eitaa logo
پژوهش های اصولی
281 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
692 ویدیو
118 فایل
﷽ 📌نکات اخلاقی واعتقادی 📌تحلیل های سیاسی وبصیرت افزا در راستای آشنایی با مقتضیات زمان 📌آرشیوی از اهم علوم مقدماتی اجتهاد 📌آموزش اصول وفنون پژوهش از طریق ارائه سلسله مباحث علمی از اینکه بدلیل مشغله، توفیق پاسخگویی ندارم، عذر خواهم @HosseinMehrali
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸ماجرای عجیب امام کاظم علیه السلام و شطیطۀ نیشابوری🔸 شطیطه یک خانم نیشابوری است. اهالی نیشابور برای حضرت موسی بن جعفر علیه السلام وجوهات‌شان که شامل سکه‌های طلا می‌شد را فرستادند. شطیطه چهار سکه درهم سیاه فرستاد با یک کلاف نخ. فردی که به نمایندگی از اهل نیشابور به مدینه رفته بود، وجوهات را تحویل امام داد. حضرت نگاه به سکه‌ها کرد، کیسه، کیسه، کیسه طلا. حضرت فرمود: من قبول نمی‌کنم، ما نیازی نداریم، اینها را به صاحب‌شان برگردانید. حضرت فرمود: دیگر چیزی نیست؟ مرد نیشابوری گفت نه. بار دیگر امام فرمود: خوب فکر کن. مرد نیشابوری گفت بله، یک زنی وقتی من می‌خواستم بیایم یک کلافی داد و چند تا درهم سیاه، چون قابل شما را نداشت؛ من رویم نشد بیاورم. امام فرمود: همان را بیاور. حضرت سکه سیاه و کلاف را برداشت. بعد به او فرمود: بلند شو؛ رفتند یک مقداری پارچه آوردند، یک مقدار پول، گفت این را بده به آن خانم؛ بگو این پارچه از پنبه‌ای بود که ملک اجدادی ماست و خواهرم حکیمه به دست خودش این پنبه را رشته و این پارچه را بافته. این را دادم برای کفنت. از وقتی که این پارچه به تو می‌رسد تا وقتی این پول را مصرف کنی در حیات هستی. مقداری می‌ماند برای خرج بقیه مقدمات کفن و دفن. به او سلام برسان و بگو روز رفتن تو ما می‌آییم، و من بر تو نماز می‌خوانم. این فرد می‌گوید من برگشتم نیشابور. وقتی برگشتم همین‌هایی که پول طلا داده بودند، از امام موسی بن جعفر علیه السلام برگشته بودند و به عبدالله افطح رجوع کرده بودند. طبیعی بود که احساس می‌کردند پول شان هدر رفته اگر حضرت قبول کرده باشد. وقتی پول را به ایشان دادم خوشحال شدند که پول شان به ایشان برگشته. رفتم سراغ شطیطه، پارچه و سکه‌ها را به او دادم، سلام آقا را رساندم. [گفتم] درهم‌ها را تحویل گرفتند و آقا دعا کرد. من روزشماری می‌کردم ببینم این زن کی فوت می‌کند. روز نوزدهم شطیطه فوت کرد و من به علما گفتم حضرت مال هیچ کس را قبول نکرد غیر این زن. تجلیل عجیب و تشییع پرشکوهی از او شد و من می‌خواستم بدانم چه کسی بر او نماز می‌خواند. علما به صف ایستاده بودند، همه به صف ایستاده بودند، یک دفعه دیدم حضرت موسی بن جعفر علیه السلام آنجا حاضر شد؛ تکبیر را گفت و نماز را خواند و اینها هم گفتند شاید یکی از علما برای یک شهر دیگر بوده، آمدند جلو به احترام او. هیچکس نفهمید کی بود. حضرت نماز را بر او خواند. وقتی نمازش تمام شد، به من یک نگاهی کرد؛ یعنی یادت آمد من وعده دادم؟ عملی کردم. زبانم بند آمده بود که حرفی بزنم. آیت الله حائری شیرازی: این دستگاه امام زمان است. سکۀ طلای آنها را نمی‌پذیرد، اما کلاف آن زن را می‌پذیرد و شما می‌خواهید پذیرفته شوید. دستگاه پذیرش او دستگاه دقیقی است. ممکن است یک سرباز صفر شما را قبول کند، اما یک فرماندۀ بزرگتان را قبول نکند. ممکن است یک بی‌اسم و بی‌شهرت و بی‌عنوان و کفش بردار و آب بده و جاروکش و فرد بی‌قابلیتی را بپذیرد و خدمات او را قبول کند، اما یک معروفِ مشهورِ پر سابقۀ همه چیز تمام را قبول نکند. 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
🔴 خلاصه و جمع بندی مهمترین نکات آیت الله حائری شیرازی پیرامون ، و : 1️⃣ طب، حیطه کار خود بشر است. اگر پزشکی جدید، صدها اشتباه هم بکند، حق دارد و نباید به او خرده گرفت. اشتباهات را در طی تکامل علم پزشکی، بالاخره جبران خواهد کرد. 2️⃣ چیزی به نام طب اسلامی [به عنوان یک شاخه علمی] نداریم. روایات طبی برای اثبات حقانیت ائمه و نشان دادن دانش وسیعشان به مردم بوده نه نفی ارزش تجربه بشری. هرچند که در تعارضات طب جدید و توصیه های طبی ائمه، اولویت با دستورات ائمه است [به شرط صحت روایت]. 3️⃣ وزارت بهداشت باید به اطبای سنتی، کرسی تدریس بدهد. ممانعت از انتقال تجربیات طب سنتی، رفتاری فرعونی است. 4️⃣ طب سنتی اگر بی حساب و کتاب و بی ضابطه باشد، باعث سوء استفاده سودجویان خواهد شد. 5️⃣ بعضی از پزشکان جدید مترصد فرصتی برای مچ گیری از طب سنتی هستند و اشتباهات طب سنتی را بزرگنمایی می کنند. درحالیکه خود پزشکی جدید هم اشتباهات زیادی دارد. ❌ از اعضای محترم کانال تقاضا داریم، اگر قصد فوروارد کردن مطالب مربوط به طب را دارند، بصورت یک سویه و گزینشی نباشد. زیرا همانطور که پیداست، آیت الله حائری نه متعصب نسبت به طب سنتی هستند و نه طرفدار صد درصد طب جدید. ایشان معتقد به احترام به تجربه بشری در زمینه طب و پزشکی هستند؛ چه این تجربه ناشی از طب جدید باشد و چه ناشی از طب سنتی. @haerishirazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 مبعث در حقیقت روز برافراشته شدن پرچم رسالتی است که خصوصیات آن برای بشریت، ممتاز و بی‌نظیر است. مبعث در حقیقت پرچم علم و معرفت را برافراشت. بعثت با «إقرء» شروع شد: «إقرء باسم ربک الذی خلق» و با «ادع إلی سبیل ربک بالحکمة و الموعظة الحسنة» ادامه یافت؛ یعنی دعوت همراه با حکمت. دعوت اسلامی در حقیقت گسترش و پراکندن حکمت در سراسر عالم و در طول تاریخ است. 💠 همچنان که بعثت، پرچمداری و برافراشته شدن پرچم عدل است؛ یعنی در میان مؤمنین، بندگان خدا و آحاد بشر، عدالت استقرار پیدا کند. 💠 همچنان که رسالت، برافراشتن پرچم اخلاق والای انسانی است؛ «بعثت لأتمم مکارم الاخلاق». خدای متعال خطاب به پیغمبر می‌فرماید: «و ما أرسلناک الا رحمة للعالمین»؛ یعنی همه‌ی چیزهایی که بشر - در همه‌ی زمان‌ها، در همه‌ی شرایط و در هر نقطه‌ی عالم - به آن نیاز دارد، در این بعثت گنجانده شده است؛ یعنی علم و معرفت، حکمت و رحمت، عدل و برادری و برابری؛ چیزهای اساسی‌ای که جریان زندگی سالم انسان به اینها وابسته است... 📖 از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی (حفظه الله تعالی)؛ ۲۳ مهرماه ۱۳۸۰ 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
990103_ سخنرانی نوروزی رهبر انقلاب.mp3
11.9M
🎙 بشنوید | صوت کامل سخنرانی نوروزی رهبر انقلاب. ۱۳۹۹/۱/۳ 💻 @Khamenei_ir
۱ 🖋طریق ۱: عدم وصول این طریق، در مواردی قابل تمسک است که سیره، عام البلوی باشد. 🔅 تقریب ۱ استدلال: با توجه به لزوم رعایت تناسب میان رادع و مردوع، همیشه باید حجم و مقدار و عمق ردع، متناسب با اهمیت و مقدار رسوخ و وسعت سیره باشد. به عنوان مثال، هر گاه معصوم علیه السلام بخواهد از یک عمل شخصی که یک مکلف انجام داده است، و این عمل، بر خلاف موازین است، ردع نماید، کافی است تنها یک بار تذکر دهد و ممکن است این تذکر، به دست ما (که بیش از هزار سال با عصر معصومین علیهم السلام فاصله داریم) نرسیده باشد. اما اگر اگر معصوم علیه السلام بخواهد از یک سیره عام البلوی ردع نماید، حتما آن قدر تذکرات متعدد و متمرکز می دهد تا آن را ریشه کن نماید و در نتیجه تکرار تذکرات، بلبله و تذبدب خاصی پدید می آید؛ زیرا در میان مکلفین آشوب و همهمه می شود، و مراجعات آن ها به معصوم علیه السلام، برای اطمینان خاطر، کثرت خواهد یافت. در این فرض، بر اساس حساب احتمالات، بسیار بعید و بلکه عادتا محال است که هیچ کدام از این وقایع، به دست ما نرسیده باشد. ✅ نکته: این تقریب، یک پیش فرض دارد و آن این است که بر فرض قوت و عام البلوی بودن سیره، معصوم علیه السلام وظیفه دارد با تکرار تذکرات، آن را ریشه کن نماید؛ در حالی که می دانیم این پیش فرض، یکی از احتمالات در این مساله است. احتمال دیگر آن است که چنین چیزی، واجب نباشد و هر مقدار که سیره عام البلوی و راسخ باشد، معصوم علیه السلام می تواند به یک ردع، اکتفا نماید. 🔹 روشن است که اگر احتمال دوم را بپذیریم، استدلال تمام نیست، زیرا ممکن است معصوم علیه السلام، به یک تذکر، اکتفا نموده باشد و آن هم به دست ما نرسیده باشد. ادامه دارد... 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ توصیف زیبای لحظات سکرات موت مومن... 🔷 چه کسانی را می بیند؟ 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
بسم الله الرحمن الرحیم اگر صوت کامل این سخنرانی را با دقت، چند بار گوش کنیم و آن را در کنار نکات سخنرانی لحظه تحویل سال نو، قرار دهیم، نکات فراوانی دستگیرمان می‌شود. به خصوص در راستای فهم بهتر از وقایع اخیر و شیوع کرونا و...
13990101_38397_128k.mp3
7.73M
🎙صوت کامل پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب (حفظه الله تعالی) 🔆سال جهش تولید 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ پیوست نکته قبل: 🔻اسرائیل قصد داشت از طریق "جن" به سیستم اطلاعاتی ایران نفوذ کند، ولی موفق نشد! 🔅 صحبت‌های جالب کارشناس صداوسیما در شبکه سه سیما. 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
۱ 🖋طریق ۱: عدم وصول این طریق، در مواردی قابل تمسک است که سیره، عام البلوی باشد. 🔅 تقریب ۲ استدلال: چنان چه گذشت، اگر مبنای فقیه این باشد که معصوم علیه السلام، در برابر سیره های راسخه ای که بر خلاف موازین است، وظیفه ی تکرار ردع ندارد و می تواند به صرف ردع واحد، اکتفا نماید، در این صورت لازم است تقریب جدیدی از استدلال تنظیم شود، که عبارت است از: اگر چه امام علیه السلام، به ردع واحد اکتفاء نموده است، اما از آن جایی که طبق فرض، سیره مذکور، عام البلوی و شدید الرسوخ است، لذا به محض صدور ردع واحد، بلبله و آشوبی در ذهن مکلفین، ایجاد می شود و در نتیجه، سوالات متعددی از سوی آن ها، پرسیده می شود تا اطمینان خاطر و استیثاق ایجاد شود. 🔅 نتیجه: طبق قاعده «لو کان لبان»، اگر چنین وقایعی اتفاق افتاده بود، حتما در تاریخ، برخی از آن ها نقل می شد و از آن جایی که هیچکدام نقل نشده است، نتیجه می گیریم که از اساس، هیچ ردعی از جانب معصوم علیه السلام، صورت نگرفته است. ✅ اشکال: این تقریب، یک پیش فرض دارد و آن این است که حتی در صورت صدور ردع واحد، بلبله و آشوب، در ذهن مخاطبین ایجاد خواهد شد و در نتیجه کثرت سوال صورت خواهد گرفت؛ در حالی که این پیش فرض، ممنوع است. 🔹 بیان ذلک: طبق قاعده «اذا جاء الاستدلال، بطل الاستدلال»، کافی است احتمالاتی در مساله وارد شود تا قطعیت وقوع بلبله و آشوب و کثرت سوال، نفی گردد. 📌احتمال ۱: از کجا معلوم است که مخاطبین ردع، آن را با جان و دل نپذیرفته اند. به خصوص با توجه به این که به احتمال زیاد، مخاطبین ردع، حلقه اول اصحاب معصومین علیهم السلام هستند، چنان چه بسیاری از فرمایشات ایشان، به امثال زراره و محمد بن مسلم و ... القا شده است. در حالی که می دانیم حلقه اول اصحاب ائمه اطهار علیهم السلام، بسیار متعبد و ولایت پذیر بودند و بلافاصله، سایر شیعیان را نیز قانع و مجاب می کردند. بنابراین، در بسیاری از مواقع، اساسا انگیزه مراجعه و پرسش و سوال مجدد، وجود نداشته است. پس این که مستدل، با قاطعیت، ادعای وقوع بلبله و آشوب و کثرت سوال می نماید، ادعایی بدون دلیل است. 📌 احتمال ۲: بر فرض که انگیزه مراجعه و سوال مجدد وجود داشته باشد، اساسا شیعیان، در بسیاری از مواقع، دسترسی آسانی به ائمه اطهار علیهم السلام، نداشتند و لذا معمولا طبق دستور خود ایشان، به ثقات و راویان ثقه، اعتماد می کردند و به دنبال مراجعه مستقیم به خود حضرات آل الله علیهم السلام، نبودند، زیرا معمولا امکان این کار را نداشتند. 🔆 نتیجه نهایی: اگر چه احتمال این که در برخی مواقع، نسبت به برخی موضوعات، گاهی بلبله و آشوب و کثرت سوال واقع شده باشد، وجود دارد؛ ولی چنان چه می دانیم، به صرف اینکه احتمال دارد»، نمی توان قاعده کلیه ای را استنتاج نمود و نتیجه گرفت. بنابراین، این استدلال، تمام نیست. ادامه دارد... 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
🔅 سردار شهید حاج قاسم : این را به تجربه عرض می کنم که میزان فرصتی که در بحران ها هست، در خود فرصت ها نیست؛ فقط شرطش این است که نترسیم و نترسیم و نترسانیم... در این روزها، اگر چه احتمال این که کرونا، سلاح بیولوژیک دشمن باشد، روز به روز افزایش می یابد، ولی با خواندن متن زیر، و با توجه وعده الهی مبنی بر «و لینصرن الله من ینصره» می توان امید زیادی داشت که در آینده نزدیک، فرصت های بی نظیر فراوانی از این تهدید بی نظیر، به دست خواهد آمد و مانند همیشه، عدو شود سبب خیر، اگر خدا خواهد. ✅سوال: اگر شیوع کرونا طولانی شود😱، بعد از عبور از آن، به چه نقطه ای خواهيم رسید؟🧐 ✅ آيا فرهنگ جوامع بشری، تحت تاثير اين اتفاق تغيير خواهد نمود؟ ✅ اگر شرايط فعلى به مدت يك‌سال ادامه داشته باشد، چهره شهرها و انسان‌ها و طبيعت چگونه خواهد بود؟ ✍️ ماتياس هوركس و همكارانش در مركز پژوهش‌هاى وابسته به موسسه رابرت كخ در آلمان، به اين سوالات به صورت بى‌وقفه فكر مي‌كنند و تحقيقات گسترده‌اى را براى پاسخ به اين پرسش‌ها آغاز كردند. 🔹بى‌شك جهان امروز تحت اثر اين فراگيرى ويروس، در حال تغيير است. فارغ از تبعات تلخ و كشنده اين اپيدمى، نيمه ديگر اين اتفاق اما شنيدنى است. ✅ هوركس و همكارانش به سه سر فصل اساسى اشاره ميكنند: اگر كرونا تا يكسال مهمان اين سياره باشد، ما شاهد تغييراتى شگرفت خواهيم بود. رخدادهايى كه شايد رفتار تازهٔ انسان آينده باشد. 1️⃣ كرونا فرهنگ مراودات و تعاملات اجتماعى را تغيير ميدهد. جمع‌هاى دوستانه كوچكتر مي‌شود. حضور و فيزيك افراد جاى خود را به تصاوير ديجيتال و مجازى مي‌دهد. دلتنگى‌ها بيشتر مي‌شود و آهسته آهسته اين سيطره تلفن‌ها و دنياى اينترنت، جاى خالى افراد و عزيزانمان را پر خواهد كرد. انسان، موجودى‌ست كه در طول فرهيختگى اجتماعى‌اش، نياز به مراودات و ارتباطات حضورى و ديده شدن‌ها دارد. دنياى بعد از كرونا، شاید ميزها و صندلى‌های بسيار خالى از حضور خواهند بود. 2️⃣ ويروس کرونا، به ما يادآور مي‌شود كه سمت روشن تكنولوژى چقدر حياتى‌ست. شايد انسانِ پس از كرونا بايد بيش از هر چيز وامدار تكنولوژى باشد. سيستم آموزش انسانى تغيير خواهد كرد. ويدئو كنفرانس‌ها و آموزش‌هاى تحت شبكه اينترنت، سرفصل تازه‌اى از آينده‌ى علم و آموزش است. تمامى مدارس به ناچار به جديدترين ابزار انتقال علم مجهز خواهند شد و تعاريف بسيارى از علوم آموزشى دچار تحولى بزرگ خواهد بود. اين اتفاق مي‌تواند به صورت غير مستقيم و بعضأ مستقيم، از نابودى جنگل‌هاى بسيارى جهت چاپ كتب درسى و آموزشى در سراسر سياره محافظت كند. 3️⃣ كرونا، به طرز شگفت‌انگيزى ميانگين مطالعه افراد سياره را در يكسال افزايش خواهد داد. انسان‌هاى زيادى براى زنده ماندن مجبور به يادگيرى و خواندن خواهند شد. قرنطينه‌هاى درمانى ويروس کرونا، كتاب‌هاى ديجيتال و خاك خورده‌ى كتابخانه‌ها را جان دوباره خواهد داد. ويروس کرونا، هنر و خلاقيت فردى را به شكل قابل توجهى رشد خواهد داد. هوركس معتقد است در يكسال، صنايع دستى و هنرهاى مبتنى بر فرد، يك رنسانس تازه را تجربه خواهد كرد. 👈 مركز مطالعات بيولوژيك ميشيگان، متشكل از يك تيم تحقيقاتى محيط زيست شامل بيش از پنجاه دانشمند در زمينه محيط زيست و بيمارى‌هاى بيولوژيكى، نظر جالب ديگرى دارند: "كرونا، حيات بيولوژيك سياره را متحول خواهد كرد." - كاهش بيش از ٢٠٠ ميليون متر مكعب گازهاى گلخانه‌اى و دى‌اكسيد كربن. - پايين آمدن دماى كره زمين در آينده‌ى نزديك، - حفظ بقاى بيش از هفتصد گونه‌ى گياهى و جانورى در صورت حفظ اين وضعيت به مدت يكسال، -آسمان‌هاى آبى تر، - كاهش چند صد ميليون تن زباله‌ى پلاستيكى، - افزايش چشمگير بهداشت عمومى، - اختصاص بودجه‌هاى هنگفت جهانى و احياى سنديكاها و مجامع بهداشت در سراسر جهان براى حفظ انسان، - بهره مندى عمومى‌تر كشورهاى فقير دنيا از بهداشت و آموزش، - در نهايت باورپذيرتر بودن اين ديدگاه كه انسان مالك اين سياره نيست. تغيير اين نگاه براى بقاى نسل بشر حياتى است. دانشمند ارشد اين تيم تحقيقاتى، از كرونا بعنوان "يك تنفس عميق" اين سياره نام برد. جايى كه شايد حيات سياره آبى به اين اتفاق نياز شديدى داشت. 👈 و پرسش نهايى شايد اين است؛ آيا كوئيد ١٩ ميتواند آن حلقه‌ى گمشده دفاعى اين سياره در برابر موجودى به نام انسان باشد؟! @DACHstudien ▫️ صفحه شخصی ماتیاس هورکس: ▫️ horx.com/48-die-welt-nach-corona 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
۲ 🖋طریق ۲: عدم بدیل برای سیره این طریق، در مواردی قابل تمسک است که سیره، بر امری مستقر باشد که ضروری باشد و انتظام امور اجتماعی، بدون آن یا بدیل آن، امکان نداشته باشد. روشن است که در چنین فرضی، اگر شارع مقدس از آن ردع نماید، بدیل آن مستقر خواهد شد. ✅ مثال این فرض، عمل به ظواهر الفاظ است، زیرا تفاهم و گفتگوی بشر، اگر بر اساس ظواهر الفاظ نباشد، باید حتما جایگزینی داشته باشد و لذا اگر شارع از آن ردع کند، عقلاء، جایگزین و بدیلی برای آن خواهند یافت. 🔅 نتیجه: بر اساس قاعده «لو کان لبان»، هر گاه آثار و اخبار بدیل چنین سیره هایی، به ما نرسیده باشد، معلوم می شود که خود آن سیره، رواج داشته است و ردعی هم از آن نشده است. 🔅نکته: با توجه به این که در مباحث گذشته، این طریق برای استکشاف خود سیره نیز ذکر شد، معلوم می شود که این طریق، هم برای احراز خود سیره و هم برای احراز عدم ردع از سیره، کاربرد دارد. از جمله اصولیونی که به این طریق تصریح کرده اند، محقق خراسانی در «کفایه الاصول» و مرحوم مظفر در «اصول الفقه» است. ادامه دارد... 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | توسل به نام امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب (علیه السلام) 🔰 نقل داستانی عجیب از آیت الله بهجت (ره) 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ نماز اول ماه قمری ✅ نمازی که حضرت آیت‌الله بهجت به خواندن آن مداومت داشتند. 🖋 از جمله نمازهایی که حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره به خواندن آن مداومت داشتند، نماز اول ماه است که در ابتدای ماه‌های قمری خوانده می‌شود. 🔆 از امام جواد علیه‌السلام روایت شده است: هر گاه ماه جدید قمری آمد در روز نخست آن دو رکعت نماز بگزار و در رکعت اول آن پس از حمد ۳۰بار سورۀ توحید و در رکعت دوم پس از حمد ۳۰بار سورۀ قدر را بخوان؛ سپس صدقه بده که اگر این کار را کنی سلامتی در آن ماه را از خداوند متعال خریده‌ای. و در روایتی آمده است این دعا را پس از نماز بخوان: بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ وَ مَا مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلَّا عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا وَ يَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَ مُسْتَوْدَعَهَا كُلٌّ فِي كِتَابٍ مُبِينٍ، بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ وَ إِنْ يَمْسَسْكَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلَا كَاشِفَ لَهُ إِلَّا هُوَ وَ إِنْ يُرِدْكَ بِخَيْرٍ فَلَا رَادَّ لِفَضْلِهِ يُصِيبُ بِهِ مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ، بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ سَيَجْعَلُ اللَّهُ بَعْدَ عُسْرٍ يُسْرًا، مَا شَاءَ اللَّهُ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ، حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ، وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ، إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ، لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ، رَبِّ إِنِّي لِمَا أَنْزَلْتَ إِلَيَّ مِنْ خَيْرٍ فَقِيرٌ، رَبِّ لَا تَذَرْنِي فَرْدًا وَ أَنْتَ خَيْرُ الْوَارِثِينَ. 📚 بهجت‌الدعا، ص٣٧٨.   📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
بسم الله الرحمن الرحیم اگر تا به حال، مقید به این نماز نبودیم، سعی کنیم در این ماه هایی که ابتلائات و امراض، زیاد شده است، در اول ماه قمری، این نماز مختصر و مفید را (که حدود یک ربع ساعت بیشتر طول نمی کشد) بخوانیم. اللهم ارزقنا توفیق الطاعه...
🖋 بدون شک، سیره عقلائیه ای که از سوی شارع مقدس، نسبت به آن، رادعی صادر شده باشد، حجیت ندارد؛ ولی سوال اصلی آن است که رادع چه خصوصیات و چه شروطی دارد؟ به دیگر سخن، سوالات ذیل نسبت به رادع مطرح این: 🔅 سوال اول: آیا در رادع، شرط است که حتما باید نص صریح باشد؟ در پاسخ به این سوال، سه احتمال وجود دارد: ✅ 1. شرط است که رادع نص صریح باشد، به گونه ای که هیچکدام از انواع ظهورات، برای ردع، کفایت نمی کند؟ ✅ 2. چنین شرطی وجود ندارد و بلکه حق آن است که مطلق ظهورات، توانایی رادعیت دارند؟ ✅ 3. حق آن است که باید قائل به نظر تفصیل شویم، زیرا برخی ظهورات، می توانند رادع باشند ولی برخی صلاحیت ندارند. 🔅 سوال اول: آیا در تحقق ردع، صرف الوجود آن کافی است، یا خیر، بلکه باید متعدد یا موکد باشد؟ در پاسخ به این سوال نیز، احتمالات زیر، مطرح است: ✅ 1. صرف الوجود کافی است. ✅ 2. صرف الوجود کافی نیست، بلکه باید متعدد باشد. ✅ 3. صرف الوجود کافی نیست، بلکه باید موکد باشد. ✅ 4. صرف الوجود کافی نیست، بلکه باید هم متعدد و هم موکد باشد. 🔹 برای رسیدن به پاسخ صحیح این دو سوال، لازم است در سه مقام، به ترتیب ذیل بحث شود: 📌 مقام اول: بررسی مانعیت سیره عقلائیه از انعقاد ظهور. 📌 مقام دوم: بررسی مانعیت سیره عقلائیه از حجیت ظهور. 📌 مقام سوم: بررسی کفایت صرف الوجود رادع. ادامه دارد... 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 سخنان جالب و شنيدنی امام خمينی(رضوان الله تعالی علیه) در مورد مناجات شعبانیه 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
🔅 آیت الله میرباقری: صلوات شعبانيه يک سلوک کامل است؛ از نقطه‌ای آغاز می‌شود و فرودگاه و پايانی دارد که ما را تا آن پایان سير می‌دهد. 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ گوشه‌ای از مبانی اعتقادی حسن روحانی همراه با پاسخ محکم و متقن استاد عالی ✅ بشنوید و بشناسید... 🔅 اللهم عجل فرجه و سهل مخرجه و اجعلنا من خیر اعوانه و انصاره و المستشهدین بین یدیه... 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
🖋 مقام اول: بررسی مانعیت سیره از انعقاد ظهور. بحث در این است که آیا یک روایتی که در مقام ردع و منع از یک سیره عقلائیه وارد شده است، اگر دلالت آن به صورت ظهوری باشد (اعم از منطوقی مطابقی یا مفهومی یا التزامی یا اقتضاء یا تنبیه یا اشاره)، آیا همه این اقسام از ظهورات، قابلیت ردع دارند؟ برخی معتقدند که هیچ یک از این اقسام، صلاحیت ردع از سیره عقلائیه ندارند، زیرا سیره عقلائیه، مانع از انعقاد این ظهورات می شود. 🔅 تقریب استدلال: از آن جایی که سیره های عقلائیه، موجب تشکیل قرینه لبیه متصله در اذهان عقلاء می شود، لذا هر گاه روایتی با عباراتی که نص صریح نیست، بلکه ظاهر در مراد است، سیره عقلائیه را ردع کند، این قرینه لبیه متصله، مانع از انعقاد ظهور روایت، در مورد سیره خواهد شد؛ زیرا از ظهور نسبت به مورد سیره، از سه حال خارج نیست: ✅ 1. ظهور اضیق از مورد سیره است: در این صورت، از اساس، نمی تواند رادع سیره باشد، زیرا حتی اگر نص صریح بود، فقط گوشه ای از مورد سیره را ردع می کرد، چه برسد به این که ظاهر است و احتمال خلاف در آن راه دارد، لذا در این فرض، قطعا صلاحیت ردع ندارد. ✅ 2. ظهور اوسع از مورد سیره است: در این فرض، سیره به منزله قرینه لبیه متصله عمل می نماید و مانع از انعقاد ظهور روایت، در مورد سیره می شود؛ و در این حکم، فرقی ندارد که اوسعیت ظهور، به نحو عموم باشد با به نحو اطلاق؛ زیرا در هر دو صورت، گویا سیره، کالمقید نسبت به اطلاق و کالمخصص نسبت به عموم، عمل می نماید. ✅ 3. ظهور مساوی با مورد سیره است: در این فرض، سیره به منزله قرینه لبیه متصله ای عمل می نماید که موجب تأویل ظهور و انصراف آن به معنایی که متناسب با آن باشد، می شود. در نهایت اگر هیچ معنای متناسبی با آن یافت نشود، نتیجه نهایی اجمال ظهور روایت است. 🔆 اشکال استدلال: ✅ اولا: این بیانات، به هیچ وجه نسبت به سیره هایی که رسوخ شدید در اذهان عقلاء ندارد، صادق نیست، زیرا سیره های غیر راسخ، به هیچ وجه به منزله قرینه لبیه متصله در اذهان عقلاء، عمل نمی کنند. ✅ ثانیا: سیره های شدید الرسوخ نیز گاهی در اذهان عقلاء، به منزله قرینه لبیه متصله نیست. 📌 نتیجه نهایی: استدلال تمام نیست، زیرا تمام تمرکز استدلال، بر اساس این مبنا است که سیره عقلائیه، همیشه به منزله قرینه لبیه متصله هستند، در حالی که این مبنا، طبق دو اشکال فوق، باطل است. ادامه دارد... 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945