📋 #خلاصه_بحث_روز
سخنرانی سرکار خانم لطفیآذر
خلاصۀ جلسۀ 30
3 #صفر_1444
دیدن سببساز
تا زمانی که انسان خود را نیازمند #اسباب و علل ببیند و بتواند نیازهای خود را با همین اسباب #مادی رفع کند به سراغ اسباب برتر نمیرود. برای مثال انسان در کودکی وقتی هنوز نمیتواند بهتنهایی راه برود، #احساس_نیاز به پدر و مادر میکند و برای اینکه این #فعلیت را در خود به ظهور برساند، دست خود را در دست بزرگترها میگذارد؛ ولی همین کودک وقتی توانست بدون کمک دیگران راه برود، دیگر اجازه نمیدهد کسی دست او را بگیرد. یعنی وقتی نسبت به این اسباب (گرفتن دست بزرگترها) احساس #بینیازی میکند، به سبب برتری ...
متن کامل در لینک زیر:
hamgaman-institute.ir/خلاصه-دروس/moharam/دیدن-سبب%E2%80%8Cساز
@Lotfiiazar
🏴 اَلسَّلٰامُ عَلَيْكِ يٰا سَيِّدَتَنٰا رُقَيَّةَ، عَلَيْكِ التَّحِيَّةُ وَاَلسَّلٰامُ وَرَحْمَةُ اللّٰهِ وَبَرَكٰاتُهُ،
السَّلٰامُ عَلَيْكِ يٰا بِنْتَ رَسُولِ اللّٰهِ،
السَّلٰامُ عَلَيْكِ يٰا بِنْتَ امٖيرِ الْمُؤْمِنيٖنَ عَلِيِّ بْنِ ابٖي طٰالِبِ،
السَّلٰامُ عَلَيْكِ يٰا بِنْتَ فٰاطِمَةَ الزَّهْرٰاءِ سَيِّدَةِ نِسٰاءِ الْعٰالَمٖينَ،
السَّلٰامُ عَلَيْكِ يٰا بِنْتَ خَديٖجَةَ الْكُبْرىٰ امِّ الْمُؤْمِنٖينَ وَالْمُؤْمِنٰاتِ،
🏴 السَّلٰامُ عَلَيْكِ يٰا بِنْتَ وَلِىِّ اللّٰهِ،
السَّلٰامُ عَلَيْكِ يٰا اخْتَ وَلِىِّ اللّٰهِ،
السَّلٰامُ عَلَيْكِ يٰا بِنْتَ الْحُسَيْنِ الشَّهيٖدِ،
السَّلٰامُ عَلَيْكِ ايَّتُهَا الصِّدّيٖقَةُ الشَّهٖيدَةِ،
السَّلٰامُ عَلَيْكِ ايَّتُهَا الرَّضِيَّةُ الْمَرْضِيَّةُ،
السَّلٰامُ عَلَيْكِ ايَّتُهَا التَّقٖيّةُ النَّقٖيَّةُ،
السَّلٰامُ عَلَيْكِ ايَّتُهَا الزَّكِيَّةُ الْفٰاضِلَةُ،
السَّلٰامُ عَلَيْكِ ايَّتُهَا الْمَظْلُومَةُ الْبَهِيَّةُ،
🏴 صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْكِ وَ عَلىٰ رُوحِكِ وَبَدَنِكِ،
فَجَعَلَ اللّٰهُ مَنْزِلَكِ وَمَاْوٰاكِ فِى الْجَنَّةِ مَعَ آبٰائِكِ وَاَجْدٰادِكِ، الطَّيِّبٖينَ الطّٰاهِرٖينَ الْمَعْصُومٖينَ،
السَّلٰامُ عَلَيْكُمْ بِمٰا صَبَرْتُمْ فَنِعْمَ عُقْبَى الدّٰارِ،
و َعَلَى الْمَلٰآئِكَةِ الْحٰافّٖينَ حَوْلَ حَرَمِكِ الشَّرٖيفِ، و َرَحْمَةُ اللّٰهِ و َبَرَكٰاتُهُ،
و َصَلَّى اللّٰهُ عَلىٰ سَيِّدِنٰا مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّيِّبٖينَ الطّٰاهِرٖينَ وَ سَلَّمَ تَسْليٖماً بِرَحْمَتِكَ يٰا ارْحَمَ الرّٰاحِمٖينَ
زیارتنامه #حضرت_رقیه (سلاماللهعلیها)
📱@Lotfiiazar
🌐 hamgaman-institute.ir
gheyam-mikonam.mp3
11.92M
عقیله منم
به عالم سیدهٔ جلیله منم
به صوت علی تکلم کنم
که الآن حیدر این قبیله منم
صَلّیاللهعَلیکِیازِینَب
📱@Lotfiiazar
🌐 hamgaman-institute.ir
#نکتۀ_روز
یکی از نامهای خداوند «صمد» است. این اسم یعنی #تمام_هستی پر از خداست و هیچجا را نمیتوان یافت که از اسماء، خالی باشد.
با این #نگاه، عذری به پیشگاه او نداریم.
مثلا نمیتوانیم بگوییم:
«چون تو نبودی، #گناه کردم!»
یا: «چون نیافتمت، نتوانستم کار درست را تشخیص و انجام دهم!»
نمیتوانیم عذر بیاوریم؛ چون او همه جا #هست و اگر بخواهیم، حتماً #حضورش را مییابیم.
برگرفته از #بیانات_استاد_لطفی_آذر
۱۴۰۱/۶/۱۲
📱@Lotfiiazar
🌐 hamgaman-institute.ir
🌅 #راه_روشن
امام حسن مجتبی(علیهالسلام) میفرمایند:
«مَنْ قَرَأَ الْقُرْآنَ كَانَتْ لَهُ دَعْوَةٌ مُجَابَةٌ إِمَّا مُعَجَّلَةٌ وَ إِمَّا مُؤَجَّلَةٌ»
کسی که قرآن بخواند، دیر یا زود، دعایی مستجاب دارد.
الدعوات (للراوندي)، صفحۀ ۲۴
📱@Lotfiiazar
🌐 hamgaman-institute.ir
📋 #خلاصه_بحث_روز
سخنرانی سرکار خانم لطفیآذر
خلاصۀ جلسۀ 31
4 #صفر_1444
دین حنیف
اولین رتبۀ کمال در آیۀ "فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنيفاً فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْها لا تَبْديلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ..."؛ أَقِمْ وَجْهَكَ است که موقعیت قابلی و استعداد ذاتی انسانها را نشان میدهد. در حقیقت همان خودشناسی در دو جلوۀ استعداد ذاتی و استعداد قابلی است که این شناخت زیربنای خداشناسی است. زیرا دریافت و درک درست از استعداد ذاتی و قابلی تحت عنوان فطرت منجر به شناخت و شهود خدایی میشود که ...
متن کامل در لینک زیر:
http://hamgaman-institute.ir/خلاصه-دروس/moharam/دین-حنیف
@Lotfiiazar
📋 #خلاصه_بحث_روز
سخنرانی سرکار خانم لطفیآذر
خلاصۀ جلسۀ 32
6 #صفر_1444
«جعل» در فلسفه و عرفان
در قرآن کریم، حقتعالی «جاعل» معرفی شده و آنچه از او به جلوات و ظهوراتش (مخلوقات) به عنوان اثر و خواص تعلق میگیرد و جعل شده، مربوط به امور پسندیده است که به آنها عنایت و موهبت شده؛ همانند جعل خلیفگی در انسان، "إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً" یا جعل انبیاء و اولیاء و امامان در ولایتشان که همگی امور موهبتی و جعل بسیط هستند، "إِنِّي جاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِماماً"
حتی در جعل ترکیبی که ...
متن کامل در لینک زیر:
http://hamgaman-institute.ir/خلاصه-دروس/moharam/جعل-فلسفه-عرفان
@Lotfiiazar
#نکتۀ_روز
#وجود ما به عنوان #اشرف_مخلوقات به خدا متصل است و ازاینرو میتوانیم همۀ #کمالات او را به #ظهور برسانیم. اما نباید این کمالات را به خودمان نسبت دهیم و فکر کنیم ما #کامل شدهایم!
زیرا خداوند علم و قدرت و سایر #اسمائش را به ما نداده است؛ بلکه علم و قدرت و سایر #اسماء خود را از ما #ظهور میدهد.
همانگونه که #خورشید وقتی میتابد، گرما و حرارتش را در تمام #شعاعهایش #ظهور میدهد؛ اما #شعاعها صرفنظر از #خورشید و اتصال به او، #هیچاند و ذرهای گرما و روشنی ندارند.
چنانکه وقتی #خورشید غروب کرد، میبینیم که اثری از #نور نیست و #شعاعها به خودی خود #تاریک_محضاند، بلکه اصلاً #وجود ندارند.
برگرفته از #بیانات_استاد_لطفی_آذر
۱۴۰۱/۶/۱۳
📱@Lotfiiazar
🌐 hamgaman-institute.ir
📋 #خلاصه_بحث_روز
سخنرانی سرکار خانم لطفیآذر
خلاصۀ جلسۀ 33
7 #صفر_1444
استقلالبینی؛ ریشۀ معاصی
در دیدگاه وحدت شخصیه، جعلی در کار نیست؛ بلکه یک #حقیقت_واحد است که در شئون مختلف و مراتب ظهور کرده است. با این نظر، جعل به تعین وجود تعلق میگیرد و نه خود وجود. بنابراین وجود، مجعول نیست؛ چون عین ظهورات است.
طبق نظر ملاصدرا هم آنچه در وجود، محقق است، ذات حضرت حق است و ماسوی، #شئونات_حق هستند. در این صورت برای مجعولیت، هیچ مصداقی نمیماند. پس وجود حقیقی، خداست که فوق جعل است و نمیتواند متعلق به جعل باشد. با این توضیح، تجلیات حق، متعلق جعل بسیط قرار میگیرند؛ از احدیت و واحدیت و #اسماء گرفته تا مرحلۀ فعل الهی. پس ظهورات...
متن کامل در لینک زیر:
http://hamgaman-institute.ir/خلاصه-دروس/moharam/استقلال%E2%80%8Cبینی-ریشۀ-معاصی
@Lotfiiazar