eitaa logo
پژوهش های اصولی
297 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
736 ویدیو
119 فایل
﷽ 📌نکات اخلاقی واعتقادی 📌تحلیل های سیاسی وبصیرت افزا در راستای آشنایی با مقتضیات زمان 📌آرشیوی از اهم علوم مقدماتی اجتهاد 📌آموزش اصول وفنون پژوهش از طریق ارائه سلسله مباحث علمی از اینکه بدلیل مشغله، توفیق پاسخگویی ندارم، عذر خواهم @HosseinMehrali
مشاهده در ایتا
دانلود
tosighe-revayte-ennama-yohallel-bar-asase-tarakome-zonoon@almorsalat.mp3
9.28M
🔉🔉 #بشنوید ⚡️توثیق روایت "انما یحلل الکلام و یحرم الکلام" بر اساس مبنای #تراکم_ظنون 🔰استاد علی فرحانی 🔅🔅🔅🔅🔅 📝 متن روایت: توضيح المراد منه يتوقّف على بيان تمام الخبر، و هو ما رواه ثقة الإسلام في باب «بيع ما ليس عنده»، و الشيخ في باب «النقد و النسيئة» عن ابن أبي عمير، عن يحيى بن الحجّاج، عن خالد بن الحجّاج أو ابن نجيح قال: «قلت لأبي عبد اللّه عليه السلام: الرجل‌ يجيئني و يقول: اشتر لي هذا الثوب و أُربحك كذا و كذا. فقال: أ ليس إن شاء أخذ و إن شاء ترك؟ قلت: بلى. قال: لا بأس، إنّما يحلّل الكلام و يحرّم الكلام (مکاسب ج3 ص 61) 🔅🔅🔅🔅🔅 📌 بخشی از جلسات تدریس مکاسب، ۹۴۷۱۴ #فقه #رجال #روایت #پای_درس_استاد 🌐 المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد @almorsalat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥| #فیلم 🔰عامل مهم موفقیت انسان پژوهشگر از نگاه حضرت استاد شب‌زنده‌دار دام ظله 📆مؤسسه عالی فقه علوم اسلامی | 98/06/24 🔗 @pand_saadat
1_Sabr_98-6-25.mp3
1.97M
☀️☀️ #درس_اخلاق #اخلاق☀️☀️ نکته اخلاقی ✳️ بیانات استاد عابدی در اولین روز (آغاز) سال تحصیلی جدید درباره: 👈 صبر و حلم 👈 زود قضاوت کردن مردم ( حرم مطهر حضرت معصومه -سلام الله علیها- 25 شهریور98) #حلم #صبر #عدم_قضاوت #مسائل_اجتماعی 🆔 @ahmad_aabedi
✴️در اين مدت هيجده سال، كى گرسنه‏ ات گذاشته‏ ام كه درس و مطالعه‏ ات را رها كرده و بفكر روزيت افتاده ‏اى!! 🔰 واقعه ای که برای علامه طباطبایی در زمان تحصیل در نجف اتفاق افتاد ┄┅┅═❅❅❄❅❅═┅┅┄ 🔸در سالهايى كه در حوزه نجف اشرف مشغول تحصيل علم بودم مرتب از ناحيه مرحوم والدم هزينه تحصيلم به نجف مى‏ رسيد و من فارغ البال مشغول بودم تا آنكه چند ماهى مسافر ايرانى به عراق نيامد و خرجيم تمام شد. 🔸در همين وضع روزى مشغول مطالعه بودم و دقيقا در يك مسئله علمى فكر مى‏ كردم كه ناگهان بى پولى و وضع روابط ايران و عراق رشته مطلب را از دستم گرفته و بخود مشغول كرد، شايد چند دقيقه بيشتر طول نكشيد كه شنيدم درب منزل را مى‏ كوبند، در حالى كه سر روى دستم نهاده و دستم روى ميز بود برخاستم و درب خانه را باز كردم مردى ديدم بلند بالا و داراى محاسنى حنايى و لباسى كه شباهت به لباس روحانى عصر حاضر نداشت نه فرم قبايش و نه فرم عمامه ‏اش، اما هر چه بود قيافه‏اى جذاب داشت. 🔸به محضى كه در را باز كردم سلام كرد و گفت: من شاه حسين ولى هستم. پروردگار متعال مى‏ فرمايد در اين مدت هيجده سال، كى گرسنه‏ ات گذاشته‏ ام كه درس و مطالعه‏ ات را رها كرده و بفكر روزيت افتاده ‏اى!! آن گاه خدا حافظى كرد و رفت. 🔸من بعد از بستن در خانه و برگشتن به پشت ميز تازه سر از روى دستم برداشتم و از آنچه ديدم تعجب كردم و چند سؤال برايم پيش آمد: 🔹اول اينكه آيا راستى من از پشت ميز برخاستم و به در خانه رفتم و يا آنچه ديدم همين جا ديدم ولى يقين دارم كه خواب نبودم. 🔹دوم اينكه: اين آقا خود را به نام شاه حسين ولى معرفى كرد، ولى از قيافه‏اش بر مى ‏آيد كه گفته باشد شيخ حسين ولى، لكن هر چه فكر كردم نتوانستم بخود بقبولانم كه گفته باشد: شيخ، از طرفى هم قيافه‏ اش قيافه شاه نبود، اين سؤال هم چنان بدون جواب ماند تا آنكه مرحوم والدم از تبريز نوشتند كه تابستان به ايران بروم در تبريز بر حسب عادت نجف، بين الطلوعين قدم مى‏ زدم روزى از قبرستان كهنه تبريز مى‏ گذشتم به قبرى برخوردم كه از نظر ظاهر پيدا بود قبر يكى از بزرگان است، وقتى سنگ قبر را خواندم ديدم قبر مردى است دانشمند بنام شاه حسين ولى و حدود سيصد سال پيش از آمدن به در خانه، از دنيا رفته است. 🔹سؤال سومى كه برايم پيش آمد تاريخ هيجده سال بود كه اين تاريخ ابتدائش چه وقت بوده است؟ وقتى است كه من شروع به تحصيل علوم دينى كرده ‏ام؟ كه من بيست و پنج سال است مشغولم، و يا وقتى است كه من به حوزه نجف اشرف مشرف شده ‏ام؟ كه آنهم بيش از ده سال نيست پس ماده تاريخ هيجده از چه وقت است؟ و چون خوب فكر كردم ديدم هيجده سال است كه به ملبس و مفتخر شده ‏ام. 📚 ترجمه تفسير الميزان، ج‏1، ص: 549. مترجم در ابتدای این داستان بیان کرده است که من این داستان را قبلا از حضرت آية اللَّه شيخ مرتضى حائرى فرزند شيخ عبدالكريم حائرى يزدى مؤسس حوزه علميه قم شنيده بودم بعد عين شنيده خود را براى جناب استاد (علامه طباطبایی) نقل كردم و ايشان آن را صحه گذاردند. 🌐 المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد @almorsalat
📚 ان الله یبغض...، ظهور در حرمت ندارد ؟؟!!! آقای سیستانی فرموده اند یبغض الله ظهور در حرمت ندارد؛ بر خلاف نظر مرحوم خویی که بغض را ظاهر در حرمت دانسته اند...... با رجوع به استعمالات کلمات «یبغض» به این مطلب رسیدیم که اگر در مورد فعل گفته شود که خدا از فعلی خوشش نمی آید و خوشایند خدا نیست ظهوری در حرمت ندارد ۱-..... عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یُحِبُّ الْجَمَالَ وَ التَّجَمُّلَ وَ یُبْغِضُ الْبُؤْسَ وَ التَّبَاؤُسَ 2- .....عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یُبْغِضُ کَثْرَهَ النَّوْمِ وَ کَثْرَهَ الْفَرَاغِ 3- ....عَنْ أَبِی الْحَسَنِ ع قَالَ سَمِعْتُهُ یَقُولُ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یُبْغِضُ الْقِیلَ وَ الْقَالَ وَ إِضَاعَهَ الْمَالِ وَ کَثْرَهَ السُّؤَالِ 4- ....قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع مَا مِنْ شَیْ‌ءٍ أَبْغَضَ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ بَطْنٍ مَمْلُوءٍ 5-.... عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ع إِذَا جَلَسَ أَحَدُکُمْ عَلَى الطَّعَامِ فَلْیَجْلِسْ جِلْسَهَ الْعَبْدِ وَ لَا یَضَعَنَّ أَحَدُکُمْ إِحْدَى رِجْلَیْهِ عَلَى الْأُخْرَى وَ لَا یَتَرَبَّعْ فَإِنَّهَا جِلْسَهٌ یُبْغِضُهَا اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ وَ یَمْقُتُ صَاحِبَهَا جالب این است که آقای سیستانی در «یکره» قائل به ظهور در حرمت می باشند !! تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1497&pid=6344#pid6344 •┈••✾••┈• کانال اصول شهید صدر : @halgheysaniye
📚 نقد کلام آخوند مبنی بر فطری و بدیهی بودن جواز تقلید ؟؟!!! بیان صاحب کفایه ایشان فرموده اند: جواز تقلید و رجوع به عالم برای عامی، حکم بدیهی، جبلّی و فطری است و نیاز به دلیل ندارد؛ چون اگر نیاز به دلیل داشته باشد، عامی توانائی اقامه دلیل بر آن ندارد و اگر هم بخواهد در مورد جواز تقلید، از مجتهد تقلید کند، دور رخ خواهد داد. مناقشه استاد در بیان صاحب کفایه لازم است که عامی یقین داشته باشد که تقلید برای او جایز است که ممکن است از چند مورد حاصل شود: الف: تسالم فقهاء بر جواز تقلید ب: ارتکاز عقلائی یا ارتکاز متشرعی که عامی آن را باور کرده است. ج: تمامیت مقدمات انسداد در نزد عامی .... أما اینکه صاحب کفایه فرمودند که فطری و بدیهی است صحیح نیست؛ زیرا ابن زهره تقلید را قبیح و ممنوع می دانند و با وجود مخالفت فقیهی مثل ایشان بدیهی بودن تقلید صحیح نیست تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1476&pid=6314#pid6314 •┈••✾••┈• کانال اصول شهید صدر : @halgheysaniye
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم السلام علیک یا اباعبدالله الحسین علیه السلام و علی الارواح التی حلت بفنائک... 🔆 سفرنامه اربعین 1441 قسمت اول صبح جمعه بود که پس از نماز صبح پیامک روزشمار اربعین به دستم رسید و با دیدن آن، گویا شوک عجیبی به من وارد شد، چرا که نوشته بود: «29 روز تا ✅سیدالشهدا(علیه السلام) به کربلا آمدند و حضرت زینب(سلام الله علیها) خانوادگی بر تمام سختی ها و مصیبت های اسارت صبر کردند و با مجاهدت، خون سیدالشهدا را زنده نگه داشتند! ✅برای باید ثابت کنیم حاضریم تمام سختی ها را تحمل کنیم. ⛔️ مراقب ها و ها باید بود!» فقط 29 روز مانده در حالی که هنوز هیچ یک از مقدمات آن را انجام نداده بودم و اصلا به کلی از این موضوع، غافل بودم. سال های قبل، از دو سه ماه قبل از اربعین، پیگیر تحصیل مقدمات آن بودم و همه چیز را به موقع آماده می کردم ولی امسال، غفلت عجیبی مرا تا امروز از این مهم، بازداشته است. نکند این غفلت، نشانه بدی باشد و امسال، توفیق حضور در حماسه اربعین را نداشته باشم؟ نکند مرا از این کاروان عشق، خط زده باشند و مرا به حال خود وانهاده باشند؟ نکند خودم با گناهان و خطاهای سال جاری، تنها امید شب اول قبر و قیامت را از خود سلب نموده باشم؟ نکند... باید فکری اساسی بکنم... باید استغفار کنم و با توسل، از تسلط دوباره این غفلت بر وجودم، پیشگیری کنم... باید به سراغ مادرم بروم و آن قدر دست و پای او را ببوسم تا اشک شوق او، مرا نیز به گریه اندازد تا او برایم دعا کند و موانع این فوز و رستگاری عظیم، از جلوی پایم برداشته شود... باید به درب خانه مادر سیدالشهدا (علیه السلام)، سیده و سرور زنان دو عالم، صدیقه شهیده کبری، فاطمه زهرا (سلام الله علیها) بروم و او را واسطه قرار دهم. مفتقرا متاب رو از در او به هیچ سو زان که می وجود را فضه او طلا کند... باید خود را از این غفلت شوم نجات بدهم و گر نه در لیست جاماندگان ثبت خواهم شد... خدایا! به من رحم کن... من به غیر از زیارت اربعین، راه و دلخوشی دیگری برای نجات از شر بلایای آخرالزمان نمی شناسم. مرا از این زیارت نورانی، محروم نکن... پروردگار مهربانم! خودت کریمانه مرا با این مسیر آشنا نمودی، پس خودت این اکرام کریمانه را اتمام کن و مرا در گوشه ای از این سیل خروشان لشکر سیدالشهدا علیه السلام، جای بده تا مس وجودم طلا شود... باید استغفار کنم... استغفرالله الذی لا اله الا هو الحی القیوم الرحمن الرحیم ذوالجلال و الاکرام و اتوب الیه... https://eitaa.com/Hoseinmehrali
💠 کمال مطلوب انسان لقاءالله و راه آن، مراقبه و کشیک نفس کشیدن است. 🔰علامه حسن زاده آملی (حفظه الله) ┄┅┅═❅❅❄❅❅═┅┅┄ 💫انسان كارى مهمتر از خودسازى ندارد و ساختن هر چيز را مايه به حسب آن چيز لازم است مثلا ديوار را سنگ و گل بايد و انسان را علم و عمل. انسان تا به لقاء اللّه نرسيده است به كمال مطلوبش نائل نشده است و لقاء اللّه به معنى اتصاف انسان باوصاف الهى و تخلق او به اخلاقى ربوبى است. 💫در توحيد بايد مراقبت را تقويت كرد. مراقبت تخم سعادت است كه در مزرع دل كاشته مى ‏شود و ساير آداب و اعمال پروراندن آنست. مراقبت كشيك نفس كشيدن و همواره در حضور بودن است. حديث نفس مزاحم با مراقبت است، اين سخن دل‏نشين امام صادق عليه السّلام را بايد بر دل نشاند: القلب حرم اللّه فلا تسكن فى حرم اللّه غير اللّه، حافظ به اين حديث در اين بيت نظر دارد: 🌱پاسبان حرم دل شده ‏ام شب همه شب 🌱تا در اين پرده جز انديشه او نگذارم‏ 💫ناگفته نماند كه بدن تور شكار و سوارى راهوار ماست، مبادا با او چنان كنيم كه نه به كار شكار آيد و نه تواند سوار را بجايى برساند، ره چنان رو كه رهروان رفتند، كسى به ما نگفت كه شب و روز را با يك دانه خرما بسر ببريم، در حد اعتدال بدن نياز به تعيش دارد كُلُوا وَ اشْرَبُوا وَ لا تُسْرِفُوا، انسان كامل آن كسى است كه حق هر ذى حق را اداء مى‏ كند. 💫مراقبت را حفظ بفرماييد يعنى در همه حال مواظب خود بوده باشيد كه در نزد حقيقت همه موجودات بسر مى‏ برى. مى ‏دانيد كه همنشين مؤثّر است، مصاحبت اثر دارد، خوپذير است نفس انسانى، كسانى ‏كه در مصاحبت با ملكوت عالم بسر مى ‏برند كم‏ كم ملكوتى مى‏ شوند. آن سعادتمندى كه چنين معاشرت و مصاحبت را به راستى در نهانخانه سرّ و ذات خود با اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ به دست آورده است مترنم به اين ترانه است: 🌱گر بشكافند سراپاى من 🌱جز تو نيابند در اعضاى من‏ 💫اينچنين كس پيوسته در ذكر و فكر و عشق و شوق و سوزوگداز و رازونياز است و به قول خواجه حافظ: 🌱مرا مگوى كه خاموش باش و دم در كش 🌱كه مرغ را نتوان گفت در چمن خاموش‏ 💫چنين كسى را هيچ كارى از حضور باز نمى ‏دارد رِجالٌ لا تُلْهِيهِمْ تِجارَةٌ وَ لا بَيْعٌ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ. باز از امام صادق عليه السّلام است كه: العارف شخصه مع الخلق و قلبه مع اللّه تعالى. شيخ اجل سعدى به اين حديث گرانقدر در اين بيت نظر دارد: 🌱هرگز وجود حاضر و غائب شنيده‏ اى 🌱من در ميان جمع و دلم جاى ديگر است‏ 💫آقاى من همچنان كه طلب مجهول مطلق محال است، خطاب به مجهول مطلق نيز چنين است، هر يك از ما شأنى و جدولى از درياى بيكران حقيقت دار هستى مى ‏باشيم و از اين جدول با او در ارتباطيم، البته: 🌱ارتباطى بى ‏تكيّف بى‏ قياس 🌱هست ربّ النّاس را با جان ناس‏ و از اين كانال او را خطاب مى ‏كنيم. غرضم از اين نكته اين است كه هرچه عائد ما مى ‏شود از كانال وجود خودمان است اين خيال رهزن ما نشود كه از خارج ما چيزى عائد ما مى ‏گردد. 📚نامه‏ ها برنامه‏ ها، ص: 240 @almorsalat
tarhe-koli-ketabe-makaseb@almorsalat.mp3
11.94M
🔉 🔉 #بشنوید ☑️ طرح کلی کتاب مکاسب شیخ انصاری 🔰 استاد علی فرحانی 🔘🔘🔘🔘 👈 کتاب #مکاسب #شیخ_انصاری، دارای سه بحث کلی (مکاسب محرمه، بیع، خیارات) می باشد. یکی از سوالات در مورد این کتاب این است که آیا این سه مبحث، سه موضوع مستقل اند که در یک کتاب جمع شده اند یا بین آنها ارتباط برقرار است و ابواب کتاب مکاسب دارای یک نظم واحد و مرتبط به هم است؟ 👈استاد در این صوت این موضوع را مورد بررسی قرار داده اند و در ضمن آن به مباحثی همچون #تبویب کتب فقهی و تفاوت بین عنوان #کتاب_فقهی و عنوان #مسئله_فقهی پرداخته اند. 👈مباحث مطرح شده در این صوت، در فهم کتاب مکاسب و حل اشکالاتی که به نظرات شیخ می شود، بسیار راهگشاست. 🔘🔘🔘🔘 📌 بخشی از جلسات اول و دوم تدریس مکاسب، مبحث اجازه و رد، ۹۸/۶/۲۴.۲۵، مدرسه فقهی امیرالمومنین (ع) #مکاسب_خوانی #فقه #پای_درس_استاد 🌐 المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد @almorsalat
📷 | #عکس_نوشت 🔸حضرت استاد شب زنده دار"دام ظله": شغلی بالاتر از نوکری اسلام و حضور در پادگان حضرت حجت(عج) وجود ندارد. 🔰گزیده ای از بیانات حضرت استاد شب زنده دار دام ظله در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه علمیه استان کرمانشاه 📆 تاریخ مراسم: 98/06/28 #پندهای_سعادت #بیانات 🔗@pand_saadat
🔰 برگزاری درس اخلاق 🔸درس اخلاق حضرت استاد شب زنده دار«دام ظله» امشب سه شنبه مورخ 98/07/02 بعد از نماز مغرب و عشاء در برگزار می شود. 🔹برادران: مسجد اعظم شبستان شماره 4 (دارالتلاوه) 🔹خواهران: بالای شبستان شماره 4 ( درب روبروی کتابخانه آیت الله بروجردی«رحمه الله علیه» ) 🔗 @pand_saadat
ثواب فوق العاده زیارت سیدالشهدا علیه السلام @Hoseinmehrali