#اخلاق
#نماز_شب
🔰 آقا شیخ مرتضی زاهد :
🔻من را برای #نماز_شب بیدار می کردند _ یک صدایی می آمد_ و من را صدا می زد .
می گفتند: آقا شیخ مرتضی بلند شو !!
گاهی اوقات می گفتند : شیخ مرتضی و بعضی شبها می گفتند : مرتضی بلند شو !!!
👈نوع لحن ها متفاوت بود
💢 توجه کردم _اختلاف لحن صدا کردن برای این است که_ دیدم آن شب هایی که توجه من به خدا بیشتر است ، از احترام بیشتری برخوردارم و آن شب هایی که توجه من کمتر است از احترام کمتری برخوردارم.
http://eitaa.com/joinchat/2054750225Cbba925a3ed
🔵 فقه حکومتی
🔻 "فقه و فقاهت باید عمیق و فراگیر شود"
🇮🇷 بیانات مقام معظم رهبری (۱۳۷۰/۰۶/۳۱)
1️⃣ فقه و فقاهت باید در حوزهها #پیشرفت بکند. این پیشرفت، هم از لحاظ #عمق است، و هم از لحاظ #سعه و #فراگیری_مسائل_زندگی. فقه باید عمیق بشود؛ عمیق تر از آنچه که هست.
2️⃣ همچنان که شما نگاه می کنید، فقه زمان علامهی حلی (رضوانالله علیه)، از فقه زمان شیخ انصاری عمیق تر است؛ یعنی با آراء و نظرات گوناگون برخورد کرده و در طول زمان، عمق و پیچیدگی خاصی پیدا کرده است. فقه زمان مثلاً محقق ثانی - علیبنعبدالعالی کرکی - نسبت به فقه زمان علامه، عمق بیشتری دارد. یا منبابمثال، فقه شیخ در مکاسب، از تعمق بیشتری برخوردار است. ما باید این عمق را روزافزون کنیم.
3️⃣ #عمق به معنای این نیست که به #گوشهها و #حواشی و #تدقیقات_زاید بپردازیم؛ نه، مسأله را #حلاجی_کردن، آن را به روشهای نوی تحقیق زدن، و به وسیلهی آنها آن را عمیق تر کردن است.
کسی که اهل تحقیق باشد، در میدان عمل میتواند این شیوهی تحقیق را بشناسد.
4️⃣ ما باید به فقه عمق ببخشیم. از #سطحی_نگری در فقه بایستی پرهیز بشود. امروز فقه ما باید از فقه زمان شیخ و شاگردان شیخ و شاگردان شاگردان شیخ - که بزرگان دورهی ماقبل ما هستند - عمیق تر باشد. در مسائل، ما بههیچوجه نباید سطحی فکر کنیم. باید به فقه پیچیدگی و عمق ببخشیم. این، یک بعد از ابعاد #پیشرفت_فقاهت است.
5️⃣ بعد دیگر، #سعه و #فراگیری_مسائل_زندگی است؛ یعنی ما باید به بعضی از ابواب - آن هم ابواب دارای اهمیت فردی، نه اهمیت اجتماعی - اکتفا نکنیم؛ مثلاً ابواب طهارت. شما الان نگاه کنید ببینید، تعداد کتبی که در باب #طهارت نوشته شده، چهقدر است؛ تعداد کتبی که در باب #جهاد، یا در باب #قضا، یا در باب حدود و دیات، یا در باب مسائل اقتصادی اسلام نوشته شده، چقدر است. خواهید دید آن اولی بیش از این دومی است؛ از بعضیها که خیلی بیشتر است.
6️⃣ بعضی از کتب دوره ای ما، حتّی کتاب جهاد را ندارد. مثلاً صاحب «حدائق» و بسیاری از فقهای دیگر، لازم ندانستند جهاد را که یکی از اصول اسلام و شریعت است، بحث کنند. البته «حدائق» دوره نیست - نقص دارد - اما از محلی که جهاد را باید بررسی کنند، خیلی گذشته و بحث نکردهاند. جهاد در آخر عبادات و قبل از ورود در معاملات و عقود است. خیلی های دیگر هم - مثل مرحوم نراقی - بحث نکردند؛ عدهای هم که بحث کردند، خیلی مختصر بحث کردند و مثلاً میبینید که آن پیچیدگی های علمی را در بعضی از کتب به کار نبردند. ما باید به فقه وسعت بدهیم؛ یعنی فقه ما باید از لحاظ سعهی سطح فقاهت پیشرفت کند و همهی مسائل زندگی را شامل بشود.
7️⃣ امروز خیلی از مسائل هست که از لحاظ فقهی برای ما روشن نیست؛ حتّی میخواهم این را بگویم که در بعضی از ابواب فقه، برخی از فروع هست که قدمای ما به آنها رسیدگی کردند و احکام آن را بیان نمودند؛ اما متأخرین حتّی آنها را هم بحث نکردند. یعنی شما امروز اگر به «مبسوط» شیخ (رضوانالله علیه) یا مثلاً به «تحریر» علامه مراجعه بفرمایید، فروع بیشتری خواهید یافت، تا به خیلی از کتب فقهایی که بعد از اینها آمدند؛ و بخصوص فقهایی که نزدیک به زمان ما هستند و به فروع اهمیت کمتری میدهند؛ در حالی که این فروع هر کدام نقشی در زندگی جامعه دارند. پس، فقه بایستی گسترش پیدا کند.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢درس خارج #فقه_فرهنگ
📌شرایط آمر به معروف و ناهی از منکر/ شخص آمر باید مانند طبیب عمل کند
🔹آیتالله محسن اراکی در «درس خارج فقه فرهنگ» مطرح کرد:
🔹آمر و ناهی باید علم به معروف بودن معروف و علم به منکر بودن منکر داشته باشد و احتمال تأثیر هم بدهد تا حرفش لغو و بیهوده نباشد.
🔹یکی از شرایط اهل فلاح امربهمعروف و نهی از منکر است که دلالت بر وجوب آن دارد.
🔹در امر به معروف و نهی از منکر، جا دارد جمله «مثل طبیبِ درمانکننده بیمار باشید» را تابلو کنیم و در همه حجرههای طلبهها بگذاریم؛ آنجایی که احتمال عدم تأثیر است نباید انسان دارو را به کار ببرد و آنجایی که احتمال تأثیر است از دارو بهره بگیرید.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🅾 ادراکات اعتباری در کتاب مناهج الوصول امام خمینی (ره)
🔰حجت الاسلام سجاد انتظار @entezarsajjad
┄┅┅═❅❅❄❅❅═┅┅┄
📌شناخت ادراکات اعتباری و احکام آن ها از جمله مسائل نو در میان مباحث اصولی و فلسفی است. این مساله گرچه از سابق مورد توجه اندیشمندان بوده است اما پس از تحقیقات مرحوم شیخ محمد حسین اصفهانی و سپس علامه طباطبایی در این رابطه، ابعاد عمیق تر و وسیع تری یافته است. استاد مطهری در رابطه با نقش علامه طباطبایی در این رابطه می فرماید:«از شاهكارهاى آقاى طباطبائى همين بحث مقاله اعتباريات ايشان است كه تقريبا شالوده علم اصول را هم زيرورو مى كند»
◀️تاثیر بسیار مهم این مساله در مباحث علم اصول باعث شده است که ممنوعیت خلط حقیقت و اعتبار به یکی از قوانین اساسی این علم بدل شود و در نتیجه حکومت این قانون بر این علم، بسیاری از اندیشمندان اصولی در صدد بر آمده اند تا مباحث و نظریات خود را با این قانون سنجیده و هماهنگ کنند به گونه ای که متعلمان تازه وارد این علم حاکمیت قانون فوق را دلیلی بر بی ضابطه بودن ادراکات اعتباری دانسته و آن ها را تابع ذوق و یا شبه آن بدانند.
◀️اما در این میان بسیار اند کسانی که علیرغم تلاش برای حفظ مرز ادراکات حقیقی و اعتباری و رعایت قوانین مربوط به امور اعتباری، خود دچار خلط حقیقت و اعتبار می شوند. ریشه این اشتباه در نوع مواجهه آن ها با ادراکات اعتباری در علم اصول است. طرح ادراکات اعتباری در علم اصول و بیان خواص آنها با طرح این مساله و خواص آن در علم فلسفه متفاوت است و باید متفاوت باشد چرا که اقتضای ملاک وحدت بخش هر علم(چه موضوع باشد و چه غایت و چه روش و یا هر چیز دیگر) این است که مسائل آن علم با جهت موافق و مسانخ آن ملاک طرح شوند؛ در غیر این صورت لازم می آید که یک مساله از همان جهت که در یک علم مطرح است در علمی دیگر نیز مطرح شده و سبب تداخل مسائل علوم شود.
◀️با توجه به معیار فوق می توان گفت که بررسی ادراکات اعتباری در علم فلسفه صبغه ای هستی شناسانه دارد. یک فیلسوف از این بحث می کند که حقیقت ادراکات اعتباری چیست؟ آیا این ادراکات از شئون وجود و اقسام موجود است و یا از شئون ادراک و اقسام علم است؟ نسبت این ادراکات با فعل اختیاری انسان چیست؟ نسبت این ادراکات با واقع چیست و آیا برهان در آن ها جاری می شود یا خیر؟ و مسائلی از این دست...اما علم اصول علمی است که بر پایه مفهومی عقلائی به نام «حجیت» استوار است بنابراین هر بحثی پیرامون این ادراکات انجام بگیرد باید در محدوده ای که تحت سیطره ی عقلا قرار دارد باشد در نتیجه باید پیرامون مفاهیمی همچون وجوب و حرمت، اشتغال ذمه و فراغت آن، طاعت و انقیاد و نظائر آن ها انجام بگیرد.
🔰تفکیک این دو زاویه دید به ادراکات اعتباری خود مبدئی است برای شکل گیری مرز بین اعتبارات فلسفی و اعتبارات عقلائی که هر کدام ساحتی برای تحقیق امور اعتباری هستند و شیوه و ضابطه تحقیق در هر کدام از این دو ساحت با یکدیگر را متفاوت می کند و ثمرات حاصل از هرکدام را با دیگری جدا می کند.
◀️رعایت نکردن مرز این دو ساحت ادراکات اعتباری را می توان اصلی ترین ریشه خلط حقیقت و اعتبار مدعیان تفکیک حقیقت و اعتبار دانست که مباحث اساسی علم اصول از ابتدای آن تا به انتها را تحث تاثیر خود قرار می دهد همچون کیفیت تحلیل مسمای عبادات و معاملات، متعلق اوامر و نواهی، کیفیت دلالت امر و نهی بر وجوب و حرمت، مباحث مربوط به صغری و کبری عقل، اقسام استصحاب و شرایط آن، مراتب حکم و خواص هر کدام از مراتب و...
◀️اینکه آیا تنها ضابط امور اعتباری غایت است و هیچ ضابط دیگری برای این ادراکات وجود ندارد؟ اینکه آیا اعتبار امری متواطی است و همه جا یکسان است و یا اعتبار امری مقول به تشکیک است و جابجا احکام مختلفی دارد؟ آیا اعتبار حصه ای واحد است و یا اینکه حصص مختلف اعتباری می توان در نظر گرفت؟ اینکه اعتبار در محدوده عقلا با اعتبار در محدوده شرع یکسان است یا خیر؟ اینکه آیا اعتبار تنها فعل فاعل بالقصد است یا فاعل های دیگر نیز از اعتبار استفاده می کنند؟ اینکه امور اعتباری مکان دارند یا خیر؟ و اینکه زمان دارند یا خیر؟ و اینکه پایدار اند یا متغیر اند؟ و انواع و اقسام سوالاتی که در این زمینه وجود دارد همگی در پاسخ خود نیازمند به مشخص کردن متد پاسخگویی بر اساس یکی از دو ساحت فوق هستند.
✅یکی از اندیشمندانی که در این زمینه صاحب نظریه و ابتکارات اساسی است امام خمینی(ره) است که به نوعی می توان ایشان را در تحقیق علم اصول بر پایه ادراکات اعتباری در ساحت عقلائی متفرد دانست. ایشان به زیبایی و دقت هر چه تمام مباحث علم اصول را با این زاویه دید مطرح می کنند و نتایج بسیاری را از این شیوه بحث به دست می آورند. گذشته از آن که آیا آراء ایشان در مسائل مختلف اصولی مقبول باشد یا خیر، اصل این شیوه طرح بحث و استدلال امری است که یادگیری آن در خلال مباحث ایشان لازم و ضروری است.
🔰از آن جا که هیچ اندیشمندی را سراغ نداریم که مباحث مربوط به اعتباریات را مخصوصا در ساحت عقلائی آن به صورت جداگانه بحث کرده باشد، ناچاریم که این دست مباحث را از خلال مباحث اصولی امام (ره) پیگیر باشیم که یکی زوایای تدریس کتاب #مناهج_الوصول توسط استاد معظم شیخ علی فرحانی همین جهت بوده است. ایشان در خلال مباحث مختلف و شرح کلمات امام به صورت تدریجی به برخی از احکام امور اعتباری می پردازند و مقایسه هایی را بین سخنان بزرگان این عرصه همچون استاد شهید مطهری، آیت الله جوادی، آیت الله مصباح، علامه طباطبایی و امام خمینی انجام می دهند.
#اصول
#اعتبار
#یادداشت
#مناهج_بخوانیم
#پای_درس_استاد
#در_مدرسه_امام_خمینی
🌐 المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
@almorsalat
استاد علی فرحانی051-monazzam-kardane-etelaate-gozashte@almorsalat.mp3
زمان:
حجم:
3.27M
🔉🔉 #بشنوید
💢 منظم کردن و یادآوری اطلاعات گذشته قبل از افزودن اطلاعات جدید
🔰 استاد علی فرحانی
🍂🍂🍂🍂🍂
🌿 یکی از مهمترین مهارت های تحصیلی (خصوصا پس از اینکه چند سال از فعالیت علمی گذشته باشد) این است که قبل از اضافه کردن اطلاعات جدید در یک موضوع و یک علم، باید به #بکارگیری و یا #یادآوری و یا #تدوین اطلاعات سابق پرداخت. و پس از آن و با توجه به اطلاعات سابق به جذب علم جدید همت گماشت.
📌 بخشی از بیانات استاد در تدریس رسائل 96
#پای_درس_استاد
#هدایت_تحصیلی
🌐 المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
@almorsalat
✴️ خاطره ای از علامه طباطبایی (ره) که مسائل علمی را سخت متوجه می شده اند و بعد از انجام عملی، مشکل لاینحلی باقی نمی ماند.
🔰 به نقل از علامه طهرانی (ره)
🔅🔅🔅🔅🔅
✨در روز سوّم شهر جُمادى الاولى 1407 ه.ق كه صديق و سرور ارجمند جناب آية الله حاج شيخ صدر الدّين حائرى شيرازى به مشهد مقدّس مشرّف بودند، فرمودند: من از أخ الزّوجة خود جناب حجّة الإسلام حاج شيخ حسن آقا پهلوانى نمكى طهرانى شنيده بودم كه درباره علّامه مى گفتند كه: ايشان گفته اند: در زمان كودكى هيچ فكر ايشان خوب كار نمى كرد و مطالب استاد را نمى فهميدند؛ بالاخره در بيابان سجده اى بجا آوردم و با خدا گفتم: يا مرگ يا فهم!
✨من مترصّد بودم كه در موقع مناسبى اين مطلب را از ايشان بپرسم، تا يك سفر كه علّامه با دامادشان جناب مرحوم حجّة الإسلام قدّوسى به شيراز تشريف آوردند، در وقتى كه من نزد ايشان تنها بودم، كم كم شروع كردم بدينگونه مطلب را به ميان آوردن كه: شما حاضريد اگر من سؤالى داشته باشم جواب دهيد؟! ايشان فرمودند: چه ضرر دارد؛ اگر بدانم مى گويم! من عرض كردم: مطلب راجع به خود شماست؛ اگر حتماً مى دانيد كه بپرسم جواب مى دهيد، من بپرسم و گرنه از سؤال خود صرف نظر كنم! ايشان فرمودند: بفرمائيد! اگر بدانم مى گويم.
✨من عرض كردم: اينطور شنيده شده است كه: شما در سنّ طفوليّت درسها را ادراك نمى كرده ايد و بعداً سجده اى بجاى آورده ايد و خداوند به شما عنايتى فرموده است كه در مشكلترين مسائل علمى جوابش بدست مى آيد؛ اينطور است؟! تا من اين جملات را گفتم، ديدم حال علّامه متغيّر شد و رنگ چهره شان تند شد بطورى كه من از سؤال خود قدرى شرمنده شدم! در اينحال گفتند: حال كه بنا بر گفتن است، مى گويم:
✨من وقتى كه در تبريز «سيوطى» مى خواندم، استادمان ما را امتحان مى كرد، و من از عهده امتحان برنيامدم؛ استاد به من گفت: هم خودت را معطّل كرده اى هم ما را! من از اين كلام استاد بسيار برآشفته شدم؛ و گوئى اين سخن در جان و روح من نشست، بالاخره نتوانستم در شهر بمانم و رفتم در خارج تبريز بر سر تپّه ها عملى انجام دادم كه خداوند تفضّل فرمود. و ذكر نكردند كه آن عمل سجده بود و يا عمل ديگرى، و ديگر هيچ نگفتند.
✨من عرض كردم: پس از آن موقع ديگر براى شما هيچ مطلبى لا ينحلّ نماند، و هر چقدر هم مشكل بود حلّ مى شد؟! فرمودند: تا به حال چنين بوده است. تمام شد كلام آية الله حائرى.
✨در روز چهارشنبه سوّم شهر ربيع المولود 1410 ه.ق كه حضرت صديق ارجمند و حبيب مكرّم آية الله حاج شيخ عبد الحميد شربيانى دامت بركاته به منزل حقير در مشهد مقدّس تشريف آوردند، پس از نقل اين قضيّه طبق نقل سابق، اضافه كردند كه: علّامه گفته اند: پس از آن عمل، من همان شب بر «حاشيه أبو طالب بر سيوطى» حاشيه نوشتم.
📚 مهرتابان، ص 36،پاورقی
#اخلاق_و_عرفان
#در_محضر_علامه
🌐 المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
@almorsalat
🌷زی طلبگی
🔷درس اخلاق ویژه شیخ انصاری
آیتالله العظمی شبیری زنجانی:
🔸از ملا حسینقلی (همدانی) نقل کردهاند که ایشان میفرموده است:
من وقتی به نجف پای درس شیخ مرتضی انصاری رفتم، دیدم که سید پیرمردی در درس شیخ حاضر میشود و خیلی مورد عنایت شیخ است. من به ذهنم میآمد که این مرد شاید به ملاحظه سیادت و پیرمردیاش و یا اینکه چون همشهری شیخ است و سوابق همشهریگری دارند، از این جهت است که شیخ برای وی احترام خاصی قائل است. صحبتی هم نمیشد و خیال فضل هم درباره او نمیشد.
🔹بعد من متوجه شدم که شیخ هفتهای یک ساعت مرتّب به منزل شاگردش میرود، گویا روزهای چهارشنبه. این حس کنجکاوی، مرا وادار کرد که ببینم شیخ به کجا میرود؛ او که بی حساب به جایی نمیرود. به بهانه استخاره یا کار دیگری رفتم در منزل آقا سید علی را زدم. گفتند بفرمایید داخل. رفتم دیدم که شیخ نشسته و آقا سید علی مشغول موعظه است. من خیلی شیفته شدم. وقتی که شیخ میخواستند تشریف ببرند، آقا سید علی ایشان را بدرقه کرد و من بعد از تشریف بردن شیخ، خواهش کردم که اجازه بدهد من هم در این جلسات شرکت کنم. فرمودند: آقا رئیس هستند و وقت دیگری برای تشریف آوردن ندارند، ولی شما هر وقت که بخواهید میتوانید بیایید. بعد من رفتم دیدم که ایشان شاگردانی دارند.
▪️جرعهای از دریا، ج۱، ص ۷۳ و ۷۴
#زی_طلبگی
#شیخ_انصاری
__
🌐کانال مرکز فقهی امام محمدباقر علیه السلام
👉@mfeqhi
💠 فرار از #مرجعيت
❖ از بیانات آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی: 🔻
📝 وقتىكه حاج آقا روح الله خاتمى به قم آمده بود، به ديدن او رفتيم. مرحوم حاج آقا مرتضى حائرى و حاج شيخ محمد على صدوقى هم حضور داشتند. ايشان در آن ديدار دو قضيه نقل كرد كه يكى از آنها مربوط به #فاضل_اردكانى –از علمای طراز اول معاصر شیخ انصاری و میرزای شیرازی- است.
مرحوم آقاى خاتمى از مرحوم آقا شيخ محمّد يزدى از پدرش حاج محمد جعفر ـ كه وكيل #ميرزاى_شيرازى در كربلا بود ـ نقل كرد:
ميرزاى شيرازى نامهاى به حاج محمد جعفر مىنويسد كه نزد فاضل اردكانى برو و به ايشان بگو كه امور كربلا را خودت قبول كن. ديگر لازم نيست وجوهات و استفتاءات شهر كربلا را براى من بفرستى.
حاج محمد جعفر مىگويد:
نزد فاضل اردكانى رفتم و سلام ميرزا را رساندم و گفتم: از ناحيه ميرزا اين پيغام را آوردهام.
فاضل اردكانى در پاسخ گفت: دينارى از وجوهات را قبول نمىكنم، پاسخ استفتاءات را هم نمىدهم، رساله هم نمىنويسم. مگر فلانى-که با وجود میرزای شیرازی- رساله نوشت، كار خوبى كرد؟! مرجعيت ميرزا بس است. ميرزا زحمت مرجعيت را از دوش ما برداشته است.
📚 جرعهای از دریا، ج2، ص347
@zanjani_net
💠 حسنات عصر
(شماره1)
❖ از بیانات آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی: 🔻
📝 یکی از شهرهای مستعد ایران شهر #شوشتر است. اگر بخواهیم فهرست بزرگانی را که از این شهر برخاستهاند، ذکر کنیم در یکی-دو ساعت میسر نمیشود، ولی اجمالاً عرض میکنم که هم در رشتههای علمی و هم در رشتههای معنوی شخصیتهای روحانی بزرگی از این شهر برخاستهاند همانند شیخ مرتضی دزفولی شوشتری، شیخ اسدالله شوشتری، سید علی شوشتری و ...
یکی از رجال معنوی درجه اول که مورد قبول خاص و عام بوده، شیخ جعفر شوشتری است. ایشان موعظه فوقالعادهای داشته و کسی نبوده که در محضر موعظه ایشان باشد و حالش تغییر نکند.
یکی از آن اشخاصی که همین دقت نظر و معنویت و زهد را به ارث برده، نتیجه ایشان آقای حاج شیخ محمد تقی شوشتری است که هم خودشان و هم کتابشان «قاموس الرجال» را باید جزء حسنات عصر حاضر به شمار آورد، هم مؤلَّف و هم مؤلِّف. از قاموس الرجال میتوان فهمید که کتابهای دیگر ایشان نیز بدینگونه است.
📚 جرعهای از دریا، ج1، ص72
#رجال
#قاموس_الرجال
#شیخ_محمد_تقی_شوشتری
@zanjani_net
#استفتائات
🔸 بازارهای مالی دو دویی (باینری آپشن)
❓ معاملات #باینری_آپشن و درآمد حاصل از آنها چه حکمی دارد؟
❖ پاسخ آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی:
✍️ این معامله باطل است ولی تصرف در وجه دریافتی، با فرض اینکه مالک پایگاه اینترنتی که پول را پرداخت میکند، مسلمان یا کافر ذمّی نیست، مانعی ندارد.
🔰 کانال رسمی دفتر آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی
@zanjani_net