eitaa logo
حکمت فرهنگ
261 دنبال‌کننده
53 عکس
26 ویدیو
6 فایل
محمدهادی شریعتی دانش‌طلب درس‌خارج و دکتری سیاست‌گذاری فرهنگی جستجوگر حکمت فرهنگ، تربیت و حکومت @mhshariati
مشاهده در ایتا
دانلود
حکمت فرهنگ
مرکز ملّی مطالعات و سنجش دین‌داری برگزار می کند؛ کلاس:«نظریه جامعه‌شناختی دین با رویکرد عرفانی ابن
جلسه درس‌گفتار جامعه‌شناسی ، استاد پارسانیا، ۱۷ دی‌ماه، ساعت ۱۵:۳۰ الی ۱۷ برگزار خواهد شد. @markazsanjeshdindari
201213_2101.mp3
11.75M
🔸فایل صوتی جلسه چهارم ▫️درس‌گفتارهای جامعه‌شناسی دین از منظر متفکران مسلمان؛ ▫️استاد حمید پارسانیا؛ @markazsanjeshdindari 🔸 مباحث: ▫️نسبت فاعل شناخت و موضوع شناخت در جامعه‌شناسی دین ▫️ضرورت ‌گونه‌شناسی تعاملات هویتی دانش‌آموختگان متدین جامعه‌شناسی دین ▫️موقعیت جامعه‌شناسی دین در نظام آکادمیک ▫️علم سکولار، حقیقت پدیده دینداری را تغییر می‌دهد ▫️ویژگی‌های مشترک تعریف علم در زمان فارابی ▪️1. شناخت محدود به حس نیست؛ ▪️2. شهود وحیانی مرجعیت معرفتی دارد؛ ▪️3. نگاه توحیدی در هستی‌شناسی محوریت دارد؛ ▫️چرائی مساله‌بودن معنای عقل در جهان اسلام ؛ ▫️معانی و مراتب عقل نزد فارابی @HekmateFarhang
جلسه هشتم استاد شریعتی(2).mp3
42.02M
‍🔸فایل صوتی جلسه هشتم ▫️جامعه‌شناسی دین ▫️ترم دوم ۱۴۰۱ - برادران ▫️دانشگاه باقرالعلوم ع ▫️ارائه‌دهنده: شریعتی. 🔸 مباحث: ▫️بازخوانی نظریه پیتر برگر در تعریف غایی از دینداری. ▫️دین و معناسازی کهکشانی از جهان. ▫️دین و وضعیت‌های کرانه‌ای معنا. ▫️درآمدی بر جامعه‌شناسی شناخت. ▫️نسبت نهاد علم و رویکردهای برساختی به علم. ▫️مسأله عینیت در نهاد علم. @HekmateFarhang
حکمت فرهنگ
‍🔸فایل صوتی جلسه نهم ▫️نظریه‌های فرهنگ ▫️ترم اول ۱۴۰۲ - مدیریت راهبردی، برادران. ▫️دانشگاه باقرالعل
پیش از این درس‌گفتاری با موضوع نظریات توصیفی فرهنگ در نسبت با فرهنگ بارگزاری شد؛ فایل‌هایی که در ادامه ارائه می‌شود، به نظریات توصیفی فرهنگ اختصاص دارد. نظریات پویایی به صورت‌بندی توصیفی چگونگی و تحول فرهنگ می‌پردازند. چارچوب اصلی این جلسات از رساله دکتر برگرفته شده است.
ج. ۱۱ نظریه‌های فرهنگ. راهبردی..mp3
20.15M
‍🔸فایل صوتی جلسه یازدهم ▫️نظریه‌های فرهنگ ▫️ترم اول ۱۴۰۲ - مدیریت راهبردی، برادران. ▫️دانشگاه باقرالعلوم ع 🔸 مباحث: ▫️بازخوانی مولفه‌های فرهنگ. ▫️ضرورت گفتگو از پویایی فرهنگ. ▫️بازخوانی رویکرد معرفتی به فرهنگ از منظر رهبری. ▫️معنای مدیریت راهبردی فرهنگ در سه‌گانه مدیریت محصول‌پایه، معناپایه و سازه پایه. ▫️بازخوانی پرسش‌های مرتبط با تحول فرهنگ. ▫️گونه‌شناسی نظریه‌های پویایی فرهنگ. ▫️بررسی رویکرد «چرخه حیات» و تطبیق با تغییر فرهنگی. ▫️بررسی رویکرد «تطورگرایی» و تطبیق آن با تغییر فرهنگی. @HekmateFarhang
ج. ۱۲ نظریه‌های فرهنگ. راهبردی.mp3
14.38M
‍🔸فایل صوتی جلسه دوازدهم ▫️نظریه‌های فرهنگ ▫️ترم اول ۱۴۰۲ - مدیریت راهبردی، برادران. ▫️دانشگاه باقرالعلوم ع 🔸 مباحث: ▫️بازخوانی گونه‌شناسی نظریه‌های توصیفی ایستایی فرهنگ. ▫️بازخوانی گونه‌شناسی نظریه‌های توصیفی پویایی فرهنگ: ▪️گونه یک؛ چرخه حیات. ▪️گونه دو؛ تطورگرایی. ▪️گونه سه؛ دیالکتیکی. ▪️گونه چهار؛ غایت‌شناختی. ▫️تنظیر گونه‌های تغییر و گونه‌های مدیریت راهبری فرهنگ. @HekmateFarhang
حکمت فرهنگ
مرکز ملّی مطالعات و سنجش دین‌داری برگزار می کند؛ کلاس:«نظریه جامعه‌شناختی دین با رویکرد عرفانی ابن
جلسه درس‌گفتار جامعه‌شناسی ، استاد پارسانیا، ۲۴ دی‌ماه، ساعت ۱۵:۳۰ الی ۱۷ برگزار خواهد شد. @markazsanjeshdindari
امروز ظهر وارد آرایشگاه مردانه شدم؛ آرایشگر مردی‌ست میان‌سال، مومن و انقلابی؛ با خوش‌وبش شروع کردم و گفتم: «از بالستیک‌های دیشب خوشت اومد؟» بی‌تامل گفت: «نباید سفارت آمریکا را می‌زدیم، وجهه جهانی خوبی نداره!» تمام! هر چه تلاش کردم این روایت غلط را با روایت صحیح جایگزین کنم، مثمر واقع نشد. پ.ن: اگر توفیقات فنی را با روایت‌پردازی دقیق و دست اول همراه نکنیم، چنان موشک سرگردانی در میان خودی‌ها منفجر خواهد شد.
🔸خدا، مردم، تمدن؛ ▫️خدای متعال مؤمنان را در ردیف نصرت خودش قرار می‌دهد؛ یعنی اگر مؤمنان کمک نمی‌کردند به پیغمبر، پیغمبر هم پیروز نمی‌شد. لذا اولین کاری که پیغمبر انجام داد ساختن مؤمنان بود. بسازد، مؤمن درست کند. ▫️خب پس بنابراین روشن است که رسیدن به هدف‌های اسلامی ــ حالا اسمش را بگذارید نظام اسلامی، در نهایت اسلامی ــ جز با حضور مردم جز با توجّه و مبادرت مردم امکان‌پذیر نیست. باید مردم بخواهند، مردم بیایند، اقدام کنند. 🇮🇷 رهبر معظم انقلاب. @HekmateFarhang
45.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸جشن یا عزای سازما‌ن‌وارگی امر تربیت در ایران؟ ▫️در این کلیپ کوتاه، استاد با شوقی مضاعف، دعوت به برگزاری تشکیل سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک می‌کنند. برای من که با ایده‌های راقی سازمان‌گریزانه ایشان در امر تربیت آشنا و همراه بودم، این کلمات بسیار سنگین و عجیب بود. ▫️سازمان ملی تعلیم و تربیت ()، سازمانی برای راهبری امر تربیت برای گروه سنی زیر سال است؛ پیش از این نیز در باب آسیب‌های این سازمان‌زدگی امر تربیت در سنین زیر هفت‌سال که اساسا ملک طلق است، نکاتی عرض کرده بود. ▫️این در حالی است که سابقه سازمان‌زدگی امر آموزش عمومی در انقلاب اسلامی، آثار و تجربیات جبران‌ناپذیری نظیر توده‌ای‌شدگی و ، حافظه‌پایگی و ، ، ناعدالتی آموزشی و بازاری‌شدگی را رقم زده و زمینه تخلیه نهاد آموزش عمومی را از امر تربیت - چنانکه افتد و دانی! - فراهم آورده است. ▫️اینک، جای این پرسش جدی است که با توجه به تجربه فاجعه‌بار سازمان‌زدگی امر آموزش عمومی، چگونه چنان مشتاق به استقبال سازمان توتک می‌رویم و گستره حضور خانواده در عرصه تربیت را تنگ می‌کنیم؟ ▫️امید آن است که فیلم را به اشتباه دیده‌ باشم که شاید مخفی باشد به قصد آزمودن حساسیت‌های حوزوی‌مان؛ ▫️پ.ن: کمی با ایده مشارکت‌پایه توتک و پروژه هوای مادری، آشنایی دارم، که البته این دو نمی‌توانند مصحح مصائب سازمان‌وارگی آن باشند؛ 📚 یادداشت مرتبط: + تربیت کودک با اسلام منهای روحانیت. + سنگ تربیت در چاه سازمان ملی. @HekmateFarhang
حکمت فرهنگ
امروز ظهر وارد آرایشگاه مردانه شدم؛ آرایشگر مردی‌ست میان‌سال، مومن و انقلابی؛ با خوش‌وبش شروع کردم و
در پی ارسال این پیام، آقای حسین از من پرسیدند: - روایت پردازی درست تو این خبر چیه؟ به او که نمی‌شناختم‌اش، پاسخ دادم: سلام علیکم نیازمند یک بزرگ از صحنه مبارزه هستیم؛ یک تصویر بزرگ‌تر که جریان و وابستگی رویدادها را بتواند بیان کند و سپس یک قرارگاهی برای پژواک این تصویر بزرگ ایجاد شود. مثلا یک برنامه تلویزیونی، که بلافاصله بعد از شلیک، مواضع هدف و چرایی هدف را با زبانی همه فهم و استعاری -شبیه بیان حاج‌قاسم و رهبری- بیان کند، شبهات را رصد کند و پاسخ بگوید و برای اقدامات کند و پیگیر باشد رسانه‌ها با آن واژه‌ها صبحت کند. در این میان پرسش‌های فراوانی ایجاد شد: مثلا، چرا حریم هوایی عراق و پاکستان را نقض کردیم؟ مگر کار داعش نبود، پس چرا موساد و کومله؟ چرا نزدیک کنسولگری آمریکا؟ خواستیم زورآزمایی کنیم یا زدیم و نخورده است؟ چرا تاجر زدیم؟ نظامی زدیم یا مردم عادی؟... تصویرهای بزرگ اجتماعی یک رویداد هستند و پرسش‌ها قوت استدلال را می‌گیرند که اذا جاء الاحتمال بطل الاستدلال. برای مثال: یادآوری می‌کنم روایت‌پردازی صبح شهادت را که در صبح جمعه آنتن شبکه سه تحویل حاج‌حسین یکتا شد و او‌ که بیان روانی دارد استعاره را ساخت و پرداخت. ناگفته نماید حاج‌قاسم بیش از آنکه نظامی باشد یک رسانه بود، آن هم یک رسانه و جریان‌ساز. یادآوری می‌کنم روایت‌پردازی آل‌روحانی را در برجام که با حضور پررنگ و پرحرارت در رسانه‌های مختلف به روایت‌پردازی سلحشورانه از برجام پرداختند و توفیق یافتند، کلاغ وادادگی را به‌جای قناری ظفر غالب کنند. @HekmateFarhang
🔶 ضرورت پیوست‌نگاری رسانه‌ای عملیات موشکی اخیر ✍️ حجت‌الاسلام دکتر مجید مبینی 🔹عملیات موشکی افتخارآمیزی انجام گرفت که برای هر آزاده‌ای غرورآفرین است؛ اما هر اقدام ملی نیازمند پیوست رسانه‌ای است تا تحت تاثیر پروپاگاندای دشمن قرار نگیرد و جای قاتل و مقتول تغییر نکند. 🔹در سطح مخاطبان ایرانی، پس از این عملیات ممکن بود چه شبهاتی شکل بگیرد و چه پاسخی به آنها باید داده می‌شد؟ استفاده از نماد اقدام رسانه‌ای تحسین برانگیزی در این زمینه بود. 🔹در عرصه مخاطبان خارجی، چه شبهاتی در ذهن مردم و ممکن بود شکل بگیرد و چه پاسخی به آنها باید داده می شد؟ آیا ما حاکمیت آنها را نقض کردیم؟ یا طبق حقوق بین‌الملل پذیرفته شده از سوی خود آنها، این اقدام ما قابل دفاع است؟ این پیام رسانه‌ای از طریق کدام رسانه‌ها در فضای افکار عمومی عراق و پاکستان باید منتشر می‌شد؟ 🔹عدم توجه تام به پیوست رسانه‌ای باعث می‌شود که دشمن از همین اقدامات دفاعی برای تضعیف روابط مردم کشورهای منطقه و تشدید استفاده کند. 🔸رسادین، فرهنگ و رسانه‌‌پژوهی‌ دینی @rasadin @HekmateFarhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فناوری‌های اجتماعی بزرگ از کوچک آغار می‌شوند و را در زندگی روزمره می‌بخشند؛ استقبالِ خادمین چای‌خانه حرم امام رضا علیه‌السلام از عروس و داماد لبنانی؛ @HekmateFarhang
حکمت فرهنگ
مرکز ملّی مطالعات و سنجش دین‌داری برگزار می کند؛ کلاس:«نظریه جامعه‌شناختی دین با رویکرد عرفانی ابن
جلسه درس‌گفتار جامعه‌شناسی ، استاد پارسانیا، 8 بهمن‌ماه، ساعت ۱۶ الی ۱۷:۳۰ برگزار خواهد شد. @markazsanjeshdindari
🔸سیاست‌گذاری فرهنگی معماری خانه؛ ▫️[23] فصل [في بيان أن المساكن قد تولّد في أهلها أخلاقا مختلفة]: المساكن قد تولّد في أهلها أخلاقا مختلفة مثال ذلك أنّ مساكن الشعر و الجلود في الصحاري تولّد في أهلها ملكات التيقّظ و الحزم، و ربما يزداد الأمر فيه حتى يولّد الشجاعة و الإقدام، و المساكن المنيعة و الحصينة تولّد في أهلها ملكات الجبن و الأمان و التفزّع فواجب على المدبّر ان يراقب المساكن و لكن ذلك بالعرض و لأجل أخلاق أهلها و على سبيل الاستعانة فقط. (فارابی، فصول منتزعه، ص39، قرن چهارم هجری) ▫️خلاصه؛ از آنجا که ساخت مسکن در ایجاد اخلاق نیک و بد در انسان موثر است، پس بر مدبر و لازم است برای تعالی اخلاق اهل شهر، بر چگونگی ساخت مراقبت کند. عکس تیمچه امین‌الدوله کاشان از صادق میری. @HekmateFarhang
چند یادداشت سخت ذهنم را مشغول کرده که مشغولیت این روزها امکان ظهورشان را نمی‌دهد، عناوین‌شان را می‌نویسم شاید روزی معنون هم حاصل شد: صفر. دانش‌طلبه‌بودن؛ ضرورت، امکان، امتناع. یک. اعتکاف سلوک آدم‌معمولی‌ها. دو. نسل اربعین، اعتکاف و حاج‌قاسم. سه.‌ مرگ من‌وتو، حماسه یا تراژدی! چهار. چرا روایت‌هایمان، پیشرفت نمی‌کنند؟ پنج. در دهه فجر، چه چیزهایی نگوییم؟
هدایت شده از فلسفه زبان اسلامی
فوتبال در میانه نوآوری و کار آفرینی اجتماعی جای خالی تأملات فیلسوفانه ✍️دکتر مجتبی رستمی کیا ◀️توپ فوتبال پلاستیکی دو لایه که با اندک پولی از مغازه سر کوچه تهیه می شد، چهار تا نیمه آجر برای مشخص کردن خطوط دروازه، همین کفایت می کرد برای اینکه یک ورزش جهانی شود. البته از سوباسا اوزارا و کاکرو یوگا نمی توان چشم پوشی کرد، نقش بزرگی بر ارزش شدن فوتبال در جامعه ما داشته اند. 🔸تنها ورزشی بوده است که در این سال ها اگر خوب بوده با آن شاد شدیم، و اگر بد بوده ناراحتمان کرده است، موقع بردهای حساس تیم ملی ما را به خیابان ها کشانده است و شادی کرده ایم، شیرینی پخش کرده ایم، به هم تبریک گفته ایم، حال ملی مان خوب شده است، تنها برنامه رسمی از صدا و سیماست که ببیندگان آن بعضا از نصف جمعیت ایران می گذرد. 🔸فوتبال زنجیره شغلی در ایران درست کرده است، گزینه اول بچه هایمان برای گذراندن اوقات فراغت شرکت در یکی از مدارس فوتبال است، از بازیکن، تا مربی، تا کادر فنی، تا چمن زن ورزشگاه، تا تدارکاتچی، تا بوفه دم ورزشگاه، تا خود ورزشگاه و نگهبانانش، تا مامورین تنظیم امنیت در ورزشگاه، تا سیستم حمل و نقل همه اهالی فوتبال به مکان تمرین ، زنگ در مدارس، پاتوقی برای دورهمی های دوستانه، تمرین کار مشارکتی و تیمی و ... نشان می دهد فوتبال علیرغم داشتن یک سازمان و ساختار منسجم در ایران، تبدیل به یک ارزش شده است. 🔸فوتبال امروز فراتر از یک ورزش به یک ارزش تبدیل شده است، به یک فناوری اجتماعی تبدیل شده است که بسیاری از جنبش ها را راهبری خواهد کرد. محمل ارزش های دیگری همچون غرور ملی و احیای امر ملیت نیز هست که خب تخصص علوم اجتماعی هاست و شایسته نیست من خیلی به آن بپردازم. 🔸فوتبال امر معمولی نیست و بیش از هر زمان دیگری نیاز به تفکر فیلسوفانه دارد. اگر فوتبال را امر مدرن بدانیم، به نظرم بیشترین امر مدرنی است که ارزشش به کوچه های خاکی و زمین های ساده مدارس کشیده شده است، از این جهت با فیلم و سینما و تئاتر و حتی تلویزیون قابل مقایسه نیست. این ارزش جالب است با همان سادگی ترویج شده است و از دنیای پر زرق و برق مدرنیته و مصرف گراییش چندان خبری نیست و هنوز هم ارزان ترین ورزش ایران است. 🔸حتی فوتبال نقش جدی خود را در فضای مجازی نیز به دست آورده است، کنسول های بازی، پلتفرم های بازی و .. هنوز هم طرفداران جدی دارد و یحتمل در دنیای هوش مصنوعی قوی هم ربات _ فوتبالیست ها قرار باشد نقش آفرینی کنند. و این همه یعنی فوتبال خیلی خاص است، خیلی خاص! 🔸 خیلی علاقمندم که روزی « معناشناسی فوتبال» را بنویسم، فکر می کنم حتی واکاوی معانی و دلالت ها و واقعیت های اجتماعی این ورزش هم هیجان انگیز و نوستالژیک باشد. ——————— فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
حکمت فرهنگ
✅فوتبال در میانه نوآوری و کار آفرینی اجتماعی جای خالی تأملات فیلسوفانه ✍️دکتر مجتبی رستمی کیا ◀️تو
بازخوانی فناوری‌پایه پدیده‌های اجتماعی جهان مدرن، امکان نسبت‌یابی آن‌ها با منفعت و سعادت جهان‌ فرهنگی‌مان رو دوچندان فراهم می‌کند.
حکمت فرهنگ
مرکز ملّی مطالعات و سنجش دین‌داری برگزار می کند؛ کلاس:«نظریه جامعه‌شناختی دین با رویکرد عرفانی ابن
جلسه درس‌گفتار جامعه‌شناسی ، استاد پارسانیا، ۲۹ بهمن‌ماه، ساعت ۱۶ الی ۱۷:۳۰ برگزار خواهد شد. @markazsanjeshdindari
جناب آقای الکساندر دوگین عزیز احتراما از دعوت محبت آمیز شما برای شرکت در دومین همایش بین‌المللی نهضت جهان چند قطبی صمیمانه متشکرم و ازاین که به دلیل برخی ناهماهنگی ها نتوانستم در همایش حضور به هم برسانم عذرخواهی می‌کنم و بدین وسیله مقاله کوتاهی را که در آن همایش در ذیل محور «غرب پس از هژمونی. آیا می توان تمدن اروپا را نجات داد؟» قصد ارائه داشتم با عنوان « و آینده تمدن » تقدیم می‌کنم. حمید پارسانیا ۸/اسفند/۱۴۰۲ @parsania_net @HekmateFarhang