eitaa logo
پژوهش های اصولی
297 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
736 ویدیو
119 فایل
﷽ 📌نکات اخلاقی واعتقادی 📌تحلیل های سیاسی وبصیرت افزا در راستای آشنایی با مقتضیات زمان 📌آرشیوی از اهم علوم مقدماتی اجتهاد 📌آموزش اصول وفنون پژوهش از طریق ارائه سلسله مباحث علمی از اینکه بدلیل مشغله، توفیق پاسخگویی ندارم، عذر خواهم @HosseinMehrali
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #روش_شناسی_اجتهاد، استاد سید محمدرضا #واعظی #الگوریتم_اجتهاد کانال یادداشت های طلبگی eitaa.com/yaddashhayetalabegi
6.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 "هدف خداوند از آفرینش انسان" در بیان حضرت استاد شب زنده دار دام ظله 📆تاریخ: 1398/05/19 | حرم مطهر امام رضا علیه السلام ‌ #پندهای_سعادت 🔗 @Pand_Saadat
🌟نکات و اشارات🌟 🔰رابطه هدف بیان و معنا آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی: 🔹در روايات معصومين عليهم السلام و همچنين كلمات غير معصومين بايد ملاحظه نمود كه هدف و محور بيان كلام، چه چيزى است؟ مثلا در كلماتى كه در پاسخ سؤال وارد شده، بايد ملاحظه نمود كه هدف سؤال چه بوده و اين كلام در پاسخ آن سؤال، چه چيزى را- خواه به صورت اثبات و خواه به صورت نفى- مى‌رساند؟ 🔸براى مثال گاهى سؤال مى‌شود كه فلان عمل آيا لازم است يا لازم نيست؟ حال اگر در جواب به صورت خبرى، اثبات آن را بگويند اين كلام رساننده معناى لزوم آن عمل مى‌باشد و اگر به صورت سلبى جواب دهند رساننده معناى نفى اللزوم است. مثلا شخصی نماز را بدون بعضى از شرايط آن خواند و بعد از نماز سؤال نمود كه نماز را بدين صورت خوانده است آيا اعاده لازم است؟ اگر در جواب گفته شد «يعيد» معناى آن لزوم الاعاده است و اگر گفته شد «لا تعاد الصلاة الامن خمس» معناى آن عدم وجوب اعاده مى‌شود؛ البته این بیان، مخالفتی با استحباب اعاده ندارد. 🔹اما گاهى جواز و عدم جواز، هدف سؤال سائل است كه اثبات در جواب، رساننده اثبات الجواز و نفى آن، رساننده تحريم مى‌باشد. مثلا اگر به صورت خبرى گفت از احرام كه بيرون آمد صيد مى‌كند، رساننده آن است كه «يجوز الصيد بعد الخروج عن الاحرام»؛ ولى اگر گفته شده بود «لا يصيد»، مى‌رساند كه صيد در چنين حالتى حرام است. ▪️كتاب نكاح (نرم افزار نور)، ج۲۰، ص ۶۵۴۳ ___ 📣کانال مرکز فقهی امام محمدباقر علیه السلام 👉@mfeqhi
013_98-05-27.mp3
17.74M
📢 صوت درس خارج اصول حضرت استاد شب زنده دار«دام ظله» 📁 موضوع: اسباب تسری حکم از موضوعی به موضوع دیگر جلسه : 13 تاریخ : یک شنبه - 98/05/27 زمان : 00:59:08 حجم فایل : 16.9 mb فرمت : mp3 #صوت_اصول 🔗 @Feghahat_ir
012_980526.mp3
13.05M
📢 صوت درس خارج اصول حضرت استاد شب زنده دار«دام ظله» 📁 موضوع: اسباب تسری حکم از موضوعی به موضوع دیگر جلسه : 12 تاریخ : شنبه - 98/05/26 زمان : 00:43:30 حجم فایل : 12.4 mb فرمت : mp3 #صوت_اصول 🔗 @Feghahat_ir
014_98-05-28.mp3
18.37M
📢 صوت درس خارج اصول حضرت استاد شب زنده دار«دام ظله» 📁 موضوع: اسباب تسری حکم از موضوعی به موضوع دیگر جلسه : 14 تاریخ : دو شنبه - 98/05/28 زمان : 01:01:13 حجم فایل : 17.5 mb فرمت : mp3 #صوت_اصول 🔗 @Feghahat_ir
#معرفی_کتاب #درس_خارج_و_گام_های_اجتهاد 🔹کتاب درس خارج و گام های اجتهاد، از معدود کتاب هایی است که در حوزه #روش_شناسی_اجتهاد تالیف شده است و در تیرماه سال جاری رونمایی شد. 🔹این اثر ارزشمند، تقریر دروس روشی حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد #مبلغی است که با همت حجت الاسلام هلالیان به نگارش درآمده است. ▫️پی نوشت: قیمت این کتاب در چاپ جدید صد هزار تومان است. سایت ناشر: http://eshraghehekmat.ir/?page_id=203 •┈••✾••┈• کانال اصول شهید صدر : @halgheysaniye
🔰 یادداشت محقق 🔆رابطه وجوب دفع مال با رفع حجر - بخش اول ✳️ حضرت امام خمینی از تناسب حکم و موضوع و خصوصاً اقتران فراز «وَ ابْتَلُوا الْيَتَامَى حَتَّى...» به «وَ لا تُؤْتُوا السُّفَهاءَ» چنین استظهار کرده است که وجوب دفع اموال به یتامی، نفسی نیست تا اطلاق آیه إقتضا کند که دفع مال به بالغ رشید مطلقا لازم است، حتی اگر به بقاء‌ مال در دست ولیّ إذن بدهد. بلکه وجوب دفع در آیه، معلول رفع حجر یتیم است،‌ مانند وجوب إکرام در خطاب «أکرم زیداً لأنه عالم» که وجوب إکرام معلول عالم بودن است؛ چرا که متعارف مردم در صورت عدم حجر راضی به بقاء مالشان در دست دیگری نیستند و خودشان خواهان استفاده از آن هستند و کسی نمی تواند بدون رضایت آنان در مالشان تصرف کند،‌ حال اگر در چنین محیطی، عرف با خطاب «اموال یتیم را بعد از رفع حجر به وی تسلیم کنید» مواجه شود، وجوب دفع مال را بر صورت متعارف بین خودشان تنزیل می کنند که این شخص از الآن برای گرفتن اموالش مانعی ندارد و مستقل است. 🔸البته چنان‌چه قائل به وجوب نفسی وجوب دفع شویم به جهت وقوع أمر «دفع» عقیب الحظر، «ادفعوا» بر بیش از ترخیص دلالت ندارد و باید وجوب دفع را از جای دیگر استفاده کنیم،‌ در حالی‌که بر اساس استظهار علیت رفع حجر برای وجوب دفع، «إدفعوا» ظهور در وجوب دارد؛ زیرا با حصول دو شرط بلوغ و رشد معلوم می‌شود که شخص دیگر محجور نیست و کسی حق ندارد که مال دیگری را بدون اجازه‌ی او نگه دارد و قهراً دفع مال به مالک واجب و لازم می‌شود. 🔹صاحب جواهر هم رابطه بین وجوب دفع و رفع حجر را لازم و ملزومی دانسته است،‌ بدین بیان که وجوب دفع کنایه از رفع حجر است، یعنی شارع درصدد بیان این است که بالغ رشید محجور نیست. ✳️مناقشه در این نظریه به نظر می‌رسد کلام حضرت امام خمینی نسبت به غیر رشید تمام باشد، ولی نسبت به رشید غیربالغ تمام نباشد. توضیح اینکه مدلول مطابقی آیه شریفه این نیست که در صورت انتفای بلوغ یا رشد حجر ثابت است، بلکه مدلول مطابقی آن، دفع و عدم دفع مال به یتیم است، لذا باید دید با تناسب حکم و موضوع و قرائن دیگر می توان حجر را در صورت انتفای بلوغ یا رشد اثبات کرد یا خیر؟ 🔹به نظر می‌رسد متفاهم عرفی از وجه اعتبار رشد برای دفع مال به صبی این است که چون صبی غیر رشید، نفع و ضرر خود را درک نمی‌کند شارع برای حفظ مال وی، معاملاتش را نافذ نکرده است، و به جهت این علت مشترک به صورتی که اموال در دست ولیّ است تعدّی و از جمود بی‌جا پرهیز می‌شود. 🔸این مطلب از «وَ لا تُؤْتُوا السُّفَهاءَ» هم قابل استفاده است که سفیه چون درکی از مصلحت خود در معاملات ندارد. شارع معاملاتش را مطلقا تنفیذ نکرده است تا اموالش از بین نرود. 🔹اما وجه اعتبار بلوغ در دفع مال به صبی رشید طبق فهم متعارف سه وجه می‌تواند باشد: 🔸وجه اول: تعمیم حکمت جعل حکم سفیه نسبت به غیر بالغ 🔹وجه دوم: ضعف اراده غیر بالغ 🔸وجه سوم: عجز صبی از دفع مزاحم 👈 تفصیل این وجوه را اینجا بخوانید: https://bit.ly/30vPnZO ___ 🌐کانال مرکز فقهی امام محمد باقر علیه‌السلام @mfeqhi
✅ روش شناسی اجتهاد چیست؟ روش شناسی اجتهاد به دنبال رسیدن به موارد ذیل است: •┈••✾••┈• 1️⃣ (الگوی اجتهاد، الگوریتم اجتهاد، مراحل استنباط): 🔹یعنی ابتدا و انتهای فرایند استنباط چیست؟ مثلا در چه مرحله ای به اقوال مراجعه می شود؟ سیره کجاست؟ مقاصد شریعت؟ اجماع؟ و ... 🔹در این زمینه، بین مجتهدان تفاوت نظر وجود دارد؛ به عنوان نمونه، آیت الله معتقدند که جایگاه مراجعه به اجماع، پس از بررسی روایات متواتر و قبل از بررسی خبر واحد است و یا جایگاه مراجعه به اقوال، پیش از بررسی ادله قرآنی و روایی است. 🔹فراتر از این، تفاوت بسیار مهم مجتهدان در فرایند اجتهاد، در مرحله ختم فرایند استنباط، آشکار می شود؛ (مکتب قم، مکتب تحلیلی) معتقد است که از تجمیع ظنون (ادله اجتهادی غیرقطعی)، نتیجه حاصل می شود؛ اما (مکتب نجف) که به ضرورت تطبیق قاعده ملتزم است، آن را نمی پذیرد و به ادله فقاهتی (اصول عملیه) مراجعه می کند؛ لذا مثلا آیت الله (که تابع مکتب تجمیعی هستند)، بسیار کم به اصول عملیه مراجعه می کنند. •┈••✾••┈• 2️⃣ (خرده الگوهای اجتهاد، خرده الگوریتم های اجتهاد) 🔹مثلا در مرحله مراجعه به روایات، فرایند «بررسی دلالی» و فرایند «بررسی سندی» یک روایت، از کجا شروع و به کجا ختم می شود و اگر تفاوتی بین مجتهدان وجود دارد، چیست؟ 🔹مثلا در روش بررسی دلالی آیت الله و خمینی(ره)، «شناخت فضای صدور متن» بسیار مهم است؛ امری که در روش بسیاری از مجتهدان مانند چندان قابل مشاهده نیست. •┈••✾••┈• 3️⃣ 🔹هر مجتهدی مبانی و پیش فرض های ، ، ، و ... دارد که در فرایند اجتهاد او اثرگذار است. 🔹برخی پیش فرض ها مانند نظرات رجالی تاثیرمحدودتر و برخی مانند نظرات اصولی و حدیثی تاثیر متوسط و برخی مانند نظرات کلامی (مثل قلمرو سنت) تاثیر کلان تری دارند و کلیت فرایند اجتهاد یک مجتهد را تحت تاثیر قرار می دهند؛ به گونه ای که حتی فهم یک مجتهد را از آیات و روایات نیز تغییر می دهد. •┈••✾••┈• ▫️یادداشت مرتبط: استاد : نیاز به تاسیس علم روش شناسی اجتهاد داریم https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/21 استاد : باید روش شناسی اجتهاد را در حوزه به عرف تبدیل کنیم https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/34 تفاوت روش شناسی اجتهاد و اصول فقه https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/25 •┈••✾••┈• 🔸 کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 http://eitaa.com/joinchat/2917400596Cb97bc66604
#اخلاق #نماز_شب 🔰 آقا شیخ مرتضی زاهد : 🔻من را برای #نماز_شب بیدار می کردند _ یک صدایی می آمد_ و من را صدا می زد . می گفتند: آقا شیخ مرتضی بلند شو !! گاهی اوقات می گفتند : شیخ مرتضی و بعضی شبها می گفتند : مرتضی بلند شو !!! 👈نوع لحن ها متفاوت بود 💢 توجه کردم _اختلاف لحن صدا کردن برای این است که_ دیدم آن شب هایی که توجه من به خدا بیشتر است ، از احترام بیشتری برخوردارم و آن شب هایی که توجه من کمتر است از احترام کمتری برخوردارم. http://eitaa.com/joinchat/2054750225Cbba925a3ed
🔵 فقه حکومتی 🔻 "فقه و فقاهت باید عمیق و فراگیر شود" 🇮🇷 بیانات مقام معظم رهبری (۱۳۷۰/۰۶/۳۱) 1️⃣ فقه و فقاهت باید در حوزه‌ها بکند. این پیشرفت، هم از لحاظ است، و هم از لحاظ و . فقه باید عمیق بشود؛ عمیق تر از آنچه که هست. 2️⃣ همچنان که شما نگاه می کنید، فقه زمان علامه‌ی حلی (رضوان‌الله علیه)، از فقه زمان شیخ انصاری عمیق تر است؛ یعنی با آراء و نظرات گوناگون برخورد کرده و در طول زمان، عمق و پیچیدگی خاصی پیدا کرده است. فقه زمان مثلاً محقق ثانی - علی‌بن‌عبدالعالی کرکی - نسبت به فقه زمان علامه، عمق بیشتری دارد. یا من‌باب‌مثال، فقه شیخ در مکاسب، از تعمق بیشتری برخوردار است. ما باید این عمق را روزافزون کنیم. 3️⃣ به معنای این نیست که به و و بپردازیم؛ نه، مسأله را ، آن را به روشهای نوی تحقیق زدن، و به وسیله‌ی آنها آن را عمیق تر کردن است. کسی که اهل تحقیق باشد، در میدان عمل میتواند این شیوه‌ی تحقیق را بشناسد. 4️⃣ ما باید به فقه عمق ببخشیم. از در فقه بایستی پرهیز بشود. امروز فقه ما باید از فقه زمان شیخ و شاگردان شیخ و شاگردان شاگردان شیخ - که بزرگان دوره‌ی ماقبل ما هستند - عمیق تر باشد. در مسائل، ما به‌هیچ‌وجه نباید سطحی فکر کنیم. باید به فقه پیچیدگی و عمق ببخشیم. این، یک بعد از ابعاد است. 5️⃣ بعد دیگر، و است؛ یعنی ما باید به بعضی از ابواب - آن هم ابواب دارای اهمیت فردی، نه اهمیت اجتماعی - اکتفا نکنیم؛ مثلاً ابواب طهارت. شما الان نگاه کنید ببینید، تعداد کتبی که در باب نوشته شده، چه‌قدر است؛ تعداد کتبی که در باب ، یا در باب ، یا در باب حدود و دیات، یا در باب مسائل اقتصادی اسلام نوشته شده، چقدر است. خواهید دید آن اولی بیش از این دومی است؛ از بعضیها که خیلی بیشتر است. 6️⃣ بعضی از کتب دوره‌ ای ما، حتّی کتاب جهاد را ندارد. مثلاً صاحب «حدائق» و بسیاری از فقهای دیگر، لازم ندانستند جهاد را که یکی از اصول اسلام و شریعت است، بحث کنند. البته «حدائق» دوره نیست - نقص دارد - اما از محلی که جهاد را باید بررسی کنند، خیلی گذشته و بحث نکرده‌اند. جهاد در آخر عبادات و قبل از ورود در معاملات و عقود است. خیلی های دیگر هم - مثل مرحوم نراقی - بحث نکردند؛ عده‌ای هم که بحث کردند، خیلی مختصر بحث کردند و مثلاً میبینید که آن پیچیدگی های علمی را در بعضی از کتب به کار نبردند. ما باید به فقه وسعت بدهیم؛ یعنی فقه ما باید از لحاظ سعه‌ی سطح فقاهت پیشرفت کند و همه‌ی مسائل زندگی را شامل بشود. 7️⃣ امروز خیلی از مسائل هست که از لحاظ فقهی برای ما روشن نیست؛ حتّی میخواهم این را بگویم که در بعضی از ابواب فقه، برخی از فروع هست که قدمای ما به آنها رسیدگی کردند و احکام آن را بیان نمودند؛ اما متأخرین حتّی آنها را هم بحث نکردند. یعنی شما امروز اگر به «مبسوط» شیخ (رضوان‌الله علیه) یا مثلاً به «تحریر» علامه مراجعه بفرمایید، فروع بیشتری خواهید یافت، تا به خیلی از کتب فقهایی که بعد از اینها آمدند؛ و بخصوص فقهایی که نزدیک به زمان ما هستند و به فروع اهمیت کمتری میدهند؛ در حالی که این فروع هر کدام نقشی در زندگی جامعه دارند. پس، فقه بایستی گسترش پیدا کند. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢درس خارج 📌شرایط آمر به معروف و ناهی از منکر/ شخص آمر باید مانند طبیب عمل کند 🔹آیت‌الله محسن اراکی در «درس خارج فقه فرهنگ» مطرح کرد: 🔹آمر و ناهی باید علم به معروف بودن معروف و علم به منکر بودن منکر داشته باشد و احتمال تأثیر هم بدهد تا حرفش لغو و بیهوده نباشد. 🔹یکی از شرایط اهل فلاح امربه‌معروف و نهی از منکر است که دلالت بر وجوب آن دارد. 🔹در امر به معروف و نهی از منکر، جا دارد جمله «مثل طبیبِ درمان‌کننده بیمار باشید» را تابلو کنیم و در همه حجره‌های طلبه‌ها بگذاریم؛ آنجایی که احتمال عدم تأثیر است نباید انسان دارو را به کار ببرد و آنجایی که احتمال تأثیر است از دارو بهره بگیرید. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir