✅ استاد #علیدوست: باید روش شناسی اجتهاد را در حوزه به عرف تبدیل کنیم
🔹روش شناسی برگردان همان #متدولوژی است و در عربی به #علم_المنهج تعبیر می کنند.
🔹#روش_شناسی دانشی است که نحوه اجرای عملیات پژوهش را بررسی می کند؛ در روش شناسی دنبال منطق حاکم بر کار و روش استنباط هستیم و روش افراد را در استنباط به دست می آوریم.
🔹باید روش شناسی اجتهاد را در حوزه به #عرف و هنجار تبدیل کنیم. کم فقیهانی نداریم که در روش شناسی روش ثابتی ندارند و در برخی مواقع روش اخباریون را دنبال می کنند و در برخی مواقع خود را اصولی نشان می دهد . در جایی تاریخ را مورد بررسی قرار دهد و در جای دیگر از تاریخ سراغی نگیرد.
#کلام_اساتید
🔸 کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 http://eitaa.com/joinchat/2917400596Cb97bc66604
💢ویژگی فقه تمدن ساز؛ استوار بر پایههای اصیل و آماده برای پذیرش تحولات
📌آیتالله علیرضا اعرافی، مدیر حوزههای علمیه سراسر کشور در نشست «الزامات بیانیه گام دوم در پرتو فقه تمدن ساز» که در دانشگاه علوم اسلامی رضوی مشهد برگزار شد، اظهار کرد:
🔹فقهی که میخواهد تمدن اسلامی را بسازد و پاسخگوی نیازهای دنیای معاصر باشد ضمن اینکه باید بر همان پایههای اصیل و عمیق خودش استوار شود، در عین حال باید آمادگی لازم برای پذیرش تحولات و تغییرات را داشته باشد.
🔹فقه نیاز به تقویت رویکرد تمدنی دارد و در این رویکرد باید آن را جامع نگریست و در محدوده ابواب موجود حرکت نکرد، بلکه به آفاق دیگری هم اندیشید.
🔹تئوری انقلاب اسلامی این است که ما اجتهاد اصیل جواهری پویا و علوم اسلامی اصیلِ دقیقِ مبتنی بر پایههای خود داریم ولی در عین حال قابل تکامل، پیشرفت، تحول و جوشش است. جمع بین این دو هم کار هر کسی نیست و شخصیتهایی مثل امام(ره) و شهید صدر(ره) میخواهد.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🌟نکات و اشارات🌟
🔰علت اعتماد مرحوم شیخ انصاری به قول لغوی در تعریف بیع
آیتالله العظمی شبیری زنجانی:
🔹در خیلی از جاها شیخ ادلهای که قوم به آن استدلال کردهاند را مخدوش میداند و به مشهورات و ادعاهای اجماع اشکال کرده و همه را ردّ مینماید. مثلاً در بیع الصبی ایشان اعتبار بلوغ برای صحت عقد صبی را رد میکند، ولی بعد میفرماید که مسئله همین است که بلوغ معتبر است. ما از ایشان سؤال میکنیم که شما از کجا میگویید که مسئله همین است، در حالی که خودتان ادله مسئله را رد نمودهاید؟
🔸حلش این است که ایشان در بحث رسائل، حجیت شهرت و اجماع منقول را به عنوان ظن خاص انکار کرده است، ولی بر خلاف آقایان کفایه و بعد از ایشان که قائل به انسداد نبودهاند، عقیده بنده این است که شیخ انسدادی بوده است. ولی به این جهت که قائلین به انسداد مانند میرزای قمی و امثال ایشان کم بودهاند و اکثر علماء قائل به انسداد نبودهاند، مرحوم شیخ نخواسته است که وارد این دعواها بشود. اگر کسی در کلمات شیخ دقت بکند، میتواند بفهمد که شیخ انسدادی بوده است.
🔹قسمت انسداد کتاب رسائل از مباحث مفصل و مشکل اصولی است و معمولاً هم آقایان نمیخوانند، ولی خیلی طولانی است و مطالب علمی مهمی دارد. ایشان میگوید که انسداد مقدماتی دارد؛ مقدمه اول این است که بگوییم به وسیله ادله حجیت خبر واحد، آنقدر حجت به دست ما نمیآید که اگر به مقطوعاتمان ضمیمه کنیم، مشکل فقه ما حل بشود. ایشان این مطلب را میفرمایند و خیلی هم به آن اهتمام قائل شدهاند. ایشان میفرماید که عمده بحث انسداد همینجاست و همه دقتها باید اینجا باشد. حتی بعضیها گفتهاند که (تنها دلیل انسداد) همین یک دانه است. (البته این سؤال مطرح است که) چطور باید به همین یک مسئله اهتمام ورزید؟ خود شیخ در اینجا بحث نمیکند! این اصول مفصلی که ایشان بحث کرده است، آیا این مقدار در اینجا کافی است؟!
🔸اینکه شیخ هیچ چیز نمیگوید به این جهت است که خود ایشان در شرط حجیت خبر واحد با دیگران متفاوت است، زیرا ایشان صرف عادل بودن راوی خبر را کافی نمیداند و قائل به این است که از نظر ادله شرعیه و بنای عقلاء و جهات دیگر، خبری حجت است که اطمینان آور باشد. آقایان دیگر اطمینان را شرط ندانستهاند و گفتهاند که خبر واحد به صرف عادل بودن راوی حجت است و انسدادی در کار نیست؛ بر خلاف مرحوم شیخ که به نحو اشعار میتوان فهمید که مختار ایشان با توجه به شرط اطمینان در حجیت خبر، انسداد است.
🔹ایشان به صراحت به این نظر اشاره نکرده است، اما در اواسط بحث انسداد به یک جایی میرسد که میفرماید بودن شرط حصول اطمینان در خبرهای واحد در زمان ما در غایت ندرت است؛ «فی زماننا هذا فی غایة الندرة». خوب یک چیزی که در غایت ندرت است و وجداناً هم همینجور است، چطور ایشان حکم بکند که این خبرهای واحد جوابگوی فقه است؟!
🔸پس ایشان در این عبارت قائل به یک چیز وسیعی شدهاند، منتهی نخواستهاند به آن تصریح کنند. بر همین اساس میگوییم که شیخ انسدادی است و آن کسی که در اصول، حجیت شهرت، قول لغوی و اجماع منقول را به عنوان ظنون خاصه انکار کرده است، به عنوان ظن مطلق آنها را حجت میداند. در صورتی که قول لغوی قدری معتبر باشد، ایشان میپذیرد و به عنوان ظن مطلق از باب انسداد آن را معتبر میداند.
#نکات_اشارات
#انسداد
▪️ آیتالله شبیری زنجانی، کتاب البیع، جلسه ۳
___
📣کانال مرکز فقهی امام محمدباقر علیه السلام
👉@mfeqhi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #مهندسی_استنباط
✍تقریرات درس استاد #حیدری_فسایی
🔸تعداد جلسات :9
🔹سال تدریس: 95
#روش_شناسی_اجتهاد
📖منبع: کانال محاضرات
1_86615138.pdf
170.1K
#فرایند_اجتهاد استاد #اعرافی
کانال روش شناسی اجتهاد
http://eitaa.ir/ravesh_ejtehad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #روش_شناسی_اجتهاد، استاد سید محمدرضا #واعظی
#الگوریتم_اجتهاد
کانال یادداشت های طلبگی
eitaa.com/yaddashhayetalabegi
6.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 "هدف خداوند از آفرینش انسان" در بیان حضرت استاد شب زنده دار دام ظله
📆تاریخ: 1398/05/19 | حرم مطهر امام رضا علیه السلام
#پندهای_سعادت
🔗 @Pand_Saadat
🌟نکات و اشارات🌟
🔰رابطه هدف بیان و معنا
آیتالله العظمی شبیری زنجانی:
🔹در روايات معصومين عليهم السلام و همچنين كلمات غير معصومين بايد ملاحظه نمود كه هدف و محور بيان كلام، چه چيزى است؟ مثلا در كلماتى كه در پاسخ سؤال وارد شده، بايد ملاحظه نمود كه هدف سؤال چه بوده و اين كلام در پاسخ آن سؤال، چه چيزى را- خواه به صورت اثبات و خواه به صورت نفى- مىرساند؟
🔸براى مثال گاهى سؤال مىشود كه فلان عمل آيا لازم است يا لازم نيست؟ حال اگر در جواب به صورت خبرى، اثبات آن را بگويند اين كلام رساننده معناى لزوم آن عمل مىباشد و اگر به صورت سلبى جواب دهند رساننده معناى نفى اللزوم است. مثلا شخصی نماز را بدون بعضى از شرايط آن خواند و بعد از نماز سؤال نمود كه نماز را بدين صورت خوانده است آيا اعاده لازم است؟ اگر در جواب گفته شد «يعيد» معناى آن لزوم الاعاده است و اگر گفته شد «لا تعاد الصلاة الامن خمس» معناى آن عدم وجوب اعاده مىشود؛ البته این بیان، مخالفتی با استحباب اعاده ندارد.
🔹اما گاهى جواز و عدم جواز، هدف سؤال سائل است كه اثبات در جواب، رساننده اثبات الجواز و نفى آن، رساننده تحريم مىباشد. مثلا اگر به صورت خبرى گفت از احرام كه بيرون آمد صيد مىكند، رساننده آن است كه «يجوز الصيد بعد الخروج عن الاحرام»؛ ولى اگر گفته شده بود «لا يصيد»، مىرساند كه صيد در چنين حالتى حرام است.
▪️كتاب نكاح (نرم افزار نور)، ج۲۰، ص ۶۵۴۳
#نکات_اشارات
#معنای_کلام
___
📣کانال مرکز فقهی امام محمدباقر علیه السلام
👉@mfeqhi
013_98-05-27.mp3
17.74M
📢 صوت درس خارج اصول
حضرت استاد شب زنده دار«دام ظله»
📁 موضوع: اسباب تسری حکم از موضوعی به موضوع دیگر
جلسه : 13
تاریخ : یک شنبه - 98/05/27
زمان : 00:59:08
حجم فایل : 16.9 mb
فرمت : mp3
#صوت_اصول
🔗 @Feghahat_ir
012_980526.mp3
13.05M
📢 صوت درس خارج اصول
حضرت استاد شب زنده دار«دام ظله»
📁 موضوع: اسباب تسری حکم از موضوعی به موضوع دیگر
جلسه : 12
تاریخ : شنبه - 98/05/26
زمان : 00:43:30
حجم فایل : 12.4 mb
فرمت : mp3
#صوت_اصول
🔗 @Feghahat_ir
014_98-05-28.mp3
18.37M
📢 صوت درس خارج اصول
حضرت استاد شب زنده دار«دام ظله»
📁 موضوع: اسباب تسری حکم از موضوعی به موضوع دیگر
جلسه : 14
تاریخ : دو شنبه - 98/05/28
زمان : 01:01:13
حجم فایل : 17.5 mb
فرمت : mp3
#صوت_اصول
🔗 @Feghahat_ir