🔺️#نقد
اباحهگری ثمرهی تحلیلهای ناقص
🔴بارها در رابطه با تحلیلهای ناقص و تک بُعدی آسیبشناسی شده و خطر اینگونه تحلیلها مورد تذکر قرار گرفته است؛ اما همچنان برخی از افراد اصرار دارند نگاه ناقص خویش را به جریانهای مختلف تعمیم داده و نتیجهگیریهای سطحی کنند. جناب محمد سروش محلاتی با اشاره به جملاتی از شهید مطهری موضوع امربهمعروف و نهیازمنکر در اجتماع را به چالش کشیده و معتقد است امر و نهیهای جاهلانه آسیبی به مراتب بیشتر از امرونهی نکردن در پی دارد. او با تکیه بر کلام شهید مطهری، تأکید میکند که منکرات زیادی به واسطهی همین امرونهیهای ناصواب در اجتماع شکل گرفته که باید از آن اجتناب نمود. در نهایت او نتیجه میگیرد که وقتی روشِ درست این فریضه را نمیدانیم بهتر است انجامش ندهیم تا خسارت کمتری به دین و اخلاق وارد سازیم.
🔴ظاهر این کلام، بسیار منطقیست؛ مضافا بر اینکه ایشان از سخنان شهید مطهری برای تثبیت گفتههای خویش نیز مدد گرفته است.
جناب سروش محلاتی موضوع را بهگونهای تبیین کردهاند که مخاطب نهایتا به این نتیجه میرسد که چون روش نهی را نمیدانم پس بهتر است نهی نکنم! در واقع سروش خواسته یا ناخواسته نوعی سهلانگاری یا اباحهگری را به اعتقادِ مخاطب تزریق میکند؛ حال آنکه بهتر بود ایشان ادامهی کلام شهید مطهری را هم برای مخاطب میگفتند تا مخاطب تکلیفش با این فریضه روش شود.
🔴شهید مطهری اتفاقا برای دوری از این آسیب در ادامه میگوید:
«شاید شما بگوئید ما جاهلیم ، پس امربهمعروف و نهیازمنکر از ما ساقط شد! جواب شما را دادهاند.قرآن میفرماید: «لیهلک من هلک عن بینه و یحیی من حی عن بینه»
نمیدانم، نمیفهمم هم عذر شد؟! خدا عقل را برای چه آفریده است؟ برای اینکه بفهمی، موشکافی کنی، بروی کاوش کنی، تحقیق کنی. تو باید از آن کسانی باشی که نه تنها اوضاع زمان خودت را درک بکنی، بلکه باید آینده را هم بفهمی و درک بکنی».
یکی از الزامات تحلیل، تبیین دقیق مفاهیم است. چیزی که در متن سروش جایش خالی بود.
🔴مطهری روش امرونهیهای جاهلانه را نقد میکند؛ اما در ادامه بر اصل فریضه و انجامش تأکید میورزد؛ اما سروش به تفکیکِ میانِ عملکرد جاهلانه و عمل صحیحِ امرونهی اهتمامی نمیورزد. درست است که یک عالِم دینی باید با شجاعت تمام مقابلِ جاهلیت و افراطگرایی بایستد؛ اما همین عالِم دینی باید رسالتش را با تشویق مردم به انجامِ صحیحِ فرائض به اتمام رساند و کلامِ آخر اینکه نقد و آسیبشناسی روشها، نباید منجر به این شود که اصول و مبانی در سایه قرار گیرند.
✍🏻#زهرا_ابراهیمی| کارشناس اخلاق و تربیت
با #هم_قلم باشید👇
🗒️@HamQalam
فمنیسم و بی اعتنایی به رنج بشری در فلسطین
♨️فلسطینیانی که تحت قواعد اسرائیل قرار دارند و پذیرفتند در خاک اشغالی با آنان باشند، امروزه به صورت سیستمی تحت آزار و اذیت قرار دارند و یکی از مسائلی که به بهانه طوفانالاقصی مرور شد بحث دشواری و شکنجهوار بودن زندگی روزمره در فلسطین اشغالی در ایام "به اصطلاح" صلح است.
⁉️با مرور نقدها و نابسندگیها در اندیشه فمینیستی راجع به فلسطین، همیشه این سوال مطرح است که فلان رفتار، فمنیستی است یا زنانه. هم چنین در این تفکر، مرد فلسطینی در کنار مرد اسرائیلی، اشغالگر و ضد زن تلقی میشود حال آن که این دو اصلاً در وزان همدیگر نیستند و مشکلات درونزای جامعه فلسطین، هرچه باشد، قابل مقایسه با ظلم صهیونیستها نیست.
📌یکی از نقدهایی که خود کنشگران فمینیست اظهار میکنند این است که بعد از توافقات، دولتهای غربی با ظاهر کمکهای انسان دوستانه، جریانهای مبارز را هم سعی کردند با کمک مالی هدایت کنند و جریانهای فمینیست فلسطینی را در واقع سیاستزدایی کردند و به بیان دیگر این کمکهای اندک را منوط به از بین بردن تفکر مبارزه و ضدصهیونیستی دانستند تا جایی که حتی نامگذاری یک مدرسه به نام یک زن مبارز فلسطینی را تحمل نکردند و کسی حق نداشت در مورد اسرائیل نقد و بحثی داشته باشد.
📌مجموعه این موارد منجر به بازاندیشیهای جدی درباره فلسطین، از منظر علوم انسانی مختلف شده و باید ادامه داشته باشد و پژوهشگران ایرانی نیز باید در عرصه علمی، به بازاندیشی و طراحی دستگاههای مفهومی و اندیشههای زایی فکر کنند که اصیل و پویا باشد زیرا در وضعیت فعلی نظام سیاسی بین الملل، هیچ راه برون رفتی و نجاتی برای فلسطین وجود ندارد و ما شاهد انسداد یا بی اعتنایی نسبت به این رنج بشری هستیم.
✍🏻#دکتر_زهراداورپناه| عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده
با #هم_قلم باشید👇
🗒️@HamQalam
🔻خطای محاسباتی رژیم صهیونیستی در بیانات رهبر معظم انقلاب
این اولین باری نیست که رهبر انقلاب از خطای محاسباتی دشمنان سخن میگویند.
💢دهههای اول پس از پیروزی انقلاب بود که ایشان فرمودند: «بدبختی بشر آن وقتی است که همهی حقیقت را در مشاهدات و محسوسات خودش محدود و محصور کند... روی پول و آدم و ابزار و سیاست و تبلیغ و حمایتها حساب کردن، اجزای یک محاسبهی مادی است. همه نوع محاسبه را کردند، ولی آخر سر میبینید که در مشتشان هیچچیز نیست. این، حاکی از آن است که یک سلسله محاسبات و علل و عوامل و فعل و انفعالات هست که حواس انسان و در اغلب موارد، عقل مادّی انسان را به آنها راه نیست؛ آنها را دیدِ دیگری میتواند ببیند.» ۱۳۶۹/۰۶/۲۹
💢از این رو عمیقا باید باور داشت و فراموش نکرد که «محاسباتِ بظاهر محکمِ قویِ همهجانبهی دشمن کاملاً قابل شکست خوردن است... درست است که دشمن دستگاه اطّلاعاتیاش قوی است، دستگاه محاسباتیاش قوی است، نیروهای مسلّحش خوبند، پول هم که زیاد دارد، اینها همه به جای خود محفوظ، امّا کاملاً امکانپذیر است که انسان محاسبات او را به شکست دچار کند، مواجه کند با شکست. اگر عقلایی وارد بشویم و کار را رها نکنیم و دنبال کنیم، همهی تلاشهایی که دشمن میکند قابل شکست است» ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
💢دشمن در حقیقت فهم و تحلیل درستی از میزان و کیفیت قدرت ایران ندارد و در این زمینه دچار خطای محاسباتی جدی است: «اینها ایران را نمیشناسند، جوانان ایران را نمیشناسند، ملّت ایران را نمیشناسند، قدرت و توانایی و ابتکار و ارادهی ملّت ایران را هنوز نتوانستهاند درست بفهمند؛ این را ما باید به اینها بفهمانیم.» ۱۴۰۳/۰۸/۰۶
با #هم_قلم باشید👇
🗒️@HamQalam
#نقد
📌کفر به طاغوت لازمه ایمان است و آمریکا طاغوت اعظم است
«فمن یکفر بالطاغوت و یؤمن باللَّه فقداستمسک بالعروة الوثقی». این آیه شریفه، اعتصام به حبلاللَّه را برای ما معنا میکند. تمسک به حبلاللَّه چگونه است؟
با ایمان باللَّه و کفر به طاغوت.
کفر به طاغوت لازمه ایمان است و آمریکا طاغوت اعظم است زیرا آمریکا صهیونیسم را به وجود آورده است و آن را تأیید میکند.
رهبر انقلاب۱۳۹۸/۰۸/۱۲
با #هم_قلم باشید👇
🗒️@HamQalam
جلسه ای که جای ام یاسر در آن خالی بود
دیروز بعدازظهر، دانشگاه، نشست متفاوتی با مهمان عزیزی داشت؛
خانم سیده هدی موسوی خواهر شهید سید عباس موسوی (دبیرکل اسبق حزب الله لبنان)
قرار بود درباره ی بانوان مقاومت گفت و شنود کنیم.
اما سیده هدی، سخنرانی اش درباره ی خط رسانه ای دشمن بود.
برای ما از افکار مردم کوچه و بازار لبنان می گفت و از حال و هوای زینب گون بانوان مقاومت...
و یک جمله ی زیبا که قطعا عربی اش بلیغ تر است؛ رهبران مقاومت از رحم شهادت زاده می شوند!!!!
لحظه ای بی اختیار ، یاد ام یاسر افتادم، همسر سید عباس، همان که در همهی صحنههای زندگی اش حضور داشت. همیشه با او بود در عراق، زمان تحصیل در حوزه ی نجف، در بعلبک و در تمام روزهای پر حادثه ی شروع فعالیت حزب الله لبنان، حتی در لحظهی شهادتش و در محل شهادت.
ام یاسر همیشه با او بود، حتی وقت پرواز تنهایش نگذاشت.
حالا بعد پنجاه سال ، از رفتن سیدعباس و ام یاسر، حزب الله زنده است و همچنان خود را سربازی از سربازان حضرت روح الله می داند. الحق که مکتب خمینی شجره ی طیبه ای است اصلها ثابت و فرعها فی السماء .
الحمدلله
🌷اما جای ام یاسر دیروز خالی بود...
کاش می دانستیم حوزه علمیه خواهران بعلبک را چگونه بنیاد کرد؟
یا در تبلیغ های خانگی اش به روستاهای بعلبک چه می گفت؟
یا حالش در شبهایی که انتظار سید را میکشید چگونه بود؟
یا در گوش سید چه گفت که با او سفر کرد و خود را از رنج فراق رهانید...
باید عاشقانه زیستن را از او آموخت...
کاش ام یاسرها تعریف شوند...
روحشان شاد
✍🏻#سعیده_رحیمی
با #هم_قلم باشید👇
🗒️@HamQalam
💫زینب، زینت آفرینش
وقتی زاویه دید با امام همسو باشد،
وقتی خط فکری چهارچوب داشته باشد،
وقتی تکلیف در قالب تسلیم باشد،
در دورانی که محب امام بودن جرم است؛ یک زن تمام قد برای حمایت از امام زماناش میایستد و در رسوایی تاریخی کار هزار مرد میکند!
زمانی که نفس فناء در خدا باشد در معرکه ای که جان از جان می رود میگوید چیزی جز زیبایی ندیدم؛میشود زینب، زینت آفرینش.
✍🏻بانوی طلبه #لیلا_آشوری
با #هم_قلم باشید👇
🗒️@HamQalam
💫یا زینب تو آمدی تا..
یا زینب(س) تو آمدی تا تفسیر کننده همه زیبایی ها، صبر و نیکی ها باشی
تو آمدی تا زینت بخش پدر باشی، در زمانه ای که زینتها جور دیگر تفسیر و محاسبه می شد.
یا زینب(س) تو آمدی تا همراهی برای حسین زمانت باشی و در پس پرده فریب زمانه، نیرنگ ها را بشویی و قلب ها را جلا دهی
یا زینب(س) تو آمدی تا غبار غفلت ها را از چشمان زمانه کنار زنی و در گوش تاریخ بخوانی از استقامت، صلابت و پابداری
یا زینب(س) تو آمدی تا تفسیر «ما رأیت الا جمیلا» باشی
✍️بانوی طلبه#خدیجهمحمدجانی
با #هم_قلم باشید👇
🗒️@HamQalam
بانوان جهادگر زینبی
💢سومین یا چهارمین فرزند علی ابنابیطالب(ع) وفاطمه زهرا(س) هست. در۵ جمادی الاول در شهر مدینه و سرزمین حجاز به دنیا آمد. بعداز وقایع خونین کربلا ام المصائب لقب گرفت. همسرش عبدالله ابن جعفر ابنابیطالب بود. ازخود فرزندانی به نام های علی، جعفر، عون اکبر، ام کلثوم به یادگارگذاشت. خواهر بزرگوار بزرگ مردانی ازجمله حسن و حسین وعباس ابن علی(ع) بود. ام کلثوم دختر امیرالمؤمنین خواهربزرگوارشان وزین العابدین (ع) برادرزاده گرامیشان بودند. به او زینت پدر هم می گفتند. این نام مبارک راجدش محمد برگزید و آن را به وحی الهی نسبت داد. زینب کبری هم صدایش میزدند تا از خواهر کوچکترش ام کلثوم یا زینب صغری شناخته شود. درواقعه کربلا قهرمان کربلا شناخته شد. القاب دیگر ايشان عالمه غیرمعلمه شقیقة الحسین طاهره وام یتیما بود. مانند مادری همدل ومهربان ازامام زینالعابدین(ع) پرستاری کرد. خطبه رسا و غرایش درمجلس يزيد پایه های حکومت یزیدیان را سست و در هم شکست ونابود ساخت. بعداز شهادت امام حسین (ع) اسیر شد و بعداز اسارت به برپایی مراسم عزا پرداخت سپس ازمدینه به دمشق سفرکرد و در ۱۵رجب ۶۲هجری قمری درشهر قاهره و دمشق به خاک سپرده شد.
💢در عصر کنونی درگذر سالها پیش، بانوان طلبه به یاد بانوی صبر و استقامت دردوران همه گیری کرونا وپسا کرونا به مانند پرستار و بهیاری دلسوز و یاور از خودگذشتی کردند و ایثار وفاداری را در پرستاری و تغسیل بیماران کرونایی و اموات معنا کردند و این امری بزرگ در ترویج دین مبین اسلام بود که عملکردی روشن وخیرخواهانه ای داشت، معنای فضیلت و کرامات انسانی را زنده کرد و انقلابی بس بزرگ را به راه انداخت وبه دنبالهی خود ارزشها ومفاهیم دینی واسلامی وانسانی رانمود وارزشمند ساخت.
ولادت باسعادت اسوهی صبر و مقاومت
حضرت زینب کبری سلام الله علیها وروز پرستار بر بانوان پرستار ایران زمین مبارک وتهنیت باد.
✍🏻بانوی طلبه#افسانه_شریعتی
با #هم_قلم باشید👇
🗒️@HamQalam
جامهپوشان نور، پرچمداران حمایت و حضور
💢 دیگر رمقی بر پلکهای خوابزده و پیکرهای بهستوهآمده نماندهبود؛ شیفتها از پی هم میآمدند و بیدرنگ جای خود را به دیگری میدادند بدون آنکه سهمی برای فراغت و آرمیدن قائل باشند! ساعتها محبوس ماندن در خفقان ماسک و گان و حفاظت پزشکی، بر خستگی و شدت کار افزودهبود. اوج یأس و ناامیدی آنجا رقم میخورد که پرستاری، همهی توان خود را در این جنگ طاقتفرسا به میدان آوردهبود و از جسم و روحش مایه میگذاشت تا نحوست آن ویروس، شمع خانهای را خاموش و اهلش را داغدار نکند اما در آخر، او بود که مغلوب میدان میشد و نجات از این مهلکه را چون سرابی میدید که هرچه به سمتش پیش برود، دورتر خواهدشد!
▪️پژمردگی اش، از دلِ تنگِ شکستهای حکایت میکرد که مجالی برای دیدن عزیزانش نیافتهبود، از دیدارهای کهنهای که قرار نبود به همین زودیها تازه شوند!
▪️ چشمان خونبارش از پر کشیدن همرزمانش خبر میداد و راه سخت پیشرو که مرد میدان میطلبید و بیرحمانه رجز میخواند!
▫️ در این بحبوحهی جانفرسا، مجاهدانی ملبس به جامههای نور و تربیتیافتگان مکتب علوی به تأسّی از مولایشان، به این رزمگاه قدم نهادند، با رزمجامهی سپیدِ ناجیانِ این عرصه، همرنگ شدند و علیگونه، به دستگیری از جسم ملول بیماران و جان درماندهی پرستاران پرداختند؛ با تغسیل و تکفین درگذشتگان، رسم برادری و مسلمانی ادا کردند و تسکین قلبهای پر درد بازماندگان شدند.
♨️ آری! سالهاست که دیگر جدیت و اهتمام روحانیت به زدودن غم و اندوه مردمانشان چه در میانهی کارزار با دشمن و چه در کشاکش رویایی با سیل و زلزله و فقر و کرونا بر کسی پوشیده نبوده و انکار پذیر نیست چون شاگردان خلف معارف اهلبیت( علیهمالسلام)، ثابت کردهاند که عاملانِ حقیقی این مکتباند و در گیرودار محنت روزگار، هیچگاه حمايت و همراهی خود را از مردمانشان دریغ نخواهندکرد.
✍🏻#باسط
با #هم_قلم باشید👇
🗒️@HamQalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مذاکره یعنی کوتاه آمدن.
ما اینجا دو طرف داریم.
یکی ایران که هرگز از موضع ذاتیاش یعنی مقابله با استکبار کوتاه نمیآید
و دیگری آمریکا که هرگز از خباثت و سلطهجوییاش کوتاه نمیآید.
پس مذاکره بی معناست!
✍🏻#زهرا_ابراهیمی
با #هم_قلم باشید👇
🗒️@HamQalam
🔻عظمت زنانه
💢حضرت زینب نمونه کامل زن مسلمان است که در بزرگترین واقعه تاریخ، ادامه بزرگترین انسان تاریخ ساز می شود، او ادامه حسین است.
در بزم یزیدیان مایه افشای حقایقی شد که در بی اثر کردن خباثتهای استکبار نظیر ندارد چراکه با سخنان او بود که ورق تاریخ برگشت. او خود حماسهای بود در ادامه حماسهی حسین و تا قلب تاریخ پیش رفت و به اعماق جانها نفوذ کرد و در برابر صدای ظالمانهی یزید فریاد برآورد "و لله العزت و لرسوله و للمومنین" هنوز صدای فریاد رسای زینب در گوش جهانیان طنینانداز است. امروز این صدا از حنجرهی زنان مظلوم اما مقتدر عالم شنیده میشود.
او اگرچه شاهد سختترین مصائب شد اما هرگز به پروردگار عالم عرض نکرد که پروردگارا! مرا نجات بده. بلکه در روز عاشورا عرض کرد: پروردگارا! از ما قبول کن.
💢"عظمت زنانه، یعنی این؛ یعنی مخلوطی از شور و عاطفهی انسانی، که در هیچ مردی نمیتوان این عاطفهی شورانگیز را سراغ داد؛ همراه با متانت شخصیت و استواری روح که همهی حوادث بزرگ و خطیر را در خود هضم می کند و روی آتشهای گداخته، شجاعانه قدم می گذارد و عبور میکند؛ در عین حال، درس میدهد و مردم را آگاهی میبخشد؛ ... اسلام زن را به این طرف سوق می دهد. ۱۳۸۴/۰۳/۲۵
این الگو نشان داد که زن در حاشیه تاریخ نیست زن در متن حوادث مهم تاریخی قرار دارد و این عالم است که حول محور او میچرخد نه او حول محور دیگری.
💢و در پایان " اگر جامعه اسلامی بتواند زنان را با الگوی اسلامی تربیت کند - یعنی الگوی زهرایی، الگوی زینبی، زنان بزرگ، زنان باعظمت، زنانی که می توانند دنیا و تاریخی را تحت تأثیر خود قرار دهند – آن وقت زن به مقام شامخِ حقیقی خود نائل آمده است...". ۳۰ مهر ۱۳۷۶، بیانات در دیدار جمعی از بانوان)
✍#زينب_نجیب
با #هم_قلم باشید👇
🗒️@HamQalam
هم قلم
🔻ملتزم بودن به واجب شرعی و قانونی، در محیط اجتماع، اختیاری نیست.
گشت ارشاد آری یا خیر؟
حجاب امری اختیاری یا اجباری؟
🔴جناب محمد علی ایازی در یادداشتی مدعی شده است که مراجع قم و نجف با حجاب اجباری و گشت ارشاد و قوانین تنبیهی در برخورد با بی حجابی مخالف اند و این مساله اختیاری بوده برای ملزم شدن به آن باید کار فرهنگی کرد.
🔴در پاسخ عرض می کنیم که اولا جناب ایازی آیا مراجع قم و نجف "امر به معروف و نهی از منکر" را یک واجب عینی می دانند یا خیر؟
ثانیا آیا بی حجابی در جامعه اسلامی منکر است یا نه؟
همه می دانیم که حجاب یک واجب شرعی و قانونی است منتهای مراتب اینکه برخی اشکال کرده اند که نباید در عمل به واجب، اجباری از سوی حکومت باشد از جهتی درست است و آن عدم اجبار در انجام واجب در حریم خصوصی است. اما اگر در جامعه اسلامی شخصي ارتکاب منکر را وارد در عرصه عمومی اجتماع کرد باید با او برخورد شود، تا تبعات کار او به بقیه جامعه سرایت نکند و این مساله علاوه بر اینکه برعهده تک تک افراد جامعه است به صورت جدی تر بر عهده حکومت اسلامی است و در این مساله یعنی فریضه "امر به معروف و نهی از منکر" ؛که البته آداب خود را دارد؛ هیچ از علما اختلافی ندارند و معتقدند که شارع اسلام مسلمانان را موظف به جلوگیری از اشاعه حرام در جامعه کرده است چه این حرام شراب خواری باشد چه اعمال منافی عفت و چه بی حجابی.
🔴امر به معروف و نهی از منکر در مرتبه عملی به عهده حکومت اسلامی است و گشت ارشاد مصداق بارزی از ان در مساله حجاب و مقابله با بی بند و باری است. بله در مساله حجاب و عفت عمومی ما نیاز به کار فرهنگی و اموزش داریم منتها این به آن معنا نیست که به بهانه درونی کردن احکام دست از قوانین برداشته با متخلف برخورد نکنیم. اگر اینگونه باشد باید همه قوانین از جامعه برچیده شود چرا که ما معتقدیم باید مردم به اختیار و با درک و فهم صحیح به آن ملزم شوند و اجبار، صلاح کار نیست در حالی که این کار جامعه را دچار هرج و مرج کرده و قطعا عده ای از این شرایط سوء استفاده می کنند.
🔴همانگونه که ما در همه ی قوانین، افراد جامعه را ملزم به اجرا می کنیم در بحث قانون حجاب هم باید این شرایط وجود داشته باشد و این مساله مساله ای کاملا روشن است. چناچه در همه جوامع برخورد قانونی به نوع پوشش و حدود آن وجود دارد چه جوامع اسلامی چه غیر اسلامی. منتها بنا به فرموده مقام معظم رهبری "حفظه الله تعالی" اینکه عده ای مغرضانه و همسو با دشمنان داخلی و خارجی، در شرایط حساس کنونی، این مساله را تبدیل به یک چالش کرده، برای آن برنامه ریزی کرده و نقشه کشیده اند، جای تامل است.
✍🏻#طیبه_زاهدی|استاد جامعه الزهرا قم
با #هم_قلم باشید👇
🗒️@HamQalam
🔻دفاع از ولایت را به تأسی از حضرت زینب سلامالله داشته باشیم
🔸️حضرت زینبکبری سلاماللهعلیها، به سبب برخورداری از فضائل و ویژگیهای والای انسانی یکی از شخصیتهای برجسته در طول تاریخ اسلام و الگوی منحصر به فرد برای همه زنان در مبارزه با طاغوت است. یکی از ویژگیهای خاص آن حضرت، عالمه بودن است. همانگونه که امام سجاد علیهالسلام در باره مقام علمی ایشان میفرمایند: «اَنتِ بحمدالله عالمه بلا معلمه، فهمه غیر مفهمه: شکر خدا ای عمه که دانشمندی هستی بدون این که از شخصی تعلیم ببینی و فهیم هستی بدون این که شخصی آن را به شما یاد بدهد»، این بدان معناست که همه علم خانم زینب کبری، ذاتیست و اکتسابی نیست.
🔸️حضرت زینبکبری سلاماللهعلیها در مقابل خداوند متعال اوج تواضع و خشوع را داشتند و تهجد و شبزندهداری ایشان یکی دیگر از ویژگیهای، این بزرگ بانوست؛ حضرت زینب اسوه صبر و استقامت، نماد صبر جمیل در راه مقاومت و در راه حفظ دین خدا هستند. روز میلاد با سعادت حضرت زینب سلاماللهعلیها را روز پرستار نامیدند زیرا علاوه بر اینکه پرستار امام زمان خویش، امام سجاد علیهالسلام، بودهاند پرستاری دیگر مصیبتزدگان کربلا را برعهده داشتند در واقع حضرت زینب، پرستار و حافظ نهضت و انقلاب حسینی میباشند؛ با همه ناملایمات و سختیهایی که در این مسیر داشتهاند دست از رسالت مهم خویش برنداشتهاند.
🔸️ما بانوان طلبه نیز باید با پیروی از سیره زندگی حضرت زینب و با تأسی از ایشان، تکلیف خویش را در همه عرصهها، خصوصا عرصه دفاع از ولایت و تربیت نسل انقلابی با روحیه ایثار و مقاومت، ادا کنیم و در این راه استقامت داشته باشیم؛ طلاب و بانوان انقلابی باید همانند زینب سلاماللهعلیها، با بصیرت در عرصه انقلابیگری، حضور به موقع داشته باشند و با تبیینگری صحیح و صبر در این مسیر به یاری امام زمان عجلاللهتعالیفرجهالشریف، و مظلومان عالم برخیزند؛ و انشاءالله با الگوگرفتن از سیره فردی، اجتماعی و سیاسی حضرت زینب سلاماللهعلیها، قدمی در راه اعتلای اسلام برداریم.
✍🏻#سکینه_رضائیان|معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران زابل
با #هم_قلم باشید👇
🗒️@HamQalam
هم قلم
⁉️اسلام رحمانی؛ محبت یا سازش؟!
🔴اسلام رحمانی از آن واژههای جذابی است که مفهومی دوپهلو دارد؛ لذا به وقت بهکارگیری این واژه باید مفهوم آن را دقیق و عمیق تبیین کرد تا شائبهای ایجاد نگردد. برخی اسلام رحمانی را بهمعنای محبتِ تام به تمام موجوداتِ عالم دانسته و معتقدند اسلام چیزی جز رحمت نیست. این گروه حقِ هیچ نوع خشونتی را به رسمیت نمیشناسند.
آنچه این افراد نسبت به آن دقت ندارند این است که نگاه اسلام، محبتورزیدن به تمامی موجودات عالَم است اما به یک شرط؛ آنهم اینکه دشمنی در میان نباشد که اگر باشد محبت موضوعیتی ندارد.
🔴قرآن میفرماید: «لَا يَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ لَمْ يُقَاتِلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَلَمْ يُخْرِجُوكُمْ مِنْ دِيَارِكُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَيْهِمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ»
«خدا شما را از نیکی کردن و عدالت نسبت به کسانی که درکار دین با شما نجنگیدند و شما را از دیارتان بیرون نکردند باز نمی دارد؛ زیرا خدا عدالت پیشگان را دوست دارد».
در جای دیگر هم موضوع عدم سازش و نرمی با دشمنان را مطرح کرده و میفرماید:
«أَلَا تُقَاتِلُونَ قَوْمًا نَكَثُوا أَيْمَانَهُمْ وَهَمُّوا بِإِخْرَاجِ الرَّسُولِ وَهُمْ بَدَءُوكُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ ۚ أَتَخْشَوْنَهُمْ ۚ فَاللَّهُ أَحَقُّ أَنْ تَخْشَوْهُ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ»
«چرا و برای چه نمی جنگید؟ آن هم با گروهی که پیمان های خود را شکستند، و عزمشان را بر بیرون کردن پیامبر از وطنش جزم کردند و هم آنان بودند که نخستین بار با شما جنگیدند، آیا از آنان می ترسید؟! در صورتی که اگر مؤمن هستید، خدا سزاوارتر است که از او بترسید».
🔴محمدعلی ایازی به تازگی یادداشتی نوشته و اسلام رحمانی را خوانشی نواندیشانه از اسلام معرفی کرده است. ایشان نظریهی اسلام رحمانی را پاسخی در برابر تفسیرهای خشونتآمیز از اسلام دانستهاند. خوانش نواندیشانه از اسلام به خودی خود مذموم نیست به شرطی که با مبانی اسلامی در تضاد نباشد. چنانچه تفسیر اسلام رحمانی به سازش و نرمی با دشمن بیانجامد جز یک انحراف نیست.تکرار رحمانیت خدا در قرآن نباید توجیهی برای نادیدهگرفتن منتقم بودن خدا شود.اعتقاد به اسلام رحمانی نباید به سازش با دشمن ختم شود و اصول مبارزه و مقاومت در برابر دشمن را نادیده بگیرد.
🔴اسلام دین جامع و کامل است و توجه صرف به یک بعد منجر به بیتوجهی به سایر ابعاد میگردد. اسلام ترکیبی از رحمت و عدالت است. تفاسیر سطحی و ناقص از اسلام چه در جهت رحمانیت مطلق و چه در جهت خشونت مطلق هر دو مردود است. اسلام دین مبارزه با ظلم است. هر دیدگاهی که این بعد را زیرسوال ببرد مورد تأیید دین نیست. پس اگر مقصود از اسلام رحمانی، ندیدنِ بدیها و دشمنیهای دشمن است این تفکر نوعی انحراف است و روی دیگر سکهی لیبرالیسم!
📌آقای ایازی منظورتان از اسلامِ رحمانی کدام اسلام است؟!
اسلامِ مهربان با مظلوم
یا اسلامِ مهربان با ظالم؟!
✍🏻#زهرا_ابراهیمی|استاد حوزه و کارشناس اخلاق و تربیت
با #هم_قلم باشید👇
🗒️@HamQalam