💢 هنر فقیه ساخت #کلان_نظام از #خرده_نظامهاست/ فقه قابلیت سامان دادن یک منظومه از احکام شرعی را دارد
📌 استاد سید منذر حکیم، در دومین جلسه مدرسه تابستانه #منهاج:
🔹 احکام شرعی و الهی قابلیت اینکه نظام جامعی بدهند را دارند. حال چه زمانی بالفعل میشود؟ چه زمانی میتوان آن را در یک تابلو به صورت منظومهای نشان داد؟ این احتیاج به کار اجتهادی دارد.
🔹 هنر فقیه این است که اجزای یک پازل را در کنار هم قرار دهد و آن را به صورت منظومهای جامع در آورد. فقیه با این طراحی نظام باید مجموعه قواعد و اصول حاکم، عمومات و اطلاقات حاکم، ابعاد وجودی فرد و جامعه را پوشش دهد. پس فقیه ابتدا باید کشف نظام کلان کند، بعد خرده نظامها یا اجزاء مختلف آنها در چارچوب نظام کل دیده شود.
🔹 مسیری که شهید صدر در اقتصادنا طی کرد؛ روششناسی، نظریهشناسی و نظامشناسی است. بدون روششناسی، نظریهشناسی و بدون نظریهشناسی، نظامشناسی حاصل نمیشود.
📖 متن کامل در:
🌐 http://yon.ir/bTbW7
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
#نوآوری_های_استاد
🔻نوآوری_های استاد در کتاب #فقه_و_عقل (9)
🔘 نوآوری های استطرادی
🔻یکم) نوآوری روش شناسانه (روش تحقیق)
🔹یکی از اصول تحقیق و پژوهش بهره وری از منابع اصلی و دست اول و مراجعه مستقیم به آن منابع است، کاری که امروزه در تحقیقات کمتر انجام می گیرد!
🔹یکی از ویژگی های بارز سیره تحقیقی استاد علیدوست، مراجعه مستقیم به منابع دست اول در موضوع تحقیق است و در «فقه و عقل» نیز شاهد این امر هستیم.
🔹به عنوان نمونه اگر در جائی از اشاعره یا اخباری ها بحث می شود، منابع اصلی و دست اول آنها مورد رجوع و استفاده بوده و نقل و قول ها نیز دقیق و کامل است. کاری که حتی گاهی مورد غفلت بزرگان فقهی و اصولی ما بوده است.
🔹به عنوان مثال شیخ انصاری وقتی از اخباری ها نقل می کند به طور گزینشی این کار را انجام می دهد و لذا نسبتی هم که می دهد نسبت ناصحیحی است. به دنبال این امر، اشکال محقق خوئی به صاحب کفایه نیز ناشی از همین نقل ناقص شیخ انصاری است.
🔹 به نظر استاد علیدوست این رویه و روش در تحقیق غلط است و منجر به اشتباهات فراوانی می شود. لذا در چنین مواردی باید به منابع اصلی مراجعه کرد و اکتفا به منابع دست دوم و متأخر و نیز نقل و قول ناقص و گزینشی، از لحاظ روشی، غلط است.
#نوآوری_های_استاد
#فقه_و_عقل
✅ کانال دروس استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
💢صورتبندی جدید فقه مبتنی بر مسائل نوپدید
📌آیتالله ابوالقاسم علیدوست، در گفتوگویی مطرح کرد:
🔹فقهای سنّتی از ورود به مباحث فقه مضاف هراس دارند. میگویند اگر ورود ماهرانهای به این کار نشود، چیزهایی سرهمبندی میشود و در فضای مجازی هم منتشر میشود و فقه از مسیر خودش خارج میشود. البته این ترس موجه هست؛ اما اگر بگوییم چون اینگونه است، وارد نشویم و دیگران هم وارد نشوند، حرف ناموجهی است. نباید ابهامات همینطور مبهم بماند. همچنین نباید افرادی که ضوابط فقهی را نمیدانند، به مسائل ورود کنند.
🔹اگر فقه مضاف صورتبندی جدیدی بیاورد، ابواب چهارگانه صاحب شرایع را هم تغییر دهد و صورت جدید از ساختار مباحث ارائه کند، هیچ اشکالی ندارد. حتی اگر در استنباط هم اثر بگذارد، اشکالی ندارد. مگر ما باید بترسیم یا اینکه هرچه گذشتگان انجام دادهاند، حرف آخر بوده است؟ نکته مهم این است که نباید بههیچوجه از هنجارهای شناختهشده فقهی خارج شویم. اگر این هنجارها را رعایت نکنیم، فقه جواهری ما به فقه ژورنالیستی و پوپولیستی تبدیل میشود. نکته دیگر این است که باید فقیهانی که در مباحث فقهی تضلع و مهارت کافی دارند، به چنین عرصههایی ورود کنند. با حفظ این دو شرط، اگر صورتبندی جدیدی عرضه کنیم و به استنباطات جدیدی برسیم، هیچ اشکالی ندارد.
📖 متن کامل در: 🌐 http://yon.ir/foRI7
#نکات_علمی
✅ کانال دروس استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
آیت الله علیدوست برنامه شوکران.MP3
زمان:
حجم:
28.02M
🔈 صوت گفتگوى برنامه چالشی شوکران با آیت الله ابوالقاسم علیدوست
#کلیپ_صوتی
🆔 @vasael_ir
💢فقه هیچگاه کامل نخواهد بود/ ضرورت توجه به تولید نظریه و نوآوری
📌آیتالله علیدوست در برنامه شوکران: فقه هیچگاه کامل نخواهد بود؛ آنقدر سرعت حوادث زیاد است آنقدر ما هر روز، هر شب و هر ساعت با پدیدههای جدید مواجه هستیم که فقه باید مدام روی آنها نظر بدهد.
🔹ما در جامعهای هستیم که تا میخواهیم یک گفته را نقد کنیم از نقد گفته به نقد خود فرد میرسیم، این چه اخلاقی است؟! تا میخواهیم یک عملکرد را انتقاد کنیم، یا حتی یک پایاننامه یا کتاب را به نقد خود فرد میرسیم. یا وقتی میخواهیم یک نقدی را صورت دهیم دیگر مصالح و فواید او را نمیبینیم. یعنی آداب علمی، آداب گفتوگو و نقد را باید مراعات کرد.
📖 متن کامل در: 🌐 https://goo.gl/8joNjZ
#نکات_علمی
✅ کانال دروس استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
🔰گزیده ای از بیانات حضرت استاد شب زنده دار دام ظله در مراسم آغاز سال تحصیلی مؤسسه عالی فقه علوم اسلامی
📆 تاریخ مراسم: 98/06/24
🔸قرآن زمانی که قصد دارد، هدف خلقت را بیان کند، اشاره به احسن عملا می کند. این نشان می دهد که انسان باید دنبال عمل احسن و احسن اعمالا باشد.
🔸 انسان برای رسیدن به احسن اعمالا نیازمند به عناصری چون برنامه ریزی، تلاش مستمر شبانه روزی، اراده قوی، زهد و تقوا و... است و طلبه هم از این عناصر مستثناء نیست.
🔸اگر این عوامل مانند سعی و تلاش شبانه روزی، اراده و پشت کار و تقوا و... در کنار هم بود، طلبه موفق می شود اگر چه شخص استعداد ویژه ای نداشته نباشد.
🔸در کلام حضرت بقیه الله سخن از بلیغ است و آن بلیغ یعنی رغبت یعنی علاقه مندی و تلاش شبانه روزی و پشت کار است. برای افزایش رغبت هم نیازمند به عواملی مانند توجه و درک به نوکری نسبت به حضرت بقیه الله است. طلبه باید بداند نوکر این دستگاه است و همین توجه موجب ایجاد و افزایش رغبت می شود.
🔸طلبه و نوکر امام عصر(ع) کسی است که همیشه و در هرجا آماده باشد، دیگر با این سخن، نأامیدی معنا نخواهد داشت.
🔸طلبه باید مواظب زی طلبگی باشد و خود را در همه حال مسئول بداند. توجه به این موارد است که انسان را موفق می کند.
🌐 منبع خبر: حوزه (http://yon.ir/pand001)
#بیانات
#اخبار
🔗 @Pand_Saadat
📚کتابشناسی
📝قاموس الرجال - بخش اول
🔹صاحب قاموس الرجال در اثر احاطهای که در علم رجال داشتهاند، گاهی مطلب دور از ذهنی را از یک مطلب شعری یا یک مطلب تاریخی برای موضوع رجالی کشف کردهاند و برای مطالب رجالی به کار بردهاند. این کار ابتکاری است که کمتر کسی دارد. با بعضی از دوستان صحبت این بود که ممکن است شخص از استعداد و نبوغ بینظیری برخوردار باشد، ولی اگر سنین متمادی کار نکرده باشد، نمیتواند بعضی از مشکلات و جهات مخفی را به دست بیاورد؛ مثلا فرض کنید اگر کسی در باب حدود و دیات به روایتی برخورد کند که آن روایت متضمّن یک نکتهای باشد که آن نکته مناسب باب طهارت باشد، این مورد را فقط شخص فقیهی که به فقه احاطه دارد، میتواند بگوید که از این روایت برای فلان مطلب میتوان سود جست؛ چون نقاط تاریک مسائل فقهی را میداند و میتواند بگوید که این روایت در غیر بابش ذکر شده و آن نقطه و نکته تاریک را میتواند روشن کند.
🔸ایشان چون در رجال سیر کرده و جهات تاریک و مبهم رجال را میداند، یک وقت در شعری مطلبی مییابد که متنبّه میشود که این شعر آن نقطه تاریک را روشن میکند. اگر کسی احاطه به رجال نداشته باشد، هر مقدار هم استعداد داشته باشد، از کجا میداند که فلان شعر، مناسب فلان مسأله رجالی است؟ و باید از اول تمام رجال را در نظر داشته باشد. ایشان علاوه بر احاطه بسیار، فهم فوق العالدهای نیز دارند و از این احاطه و فهم هم استفادههای بسیار زیادی کردهاند.
🔹یکی از خصوصیاتی که ایشان دارند، توجه به تصحیفات نسخههاست. به این معنا که در فلان نسخه این کلمه تصحیف شده و علّت تصحیف چیست و چگونه این لفظ بدین گونه درآمده است؟ برای مثال در جایی به نظر میرسد که مناسبت ندارد این کلمه اینجا اضافه شده باشد، ایشان علل اضافه نبودن آن را ذکر میکند و نشان میدهد که این مطلب عادی و طبیعی است؛ حال آنکه قبل از بیان مناسبت هیچ به نظر طبیعی نمیرسیده است و در این زمینه قدرت و ذوق فوق العادهای از خود نشان دادهاند.
▪️جرعهای از دریا، ج۱، ص ۷۵
#کتابشناسی
#رجال
____
📣کانال مرکز فقهی امام محمدباقر علیه السلام
👉@mfeqhi
📚کتابشناسی
📝قاموس الرجال - بخش دوم
🔸(صاحب قاموس الرجال) راجع به اشتباهات مؤلفین غیر از تصحیفاتی که واقع میشود- مثلا فرض کنید، شیخ در فهرست در عنوان اسحاق بن عمار تصریح کرده به ساباطی و فطحی بودن او؛ شیخ اشتباده کرده، زیرا اسحاق نه ساباطی بوده است و نه فطحی- ایشان در توجه به اشتباه و بیان علت اشتباه، و اینکه این اشتباه از کجا واقع شده است، ید طولایی دارد و در این جهت بسیار استاد است.
🔹در همین مسأله اسحاق بن عمار ساباطی، ایشان بر خلاف همه رجالیین دیگر، مطلبی دارد که از ابتکارات خودشان است و این را با مقایسه با دیگران میتوان به دست آورد.
🔸عبدالله بن محمد اسدی یکی از آن اشخاص است که به نام ابوبصیر معرفی شده است، هم در رجال کشی هست و هم در فهرست شیخ و همچنین در کتب دیگر. ایشان باب بیاناتی اثبات میکند که اساسا این شخص وجود خارجی ندارد و اشتباه نسخه اوّلیه، سبب شده که شخصی به نام عبدالله بن محمد اسدی وجود پیدا کرده است. در این زمینه هم ایشان مهار کامل دارند.
🔹البته این فوق العادگی و مؤسس بودن ایشان لازمهاش این نیست که تمام مطالبی که ایشان نوشتهاند، جملگی درست باشند و اشتباه نداشته باشند؛ بلکه گاهی میتوان به مطلب ایشان حاشیه زد و شاید اگر کسی بخواهد حاشیه بزند، بیش از همین کتاب قاموس الرجال که ایشان نوشتهاند میتوان حاشیه زد، ولی این از ارزش و اهمیت خود کتاب نمیکاهد.
▪️جرعهای از دریا، ج۱، ص ۷۶
#کتابشناسی
#رجال
____
📣کانال مرکز فقهی امام محمدباقر علیه السلام
👉@mfeqhi
استاد علی فرحانیtosighe-revayte-ennama-yohallel-bar-asase-tarakome-zonoon@almorsalat.mp3
زمان:
حجم:
9.28M
🔉🔉 #بشنوید
⚡️توثیق روایت "انما یحلل الکلام و یحرم الکلام" بر اساس مبنای #تراکم_ظنون
🔰استاد علی فرحانی
🔅🔅🔅🔅🔅
📝 متن روایت: توضيح المراد منه يتوقّف على بيان تمام الخبر، و هو ما رواه ثقة الإسلام في باب «بيع ما ليس عنده»، و الشيخ في باب «النقد و النسيئة» عن ابن أبي عمير، عن يحيى بن الحجّاج، عن خالد بن الحجّاج أو ابن نجيح قال: «قلت لأبي عبد اللّه عليه السلام: الرجل يجيئني و يقول: اشتر لي هذا الثوب و أُربحك كذا و كذا. فقال: أ ليس إن شاء أخذ و إن شاء ترك؟ قلت: بلى. قال: لا بأس، إنّما يحلّل الكلام و يحرّم الكلام (مکاسب ج3 ص 61)
🔅🔅🔅🔅🔅
📌 بخشی از جلسات تدریس مکاسب، ۹۴۷۱۴
#فقه
#رجال
#روایت
#پای_درس_استاد
🌐 المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
@almorsalat
4.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥| #فیلم
🔰عامل مهم موفقیت انسان پژوهشگر از نگاه حضرت استاد شبزندهدار دام ظله
📆مؤسسه عالی فقه علوم اسلامی | 98/06/24
🔗 @pand_saadat
ahmad-abedi.ir1_Sabr_98-6-25.mp3
زمان:
حجم:
1.97M
☀️☀️ #درس_اخلاق #اخلاق☀️☀️
نکته اخلاقی
✳️ بیانات استاد عابدی در اولین روز (آغاز) سال تحصیلی جدید درباره:
👈 صبر و حلم
👈 زود قضاوت کردن مردم
( حرم مطهر حضرت معصومه -سلام الله علیها- 25 شهریور98)
#حلم #صبر #عدم_قضاوت #مسائل_اجتماعی
🆔 @ahmad_aabedi