هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 مدرسه تابستانه حوزه علمیه خراسان در حرم مطهر رضوی
📝 از ۱۱ تا ۳٠ تیرماه ۱۴٠۱؛ دارالقرآن (مدرسه دو درب)
👤 استاد علیدوست: کلان مسائل اصول فقه
👤 استاد درایتی: کلان مسائل اصول فقه
👤 استاد طبسی: امامت
👤 استاد زمانی فرد: فقه الزیاره
👤استاد شب زندهدار: شخصيتهای اعتباری و حقوقی(طبق آیه تجارة) + شرح و تفسیر زیارت امینالله
@Manahejj
حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
🌀 مدرسه تابستانه حوزه علمیه خراسان در حرم مطهر رضوی 📝 از ۱۱ تا ۳٠ تیرماه ۱۴٠۱؛ دارالقرآن (مدرسه دو
👓 این ایده مدارس تابستانه، اقلا برای جاهایی که بالاخره علما از قم در تابستان بعضا میروند اونجا (نظیر مشهد، تهران، شمال، اردبیل، تبریز، کرمانشاه و...)
واقعا ایده خوبی هست؛
🔹 متاسفانه غیر از قم و مشهد ونهایت یکی دو شهر دیگر، وضع مدارس سطح عالی در شهرستانها بسیار اسفناک است و بسیاری شهرها پس از پایه ۷ با مشکلات علمی جدی مواجه هستند!
طبیعتا رفع این مشکلات برنامه جامعی میطلبد ولی اقلا برای شروع ایده مدارس تابستانه ایده خوبی است که برای اجرا مئونه زیادی نیز نمیطلبد
@HozeTwit
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👓 وقتی سگان ولگرد کودکان مردم را میدرند، اگر کسی اینطور در مقابل قانون بایستد و آزادانه جلوی شهرداری را بگیرد، دستگاههای #امنیتی و قضایی باید به شدت با این نحو مسائل برخورد کنند!
❗️ آرامش روانی مردم و کودکان بیگناه حاشیه شهر، مسخره و ملعبه دست یک مشت سگباز سگدوست شده است!
دین اسلام با همه حیوانات مهربان است مادامی که رنجی به کودکی نرسانند!
وگرنه:
ترحم بر پلنگ (سگ) تیزدندان
جفاکاری بود بر کودکان!
🔹 اگر بساط این نوع مقابله صریح و فرستادن فیلم برای بیگانگان بسته نشود و مجازات اینها اطلاعرسانی نشود، هیچ اقتداری برای کارهای اجتماعی باقی نخواهد ماند!
و دیگر شهرداری و پیمانکاران قادر به برخورد با وحوش سگسان و وحوش انسان! نخواهند بود
@HozeTwit
حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
👓 وقتی سگان ولگرد کودکان مردم را میدرند، اگر کسی اینطور در مقابل قانون بایستد و آزادانه جلوی شهردا
👓 خود مردم باید در شهرداری تجمع کنند و درخواست کنند.
چطور حامی حیوانات میتونند تجمع کنند و یا اینطوری جلوی جمع کردن سگ هارو بگیرند.
وقتی مطالبه از طرف مردم باشه فکر میکنم این حامی حیوانات هم خفه خون بگیرند!
💬 هاشمی
@HozeTwit
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👓 رفتارهای طبیعی و ناطبیعی «سگها» و «سگدارها»
رفتاری که از سگها در این کلیپ میبینیم، کاملاً طبیعی است. آنان بر اساس طبیعت خود عمل میکنند. اما آیا «سگدارها» و «سگدوستها» نیز که با هزینههای هنگفت این سگها را در خانه نگه میدارند، بر اساس فطرت انسانی خود چنین میکنند؟! چرا آنان حاضر نیستند یک صدم هزینهای را که برای تیمار و نگهداری سگهایشان انجام میدهند را صرف نگهداری اطفال بیسرپرست کنند؟!
🔻معاشرت با سگان افزون بر آنکه پیامدهای روحی و اجتماعی بسیار ناخوشایندی بر جای میگذارد، از نظر معنوی نیز مورد نهی اولیای دین بوده است. #پیامبر_اکرم(ص) میفرماید:
فرشتگان الهی به خانهای که سگ در آن باشد وارد نمیشوند.
🌐 احمد حسین شریفی
@HozeTwit
👓 با اینکه معتقدم لایکهای فضای مجازی زیاد نباید جدی گرفته بشه، ولی شما ببین آش افراد #سگباز انقدری شور شده که در یک کانال کاملا غیر مذهبی و تا حدی غربگرا، با بازدید حدود ۵۰هزار نفر(اعضای نزدیک ۷۰۰هزار)
این پیام رو میگذارند و اینطور مردم تاییدش میکنند!
و کمتر از ۱۰درصد فقط مخالفت میکنند!
🔹 نظام و شهرداری نباید از مخالفت یک مشت احمق بترسد و با جان کودکان بازی کند
@HozeTwit
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 تغییرات مصوب شورای عالی برای فقه و اصول سطوح عالی حوزههای علمیه
👤 آیتالله شبزندهدار
🔸 وقت آن رسیده کتبی که برای آموزش بهتر است انتخاب شود و فرصتهای طلاب بیجا هزینه نشود.
❇️ برنامه آموزشی فقه و اصول سطوح عالی برای رشتههای فقه و اصول و دیگر رشتههای تخصصی به این شرح است:
1⃣ مراکز فقهی و رشته فقه و اصول سطوح عالی که بصورت آزاد خوانده میشود:
اصول پایه ۷: قسمت «قطع» و قسمت «تعادل و تراجیح» کتاب رسائل حذف میشود.
لذا مبحث «ظن» و مبحث «اصول عملیه» از کتاب رسائل در پایه هفتم خوانده میشود.
اصول پایه ۸: الفائق به عنوان اصول پایه ۸ خوانده میشود. الفائق مکمل اصول است و مشتمل بر آن دسته از مباحث اصولی است که در کتب اصولی متداول مطرح نشدهاند.
اصول پایه ۹ و ۱۰: کفایه / حلقه ثالثه شهید صدر
برای اولین بار رسما حلقه ثالثه بدیل کفایه قرار داده شده است و از آن امتحان گرفته خواهد شد.
حلقه ثالثه با اصولِ امروز هماهنگتر است و برای معمول طلاب هم کفایت میکند و طلاب را زودتر وارد فضای علم اصول و تطبیق مطالب آن میکند.
برای احترام به همه سلایق، کفایه نیز همچنان کتاب اصول پایه ۹ و ۱۰ میباشد.
فقه پایههای ۷ تا نیمسال اول پایه ۱۰:
چون بناست مجموع مقدمات و سطوح عالی از ۱۰ سال فراتر نرود و از طرفی حجم مکاسب مناسب با ۴ سال نیست و خیلی فراتر از ۴ سال است، بخشهای غیر مهم از برنامه آموزشی مکاسب حذف شده و برای مطالعه قرار داده شده است.
فقه نیمسال دوم پایه ۱۰: کتاب الشخص الاعتباری (که از موضوعات مبتلابه جامعه بشری است)
احتمالا بدیلی هم برای این کتاب قرار داده خواهد شد.
2⃣ دیگر رشتههای تخصصی
اصول رشتههای غیر فقه و اصول:
رسائل بطور کامل حذف شده است.
اصول برای آنها جلد اول کفایه و حلقه ثالثه شهید صدر است.
فقه رشتههای غیر فقه و اصول:
علاوه بر مکاسب، اختیار به آنها داده میشود که مباحث فقهی جدید مناسب با رشته تحصیلی خود انتخاب کنند.
البته برای هماهنگی، لجنهای تعیین میشود که مباحث یا کتب فقهی برای رشتههای تخصصی مختلف باید مورد تایید این لجنه قرار بگیرد.
✅ حضرت آیت الله شبزندهدار در ادامه فرمودند:
راه را برای بروز و ظهور ابتکارات مختلف باید باز بگذاریم و نباید [برنامه آموزشی] همه بصورت دستوری و بخشنامهای با برنامه آموزشی واحد باشد.
[به عنوان نمونه برای تنوع برنامه آموزشی] شیوه نگارش حلقات شهید صدر را هم اگر ببینید شهید صدر این کتاب را برای یک حوزه کوچک (حوزه اردبیل) مینویسد.
🗂 #تحول_کتب_درسی
#شورای_عالی
@Manahejj
حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
🌀 تغییرات مصوب شورای عالی برای فقه و اصول سطوح عالی حوزههای علمیه 👤 آیتالله شبزندهدار 🔸 وقت
👓 با تشکر از توضیحات جامع آقای شبزندهدار و همچنین اطلاع رسانی مناهج
این نکته هم واقعا جای تأسف داره که شورای عالی با این اهمیت زیاد در برنامه حوزه (که در واقع رکن سیاستگذاری و قانونگذاری حوزه است) اما مع الأسف مشاهده میشود که تصمیم به این مهمی نه در سایت شورای عالی موجود است نه در کانال ایتای شورا که کلا امسال ۵ تا پیام منتشر کرده است!
🔹 واقعا اگر مناهج نبود و مثلا استاد در درس این موارد رو توضیح نمیدادند، #تصویب شورای عالی با عدم تصویبش چه تفاوتی داشت؟
تصویب برای اطلاع رسانی است و تا اطلاع به طلاب داده نشود که فایدهای مترتب بر تصویب نیست!!!
🔻 مضاف بر اینکه مشخص نیست چه زمانی قرار است به بدیهیات اطلاع رسانی در حوزه توجه شود که چه بسا اگر توسط کانالهای دلسوز این تصویب اطلاع رسانی نمیشد، برخی اشخاص برای سالهای بعد برنامه ریزی کاملی انجام میدادند و یک دفعه اعلام میشد که پایه ۸ کلا رسائل ندارد!
🔻 و البته هنوز هم بخاطر ضعف شدید و عجیب در اطلاع رسانی مشخص نیست، زمان اجرای این تغییرات چه موقع است؟!
و اینکه آیا برای فهم این مورد هم باید منتظر بود تا یکی از اعضای محترم شورای عالی در درس، زمان اجرای این مصوبه را بفرمایند؟!
⁉️ دبیرخانه و روابط عمومی شورای عالی وظیفهای ندارد؟!
💬 رضا
#نظر_اعضا
#شورای_عالی
#دبیرخانه_شورای_عالی
#روابط_عمومی
@Manahejj
@HozeTwit
حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
🌀 تغییرات مصوب شورای عالی برای فقه و اصول سطوح عالی حوزههای علمیه 👤 آیتالله شبزندهدار 🔸 وقت
👓 از نقاط مثبت این تغییرات میتوان به این موارد اشاره کرد:
1⃣ در نظر گرفتن ملاحظات رشتههای تخصصی غیر از فقه
یکی از اشکالات کتب آموزشی سابق این بود که تنها افرادی را که قصد دارند در رشته فقه به صورت تخصصی کار کنند مد نظر قرار داده بود. لذا برای علاقهمندان به رشتههای دیگر حوزوی مثل تفسیر و کلام و تاریخ و فلسفه تمهیدی نیندیشیده بود.
اگرچه وجود مؤسسات تخصصی و برنامههای آنها تا حدود زیادی این مهم را بر عهده داشت لکن نسبت به کتب فقه و اصول، علاقمندان به آن رشتهها هم مثل طلاب محصل در رشته فقه، عینا همان کتابها را با همان حجم باید درس میگرفتند.
ناگفته نماند روشن است که طلاب همهی رشتههای حوزوی، نیازمند به تبحر و دقت در مباحث فقه و اصول هستند؛ ولی عمقی که یک فقیه از مباحث این دو رشته نیاز دارد با عمقی که یک فیلسوف یا متکلم بدان محتاج است متفاوت است.
2⃣ مخیر بودن طلاب در انتخاب دو کتاب طراز اصولی (کفایة الاصول و حلقه ثالثه)
با توجه به اختلاف نظر بین بزرگان حوزه در ترجیح کفایه یا حلقه ثالثه برای کتاب آموزشی اصول حوزه، این حق انتخاب در برگیرنده سلایق مختلف در حوزه میباشد و البته همانطور که آیت الله شب زنده دار دام ظله فرمودند امید میرود در آینده دائرهی این حق انتخاب، نسبت به کتبی که طراز علمی آنها توسط بزرگان حوزه تأیید شده است، توسعه پیدا کند.
3⃣ بدیل کفایه، حلقه ثالثه با تنظیمی است که مرحوم آیت الله شاهرودی نمودند؛ که هم به ترتیب ابواب و فصول کفایه است هم برخی مباحثی که در حلقات نیست، در این کتاب اضافه شده است.
لذا فواید بسیار بیشتری بر انتخاب این تنظیم از حلقه ثالثه، مترتب است.
4⃣ توجه به مبانی کارآمد اصولی نسبت به موضوعات مستحدثه و نوپدید که در کتب اصول متداول کمتر بدانها پرداخته شده است ولی برای استنباط و حل مسائل جدید، طلبهی علوم دینی باید از آنها اطلاع داشته باشد و نسبت به آنها اتخاذ مبنا کند.
5⃣ حذف بخشهایی از مکاسب که از جهت عمق علمی و مباحث مهم کاربردی، در طراز سائر مباحث نیستند.
6⃣ جایگزینی مباحث مهم فقهی که در مباحث فقهی مختلف اقتصادی و غیر اقتصادی جدید مثل احکام بورس و بانک بدان نیاز هست، بجای مباحث حذفشده از مکاسب. (بحث شخصیت اعتباری / حقوقی)
📌 ادامه دارد...
@Manahejj
@HozeTwit
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
👓 قبل از سگ ها این سگبازها را جمع کنید و در رسانه هم اطلاع بدهید که هر کس جلوی اجرای حکم را گرفت #شد
👓 این رو نشر بین مردم ندید، چون اینها میخوان نشون بدهند که چقدر راحت میشه جلوی اجرای حکمرو گرفت و برخی نادانها را جری کنند برای مقابله با حکم قانونی!
و اینجور دوباره بساط حمله سگان و مرگ کودکان به راه بیفته!
🔹 ولی برای اگاهی طلاب و خواص خوبه
💬 علی
@HozeTwit
حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
👓 این رو نشر بین مردم ندید، چون اینها میخوان نشون بدهند که چقدر راحت میشه جلوی اجرای حکمرو گرفت و
👓 وقتی در کشور ما، با رئیس جمهوری که با چندین ترک فعل و چندین فعل خلاف قانون چند نسل کشور را به قهقرا برد، هیچ برخوردی نمیشه، توقع دارید، یک سری انسان حامی سگها جری نشوند و جلوی قانون قد علم نکنند؟!
💬 سید
@HozeTwit
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👓 حضرت مستطاب عالم ربانی آیتالله ناصری (شفاهالله) دچار کسالت شده است و نیاز به دعای مخصوص از سوی مومنین دارد
❗️ برای شفای عاجل ایشان و طول عمر همه علما و دوری آفات و بلایا از سر علمای بزرگ شیعه حمد شفا تلاوت کنیم
@HozeTwit
حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
👓 حضرت مستطاب عالم ربانی آیتالله ناصری (شفاهالله) دچار کسالت شده است و نیاز به دعای مخصوص از سوی م
👓 درخواست مهم بیت آیتالله ناصری (و خصوصا شیخ جعفر ناصری حفظهالله)
🔹 مومنین اگر فرصت دارند ۴۰مرتبه سوره حمد را برای شفای ایشان تلاوت کنند.
📌 پ.ن: این تلاوت در درجه اول حسنات و نور در پرونده خود ماست، که خدایا بخاطر بهبود ولیّ از اولیایت ما ۴۰ بار سوره حمد تلاوت کردیم
@HozeTwit
👓 طرح مبتکرانه و بسیار خوب #مرکز_خدمات جهت دعوت از طلاب جهادی، جهت رفع مشکلات معمّرین و روحانیون مسنّ قم
🔹 مرکز خدمات حوزه قم، برای رفع مشکلات معمّرین طرحی داده که انصافا مبتکرانه است و برکات زیادی داره:
برخی روحانیون محترم مسن هستند که حقیقتا نیاز به کمک دارند و بدون کمک و همراه هم از نظر روحی و هم از نظر جسمی مشکلات زیادی را تحمل میکنند.
🔻 در این طرح، طلاب جوان جهادی پس از ثبتنام به میزان وقتی که میتونند بذارند، به یکی از معمّرین محترم وصل میشوند و کمک کار ایشان میشوند؛
مثلا اگر نیاز است برخی کارهای اداری او را انجام دهند، اگر نیاز است همراه او به دکتر بروند، اگر لازم است برخی خریدهای ضروری او را انجام دهند. اگر نیاز به پرستار دارد به مرکز اعلام میکنند که این روحانی عزیز نیاز به پرستار برای کارهای شخصی دارد و کارهایی از این قبیل؛
🔹محسّنات و برکات این طرح هم برای معمّرین و هم برای طلاب جوان بسیار است، معمّرین گرامی بیش از توجه مادی به این نوع توجهات روحی نیاز دارند و همینکه یک طلبه جوان در خدمت ایشان باشد و کمک کند در روحیه این روحانیون مسنّ بسیار موثر است و شاید حتی با این افزایش روحیه برخی مشکلات جسمیشان کمتر شود!
و برای طلاب جوان هم علاوه بر اجر الهی، ارتباط با یک شخص دنیادیده بسیار مغتنم خواهد بود. البته با اینکه کار جهادی است ولی مرکز هم نباید از هدیه و برخی مزایا برای این جهادیها غافل شود که حتما این امر مدنظر مرکز خواهد بود.
📌جهت ثبت نام در اين طرح به اتاق48 مرکزخدمات (طبقه همکف) مراجعه نمایید.
اطلاعات بيشتر:
02531206732
@HozeTwit
حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
👓 قبل از سگ ها این سگبازها را جمع کنید و در رسانه هم اطلاع بدهید که هر کس جلوی اجرای حکم را گرفت #شد
👓 اقدام قاطع دادستانی قم
بازدداشت ۵ نفر از حامیان(ظاهری) حیوانات که مانع از جمعآوری سگهای ولگرد در دامشهر قم شدند
🔷معاون دادستان قم از بازداشت تعداد ۵ نفر از افرادی که در روزهای اخیر به بهانه حمایت از حیوانات مانع از جمع آوری سگ های ولگرد در منطقه دامشهر قم شدند خبر داد.
🔷هرگز اجازه نخواهیم داد عدهای با اقدامات غیرقانونی خود موجب به خطر افتادن سلامت مردم شوند و تدابیر لازم برای کنترل محیط و اجرای تصمیمات استانی اندیشیده شده است.
@HozeTwit
👓 ساعت ۳ در قم وقتی از بیرون میای جلو کولر😂
💬 زبل الطلاب
@HozeTwit
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👓 مگه ژاپن حتی از هوا هم برق تولید نمیکرد😜
پس این خبر چی میگه:
📍شهروندان و شرکتهای ژاپن در 3 ماه آینده مصرف برق را جیرهبندی کنند...
@Kavoshplus
@HozeTwit
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 این شیوهی تدریس صحیح نیست که طلاب در راه تحصیل آن کشته میشوند
📝 رسائل کتاب آموزشی برای سطح عالی نیست
👤 آیتاللهالعظمی بهجت قدس سره
🔸 ترتیب دروس حوزه بهگونهای نیست که کسی به آن ترتیب داده باشد!
کتاب «معالم» در زمان خودش آخرین کتاب اصولی بوده؛ «قوانین» و «رسائل» هم همینطور، کتاب رسائل آخرین نظریهی شیخ [انصاری] رحمهالله در اصول بوده، بااینحال رسائل از دروس سطح ماست!
جلد دوم «کفایه» نیز مثل حاشیه بر رسائل شیخ است؛ لذا با حاشیهی مرحوم آخوند بر رسائل موافق است و تقریرات «کلانتر» هم در واقع تقریرات اصول شیخ است، همچنین تقریرات مرحوم نائینی بهعنوان حاشیه بر رسائل است، و اصول مرحوم آخوند خراسانی خیلی موافق اصول شیخ رحمهالله و اصول صاحب بدایع رحمهالله که شاگرد شیخ بوده، میباشد.
♨️ خلاصه این شیوهی تدریس صحیح نیست که طلاب در راه تحصیل آن کشته میشوند و در راه فهم آن در میمانند!
ترتیب درستی نیست؛ فهمیدن و حاضرکردن آن برای طلاب خیلی مشکل است.
🔻 این را نمیشود قبول کرد که طلاب، رسائل را هم در سطح بخوانند و هم نظریات شیخ رحمهالله را دوباره در درس خارج بررسی کنند.
✅ اگر کسی ترتیب دروس را تشخیص میداد و امر و حُکم او انفاذ داشت، خیلی لازم و مناسب بود که این ترتیب را عوض میکرد.
📗 در محضر بهجت، ج ٢، ص ۴٨
🗂 #تحول_کتب_درسی
#شورای_عالی
@Manahejj
👓 میدانستم #مخالفت میشود!!!
🔹 بنده در قم، در یکی از جلسهها بحث کتاب درسی و تغییرات کتاب درسی را مطرح کردیم، بلافاصله بازخوردش به من رسید: #مخالفتها!
🔹که البته این مخالفتها از طرف من، نادانسته هم نبود، میدانستم عدهای مخالفت میکنند با این قضیه!
❗️تغییر کتاب درسی لازم است، #حتماً هم باید تغییر پیدا کند، در این هیچ شکی نیست!
استدلالی که یکی از برادران ما اینجا ذکر کردند، من یادداشت کردم، استدلال بسیار متینی است که: اگر قرار بود ما کتاب درسی را عوض نکنیم، باید همان «معالم» را میخواندیم، دیگر «قوانین» چرا نوشته شد؟ «رسائل» چرا نوشته شد؟ «فصول» چرا نوشته شد؟ «کفایه» چرا نوشته شد؟ خب، این درست است، الان هم همین است.
🔹 الان هم بایستی #حتماً کتاب درسی تغییر کند!...
🔹 کفایه را تبدیل کنیم به کفایهی جدید، چه اشکال دارد؟
مکاسب را که در او شیوهی شیخ در بیان مطلب، دائم آمد و رفتِ اجتهادی است، چون درس خارجِ شیخ انصاری است.
مکاسب را دست کم نباید گرفت. حالا کی مثل شیخ انصاری است؟ این همه مکاسب نوشتهاند. این درس خارج که حالا به صورت تدوین شده در آمده، خصوصیتش برای آن کسی که در درس خارج شیخ نشسته، خوب است، مطلب را دائم به این طرف بکشاند و به آن طرف بکشاند، دائم ابداع احتمال کند، اما برای کسی که میخواهد فقه استدلالی را از روی متن یاد بگیرد، نه، خوب نیست، طلبه دچار مشکل است!...
❗️ این عقیدهی من است. حالا ممکن است #مسؤولین_حوزه و مدیران حوزه و بعضی از برجستگان حوزه نپسندند و این کار نشود، اما یک روزی بدون تردید خواهد شد!
دیدار جمعی از اساتید و فضلا ۸۶.۹.۸
@HozeTwit
حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
👓 میدانستم #مخالفت میشود!!! 🔹 بنده در قم، در یکی از جلسهها بحث کتاب درسی و تغییرات کتاب درسی را
👓 جالبه خود شیخ انصاری با درسی شدن #مکاسب مخالف بوده، اونوقت بعضی از خود شیخ دلسوزتر شدند و با تغییر کتب مخالفت میکنند!
🔹 به قول آقا: شما چندسال اونجور حرکت کردید، چندسال هم اینطور حرکت کنید!!!
اگر بد بود، اصلا بجز مکاسب، کتاب الصلاه شیخ رو هم اضافه کنید به دوران سطح!
💬 علی
#تغییر_کتب
@HozeTwit
حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
🌀 تغییرات مصوب شورای عالی برای فقه و اصول سطوح عالی حوزههای علمیه 👤 آیتالله شبزندهدار 🔸 وقت
👓 خداییش ما پایه ۷و۸ با #رسائل خیلی گیج میشدیم!
فکر کن ۳صفحه شیخ مطلب میگفت مثلا از صاحب فصول، بعدش میگفت تازه این یک بخش حرفه!
بعد دوباره دو صفحه میگفت(خودش چهارروز درسی بود!) اخرش میگفت نقدهایی هست دوباره چند صفحه نقد، بعد دوباره و اما الاشکال دوباره چند صفحه!
❗️ جوری که بارها مدرسای برتر #رسائل میگفتند اینجا نظر اصلی شیخ مشخص نیست!
تازه همه اینها برای طلبه ایه که سختترین کتابی که خونده بوده اصول #مظفر بوده!
باز خدا بیامرزه آخوند رو که کلا حرفش رو سرراست و موجز میزنه حالا بله متنش مغلقه ولی هی مطلب نمیره اینور اونور آدم دیوانه بشه!
💬 خسته از رسائل
#تغییر_کتب
@HozeTwit
👓 آیتالله مقتدایی که خودشان چندسال عضو شورای عالی و مدیر حوزه علمیه بودند:
🔹 آیتالله بهجت فرمودند رسائل و مکاسب دروس #سطح نیستند و آنها را بردارید.
🔹 طلاب جوان مکررا از ما سوال می کنند که برای حذف دروس زائد چه کاری کرده اید اظهار داشت: مقام معظم رهبری تأکید بر تدوین متون دارند و این را هر روز طلاب جوان مکررا از ما سوال می کنند.
🌐 خبرگزاری رسمی حوزه
#تغییر_کتب
@HozeTwit
حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
👓 آیتالله مقتدایی که خودشان چندسال عضو شورای عالی و مدیر حوزه علمیه بودند: 🔹 آیتالله بهجت فرمودند