💢 هنر فقیه ساخت #کلان_نظام از #خرده_نظامهاست/ فقه قابلیت سامان دادن یک منظومه از احکام شرعی را دارد
📌 استاد سید منذر حکیم، در دومین جلسه مدرسه تابستانه #منهاج:
🔹 احکام شرعی و الهی قابلیت اینکه نظام جامعی بدهند را دارند. حال چه زمانی بالفعل میشود؟ چه زمانی میتوان آن را در یک تابلو به صورت منظومهای نشان داد؟ این احتیاج به کار اجتهادی دارد.
🔹 هنر فقیه این است که اجزای یک پازل را در کنار هم قرار دهد و آن را به صورت منظومهای جامع در آورد. فقیه با این طراحی نظام باید مجموعه قواعد و اصول حاکم، عمومات و اطلاقات حاکم، ابعاد وجودی فرد و جامعه را پوشش دهد. پس فقیه ابتدا باید کشف نظام کلان کند، بعد خرده نظامها یا اجزاء مختلف آنها در چارچوب نظام کل دیده شود.
🔹 مسیری که شهید صدر در اقتصادنا طی کرد؛ روششناسی، نظریهشناسی و نظامشناسی است. بدون روششناسی، نظریهشناسی و بدون نظریهشناسی، نظامشناسی حاصل نمیشود.
📖 متن کامل در:
🌐 http://yon.ir/bTbW7
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
#نوآوری_های_استاد
🔻نوآوری_های استاد در کتاب #فقه_و_عقل (9)
🔘 نوآوری های استطرادی
🔻یکم) نوآوری روش شناسانه (روش تحقیق)
🔹یکی از اصول تحقیق و پژوهش بهره وری از منابع اصلی و دست اول و مراجعه مستقیم به آن منابع است، کاری که امروزه در تحقیقات کمتر انجام می گیرد!
🔹یکی از ویژگی های بارز سیره تحقیقی استاد علیدوست، مراجعه مستقیم به منابع دست اول در موضوع تحقیق است و در «فقه و عقل» نیز شاهد این امر هستیم.
🔹به عنوان نمونه اگر در جائی از اشاعره یا اخباری ها بحث می شود، منابع اصلی و دست اول آنها مورد رجوع و استفاده بوده و نقل و قول ها نیز دقیق و کامل است. کاری که حتی گاهی مورد غفلت بزرگان فقهی و اصولی ما بوده است.
🔹به عنوان مثال شیخ انصاری وقتی از اخباری ها نقل می کند به طور گزینشی این کار را انجام می دهد و لذا نسبتی هم که می دهد نسبت ناصحیحی است. به دنبال این امر، اشکال محقق خوئی به صاحب کفایه نیز ناشی از همین نقل ناقص شیخ انصاری است.
🔹 به نظر استاد علیدوست این رویه و روش در تحقیق غلط است و منجر به اشتباهات فراوانی می شود. لذا در چنین مواردی باید به منابع اصلی مراجعه کرد و اکتفا به منابع دست دوم و متأخر و نیز نقل و قول ناقص و گزینشی، از لحاظ روشی، غلط است.
#نوآوری_های_استاد
#فقه_و_عقل
✅ کانال دروس استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
💢صورتبندی جدید فقه مبتنی بر مسائل نوپدید
📌آیتالله ابوالقاسم علیدوست، در گفتوگویی مطرح کرد:
🔹فقهای سنّتی از ورود به مباحث فقه مضاف هراس دارند. میگویند اگر ورود ماهرانهای به این کار نشود، چیزهایی سرهمبندی میشود و در فضای مجازی هم منتشر میشود و فقه از مسیر خودش خارج میشود. البته این ترس موجه هست؛ اما اگر بگوییم چون اینگونه است، وارد نشویم و دیگران هم وارد نشوند، حرف ناموجهی است. نباید ابهامات همینطور مبهم بماند. همچنین نباید افرادی که ضوابط فقهی را نمیدانند، به مسائل ورود کنند.
🔹اگر فقه مضاف صورتبندی جدیدی بیاورد، ابواب چهارگانه صاحب شرایع را هم تغییر دهد و صورت جدید از ساختار مباحث ارائه کند، هیچ اشکالی ندارد. حتی اگر در استنباط هم اثر بگذارد، اشکالی ندارد. مگر ما باید بترسیم یا اینکه هرچه گذشتگان انجام دادهاند، حرف آخر بوده است؟ نکته مهم این است که نباید بههیچوجه از هنجارهای شناختهشده فقهی خارج شویم. اگر این هنجارها را رعایت نکنیم، فقه جواهری ما به فقه ژورنالیستی و پوپولیستی تبدیل میشود. نکته دیگر این است که باید فقیهانی که در مباحث فقهی تضلع و مهارت کافی دارند، به چنین عرصههایی ورود کنند. با حفظ این دو شرط، اگر صورتبندی جدیدی عرضه کنیم و به استنباطات جدیدی برسیم، هیچ اشکالی ندارد.
📖 متن کامل در: 🌐 http://yon.ir/foRI7
#نکات_علمی
✅ کانال دروس استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
آیت الله علیدوست برنامه شوکران.MP3
28.02M
🔈 صوت گفتگوى برنامه چالشی شوکران با آیت الله ابوالقاسم علیدوست
#کلیپ_صوتی
🆔 @vasael_ir
💢فقه هیچگاه کامل نخواهد بود/ ضرورت توجه به تولید نظریه و نوآوری
📌آیتالله علیدوست در برنامه شوکران: فقه هیچگاه کامل نخواهد بود؛ آنقدر سرعت حوادث زیاد است آنقدر ما هر روز، هر شب و هر ساعت با پدیدههای جدید مواجه هستیم که فقه باید مدام روی آنها نظر بدهد.
🔹ما در جامعهای هستیم که تا میخواهیم یک گفته را نقد کنیم از نقد گفته به نقد خود فرد میرسیم، این چه اخلاقی است؟! تا میخواهیم یک عملکرد را انتقاد کنیم، یا حتی یک پایاننامه یا کتاب را به نقد خود فرد میرسیم. یا وقتی میخواهیم یک نقدی را صورت دهیم دیگر مصالح و فواید او را نمیبینیم. یعنی آداب علمی، آداب گفتوگو و نقد را باید مراعات کرد.
📖 متن کامل در: 🌐 https://goo.gl/8joNjZ
#نکات_علمی
✅ کانال دروس استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
🔰گزیده ای از بیانات حضرت استاد شب زنده دار دام ظله در مراسم آغاز سال تحصیلی مؤسسه عالی فقه علوم اسلامی
📆 تاریخ مراسم: 98/06/24
🔸قرآن زمانی که قصد دارد، هدف خلقت را بیان کند، اشاره به احسن عملا می کند. این نشان می دهد که انسان باید دنبال عمل احسن و احسن اعمالا باشد.
🔸 انسان برای رسیدن به احسن اعمالا نیازمند به عناصری چون برنامه ریزی، تلاش مستمر شبانه روزی، اراده قوی، زهد و تقوا و... است و طلبه هم از این عناصر مستثناء نیست.
🔸اگر این عوامل مانند سعی و تلاش شبانه روزی، اراده و پشت کار و تقوا و... در کنار هم بود، طلبه موفق می شود اگر چه شخص استعداد ویژه ای نداشته نباشد.
🔸در کلام حضرت بقیه الله سخن از بلیغ است و آن بلیغ یعنی رغبت یعنی علاقه مندی و تلاش شبانه روزی و پشت کار است. برای افزایش رغبت هم نیازمند به عواملی مانند توجه و درک به نوکری نسبت به حضرت بقیه الله است. طلبه باید بداند نوکر این دستگاه است و همین توجه موجب ایجاد و افزایش رغبت می شود.
🔸طلبه و نوکر امام عصر(ع) کسی است که همیشه و در هرجا آماده باشد، دیگر با این سخن، نأامیدی معنا نخواهد داشت.
🔸طلبه باید مواظب زی طلبگی باشد و خود را در همه حال مسئول بداند. توجه به این موارد است که انسان را موفق می کند.
🌐 منبع خبر: حوزه (http://yon.ir/pand001)
#بیانات
#اخبار
🔗 @Pand_Saadat
📚کتابشناسی
📝قاموس الرجال - بخش اول
🔹صاحب قاموس الرجال در اثر احاطهای که در علم رجال داشتهاند، گاهی مطلب دور از ذهنی را از یک مطلب شعری یا یک مطلب تاریخی برای موضوع رجالی کشف کردهاند و برای مطالب رجالی به کار بردهاند. این کار ابتکاری است که کمتر کسی دارد. با بعضی از دوستان صحبت این بود که ممکن است شخص از استعداد و نبوغ بینظیری برخوردار باشد، ولی اگر سنین متمادی کار نکرده باشد، نمیتواند بعضی از مشکلات و جهات مخفی را به دست بیاورد؛ مثلا فرض کنید اگر کسی در باب حدود و دیات به روایتی برخورد کند که آن روایت متضمّن یک نکتهای باشد که آن نکته مناسب باب طهارت باشد، این مورد را فقط شخص فقیهی که به فقه احاطه دارد، میتواند بگوید که از این روایت برای فلان مطلب میتوان سود جست؛ چون نقاط تاریک مسائل فقهی را میداند و میتواند بگوید که این روایت در غیر بابش ذکر شده و آن نقطه و نکته تاریک را میتواند روشن کند.
🔸ایشان چون در رجال سیر کرده و جهات تاریک و مبهم رجال را میداند، یک وقت در شعری مطلبی مییابد که متنبّه میشود که این شعر آن نقطه تاریک را روشن میکند. اگر کسی احاطه به رجال نداشته باشد، هر مقدار هم استعداد داشته باشد، از کجا میداند که فلان شعر، مناسب فلان مسأله رجالی است؟ و باید از اول تمام رجال را در نظر داشته باشد. ایشان علاوه بر احاطه بسیار، فهم فوق العالدهای نیز دارند و از این احاطه و فهم هم استفادههای بسیار زیادی کردهاند.
🔹یکی از خصوصیاتی که ایشان دارند، توجه به تصحیفات نسخههاست. به این معنا که در فلان نسخه این کلمه تصحیف شده و علّت تصحیف چیست و چگونه این لفظ بدین گونه درآمده است؟ برای مثال در جایی به نظر میرسد که مناسبت ندارد این کلمه اینجا اضافه شده باشد، ایشان علل اضافه نبودن آن را ذکر میکند و نشان میدهد که این مطلب عادی و طبیعی است؛ حال آنکه قبل از بیان مناسبت هیچ به نظر طبیعی نمیرسیده است و در این زمینه قدرت و ذوق فوق العادهای از خود نشان دادهاند.
▪️جرعهای از دریا، ج۱، ص ۷۵
#کتابشناسی
#رجال
____
📣کانال مرکز فقهی امام محمدباقر علیه السلام
👉@mfeqhi
📚کتابشناسی
📝قاموس الرجال - بخش دوم
🔸(صاحب قاموس الرجال) راجع به اشتباهات مؤلفین غیر از تصحیفاتی که واقع میشود- مثلا فرض کنید، شیخ در فهرست در عنوان اسحاق بن عمار تصریح کرده به ساباطی و فطحی بودن او؛ شیخ اشتباده کرده، زیرا اسحاق نه ساباطی بوده است و نه فطحی- ایشان در توجه به اشتباه و بیان علت اشتباه، و اینکه این اشتباه از کجا واقع شده است، ید طولایی دارد و در این جهت بسیار استاد است.
🔹در همین مسأله اسحاق بن عمار ساباطی، ایشان بر خلاف همه رجالیین دیگر، مطلبی دارد که از ابتکارات خودشان است و این را با مقایسه با دیگران میتوان به دست آورد.
🔸عبدالله بن محمد اسدی یکی از آن اشخاص است که به نام ابوبصیر معرفی شده است، هم در رجال کشی هست و هم در فهرست شیخ و همچنین در کتب دیگر. ایشان باب بیاناتی اثبات میکند که اساسا این شخص وجود خارجی ندارد و اشتباه نسخه اوّلیه، سبب شده که شخصی به نام عبدالله بن محمد اسدی وجود پیدا کرده است. در این زمینه هم ایشان مهار کامل دارند.
🔹البته این فوق العادگی و مؤسس بودن ایشان لازمهاش این نیست که تمام مطالبی که ایشان نوشتهاند، جملگی درست باشند و اشتباه نداشته باشند؛ بلکه گاهی میتوان به مطلب ایشان حاشیه زد و شاید اگر کسی بخواهد حاشیه بزند، بیش از همین کتاب قاموس الرجال که ایشان نوشتهاند میتوان حاشیه زد، ولی این از ارزش و اهمیت خود کتاب نمیکاهد.
▪️جرعهای از دریا، ج۱، ص ۷۶
#کتابشناسی
#رجال
____
📣کانال مرکز فقهی امام محمدباقر علیه السلام
👉@mfeqhi
tosighe-revayte-ennama-yohallel-bar-asase-tarakome-zonoon@almorsalat.mp3
9.28M
🔉🔉 #بشنوید
⚡️توثیق روایت "انما یحلل الکلام و یحرم الکلام" بر اساس مبنای #تراکم_ظنون
🔰استاد علی فرحانی
🔅🔅🔅🔅🔅
📝 متن روایت: توضيح المراد منه يتوقّف على بيان تمام الخبر، و هو ما رواه ثقة الإسلام في باب «بيع ما ليس عنده»، و الشيخ في باب «النقد و النسيئة» عن ابن أبي عمير، عن يحيى بن الحجّاج، عن خالد بن الحجّاج أو ابن نجيح قال: «قلت لأبي عبد اللّه عليه السلام: الرجل يجيئني و يقول: اشتر لي هذا الثوب و أُربحك كذا و كذا. فقال: أ ليس إن شاء أخذ و إن شاء ترك؟ قلت: بلى. قال: لا بأس، إنّما يحلّل الكلام و يحرّم الكلام (مکاسب ج3 ص 61)
🔅🔅🔅🔅🔅
📌 بخشی از جلسات تدریس مکاسب، ۹۴۷۱۴
#فقه
#رجال
#روایت
#پای_درس_استاد
🌐 المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
@almorsalat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥| #فیلم
🔰عامل مهم موفقیت انسان پژوهشگر از نگاه حضرت استاد شبزندهدار دام ظله
📆مؤسسه عالی فقه علوم اسلامی | 98/06/24
🔗 @pand_saadat
1_Sabr_98-6-25.mp3
1.97M
☀️☀️ #درس_اخلاق #اخلاق☀️☀️
نکته اخلاقی
✳️ بیانات استاد عابدی در اولین روز (آغاز) سال تحصیلی جدید درباره:
👈 صبر و حلم
👈 زود قضاوت کردن مردم
( حرم مطهر حضرت معصومه -سلام الله علیها- 25 شهریور98)
#حلم #صبر #عدم_قضاوت #مسائل_اجتماعی
🆔 @ahmad_aabedi
✴️در اين مدت هيجده سال، كى گرسنه ات گذاشته ام كه درس و مطالعه ات را رها كرده و بفكر روزيت افتاده اى!!
🔰 واقعه ای که برای علامه طباطبایی در زمان تحصیل در نجف اتفاق افتاد
┄┅┅═❅❅❄❅❅═┅┅┄
🔸در سالهايى كه در حوزه نجف اشرف مشغول تحصيل علم بودم مرتب از ناحيه مرحوم والدم هزينه تحصيلم به نجف مى رسيد و من فارغ البال مشغول بودم تا آنكه چند ماهى مسافر ايرانى به عراق نيامد و خرجيم تمام شد.
🔸در همين وضع روزى مشغول مطالعه بودم و دقيقا در يك مسئله علمى فكر مى كردم كه ناگهان بى پولى و وضع روابط ايران و عراق رشته مطلب را از دستم گرفته و بخود مشغول كرد، شايد چند دقيقه بيشتر طول نكشيد كه شنيدم درب منزل را مى كوبند، در حالى كه سر روى دستم نهاده و دستم روى ميز بود برخاستم و درب خانه را باز كردم مردى ديدم بلند بالا و داراى محاسنى حنايى و لباسى كه شباهت به لباس روحانى عصر حاضر نداشت نه فرم قبايش و نه فرم عمامه اش، اما هر چه بود قيافهاى جذاب داشت.
🔸به محضى كه در را باز كردم سلام كرد و گفت: من شاه حسين ولى هستم. پروردگار متعال مى فرمايد در اين مدت هيجده سال، كى گرسنه ات گذاشته ام كه درس و مطالعه ات را رها كرده و بفكر روزيت افتاده اى!! آن گاه خدا حافظى كرد و رفت.
🔸من بعد از بستن در خانه و برگشتن به پشت ميز تازه سر از روى دستم برداشتم و از آنچه ديدم تعجب كردم و چند سؤال برايم پيش آمد:
🔹اول اينكه آيا راستى من از پشت ميز برخاستم و به در خانه رفتم و يا آنچه ديدم همين جا ديدم ولى يقين دارم كه خواب نبودم.
🔹دوم اينكه: اين آقا خود را به نام شاه حسين ولى معرفى كرد، ولى از قيافهاش بر مى آيد كه گفته باشد شيخ حسين ولى، لكن هر چه فكر كردم نتوانستم بخود بقبولانم كه گفته باشد: شيخ، از طرفى هم قيافه اش قيافه شاه نبود، اين سؤال هم چنان بدون جواب ماند تا آنكه مرحوم والدم از تبريز نوشتند كه تابستان به ايران بروم در تبريز بر حسب عادت نجف، بين الطلوعين قدم مى زدم روزى از قبرستان كهنه تبريز مى گذشتم به قبرى برخوردم كه از نظر ظاهر پيدا بود قبر يكى از بزرگان است، وقتى سنگ قبر را خواندم ديدم قبر مردى است دانشمند بنام شاه حسين ولى و حدود سيصد سال پيش از آمدن به در خانه، از دنيا رفته است.
🔹سؤال سومى كه برايم پيش آمد تاريخ هيجده سال بود كه اين تاريخ ابتدائش چه وقت بوده است؟ وقتى است كه من شروع به تحصيل علوم دينى كرده ام؟ كه من بيست و پنج سال است مشغولم، و يا وقتى است كه من به حوزه نجف اشرف مشرف شده ام؟ كه آنهم بيش از ده سال نيست پس ماده تاريخ هيجده از چه وقت است؟ و چون خوب فكر كردم ديدم هيجده سال است كه به #لباس_روحانيت ملبس و مفتخر شده ام.
📚 ترجمه تفسير الميزان، ج1، ص: 549. مترجم در ابتدای این داستان بیان کرده است که من این داستان را قبلا از حضرت آية اللَّه شيخ مرتضى حائرى فرزند شيخ عبدالكريم حائرى يزدى مؤسس حوزه علميه قم شنيده بودم بعد عين شنيده خود را براى جناب استاد (علامه طباطبایی) نقل كردم و ايشان آن را صحه گذاردند.
#اخلاق_و_عرفان
#در_محضر_علامه
🌐 المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
@almorsalat
✅ #نکات_اصولی
#استاد_شهیدی
📚 ان الله یبغض...، ظهور در حرمت ندارد ؟؟!!!
آقای سیستانی فرموده اند یبغض الله ظهور در حرمت ندارد؛ بر خلاف نظر مرحوم خویی که بغض را ظاهر در حرمت دانسته اند......
با رجوع به استعمالات کلمات «یبغض» به این مطلب رسیدیم که اگر در مورد فعل گفته شود که خدا از فعلی خوشش نمی آید و خوشایند خدا نیست ظهوری در حرمت ندارد
۱-..... عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یُحِبُّ الْجَمَالَ وَ التَّجَمُّلَ وَ یُبْغِضُ الْبُؤْسَ وَ التَّبَاؤُسَ
2- .....عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یُبْغِضُ کَثْرَهَ النَّوْمِ وَ کَثْرَهَ الْفَرَاغِ
3- ....عَنْ أَبِی الْحَسَنِ ع قَالَ سَمِعْتُهُ یَقُولُ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یُبْغِضُ الْقِیلَ وَ الْقَالَ وَ إِضَاعَهَ الْمَالِ وَ کَثْرَهَ السُّؤَالِ
4- ....قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع مَا مِنْ شَیْءٍ أَبْغَضَ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ بَطْنٍ مَمْلُوءٍ
5-.... عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ع إِذَا جَلَسَ أَحَدُکُمْ عَلَى الطَّعَامِ فَلْیَجْلِسْ جِلْسَهَ الْعَبْدِ وَ لَا یَضَعَنَّ أَحَدُکُمْ إِحْدَى رِجْلَیْهِ عَلَى الْأُخْرَى وَ لَا یَتَرَبَّعْ فَإِنَّهَا جِلْسَهٌ یُبْغِضُهَا اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ وَ یَمْقُتُ صَاحِبَهَا
جالب این است که آقای سیستانی در «یکره» قائل به ظهور در حرمت می باشند !!
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1497&pid=6344#pid6344
•┈••✾••┈•
کانال اصول شهید صدر :
@halgheysaniye
✅ #نکات_اصولی
#استاد_شهیدی
📚 نقد کلام آخوند مبنی بر فطری و بدیهی بودن جواز تقلید ؟؟!!!
بیان صاحب کفایه
ایشان فرموده اند: جواز تقلید و رجوع به عالم برای عامی، حکم بدیهی، جبلّی و فطری است و نیاز به دلیل ندارد؛ چون اگر نیاز به دلیل داشته باشد، عامی توانائی اقامه دلیل بر آن ندارد و اگر هم بخواهد در مورد جواز تقلید، از مجتهد تقلید کند، دور رخ خواهد داد.
مناقشه استاد در بیان صاحب کفایه
لازم است که عامی یقین داشته باشد که تقلید برای او جایز است که ممکن است از چند مورد حاصل شود: الف: تسالم فقهاء بر جواز تقلید ب: ارتکاز عقلائی یا ارتکاز متشرعی که عامی آن را باور کرده است. ج: تمامیت مقدمات انسداد در نزد عامی ....
أما اینکه صاحب کفایه فرمودند که فطری و بدیهی است صحیح نیست؛ زیرا ابن زهره تقلید را قبیح و ممنوع می دانند و با وجود مخالفت فقیهی مثل ایشان بدیهی بودن تقلید صحیح نیست
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1476&pid=6314#pid6314
•┈••✾••┈•
کانال اصول شهید صدر :
@halgheysaniye
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
السلام علیک یا اباعبدالله الحسین علیه السلام و علی الارواح التی حلت بفنائک...
🔆 سفرنامه اربعین 1441
قسمت اول
صبح جمعه بود که پس از نماز صبح پیامک روزشمار اربعین به دستم رسید و با دیدن آن، گویا شوک عجیبی به من وارد شد، چرا که نوشته بود:
«29 روز تا #اربعین
✅سیدالشهدا(علیه السلام) #خانوادگی به کربلا آمدند و حضرت زینب(سلام الله علیها) خانوادگی بر تمام سختی ها و مصیبت های اسارت صبر کردند و با مجاهدت، خون سیدالشهدا را زنده نگه داشتند!
✅برای #ظهور باید ثابت کنیم #خانوادگی حاضریم تمام سختی ها را تحمل کنیم.
⛔️ مراقب #بهانه ها و #نیت ها باید بود!»
فقط 29 روز مانده در حالی که هنوز هیچ یک از مقدمات آن را انجام نداده بودم و اصلا به کلی از این موضوع، غافل بودم.
سال های قبل، از دو سه ماه قبل از اربعین، پیگیر تحصیل مقدمات آن بودم و همه چیز را به موقع آماده می کردم ولی امسال، غفلت عجیبی مرا تا امروز از این مهم، بازداشته است.
نکند این غفلت، نشانه بدی باشد و امسال، توفیق حضور در حماسه اربعین را نداشته باشم؟
نکند مرا از این کاروان عشق، خط زده باشند و مرا به حال خود وانهاده باشند؟
نکند خودم با گناهان و خطاهای سال جاری، تنها امید شب اول قبر و قیامت را از خود سلب نموده باشم؟
نکند...
باید فکری اساسی بکنم...
باید استغفار کنم و با توسل، از تسلط دوباره این غفلت بر وجودم، پیشگیری کنم...
باید به سراغ مادرم بروم و آن قدر دست و پای او را ببوسم تا اشک شوق او، مرا نیز به گریه اندازد تا او برایم دعا کند و موانع این فوز و رستگاری عظیم، از جلوی پایم برداشته شود...
باید به درب خانه مادر سیدالشهدا (علیه السلام)، سیده و سرور زنان دو عالم، صدیقه شهیده کبری، فاطمه زهرا (سلام الله علیها) بروم و او را واسطه قرار دهم.
مفتقرا متاب رو از در او به هیچ سو
زان که می وجود را فضه او طلا کند...
باید خود را از این غفلت شوم نجات بدهم و گر نه در لیست جاماندگان ثبت خواهم شد...
خدایا! به من رحم کن...
من به غیر از زیارت اربعین، راه و دلخوشی دیگری برای نجات از شر بلایای آخرالزمان نمی شناسم. مرا از این زیارت نورانی، محروم نکن...
پروردگار مهربانم!
خودت کریمانه مرا با این مسیر آشنا نمودی، پس خودت این اکرام کریمانه را اتمام کن و مرا در گوشه ای از این سیل خروشان لشکر سیدالشهدا علیه السلام، جای بده تا مس وجودم طلا شود...
باید استغفار کنم...
استغفرالله الذی لا اله الا هو الحی القیوم الرحمن الرحیم ذوالجلال و الاکرام و اتوب الیه...
https://eitaa.com/Hoseinmehrali
💠 کمال مطلوب انسان لقاءالله و راه آن، مراقبه و کشیک نفس کشیدن است.
🔰علامه حسن زاده آملی (حفظه الله)
┄┅┅═❅❅❄❅❅═┅┅┄
💫انسان كارى مهمتر از خودسازى ندارد و ساختن هر چيز را مايه به حسب آن چيز لازم است مثلا ديوار را سنگ و گل بايد و انسان را علم و عمل. انسان تا به لقاء اللّه نرسيده است به كمال مطلوبش نائل نشده است و لقاء اللّه به معنى اتصاف انسان باوصاف الهى و تخلق او به اخلاقى ربوبى است.
💫در توحيد بايد مراقبت را تقويت كرد. مراقبت تخم سعادت است كه در مزرع دل كاشته مى شود و ساير آداب و اعمال پروراندن آنست. مراقبت كشيك نفس كشيدن و همواره در حضور بودن است. حديث نفس مزاحم با مراقبت است، اين سخن دلنشين امام صادق عليه السّلام را بايد بر دل نشاند: القلب حرم اللّه فلا تسكن فى حرم اللّه غير اللّه، حافظ به اين حديث در اين بيت نظر دارد:
🌱پاسبان حرم دل شده ام شب همه شب
🌱تا در اين پرده جز انديشه او نگذارم
💫ناگفته نماند كه بدن تور شكار و سوارى راهوار ماست، مبادا با او چنان كنيم كه نه به كار شكار آيد و نه تواند سوار را بجايى برساند، ره چنان رو كه رهروان رفتند، كسى به ما نگفت كه شب و روز را با يك دانه خرما بسر ببريم، در حد اعتدال بدن نياز به تعيش دارد كُلُوا وَ اشْرَبُوا وَ لا تُسْرِفُوا، انسان كامل آن كسى است كه حق هر ذى حق را اداء مى كند.
💫مراقبت را حفظ بفرماييد يعنى در همه حال مواظب خود بوده باشيد كه در نزد حقيقت همه موجودات بسر مى برى. مى دانيد كه همنشين مؤثّر است، مصاحبت اثر دارد، خوپذير است نفس انسانى، كسانى كه در مصاحبت با ملكوت عالم بسر مى برند كم كم ملكوتى مى شوند. آن سعادتمندى كه چنين معاشرت و مصاحبت را به راستى در نهانخانه سرّ و ذات خود با اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ به دست آورده است مترنم به اين ترانه است:
🌱گر بشكافند سراپاى من
🌱جز تو نيابند در اعضاى من
💫اينچنين كس پيوسته در ذكر و فكر و عشق و شوق و سوزوگداز و رازونياز است و به قول خواجه حافظ:
🌱مرا مگوى كه خاموش باش و دم در كش
🌱كه مرغ را نتوان گفت در چمن خاموش
💫چنين كسى را هيچ كارى از حضور باز نمى دارد رِجالٌ لا تُلْهِيهِمْ تِجارَةٌ وَ لا بَيْعٌ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ. باز از امام صادق عليه السّلام است كه: العارف شخصه مع الخلق و قلبه مع اللّه تعالى. شيخ اجل سعدى به اين حديث گرانقدر در اين بيت نظر دارد:
🌱هرگز وجود حاضر و غائب شنيده اى
🌱من در ميان جمع و دلم جاى ديگر است
💫آقاى من همچنان كه طلب مجهول مطلق محال است، خطاب به مجهول مطلق نيز چنين است، هر يك از ما شأنى و جدولى از درياى بيكران حقيقت دار هستى مى باشيم و از اين جدول با او در ارتباطيم، البته:
🌱ارتباطى بى تكيّف بى قياس
🌱هست ربّ النّاس را با جان ناس
و از اين كانال او را خطاب مى كنيم. غرضم از اين نكته اين است كه هرچه عائد ما مى شود از كانال وجود خودمان است اين خيال رهزن ما نشود كه از خارج ما چيزى عائد ما مى گردد.
📚نامه ها برنامه ها، ص: 240
#اخلاق_و_عرفان #مراقبه
#قله_های_تهذیب #لقاءالله
#سلسلهی_شاگردان_آخوند_ملاحسینقلی
@almorsalat
tarhe-koli-ketabe-makaseb@almorsalat.mp3
11.94M
🔉 🔉 #بشنوید
☑️ طرح کلی کتاب مکاسب شیخ انصاری
🔰 استاد علی فرحانی
🔘🔘🔘🔘
👈 کتاب #مکاسب #شیخ_انصاری، دارای سه بحث کلی (مکاسب محرمه، بیع، خیارات) می باشد. یکی از سوالات در مورد این کتاب این است که آیا این سه مبحث، سه موضوع مستقل اند که در یک کتاب جمع شده اند یا بین آنها ارتباط برقرار است و ابواب کتاب مکاسب دارای یک نظم واحد و مرتبط به هم است؟
👈استاد در این صوت این موضوع را مورد بررسی قرار داده اند و در ضمن آن به مباحثی همچون #تبویب کتب فقهی و تفاوت بین عنوان #کتاب_فقهی و عنوان #مسئله_فقهی پرداخته اند.
👈مباحث مطرح شده در این صوت، در فهم کتاب مکاسب و حل اشکالاتی که به نظرات شیخ می شود، بسیار راهگشاست.
🔘🔘🔘🔘
📌 بخشی از جلسات اول و دوم تدریس مکاسب، مبحث اجازه و رد، ۹۸/۶/۲۴.۲۵، مدرسه فقهی امیرالمومنین (ع)
#مکاسب_خوانی
#فقه #پای_درس_استاد
🌐 المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
@almorsalat
🔰 برگزاری درس اخلاق
🔸درس اخلاق حضرت استاد شب زنده دار«دام ظله» امشب سه شنبه مورخ 98/07/02 بعد از نماز مغرب و عشاء در #مسجد_اعظم برگزار می شود.
🔹برادران: مسجد اعظم شبستان شماره 4 (دارالتلاوه)
🔹خواهران: بالای شبستان شماره 4 ( درب روبروی کتابخانه آیت الله بروجردی«رحمه الله علیه» )
#درس_اخلاق
🔗 @pand_saadat
001_980702-shabzendedar-Akhlagh.mp3
15.89M
#تزکیه
🔈 | صوت درس اخلاق
🔸حضرت استاد شب زنده دار دام ظله
📆تاریخ: سه شنبه 98/07/02
#صوت
#درس_اخلاق
#صوت_درس_اخلاق
🔗 @pand_saadat
@Hoseinmehrali
May 11
پژوهش های اصولی
#تلنگر
🔴ماجرای خواندنی و جانسوز عکس معروف خادم بدون دست
⭕️مقتل خوانی جانسوز خادمی که بدون دست ساقی زائران تشنه لب شده بود
❓ساقی زوار حسین هستی یا روضه خوان علمدارِ سپاه؟
🔸هر جرعه آب که به مشت زائری میریخت، سر به آسمان میکرد و ناله میزد:
السلام علیک یا ساقی العطاشی...
🔹و چنان به سوز میگریست، که خود روضه خوان شده بود این جماعت را
🔸میز و خیمه ای نداشت و موکبی مهیا نکرده بود ، تنها یک شلنگِ آب داشت ، آن را نیز به دو دست قطع شده اش که میان دستمالی مخفیشان کرده بود، نگه داشته بود و هر زائر را به التماس بفرما میزد
🔹حلقه ی جماعتی که گِردش جمع شده بودند از تمام موکب ها شلوغ تر بود
🔸هر که از حلقه اش جدا میشد صورتی غرق اشک داشت و به حالی دگرگون ادامه میداد مسیرش را
🔹مدتها بود خیره ی حال و روزش مانده بودم و نمیدانستم چه میگوید این جماعت را که اینگونه انقلابی به دلهاشان برپا میکند. تنها صدایش را میشنیدم که مکرّر میپرسید : مقتل خوانده ای؟ و آنگاه ادامه میداد سخن را...
🔸آنقدر صبر کردم تا هوا تاریک شود و زوار به موکب ها روند
🔹مرد ساقی هم اطرافش خلوت شده بود و همچنان دنبال تشنه لبی میگشت تا سیرابش کند
🔸 آرام به سویش رفتم ، برق امید به چشمانش نشسته بود و به لهجه ای شیرین خوش آمدم میگفت
🔹دستم دراز کردم تا آب بنوشم ، دستان قطع شده اش دیگر از خستگی میلرزید و تاب نگاه داشتن شلنگ آب را نداشت
🔸بغض راه گلویم بسته بود و آب را هرچه سوگند میدادم از گلو به زیر نمیرفت
🔹مرد همچنان آب در مشتم میریخت و میپرسید: مقتل خوانده ای؟
🔸بی فایده بود تلاشهایم، نمیتوانستم آب بنوشم
🔹دست از آب کشیدم و نگاهم به صورتش دوختم:
🔸ساقی زوار حسین هستی یا روضه خوان علمدارِ سپاه؟
🔹صبح تا به غروب میخوانی و سوز جگرت تمامی ندارد!
🔸آب را زمین گذاشت و روی چهارپایه کوچکی که کنارش بود نشست
🔹نفسی کشید و به آسمان خیره شد...
📝 شرح ماجرای خادم :
💠 خادم موکب عظیمی بودم، دلخوشیم این بود یک سال روی زمین مردم زراعت کنم و آنچه سر سال مزد تلاشم میدهند ، بیاورم طبخ کنم و میان زوار تقسیم نمایم
💠امسال نزدیک اربعین شده بود و من دستانم به واقعه ی انفجاری از دست داده بودم
💠نه دستی بر کار کردن و نه آذوقه ای بر طبخ کردن داشتم
💠دلشکسته کنار خانه حسرت میخوردم توفیقهای از کف داده را, و ورق میزدم مقتل کنج کتابخانه رانگاهم به جمله ای رسید که دلم به آتش کشیده بود و سر بر دیوار میکوبیدم
💠علقمه را برایم تداعی کرده بود و آه میکشیدم
💠 مصیبت خود فراموش کرده بودم و به صد اشک و آه تنها همین یک جمله را ورد زبان کرده بودم
فَوَقَف العَبّاس مُتحیّرا...😭
💠به گوشه ی دست بر سر و سینه میکوبیدم و تکرار میکردم
فوقف العباس متحیرا...
💠از سویدای دل ناله میکردم:
فوقف العباس متحیّرا...😭
💠روزنه های امید در دلم تابید و دانستم خریدار بیچارگیم کیست
💠یقین کردم سرگردانیم را کسی پاسخگوست که خود طعم تحیّر چشیده باشد.
💠و چون متوسل کویش شدم، نهیبی آمد در دلم :
💠دستی نداری تا خدمت کنی ، اما دستی داری که بدان ذکر مصیبت کنی زوار را ...
💠آذوقه ای نداری تا طبخ کنی،
💠اما آبی داری تا بدان سیراب کنی تشنه لبان را....
💠و سرخوش از تواناییهاییم، با خود عهد کردم تا اربعین دل هر زائری که به دیدن دستانم منقلب میشود ، روانه ی کوی عباس کنم
نیت کردم اشکهاشان به یاد تحیّر عباس سرازیر کنم😭
💠میخواهم آتش ناامیدی سقا را به جگرهاشان کشم
💠چندی نگذشت که آسمان تاریک تاریک شده بود و من و او کنار هم نشسته بودیم
💠او مقتل میخواند و من به دستانی مشت شده و او به دستانی قطع شده بر سینه میکوبیدیم و اشک میریختیم تحیّر عباس را....
💠يا كاشف الكرب عن وجه الحسين (ع)، اكشف كربي بحق اخيك الحسين بظهوره الحجة
✍️ فرستنده سجاد بهرامی از طاقانک( شهر کرد )
goo.gl/kwomwk
ـــــــــــــــــــــــــــــــ
📩 دلنوشته ها، خاطرات و سفرنامه های خود را با موضوع زیارت امام حسین(ع) و پیاده روی اربعین به ID زیر ارسال کنید تا در صورت انتخاب شدن به نام شما در کانال منتشر کنیم:
🆔 @arbaeen_admin
#سفرنامه #دل_نوشته_مخاطبان #اعضا #مخاطبان
ـــــــــــــــــــــــــــــــ
✅سفرنامه و دلنوشتههای اربعینی در :
🆔 @ArbaeenIR
@Hoseinmehrali
#تلنگر
روایتی از زندگی طلبه جوان، همسر و 11 فرزندش
📎https://www.farsnews.com/qom/news/13980705000102/%D8%B1%D9%88%D8%A7%DB%8C%D8%AA%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D8%B7%D9%84%D8%A8%D9%87-%D8%AC%D9%88%D8%A7%D9%86-%D9%87%D9%85%D8%B3%D8%B1-%D9%88-%D9%81%D8%B1%D8%B2%D9%86%D8%AF%D8%B4
@Hoseinmehrali