✨برنامه روز هجدهم ماه مبارک رمضان
🌟گام هجدهم: مقام جمع (وحدت طلبی)
⭐️«وَخُذْ به کلِّ اَعْضائی اِلیَ اتِّباعِ اثارِهِ»، «بار خدایا همه اندام هایم را به پیروی از آثار این ماه وادار».
💠جهت دهی به کارهای پراکنده و هدف گذاری یکسان برای گفتاری که آدمی میگوید و کرداری که انجام میدهد، از اموری است که به حرکت تکاملی انسان شتاب بخشیده و او را از چندگانگی به توحید و از پراکندگی به وحدت میرساند.
💠در دعای کمیل میخوانیم: «حتی تکون اعمالی واورادی کلّها وردأ واحدا وحالی فی خدمتک سرمدا»، «خدایا آن گونه کن که همه گفتار و کردارم یک آهنگ را بنوازد و همه احوالم در خدمت تو باشد».
💠خواجه عبداللّه در منازل السایرین گوید:
«جمع آن است که پراکندگی را از میان بردارد، اشاره را بخشکاند و از آب و خاک فراتر رود و از دو رنگی و دو رویی پیراسته شود.
💠جمع را سه درجه است: جمع دانش، جمع دریافت و جمع وجود.
💫جمع دانش، متلاشی شدن همه دانش هاست در دانش خدادادی.
💫جمع دریافت، تمرکز همه ی کارهاست در کارهای خدایی
💫و جمع وجود، بی توجهی به همه چیزهای مورد اشاره است در وجود بی کرانه الهی؛
مقام جمع غایت مقامات سالکان و بر ساحل دریای توحید است».
❣سی گام به سوی خود سازی
سلسله جلسات حضوری اخلاق عمومی حوزه علمیه حضرت باقرالعلوم (علیه السلام)
✅ویژه طلاب پایه اول(حضورطلاب پایه اول الزامیست)
✅توسط سرکار خانم یوسفی
✅شنبه ها: از ساعت ۹:۳٠ لغایت ۱٠:۳٠
✅مکان: سالن اجتماعات حوزه
✅لازم به ذکر است حضوردراین جلسات که برای طلاب پایه اول وباتوجه به برنامه درسی این گروه پیش بینی شده است برای عموم طلاب ودانش آموختگان محترم نیز بلامانع می باشد.
🔴رعایت دستورالعمل های بهداشتی الزامیست
جلسه ی دهم👇
#بیان_تفسیر(۱۸)
#سرکار_خانم_یوسفی
.....بَلْ جَاءَهُمْ بِالْحَقِّ وَأَكْثَرُهُمْ لِلْحَقِّ كَارِهُونَ
وَلَوِ اتَّبَعَ الْحَقُّ أَهْوَآءَهُمْ لَفَسَدَتِ السَّمَوَاتُ وَالْأَرْضُ وَمَن فِیهِنَّ بَلْ أَتَیْنَهُمْ بِذِکْرِهِمْ فَهُمْ عَن ذِکْرِهِم مُّعْرِضُونَ؛ سوره مومنون ، آیات ۷۰و ۷۱؛ او (پیامبر)حق را برای مردم آورده؛ امّا بیشترشان از حق کراهت دارند (و گریزانند).و اگر حقّ، از هوس هاى آنان پیروى مى کرد، قطعاً آسمانها و زمین و کسانى که در آنها هستند تباه مى شدند، ولى ما قرآنى به آنها دادیم که مایه یاد (و شرف و حیثیّت) آنهاست، امّا آنان از این یاد روی گردانند.
اگر حقّ، تابع هوس هاى مردم باشد، نظام هستى فاسد و تباه مى شود، زیرا:
۱- هوس هاى مردم - حتّى هوس هاى یک نفر - در زمانهاى مختلف، متضاد است.
۲- هوس هاى مردم، مفسده دارد.
۳- خواسته هاى مردم، یک بُعدى است و به ابعاد دیگر و آثار دور و نزدیک توجّه ندارد.
در بـسـيـارى از آيـات قـرآن (اكثريت ) مورد مذمت و نكوهش قرار گـرفـتـه انـد، در حـالى كـه مـى دانيم در دنياى امروز، معيار قضاوت و سنجش خوب و بد اكـثـريـت جـامـعـه هـا مـحـسـوب مـى شـود، و ايـن امـر بـسـيـار سـؤال انگيز است .
ادامه مطلب 👇
در اينجا از آياتى كه بعد از ذكر كلمه (اكثر)، ضمير (هم ) را ذكر مى كند و غالبا بـه كافران و مشركان و امثال آنها اشاره مى كند سخن نمى گوئيم كه از موضوع بحث ما خارج است ، بلكه سخن از آياتى است كه عنوان (اكثر الناس ) (اكثر مردم ) دارد مانند:
و لكن اكثر الناس لا يشكرون : (ولى اكثر مردم شكرگزار نيستند) (سوره بقره، آیه ۲۴۳).
و لكن اكثر الناس لا يعلمون : (ولى اكثر مردم نمى دانند) (سوره اعراف، آیه ۱۸۷).
و لكن اكثر الناس لا يؤ منون : (ولى اكثر مردم ايمان نمى آورند) (سوره هود، آیه ۱۷).
و مـا اكـثـر النـاس و لو حـرصـت بمؤ منين : (اكثر مردم هر چند كوشش و تلاش كنى ايمان نمى آورند) (سوره يوسف، آیه ۱۰۳).
فابـى اكـثـر الناس الا كفورا: (اكثر مردم جز كفران و انكار حق كارى ندارند) (سوره اسراء ، آیه۸۹).
و ان تـطـع اكـثر من فى الارض يضلوك عن سبيل الله : (اگر از كثر مردم روى زمين اطاعت کنی تو را از راه خدا منحرف و گمراه می سازند.
از طرف دیگر در نهج البلاغه مى خوانيم : و الزموا السواد الاعظم ، فان يد الله مع الجماعة ، و اياكم و الفـرقـه ، فـان الشـاذ مـن النـاس للشيطان ، كما ان الشاذ من الغنم للذئب : (هميشه هـمراه جمعيتهاى بزرگ باشيد كه دست خدا با جماعت است ، و از پراكندگى بپرهيزيد كه انسان تك و تنها بهره شيطان است ، چونانكه گوسفند تنها طعمه گرگ )!.
و نـيـز در نـهـج البـلاغـه مـى خـوانـيـم : و الزمـوا مـا عـقـد عـليـه حبل الجماعة : (آنچه را كه پيوند جمعيت با آن گره خورده است رها مكنيد).
و بـه ايـن تـرتـيـب مـمـكن است براى بعضى ميان اين دو گروه از آيات و روايات تضادى تصور شود.
از سـوى ديـگـر مـمـكـن است اين فكر پيدا شود كه اسلام نمى تواند با حكومت دموكراسى كـنـار بـيـايـد، چـرا كـه پايه دموكراسى بر آراء اكثريت مردم است كه قرآن شديدا آن را مورد نكوهش قرار داده است.
ولى بـا توجه به آيات و رواياتى كه در بالا آمده و مقايسه آنها با يكديگر منظور و مفهوم واقعى آنها روشن مى گردد که؛
جـان كلام اينجا است كه اگر اكثريت ، مؤمن و آگاه و در مسير حق باشند نظرات آنها محترم و غالبا مطابق واقع است و بايد از آن پيروى كرد.
ولى اگـر اكـثـريـت ناآگاه و جاهل و بيخبر، يا آگاه اما تسليم هوا و هوس باشند، نظرات آنـهـا غـالبـا جـنـبـه انـحـرافـى دارد و پـيروى از آن چنانكه قرآن مى گويد انسان را به ضلالت و گمراهى مى كشد.
روى ايـن حـسـاب بـراى بدست آمدن يك دموكراسى سالم بايد نخست كوشش كرد كه توده هاى جامعه آگاه و مؤمن گردند سپس نظرات اكثريت را معيار براى پيشبرد اهداف اجتماعى قـرار داد، و وگـرنـه دموكراسى بر اساس نظرات اكثريت گمراه ، جامعه را به جهنم مى فرستد.
ذكر اين مساله نيز ضرورى است كه به اعتقاد ما حتى اكثريت آگاه و رشيد و با ايمان در صورتى نظراتشان محترم است كه بر خلاف فرمان الهى و كتاب و سنت نبوده باشد.
گـفـتـنـى اسـت كـه بـخشى از الزامات جوامع امروز در زمينه پناه بردن به آراء اكثريت از ايـنـجـا نـاشـى مـى شـود كه آنها معيار ديگرى در دست ندارند كه روى آن تكيه كنند، آنها براى كتب آسمانى و برنامه هاى انبياء حسابى باز نكرده اند، تنها چيزى كه براى آنها باقى مانده ، توده هاى مردم است ، و از آنجا كه قدرت آگاهی بـخـشـى به اين توده ها را ندارند، بعلاوه بسيار مى شود كه ناآگاهى توده ها بـراى آنها به صرفه مقرونتر است و به آسانى و از طريق تبليغات مى توانند آنها را به دنبال خود بكشند، لذا اكثريت كمى را معيار قرار داده تا سر و صداها خاموش گردد.
و اگـر درسـت در حـال جـوامع امروز و قوانين و نظامات حاكم بر آنها بينديشيم خواهيم ديد كه بسيارى از بدبختيهائى كه دامنگيرشان شده به خاطر رسميت
دادن به نظرات اكثريت ناآگاه است .
#حوزه_علمیه_حضرت_باقرالعلوم_علیه_السلام
#قرارگاه_فرهنگی_نماز_جمعه_شهرستان_قدس
#نشر_حداکثری
🆔 eitaa: @Howzehbagherolum_ghods
🆔 Instagram:
@howzeh_elmiyeh_bagheraloloom
🌿 اعمال مشترک شبهای قدر
▫️اعمال شبهاى قدر بر دو نوع است. يكى اعمال مشترکی كه در هر سه شب بايد انجام داد، و ديگر اعمالى كه مخصوص به هر يک از شبهاى قدر است. و اما اعمال مشترک:
🔅۱- غسل.
▫️علاّمه مجلسى فرموده بهتر است غسل اين شبها در هنگام غروب آفتاب انجام گيرد، كه نماز شام را با غسل بخواند.
🔅۲- دو ركعت نماز، در هر ركعت:
▪️ سوره «حمد» ۱ مرتبه
▪️سوره «توحيد» ۷ مرتبه
و پس از فراغت از نماز هفتاد مرتبه بگويد:
▪️« أسْتَغْفِرُ اللهَ وَ أَتوبُ الَيْهِ »
▫️در روايت نبوى است كه از جاى برنخيزد تا خدا او و پدر و مادرش را بيامرزد.
🔅۳- قرآن مجيد را بگشاید و در برابر خود گرفته و بگويد:
▪️«اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُكَ بِكِتَابِكَ الْمُنْزَلِ وَ مَا فِيهِ وَ فِيهِ اسْمُكَ الْأَكْبَرُ وَ أَسْمَاؤُكَ الْحُسْنَى وَ مَا يُخَافُ وَ يُرْجَى أَنْ تَجْعَلَنِی مِنْ عُتَقَائِكَ مِنَ النَّارِ»
خدایا از تو درخواست میكنم به حق كتاب نازل شدهات، و آنچه در آن است، و در آن است نام بزرگترت، و نامهاى نيكوی تو و آنچه بيم انگيز است و اميدبخش، كه مرا از آزادشدگان از آتش قرار دهى.
▫️سپس هر حاجت كه دارد بخواهد.
🔅۴- مصحف شریف (قرآن کریم) را بر سر گرفته و بگوید:
▪️« اَللَّهُمَّ بِحَقِّ هَذَا الْقُرْآنِ وَ بِحَقِّ مَنْ أَرْسَلْتَهُ بِهِ وَ بِحَقِّ كُلِّ مُؤْمِنٍ مَدَحْتَهُ فِيهِ وَ بِحَقِّكَ عَلَيْهِمْ فَلا أَحَدَ أَعْرَفُ بِحَقِّكَ مِنْكَ »
خدايا به حقّ اين قرآن و به حقّ كسی كه آن را بر او فرستادى، و به حقّ هر مؤمنى كه در آن او را ستودى، و به حقّ تو بر آنان که احدى شناساتر به حقّ تو از خودت نيست.
سپس بگويد:
▪️«بكَ يَا اللهُ» ده مرتبه
▪️«بمُحَمَّدٍ» ده مرتبه
▪️«بعَلِیٍّ» ده مرتبه
▪️«بفَاطِمَةَ» ده مرتبه
▪️«بالْحَسَنِ» ده مرتبه
▪️«بالْحُسَيْنِ» ده مرتبه
▪️«بعَلِیٍّ بْنِ الْحُسَيْنِ» ده مرتبه
▪️«بمُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ» ده مرتبه
▪️«بجَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ» ده مرتبه
▪️«بمُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ» ده مرتبه
▪️«بعَلِیٍّ بْنِ مُوسَى» ده مرتبه
▪️«بمُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ» ده مرتبه
▪️«بعَلِیٍّ بْنِ مُحَمَّدٍ» ده مرتبه
▪️«بالْحَسَنِ بْنِ عَلِیٍّ» ده مرتبه
▪️«بالْحُجَّةِ» ده مرتبه
▫️پس هر حاجتى كه دارد از خدا بخواهد.
🔅۵- زیارت حضرت سيدالشهّدا عليه السّلام.
▫️در روايت آمده است هنگامى كه شب قدر میشود، منادى از آسمان هفتم از پشت عَرْش ندا سر مىدهد كه خدا هر كه را به زيارت مزار امام حسين عليه السّلام آمده آمرزيد.
🔅۶- اين شبها را احياء بدارد.
▫️روايت شده هر كه شب قدر را احياء بدارد، گناهانش آمرزيده مىشود، هر چند به شمارۀ ستارگان آسمان و سنگينى كوهها و پيمانۀ درياها باشد.
🔅۷- صد ركعت نماز بجا آورد كه فضليت بسيار دارد و بهتر است كه در هر ركعت پس از سوره «حمد»، ده مرتبه سوره «توحيد» بخواند.
🔅۸- اين دعا را بخواند:
▪️« اللَّهُمَّ إِنِّی أَمْسَيْتُ لَكَ عَبْداً دَاخِراً لا أَمْلِكُ لِنَفْسِی نَفْعاً وَ لا ضَرّاً وَ لا أَصْرِفُ عَنْهَا سُوءً، أَشْهَدُ بِذَلِكَ عَلَى نَفْسِی وَ أَعْتَرِفُ لَكَ بِضَعْفِ قُوَّتِی وَ قِلَّةِ حِيلَتِی، فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْجِزْ لِی مَا وَعَدْتَنِی وَ جَمِيعَ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ مِنَ الْمَغْفِرَةِ فِي هَذِهِ اللَّيْلَةِ وَ أَتْمِمْ عَلَیَّ مَا آتَيْتَنِی فَإِنِّی عَبْدُكَ الْمِسْكِينُ الْمُسْتَكِينُ الضَّعِيفُ الْفَقِيرُ الْمَهِينُ اللَّهُمَّ لا تَجْعَلْنِي نَاسِياً لِذِكْرِكَ فِيمَا أَوْلَيْتَنِي وَ لا [غَافِلا] لِإِحْسَانِكَ فِيمَا أَعْطَيْتَنِی وَ لا آيِساً مِنْ إِجَابَتِكَ وَ إِنْ أَبْطَأَتْ عَنِّی فِي سَرَّاءَ [كُنْتُ ] أَوْ ضَرَّاءَ أَوْ شِدَّةٍ أَوْ رَخَاءٍ أَوْ عَافِيَةٍ أَوْ بَلاءٍ أَوْ بُؤْسٍ أَوْ نَعْمَاءَ إِنَّكَ سَمِيعُ الدُّعَاءِ »
▫️این دعا را كفعمى از امام زين العابدين عليه السّلام روايت كرده كه در اين شبها، در حال قيام و قعود و ركوع و سجود مىخواندند.
🔅۹- دعاى جوشن كبير.
🔅و علاّمه مجلسى فرموده: بهترين اعمال در اين شبها، درخواست آمرزش و دعا است، برای حوائج دنيا و آخرت خود، و پدر و مادر و خويشان، و برادران و خواهران مؤمن، چه آنان كه زندهاند و چه آنان كه از دنيا رفتهاند، و خواندن اذكار، و صلوات بر محمّد و آل محمّد عليهم السّلام به هر اندازه كه بتواند.
روايت شده كه خدمت رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلّم عرض شد: اگر شب قدر را يافتم، از خداى خود چه بخواهم؟ فرمود: عافيت.
#مراقبات_ماه_رمضان
نقش انسان در تقدیرات شب قدر.pdf
1.79M
فایل PDF #رایگان
#کتاب "نقش انسان در تقدیرات شبقدر"
💫 | نکتههای کلیدی برای جذب تقدیرات بلند در لیالیِ قدر |
✍ تألیف؛ استاد #محمد_شجاعی
#معرفی_کتاب
کتاب #نقش_انسان_در_تقدیرات_شب_قدر
✍ شب قدر؛ فقط شب مناجات نیست!
شب نوشتن برنامههاست! برنامهای آمادهی امضا برای یکسال !
💥 یادمان باشد؛ ما اولین کسی هستیم ؛ که قادر است تقدیراتمان را تغییـر دهد!
دعایبعدازنمازواجبدرماهرمضان🌴💥
شیخ کفعمی درمصباح و بلد الامین و شیخ شهید در مجموعه خود از حضرت رسول (صَلَّی اللَّهِ عَلِیهِ وَ آله) نقل کرده اند که آن حضرت فرمود :
هرکه این دعا را در ماه رمضان بعد از هر نماز واجبی بخواند حق تعالی بیامرزد گناهان او را تا روز قیامت و دعا این است :
🌟اَللّهُمَّ اَدْخِلْ عَلی اَهْلِ الْقُبُورِ السُّرُورَ
🌟اَللّهُمَّ اَغْنِ کُلَّ فَقیرٍ
🌟اَللّهُمَّ اَشْبِعْ کُلَّ جایِعٍ
🌟اَللّهُمَّ اکْسُ کُلَّ عُرْیانٍ
🌟اَللّهُمَّ اقْضِ دَیْنَ کُلِّ مَدینٍ
🌟اَللّهُمَّ فَرِّجْ عَنْ کُلِّ مَکْرُوبٍ
🌟اَللّهُمَّ رُدَّ کُلَّ غَریبٍ
🌟اَللّهُمَّ فُکَّ کُلَّ اَسیر
ٍ 🌟اَللّهُمَّ اَصْلِحْ کُلَّ فاسِدٍ مِنْ اُمُورِالْمُسْلِمینَ
🌟اَللّهُمَّ اشْفِ کُلَّ مَریضٍ
🌟اَللّهُمَّ سُدَّ فَقْرَنا بِغِناکَ
🌟اَللّهُمَّ غَیِّرْ سُوءَ حالِنا بِحُسْنِ حالِک
َ 🌟اَللّهُمَّ اقْضِ عَنَّا الدَّیْنَ وَاَغْنِنا مِنَ الْفَقْرِ
اِنَّکَ عَلی کُلِّ شَیءٍ قَدیرٌ
🌷🌸🌷🌸🌷🌸
✍ یادداشت #استاد_پناهیان
چند نکته برای احیا #شبهایقدر
با دقت بخونیم...
1. شباهت قدر و قیامت را حس کنیم💯
💠اگر کمی تامل کنیم میتوانیم شباهت #شب_قدر و قیامت را احساس کنیم. شب قدر مانند روز قیامت است که سرنوشت آدمها مشخص میشود، تمام گذشتۀ انسان محاسبه و برای آینده برنامهریزی میشود، با این تفاوت که عذاب در کار نیست و آبروی کسی نمیرود و پس از آن فرصت بازگشت هم وجود دارد، اما رحمت خدا از سر و روی عالم میبارد.
2. امیدوار باشیم و به کم قانع نباشیم✅
💓خدای مهربان شبهای قدر را برای جبران همۀ کاستیهای ما قرار داده است، برای بخشش هیچ گناهی ناامید نباشیم و برای رسیدن به هر حاجتی امیدوار باشیم و در دعا به کم قانع نشویم. خدا هرچه را صلاح نباشد بدهد بهترش را خواهد داد، و هیچ دعایی دور ریخته نمیشود و اگر توانستیم فقط خود «او» را از او بخواهیم.
3. بیقراری برای خدا✨
💠خداوند بزرگ خود فرموده است شب قدر بهتر از هزار ماه است. بیایید بهترین خاطرات عمر خود را در شبهای قدر رقم بزنیم و شب قدر را برای رسیدن به قرب خدا بیقراری کنیم و فقط در اندیشۀ آنچه او از ما میخواهد باشیم.
4. مؤمنان مثل گنهکاران، گنهکاران مثل مؤمنان💢
💓مؤمنان مانند گنهکاران با دستهای خالی به محضر خدا بروند و گنهکاران مانند مؤمنان با قلبی مطمئن به محبت و فضل خدا به دعا بپردازند. خدا اگر میخواست نبخشد، ما را صدا نمیزد و اگر میخواست سخت بگیرد، ثواب شب قدر را اینقدر بالا نمیبرد.
┅═ 🌿🌸🌿 ═┅