🌀 مراقبه دهه اول ذیالحجة
📝 امشب، شب اول ماه ذیالحجة
🔹 از امام باقر علیه السلام منقول است:
هیچگاه نماز دهه اول ذیالحجة را ترک نکنید، و اگر این نماز را بخوانید، در ثواب اعمال حاجیان شریک خواهید بود، هر چند که به حج نرفته باشید.
📗 سید بن طاووس، الاقبال، ۱۴۱۹ق، ج۲، ص۳۵
🔹 نماز دهه اول ذی الحجة در ده شب اول این ماه (از غروب آخرین شب ماه ذیقعده تا شب عید قربان) و بین نماز مغرب و عشاء باید خوانده شود.
🔹 این نماز دو رکعت است:
در هر رکعت بعد از تکبیرة الاحرام ابتدا سوره حمد و بعد سوره اخلاص و سپس آیه ۱۴۲ سوره اعراف قرائت شود:
(وَ واعَدْنا مُوسی ثَلاثِینَ لَیلَةً وَ أَتْمَمْناها بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِیقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِینَ لَیلَةً وَ قالَ مُوسی لِأَخِیهِ هارُونَ اخْلُفْنِی فِی قَوْمِی وَ أَصْلِحْ وَ لا تَتَّبِعْ سَبِیلَ الْمُفْسِدِینَ).
#مراقبه
#ایام_معلومات
@Manahejj
🌀 دستگیری برخی فعالان مجازی ساختارشکن و انقلابینما
📝 صبر نظام هم حدی دارد
🔸 پس از دستگیری ادمینهای کانالهای نيمه محرمانه، سرائر و سایه نويس به اتهام تشویش اذهان عمومی و انتشار اسناد طبقه بندی شده، که توسط دستگاههای امنیتی کشور، شناسایی و دستگیر شدند؛
🔹 اینک خبرها، حکایت از دستگیری ادمین کانال موهن «خ م» دارد. این کانال هتاکیهای متعددی نسبت به نیروهای انقلابی داشته است.
🔹 این بازداشت در حالی است که آقای «ح.ا» ادمین این کانال پیش از بازداشت، در مورد علت دستگیری ادمین کانالهای نیمه محرمانه و سرائر و سایه نویس نوشته بود:
«ادمین این کانالها در مدت فعالیت خود، با سوء استفاده از خلأ قانونی موجود در مدیریت فضای مجازی کشور و از بستر پیامرسان تلگرام، اقدامات مذکور را صورت داده بودند. آنان درصدد بودند از طریق انتشار اسناد طبقه بندی شده، اعتماد بخشی از مخاطبین را کسب کرده و با انتشار اخبار گزینشی و کذب، در میان مسئولین کشور ایجاد اختلاف نمایند.»
🔻 جای تأسف است نیروهایی که ظرفیت نسبتا خوبی داشتند تا برای جبهه انقلاب فعالیت کنند، به اسم عدالتخواهی عملا وارد چرخهی سیاه شانتاژ علیه نظام و انقلاب شدند و حتی در مواقعی رو به حجیتزدایی و تحریف مواضع ولیّ فقیه آوردند!!
❇️ ناگفته نماند امام خامنهای در دیدار اخیر با مسؤولین قوه قضاییه، صریحا درخواست برخورد با برهمزنندگان امنیت روانی مردم را داشتند:
«یکی از حقوق عمومی مردم همین است که امنیّت روانی داشته باشند. امنیّت روانی یعنی چه؟ یعنی هر روز یک شایعهای، یک دروغی، یک حرف هراسافکنندهای در ذهنها پخش نشود. حالا تا دیروز فقط روزنامهها بودند که این کارها را میکردند، حالا فضای مجازی هم اضافه شده. هر چند وقت یا چند روز یک بار، گاهی چند ساعت یک بار یک شایعهای، یک دروغی، یک حرفی را یک آدم مشخّصی یا نامشخّصی در فضای مجازی منتشر میکند، مردم را نگران میکند، ذهن مردم را خراب میکند. یک دروغی را مطرح میکند، شایع میکند، خب، این امنیّت روانی مردم از بین میرود. یکی از وظایف قوّهی قضائیّه برخورد با این مسئله است.»
♨️ امیدواریم افرادی که همداستان افراد دستگیرشده هستند، از این واقعه درس عبرت بگیرند و به این ژستهای بظاهر انقلابی و عدالتخواهانه ولی از درون فاسد و بیمبنا، پایان دهند؛
مخصوصا عناصری که از درون #حجره دربستهی خود، سایت و رسانههای #انقلاب و رهبری را مدام بیاعتبار جلوه میدهند؛
یا افرادی که فکر میکنند با مطالب هیجانی و دور از عقلانیت، #نجات بخشِ حوزه و #تاریخ انقلاب هستند؛
یا افرادی که خود را متخصص #سایبرنتیک جا میزنند ولی طی دو سال گذشته همواره درصدد بودند رهبری را کانالیزه، ضعیف و بیتدبیر نشان دهند؛ تا جایی که حتی ادعا کردند رهبری بعد از تزریق دوز اول واکسن، بحال احتضار افتادهاند!! که رهبری با تزریق دوز دوم، مهر باطل بر این شایعات و عملیات روانی زدند.
متأسفانه برخی برای رسیدن به مقاصد شوم خود از انواع دروغ، شانتاژ و عملیات روانی استفاده کردند.
✅ طبیعی است دستگیری این عناصر خاطی خوشحالی ندارد؛ اما مماشات و صبر نظام نیز حد و اندازهای دارد...
#انقلابی_نمایی
#تشویش_اذهان_عمومی
@Manahejj
هدایت شده از رصد نامه 🇮🇷 🇸🇩 🇱🇧
8.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚫 به نام انقلاب به کام دشمن
⚠️ #رسانه_های_دینی_و_حوزوی تاکجا می خواهند در مقابل جریانات متظاهر به #انقلاب و #انقلابی_گری سکوت کنند؟
#دینی_حوزوی
#رسانه
________
🔍 @rasadname
🌀 مدرسه تابستانه حوزه علمیه خراسان در حرم مطهر رضوی
📝 از ۱۱ تا ۳٠ تیرماه ۱۴٠۱؛ دارالقرآن (مدرسه دو درب)
👤 استاد علیدوست: کلان مسائل اصول فقه
👤 استاد درایتی: کلان مسائل اصول فقه
👤 استاد طبسی: امامت
👤 استاد زمانی فرد: فقه الزیاره
👤استاد شب زندهدار: شخصيتهای اعتباری و حقوقی(طبق آیه تجارة) + شرح و تفسیر زیارت امینالله
@Manahejj
🌀 تغییرات مصوب شورای عالی برای فقه و اصول سطوح عالی حوزههای علمیه
👤 آیتالله شبزندهدار
🔸 وقت آن رسیده کتبی که برای آموزش بهتر است انتخاب شود و فرصتهای طلاب بیجا هزینه نشود.
❇️ برنامه آموزشی فقه و اصول سطوح عالی برای رشتههای فقه و اصول و دیگر رشتههای تخصصی به این شرح است:
1⃣ مراکز فقهی و رشته فقه و اصول سطوح عالی که بصورت آزاد خوانده میشود:
اصول پایه ۷: قسمت «قطع» و قسمت «تعادل و تراجیح» کتاب رسائل حذف میشود.
لذا مبحث «ظن» و مبحث «اصول عملیه» از کتاب رسائل در پایه هفتم خوانده میشود.
اصول پایه ۸: الفائق به عنوان اصول پایه ۸ خوانده میشود. الفائق مکمل اصول است و مشتمل بر آن دسته از مباحث اصولی است که در کتب اصولی متداول مطرح نشدهاند.
اصول پایه ۹ و ۱۰: کفایه / حلقه ثالثه شهید صدر
برای اولین بار رسما حلقه ثالثه بدیل کفایه قرار داده شده است و از آن امتحان گرفته خواهد شد.
حلقه ثالثه با اصولِ امروز هماهنگتر است و برای معمول طلاب هم کفایت میکند و طلاب را زودتر وارد فضای علم اصول و تطبیق مطالب آن میکند.
برای احترام به همه سلایق، کفایه نیز همچنان کتاب اصول پایه ۹ و ۱۰ میباشد.
فقه پایههای ۷ تا نیمسال اول پایه ۱۰:
چون بناست مجموع مقدمات و سطوح عالی از ۱۰ سال فراتر نرود و از طرفی حجم مکاسب مناسب با ۴ سال نیست و خیلی فراتر از ۴ سال است، بخشهای غیر مهم از برنامه آموزشی مکاسب حذف شده و برای مطالعه قرار داده شده است.
فقه نیمسال دوم پایه ۱۰: کتاب الشخص الاعتباری (که از موضوعات مبتلابه جامعه بشری است)
احتمالا بدیلی هم برای این کتاب قرار داده خواهد شد.
2⃣ دیگر رشتههای تخصصی
اصول رشتههای غیر فقه و اصول:
رسائل بطور کامل حذف شده است.
اصول برای آنها جلد اول کفایه و حلقه ثالثه شهید صدر است.
فقه رشتههای غیر فقه و اصول:
علاوه بر مکاسب، اختیار به آنها داده میشود که مباحث فقهی جدید مناسب با رشته تحصیلی خود انتخاب کنند.
البته برای هماهنگی، لجنهای تعیین میشود که مباحث یا کتب فقهی برای رشتههای تخصصی مختلف باید مورد تایید این لجنه قرار بگیرد.
✅ حضرت آیت الله شبزندهدار در ادامه فرمودند:
راه را برای بروز و ظهور ابتکارات مختلف باید باز بگذاریم و نباید [برنامه آموزشی] همه بصورت دستوری و بخشنامهای با برنامه آموزشی واحد باشد.
[به عنوان نمونه برای تنوع برنامه آموزشی] شیوه نگارش حلقات شهید صدر را هم اگر ببینید شهید صدر این کتاب را برای یک حوزه کوچک (حوزه اردبیل) مینویسد.
🗂 #تحول_کتب_درسی
#شورای_عالی
@Manahejj
تصمیم شورای عالی برای تغییر کتب.mp3
12.05M
🌀 تصمیم شورای عالی برای تغییرات آموزشی فقه و اصول سطوح عالی حوزههای علمیه
🎙 آیت الله شب زندهدار
🗂 #تحول_کتب_آموزشی
@Manahejj
🌀 سوء قصد نافرجام به یک امام جماعت در اصفهان
🔸 حجت الاسلام محسن اخوان، امام جماعت مسجد بقیة الله محله برازنده اصفهان که از مبلغان بین المللی و مدیر سابق مدرسه تخصصی تبلیغ بین المللی ناصریه حوزه علمیه اصفهان بوده است، به ضرب گلوله مجروح و به بیمارستان منتقل شد.
🔹 بنابر اظهارات شاهدان محلی صبح امروز حجت الاسلام اخوان پس از اقامه نماز جماعت در مسجد بقیة الله در حال بازگشت به منزل بوده است که توسط فردی موتور سوار مسلح به سلاح گرم مورد حمله قرار گرفته و مجروح میشود.
📌 مناهج:
♨️ ضد انقلاب و منافقین با طراحی ترور کور ائمه جماعات میخواهند جای طلبکار و بدهکار را عوض کنند تا اثر تحریمها و بیتدبیریها را پای مبلغین و روحانیت حاضر در میان مردم بنویسند...
🔻 این اشرار خائن و خودفروخته که از ابتدای انقلاب مکرر در توطئههای مختلف بازی خوردهاند به حول و قوه الهی اینبار هم ناامیدتر از گذشته، همه مکایدشان نقش بر آب و رسوا خواهد شد.
🔻 میخواهند القا کنند که مردم به جان روحانیت افتادهاند؛ درحالیکه مردم تیر و تفنگ ندارند و فرق شهید و جلاد را به خوبی متوجه میشوند.
@Manahejj
📠 انعکاس نظر طلاب و اساتید
🔖 موضوع: تغییرات آموزشی فقه و اصول سطوح عالی
💬 رضا:
با تشکر از توضیحات جامع آقای شبزندهدار و همچنین اطلاع رسانی مناهج
این نکته هم واقعا جای تأسف داره که شورای عالی با این اهمیت زیاد در برنامه حوزه (که در واقع رکن سیاستگذاری و قانونگذاری حوزه است) اما مع الأسف مشاهده میشود که تصمیم به این مهمی نه در سایت شورای عالی موجود است نه در کانال ایتای شورا که کلا امسال ۵ تا پیام منتشر کرده است!
🔹 واقعا اگر مناهج نبود و مثلا استاد در درس این موارد رو توضیح نمیدادند، #تصویب شورای عالی با عدم تصویبش چه تفاوتی داشت؟
تصویب برای اطلاع رسانی است و تا اطلاع به طلاب داده نشود که فایدهای مترتب بر تصویب نیست!!!
🔻 مضاف بر اینکه مشخص نیست چه زمانی قرار است به بدیهیات اطلاع رسانی در حوزه توجه شود که چه بسا اگر توسط کانالهای دلسوز این تصویب اطلاع رسانی نمیشد، برخی اشخاص برای سالهای بعد برنامه ریزی کاملی انجام میدادند و یک دفعه اعلام میشد که پایه ۸ کلا رسائل ندارد!
🔻 و البته هنوز هم بخاطر ضعف شدید و عجیب در اطلاع رسانی مشخص نیست، زمان اجرای این تغییرات چه موقع است؟!
و اینکه آیا برای فهم این مورد هم باید منتظر بود تا یکی از اعضای محترم شورای عالی در درس، زمان اجرای این مصوبه را بفرمایند؟!
⁉️ دبیرخانه و روابط عمومی شورای عالی وظیفهای ندارد؟!
#نظر_اعضا
#شورای_عالی
#دبیرخانه_شورای_عالی
#روابط_عمومی
@Manahejj
🌀 تحول در کتب آموزشی، یک قدم به جلو
📝 بخش نخست
🖋 محمد مهدی عظیمی
🔸 چند روز اخیر خبری منتشر شد مبتنی بر این که آیت الله شب زنده دار دام ظله اعلام کردند طبق تصمیم شورای عالی، در کتب درسی سطوح عالی تغییراتی اتفاق افتاده است که جزئیات آن در رسانههای حوزوی انعکاس یافت.
🔹 علی رغم نکاتی که به ذهن نویسنده میآید، این تحولات یک قدم مثبت در راستای عمق علمی طلاب در عین استفاده بهینه از وقت ارزیابی میشود.
از نقاط مثبت این تغییرات میتوان به این موارد اشاره کرد:
1⃣ در نظر گرفتن ملاحظات رشتههای تخصصی غیر از فقه
یکی از اشکالات کتب آموزشی سابق این بود که تنها افرادی را که قصد دارند در رشته فقه به صورت تخصصی کار کنند مد نظر قرار داده بود. لذا برای علاقهمندان به رشتههای دیگر حوزوی مثل تفسیر و کلام و تاریخ و فلسفه تمهیدی نیندیشیده بود.
اگرچه وجود مؤسسات تخصصی و برنامههای آنها تا حدود زیادی این مهم را بر عهده داشت لکن نسبت به کتب فقه و اصول، علاقمندان به آن رشتهها هم مثل طلاب محصل در رشته فقه، عینا همان کتابها را با همان حجم باید درس میگرفتند.
ناگفته نماند روشن است که طلاب همهی رشتههای حوزوی، نیازمند به تبحر و دقت در مباحث فقه و اصول هستند؛ لکن قطعا عمقی که یک فقیه از مباحث این دو رشته نیاز دارد با عمقی که یک فیلسوف یا متکلم بدان محتاج است متفاوت است.
از مزایای این طرح تحولی این است که برای سایر رشتهها در عین در نظر گرفتن اصول و فقه قویم، دوره رسائل حذف شده است و طلاب مخیر بین درس گرفتن حلقه ثالثه یا کفایه میباشند.
2⃣ مخیر بودن طلاب در انتخاب دو کتاب طراز اصولی (کفایة الاصول و حلقه ثالثه)
با توجه به اختلاف نظر بین بزرگان حوزه در ترجیح کفایه یا حلقه ثالثه برای کتاب آموزشی اصول حوزه، این حق انتخاب در برگیرنده سلایق مختلف در حوزه میباشد و البته همانطور که آیت الله شب زنده دار دام ظله فرمودند امید میرود در آینده دائرهی این حق انتخاب، نسبت به کتبی که طراز علمی آنها توسط بزرگان حوزه تأیید شده است، توسعه پیدا کند.
3⃣ بدیل کفایه، حلقه ثالثه با تنظیمی است که مرحوم آیت الله شاهرودی نمودند؛ که هم به ترتیب ابواب و فصول کفایه است هم برخی مباحثی که در حلقات نیست، در این کتاب اضافه شده است.
لذا فواید بسیار بیشتری بر انتخاب این تنظیم از حلقه ثالثه، مترتب است.
4⃣ توجه به مبانی کارآمد اصولی نسبت به موضوعات مستحدثه و نوپدید که در کتب اصول متداول کمتر بدانها پرداخته شده است ولی برای استنباط و حل مسائل جدید، طلبهی علوم دینی باید از آنها اطلاع داشته باشد و نسبت به آنها اتخاذ مبنا کند.
5⃣ حذف بخشهایی از مکاسب که از جهت عمق علمی و مباحث مهم کاربردی، در طراز سائر مباحث نیستند.
6⃣ جایگزینی مباحث مهم فقهی که در مباحث فقهی مختلف اقتصادی و غیر اقتصادی جدید مثل احکام بورس و بانک بدان نیاز هست، بجای مباحث حذفشده از مکاسب. (بحث شخصیت اعتباری / حقوقی)
📌 ادامه دارد...
🗂 #تحول_کتب_درسی
#تغییرات_فقه_و_اصول
@Manahejj
🌀 تحول در کتب آموزشی، یک قدم به جلو
📝 بخش دوم
🖋 محمد مهدی عظیمی
7⃣ یکی دیگر از نقاط قوت این طرح، حذف بخشهایی از رسائل است که برای طلاب، به عنوان یک متن آموزشی در مقطع پایه هفتم و هشتم مناسب نیست.
🔹 عموم طلاب و اساتید بزرگوار که #بحث_قطع رسائل را گذراندهاند به این نکته اذعان دارند که فهم مطالب سنگین و بعضا غیر منظم مرحوم شیخ در ابتدای رسائل برای غالب طلاب محترم سخت است و در نهایت هم با وجود مطالعه و مداقه و مباحثه چندان تصور دقیقی از مسائل پیدا نمیکنند و به تعبیر دیگر، آنقدری که برای فهم آن زحمت میکشند برایشان آوردهی علمی حاصل نمیشود.
🔹 همچنین در مباحث تعادل و تراجیح -که البته چون آخر کتاب است اساتید محترم به طور معمول به تدریس آنها نمیرسند- اندماج زیادی حاکم است.
❇️ نکته قابل توجه این است که به حسب نقلها، مرحوم شیخ نیز رسائل را به عنوان کتاب درسی سطوح عالی در آن مقطع ننوشتهاند و در کلمات برخی بزرگان حوزه نیز این نکته تذکر داده شده است.
برای نمونه مرحوم آیت الله العظمی #بهجت میفرمایند:
«رسائل و مکاسب کتاب درسی سطح حوزه نیست، خارج شیخ است، و برای سطح باید #تهذیب شود. باید هیئتی تشکیل گردد تا کتابهای درسی حوزه، مخصوصاً سطوح بالا را تهذیب کنند. شیخ آخرین قوه علمی خود را در رسائل و مکاسب اعمال کرده است و آن دو را سر درس [خارج] میآورده و از روی آنها میخوانده است، و ما آنها را سطح قرار دادهایم! لذا بهحسب ظاهر خیلی محتاج به تهذیب هستند و رسائل و مکاسب و کفایه هیچکدام برای سطح مناسب نیستند. اینها سابقاً در حوزههای علمیه معمول نبوده است. آیا درست است طلبه به درس خارج برود و فکرش این باشد که شیخ در رسائل و مکاسب چه گفته است؟!»(در محضر بهجت، ج ۱، ص۱۶۷)
❓ممکن است اشکال شود که چطور میشود بحث ظن رسائل و سپس اصول عملیه را شروع کرد ولی قطع را که مبنای حجیت مباحث ظن است حذف نمود؟
پاسخ این است که با توجه به اینکه طلاب محترم در کتاب اصول الفقه مباحث قطع را تا حدودی درس گرفتهاند، مقداری که به عنوان پیشنیاز ورود در بحث ظن و اصول عملیه رسائل هست را فراگرفتهاند.
لذا از این جهت مشکلی پیش نمیآید.
🔹 البته باید توجه داشت که حذف این بخشها از رسائل و مکاسب به معنای این نیست که طلاب اهل تحقیق به آنها مراجعه نداشته باشند؛ بلکه تنها از کتب آموزشی و تحصیلی حذف شدهاند و الا همانطور که طلاب اهل تحقیق در مباحث مختلف، کتب مرتبط با آن را مطالعه و مورد دقت قرار میدهند این بخشهای حذفشده از آموزش رسمی هم قطعا مورد توجه و مطالعه آنها قرار میگیرد.
🔹 آیا کسی منکر عمق عملی کتبی چون جواهر یا ریاض یا کشف الغطاء یا قوانین یا فصول هست؟
ولی در عین حال، اینها کتبی هستند که اهل تحقیق برای مطالعات کامل در یک بحث بدانها مراجعه می کنند و کتاب درسی در حوزه ها نیستند.
🔹 در کنار این نکات مثبت، انتقادات و پیشنهادهایی نیز به ذهن نویسنده میرسد که بیان آنها را به مجال دیگر وا میگذارد.
🗂 #تحول_کتب_درسی
#تغییرات_فقه_و_اصول
@Manahejj
10.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀 قرائت حمد برای شفای حضرت آیت الله ناصری
📝 پیام و درخواست بیت آیت الله ناصری
السلام علیکم و رحمة الله
🔸 ضمن تقدیر از تفقد دوستان و ارادتمندان حضرت والد ، جناب حضرت آیت الله ناصری امیدوار به بهبود ،صحت و عافیت کامل ایشان هستیم و دوستانی که لطف کردند و میخواهند
🔹 باز این لطف و احسان را ادامه بدهند، سزاوار است که برای سلامتی و بازیافت صحت کامل و شفای عاجل ایشان هر کدام که در فرصتشان و وسعت وقتشان هست #چهل_مرتبه سوره حمد را تلاوت و قرائت کنند.
باتشکر
@Manahejj
🌀 این شیوهی تدریس صحیح نیست که طلاب در راه تحصیل آن کشته میشوند
📝 رسائل کتاب آموزشی برای سطح عالی نیست
👤 آیتاللهالعظمی بهجت قدس سره
🔸 ترتیب دروس حوزه بهگونهای نیست که کسی به آن ترتیب داده باشد!
کتاب «معالم» در زمان خودش آخرین کتاب اصولی بوده؛ «قوانین» و «رسائل» هم همینطور، کتاب رسائل آخرین نظریهی شیخ [انصاری] رحمهالله در اصول بوده، بااینحال رسائل از دروس سطح ماست!
جلد دوم «کفایه» نیز مثل حاشیه بر رسائل شیخ است؛ لذا با حاشیهی مرحوم آخوند بر رسائل موافق است و تقریرات «کلانتر» هم در واقع تقریرات اصول شیخ است، همچنین تقریرات مرحوم نائینی بهعنوان حاشیه بر رسائل است، و اصول مرحوم آخوند خراسانی خیلی موافق اصول شیخ رحمهالله و اصول صاحب بدایع رحمهالله که شاگرد شیخ بوده، میباشد.
♨️ خلاصه این شیوهی تدریس صحیح نیست که طلاب در راه تحصیل آن کشته میشوند و در راه فهم آن در میمانند!
ترتیب درستی نیست؛ فهمیدن و حاضرکردن آن برای طلاب خیلی مشکل است.
🔻 این را نمیشود قبول کرد که طلاب، رسائل را هم در سطح بخوانند و هم نظریات شیخ رحمهالله را دوباره در درس خارج بررسی کنند.
✅ اگر کسی ترتیب دروس را تشخیص میداد و امر و حُکم او انفاذ داشت، خیلی لازم و مناسب بود که این ترتیب را عوض میکرد.
📗 در محضر بهجت، ج ٢، ص ۴٨
🗂 #تحول_کتب_درسی
#شورای_عالی
@Manahejj