#فقه_مقاصدی
❌توجه❌
دو منبع معرفی شده توسط استاد #علیدوست (دامت توفیقاته) برای پیگیری بحث فقه مقاصدی:
۱.کتاب فقه و مصلحت
۲. مقاله فقه و مقاصد شریعت
نویسنده: ابوالقاسم علیدوست
مجله فقه اهل بیت 1384 شماره 41
چکیده
شریعت اسلام هدفمند است و احکام آن داراى مقاصد و عللى است. نصوص دینى نیز به نصوص بیانگر حکم و بیانگر مقاصد و علل تقسیم مىگردد.
عقل، بناى عقلا، کیفیت بیان نصوص قرآن و روایات، از راههاى تشخیص مقاصد است. رابطه تنگاتنگ شریعت و مقاصد این پرسش را ایجاد مىکند که فقیه در مقام استنباط تا چه حدّ باید به مقاصد توجه کند؟
در بیان و فهم رابطه فقه با مقاصد، پنج دیدگاه وجود دارد که از آن میان نظریهاى که تنها نصوص بیانگر حکم را دلیل استنباط قرار مىدهد ولى در فهم و تفسیر آن نصوص به مقاصد و اهداف شریعت نیز نظر دارد، قابل دفاع است.
مطالعه متن مقاله 👇
http://ensani.ir/fa/article/93277/%D9%81%D9%82%D9%87-%D9%88-%D9%85%D9%82%D8%A7%D8%B5%D8%AF-%D8%B4%D8%B1%DB%8C%D8%B9%D8%AA
@Hoseinmehrali
حجةالاسلام احمد مبلّغیروش شناسی اجتهادی در کتاب غناء و موسیقی - جلسه دوم.mp3
زمان:
حجم:
31.41M
#روش_شناسی_اجتهاد
🎙 صوت کامل نشست سومِ #روششناسی_اجتهادی رهبر معظّم انقلاب (مدّظلّهالعالی)
🔹 جلسهی دوم از مبحث کتاب «درسنامهی غناء و موسیقی» با ارائهی حجتالاسلام و المسلمین احمد مبلّغی
🔺 موضوع: عناصر و اصول روششناختیِ فقهاللّغة و فقهالأقوال معظّمٌله
⏱ تاریخ ۹۸.۹.۲۴
@qom_khamenei_ir
@Hoseinmehrali
#راه_و_رسم_طلبگی
💥 اول یکدور معارف بخوانید و بعد اگر خواستید، فلسفه و دانشهای دیگر.
💠 استاد سید محمدمهدی #میرباقری:
«آشنایی با معارف اهلبیت(علیهم السلام) باید محور حوزه علمیه باشد؛ اگر از محور بودن در حوزه بیرون رفت، این حوزه از مدار خودش خارج شده است. حوزهای که مدار آن در فقه و اخلاق و عرفان، معارف اهلبیت(علیهم السلام) نباشد، شک نکنید که این حوزه، شیعی نیست. میشود: حوزه مدینه یا حوزه الازهر.
معنا ندارد طلبه در حوزه علمیه، شرح تجرید خوانده، شرح منظومه خوانده، اسفار خوانده، اشارات خوانده، حکمتالاشراق خوانده...، اما یک دوره توحید صدوق و کتب روایی دیگر را نخوانده باشد. این قابلدفاع نیست.
⬅️ این به معنی انکار فلسفه نیست؛ من نمیخواهم فلسفه را انکار کنم؛ میگویم اینطرفش چه شد؟ طلبه ممکن است با حسابوکتاب [و در صورت لزوم]، ادبیات معاصر یا روشنفکری را بخواند و همچنین کتابهای خوب مثل کتب علامه طباطبایی(ره) را بخواند، اما اصولکافی و بحارالانوار چطور؟ [اگر نمیخوانیم] پس چرا اسم خودمان را میگذاریم طلبه؟
من نمیگویم آنها را نخوانید، میگویم اینطرفش چه شد؟ آدم سی سال در حوزه علمیه باشد، اما یک دور «کافی» نخوانده، یک دور «بحار» نخوانده. پس چه خواندهای؟
منبعِِ معارف برای طلبه، قرآن و روایات است. قرآن اصل است و روایات تفسیر قرآن است. خدا رحمت کند استاد ما را، میفرمود قرآن فهم نمیشود الا بالروایه (لتبیّن للناس ما نزّل الیهم. مبیّن قرآن اهلبیت (علیهم السلام) هستند.) و روایت فهم نمیشود الا بالزیارة.
منبع معرفتی ما باید قرآن و روایات باشد. همۀ سیر ما آخرش باید به اینها ختم شود. این سیر چقدر طول میکشد؟ از اول طلبگی تا آخر عمر. حد ندارد. کتب دیگر هم میخوانیم؟
بله. من همیشه به دوستانی که میگویند "ما فلسفه بخوانیم یا نه؟" میگویم اگر روایات و معارف را خواندهاید، بروید بخوانید؛ آن وقت استفاده میکنید. اگر نخواندهاید، نروید. یعنی ذهن خودتان را در معارف، اول با کلام دیگران باز نکنید. اگر جزو "عباد" شدهاید، بروید بخوانید.
این آیه قرآن را ببینید: "فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ".
شما جزو "عباد" بشو! همانی که فرمود: "فَاطْلُبْ أَوَّلًا فِي نَفْسِكَ حَقِيقَةَ الْعُبُودِيَّة." همانی که فرمود: "وَ كَذلِكَ أَوْحَيْنا إِلَيْكَ رُوحاً مِنْ أَمْرِنا ما كُنْتَ تَدْري مَا الْكِتابُ وَ لاَ الْإيمانُ وَ لكِنْ جَعَلْناهُ نُوراً نَهْدي بِهِ مَنْ نَشاءُ مِنْ عِبادِنا". (...قرآن نوری است که ما عباد خود را با آن هدایت میکنیم).
شما جزو عباد بشو! وقتی این محقق شد، برو [به سمتِ] "يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ." چنین فردی حرف که میشنود بهترینش را انتخاب میکند؛ عبد کسی است که وقتی میشنود، بهترین را انتخاب میکند. بهترین کدام است؟ چیزی که به درد بندگی میخورد و با توحید و ولایت تناسب دارد». (مهر ۱۳۹۸)
☑️ @mirbaqeri_ir
@Hoseinmehrali
010_980926-shabzendedar-Akhlagh.mp3
زمان:
حجم:
18.24M
🔈 | صوت درس اخلاق
🔸حضرت استاد شب زنده دار دام ظله
📆تاریخ: سه شنبه 98/09/26
#صوت
#درس_اخلاق
#صوت_درس_اخلاق
🔗 @pand_saadat
#تلنگر
🔷شأن حضرت معصومه سلام الله علیها
#عکس_نوشته #معصومه #قم #مراجع
💠 کانال رسمی استاد احمد عابدی زید عزّه
🆔 @Ahmad_aabedi
@Hoseinmehrali
#فقه_مضاف
🔷اهمیت فقه امنیت در کشور
#فقه #فقه_امنیت #عکس_نوشته #امنیت
💠 کانال رسمی استاد احمد عابدی زید عزّه
🆔 @Ahmad_aabedi
@Hoseinmehrali
اصحاب الصادق علیه السلام.docx
حجم:
84.5K
#رجال
اصحاب الامام الصادق علیه السلام
@Hoseinmehrali
#فقه_مقاصدی
گزارش نشست«فقه مقاصدی»🔻
آیت الله #علیدوست:
🔹فقدان اطلاعات از فقه مقاصدی بسیار خطرناک است. تسلط بر حاشیه رسائل و مکاسب و ... برای بررسی فقه مقاصدی لازم است.
🔹ما در این فقه با گفتمان سروکار داریم. بحث فقه مقاصدی گفتمان میخواهد و اگر باحث فقه مقاصدی دارای گفتمان نباشد از گفتار حقّ بسیار فاصله خواهد گرفت.
🔹ما چرا باید مباحث علمی را مسلّمانگاری کنیم؟! استفاده از مقاصد در استنباط احکام یک ضرورت خطرناک است. ضرورت است به این دلیل که اگر نباشد همان اطلاق اتوبوسی و فقه ابوحنیفه پیش میآید.
🔹خطرناک است که اگر اهلش وارد نشوند در فضای ژورنالیستی جا باز میکند و به نظر بنده عالمان متعدد باید وارد مباحث شوند و نباید دست افرادی بیفتد که چند واحد فقه گذراندهاند. ما باید ضابطه را بیان کنیم.
🔹به مقاصد از دو طریق میتوان دست یافت. یکی از طریق عقل که ما به این نتیجه برسیم شارع این اهداف را در تشریع مقررات داشته است. یک راه دیگر برای کشف مقاصد، نصوص مبین مقاصد است.
🔹اگر مدرک مقاصد عقل باشد، عقل چون خودش مدرک است، الزامی بودن یا تحسینی بودن را میفهمد. معنا ندارد که عقل بگوید من این را مصلحت میدانم ولی نمیدانم که ضروری است یا ضروری نیست. اینطور موارد که اصلاً غلط است بگوییم که عقل وجهش را نمیفهمد.
🔹اما بیاییم سراغ نصوص دینی؛ اگر ظهور دارد در یک مصلحت تحسینی و تکمیلی و ... نمیشود چیزی از مقاصد باشد و از ضروریات نباشد. حالا این ضرورت را یا نص دلالت دارد و یا با عرضه به عقل الزام آن فهمیده میشود.
🔹ولی اگر یک جایی به هزار و یک دلیل مقصد خاصّی را نفهمیدیم، دیگر آنجا از این مقصد باید بگوییم که نتیجه تابع اخسّ مقدمتین است و به عنوان یک امر ضروری نمیتوان آن را تلقّی کرد.
#گزارش_اختصاصی_وسائل
🌐 vasael.ir/00042z
🆔 @vasael_ir
@Hoseinmehrali
#فقه_مقاصدی
💢فقیه باید «نصپسند» باشد، نه «نصبسند»
✔️استاد ابوالقاسم علیدوست در نشست سوم «فقه مقاصدی» مطرح کرد🔻
🔹برخی بر این عقیدهاند که اشاعره مقاصد را قبول دارند. بعضی افاضل بدین مطلب اشاره کردهاند و این جای تعجب دارد. اشاعره معتقدند گفتن این حرف که شارع مقاصدی دارد، کفر است.
🔹از عجائب روزگار این است که اشاعره قیاس را پذیرفتهاند و این با انکار مقاصد از سوی آنها سازگاری ندارد.
🔹در قاعده «الخراج بالضمان» اگر نصبسند باشیم باید بگوییم تمام منافع کالایی که دزدیده شده است برای دزد محفوظ است چرا که در زمانِ غصب،ضمان این کالا به عهده این دزد بوده و طبق این روایت باید منافع – الخراج – نیز برای او باشد اما امام صادق در مقابل این استدلال ابوحنیفه نگفت که این حدیث سند ندارد و یا اینکه مشکلات دیگری دارد بلکه فرمود این جور حکم کردن برخلاف عدل است و پیداست که با در نظر گرفتن مقاصد کلی شارع، این جورحکم کردن-یعنی همچو ابو حنیفه- منهی است.
تفصیل مطلب👈 https://b2n.ir/112677
#اختصاصی
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
@Hoseinmehrali