها و طرز استعمال آن را از او بخواهد، و آیا به فرض این که چنین کارى بکنند، فردى که از علم تشریح و فیزیولوژى و خواصّ داروها و عکس العمل هاى مختلف آن آگاه نیست، از توضیح طبیب مى تواند به خودى خود چیزى را درک کند و شخصاً تصمیم بگیرد؟
کسانى که این سخن را مى گویند نمى دانند که براى فهم تمام جزئیّات قرآن و ده ها هزار حدیث و بررسى احوال رجال مختلفى که در سلسله سند احادیث قرار دارند و شناخت احادیث صحیح از غیر صحیح و درست از نادرست و فهم ریزه کارى هاى آیات و سنّت پیامبر، سالیان درازى وقت لازم است تا انسان در این مسائل به سر حدّ تخصّص برسد.
🌻
📕 پاسخ به پرسشهای مذهبی، ص۴۲۵
#پرسش_پاسخ
💢 @Hadis_Shia 💢
✨ خداوندا
گرفتارم مكن به همراه شدن با كسی كه از تو جدا شده و نه جدا شدن از آن كس كه با تو همراه گشته،
خدايا چنانم كن كه در هنگام بيچارگی و گرفتاری به تو رو كنم و دچارم مكن به كمك خواهی از غير خودت در هنگام ناچاری...
🦋
📘 صحیفهسجادیه، دعای مکارمالأخلاق
#نیایش
💢 @Hadis_Shia 💢