eitaa logo
هم قلم
470 دنبال‌کننده
776 عکس
190 ویدیو
7 فایل
✍«قلم» راز گردهم‌آیی ما شد... زین پس بیشتر با کلمه‌ها، سطرهای نور و رحمت را رقم خواهیم زد. اینجا «هم‌قلم»هایی هستیم که قرار است «هم‌قدم» باورهای هم باشیم. 👈🏻ادمین کانال @Hosseyni_970
مشاهده در ایتا
دانلود
🕊 ظلم، دیگر چه باید بر سر عدالت بیاورد تا باور کنید ظلم است؟! ظالم، دیگر چه باید بر سر مظلوم بیاورد تا یقین بیاورید که ظالم است؟! حق چگونه در برابرِ باطل صف‌آرایی کند تا ایمان بیاورید که هر روز عاشوراست؟! غزه چه کم از کربلا دارد وقتی بدن‌ها همه ارباً اربا می‌شود؟! ✍🏻 🗒️@HamQalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣 آموزش معارف دینی به بانوان آرایشگر منطقه پردیسان قم به همت مدرسه علمیه خواهران آیت الله ایروانی و بسیج اصناف برگزار شد. 🔸️کاری ارزشمند از مسئولی دغدغه‌مند(مدیر مدرسه)، این خصلت جهادگران انقلابی است که چون چشمه ای خروشان در تمام مسیرهای زندگی بشری ساری و جاری گردند و روح اسلامی را نفسی تازه بخشد. 🗒️@HamQalam
🔻ولایت فقیه مصداقی اصلح از روات حدیث ✍🏻معصومه پازکی|پژوهشگر 🔴اَمَّا الْحَوادِثُ الْواقِعَةُ فَارْجِعوُا فیها اِلی رُواةِ حَدیثِنا، فَاِنَّهُمْ حُجَّتی عَلَیْکُمْ وَاَنَا حُجَّةُ اللّهِ عَلَیْهِمْ». امّا در رویدادهای زمانه، به راویان حدیث ما رجوع کنید. آنان، حجت من بر شمایند و من، حجّت خدا بر آنانم. این روایت را جناب صدوق در کتاب "کمال الدین" و بعد شیخ طوسی در کتاب "الغیبه" نقل نموده اند . 🔴چندی پیش هادی سروش، استاد حوزه در جماران به نقل از امام خمینی(ره) با استناد به کتاب "ولایت فقیه" بدون ذکر سند، این روایت را مورد قبول ندانسته و محل تامل میداند. و علاوه بر آن، تاکید دارند بر اینکه مراد از راویان احادیث، هر فقیهی از فقیهان شیعه است نه اینکه "راویان حدیث" منحصر در یک فرد باشد. هر چه جستجو کردم ادعای این روشنفکر دینی را در کتاب ولایت فقیه نیافتم بلکه آنچه با مطالعه این کتاب محرز گردید، نقض ادعای هادی سروش است که در ادامه می خوانیم. 🔴امام خمینی (ره) در کتاب "ولایت فقیه، حکومت اسلامی" مستند و دقیق به این روایت(توقیع امام زمان در پاسخ به نامه محمد بن عثمان العمری) پرداخته و مفصلا آن را توضیح داده و اتفاقا در عباراتی "رواه حدیث" را ناظر به ولایت فقیه در عرصه های اجتماعی تبیین و تشریح می کند. ادامه👇👇👇
🔴"حجت خدا" یعنی چه؟ شـما ازکلمـۀ "حجه الله" چه می فهمید؟ آیا حجت یعنی همان که می گویم خبر واحد "حجت" است؟ یا زراره روایتی نقل کرد و "حجت" است؟ اینکه می گویند "ولی امر" حجت خداست، آیا در مسائل شرعیه حجت است که برای ما مسئله بگوید؟ اگر رسول اکرم صلوات الله علیه و آله فرموده بود که من میروم، و امیر المؤمنین(ع) حجت من بر شـماست، شـما از این میفهمیدید که حضرت رفتند،کارها همه تعطیل شد فقط مسئله گویی مانده که آن هم به حضرت امیر علیه السلام واگذار شده است؟ یا اینکه "حجه الله" یعنی همانطور که حضرت رسول اکرم(ص) حجت است و مرجع تمام مردم، خدا او را تعیین کرده تا در همه کارها به او رجوع کنند فقها هم مسئول امور و مرجع عام توده های مردم هستند؟ "حجت الّله" کسـی است که خداونـد او را براي انجام اموري قرار داده است، و تمام کارها، افعال و اقوال او حجت بر مسـلمین است. اگرکسـی تخلف کرد، بر او احتجـاج (و اقـامه برهانو دعوي) خواهـدشـد. اگر امر کرد که کاري انجام دهیـد، حـدود را اینطورجاري کنیـد، غنایم، زکات و صـدقات را به چنین مصارفی برسانیـد و شـما تخلف کردیـد،خداونـد در روز قیامت برشـما احتجاج میکند. اگر با وجودحجت براي حل و فصل امور دستگاه ظلم رجوع کردید، خداوند در روز قیامت برشما احتجاج خواهدکرد که من براي شـما حجت قرار دادم،چرا به ظلمه و دسـتگاه قضایی ستمگران مراجعه کردید.(۱) 🔴امام در کتاب کذایی اشاره می کنند که مراد از "حوادث واقعه" فقط احکام شرعی و فتاوا نیست تا هر فقیهی پاسخگوی آن باشد بلکه همه پیشامدهای اجتماعی و گرفتاری های است که برای مردم و مسلمین روی می دهد که حاکم اجتماعی فقیه و عادل و باکفایت در راس اجتماع باید پاسخگویی آن باشد، بر این اساس ولایت فقیه مصداقی اصلح از روات حدیث است. ۱- سید روح الله موسوی خمینی، ولایت فقیه حکومت اسلامی، ص ۸۰- ۸۱ 🗒️@HamQalam
لزوم تحدید قواعد امنیتی اسرائیل، پاسخ معتبر و بازدارنده است نه صبر راهبردی! 🔻ایران و ترسیم خطوط قرمز جدید در چهارچوب انتقام 🔴در شرایطی که ایران در حال طرح‌ریزی عملیات انتقام است، دو خط بین‌المللی و داخلی با هدف فشار سیاسی بر ایران و توقف حمله پیگیری می‌گردد: در ساحت بین‌الملل، بیانیه ناگهانی مشترک آمریکا، مصر و قطر با محوریت آتش‌بس در غزه! کشورهای مصر، قطر و آمریکا به عنوان میانجی‌گران مذاکرات آتش‌بس میان حماس و اسرائیل در بیانیه مشترکی خواستار تسریع در امضای توافق آتش‌بس و آزادی اسرا شدند. در این بیانیه آمده‌است: اکنون زمان آن فرا رسیده‌است که فوراً به درد و رنج ساکنان نوار غزه، گروگان‌ها و خانواده‌های آنها پایان دهیم، زمان امضای توافق آتش بس و آزادی گروگان‌ها و بازداشت شدگان فرا رسیده‌است. در این بخش همزمانی بیانیه با وعده انتقام ایران جای سوال بسیار دارد!!! 🔴در داخل نیز برخی با ادعای کذب اختلاف دولت و نیروهای مسلح در پی آن هستند تا حمله ایران را بازی در استراتژی نتانیاهو، ورود به بحران به دلیل ترور یک فرد غیرایرانی و *تله تنش* تعبیر کنند! اما در برابر این پیش‌فرض‌های غلط باید تصریح کرد لزوم این پاسخ تاکتیکی به جهت نقض حاکمیت، تامین و حفظ بازدارندگی قطعی است. تنها راه تحدید قواعد جدید امنیتی اسرائیل نیز پاسخ معتبر و بازدارنده است نه صبر راهبردی! صبر و عدم پاسخ به معنای قبول تکرار جنایات اسرائیل و تشدید جنگ است و تاثیری نیز بر مذاکرات آتش‌بس در ۱۵ آگوست ندارد. چرا که جنایت شب گذشته ارتش اسرائیل در بمباران مدرسه‌ی محله‌الدرج در مرکز شهر غزه که بیش از ۱۰۰ شهید و ده زخمی بر جای گذاشت اثبات می‌کند این رژیم به هیچ قواعد حقوق بشری ملزم نیست و ایجاد خطای شناختی و انصراف از خونخواهی تنها بر گستره جنایات آن می افزاید. 🔴اما در برابر جنگ روانی برخی افراد و رسانه‌ها در داخل کشور نیز باید اذعان داشت، اتخاذ تصمیمات راهبردی کلان نظامی و طرح‌ریزی اینگونه عملیات بالاتر از حدود و اختیارات افراد است و تصمیم با شوراهای بالادستی است! و با توجه به تاکید رهبر انقلاب و رییس جمهور به پاسخ ایران ادعای اختلاف دکتر پزشکیان و قوای نظامی تاکتیک روانی سیاست بازان با هدف مقصرتراشی است تا بتوانند پاسخ ایران را تقلیل دهند. با توجه به موارد فوق می‌توان پاسخ ایران به ترور هنیه را نه تنها در چهارچوب انتقام بلکه ترمیم و ترسیم خطوط جدید قرمز و در راهبرد توازن قدرت و وحشت در منطقه تفسیر کرد که این پاسخ نه تنها منجر به جنگ فراگیر بلکه با هدف ایجاد بازدارندگی طولانی واجب به نظر می‌رسد. ✍️ 🗒️@HamQalam
تلخی 💣زمین دارد تلخترین روزهای عمرش را میگذراند‌.طوری که تنها دلخوشی این روزهایش این امید است که پایان شب سیه، سپید است و این چنین تاریکترین روزها وشبها سپری می شود روزها و شب‌هایی که انگار نه آدم که آدمیت هبوط کرده و شیطان بررکاب انسان و انسانیت! سوار شده و با تمام خود بر علیه تمام خوبی‌ها، قیام کرده‌ و مرگ بر رسانه آن گاه که صدای کودکان قطعه قطعه را به گوش جهانیان نمی‌رساند. مرگ بر اینستاگرام. مرگ بر توییتر. مرگ بر تیک تاک‌. مرگ بر هرکس که دردش نمی آید از این همه ظلم و مرده باد انسانی که این چنین در سکوت و ظلمت،نشسته و خالی از قیام، به اجساد قطعه قطعه و اربا اربای در نماز فرزندان و زنان و بچه‌های فلسطینی! نظاره میکند و دلش به شعله المپیکی روشن است که انگار آمده تا نظرها را به خود جلب کند و لالایی باشد برای به ظاهر انسانهایی که همیشه در خوابند و این روزها بیشتر از همیشه. 💣کاش هرگز موشکی درکار نبود که کودک بکشد‌.کاش هوش مصنوعی دل داشت و دلش نمی آمد زنان و کودکان را بکشد. کاش چشم داشت و معراج نماز مدرسه تا عرش را میدید تا دلش نمی آمد با بمب و موشک، همه را فر‌و بریزد. کاش حس داشت و درد می‌فهمید‌‌. کاش مادر بود و دلش نمی‌آمد با هیچ کودکی چنین کند‌. کاش کسی ما را از کابوس این روزها بیدار کند‌. کاش درد‌، منحصر در این میشد و نه درد بی‌دردی آدمهایی که کودکان فلسطین را هیچ می‌پندارند. این روزها زندگی عجیب کاممان را زهر کرده است. درود بر فلسطین و شکوه مردانگی مردان و زنان و کودکانش و مرگ بر هرکه نام انسان دارد و بی درد است از درد. ✍🏻 🗒️@HamQalam
🔻آرام نگیرید، ساکت نمانید؛ کار مهم است 🎙رهبر معظم انقلاب 📌مسئله‌ی غزّه، همچنان مسئله‌ی اوّل دنیای اسلام است. آنچه من درباره‌ی مسائل خارجی و فعّالیّت حوزه‌ی دیپلماسی و مانند اینها برای مجلس عرض کردم، یکی از مصادیقش، همین مسئله‌ی غزّه است؛ آرام نگیرید، ساکت نمانید؛ کار مهم است. الان درست است که با گذشت ماه‌ها، آن شور اوّلیّه در خیلی از افراد نیست، امّا حقیقت امر این است که همان اهمّیّت روزهای اوّل، امروز وجود دارد، بلکه بیشتر. قدرت مقاومت روزبه‌روز بیشتر خودش را دارد نشان میدهد. 📌یک دستگاه باعظمت نظامی و سیاسی و اقتصادی مثل آمریکا، پشت سر رژیم غاصب صهیونیست دارند با یک گروه مقاومت میجنگند، نتوانستند اینها را به زانو دربیاورند؛ چون حماس را نمیتوانند به زانو دربیاورند، چون مقاومت را نمیتوانند به زانو دربیاورند، دقّ دلی‌شان را روی مردم خالی میکنند، بمب‌ها را روی سر مردم، مدرسه، بیمارستان، کودک و زن میریزند؛ نهایت جنایت و سَبُعیّت دارد جلوی چشم مردم دنیا انجام میگیرد؛ مردم دنیا هم در واقع دیگر حالا دارند قضاوت میکنند علیه رژیم غاصب خبیث. مسئله تمام نشده؛ مسئله همچنان ادامه دارد؛ فعّال باشید ان‌شاء‌الله.۱۴۰۳/۰۴/۱۳ 🗒️@HamQalam
بارخدایا؛ ای صاحب عزت، تو خود صاحب کعبه بودی و حافظ آن در برابر سپاه ابرهه و پرندگان ابابیل را مامور نابودی شان قراردادی و عزت پوشالی شان را بر سرشان خراب کردی ای صاحب قدرت، تو خود حاکم اصلی حکومت اسلامی هستی و حافظ آن، این بار پرندگان ابابیل را به دستان غیور مردان ایرانی‌مان بر سر اسرائیل کودک کش خراب کن و برای همیشه جامعه بشری را از وجود نحس و نامیمونش پاک کن. یا انیس القلوب، ای مهربان ترین مهربانان نائب امام زمان‌مان را بیش از پیش یاری فرما و بیش از پیش بر اقتدار رهبریش بر حکومت اسلامی بیافزایی. آمین 🗒️@HamQalam
🔻تحمیل در دینداری ✍🏻طیبه زاهدی| پژوهشگر 🔴هادی سروش در بیانی وظیفه انبیا و اولیا (ع) را تنها ابلاغ، خیرخواهی و وفای به پیمانهای الهی می داند و اذعان می کند که در سیره پیامبر گرامی اسلام(ص) و اهل بیت(ع) هیچ گونه تحمیلی در دینداری نبوده است. 🔴در پاسخ عرض میکنیم که بنابر آموزه های دین مبین اسلام مانند آیه "لا اکراه فی الدین" در انتخاب دین تحمیلی وجود ندارد، البته این عدم تحمیل به این معناست که اجبار و اکراه تکوینی نفی‌ شده است. یعنی خداوند متعال به‌ اجبار مکانیکی کسی را به‌سوی دین نمی‌کشد، اما این به این معنا نیست که از جهت تشریعی نیز کسی را مکلّف به دین‌داری و مسلمان شدن نکند، زیرا هدف از خلقت انسان و جن چیزی جز عبودیت آن‌ها نیست ﴿وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ﴾؛ و من جن و انس را نیافریدم مگر براى اینکه عبادتم کنند و این عبودیت تنها با پذیرش دین الهی محقق می‌شود. از طرفی در هر زمان، یک دین حق وجود دارد و معنای «لا اکراه» این نیست که در هر زمان، دین حق، متعدد است و هرکدام را خواستید می‌توانید انتخاب کنید. 🔴اما بعد از پذیرش دین، اسلام عمل به آموزه های دین را از مسلمانان خواسته است. بله ورود در حریم خصوصی افراد و رصد آن ها جایز نیست اما در مواردی هم شرع و هم قانون عمل به آموزه های دینی و الزامات قانونی را لازم می دانند و حتی وجود مقدس حضرات معصومین (ع) هم در آن مدارا و مسامحه را جایز نمی‌دانستند که از آن جمله می‌توان به گزینه‌های زیر اشاره کرد: ادامه👇👇👇
1️⃣انعطاف ناپذیری در برنامه‌های دینی؛ برنامه‌ها و تعالیم دینی انبیا اعم از عقاید، احکام و اخلاق که با ادله قطعی جزء دین شمرده می‌شوند به‌هیچ‌وجه قابل تسامح نیستند و به این بهانه که مورد پذیرش مردم نمی‌باشند و دردسرساز و مشکل آفرین هستند، نمی‌توان آنها را مورد مسامحه قرار داد. 2️⃣عدم تساهل در حدود الهی؛ از نظر اسلام، اقدام مخالفان اگر منافع شخصی انسان را به‌خطر اندازد و عفو و مدارا، ظلم‌پذیری و ذلّت نباشد، شایسته است انسان شیوه مدارا و تساهل در پیش بگیرد. اما اگر اقدام مخالفان در تعارض با حدود الهی باشد، چون انسانیّت انسان در گرو رعایت حقوق الهی می‌باشد، مسامحه جایی ندارد و باید به اقدام عملی روی آورد. مهم‌ترین اقدام عملی که در اسلام تأکید فراوانی بر آن شده «امر به معروف و نهی از منکر» است که دارای شروط و مراحلی است. اما کمترین ثمره آن نظارت عمومی و حراست از احکام و حدود الهی است. حضرت علی(ع) می‌فرماید: «مسلمانی که شکسته شدن حدود الهی را ببیند، اما واکنشی از خود نشان ندهد، مرده‌ای است بین زندگان.» مهم‌ترین وظیفه حکومت اسلامی و فلسفه تأسیس آن اجرای احکام و حدود الهی است. از این‌رو، برخورد قاطع پیامبر به‌عنوان حاکم اسلامی در صدر اسلام با متخلّفان را شاهدیم و در آیات قرآن نیز بر اجرای احکام و حدود الهی تأکید شده‌است؛ 3️⃣عدم تسامح در عدالت اجتماعی و حقوق مردم‌؛ مانند غارتگران اموال بیت المال و اخلالگران امنیت اجتماعی؛ هدف کلی ادیان الهی برقراری موازین عدالت اجتماعی است تا زمینه تکامل اخلاقی و معنوی همه افراد پدید آید. در مواردی که حقوق شخصی مطرح هستند، می‌توان تسامح نمود، اما جایی که عدالت اجتماعی و حقوق افراد دیگر مطرح است، تسامح در کار نیست و باید با قاطعیت برخورد نمود. 🗒️@HamQalam
🔻تأثیرِ وادادگیِ مردم در جنگ شناختی بر معاهده صلح تحمیلیِ دوران امام حسن مجتبی "علیه السلام" ✍مریم اشرفی گودرزی 🔴بیست و ششم ربیع الاول سال ۴۱ هجری قمری، سالروز صلح امام حسن مجتبی "علیه السلام" با معاویة بن ابی سفیان است. صلحی تحمیلی که به عنوان یک راهبرد حفاظتی از سوی امام مجتبی "علیه السلام" برای بقای اسلام و خنثی شدن توطئه معاویه مبنی بر حذف کامل نام و مرام پیامبر اعظم "صلوات الله علیه" رقم خورد و تصمیمی دشوار اما گریز ناپذیر را بر امام معصوم تحمیل نمود. 🔴جامعه مسلمین هنوز از ضربه ی خدعه آل ابی سفیان در صفین به خود نیامده بود و دستگاه یهودیانِ سازمان یافته در پیکره ی سفیانیها، با شدت و جدیت فضای جامعه را درگیر یک جنگ شناختیِ تمام عیار نموده بود و جامعه ی هدف در این منازعه، مردمِ بی ثبات کوفه بودند که سابقه شان گواه این بود که هیچ گاه نتوانسته اند بر تصمیمات درست و تبعیت از امام جامعه، راسخ باشند. کوفه، ملعبه ی دست منافقینی بود مانند ولید بن عقبه و اشعث بن قیس که به خوبی توانسته بودند در عین حال که حافظ منافع معاویه در این شهرِ پر آشوب باشند، پایگاه اجتماعی در میان مردم ایجاد نموده و پرده ای بر فعالیتهای منافقانه شان بپوشانند. 🔴امام حسن مجتبی "علیه السلام" نظر به وجود این از هم گسستگی از سویی باید یاران خویش را که مشتاق جهاد با معاویه بودند اجابت می نمودند و از سویی دیگر استعداد و اشتیاق مسلمین در جنگ جمل و صفین رو به افول نهاده و التهاب بر فضای جامعه مستولی شده بود. سپاهی که پدر بزرگوارشان، امیرالمؤمنین "علیه السلام" در نخیله گرد آورده بودند پس از شهادت ایشان بنای ناسازگاری و عذر تراشی نهادند و متفرق شدند و هنگامی که پس از نهیب امام حسن مجتبی در پی عزیمت معاویه به موصل و استقرار او در روستای مسکن، اندک نفراتی به قصد جهاد و همراهیِ امام گرد هم می آیند، دستگاه شایعه پردازِ معاویه قوی تر از قبل وارد عمل می شود. و از سویی دیگر برق سکه های معاویه کارِ خودش را می کند. 🔴عبیدالله بن عباس، فرمانده سپاه و عمو زاده ی امام، مردی است که فرزندانش به دست معاویه کشته شده اند اما در پی پیغامی از معاویه، وظیفه مسلمانی و شرافت هاشمیِ خود را به باد می دهد. متن پیام این است: "اگر به جانب ما بیایی، یک میلیون درهم به تو می‌دهیم؛ نصف آن نقد و نصف دیگرش در کوفه". و عبیدالله بن عباس، سپاه را وامی گذارد و به سوی دشمن می رود. قیس بن سعد عباده می ماند و لشگری از هم گسسته که شایعه ی کشته شدن قیس توسط نیروهای نفوذی و سازمان یافته معاویه منتشر می گردد و قبل از اینکه صلحی منعقد شده باشد، اخبار کذب صلح امام را گسترش داده اند. 🔴آن قدر معاویه در این جنگِ شناختی می تازد که حتی یارانِ نزدیک امام سردرگم می شوند و غفلت زده و مستأصل، امام را مذل المؤمنین خطاب می کنند! هیهات از اجتهاد به رأیِ علما و فقها و امان از کم بصیرتیِ خواص و زنهار از قدرتِ اغواگریِ شیاطین جن و انس! و محصول همه ی اینها می شود صلحی تحمیلی و نوشیدن جام زهر برای امامی که باید میان بقاء امت مسلمین و استحاله و هدمِ کامل آن یکی را برگزیند و استراتژی صلح، کار آمدترین و مدبرانه ترین، راهبردی است که می تواند فرصتی فراهم آورد که دروغها و خدعه های سفیانیان و مروانیان رخ بنماید و مسلمانان به وفاق بر حق دست یابند و قیامِ بیدارگرِ عاشورا در سال ۶۱ هجری در کربلا بر پا گردد. 🗒️@HamQalam
⁉️چرا باید مذهب را خواستار باشیم؟! 🔸️مذهب، انسان را از اسارت به حریت و از حریت به عبودیت و از عبودیت به رسالت، به حرکت، به نور و عمل، می‌رساند و او را در هستی قانونمند، قانونمند می‌سازد و پیش می‌برد. 🔻کتاب روش نقد جلد اول، عین صاد 🔸️نیاز ما به مذهب، با شناخت عمیق از خودمان و هستی، معنا می‌یابد وگرنه برای انسانی که خودش را نمی‌شناسد، از ضعف و فقر و عجز و جهل خود غفلت می‌کند! برای انسانی که استعدادهایش را نمی‌بیند و اندازه‌ی آنها را نمی‌یابد، مذهب معنایی ندارد، چون این انسان، اسیری است در بند خود یا خلق یا دنیا که متاسفانه این انسان با نشناختن خود، اسارتش را نمی‌فهمد. این انسان، برای خود حرکتی در جهت بالا را هرگز نمی‌طلبد برای انسانی که هستی را بی‌شعور می‌داند، برای حرکت‌هایش، توجهی به قوانین هستی نخواهد کرد. بنابراین برای او مذهب، بی‌معناست!! مذهب ضرورتی ندارد بلکه بالاتر مذهب مخالف شادی و لذت و رفاه می‌شود. 🔸️درحالیکه مذهب آمده است او را از اسارت به حریت بعد عبودیت و بعد رسالت برساند. مذهب آمده، او را به حرکت دربیاورد. مذهب آمده که با وحی‌ش با احکام و کتابش، انسان را از قوانین هستی آگاه کند تا او با این قوانین درگیر نشود، تا او با این هستی باشعور، به سمت سعادت حرکت کند. براستی در حقِ کلمه‌ی مذهب، اجحاف کرده‌ایم، اجحافی با دایره‌هایی که بر دور این مفهوم کشیده‌ایم و با آن دایره‌ها و حدها متاسفانه، شناخت درخوری به مردمِ تشنه‌ی وحی نداده‌ایم. 🗒️@HamQalam
🔻«زیارت عاشورا» بیانگر تقابل مراحل کفر با مراتب حق است ▪️سلام ها و لعن های زیارت عاشورا در بردارنده درس ها و عبرت های فراوانی است. در ابتدای زیارت عاشورا با سلام دادن بر حسین بن علی، نسب او را به رخ عالم می کشیم و او را نوه پیامبر، فرزند حضرت علی علیه السلام و حضرت زهرا سلام الله علیها معرفی می کنیم. ▪️در ادامه علاوه بر ادای احترام به امام، به تبیین عقیده خویش می پردازیم عقیده ای که به ارتباط امام با حق طلبان ختم می شود. ▪️و به دنبال آن با مخاطب قرار دادن کسانی که پایه گذار ظلم و جور بودند دشمنان امام را مورد لعن قرار می دهیم. ▪️از مهمترین گروههایی که در این زیارت مورد لعن قرار می گیرند کسانی هستند که امام را از مقام امامت جدا کرده و نهایتا ایشان را به شهادت رساندند. آنچه در این بخش از زیارت از اهمیت ویژه ای برخوردار است، بیان سلسله مراتب مقابله تمام کفر با تمام حق است؛ چه آنها که ظلم بر امام معصوم (علیه السلام) را روا داشتند و زمینه را برای فراهم شدن این وقایع فراهم کردند و چه آنها که سالها قبل در ماجرای سقیفه غصب خلافت و حکومت را رقم زدند. ▪️آری آن لعن و سلام ها گویی مبیّن تقابل مراحل کفر با مراتب حق است و نیز بازگو کننده استمرار لعن ها در طول زمانهای مختلف و تا روز قیامت…. ▪️زیارت عاشورا به وضوح نشان دهنده این امر است که دشمنان امام از هیچ تلاشی برای مقابله با ایشان فروگذار ننموده و از ابزارها و روش های مختلفی برای رسیدن به اهداف شوم خویش بهره بردند. گاهی امام و یارانش را تحت فشار اقتصادی قرار داده، گاهی روش مدیریتی امام را ناکارآمد جلوه می دادند، گاهی نیز با دشنام، توهین و دروغ بستن به امام به خیال خودشان جایگاه معنوی امام را تنزل می دادند و از همه اینها هدفی جز عزل امام از مقام حکومت و امامت نداشتند و نهایتا وقتی وجهه امام(ع) را در میان مردم از بین بردند به عنوان یک خارجی ایشان را به شهادت رساندند. ▪️شهادت ایشان اگرچه رسوائی سیاست اموی را تا روز قیامت رقم زد، اما همچنان ما را بیش از هزار سال است که از وجود ظاهری امام معصوم(عج) محروم نموده است. ▪️آنچه امروز در جامعه کنونی و در کشورهای مسلمان همچون فلسطین و غزه شاهد هستیم، پیش زمینه اش به کربلا و حتی قبل تر از آن به سقیفه باز می گردد. اینکه می گویند «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» نمایانگر این است که اگر دیروز حضرت زینب(س) با صبر خویش و روشنگری اش مقابل تحریف عاشورا قد علم نمودند، امروز نیز که زنان و کودکان ملتهای مسلمان تحت ظلم در حال تجربه جنایت های زورگویان زمانند، بر ماست که زینب گونه به رسوای ظلم بپردازیم. ✍ 🗒️@HamQalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌مرزبندی پیرو امام باید با اسلام سکولار و اسلام متحجر مرزبندی داشته باشد. اسلام ناب؛ متکی به کتاب و سنت است با فکر روشن و با آشنایی با زمان و مکان و نیازهای بالفعل انسان و جوامع بشری و با شناخت دشمن و با شیوه و متد علمی جا افتاده و تکمیل شده در حوزه علمیه از طریق استنباط به دست می آید. 🗒️@HamQalam
مگر دیدن کوله‌پشتی‌ها پشت شیشه‌ی مغازه‌ها گریه دارد؟! 🗒️@HamQalam
رهبری؛ انتخاب و انتقاد ✍🏻طیبه زاهدی|پژوهشگر اخلاق 🔴حجه الاسلام هادی سروش در بیانی رعایت حقوق بشر در جامعه را شرط اسلامی بودن جامعه می‌دانند حقوقی چون حق حیات، حق انتخاب دین، حق داشتن یک زندگی آبرومندانه و حق انتخاب حکمران، استیضاح و انتقاد از حاکمیت‌؛ اما در مورد حق چهارم ایشان به دو نکته اشاره می کنند اول اینکه ایشان بنا به فرموده امام (ره) معتقدند که حکمرانی فقیه در صورت همراه نبودن جمهور مورد مناقشه و اشکال است و از سوی دیگر امکان انتقاد از حاکمیت‌ را حق مسلم مردم می دانند. 🔴اما در مورد همراهی و اقبال جمهور به ولایت فقیه باید عرض کنیم که تعیین‏ رهبر در کشور ما به‏ عهده‏ خبرگان‏ منتخب‏ مردم‏ است‏. خبرگان‏ رهبری‏ درباره‏ همه‏ فقها واجد شرایط مذکور در اصول‏ پنجم‏ و یکصد و نهم‏ بررسی‏ و مشورت‏ می‏ کنند؛ هر گاه‏ یکی‏ از آنان‏ را اعلم‏ به‏ احکام‏ و موضوعات‏ فقهی‏ یا مسائل سیاسی‏ و اجتماعی‏ یا دارای‏ مقبولیت‏ عامه‏ یا واجد برجستگی‏ خاص‏ در یکی‏ از صفات‏ مذکور در اصل‏ یکصد و نهم‏ تشخیص‏ دهند او را به‏ رهبری‏ انتخاب‏ می‏ کنند و درغیر این‏ صورت‏ یکی‏ از آنان‏ را به‏ عنوان‏ رهبر انتخاب‏ و معرفی‏ می‏ نمایند. رهبر منتخب‏ خبرگان‏، ولایت‏ امر و همه‏ مسئولیت‏ های‏ ناشی‏ از آن‏ را بر عهده‏ خواهد داشت‏. رهبر در برابر قوانین‏ با سایر افراد کشور مساوی‏ است‏. ادامه👇👇👇
🔴اما در مورد حق انتقاد و نظارت بر مقام رهبری باید بگوییم که مجلس خبرگان مطابق اصول ۱۱۱ و ۱۰۸ قانون اساسی، دارای وظایف و اختیارات مهمی است، مانند انتخاب رهبری، عزل و برکناری رهبری، نظارت بر رهبری و تدوین مقررات مربوطه. در میان این وظایف و اختیارات، نظارت بر رهبری اهمیتی ویژه‌ دارد. این اهمیت به‌خصوص زمانی بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد که هرچند عناصر نظارت درونی -مانند تقوی و عدالت- برای تصدی رهبری و نیز بقای منصب رهبری در اصول پنجم و یکصدونهم ذکر شده، ولی شاید این شبهه که این نظارت درونی کفایت نکرده و باید به صورت سیستمی نظارت‌هایی از بیرون هم بر رهبری اعمال گردد، نیز گاهی بیان شود. 🔴نظام حقوق اساسی جمهوری اسلامی با مکانیسم‌های ذیل نظارت بر رهبری را تنظیم می‌نماید: - لزوم وجود و بقای شرایط و اوصاف در رهبری طبق اصل ۱۰۹ (نظارت درونی) بیان تساوی رهبری با مردم در برابر قانون در ذیل اصل ۱۰۷ قانون اساسی اطلاق امر به معروف و نهی از منکر و شمول آن به رهبری در اصل ۸ قانون اساسی اصل تساوی همگان در برابر قانون (اصل ۲۰) و برخورداری یکسان همه‌ی شهروندان بدون در نظر گرفتن امتیاز خاص (اصل ۱۹) قراردادن ابزارهای نظارتی در اختیار شهروندان، مانند اصل آزادی مطبوعات و رسانه‌های گروهی (اصل ۲۴ و ۱۷۵) و آزادی احزاب و تشکیلات سیاسی (اصل ۲۶) و تجمعات و راهپیمایی‌ها (اصل ۲۷) در چهارچوب‌های مقرر در قانون اساسی قراردادن مجلس خبرگان به عنوان ناظر بر رهبری در دو بخش بقای شرایط و اوصاف و نیز عملکرد رهبری در اصل ۱۰۸ قانون اساسی. 🔴رهبری بزرگوار نیز خوددر یکی از بیاناتشان خود به این موضوع اشاره کرده اند. ایشان می فرمایند: " هیچ‌کس فوق نظارت نیست. خودِ رهبری هم فوق نظارت نیست؛ چه برسد به دستگاههای مرتبط با رهبری. بنابراین همه باید نظارت شوند. نظارت بر کسانی که حکومت می‌کنند - چون حکومت به‌طور طبیعی به معنای تجمّع قدرت و ثروت است؛ یعنی اموال بیت‌المال و اقتدار اجتماعی و اقتدار سیاسی در دست بخشی از حکّام است - برای این که امانت به‌خرج دهند و سوء استفاده نکنند و نفسشان طغیان نکند، یک کار لازم و واجب است و باید هم باشد. (۷۹/۱۲/۹)" 🗒️@HamQalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️آیین رونمایی از دادخواست دادگاه شکایت از رژیم آمریکا با موضوع کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ با حضور شخصیت‌ها، پژوهشگران تاریخ و کارشناسان حقوقی برگزار شد. 🎙مهدیه شادمانی ♦️افتخار داشتم تا به نمایندگی از ملت ایران این دادخواست را علیه آمریکا قرائت نمایم. ♦️کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ به‌عنوان یک نقطه عطف در تاریخ معاصر ایران شناخته می‌شود. این کودتا با نام‌های مختلفی همچون کودتای ۲۸ مرداد یا کودتای آمریکایی-انگلیسی معرفی و به‌عنوان عملیاتی برنامه‌ریزی‌شده برای سرنگونی دولت مصدق و بازگرداندن قدرت به شاه ارزیابی می‌شود. سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی نظیر سیا (آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا) و ام آی۶ (سازمان اطلاعات مخفی بریتانیا) نقش کلیدی در این کودتا ایفا کردند. ♦️برخی از اثرات این کودتا: ۱.ساقط نمودن دولت قانونی ۲.ایجاد اختناق داخلی و سرکوب مردم و انقلابیون ۳.چپاول منابع نفت ایران توسط کنسرسیومی متشکل از آمریکا و متحدان غربی او ۴.تحمیل قانون کاپیتولاسیون ۵.تحمیل دکترین ( نیکسون) و ..... ♦️این دادخواست به استناد به قوانین حقوقی داخلی و نقض اصول و قواعد بین الملل ذیل است که برخی از این قوانین عبارتند از: ۱.قانون اقدامات متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۹۴ ۲.قانون مسئولیت مدنی مصوب ۱۳۰۷ ۳.نقض قواعد مربوط به حقوق بشر ۴.نقض اصل عدم مداخله در امور داخلی دولت ها و ...... 💢اولین دادگاه برابر با ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد. 🗒️@HamQalam
🔻چرا مردم به جای کمک به فقرا و یا کمک به هزینه ازدواج جوانان، برای زیارت اربعین و مناسک پیاده‌روی هزینه می کنند؟ ✍🏻زهرا ابراهیمی| کارشناس اخلاق و تربیت 🔴در نگاه اسلام انفاق و کمک به فقرا به عنوان حق اجتماعی مردم بسیار مورد سفارش قرار گرفته است تا جایی که انفاق های واجب و مستحبی چون زکات و خمس و صدقه در راستای همین هدف تعبیه شده است. از دیگر سو حب اهل البیت علیهم السلام با انگیزه قرار گرفتن در مسیر ایشان و باهدف استکمال از جمله ویژگی های شیعیان است. شیعیان به واسطه عزاداری و ز یارت قبور مطهر ائمه معصومین علیهم السلام ارادت خویش را بیان نموده و از ز یارت به عنوان ابزاری برای تهذیب و تطهیر قلب بهره می‌برند؛ در این بین زیارت اربعین به دلیل تأثیرات فراوان از اهمیت ویژه تری برخوردار است. 🔴امروزه دشمنان برای کم رنگ نمودن اعتقادات با ایجاد شبهاتی در صدد تضعیف این عقاید برمی آیند و در این مسیر یکی از شگردهای آنان این است که با تقابل و روبه‌روی هم قراردادن دو امر دینی و اعتقادی به بهانه دفاع از یکی، دیگری را زیر سؤال می‌برند. با توجه به آنچه گفته شد اصل این سؤال که بخواهیم زیارت اربعین را در مقابل کمک به فقرا قرار دهیم سؤال نادرستی است؛ چرا که هر یک از این امور در جایگاه خود الزام و ضروری و دارای اثرات متعدد است و نمیتوان بی دلیل یکی را فدای دیگری نمود. 🔴زیارت رفتن صرفا امر ظاهری و تشریفاتی نیست، اربعین نماد تمسک به عدالت خواهی است و عدالت به واسطه کمک به فقرا و نیازمندان محقق می شود؛ بنابراین اربعین نه تنها مانع کمک نیست که خود انگیزه ای برای یاری‌رسانی دیگران است. در حقیقت در دل همین امر مستحب امر الزامی چون کمک به فقرا نهفته است. 🔴نکته بعدی اینکه زیارت رفتن و توفیق یافتن بر اربعین در اکثر موارد مساوی است با رقیق شدن قلب انسان. وقتی انسان نسبت به اهل البیت علیهم السلام عشق می ورزد و در مسیر آنها قدم برمیدارد بُعد بینش و گرایش او تقویت می گردد. درواقع عواطف انسان به واسطه این عشق جهت می یابد. انسانی که برای امامش قدم در مسیر زیارت می گذارد قلبش پتانسیل مهربان تر شدن را پیدا می‌کند و همین ظرفیت روحی قدرت انفاق و بخشش را در وجود او گسترش می دهد. ترویج فرهنگ ایثار و گذشت از مهمترین کارکردهای زیارت اربعین است چرا که این مناسک به زائران یادآوری می کند که از منیت و خودخواهی بیرون آیند و قدم در مسیر دیگرخواهی یا انفاق بگذارند. 🗒️@HamQalam
مجلس خبرگان، موهبتی الهی‌ 💢 طی سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، مقام معظم رهبری بارها درباره اهمیت و جایگاه ویژه مجلس خبرگان سخن گفتند؛ وجود این مجلس را از ارکان نظام اسلامی خواندند( ۱۳۹۲/۱۲/۱۵) و آن را بالاترین سطح انتخاب( ۱۳۸۵/۰۹/۲۲) و پشتوانه عظیم نظام دانستند( ۱۳۸۵/۰۶/۰۹). ♨️ همچنین، گردهمایی و اجتماع علما و خبرگان دینی از سراسر کشور را به عنوان یکی از برکات وجود این مجلس معرفی کردند: درباره‌ی هویّت این مجلس، بنده وقتی فکر میکنم، میبینم این یک موهبت الهی بود که خدای متعال به نظام جمهوری اسلامی عطا کرد؛ مجلس خبرگان یک موهبت است از طرف پروردگار، چیز عظیمی است. اگرچه این مجلس برای هدف خاصّی است که تصریح شده در قانون اساسی لکن با قطع نظر از آن هدف هم، این مجلس خیلی حادثه‌ی بزرگی است؛ پدیده‌ای است. چرا؟ چون این یک مجموعه‌ای است از علما و صاحب‌نظران و خبرگان دینی و علمی از سراسر کشور که هر سال -حالا دو مرتبه، اگر اقتضا کند بیشتر- به‌مناسبت آن مسئولیّت، دُور یکدیگر جمع می‌شوند و ظرفیّت عظیمی را به وجود می‌آورند برای تبادل نظر، برای فکر کردن، برای هماهنگ شدن( ۱۳۹۵/۰۳/۰۶). 💢 ایشان در جایی دیگر، خبرگان رهبری را یکی از سرچشمه‌های نزول آرامش و انزال سکینه الهی دانستند: اهمّیّت مجلس و اعضای مجلس به‌نحوی است که انسان واقعاً احساس میکند که حضور شما در هرجایی ان‌شاءالله مایه‌ی برکت خواهد بود. مجلس خبرگان می‌تواند مظهر تام و تمام این انزال سکینه‌ی الهی باشد؛ چون این انزال سکینه‌ی الهی از نشانه‌های ایمان است: هُوَ الَّذی اَنزَلَ السَّکینَةَ فی قُلوبِ المُؤمِنینَ لِیَزدادوا ایمانًا مَعَ ایمانِهِم؛(۱) این سکینه‌ی الهی، مایه‌ی ازدیاد ایمان و مایه‌ی تقویت ایمان است. معنای سکینه هم آرامش در مقابل تلاطم است... مجلس خبرگان یکی از جاهایی است که می‌تواند منبع و منشأ یک چنین آرامشی باشد( ۱۳۹۴/۰۶/۱۲). ▫️به مناسبت نخستین جلسه مجلس خبرگان در سال ۱۳۶۲ شمسی. ✍🏻 🗒️@HamQalam
هدایت شده از آنتی سکولار
قرابت فکری مجمع محققین با فرقه شیرازی‌ها! ♨️ حزب سیاسی مجمع محققین و مدرسین که به دروغ، خود را به حوزه علمیه قم چسبانده است برای فوت پسر رئیس تشیع انگلیسی پیام تسلیت صادر کرد. ⭕️ در بخشی از این پیام آمده‌است: «این مصیبت را به آن مرجع عالیقدر! و دیگر وابستگان تسلیت می‌گوئیم» ♨️ موضوع مبدل سازی سید صادق به آیت‌الله‌العظمی در سال ۱۳۸۰ همراه با گسترش شدید فضای رسانه‌ای و تغییرات اساسی در روند اطلاع‌رسانی و ارتباطات در ایران انجام گرفت. 🔴 برای فهم چرایی استفاده مجمع محققین از واژه مرجعیت برای شیرازی، کافیست به سابقه جریان شیرازی نگاه کنیم. ⭕️ فعالیت‌های رسانه‌ای سید صادق منحصر در تمرکز او بر موارد اختلافی میان شیعه و اهل سنت نیست و حضور فعال این شخص و جریان متبوعش در تعارض با نظام اسلامی، به‌عنوان ام‌القری، به‌گونه‌ای ویژه قابل‌ملاحظه است که مصداق آن را می‌توان در نقش این فرقه و شبکه‌هایش، طی وقایع ۱۳۸۸، به‌روشنی پیگیری نمود. ♨️ درمجموع، فرقه شیرازی‌ امروزه علاوه بر آنکه وهن شیعه، در منظر عموم انسان‌های مسلمان و غیرمسلمان را فراهم می‌سازد، مواضع وحدت‌بخش امام امت در بیداری اسلامی را نیز هدف هجوم خود قرار داده است. ✍️مرتضی حسینی 🌐 را دنبال کنید👇🏻 🆔 @antisecular_ir