اشک پر قیمت
▪️به بهشت روضه حسین علیه السلام که سرازیر می شویم، انگار دعوت لاهوتی، ما را خریده است…اشک های جاری مان در مجلس اشک اباعبدالله، گواه دل های پیوند خورده ی ما در عزای آسمان و زمین است و پلک های ورم کرده ی عشاق الحسین، نمایانِ داغِ جگر سوز قیام عاشورا می شود.
▪️اکنون که قطرات اشک بر سوز حسین (ع) آرام آرام ما را به گودال رسانده است و همان لحظه و شمر جالس علی صدرک بر اوج اندوه هایمان نشسته است، به یاد آن قلب داغداری باشیم که به جای اشک، خون در عزای «اشرف اولاد آدم» می گرید، برای غربتش دعا کنیم، تا به محضرشان برسانند که شیعیانتان در این ایام به داغ شما نیز داغدارند و به اشک چشم شما نیز به اندوه دچارند، باشد که نام ما را در شمار دعاگویان حضرت یار بنویسند!
اَعْظَمَ اللّهُ اُجُورَنا وَاُجورَکمْ بِمُصابِنا بِالْحُسَینِ عَلَیهِ السَّلامُ، وَجَعَلَنا وَاِیاکمْ مِنَ الطّالِبینَ بِثارِهِ مَعَ وَلِیهِ الاِْمامِ الْمَهْدِىِّ مِنْ الِ مُحَمَّدٍ عَلَیهِمُ السَّلامُ.
#محرم
#اللهمعجللولیکالفرج
✍🏻#فاطمهشکیبرخ
🗒️@HamQalam
🔻انقلاب شکوهمند ما از برکت عاشوراست
🎙رهبر معظم انقلاب؛
▪️اساس دین با عاشورا پیوند خورده و به برکت عاشورا هم باقی مانده است. اگر فداکارى بزرگ حسینبنعلی علیهالسلام نمیبود ــ که این فداکاری، وجدان تاریخ را بهکلی متوجه و بیدار کرد ــ در همان قرن اول یا نیمۀ قرن دوم هجری، بساط اسلام بهکلی برچیده میشد. قطعاً اینگونه است. اگر کسی اهلِ مراجعه به تاریخ باشد و حقایق تاریخی را ملاحظه کند، این را تصدیق خواهد کرد.
▪️چیزی که وجدان جامعۀ اسلامی را در آن زمان برآشفت و اسوه و الگویی برای بعدیها شد، همین حادثۀ عجیبی بود که تا آن روز در اسلام سابقه نداشت. البته، بعد از آن، نظایر بسیاری پیدا کرد؛ اما هیچکدام از آن نسخهها، مطابق اصل نبود.
امت اسلام، شهیدان زیادی داد. شهدای دستهجمعی داد؛ اما هیچکدام بهپای حادثۀ عاشورا نرسید. حادثۀ عاشورا، در اوج قلۀ فداکاری و شهادت باقی ماند و همچنان تا قیامت باقی خواهد ماند: لا یَوْمَ کَیَوْمِكَ یا اَباعَبْدِالله.
▪️ما شیعیان، از این حادثه، خیلی بهره بردهایم. البته غیرشیعه هم، استفاده کردهاند... آخرین برکت عظیم حادثۀ کربلا همین انقلاب شکوهمند ماست. اگر حادثۀ کربلا و اسوهگیری از آن نبود، این انقلاب پیروز نمیشد. امام بزرگوارمان که در محرّم سال ۵۷ فرمودند: «ماهی که خون بر شمشیر پیروز است»، این خط و این درس را از محرّم دادند. سراغ جنگ هم که بروید همین است (۱۳۷۲/۰۳/۲۶).
🗒️@HamQalam
📌ضرورت وجود شورای نگهبان
🔸️«شورای نگهبان مطمئنترین دستگاه برای حراست از نظام اسلامی است. شورای نگهبان مطمئنترین دستگاه و ارگانی است که انقلاب به نظام کشور بخشیده است. ما برای اینکه به طور کلی از سلامت نظام مطمئن باشیم، مهمترین و رساترین و فعالترین و مؤثرترین مجموعهی ما همین شورای نگهبان است.» (رهبر انقلاب ۱۳۷۰/۱۲/۰۴)
🔸️شورای نگهبان، یکی از نهادهای بسیار مهم در کشور است. این نهاد بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به منظور سامان بخشیدن و نظارت بر قوانین مصوب از سوی مجلس و همچنین حفظ و مراقبت از آرای مردم به منظور جلوگیری از سوء استفاده از رأی مردم راهاندازی گردید و ساز و کار نظارتی به خود گرفت.
🔸️در همۀ کشورهای جهان، به منظور نظارت بر انتخابات نهادی البته با نامهای متفاوت وجود دارد که این وظیفه را انجام میدهند. در ایران "شورای نگهبان"، در ترکیه "دادگاه قانون اساسی"، درمصر "محکمه النقد" درفرانسه "شورای قانون اساسی و دیوان عالی عدالت"درآلمان" دادگاه قانون اساسی"، درآمریکا "مجلس سنا و مجلس نمایندگان" درانگلسان"مجلس عوام" و در روسیه"دادگاه قانون اساسی"میباشد.
🔸️از آنجایی که شورای نگهبان یک نهاد مهم میباشد که وجودش برای کشور ضرورت دارد، نباید مورد تضعیف واقع گردد. چرا که سبب بروز خطراتی برای کشور خواهد شد. در اینباره اعضاء باید وظایف محولۀ خود را بدون توجه به مسائل دیگر قاطعانه انجام دهند و بر خلاف قوانین مدنظر عمل نکنند. در اینباره امام خمینی(ره) در سخنانی میفرمایند: «به هیچ وجه گوش به حرف عده ای كه میخواهند یك دسته كوچك مردم ما خوششان بیاید و به اصطلاح مترقی هستند [ندهید] قاطعانه با اینگونه افكار مبارزه كنید.»
به مناسبت سالروز تاسیس شورای نگهبان
✍🏻#خدیجهمحمدجانی
🗒️@HamQalam
"حسین" کمک کرد تا ما روی پایِ خودمان بایستیم!
و با شجاعت هرچه تمام، حرفهایمان را بزنیم!
شهادتِ "حسین" اعتماد به نفسِ شیعه را بالا برد!
شیعه بعد از شهادت "حسین" دیگر از هیچ چیز نترسید!
✍🏻#زهرا_ابراهیمی
🗒️@HamQalam
🔻غصب خلافت یا نفی امامت
✍🏻زهرا ابراهیمی|کارشناس اخلاق و تربیت
🔴 حجت الاسلام والمسلمین محمد حسن قدردان قراملکی در یادداشتی با عنوان «آقای عالی و انکار حکومت ولایی علی(ع) در شب عاشورا !!» به نقد صحبتهای آقای عالی پرداختهاند و با اشاره به موضوع ولایی بودن حکومت حضرت علی علیهالسلام اذعان میکنند که حکومت ولایی حکومتی الهیست که از جانب خدا به امام اعطا شده است و پذیرش یا عدم پذیرش مردم در اصل ولایی بودن آن تأثیری ندارد. در ادامه معتقدند که اگر اصل را بر پذیرش مردم قرار دهیم حکومت اسلامی ما هم به هیچ وجه ولایی نیست چون پنجاه درصد از مردم خواهان این حکومت نیستند!
🔴 در پاسخ به سخن ایشان لازم است دقت کنیم که ولایت در اسلام یک مفهوم کلیدی است و به ماهیت و نقش امامت اشاره دارد. منظور از ولایی نبودن حکومت در زمان حضرت علی علیهالسلام طبیعتاً انکار مفهوم امامت و ولایت نیست؛ بنابراین منظور آقای عالی این نیست که حکومت ولایی مستلزم مجوز از جانب مردم است بلکه منظور این است که مردم به سبب بیبصیرتی این ولایت را نادیده گرفتند.
🔴 در نظام سیاسی اسلام، آنچه به یک حکومت مشروعیت میبخشد نصب و اذن الهیست و نه صرفا خواست مردم؛ اما در عین حال هرچند مردم نقشی در مشروعیت بخشیدن به حکومت اسلامی ندارند، ولی برپایی و تشکیل حکومت اسلامی نیازمند همراهی و پذیرش مردم است.
🔴 بین همراهی و پذیرش مردم برای تشکیل حکومت و مجوز مردم برای ولایی بودن حکومت تفاوت وجود دارد که جناب قدردان قراملکی نسبت به آن بیتوجه بودهاند. به دیگر سخن امامتِ امام غصبشدنی نیست اما خلافت و تشکیل حکومت غصبشدنی است؛ کما اینکه مردم با بیبصیرتی خلافت را از حضرت سلب کردند و ایشان را خانهنشین نمودند؛ بنابراین نپذیرفتن اکثریت منجر به غصب خلافت میگردد و نه نفی امامت!
🔴 و نکتهی آخر این که صرف رأیندادن به معنی قبول نداشتنِ نظام ولایی نیست. دلایل رأیندادن مردم متعدد و متفاوت است و عوامل اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اخلاقی و حتی روانشناختی در این مسأله دخیل است و نمیتوان منحصرا علت آن را امری اعتقادی دانست.
🗒️@HamQalam
🔻نسل زد؛ دیندار یا دین گریز؟
نسل بومی دیجیتال یا نسل خودساخته دیجیتالی، سخت امر واقعی را می پذیرد او آنچه را میپذیرد که بتواند درک کند و در قالب فکری او بگنجد در غیر اینصورت دلیلی برای پذیرش ندارد و دین و آموزههای دینی هم که عین حق و حقیقت و واقعیت هستند از قاعده پذیرش گنجایش فکری «نسل زد» بیرون نیست.
✍🏻معصومه پازکی| پژوهشگر
🔴 شکی نیست که با نسلی به نام نسل زد(Z) رو به رو هستیم. نسل بومی دیجیتال که از بدو تولد در فضای مجازی، رایانه یا دنیای الکترونیکی با تمام اقسامش زندگی کردهاست و اغراق نیست اگر گفته شود زیست مجازی بیشتری از زیست حقیقی دارد. «نسل زد» در فضای مجازی تنفس می کنند، بازی میکنند، میجنگند، لذت میبرند و میرنجند و بهمعنای واقعی در فضای مجازی زندگی میکند.
🔴 زیست دائمی مجازی و دوریگزینی از واقعیات اطراف، نسل زد را کم عاطفه، خشن، تکانشی، بههم ریخته، اکثراً عصبی و بینظم و از طرفی کنجکاو، رقابتجو، خلاق، جسور، همهچیز دان، صاحب نظر و رک ساخته است و همین ویژگیها سبب میشود او خود را مستقل و بینیاز به اطرافیان بداند و شاید نیازش بهدنیای واقعی یا اطراف بهاندازه برطرف کردن همان نیازش باشد.
🔴 نسل بومی دیجیتال یا نسل خودساخته دیجیتالی، سخت امر واقعی را می پذیرد او آنچه را میپذیرد که بتواند درک کند و در قالب فکری او بگنجد در غیر اینصورت دلیلی برای پذیرش ندارد و دین و آموزههای دینی هم که عین حق و حقیقت و واقعیت هستند از قاعده پذیرش گنجایش فکری «نسل زد» بیرون نیست.
🔻جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمائید
https://rahamedia.net/?p=3847
🗒️@HamQalam
🔻هدیه "ثواب اعمال" منکر نیست
بهلحاظ فقهی و طبق فتوای مراجع تقلید هدیه ثواب اعمال اعم از واجب و مستحب به دیگران جایز است و حتی این بذل و بخشش، باعث کاهش ثواب اهداکننده نخواهد شد. از طرفی باید گفت به لحاظ فقهی و طبق فتوای مراجع تقلید هدیه ثواب اعمال اعم از واجب و مستحب به دیگران جایز است.
✍🏻دکتر آزاده ابراهیمی فخاری|پژوهشگر
🔴 دکتر محمدحسن موحدی ساوجی استاد حقوق بشر دانشگاه مفید در نوشتاری، نسبت به سخن یکی از مداحان محترم که در فضای مجازی منتشر شد، انتقادی را مطرح نمودند.
مداح محترم در حمایت از یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری عنوان نموده بود که «با خدای خود عهد میبندم تا آخر عمر ثواب مداحیهایم را با کسانی تقسیم کنم که دیگران را همراه خود کرده و به آقای… رأی دهند!»
از دیدگاه دکتر موحدی، لازمه این وعده، اطمینان این مداح از قبولی مداحیهایش نزد خدا و موفقیت در کسب ثواب الهی است و از آنجا که بهشهادت آیات و روایات چنین اطمینانی حتی برای معصومین حاصل نمیشود، چنین سخنی گزاف و مصداق خسران در عمل است.
🔴 درست است که اگر نگاه به جانب مخلوق باشد و فقر ذاتی او، هیچ عملی نمیتواند قابل عرضه به درگاه بینیاز مطلق باشد و هر آنچه که انجام میگیرد حتی در صورت حسن ذاتی و عملی، با قدرت و نیرویی محقق شده که از سوی خالق اعطاء شده است و از این جنبه هیچ عملی حتی از جانب معصوم مستحق ثواب نیست؛ اما این سکه روی دیگری هم دارد. که در آن نگاه به جانب خالقی است که بساط رحمت او همه عالم را فراگرفته و بی آنکه استحقاقی در میان باشد، سیل نعمات را جاری و ساری میسازد.
انسان همواره باید در بین این دو نگاه خوف و رجاء، در رفت و آمد باشد، نه چشم بر نقص و تقصیر و قصور خود در توجه کامل به عبودیت بندد و نه ناامید از سعه رحمت وشمول نعمت و الطاف خداوند، باشد.
🔴 همانطور که امام صادق(ع) فرمودند: «همانا بندهای مؤمن نیست مگر آنکه در قلبش دو نور است، نور ترس و نور امید اگر این یکی وزن شود به آن چیزی افزون نشود و اگر آن وزن شود از این چیزی کاسته نشود.»
آنچه از آیات و روایات توسط نویسنده محترم نقل شده که حتی معصومین هم از پذیرفته شدن اعمالشان اطمینانخاطر ندارند، مربوط به مقام خوف است. اگر نگاه این باشد که نتوان هیچ حسابی برای ثواب اعمال باز کرد، نذر کردن برای برآورده شدن حاجت، که بهکرات توصیه شده و در سیره معصومین نیز قابل مشاهدهاست، عبث و بیهوده خواهد بود.
از طرفی باید گفت به لحاظ فقهی و طبق فتوای مراجع تقلید هدیه ثواب اعمال اعم از واجب و مستحب به دیگران جایز است و حتی این بذل و بخشش، باعث کاهش ثواب اهداکننده نخواهد شد.
🔴 بنابراین اگر مداح اهلبیت در کنار دلایلی عقلی و منطقی که در مواضع دیگر از جانب طرفداران کاندیدای مورد نظر بیان شده به تقسیم ثواب معنوی اعمال خود اشاره میکند با تکیه بر امیدواری بهرحمت الهی در پذیرش اعمال ناقص مخلوق است.
🔴 اگر نگرش سکولار حاکم نباشد و سیاست را عین دیانت بدانیم، قدسیسازی انتخاب اصلح در ارتباط با امری مربوط به حکومت اسلامی مانعی شرعی و عقلی ندارد و همچنین با این نگاه تناقضی در فعالیت سیاسی توسط چهرههای مذهبی نخواهد بود.
🔻جهت مطالعه این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمائید
https://rahamedia.net/?p=3850
🗒️@HamQalam
هدایت شده از آنتی سکولار
♨️جوابیه حجتالاسلام والمسلمین عالی در پاسخ به اظهارات تند حجتالاسلام والمسلمین ناظمزاده قمی
بسمالله الرحمن الرحیم
جناب آقای ناظم زاده
سلام علیکم
لطف کنید هم توجه بیشتری به تمام سخنرانیهای بنده در بیت رهبری بیندازید که بیشترین انتقاد در همه موضوعات معیشتی، ازدواج ، اختلاس و....را بنده بدون ملاحظه هیچکدام از مسئولین داشته ام و هم توجه بیشتری به صحبتهای اخیر میکردید
ولایت دو جنبه دارد:
۱) جنبه ثبوتی و نفس الامری که اهلبیت علیهم السلام آنرا از جانب خدا داشته و دارند و ربطی به پذیرش مردم ندارد
۲) جنبه اثباتی و برای دیگران که تحقق آن منوط به پذیرش دیگران هست و با زور و تحمیل نیست (مثل الامام مثل الکعبه اذ توتی ولا تاتی) در زمان حضرت امیر علیه السلام این اتفاق نیفتاد که به عنوان ولی خدا و امام معصوم او را بپذیرند (تا چه برسد به سایر امامان معصوم) بلکه حضرت را به عنوان خلیفه چهارم پذیرفتند
(لم یمتثل امر رسول الله فی الهادین بعد الهادین)
ما که عرض کردیم حکومت ولایی نبوده نه ولایت ثبوتی خود حضرت امیر که از طرف خدا به او داده شده بلکه ولایت اثباتی برای دیگران که منوط به پذیرش مردم هست منظور بود که این عنصر تحقق نیافت ولی در زمان ما ولایتی که برای فقیه به اجماع فقها( با اختلاف در محدوده آن) بنا به نصب معصومین به عنوان نیابت عامه جعل شده توسط مردم پذیرفته شد
لذا ثبوتا و اثباتا نظام به عنوان نظام ولایی هست
نپذیرفتن ولایت معصومین بی لیاقتی و عدم رشد مردم آن زمان بوده و هیچ کسر شان اهلبیت(ع) نیست
و پذیرش در زمان ما رشد و بلوغ شیعه هست که زمینه های حکومت ولایی مهدوی هست انشاالله
حال شما بفرمایید این مطلب چه توهینی به اهلبیت(ع) یا چه غلو و مبالغه ای در پی دارد؟
🌐 #آنتی_سکولار را دنبال کنید👇🏻
🆔 @antisecular_ir
تاب آوری و انعطاف تا کجا
✍🏻طیبه زاهدی| پژوهشگر
🔴 حجه الاسلام محمد علی ایازی در سخنرانی خود در نشست "چراغی دیگر" به مناسبت ایام محرم حسینی(ع) به این نکته اشاره کردند که زندگی امام حسین(ع) فقط الگویی برای مواقع بحران نیست بلکه می تواند الگویی برای زیست انسانی ما در شرایط عادی هم باشد.
ایشان در حاشیه تفسیر آیه "فَاستَقِم کَما أُمِرتَ وَمَن تابَ مَعَکَ وَلا تَطغَوا ۚ إِنَّهُ بِما تَعمَلونَ بَصیرٌ" خاطر نشان کردند که استقامت و تاب آوری باید همراه با انعطاف و عدم طغیان باشد و این مساله در ماجرای کربلا هم مشهود است؛ امام حسین(ع) نیز بعد از طی همه مراحل و ناامید شدن از دشمن در گفتمان، تصمیم به مقابله با آن ها گرفتند پس ما نیز به تاسی از ایشان در مواجهه با دشمن ابتدا باید عملکردمان همراه با عقلانیت و انعطاف باشد و استقامت و تاب آوری در برابر دشمن به معنای قطع رابطه با آن ها و به وجود آوردن مشکلات در داخل کشور نیست بلکه ما باید اهل تعامل با دنیا باشیم تا بتوانیم مشکلاتی چون فقر و بیکاری را در جامعه حل کنیم و در ادامه گریزی هم به وجود خفقان اجتماعی در بیان مواضع از سوی صاحبان اندیشه زدند و این مساله را مصداقی برای عدم تاب آوری و انعطاف در جامعه برشمردند.
🔴در پاسخ باید بگوییم که جناب ایازی در بحث خفقان همین منبر و تریبونی که در اختیار شما و بقیه منتقدین به نظام قرار گرفته است و به راحتی این امکان را برای شما فراهم کرده که بتوانید دیدگاه های خود را در عرصه اجتماعی در مرای و منظر دیگران قرار دهید خود شاهدی در نقض کلام شماست که ادعا می کنید خففان اجتماعی مانع از بیان دیدگاه های صاحبنظران در جامعه است.
🔴 اما در پاسخ به دیدگاه شما در باب تاب آوری و انعطاف پذیری در برابر دشمن که البته آن را منتسب به اولیای دین می کنید باید بگوییم که ما نیز کاملا با دیدگاه شما موافقیم اما باید بدانید که انقلاب ما در تجربه 40 ساله حاکمیت خود با عبرت گیری از عهد شکنی ها، بدخواهی و خباثت های دشمنان در همه معاهداتشان می تواند ادعا کند که نهایت تاب آوری نرمش و انعطاف را در برابر دشمنان به خرج داده است و حالا که در دشمنی آن ها هیچ تردید و در همراهی آن ها هیچ امیدی ندارد عقلانیت به او حکم می کند که در برابر دشمن بدخواه و متکبر خود بایستد و با توکل بر خدا دست بر زانوی خود گذاشته و با استفاده از ظرفیت های داخلی بر مشکلات فائق اید کاری که تا کنون بارها انجام داده و کشور را در همه عرصه ها پیش برده است و توانسته در بسیاری مواقع محدودیت ها را تبدیل به فرصت کند و رابطه و تعامل با دنیا را محدود به چند کشور محدود و مستبد ندانسته با بقیه ملل ارتباطی سالم و سازنده برقرار کند.
📌جناب ایازی تفکر غیر عقلانی تفکری است که تصمیم بر عبرت آموزی از تجارب خود را ندارد و از توانمندی ها و ظرفیت های ملت و کشور خود غافل است و حل تمام مشکلات را در ارتباط با چند کشور منفور و مستکبر بداند و با این کار آن ها را در زیاده خواهی و طغیان خود تثبیت کنند.
🔻جهت مطالعه این مطلب در سایت به لینک زیر مراجعه فرمائید
https://rahamedia.net/?p=3900
🗒️@HamQalam
🔻گذر از مارپیچ تاریخ
▪️دخت علی بن ابیطالب، بانوی عقیله العرب، فهیمه، مفهمه غیر معلمه، علیا مخدره، زینب کبری سلام الله علیها در حضور مردم کوفه خطبه ای خواند و آنها را نکوهش و سرکوب کرد.
راوی تعریف می کند؛ علی بن الحسین (ع) با تن بیمار و صدای ضعیف همراه قافله ی اسرا به کوفه آمدند. زنان کوفه گریبان دریدند و شیون بلند کردند، مردانشان نیز گریه می کردند.
امام سجاد (ع) با آن صدای ضعیف و نحیفش گفت: مگر شما ما را نکشتید!!جز شما چه کسی ما را (پدر و برادران و بنی هاشم و یاران..) کشته است؟
▪️اینجا زینب اشاره کرد، مردم خاموش شدند.
حذام اسدی می گوید: تا کنون بانویی به این شرم و وقار ندیده بودم. سخنوری که گویا حیدر کرّار مولا امیرالمومنین(ع) زنده شده است و سخنان او را به قالبِ سخن می ریزد. در آن دَم نفسها حبسِ سینه، گوشها تیز، زنگ قافله از کار افتاد.
کسی تا آن روز صدای زینب را نشنیده بود اما امروز باید صدا بلند می کرد: ای اهل کوفه! ای لاف زنها! ای بیعت شکنان!
گریه می کنید!! الهی اشک چشمتان نیارامد. شما مثل آن زن دیوانه ای که صبح تا شب می تابد و شب تا صبح وا می تابد هستید. دروغگویانِ گزافه گو!تملق گوها! کرشمه نوازان دشمن! جایگاهتان مشخص است! معلوم هست شما پهنه زارید یا گورستان!
تا ابد برای پدرم گریه کنید و کم بخندید. ننگتان باد! این ننگ و رسوایی که به گوشت و جانتان نشسته است تا قیامِ قیامت بر گردنتان آویز است.
حق را کشتید. چراغ هدایت را شکستید. سقف سرتان را خراب کردید. آرامش را از خود سلب کردید. درد خریدید و درمان را از دست دادید.
چه بد سلیقه!!
چه کج سلیقه!!
حسین را کشتید تا دنیا را بگیرید!! چه بدعاقبت! نه سهمی از دنیا بردید و نه آخرت!
گدایی و رسوایی نصیبتان شد!
سکه ی زرد و سرخ را نخواهید خورد اما سکه ی دورویِ خواری را بر جبهه ی خویش نهادید.
چه بد عملیاتی داشتید!
عروس عملیات شما بی مو، بدنما، کور و زشت و کج خُلق است. دامادِ عملیات شما بد عهد، خائن، بد سیرت است.
عجب نکنید آسمان خون ببارد! و عجب نکنید بزودی پاگیرِ خونِ به ناحق ریخته یِ بنی هاشم شوید.
"خلاصه ای از خطبه حضرت زینب سلام الله علیها( برگرفته شده از نفس المهموم)"
▪️بانوی عقیله العرب از این مارپیچ تاریخی با کیاست زیادی عبور می کند. مفسدان ظاهر نما که در منجلاب اخلاق فاسد به سر می بردند. با تکه کلامهای فاخر که تمدن بیداری را در پی دارد و برازنده ی آن نابکاران است به کار می برد "مثل لاف زن های دروغگو" گزافه گویان" و..
زینب(س) ستون های کاخ عبیدالله را می لرزاند و پایه ی کاخ عدالت عمومی فروریخته را همانجا با مصالحِ سخنوری ترمیم و حقیقت بیداری را آشکار می کند.
اینجا معنایِ "سرِّ نِی در نینوا می ماند اگر زینب نبود، کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود" آشکار می شود.
✍🏻#فاطمه_وجگانی
🗒️@HamQalam
🔻کرامت در بند فقر
✍🏻زهرا ابراهیمی| کارشناس اخلاق و تربیت
🔴 سروش محلاتی در تحلیل خطبه امام حسین (ع) به نقد و بررسی عملکرد عالمان دین در برابر نابسامانیهای اجتماعی میپردازد. او با اشاره به بخشی از خطبه امام حسین علیهالسلام به این نتیجه میرسد که عالمان و دانشمندان هرچند از نظر فردی، انسآنهای خوبی بودند اما بهلحاظ اجتماعی، تکالیف و وظایف خود را بهدرستی عمل نکردهاند و این تضاد بین رفتار شخصی و رفتار عمومی باعث هلاکت آنها میشود.
او مواجهه عالمان دین با موضوع تضییع حقوق مردم را تکلیف اصلی و اساسی دانسته و معتقد است مهمترین ملاک برای اینکه بدانیم عالم دینی به وظیفهاش عمل میکند یا خیر، نوع واکنش او نسبت به تضییع حق مردم است.
در ادامه، اشاره حضرت به موضوع کرامت را پیش میکشد و با تبیین این مسأله چنین نتیجه میگیرد که فقر، کرامت مردم را زیر سؤال برده و تا فقر هست، کرامتی وجود ندارد.
🔴 نکتهای که در گفتههای ایشان مغفول مانده ایناستکه کرامت امری ذاتیاست که خداوند به بشر بخشیده وعوامل گوناگونی میتواند در شدّت و حدّت آن مؤثر باشد. مهمترین عامل حفظ کرامت در انسان در نگاه اسلام قرار گرفتن انسان بر مدار انسانیت است تا جایی که اگر انسان از انسانیت خویش فاصله بگیرد کرامت خود را مخدوش نموده و قرآن او را «کَالْأَنْعامِ، بَلْ هُمْ أَضَل» معرفی می کند.
در سخنان جناب آقای سروش تنها به یک بخش از عامل ایجاد کرامت یعنی رفع نیازهای مادی انسان توجه شده حال آنکه چه بسا افرادی هستند که....
🔻جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمائید
https://rahamedia.net/?p=3889
🗒️@HamQalam
🔻نه، اینها نمیتوانند
🎙رهبر معظم انقلاب؛
🔴 بعضی از سیاسیّون در کشور ما تصوّر میکنند که باید آویزان به این قدرت و آن قدرت بشوند؛ و بدون آویزان شدن به فلان قدرت معروف و بزرگ، در کشور نمیشود پیش رفت؛ بعضیها اینجور فکر میکنند. یا خیال میکنند که همهی راههای پیشرفت از آمریکا میگذرد؛ نه، اینها نمیتوانند.
🔴 این کسانی که چشمشان به خارج از مرزهای کشور است، این ظرفیّتها را نمیبینند؛ وقتی ندیدند، وقتی قدرش را ندانستند، طبعاً برای استفادهی از آنها برنامهریزی هم نمیکنند. اینکه ما میگوییم چشمتان به خارج نباشد، یک علّتش این است که وقتی چشم به خارج نبود، انسان قادر میشود که این ظرفیّتهای درونی را ببیند، بفهمد، بشناسد.
📌اینکه میگوییم بایستی چشممان به بیگانگان نباشد، به معنای قطع رابطه نیست، به معنای شجاعت ملّی است، به معنای استقلال ملّی است. شما اگر شجاعت ملّی داشته باشید، استقلال ملّی داشته باشید، ملّت ایران شخصیّت خود، توانایی خود، استقلال خود، قدرت پیشرفت خود را به دنیا نشان بدهد، احترامش در دنیا بسیار بیشتر و بالاتر خواهد شد.(۱۴۰۳/۰۴/۰۵)
🗒️@HamQalam
🔻قدری تامل در کنش انقلابیگری
🔸️تامل در تاریخ، چه تاریخ انقلاب اسلامی و چه تاریخ اسلام، نشانمان داده که هر گاه گفتمان جامعه از گفتمان ولی جامعه فاصله داشته باشد، ضربات سنگین و گاه غیرقابلجبرانی به نظام اسلامی حاکم وارد میشود.
پس چگونه میشود افرادی که خود را انقلابی و طرفدار مصالح نظام میدانند، اینقدر بیپروا میشوند که با انجام رفتارهای هیجانی و بدون تامل، نه تنها از گفتمان ولی جامعه دور میشوند، بلکه آن را نادیده میگیرند و برخلاف آن عمل میکنند.
🔸️متاسفانه حرکت توهینآمیز عدهای بعد از نماز جمعه ۲۹تیر در اعتراض به سخنان دوروز قبل آقای ظریف، در مورد فرایند انتخاب افراد برای نقشآفرینی در دولت چهاردهم، آن هم در بستر نماز جمعه که جایگاه ویژهای در حکومت اسلامی دارد، نه تنها یک کنش صحیح انقلابی نبود، بلکه چنین اعمالی کاملا مخالف منطق و اندیشه رهبر انقلاب بوده و موجب ایجاد گسل، تفرقه و دوقطبیهایی در جامعه اسلامی خواهد شد که تنها به نفع دشمنان نظام و انقلاب است.
🔸️آحاد انقلابی کنشگر و منتقد به مواضع اعلامی از سوی جناب ظریف میتوانند با اعلام تبری از قول، فعل یا گفتار ایشان و نهایتا اعتراض و نقد محترمانه از طریق مجرای قانونی اقدام کنند، نه اینکه با تکرار خطاهای گذشته که بعضا موجب عقبماندگی در مسیر انقلاب شدهبود، موجب ایجاد تفرقه، بدبینی به اصل نظام و آب ریختن به آسیاب دشمن شوند.
این خطا در حالی رخ داد که در موارد مشابه از جمله در ۲۸ اسفند ۹۱ در جمع مردم آذربایجان، خطاب رهبر انقلاب به کسانی که بدون توجه به مصلحت کشور، علیه برخی خواص شعار میدادند این بود که
"اینکه شما یک نفر را به عنوان ضد ولایت، ضد بصیرت، ضد چه، مشخص کنید، بعد یک عدهای راه بیفتند علیه او شعار بدهند، مجلس را به هم بزنند، بنده با این کارها هم مخالفم؛ این را من صریح بگویم... آن کسانی که این کارها را میکنند، اگر واقعاً حزباللّهی و مؤمنند، خب نکنند".
📌خواهران و برادران انقلابی و ولایی! مراقب باشیم برای حفظ ارزشها و آرمانهای نظام و انقلاب، با این رفتارهای هیجانی و نسنجیده، اصل نظام را زیر سوال نبرده و جلوتر از امام جامعه و مخالف گفتمان ایشان حرکت نکنیم که در این صورت، راه را از بیراهه گم کرده و در دام تفرقه که از اهداف دشمنان نظام است، خواهیم افتاد.
✍🏻#آمنهعسکریمنفرد
🗒️@HamQalam
🔻مردم، حکومت و نخبگان، سه ضلع عدالت اجتماعی
✍🏻معصومه حسنعلی زاده| پژوهشگر
🔴 جناب سروش محلاتی در سخنان اخیر خود، وظیفهی عدالتخواهی را در دایره نخبگان و اساس تضییع حقوق مردم را در حکومت منحصر کردند.
مکلفکردن جامعه نخبگانی به کنشهای اجتماعی در جهت بازپسگیری حقوق ضایع شدهی مردم، امری مطلوب است اما بدون ایفای نقش توسط تودهی مردم، به کاهش مسولیتپذیری و عاقبتاندیشی جامعه میانجامد که این نکته در سخنان جناب سروش محلاتی، مغفول مانده است.
🔴 همچنین باید توجه داشت که عوامل بروز ظلم در جامعه، منحصرا از جانب حکومت و کوتاهی نخبگان نبوده و توجه به عوامل دیگر که در ادامه خواهد آمد، به ریشهیابی صحیح منتج خواهدشد:
۱- بیتوجهی به احقاق حق مظلوم، نتیجهی استخفاف امام و ولی جامعه توسط نخبگان است. نخبهی ولایی، همواره در پی عدالتخواهیست.
۲. از عوامل بروز ظلم در جامعه، بیتوجهی در امر به معروف و نهی از منکرهای سهگانه بوده که علی رغم توصيهها و رهنمودهای رهبری، مغفول ماندهاست:
امر به معروف و نهی از منکرِ
مردم نسبت به خودشان( در ظلم های کوچک پایین دستی اعم از کلاهبرداری، خوردن مال يتيم و...)
مردم نسبت به حکومت( همان روحیهی مطالبهگری جهت اصلاح امور)
حکومت نسبت به مردم و نخبگان( دعوت و بکارگیری مردم جهت پیشبرد اهداف عالی کشور)
۳. عامل دیگر پیدایش ظلم در جامعه، بیتوجهی مردم نسبت به شاخص های انتخاب اصلح است که موجب رویکارآمدن مسوولین بیکفایت و در نتیجه تضییع حقوق مردم خواهدشد که اگر این عدم آگاهی نبود، منتخبان شایستهی ملت، با برنامه ریزی درست و دقیق و مقابلهی همهجانبه در برابر مفسدان، عدالتپیشگی را از جانب حکومت تامّ و تمام میساختند.
🔴 پس عدالتخواهی و مبارزه با فساد از مسیر ایفای نقش مردم در جامعه، ولایتمداری مردم و نخبگان، برپایی امر به معروف و نهی از منکر و نیز ایجاد بصیرت ویژه در انتخاب اصلح محقق خواهدشد.
🗒️@HamQalam
🔻تحول اجتماعی مشروط
✍🏻زهرا ابراهیمی| کارشناس اخلاق و تربیت
🔴 حجتالاسلام مهراب صادقنیا تحول اجتماعی را بهمعنای تغییرات آرام و پیوسته، بدون انقطاع و گسست و معطوف به ساختارهای اجتماعی، از ضرورتهای زندگی اجتماعی برای دستیابی به وضعیّتهای مطلوبتر میداند. اعتقاد او این استکه تحولپذیری اجتماعی نشانه سلامت جامعه است و جامعهای که به هر دلیل تحولناپذیر است یا هزینه تحول در آن بالاست، جامعه سالمی نیست. ایشان با اشاره به عملکرد بنیامیه، دیکتاتوری یزید و ترس مردم از انتقاد را عامل اصلاحناپذیری حکومت معرفی کرده و هدف امام حسین(ع) برای قیام را حذف ریشههای فساد بیان میکنند.
🔴 اگرچه تحول اجتماعی و قدم گذاشتن در مسیر اصلاح امری لازم و ارزشمند برای یک حکومت است؛ اما باید دقت کرد که در نگاه اسلام تحول و اصلاح باید همسو با شریعت باشد؛ صرف ایجاد تحول لزوما اصلاح را نتیجه نمیدهد. اصلاحاتی که ارزشهای دینی را زیر سوال ببرد انحرافی بیش نیست. دین اسلام نه تنها مانعی برای تحول نیست، بلکه خود عامل اصلی تحول و پیشرفت است؛ اما اصلاح نباید به معنای تغییر اصول باشد، بلکه باید بهمعنای بازگشت به اصول و ارزشهای اصیل دینی باشد.
علاوه بر این مهمترین ابزار اصلاح، امر بهمعروف و نهی ازمنکر است که جامعه اسلامی ما نیز بسیار بر آن تاکید دارد و اصلاح از این طریق، مشارکت همگانی را میطلبد.
🔻جهت مطالعه کامل این مطلب در سایت به لینک زیر مراجعه فرمائید.
https://rahamedia.net/?p=3933
🗒️@HamQalam
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔹تاکید رهبر انقلاب بر معیارهایی که آقای پزشکیان حفظهالله و مجلس برای تشکیل یک کابینه متدین، انقلابی و کاآرمد باید مدنظر داشته باشد
✏️ رهبر انقلاب صبح امروز در دیدار رئیس و نمایندگان مجلس:
کار فوری مجلس، رأی به کابینهای است که آقای پزشکیان حفظهالله ارائه خواهند کرد؛ این کار فوری و فوتی شماست. البته هرچه زودتر کابینهی پیشنهادی، حالا بعد از کارهایی که باید انجام بگیرد تصویب بشود و دولت مشغول کار بشود برای کشور بهتر است. منتها در این زمینه، هم شما، هم رئیسجمهور منتخب محترم، مسئولیتهایی سنگینی دارید.
چه کسی میخواهد میداندار این میدان باشد؟ میدان اقتصاد، میدان فرهنگ، میدان فعالیتهای سازندگی، میدان تولید، چه کسی میخواهد میداندار باشد؟ آن کسی را باید میداندار کرد که:
🔹️امین باشد،
🔹️صادق باشد،
🔹️متدین باشد،
🔹️از بُن دندان به جمهوری اسلامی به نظام اسلامی معتقد باشد.
🔹️ایمان یک شاخص مهم است.
🔹️امید به آینده و نگاه مثبت به افق. آنهایی که افق به نظرشان تاریک است، کاری نمیشود کرد، نمیشود به اینها مسئولیت داد، مسئولیتهای اساسی و کلیدی داد.
🔹️تشرّع و متشرّع بودن. یکی از معیارهای مهم است.
🔹️اشتهار به پاکدستی، به صداقت یک معیار است.
🔹️سابقه سوء نداشته باشند، این یک معیار است.
🔹️نگرش ملی داشته باشند. یعنی غرق در مسائل جناحی و سیاسی و اینها نشوند، نگاه ملی به کشور داشته باشند.
🔹️اینها را با تحقیق [میشود فهمید]، البته کارآمدی را غالباً بعد از اشتغال به کار میشود فهمید، اما با تحقیق، با نگاه کردن به سوابق با شنیدن حرفها، میشود کارآكامدی را هم تشخیص داد.
👆 این معیارها باید رعایت بشود. هم رئیسجمهور محترم اینها را رعایت کنند، هم مجلس رعایت کند. یعنی یک مسئولیت مشترک شما دارید در انتخاب مسئولین کشور... اینها لازم است. به نظر من این مسئولیت بسیار مهمی است. هم بر عهده شماست هم بر عهده رئیسجمهور محترم است که این کار را انجام بدهند. انشاءالله یک مجموعهی هیئت وزیران خوبی، کارآمدی، به درد بخوری ،متدینی انقلابیای بیایند سر کار و بتوانند مسائل کشور را پیش ببرند. ۱۴۰۳/۴/۳۱
🖼 #بسته_خبری
💻 Farsi.Khamenei.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌مطلقا به قانون اقدام راهبردی عیبجویی وارد نیست
🎙رهبر معظم انقلاب؛
🔸️در چالشهای گوناگونی مجلس میتواند وزن سنگینی به دولت بدهد، دست دولت را پر کند، لذا حضور شما در مسائل سیاسی و بینالمللی و دیپلماسی مهم است. یک نمونه از کارهای خوب همین قانون اقدام راهبردی بود در مجلس قبل، که این یکی از کارهای بسیار خوب بود البته بعضیها اعتراض کردند و عیبجویی کردند، مطلقاً این عیب جویی وارد نیست، کار بسیار درستی بود.
🗒️@HamQalam
🔸️آیت الله عبدالکریم حق شناس از فقها و علمای برجسته اخلاق و عرفان در سال ۱۲۹۸ در تهران متولد شد، وی تحصیلات مقدماتی و ادبیات را در محضر آیت الله حاج شیخ محمدرضا تنكابنی فرا گرفت و عرفان را نیز از محضر آیت الله شاه آبادی تلمّذ كرد، ایشان در سال ۱۳۵۸ به منظور تلمذ از محضر اساتید برحسته فقه و اصول از تهران به قم هجرت می کنند، بعد از دریافت اجازه اجتهاد و با فوت شیخ محمد حسین زاهد تهرانی در سال ۱۳۷۳ به دستور آیت الله بروجردی برای حل مشکلات دینی و رسیدگی به امور شرعی مردم به تهران عزیمت می کنند، حضور در شهر علمی و معنوی قم، شاگردی فقها و علمای برجسته چون آیت الله خوانساری، آیت الله بروجردی و از همه مهم تر مصاحبت و هم نشینی با امام خمینی در جایگاه شاگردی، قلب و روح آیت الله حق شناس را به قم پیوند زده بود اما دستور آیت الله بروجردی تکلیف و وظیفه او را مشخص کرد و به قصد انجام تکلیف شرعی و دینی، قم را ترک کرد.
🔸️آیت الله حقشناس با وجود مشغله فراوان در امور شرعی و دروس حوزوی و تدریس كتب فنی از مسائل روز و سیاسی بی خبر نبودند و دقت خاصی داشتند.
با شروع جنگ تحمیلی، حضور در جبهه های جنگ را وظیفه خود دانست و برای کسب تکلیف به محضر امام خمینی رحمت الله علیه رسیدند و عرضه داشتند؛ "اگر وظیفه من رفتن به جبهه جنگ است، دستور بفرمائید به جبهه بروم"، امام با لحاظ ناتوانی جسمی آیت الله حق شناس و حضور موثر او در تهران در تهذیب نفس طلاب و جوانان و کسبه و رسیدگی به امور آنان، فرمودند؛ "جبهه تو همان مدرسه و مسجد است".
▫️به مناسبت سالروز رحلت آیت الله حق شناس
🗒️@HamQalam
🔻مدارا تا کجا
✍🏻طیبه زاهدی| پژوهشگر
🔴 جناب هادی سروش در پیامی سکانداران جامعه را موظف به مدارا با مردم و خصوصاً با جوانان و بالاخص در مسأله امر به معروف و نهی از منکر میدانند و این مسأله را سیره پیامبر گرامی اسلام(ص) و اهلبیت(ع) معرفی کردند و عدم مراعات این مسأله را باعث ایجاد لطمه در دین میدانند و بهبیان مواردی از سیره پیامبر اکرم(ص) و اهلبیت(ع) میپردازند. ایشان حتی مواردی از مدارای امامحسین(ع) را در جریان قیامشان برشمرده و معتقدند برای اینکه زندگی ما در جامعه عطر و بوی حسینی(ع) بگیرد باید به تأسی از ایشان اهل رفق و مدارا باشیم.
🔴 در پاسخ باید عرض کنیم که بله در بررسی سیره عملی پیامبر گرامی اسلام(ص) و اهلبیت(ع) در برخورد آن حضرات با مخالفان، باید گفت: با توجه به وظیفه اصلی آن بزرگواران مبنی بر هدایت جامعه بهسوی سعادت و کمال و ابلاغ پیام الهی، اصل اساسی حاکم بر رفتار آنها، بهخصوص پیامبر اسلام(ص)، اصل رحمت، محبت و شفقت بود؛ یعنی تا آنجا که ممکن بود، پیامبر مدارا مینمود و از خطاها چشمپوشی میکرد. اما وقتی مخالفان، اساس دعوت پیامبر(ص) و اصول تغییرناپذیر دین را هدف قرار میدادند و به اقدامات عملی در این راه دست میزدند دیگر مدارا و مسامحه جایی نداشت و این نوع برخورد همواره در راستای حفظ دین و هدایت مردم صورت میگرفت، همان گونه که امامحسین(ع) نیز هدف اصلی قیام خود را همین مسأله میدانستند و در این راه تسامح و تساهل به خود راه نداده و تا پای جان بر آن پافشاری کردند.
🔻جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمائید
https://rahamedia.net/?p=3998
🗒️@HamQalam