eitaa logo
پژوهش های اصولی
281 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
692 ویدیو
118 فایل
﷽ 📌نکات اخلاقی واعتقادی 📌تحلیل های سیاسی وبصیرت افزا در راستای آشنایی با مقتضیات زمان 📌آرشیوی از اهم علوم مقدماتی اجتهاد 📌آموزش اصول وفنون پژوهش از طریق ارائه سلسله مباحث علمی از اینکه بدلیل مشغله، توفیق پاسخگویی ندارم، عذر خواهم @HosseinMehrali
مشاهده در ایتا
دانلود
4 🖋دلیل 4: امر شارع به تبعیت از سیره عقلائیه یا جعل حجیت برای آن یا حواله مردم به حکم عقل جمعی در برخی نصوص. 🔹 تقریب استدلال: در برخی نصوص دینی، امر به تبعیت از سیره عقلائیه شده است و یا جعل حجیت برای آن شده است و یا حواله داده شده اند مردم، به عمل نمودن بر طبق حکم عقل جمعی؛ بنابراین، در عصر غیبت، حتی اگر گاهی سیره ای مصاب نباشد، مامور به عمل بر طبق آن هستیم (مانند عمل به دیگر امارات). ✅ به عنوان نمونه، در آیه شریفه ۱۹۹ سوره مبارکه اعراف آمده است: 🔆 «و امر بالعرف». ✅ نقد و بررسی: این که مراد از عرف در این آیه شریفه، سیره عقلائیه باشد، محل تامل، بلکه محل اشکال است و چنین چیزی ثابت نشده است. ادامه دارد... @Hoseinmehrali
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰با توجه به اتفاقات ناگوار بهداشتی که رخ داده، آیت الله تحریری به عموم مومنین توصیه کردند علاوه بر نکات بهداشتی 🔸 نماز حضرت و 🔹 که از سلام الله علیها نقل شده 🔺دعای 🔻دعای یا من تحل به عقد المکاره ▫️و (الهی عظم البلا) که بعد از دعای توسل آمده است را قرائت بفرمایند. 🎙صوت دعای 🌸کانال نشر بیانات استاد تحریری👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/2737373185Cddac684369
5 🖋دلیل 5: استدلال به ادله وجوب امر به معروف و نهی از منکر. ✅ تقریب استدلال: هر گاه سیره ای بر فعل یا ترک چیزی مستقر باشد و معصوم علیه السلام، با آن مخالفت نکند، امضای شارع حکیم، کشف می شود، زیرا در غیر این صورت، معصوم علیه السلام، از ادای فریضه امر به معروف و نهی از منکر ، تخلف نموده است، در حالی که این کار، خلاف فرض عصمت او است. ✅ نقد و بررسی: 🔅 اولا: وجوب امر به معروف و نهی از منکر، شرایط متعددی دارد که برخی از آن ها، در این جا وجود ندارد. مانند شروط زیر: 🔹 1. تنجز تکلیف: در این گونه موارد، معمولا، تکلیف منجز نیست، زیرا عاملین به سیره عقلائیه، معمولا غافل از مخالفت شارع با آن هستند. 🔹 2. احتمال تاثیر: این شرط، در مواردی که عاملین سیره عقلائیه، غیر مومنین هستند، وجود ندارد، زیرا غیر مومنین، به نهی از منکر معصوم علیه السلام، توجهی نخواهند کرد. 🔅 ثانیا: اساسا سکوت معصوم علیه السلام، کاشفیت از امضاء ندارد، زیرا چه بسا، به دلیل وجود مصلحت یا مفسده اهم، سکوت لازم یا راجح بوده است. ادامه دارد... @Hoseinmehrali
بر گرفته از درس اخلاق حضرت آیت الله استاد (حفظه الله تعالی) در فرمایشاا امیر المومنین علیه السلام به فرزند گرامیشان آمده است: 🔆 اومُرْ بِالْمَعْرُوفِ تَكُنْ مِنْ أَهْلِهِ وَ أَنْكِرِ الْمُنْكَرَ بِيَدِكَ وَ لِسَانِكَ وَ بَايِنْ مَنْ فَعَلَهُ بِجُهْدِكَ. متاسفانه این مساله امر به معروف و نهی از منکر از واجبات فی الجمله فراموش شده است. ما می دانیم بین واجب و نتیجه اش که ذکر شده، یک نوع سببیت و علیت وجود دارد. مثلا وقتی می فرماید: ان الصلوة تنهی عن الفحشاء و المنکر، یعنی بین نماز و نهی از فحشاء، ملازمه است. حال می گوییم امر به معروف نه تنها جامعه را اصلاح می‌کند و واجب خود را انجام دادیم، بلکه طبق قاعده مذکور، خود انسان هم اهل همان معروف می شود، زیرا وقتی دیگری را امر به معروف میکنیم می‌گوییم: پس خودم چی؟ تا چه زمانی به مردم بگویم و خودم عمل نکنم؟ راجع به حسد، غیبت، کینه ورزی، رذائل و فضائل صحبت میکنم. تلنگری به خودم می خورد که پس خودم چی؟ ✅ نکته بالاتری که از فرمایش فوق می فهمیم این است که اگر در خودم اثر نکرد می فهمم امر به معروفم، امر به معروف حقیقی نبوده!!!! چون قضیه شرطیه است. نبودن تالی، نبودن مقدم را کشف می‌کند. این مساله و این فهم بعید نیست. وَ أَنْكِرِ الْمُنْكَرَ بِيَدِكَ وَ لِسَانِكَ وَ بَايِنْ مَنْ فَعَلَهُ بِجُهْدِكَ. جُهد مجرد تلاش نیست بلکه با تمام توان مراد است. از مجلسی که در آن گناه است، غیبت است، گناه است، آن را ترک کند با تمام توان اگر همه مردم این کار را بکنند، عامل منکر منزوی می‌شود و ترک گناه خواهد کرد. ✅ اما نکته ای در مورد مشکلات امروز جامعه: بعضی مشکلات را ما دستمان نمی‌رسد حل کنیم. اما یک کاری هست که از عهده همه ما بر می آید و آن هم توسل به وجود با برکت امام حسین علیه السلام توسل به امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف است. همانطور که رهبری فرمودند در مشکلاتی که گاهی پیش می آید گاهی لازم می‌شود برویم جمکران سپس بعد از توسل راه هایی مطلوب برای حل مشکل پیدا می شود. و همینطور، زیارت عاشورا و اهدای آن به والده ماجده حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف و اینکه واسطه شوند تا حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف مشکل را حل کنند همان طور که در تاریخ آمده است، که این نوع توسل، شیعه را در بُرهه ای از تاریخ از مرگ و میر طاعون نجات داد و حتی یک نفر شیعه هم فوت نشد. الان وظیفه ما است این کار را بکنیم. نظام، نظام اسلامی است و نظام شیعه است. اگر گوشه ای از نظام کم شود و ما می توانستیم جلوی آن را بگیریم، و جلوگیری نکردیم، مسؤل هستیم. لذا توسل بجویید برای حل مشکلات نظام جمهوری اسلامی ایران: یا قوم بینی و بینکم کتاب الله و جَدّی...(اتمام حجت).... ثم التفت بطفل یبکی عطشا.... یا قوم ان لم ترحمونی ارحموا هذا الطفل ..... مقاتل گفتند فذبحوه و نگفتند قتلوه..... فبکی الحسین علیه السلام... . الا لعنت الله علی القوم الظالمین. پروردگارا مراجع معظم تقلید، بویژه مقام معظم رهبری عنایت و توفیق نصیب بفرما. والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته. @Hoseinmehrali
✅ درس را خوب بخوانید؛ مبارزه را هم جدی بگیرید. 🔆 رهبر معظم انقلاب اسلامی (حفظه الله تعالی): 🔹در دوران مبارزات طولانی در آن سالهای اختناق (که شماها در دنیای مخصوص آخوندی و طلبگی ماها نبودید)، یکی از کارهایی که معمول بود، این بود که روحانیون مبارز را به بی سوادی رمی کنند؛ در صورتی که اینها از خیلی از آنها باسوادتر بودند! ما در مشهد، مسجدی به نام مسجد کرامت داشتیم، که اجتماع عظیمی از جوانان و نوجوانان در آن‌جا گرد میآمدند. من یک وقت در آن‌جا در خلال صحبت، به یکی از این حرفهایی که درباره‌ی ما گفته شده بود، اشاره میکردم، این شعر - که ظاهراً متعلق به میرزا حبیب است - به زبانم آمد:  زین علم که رسمی است پی بحث وجدل  افزون ز تو چندین ورق باطله داریم‌ 🔹 بعد گفتم اگر نوشته‌های علمی و نوشته‌های فقه و اصولیم را به سر هر کدامتان بزنم، سرتان میشکند؛ این‌قدر زیاد است! ببینید، یک وقت هست که من احساس میکنم که ای داد، من سرگرم مبارزه شدم، آنها درس را خواندند و بردند و من ماندم. اگر این احساس وارد ذهن من شد، این خوره است؛ این همان حل سیاسی است - یعنی در مبارزه حل شده است - باید مواظب بود که این پیش نیاید. ۱۳۷۰/۰۹/۰۴ @Hoseinmehrali
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 تعیین کننده‌ترین عامل در مقدرات بشر ✅ اگر حاجتی داشته باشیم و برای برآورده شدن آن، تلاش و نذر و نیاز و دعا، به اندازه لازم و کافی، انجام دهیم، آیا این حاجت، حتما بر آورده می شود؟ 👈🏻 همه چیز زندگی ما به این عامل بستگی دارد ... @Hoseinmehrali
طوبای_هدایت_پاسخی_به_شبهات_وهابیت.pdf
2.89M
📙کتاب طوبای هدایت پاسخی به شبهات وهابیت📙 💠مدتی قبل کتابی با عنوان "سوالاتی که باعث هدایت جوانان شد" دیدیم که یکی از نویسندگان وهابی در رد عقاید شیعه و سست نمودن پایه­ های اعتقادی جوانان نوشته و با کمال تأسف رایگان در بین حجاج و معتمرین توزیع می­گردد. اعتقاد بر این است که بر شیعیان لازم است در این عصر ارتباطات با شبهات وهابیون و جواب آنها آشنا شوند. _________ ✅کانال اطلاع رسانی سایت استبصار 🆔 @Estebsar_ir
6 🖋دلیل 6: استدلال به ادله وجوب دفع منکر. 🔸 تفاوت دفع منکر و رفع آن: تفاوت این دو، با دقت در تعریف آن ها، مشخص می شود. 🔹تعریف دفع منکر: مراد از دفع منکر آن است که با قول یا عمل، قبل از آن که منکر یا مقدمات آن، ارتکاب شود، مانعیت برای آن، ایجاد شود. 🔹 تعریف رفع منکر: مراد از رفع منکر آن است که بعد از ارتکاب منکر، از ادامه آن، جلوگیری شود. 🔅 تقریب استدلال: دفع منکر نیز مانند رفع آن، واجب است، بنابراین، هر گاه معصوم علیه السلام، از طرق عادی یا غیبی، بداند که سیره عقلائیه در آینده، بر امری مستقر خواهد شد، ولی با این حال، آن را پیشاپیش، با قول یا فعل، دفع نکرده باشد، پس حتما آن را امضا نموده است، زیرا معصوم علیه السلام، هرگز ترک واجب نمی کند. ✅ نتیجه آن است که از عدم ردع معصوم علیه السلام، امضاء و حجیت سیره، کشف خواهد شد. 🔆 نقد و بررسی: اولا: هیچ دلیلی بر وجوب دفع منکر وجود ندارد. ثانیا: بر فرض آن که ادله وجوب نهی از منکر را عام بدانیم، به گونه ای که شامل دفع منکر هم باشد، باز هم فایده ای ندارد، زیرا در مقام بررسی استدلال به ادله وجوب نهی از منکر، اشکالات متعددی ذکر شد، که در این جا نیز، وارد است. ادامه دارد... @Hoseinmehrali
✅ شش توصیه مهم حضرت آیت الله العظمی مظاهری (حفظه الله تعالی) در رابطه با ویروس کرونا @Hoseinmehrali
7 🖋دلیل 7: وجوب ارشاد جاهل 🔹 تقریب استدلال: ارشاد جاهل، بر هر مکلفی به حکم آیات کریمه و احادیث شریفه و عقل عملی، واجب است. 🔅 نتیجه آن است که اگر معصوم علیه السلام (که بر او نیز این تکلیف وجوبی ثابت است)، از سیره ای ردع نکرد، امضای آن و حجیت آن ثابت است. 🔆 نقد و بررسی: بر فرض پذیرش وجوب ارشاد جاهل بر معصوم علیه السلام، به هیچ وجه نمی توان از عدم ردع، امضای آن را استکشاف نمود، زیرا احتمالات ذیل، وجود دارد: ✅ 1. رعایت واجب مزاحم اهم یا مساوی. ✅ 2. رعایت عنوان ثانوی. ✅ 3. رعایت مصلحت تدریجی بودن بیان احکام. ادامه دارد... @Hoseinmehrali
8 🖋دلیل 8: وجوب تبلیغ شریعت 🔹 تقریب استدلال: تبلیغ شریعت و رساندن آن به نسل های بعدی، بر هر معصوم علیه السلام ، واجب است، و اساسا یکی از شئون امامت است، لذا اگر حتی از طرق غیر عادی و علم غیب، بداند که در آینده، سیره عقلائیه، بر چیزی که مخالف با شریعت است، مستقر خواهد شد، بر او واجب است که آن را بیان کند و این بیان را از طرق متعارف، به آن ها برساند. 🔅 نتیجه آن است که اگر معصوم علیه السلام، از سیره ای ردع نکرد، امضای آن و حجیت آن ثابت است. 🔆 نقد و بررسی: بر فرض پذیرش وجوب تبلیغ شریعت به همان گونه ای که ادعا شد بر معصوم علیه السلام، به هیچ وجه نمی توان از عدم ردع، امضای آن را استکشاف نمود، زیرا احتمالات ذیل، وجود دارد: ✅ 1. رعایت واجب مزاحم اهم یا مساوی. ✅ 2. رعایت عنوان ثانوی. ✅ 3. رعایت مصلحت تدریجی بودن بیان احکام. ادامه دارد... @Hoseinmehrali
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥⭕️سخنان امید آفرین و بیم دهنده امام خامنه ای حفظه الله تعالی در مورد حوادث قبل از ظهور. 🔺چقدر شبیه این روزهاست @Hoseinmehrali
9 🖋دلیل 9: استحاله نقض غرض 🔹 تقریب استدلال: بدون شک، شارع حکیم، در هر حکمی از احکام خویش، اغراض واقعیه ای را لحاظ نموده است. بنابراین، اگر عقلاء، سیره ای را در پیش گیرند که مانع از حصول این اغراض باشد، بر معصوم علیه السلام واجب است که از آن ردع کند، زیرا در غیر این صورت، نقض غرض است و محال است که حکیم، نقض غرض نماید. 🔆 نقد و بررسی: ممکن است عدم ردع معصوم علیه السلام، به دلایل مختلفی مانند بیان تدریجی احکام بوده باشد، بنابراین، لازمه عدم ردع، نقض غرض نیست. ادامه دارد... @Hoseinmehrali
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مداحی حاج مهدی رسولی پیرامون تسبیحات حضرت زهرا (سلام الله علیها) ✅ شهید ، خیلی به حضرت صدیقه کبری سلام الله علیها ارادت داشت. گاهی می دیدیم وسط جنگ، به دنبال روضه خوان می گردد. سوال می کردیم که الان چه وقت این کار است. جواب می داد: فقط روضه حضرت زهرا (سلام الله علیها) در شرایط پیچیده کنونی، می تواند گره جنگ را باز کند... @shahid_soleimani_ir
10 🖋دلیل 10: قاعده لا ضرر 🔹 تقریب استدلال: از یک سو، وقتی سیره عقلائیه، بر چیزی مستقر شود، در عرف، آن را معتبر می دانند و نقض آن را، نقض حق می دانند. و از سوی دیگر، روایات شریفه ای که از آن «قاعده لا ضرر»، استفاده می شود، عام است، و در نتیجه، شامل ضرر هایی که در عرف بر اثر پایمال کردن حقوق، به وجود می آید نیز می باشد. بنابراین، طبق این روایات، چنین ضرر هایی یا احکامی که منجر به چنین ضررهایی می‌شود، نفی شده است و حقوق عرفی را در صورت عدم ردع، حق شرعی می داند. ✅ نتیجه: طبق این روایات، هرگاه سیره عقلائیه ای، ردع نشده باشد، امضا شده است و رعایت آن لازم است تا حق کسی پایمال نشود. 🔆 نقد و بررسی: این روایات، هیچ دلالتی بر این که هر جا در عرف، حقی را قائل باشند، حق شرعی نیز ثابت است، ندارد؛ زیرا لازمه اش این است که حکم شارع، تابع حکم عقلاء باشد و با تغییر سیره عقلائیه، تغییر کند؛ در حالی که چنین چیزی، قطعا باطل است. اساسا مرتکز در اذهان عرف، این است که احکام الهی، تابع احکام مردم نیست و این ارتکاز، آن قدر قوی است که مانند قرینه متصله عمل می کند و موجب می شود که روایات مذکور، عمومیت مذکور را نداشته باشند و از جعل حق شرعی، انصراف داشته باشند. ادامه دارد... @Hoseinmehrali
11 🖋دلیل 11: ظهور حالی در صورت سکوت 🔹 تقریب استدلال: ائمه اطهار علیهم السلام، شئونات و مقامات مختلفی دارند که یکی از این شئونات، مقام تبلیغ و بیان احکام است. ✅ نتیجه: بنابراین، هرگاه در مقابل چشمان مبارک او و مرای و مسمع وی، سیره عقلائیه ای جاری باشد، و با آن حال سکوت کند، این سکوت، ظهور حالی دارد در رضایت و امضای آن، و در نتیجه، حجیت آن سیره، اثبات می گردد. 🔆 نقد و بررسی: ✅ اولا: اشکال کبروی: حجیت ظواهر الفاظ، در جای خود ثابت شده است، ولی حجیت ظواهر احوال، ثابت نشده است. ✅ ثانیا: اشکال صغروی: بر فرض ثبوت حجیت ظواهر احوال، ظهور حال در مثل مقام بحث ما، حجیت ندارد زیرا احتمالات زیر وجود دارد: 1. رعایت تدریجی بودن بیان احکام. 2. رعایت مصلحت اقوا. 3. عدم بسط ید یا لسان. و... ادامه دارد... @Hoseinmehrali
ذکری بسیار تأثیر گذار.mp3
505.5K
✅ نکته فوق العاده عالی و کاربردی برای رسیدن به آرامش مطلق 🎙/ بسیار تأثیرگذار 🌸کانال نشر بیانات استاد تحریری👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/2737373185Cddac684369
۱۲ 🖋دلیل ۱۲: بنای عقلاء 🔹 تقریب استدلال: سیره عقلائیه، قائم است بر عمل به همه سیره های عقلائیه، مگر مواردی که ردع شده باشد. 🔆 نقد و بررسی: ✅ اولا: اشکال کبروی: این استدلال، مصادره به مطلوب است، زیرا حجیت سیره عقلائیه، اول الکلام است، لذا بر فرض وجود چنین سیره ای، باید حجیت آن با دلیل معتبر دیگری، ثابت شود. ✅ ثانیا: اشکال صغروی: اساسا چنین سیره ای، تحقق خارجی ندارد. ادامه دارد... 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
🔰 متن دعای هفتم صحیفه سجادیه که رهبر انقلاب خواندن آن را توصیه کردند 🔺 رهبر انقلاب امروز در مراسم روز درختکاری ضمن توصیه همگان به عمل به توصیه‌ها و دستورالعملهای مسئولان و متخصصان برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، مردم را به توسل و توجه به پروردگار فراخواندند و گفتند: «توصیه میکنم دعای هفتم صحیفه‌ سجادیه را که در مفاتیح هم هست با توجه به معنای آن بخوانند.» ۹۸/۱۲/۱۳ 📝 http://farsi.khamenei.ir/others-report?id=45072
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆 اهمیت حدیث شریف کسا به نقل از آیت الله بهاء الدینی (رضوان الله تعالی علیه) 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
🔆 میلاد با سعادت حضرت جواد الائمه علیه السلام مبارک باد. 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945