eitaa logo
اندیشه هجری | امیر گودرزی
394 دنبال‌کننده
105 عکس
75 ویدیو
3 فایل
اندیشه‌ورز شهرسازی و معماری عضو اندیشکده یقین کانال یوتیوب youtube.com/@amir.goodarzi @Ag_094
مشاهده در ایتا
دانلود
اندیشه هجری | امیر گودرزی
⚠️رستوران‌ها و کافه‌ها دارن تبدیل به کاباره میشن! دیگه موسیقی زنده جزو برنامه‌هاشونه، رقاصه روی صحنه
🛑 وقت انذار و هشدار است. اگر هشیار نباشیم «ردّه» پیش می‌آید. به سخنان چند روز پیش رهبری دقت کنید: بیانات روز پنج‌شنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۳ در دیدار خبرگان این انگیزه‌ها متوجّه این است که نگذارند انقلاب و نظام به سمت هدف خودش حرکت کند و پیش برود و توفیق پیدا کند؛ [میخواهند] آن را متوقّف کنند بلکه به عقب برگردانند؛ حالا ولو به عقب برگرداندن و آن وضع ارتجاعی قبل را نشان دادن، در لباس نویی باشد، در لباس جدیدی باشد امّا همان باشد؛ انگیزه‌هایی برای این وجود دارد. . در قرآن کریم به این نکته توجّه شده است و تذکّر داده شده، آن هم نه یک بار و دو بار، شاید ده‌ها بار. در آیات کریمه‌ی قرآن مکرّر درباره‌ی رجوع به عقِب و برگشتن به آن وضعی که از آن خلاص شدند و نجات پیدا کردند، صحبت شده. . در آیات متعدّد قرآنی در خطاب به مؤمنین هم این تهدید و هشدار وجود دارد، که من اینجا دو سه آیه را یادداشت کرده‌ام: یا اَیُّهَا الَّذینَ آمَنوا اِن تُطیعُوا الَّذینَ کَفَروا یَرُدّوکُم عَلیٰ اَعقابِکُم فَتَنقَلِبوا خاسِرین؛(۵) این در سوره‌ی مبارکه‌ی آل‌عمران [است]؛ اگر غفلت کردید، اگر اطاعت از آنها کردید، «ردّه» پیش می‌آید، عقبگرد پیش می‌آید، ‌ارتجاع پیش می‌آید؛ قرآن هشدار میدهد. یا اَیُّهَا الَّذینَ آمَنوا اِن تُطیعوا فَریقًا مِنَ الَّذینَ اوتُوا الکِتابَ یَرُدّوکُم بَعدَ ایمانِکُم کافِرین؛(۶) این هم باز در سوره‌ی مبارکه‌ی آل‌عمران است. در سوره‌ی مبارکه‌ی بقره [میفرماید]: وَ لا یَزالونَ یُقاتِلونَکُم حَتّیٰ یَرُدّوکُم عَن دینِکُم اِنِ استَطاعوا.(۷) یا این آیه‌ی شریفه‌ی دیگر که باز این هم در سوره‌ی مبارکه‌ی بقره است: وَدَّ کَثیرٌ مِن اَهلِ الکِتابِ لَو یَرُدّونَکُم مِن بَعدِ ایمانِکُم کُفّارا؛(۸) یعنی مسئله‌ی عقبگرد و توقّف و بازگشت به عقب مسئله‌ی کوچکی نیست، مسئله‌ی بسیار مهمّی است. اندیشه هجری | امیر گودرزی @Hejri_Thought
کاش فعالان حقوق زنان، خصوصاً خانم‌های حزب‌اللهی، به‌جای بازی در زمین باطل مدرنیته و پیگیری آدرس غلط کودک‌همسری، موضوع واقعی کودک‌فاحشگی را دنبال کنند. سری به گروه‌های هزاران نفری تلگرامی و کف پارک‌ها و کافه‌ها و مال‌ها بزنید و ببینید چطور دختران نوجوان به هر فحشایی آلوده می‌شوند. دخترانی که صبح تا شب روی این و آن کراش می‌زنند و برای هر کس و ناکسی نود (عکس برهنه Nude) می‌فرستند و هر روز با یک نفر سر دیت می‌روند و ده‌ها پسر به اکس (دوست‌پسر قبلی) آنها تبدیل شده‌اند و در جستجوی نکست (دوست‌پسر آینده) خود با ده‌ها پسر ارتباط می‌گیرند! اگر همین‌ها قرار باشد ازدواج کنند عده‌ای جاهل فریادشان بلند می‌شود درحالی که چشم بر فاحشه شدن‌شان بسته‌اند! مسأله این است: یا 💠 حرث و نسل @parisa_goodarzi
هدایت شده از | معماری هجری |
🔸 مبانی غیرتوحیدی در دانش معماری ▫️معماری به عنوان یک هنر و دانش در زمره‌ی علوم انسانی قرار دارد. در زمینه‌ی هنر و دانش معماری، اگر چه فرهنگ اسلامی و ایرانی ما بسیار عمیق و عریق است، اما ورود علوم جدید از غرب در دویست سال گذشته، این حوزه را تحت تاثیر جدی خود قرار داده است. دیدگاه رهبر معظم انقلاب درباره‌ی علوم انسانی دیدگاه قاطع و روشنی است؛ ایشان در ۲۹ مهر ۱۳۸۹ در دیدار با طلاب، فضلا و استادان حوزه علمیه‌ی قم به ‹ذات مسموم› علوم انسانی غربی تاکید نمودند: «این که بنده درباره‌ی علوم انسانی در دانشگاه‌ها و خطر این دانش‌های ذاتاً مسموم هشدار دادم - هم به دانشگاه‌ها هم به مسئولان - به خاطر همین است. این علوم انسانی‌ای که امروز رائج است، محتواهایی دارد که ماهیتاً معارض و مخالف با حرکت اسلامی و نظام اسلامی است؛ متکی بر جهان‌بینی دیگری است؛ حرف دیگری دارد، هدف دیگری دارد.» امام خامنه‌ای در ۱۳۹۳/۴/۱۱ در دیدار با استادان دانشگاه‌ها به صورت صریح‌تر و شفاف‌تر اشکال وارد بر ذات و ماهیت علوم انسانی را روشن فرمودند: «حرف این است که مبنای علوم انسانی غربی، مبنای غیر الهی است، مبنای مادّی است، مبنای غیر توحیدی است؛ این با مبانی اسلامی سازگار نیست، با مبانی دینی سازگار نیست. علوم انسانی آن وقتی صحیح و مفید و تربیت‌کننده‌ی صحیح انسان خواهد بود و به فرد و جامعه نفع خواهد رساند که بر اساس تفکّر الهی و جهان‌بینی الهی باشد؛ این امروز در دانش‌های علوم انسانی در وضع کنونی وجود ندارد.» ▫️در حقیقت اشکال ذاتی و ماهیتی وارد بر علوم انسانی به صورت عام و دانش معماری به صورت خاص، مبنای غیرتوحیدی آن است. مبنای غیرتوحیدی مبنی بر جهان‌بینی مادی است. هنگامی که انسان قائل به این باشد که هستی همان خلق خداست و خدا تنها خالق تمام هستی است، که پس از خلق، ربوبیت آن را نیز بر عهده دارد و همه‌ی عالم تحت قدرت، تدبیر و تقدیر او و به سوی او صیرورت دارند، و عالم را در چنان ‹هندسه الهی› ببیند، طبعاً تمام حرکات و اعمال خود را در این نظام توحیدی تعریف می‌کند. معماری نیز از این قاعده مستثنی نیست. معماری توحیدی یعنی معمار خود را و طرح و نقشه‌ی خود را جزئی و بخشی از نقشه خدا و هندسه الهی ببیند؛‌ چون همه‌ی عالم از جمله عالم انسانی را در چهارچوب خلق او و ذیل تدبیر و تقدیر و مشیت او می‌بیند. پس طرح او باید در طرح کلی خدا بنشیند. اما آن چه در غرب و روند مدرنیته تعریف شد، جهتی کاملا معارض با این حقیقت بود. 🏘 معماری هجری @MemariHejri_ir
❗️احتمالاً ایشون دیگه الگوی چهارمه زن انقلاب اسلامیه الگویی که زن رو قهرمان اقتصادی تعریف می‌کنه کاپیتالیسم چادری با طعم اهل بیت! 🛑 برخی از مذهبی - حزب‌اللهی‌ها هم منتظر این هستن که یکی بیاد این زندگی بورژوایی رو اسلام‌مالی کنه براشون که توی ترید کردن و تارگت‌های چند ده میلیونی زدن، عذاب وجدان نداشته باشن اندیشه هجری | امیر گودرزی @Hejri_Thought
❌ روزنامه‌ی شرق، پرده از واقعیتِ خواسته‌ی نئولیبرالهای موسوم به اصلاحات برداشته که گواهی می‌دهد اصل حجاب نشانه و عدم ابلاغ بهانه است. 🔴 آن متدینینی که خود را از امامِ جامعه که حدود هشت ماه قبل سران قوا را امر به اجرای قانون عفاف و حجاب نمودند، باتدبیرتر و زمان‌شناس‌تر می‌دانند، بدانند که به فرموده‌ی معظم‌له، این خاکریزِ حجاب اگر فتح شود، نوبت به خاکریزهای دیگر می‌رسد. ❌ مخالفان می‌خواهند حکم شریعت را ذبح کنند، مبادا در این قتلگاهِ عفت و غیرت، خنجر بر حنجره‌ی حقیقت بگذاریم. ✍ مریم اشرفی گودرزی کانال 🔻 🆔 https://eitaa.com/joinchat/3589996566C30f040f3b9
هدایت شده از | معماری هجری |
🔸 توحید در جعل؛ معماری توحیدی به مثابه یک سلوک توحیدی خدایی که آسمان‌ها و زمین و آن چه در آنهاست را خلق کرده، سامانه‌ی پیچیده‌ای از کارکردهای مختلف را برای اجزاء و عناصر آنها ‹جعل› کرده است: ‹ الّذِي جَعَلَ لَكُمُ الأرضَ فِراشاً وَ السّمَاءَ بِنَاءً وَ أنزَلَ مِنَ السّمَاءِ مَاءً فَأخرَجَ بِهِ مِنَ الثّمَراتِ رِزقاً لَكُم فَلَا تَجعَلُوا لِلّهِ أندَاداً وَ أنتُم تَعلَمُونَ › (سوره بقره آیه ۲۲) اما در نسبت با جعلی که خدا صورت داده، بشر هم امکان جعل دارد؛ ‹ فَلَا تَجعَلُوا لِلّهِ أندَاداً › بشر حق ندارد برای الله، شریک و ندّ جعل کند. شرک در جعل و جعل إله برای الله، عذاب شدید در پی دارد: ‹ الّذِي جَعَلَ مَعَ اللّهِ إِلهًا ءَاخَرَ فَألقِيَاهُ فِي العَذَابِ الشّدِيدِ › (سوره ق، آیه ۲۶) شرک می‌تواند ابعاد پیچیده‌تر و لایه‌بندی‌های متنوعی داشته باشد. سلوک توحیدی در انسان موحّد آن است که جلی‌ترین شرک‌ها در سطوح رفتاری و اعتقادی، تا خفی‌ترین شرک‌ها در عمق وجود وی کاویده و اصلاح شوند. منطق در ذهن، فکر و اندیشه، در عمیق‌ترین لایه‌های وجودی انسان قرار دارد. شرک می‌تواند در منطق انسان لانه گزیند و زیربنای معرفت او را غیرتوحیدی کند. منطق توحیدی، فکر و اندیشه‌ی انسان را در عمیق‌ترین لایه‌های وجودی او با توحید پالایش می‌کند. بشر با ساخت انواع دستگاه‌های منطقی، توحید را مخدوش کرده است. مبانی غیرتوحیدی علوم انسانی به تعبیر رهبر معظم انقلاب ناظر به همین منطق غیرتوحیدی است. منطق توحیدی در ‹ لا إله إلا الله › این است که انسان موحّد، هر إلهی غیر از الله را نفی می‌کند. این قاعده در تمام اعمال و رفتار و علائق و اعتقادات او مبنا است. حال اگر انسان این قاعده را در منطق ذهن و قلب خود مورد توجه قرار ندهد، در عوض، هر قاعده‌ی دیگری را از جانب خود و بر اساس علم خود جعل کند، غفلت از منطق توحیدی و در غلتیدن به وادی منطق‌های غیرتوحیدی است. بشر با فروکاست منطق و مبانی حوزه‌های مختلف از جمله معماری به ساحت ماده، دامنه‌ی گسترده‌ای از انواع دستگاه‌های منطقی غیرتوحیدی را جعل کرده است. یکی از این نمونه‌ها در معماری، کاری است که ویتروویوس در ۲۰۰۰ سال پیش انجام داده است. مشهور آن است که قدیمی‌ترین سند مبانی نظری معماری به او نسبت داده شده است. بررسی کار او اثبات می‌کند که چگونه عدم توجه به جهان‌بینی و هستی‌شناسی توحیدی ذیل انگاره‌ای مادی منجر به منطق غیر توحیدی می‌شود که حسب ظاهر صحیح است اما در باطن به کنار زدن منطق توحیدی در لایه‌های عمیق‌تر معرفت انسان نیل می‌یابد. نکته حائز اهمیت آن است که بر پایه‌ی منطق اولیه‌ای که از ویتروویوس نشأت گرفته، ده‌ها منطق دیگر در مبانی نظری معماری توسعه یافته‌اند. ادامه دارد... 🏘 معماری هجری @MemariHejri_ir
20.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 تفاوت مقاومت در غزه و سوریه 💢 مهم‌ترین موضوع در نظم جدید منطقه، بازسازی نرم‌افزاری محور مقاومت است. بسط فرهنگ قرآنی در بین جوانان مسلمان اولویت بر هر کاری دارد. اندیشه هجری | امیر گودرزی @Hejri_Thought
17.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 افشین علا، شاعر معاصر در کسوت یک پاتولوژیست فرهنگی، به آسیب شناسی برد و باخت در ورزش قهرمانی پرداخته و از موضع تردید به این واقعیت فرهنگی اجتماعی جهان مدرن می نگرد، زاویه دید متفاوتی که روی‌کردی بدیع به جامعه‌شناسی فرهنگی ورزش قهرمانی و سلبریتیسم محسوب می شود. @Hasanabbasi_students
هدایت شده از بلد طیّب/منان رئیسی
ماله‌کشی اندر میانه‌ی دوگانه‌ی خون دل خوردن و خون به دل کردن 🔻بعد از بیش از ۲۰۰ روز فعالیت در سطوح اول سیاسی کشور به این نتیجه رسیده‌ام که سیاستمداران ما را در یک دسته بندی کلان بایستی به سه گروه اصلی تقسیم نمود: گروه اول آنهایی که با تصمیمات و گاها سوءاستفاده‌هایشان دل ملت را خون کرده‌اند؛ گروه دوم آنهایی که از عملکرد گروه اول خون دل می‌خورند؛ و‌گروه سوم آنهایی که در میانه این دو گروه، با توجیهات مختلف مشغول ماله‌کشی هستند! به این معنا که گرچه در سطح استراتژی و تاکتیک با گروه اول همراهی ندارند ولی در سطح تکنیک، با توجیهات مختلفی نظیر لزوم مصلحت اندیشی در قالب به اصطلاح آداب حکمرانی، در اغلب موارد ترجیح می‌دهند با سکوت و‌ محافظه‌کاری خود، عملکرد گروه اول را ماله‌کشی کنند! 🔻با عرض معذرت کلمه ماله‌کشی دقیقا همان چیزی است که این روزها پس از شنیدن واژه آداب حکمرانی به ذهنم متبادر می‌شود! ماله‌کشان را برای انحراف نظام از مسیر اصلی انقلاب، اگر خطرناک‌تر از گروه اول ندانم، کم‌خطرتر از آنها نیز نمی‌دانم. چون اینها هستند که در بسیاری از موارد‌، با ظاهری موجه، عملا با همراهی با گروه اول (یعنی خون به دل کنندگان)، گروه دوم (یعنی خون دل خورندگان) را با انواع برچسب‌ها به حاشیه می‌رانند و آنها را متهم به نفهمیدن آداب حکمرانی می‌کنند! آنها هر وقت خون گروه دوم از دیدن حجم ماله‌کشی‌ها به جوش آید و برای اصلاح وضع موجود قدمی بردارند با برچسب زدن به آنها، این خون دل خورندگان را مشتی نادان و ناآشنا با آداب حکمرانی معرفی می‌کنند که متوجه مصالح نظام نیستند! نتیجه‌ی این ماله‌کشی‌ها این شده است که در ۴۵ سالگی انقلاب، خون به دل کنندگان، تا مغز استخوان نظام نفوذ کرده‌اند و‌ بر گلوگاه‌های مختلف اقتصادی و‌ فرهنگی کشور چنبره زده‌اند! 🔻اما اکنون که سرطان نفوذ در حال گسترش روزافزون در مجاری مختلف حاکمیت است، شرط اصلاح وضع موجود را در این می‌بینم که ماله‌کشان تا بیش از این دیر نشده، به جای برچسب زدن به خون دل خورندگان و همراهی با خون به دل کنندگان، متوجه عواقب تداوم سیاست ماله‌کشی خود بشوند و بدانند که اگر دست از محافظه‌کاری و ملاحظه‌کاری (فی‌الواقع همان ماله‌کشی) برندارند، سرطان نفوذ خون به دل کنندگان چنان در تار و پود نظام گسترش خواهد یافت که دیر یا زود خود ماله‌کشان را نیز خواهد بلعید و آنگاه با هضم گروه‌های دوم و سوم در هاضمه گروه اول، نقطه بی‌بازگشتی حادث خواهد شد که هر تدبیری پس از آن، نوش دارویی بیش نخواهد بود. امید آنکه خون همواره جوشان شهدایمان مانع از هضم خون دل خورندگان در هاضمه خون به دل کنندگان شود... بلد طیب/کانال رسمی دکتر منان رئیسی https://eitaa.com/baladetayyeb
40.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 شهرک‌های اسرائیلی چگونه دیوار آهنین ژابوتینسکی را محقق می‌کنند؟ ✅ مشاهده ویدئو با کیفیت بالاتر در یوتیوب youtu.be/n2yZeVbHdQ4 اندیشه هجری | امیر گودرزی @Hejri_Thought
اندیشه هجری | امیر گودرزی
💢 شهرک‌های اسرائیلی چگونه دیوار آهنین ژابوتینسکی را محقق می‌کنند؟ ✅ مشاهده ویدئو با کیفیت بالاتر در
🔻ولادیمیر ژابوتینسکی که از پدران صهیونیسم است، در سال ۱۹۲۳ میلادی نظریه‌ای با عنوان دیوار آهنین مطرح کرد. شهرک‌های اسرائیلی در کرانه باختری و سایر مناطق اشغالی، ویژگی‌ها و نقش‌هایی دارند که آنها را به نوعی «دیوار آهنین» در برابر مقاومت فلسطینیان تبدیل می‌کند. این ویژگی‌ها به شکلی طراحی شده‌اند که کنترل اسرائیل را بر زمین تثبیت و هرگونه چالش برای حذف این حضور را دشوار کنند. مهم‌ترین ویژگی‌های این شهرک‌ها عبارتند از: ۱. استراتژیک بودن موقعیت جغرافیایی کنترل بر نقاط کلیدی: شهرک‌ها معمولاً در ارتفاعات یا مکان‌هایی ساخته می‌شوند که از نظر جغرافیایی بر مناطق اطراف تسلط دارند. این موقعیت‌ها به اسرائیل امکان نظارت و کنترل بهتر بر سرزمین‌های فلسطینی را می‌دهد. قطع پیوستگی جغرافیایی فلسطینی‌ها: شهرک‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که مناطق فلسطینی را تکه‌تکه کنند و از شکل‌گیری یک منطقه جغرافیایی پیوسته که برای تشکیل دولت فلسطینی ضروری است، جلوگیری شود. ۲. حضور نظامی و امنیتی بسیاری از شهرک‌ها با پشتیبانی مستقیم نظامی ساخته می‌شوند و اغلب دارای حضور گسترده نیروهای نظامی یا شبه‌نظامی هستند. این حضور، نوعی «دیوار آهنین» فیزیکی ایجاد می‌کند که فلسطینیان را از مقاومت موثر بازمی‌دارد. مناطق اطراف شهرک‌ها به‌طور مکرر به‌عنوان «مناطق نظامی بسته» اعلام می‌شوند که دسترسی فلسطینیان به زمین‌هایشان را محدود می‌کند. ۳. زیرساخت‌های پیشرفته و انحصاری شهرک‌ها اغلب دارای زیرساخت‌های مدرن، مانند جاده‌های ویژه (جاده‌های بای‌پس) هستند که فقط برای استفاده شهرک‌نشینان طراحی شده‌اند. این جاده‌ها نه تنها پیوند بین شهرک‌ها و اسرائیل را تسهیل می‌کنند، بلکه فلسطینیان را از استفاده از این مسیرها منع می‌کنند و آنها را در مناطق جداگانه محدود می‌کنند. ۴. افزایش جمعیت یهودی در مناطق حساس شهرک‌سازی به‌طور هدفمند برای تقویت حضور یهودیان در مناطقی که فلسطینیان اکثریت دارند یا دارای اهمیت تاریخی و مذهبی هستند، انجام می‌شود. این تغییر ترکیب جمعیتی، باعث تضعیف ادعاهای فلسطینیان بر آن مناطق می‌شود. ۵. ایجاد پیوندهای دائمی با اسرائیل شهرک‌ها به وسیله راه‌ها، شبکه‌های برق، آب و اینترنت به اسرائیل متصل می‌شوند. این زیرساخت‌ها نشان‌دهنده تلاش برای الحاق ضمنی این مناطق به اسرائیل است، به‌گونه‌ای که حذف این پیوندها تقریباً غیرممکن به نظر برسد. ۶. تثبیت حضور ایدئولوژیک و نمادین شهرک‌ها اغلب به‌عنوان نمادهای حضور یهودیان در «سرزمین مقدس» معرفی می‌شوند. این مسئله، حتی اگر فلسطینیان یا جامعه بین‌المللی به توافق سیاسی برسند، ادعاهای اسرائیل را بر این مناطق تقویت می‌کند. ۷. ایجاد بازدارندگی روانی و فیزیکی شهرک‌ها به فلسطینیان این پیام را می‌دهند که حضور اسرائیل دائمی است و تلاش برای مقابله با آن بی‌نتیجه خواهد بود. این همان ایده‌ای است که ژابوتینسکی در «دیوار آهنین» مطرح می‌کند؛ اینکه مقاومت باید با موانع غیرقابل نفوذ مواجه شود تا در نهایت اعراب به سازش تن دهند. شهرک‌های اسرائیلی نه‌تنها به‌عنوان سکونت‌گاه‌هایی برای جمعیت یهودی عمل می‌کنند، بلکه بخشی از یک استراتژی امنیتی، سیاسی و ایدئولوژیک هستند که هدف آن تثبیت حضور اسرائیل و کاهش مقاومت فلسطینیان است. این شهرک‌ها عملاً «دیوار آهنینی» را شکل می‌دهند که مقاومت فلسطینیان را ناکام کرده و امکان هرگونه بازگشت یا تغییر در وضعیت را دشوار سازد و گروه‌های مقاومت در کرانه باختری باید شکل بگیرند که به این استراتژی حمله کنند. ✅ مشاهده ویدئو در یوتیوب youtu.be/n2yZeVbHdQ4 اندیشه هجری | امیر گودرزی @Hejri_Thought
45.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻کیبوتص؛ تعاون بر اثم و عدوان 💢 کیبوتص‌ها محصول پیوند ایدئولوژی صهیونیسم با آرمان‌های سوسیالیستی بودند. آن‌ها نه تنها به‌عنوان ابزار عملی برای تحقق اهداف صهیونیسم عمل کردند، بلکه خود به نمادی از تلاش برای ایجاد جامعه‌ای برابر و اشتراکی در چارچوب ایدئولوژی ملی‌گرایانه یهودی تبدیل شدند. ◀️ مشاهده با کیفیت بالا: آپارات aparat.com/v/lzjpb13 یوتیوب youtu.be/f0OQucu1jKA اندیشه هجری | امیر گودرزی @Hejri_Thought
اندیشه هجری | امیر گودرزی
🔻کیبوتص؛ تعاون بر اثم و عدوان 💢 کیبوتص‌ها محصول پیوند ایدئولوژی صهیونیسم با آرمان‌های سوسیالیستی ب
🔻کیبوتص‌ها یکی از مهم‌ترین و شناخته‌شده‌ترین پدیده‌های اجتماعی و اقتصادی در تاریخ اسرائیل هستند. این کلمه عبری به معنای "جمع" یا "گروه" است و به جوامع اشتراکی اشاره دارد که اصول اولیه آن بر پایه کار مشترک، برابری اقتصادی، و زندگی گروهی بنا شده است. کیبوتص‌ها در اوایل قرن بیستم و عمدتاً از دهه ۱۹۱۰ به وجود آمدند. نخستین کیبوتص، «دگانیا»، در سال ۱۹۱۰ در نزدیکی دریاچه جلیل (طبریه) تأسیس شد. این حرکت توسط اشغالگران یهودی جوان که از اروپای شرقی آمده بودند آغاز شد. این افراد عمدتاً صهیونیست‌های سوسیالیست بودند که هدفشان احیای سرزمین یهودی و بازگشت به کار کشاورزی به‌عنوان بخشی از آرمان ملی و اجتماعی صهیونیسم بود. ویژگی‌های کیبوتص‌ها ۱. اشتراک منابع: همه چیز در کیبوتص به اشتراک گذاشته می‌شد، از زمین و درآمد گرفته تا مسئولیت‌ها و امکانات زندگی. هیچ‌کس مالک خصوصی زمین یا منابع نبود. ۲. برابری اقتصادی: درآمد حاصل از کشاورزی، صنعت، یا خدمات بین اعضا به صورت مساوی توزیع می‌شد. ۳. زندگی جمعی: اعضا در خانه‌های کوچک زندگی می‌کردند، اما بیشتر جنبه‌های زندگی، از غذا خوردن تا تربیت کودکان، به‌صورت جمعی انجام می‌شد. ۴. کار کشاورزی: کیبوتص‌ها در ابتدا عمدتاً بر کشاورزی متمرکز بودند و اغلب در مناطق دورافتاده و بیابانی ایجاد می‌شدند تا این زمین‌ها را احیا کنند. نقش کیبوتص‌ها در تشکیل اسرائیل کیبوتص‌ها نقشی کلیدی در ساختار اقتصادی و اجتماعی اسرائیل ایفا کردند: آن‌ها پایگاه‌های اصلی برای گسترش شهرک‌سازی یهودیان در دوران قبل از تشکیل دولت اسرائیل بودند. در توسعه کشاورزی مدرن و نوآوری‌های فناوری کشاورزی نقش مهمی داشتند. بسیاری از رهبران اولیه اسرائیل، از جمله بن گوریون، تجربه زندگی در کیبوتص داشتند و ارزش‌های آن را به سیاست‌های ملی وارد کردند. تغییرات در کیبوتص‌ها در دهه‌های اخیر، کیبوتص‌ها دچار تغییرات عمده‌ای شده‌اند: بسیاری از آن‌ها از مدل اشتراکی فاصله گرفته‌اند و به سمت خصوصی‌سازی و اقتصادی شدن حرکت کرده‌اند. برخی از آن‌ها اکنون به‌جای کشاورزی، بر صنعت و گردشگری متمرکز هستند. بسیاری از جوانان دیگر علاقه‌مند به زندگی در این جوامع نیستند، که باعث کاهش جمعیت برخی کیبوتص‌ها شده است. کیبوتص‌های مدرن امروزه، کیبوتص‌ها به نوعی تغییر کرده‌اند تا با واقعیت‌های اقتصادی و اجتماعی جدید تطبیق یابند. آن‌ها همچنان بخشی از تاریخ و فرهنگ رژیم صهیونسیتی را تشکیل می‌دهند و نمادی از روحیه جمعی و همکاری هستند که نقش مهمی در شکل‌گیری دولت نامشروع اسرائیل ایفا کردند. کیبوتص‌ها محصول پیوند ایدئولوژی صهیونیسم با آرمان‌های سوسیالیستی بودند. آن‌ها نه تنها به‌عنوان ابزار عملی برای تحقق اهداف صهیونیسم (مثل احیای سرزمین و تقویت حضور یهودیان) عمل کردند، بلکه خود به نمادی از تلاش برای ایجاد جامعه‌ای برابر و اشتراکی در چارچوب ایدئولوژی ملی‌گرایانه یهودی تبدیل شدند. در آیه ۲ سوره مائده خداوند خطاب به مومنین می‌فرماید: «وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَى وَلَا تَعَاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ». بر محور بر و تقوا همکاری و معاونت کنید و بر محور اثم و عدوان تعاون نکنید. کیبوتص‌ها مصداق تعاون بر اثم و عدوان هستند. در همین سوره مائده آیه ۶۲، درباره یهود می‌فرماید ««وَتَرَىٰ كَثِيرًا مِّنْهُمْ يُسَارِعُونَ فِي ٱلْإِثْمِ وَٱلْعُدْوَٰنِ وَأَكْلِهِمُ ٱلسُّحْتَ ۚ لَبِئْسَ مَا كَانُواْ يَعْمَلُونَ» بسیاری از این‌ها در اثم و عدوان و حرام‌خواری با سرعت پیش می‌روند! مشاهده ویدئو در یوتیوب و آپارات: youtu.be/f0OQucu1jKA aparat.com/v/lzjpb13 اندیشه هجری | امیر گودرزی @Hejri_Thought
ان‌شاءالله که از این وضعیت هم عبور کنیم. اندیشه هجری | امیر گودرزی @Hejri_Thought
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‼️ در نبود اقتدار و وضعیت بی‌دولتی در فرهنگ، چقدر مشکلات اعصاب و روان هرزه‌پوش‌ها زیاد شده! زیادترم میشه و دیگه تا یه جایی میشه با ماله‌ی مشکلات اعصاب و روان جمعش کرد! اندیشه هجری | امیر گودرزی @Hejri_Thought
💢 در مقاله «کلانشهر و حیات ذهنی» جورج زیمل، کلانشهر (متروپلیس) نه‌تنها به‌عنوان یک محیط جغرافیایی یا شهری توصیف می‌شود، بلکه به‌عنوان یک شیوه زندگی و ذهنیت خاص تحلیل می‌گردد. زیمل کلانشهر را محیطی می‌داند که با تضادها، محرک‌های مداوم، و آزادی‌های فردی همراه است، اما در عین حال باعث بیگانگی، بی‌تفاوتی، و سطحی شدن روابط انسانی می‌شود. بنابراین، کلانشهر فقط یک مکان نیست؛ بلکه بازتابی از مدرنیته و پیچیدگی‌های اجتماعی-روانی آن است. 🔻این ویژگی‌ها سبب می‌شود که کلان‌شهر با سبک زندگی اسلامی ایرانی ناسازگار باشد. کلان‌شهر انسان مرچنت و کاسب تولید می‌کند. انسانی که بجای اینکه به دنبال وسعت قدر خویش باشد و از آن طریق وسعت رزق پیدا کند، خودش به دنبال کسب می‌رود. 🔻هم‌چنین کلانشهر با از بین بردن هنجارهای اجتماعی و اخلاقی که سبب کنترل رفتار انسان می‌شوند، شهر را به محل بروز فردیت افراد تبدیل می‌کند. ✅ مشاهده ویدئو در یوتیوب و آپارات: youtu.be/n3Wh9oeXF4s aparat.com/v/bjim7ck اندیشه هجری | امیر گودرزی @Hejri_Thought
ذهن ساده و بسیطی که ادای پیچیده بودن درمیاره! بنده خدا فهمش از جهان مدرن و فوتبال و استادیوم در حد کشتی‌های سنتی ۱۰۰ سال پیشه. اندیشه هجری | امیر گودرزی @Hejri_Thought