eitaa logo
مناهج 🇵🇸🇮🇷
19.5هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.3هزار ویدیو
177 فایل
﷽ 🌀 نگرش‌ها و دغدغه‌های حوزه و روحانیت 🌐 Manahejj.ir 📠 ارتباط با سردبیر: 🆔 @Manahejj_Admin 📻 رادیو مناهج: 🎧 @Manahejj_Radio 💳 جهت حمایت مالی از مناهج: به ادمین پیام بدهید... ⛔️ تبلیغ و تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از تنبیه الأمة
❇️ ضرورت انقلاب اسلامی از دیدگاه آیت الله خوئی 📝 جلوگیری از اندراس دین در ایران «چون اساس اسلام در ایران در خطر است. باید مردم علیه این نظام، قیام و تظاهرات کنند؛ ولو بلغ ما بلغ و هرچه کشته شوند». 📌 متن کامل: https://eitaa.com/Tanbiholomah/58 @Tanbiholomah
🌀 بهشتی گفت: خوشا به حال آقای خامنه‌ای! 📝 رضایت ولی فقیه، گذرنامه‌ی قیامت 🔸 روایت کمتر شنیده مرحوم عسگر اولادی از آخرین جلسه شورای مرکزی حزب جمهوری اسلامی: 🔹 در آخرین جلسه شورای مرکزی، از بیمارستان خبر آوردند که الحمدلله حال آقای خامنه‌ای رو به بهبود است، بعد گفتند امام پیامی را برای ایشان فرستاده است. 🔹 پیام در جلسه شورای مرکزی خوانده شد. من کنار میز کوچکی که آقای بهشتی در جلسه شورای مرکزی پشت آن مینشست، نشسته بودم، ایشان گفت: ✅ «خوشا به حال آقای خامنه‌ای! اگر ایشان بماند این پیام برایش افتخار است، اگر از این دنیا برود، برگه افتخاری است که ولی فقیه درباره انسان چنین چیزی را بگوید. ای کاش من هم بتوانم با چنین گذرنامه‌ای وارد قیامت شوم» @HozeTwit @Manahejj
🌀 متفکر نظام امامت و امت 📝 چهره انقلابی و اسلامی شهید بهشتی 🔸 شهیدبهشتی، متفکر بزرگ انقلاب اسلامی، از آن دسته اندیشمندانی است که برخی از جریانات با سوگیری خاصی، بخشی از اندیشه‌اش را برگزیده و چهره‌ای غیرکامل از او ارائه می‌دهند. در این پروژه تحریف، سعی بر آن است که تصویری حقوق بشریِ صرف از او ارائه شود که همه مفاهیم اصیل اسلامی و انقلابی را به پای «حقوق ملت» می‌ریزد. و این تصویر، جفایی بزرگ در حق آن بزرگمرد انقلاب اسلامی ایران است. 🔹 در این متن تلاش می‌شود، با نقل بخشی از سخنرانی ایشان که در تاریخ ۹ آذر ۱۳۵۸ در حسینیه ارشاد به مناسبت رأی به قانون اساسی برگزار شده بود، تصویری کامل از نظام فکری آن اندیشمند مجاهد ارائه گردد: «نام نظام سیاسی در قانون اساسی جمهوری اسلامی چیست؟ اسم آن را چه نوع نظامی بگذاریم؟ در این نوع‌بندی‌ها و رده‌بندی‌ها، مقولات سیاسی دنیا کدام‌اند؟ حقیقت این است که برداشت تشیع راستین از اسلام مناسب‌ترین نام را برای این نظام قبلاً پیش‌بینی کرده است. می‌توانید با این اشاره‌ای که کردم خودتان بگویید تشیع راستین برای نظام سیاسی اسلام چه عنوان گویایی را انتخاب کرده است؟ "نظام امت و امامت." نظام سیاسی اجتماعی جمهوری اسلامی، نظام امت و امامت است و حق این است که با هیچ یک از این عناوینی که در کتاب‌های حقوق سیاسی یا حقوق اساسی آمده قابل تطبیق نیست. اتفاقاً یک بار انقلابیون ایران این تجربه را کردند و پای چشمشان خورد. برای رهایی از استبداد، انقلاب کردند. بعد گفتند حالا می‌دانید چه جایش بگذارید؟ "مشروطه" چون این عنوانی که برای نظام جدید انتخاب شده بود عاریه‌ای بود و مربوط به فرهنگ اسلام نبود، حتی آن تأثیری را که در صاحبان اصلی این فکر عاریتی می‌توانست داشته باشد برای ما نداشت. خاصیت چیز عاریتی همین است. به همین دلیل، ما فکر می‌کنیم عنوان نظام ما باید نظام امت و امامت باشد. منتها، در اثنای انقلاب، چون این عنوان هنوز برای توده مردم روشن نبود، به عنوان شعار اول "حکومت اسلامی" انتخاب شد که بسیار هم خوب و گویا بود و سپس وقتی معلوم شد این نظام حکومتی رئیس جمهور هم دارد، آن وقت گفته شد: "جمهوری اسلامی" ولی نام راستین و کامل این نظام، نظام امامت و امت است. در رأس این نظام، اصول عقیدتی و عملی اسلام براساس کتاب و سنت است. همه چیز باید از این قله سرازیر شود. برطبق این اصول عقیدتی و عملی، حاملان مسئولیت و صاحبان اصلی حق در این ایدئولوژی، در این نظام عقیده و عمل، "ناس" و مردم‌اند. براساس کتاب و سنت، تمام نظر مکتب به عامه مردم است و در میان عامه مردم آنها که بر محور این مکتب جمع می‌شوند و شکل می‌گیرند از تقدم و اولویت خاص برخوردارند. آنها می‌شوند "امت." امت غیر از ناس است. اسلام در خدمت همه‌ی ناس است؛ صلاح همه را می‌خواهد نه فقط صلاح مسلمانان را. نظام اسلامی به سعادت کل بشر می‌اندیشد. ولی در میان ناس و کل بشر، آنها که برپایه اعتقاد به اسلام و التزام به اسلام یک مجموعه به وجود می‌آورند می‌شوند "امت". امت، از نظر ایدئولوژی اسلامی و مبانی عقیده و عمل اسلام، حتماً نیاز دارد به "امامت".» 📗 مبانی نظری قانون اساسی، ص ۱۵ @Tanbiholomah @Manahejj
🌀 اوج گرایش به اهل بیت علیهم السّلام از زمان امام جواد است 💠 آیت‌الله‌العظمی امام خامنه‌ای 🔹 در دوران زندگی امام جواد و امام هادی و امام عسکری (علیهم السّلام) موج گرایش به اهل بیت و حکومت آل علی در دنیای اسلام و گسترش بیشتری پیدا کرده. 🔹 راوی می‌گوید دیدم از تمام دنیای اسلام کسانی آمدند برای دیدن محمد بن علی؛ معلوم می‌شود اوج این معروفیت وجود داشته. ۶۴/۵/۲۶ 🏴 سالگرد شهادت حضرت جوادالائمه علیه‌السلام تسلیت باد. @Manahejj
🌀 گزارش رسمی استهلال ماه ذی‌الحجه ۱۴۴۳ ه‍ . ق 🌙 پنج‌شنبه ۹ تیر، ۳۰ ذی‌القعده است 🖋 دفتر امام خامنه‌ای 🌙 الف- مشخصات نجومی هلال در شامگاه چهارشنبه ۹ تیر ۱۴۰۱ (۲۹ ذی‌القعده ۱۴۴۳) ➖ زمان مقارنه ماه و خورشید: ساعت ۷ و ۲۲ دقیقه روز چهارشنبه ۸ تیر ۱۴۰۱ ➖ زمان غروب خورشید: ساعت ۲۰:۲۴ ➖ زمان غروب ماه: ساعت ۲۱:۰۱ ➖ ارتفاع ماه: ۵.۳ درجه ➖ مدت مکث ماه بعد از غروب خورشید: ۳۷ دقیقه ➖ سن ماه: ۱۳ ساعت و ۲ دقیقه ➖ فاصله زاویه‌ای ماه و خورشید: ۶.۳ درجه 〰〰〰〰〰 🌙 ب ـ پیش‌بینی تقاویم و نظر کارشناسان رؤیت هلال ➖ تقویم رسمی کشور مستخرج مرکز تقویم وابسته به مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، و کارشناسان رؤیت هـلال، پیش‌بـینی کرده‌اند هـلال ماه ذی الحجه در غـروب روز چهار شنبه در کشور قابل رؤیت نیست. بنابراین ماه ذی القعده ۳۰ روزه بوده و غرّة ماه ذی الحجه ۱۴۴۳ روز جمعه ۱۰ تیر ماه خواهد بود. 〰〰〰〰〰 🌙 ج ـ گزارش‌های رسیده ➖ در همین راستا ستادهای استهلال و گروه‌های رصدی در سراسرکشور به همراه تجهیزات رصدی درغروب روز سه شنبه اقدام به استهلال نمودند که نتیجه آن به قرار ذیل است: 1⃣ مناطقی که هوا صاف بود و هلال رؤیت نشد: استان خراسان رضوی: تربت حیدریه، درگز استان ایلام: دهلران استان هرمزگان: بندرلنگه استان یزد: یزد، اردکان، میبد 2⃣ مناطقی که هوا غالباً غبارآلود و یا کمی ابری بود و هلال رؤیت نشد: استان خراسان رضوی: مشهد، گروه طلاب، خواف، تایباد، گلبهار، سبزوار، طرقبه، گناباد، نیشابور استان خراسان جنوبی: بیرجند، طبس، بشرویه، خضری استان ایلام: ایلام، مهران، آبدانان، ایوان غرب استان مرکزی: اراک، خمین، محلات، ساوه استان سیستان و بلوچستان: زابل استان اصفهان: اصفهان، شهرضا استان فارس: شیراز، زرقان استان خراسان شمالی: بجنورد استان بوشهر: بوشهر، گناوه استان خوزستان: اهواز استان سمنان: دامغان استان قم: قم، پردیسان استان تهران: تهران @Manahejj
🌀 شکر و شکایت 📝 اندر احوالات شهرک مهدیه 🖋 علی مهدوی 🔸 طی بازه کوتاه مدیریت حجت‌الاسلام آبادی پیشه در شهرک مهدیه، اقدامات و خدمات قابل توجهی در این شهرک به وقوع پیوست. 🔹 شهرکی که تا پیش از آن به شدت بودجه‌اش در کارهای غیر اولویت‌دار مثل دیوارکشی، ساخت ساختمان اداری و ... متمرکز شده بود و عملا بیش از ۵۰۰ واحد خالی از سکنه و نیازمند تعمیر داشت، با اقدامی قابل توجه و مدیریت درست، تغییر رویه داد و تعمیر منازل خالی از سکنه را در اولویت و رأس کارهایی که باید انجام می‌گرفت قرار داد. ❇️ بر همین اساس طی همین چندماه مدیریت حجت الاسلام آبادی پیشه، بیش از ۷۰۰ خانوار از طلاب توانستند در مهدیه ساکن شوند که اگر این تغییر رویه نبود شاید ۱۰۰ خانوار هم تا امروز مجال سکونت نداشتند! و این برگ زرینی است در کارنامه‌ی وی. 🔹 از دیگر نقاط مثبت مدیریت آقای آبادی پیشه بر مهدیه، گزینش واحد‌های مسکونی بر اساس جمعیت هر خانوار هست؛ تا خانوارهای با جمعیت بیشتر، منزل مناسب‌تری داشته باشند. 🔹 آقای آبادی پیشه در عمل نشان داد صرف عنوان «مدیریت» کافی نیست، و مدیر واقعی کسی است که اولا دغدغه‌مند طلاب باشد ثانیا برای تحقق دغدغه‌هایش بجای شعارهای پوچ و پوپولیستی، زحمت بکشد. به حق از همه‌ی این اقدامات باید تشکر کرد؛ 🔻 اما از نقاط ضعف نیز نباید غفلت کرد؛ چه بسا همین امر، موجب چالشهای جدی در آینده‌ی شهرک مهدیه شود. 🔹 در زمان مدیر اسبق (نه سابق) مهدیه، به سکونت‌های غیر مجاز که برخی تا ۲۰ سال هم امتداد یافته بود پایان داده شد؛ و این اقدامی شجاعانه بود که با حمایت‌های جدی آیت‌الله بوشهری و آیت‌الله اعرافی به ثمر نشست. 🔹 مدیر امروز مهدیه نیز باید همان رویه مدیر اسبق را در پیش بگیرد؛ اینکه امروز تعداد ساکنین غیر مجاز مهدیه به رقمی بالغ بر ۴۰۰ نفر رسیده است، زنگ هشداری است که اگر با غفلت و عدم شجاعت لازم مواجه شود، همه اقدامات گذشته را برای سامان‌یافتن مهدیه بر باد می‌دهد. اشتباهی که برخی به هر دلیل آغازگر آن بودند باید پایان یابد. ♨️ امروز طلاب و خانواده‌های بسیاری هستند که در شرایط وخیم اجاره‌نشینی، به حق صلاحیت سکونت در مهدیه را دارند و افرادی که مدت‌زمان شرعی و قانونی ۵ ساله‌ی آنها پایان یافته است نباید موجب محرومیت طلابِ دارای صلاحیت شوند. 🔹 امیدواریم مدیر محترم شهرک مهدیه در این زمینه هم بتوانند مانند دیگر اقداماتشان قوی وارد شده و با اختیارات قانونی که دارند از حقوق طلاب پاسداری کرده و عدالت را با قدرت و شجاعت اجرا کنند. @Manahejj
🌀 مراقبه دهه اول ذی‌الحجة 📝 امشب، شب اول ماه ذی‌الحجة 🔹 از امام باقر علیه السلام منقول است: هیچ‌گاه نماز دهه اول ذی‌الحجة را ترک نکنید، و اگر این نماز را بخوانید، در ثواب اعمال حاجیان شریک خواهید بود، هر چند که به حج نرفته باشید. 📗 سید بن طاووس، الاقبال، ۱۴۱۹ق، ج۲، ص۳۵ 🔹 نماز دهه اول ذی الحجة در ده شب اول این ماه (از غروب آخرین شب ماه ذیقعده تا شب عید قربان) و بین نماز مغرب و عشاء باید خوانده شود. 🔹 این نماز دو رکعت است: در هر رکعت بعد از تکبیرة الاحرام ابتدا سوره حمد و بعد سوره اخلاص و سپس آیه ۱۴۲ سوره اعراف قرائت شود: (وَ واعَدْنا مُوسی‏ ثَلاثِینَ لَیلَةً وَ أَتْمَمْناها بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِیقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِینَ لَیلَةً وَ قالَ مُوسی‏ لِأَخِیهِ هارُونَ اخْلُفْنِی فِی قَوْمِی وَ أَصْلِحْ وَ لا تَتَّبِعْ سَبِیلَ الْمُفْسِدِینَ). @Manahejj
🌀 دستگیری برخی فعالان مجازی ساختارشکن و انقلابی‌نما 📝 صبر نظام هم حدی دارد 🔸 پس از دستگیری ادمینهای کانالهای نيمه محرمانه، سرائر و سایه نويس به اتهام تشویش اذهان عمومی و انتشار اسناد طبقه بندی شده، که توسط دستگاه‌های امنیتی کشور، شناسایی و دستگیر شدند؛ 🔹 اینک خبرها، حکایت از دستگیری ادمین کانال موهن «خ م» دارد. این کانال هتاکی‌های متعددی نسبت به نیروهای انقلابی داشته است. 🔹 این بازداشت در حالی است که آقای «ح.ا» ادمین این کانال پیش از بازداشت، در مورد علت دستگیری ادمین کانالهای نیمه محرمانه و سرائر و سایه نویس نوشته بود: «ادمین این کانالها در مدت فعالیت خود، با سوء استفاده از خلأ قانونی موجود در مدیریت فضای مجازی کشور و از بستر پیامرسان تلگرام، اقدامات مذکور را صورت داده بودند. آنان درصدد بودند از طریق انتشار اسناد طبقه بندی شده، اعتماد بخشی از مخاطبین را کسب کرده و با انتشار اخبار گزینشی و کذب، در میان مسئولین کشور ایجاد اختلاف نمایند.» 🔻 جای تأسف است نیروهایی که ظرفیت نسبتا خوبی داشتند تا برای جبهه انقلاب فعالیت کنند، به اسم عدالتخواهی عملا وارد چرخه‌ی سیاه شانتاژ علیه نظام و انقلاب شدند و حتی در مواقعی رو به حجیت‌زدایی و تحریف مواضع ولیّ فقیه آوردند!! ❇️ ناگفته نماند امام خامنه‌ای در دیدار اخیر با مسؤولین قوه قضاییه، صریحا درخواست برخورد با برهم‌زنندگان امنیت روانی مردم را داشتند: «یکی از حقوق عمومی مردم همین است که امنیّت روانی داشته باشند. امنیّت روانی یعنی چه؟ یعنی هر روز یک شایعه‌ای، یک دروغی، یک حرف هراس‌افکننده‌ای در ذهنها پخش نشود. حالا تا دیروز فقط روزنامه‌ها بودند که این کارها را میکردند، حالا فضای مجازی هم اضافه شده. هر چند وقت یا چند روز یک بار، گاهی چند ساعت یک بار یک شایعه‌ای، یک دروغی، یک حرفی را یک آدم مشخّصی یا نامشخّصی در فضای مجازی منتشر میکند، مردم را نگران میکند، ذهن مردم را خراب میکند. یک دروغی را مطرح میکند، شایع میکند، خب، این امنیّت روانی مردم از بین میرود. یکی از وظایف قوّه‌ی قضائیّه برخورد با این مسئله است.» ♨️ امیدواریم افرادی که همداستان افراد دستگیرشده هستند، از این واقعه درس عبرت بگیرند و به این ژست‌های بظاهر انقلابی و عدالتخواهانه ولی از درون فاسد و بی‌مبنا، پایان دهند؛ مخصوصا عناصری که از درون دربسته‌ی خود، سایت و رسانه‌های و رهبری را مدام بی‌اعتبار جلوه می‌دهند؛ یا افرادی که فکر می‌کنند با مطالب هیجانی و دور از عقلانیت، بخشِ حوزه و انقلاب هستند؛ یا افرادی که خود را متخصص جا می‌زنند ولی طی دو سال گذشته همواره درصدد بودند رهبری را کانالیزه، ضعیف و بی‌تدبیر نشان دهند؛ تا جایی که حتی ادعا کردند رهبری بعد از تزریق دوز اول واکسن، بحال احتضار افتاده‌اند!! که رهبری با تزریق دوز دوم، مهر باطل بر این شایعات و عملیات روانی زدند. متأسفانه برخی برای رسیدن به مقاصد شوم خود از انواع دروغ، شانتاژ و عملیات روانی استفاده کردند. ✅ طبیعی است دستگیری این عناصر خاطی خوشحالی ندارد؛ اما مماشات و صبر نظام نیز حد و اندازه‌ای دارد... @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚫 به نام انقلاب به کام دشمن ⚠️ تاکجا می خواهند در مقابل جریانات متظاهر به و سکوت کنند؟ ________ 🔍 @rasadname
🌀 مدرسه تابستانه حوزه علمیه خراسان در حرم مطهر رضوی 📝 از ۱۱ تا ۳٠ تیرماه ۱۴٠۱؛ دارالقرآن (مدرسه دو درب) 👤 استاد علیدوست: کلان مسائل اصول فقه 👤 استاد درایتی: کلان مسائل اصول فقه 👤 استاد طبسی: امامت 👤 استاد زمانی فرد: فقه الزیاره 👤استاد شب زنده‌دار: شخصيت‌های اعتباری و حقوقی(طبق آیه تجارة) + شرح و تفسیر زیارت امین‌الله @Manahejj
🌀 تغییرات مصوب شورای عالی برای فقه و اصول سطوح عالی حوزه‌های علمیه 👤 آیت‌الله شب‌زنده‌دار 🔸 وقت آن رسیده کتبی که برای آموزش بهتر است انتخاب شود و فرصتهای طلاب بیجا هزینه نشود. ❇️ برنامه آموزشی فقه و اصول سطوح عالی برای رشته‌های فقه و اصول و دیگر رشته‌های تخصصی به این شرح است: 1⃣ مراکز فقهی و رشته فقه و اصول سطوح عالی که بصورت آزاد خوانده می‌شود: اصول پایه ۷: قسمت «قطع» و قسمت «تعادل و تراجیح» کتاب رسائل حذف می‌شود. لذا مبحث «ظن» و مبحث «اصول عملیه» از کتاب رسائل در پایه هفتم خوانده می‌شود. اصول پایه ۸: الفائق به عنوان اصول پایه ۸ خوانده می‌شود. الفائق مکمل اصول است و مشتمل بر آن دسته از مباحث اصولی است که در کتب اصولی متداول مطرح نشده‌اند. اصول پایه ۹ و ۱۰: کفایه / حلقه ثالثه شهید صدر برای اولین بار رسما حلقه ثالثه بدیل کفایه قرار داده شده است و از آن امتحان گرفته خواهد شد. حلقه ثالثه با اصولِ امروز هماهنگ‌تر است و برای معمول طلاب هم کفایت می‌کند و طلاب را زودتر وارد فضای علم اصول و تطبیق مطالب آن می‌کند. برای احترام به همه سلایق، کفایه نیز همچنان کتاب اصول پایه ۹ و ۱۰ می‌باشد. فقه پایه‌های ۷ تا نیم‌سال اول پایه ۱۰: چون بناست مجموع مقدمات و سطوح عالی از ۱۰ سال فراتر نرود و از طرفی حجم مکاسب مناسب با ۴ سال نیست و خیلی فراتر از ۴ سال است، بخش‌های غیر مهم از برنامه آموزشی مکاسب حذف شده و برای مطالعه قرار داده شده است. فقه نیم‌سال دوم پایه ۱۰: کتاب الشخص الاعتباری (که از موضوعات مبتلابه جامعه بشری است) احتمالا بدیلی هم برای این کتاب قرار داده خواهد شد. 2⃣ دیگر رشته‌های تخصصی اصول رشته‌های غیر فقه و اصول: رسائل بطور کامل حذف شده است. اصول برای آنها جلد اول کفایه و حلقه ثالثه شهید صدر است. فقه رشته‌های غیر فقه و اصول: علاوه بر مکاسب، اختیار به آنها داده می‌شود که مباحث فقهی جدید مناسب با رشته تحصیلی خود انتخاب کنند. البته برای هماهنگی، لجنه‌ای تعیین می‌شود که مباحث یا کتب فقهی برای رشته‌های تخصصی مختلف باید مورد تایید این لجنه قرار بگیرد. ✅ حضرت آیت الله شب‌زنده‌دار در ادامه فرمودند: راه را برای بروز و ظهور ابتکارات مختلف باید باز بگذاریم و نباید [برنامه آموزشی] همه بصورت دستوری و بخشنامه‌ای با برنامه آموزشی واحد باشد. [به عنوان نمونه برای تنوع برنامه آموزشی] شیوه نگارش حلقات شهید صدر را هم اگر ببینید شهید صدر این کتاب را برای یک حوزه کوچک (حوزه اردبیل) می‌نویسد. 🗂 @Manahejj
تصمیم شورای عالی برای تغییر کتب.mp3
12.05M
🌀 تصمیم شورای عالی برای تغییرات آموزشی فقه و اصول سطوح عالی حوزه‌های علمیه 🎙 آیت الله شب زنده‌دار 🗂 @Manahejj
🌀 سوء قصد نافرجام به یک امام جماعت در اصفهان 🔸 حجت الاسلام محسن اخوان، امام جماعت مسجد بقیة الله محله برازنده اصفهان که از مبلغان بین المللی و مدیر سابق مدرسه تخصصی تبلیغ بین المللی ناصریه حوزه علمیه اصفهان بوده است، به ضرب گلوله مجروح و به بیمارستان منتقل شد. 🔹 بنابر اظهارات شاهدان محلی صبح امروز حجت الاسلام اخوان پس از اقامه نماز جماعت در مسجد بقیة الله در حال بازگشت به منزل بوده است که توسط فردی موتور سوار مسلح به سلاح گرم مورد حمله قرار گرفته و مجروح می‌شود. 📌 مناهج: ♨️ ضد انقلاب و منافقین با طراحی ترور کور ائمه جماعات می‌خواهند جای طلبکار و بدهکار را عوض کنند تا اثر تحریم‌ها و بی‌تدبیری‌ها را پای مبلغین و روحانیت حاضر در میان مردم بنویسند... 🔻 این اشرار خائن و خودفروخته که از ابتدای انقلاب مکرر در توطئه‌های مختلف بازی خورده‌اند به حول و قوه الهی اینبار هم ناامیدتر از گذشته، همه مکایدشان نقش بر آب و رسوا خواهد شد. 🔻 می‌خواهند القا کنند که مردم به جان روحانیت افتاده‌اند؛ درحالیکه مردم تیر و تفنگ ندارند و فرق شهید و جلاد را به خوبی متوجه می‌شوند. @Manahejj
📠 انعکاس نظر طلاب و اساتید 🔖 موضوع: تغییرات آموزشی فقه و اصول سطوح عالی 💬 رضا: با تشکر از توضیحات جامع آقای شب‌زنده‌دار و همچنین اطلاع رسانی مناهج این نکته هم واقعا جای تأسف داره که شورای عالی با این اهمیت زیاد در برنامه حوزه (که در واقع رکن سیاست‌گذاری و قانون‌گذاری حوزه است) اما مع الأسف مشاهده می‌شود که تصمیم به این مهمی نه در سایت شورای عالی موجود است نه در کانال ایتای شورا که کلا امسال ۵ تا پیام منتشر کرده است! 🔹 واقعا اگر مناهج نبود و مثلا استاد در درس این موارد رو توضیح نمی‌دادند، شورای عالی با عدم تصویبش چه تفاوتی داشت؟ تصویب برای اطلاع رسانی است و تا اطلاع به طلاب داده نشود که فایده‌ای مترتب بر تصویب نیست!!! 🔻 مضاف بر اینکه مشخص نیست چه زمانی قرار است به بدیهیات اطلاع رسانی در حوزه توجه شود که چه بسا اگر توسط کانالهای دلسوز این تصویب اطلاع رسانی نمی‌شد، برخی اشخاص برای سالهای بعد برنامه ریزی کاملی انجام می‌دادند و یک دفعه اعلام‌ می‌شد که پایه ۸ کلا رسائل ندارد! 🔻 و البته هنوز هم بخاطر ضعف شدید و عجیب در اطلاع رسانی مشخص نیست، زمان اجرای این تغییرات چه موقع است؟! و اینکه آیا برای فهم این مورد هم باید منتظر بود تا یکی از اعضای محترم شورای عالی در درس، زمان اجرای این مصوبه را بفرمایند؟! ⁉️ دبیرخانه و روابط عمومی شورای عالی وظیفه‌ای ندارد؟! @Manahejj
🌀 تحول در کتب آموزشی، یک قدم به جلو 📝 بخش نخست 🖋 محمد مهدی عظیمی 🔸 چند روز اخیر خبری منتشر شد مبتنی بر این که آیت الله شب زنده دار دام ظله اعلام کردند طبق تصمیم شورای عالی، در کتب درسی سطوح عالی تغییراتی اتفاق افتاده است که جزئیات آن در رسانه‌های حوزوی انعکاس یافت. 🔹 علی رغم نکاتی که به ذهن نویسنده می‌آید، این تحولات یک قدم مثبت در راستای عمق علمی طلاب در عین استفاده بهینه از وقت ارزیابی می‌شود. از نقاط مثبت این تغییرات می‌توان به این موارد اشاره کرد: 1⃣ در نظر گرفتن ملاحظات رشته‌های تخصصی غیر از فقه یکی از اشکالات کتب آموزشی سابق این بود که تنها افرادی را که قصد دارند در رشته فقه به صورت تخصصی کار کنند مد نظر قرار داده بود. لذا برای علاقه‌مندان به رشته‌های دیگر حوزوی مثل تفسیر و کلام و تاریخ و فلسفه تمهیدی نیندیشیده بود. اگرچه وجود مؤسسات تخصصی و برنامه‌های آنها تا حدود زیادی این مهم را بر عهده داشت لکن نسبت به کتب فقه و اصول، علاقمندان به آن رشته‌ها هم مثل طلاب محصل در رشته فقه، عینا همان کتابها را با همان حجم باید درس می‌گرفتند. ناگفته نماند روشن است که طلاب همه‌ی رشته‌های حوزوی، نیازمند به تبحر و دقت در مباحث فقه و اصول هستند؛ لکن قطعا عمقی که یک فقیه از مباحث این دو رشته نیاز دارد با عمقی که یک فیلسوف یا متکلم بدان محتاج است متفاوت است. از مزایای این طرح تحولی این است که برای سایر رشته‌ها در عین در نظر گرفتن اصول و فقه قویم، دوره رسائل حذف شده است و طلاب مخیر بین درس گرفتن حلقه ثالثه یا کفایه می‌باشند. 2⃣ مخیر بودن طلاب در انتخاب دو کتاب طراز اصولی (کفایة الاصول و حلقه ثالثه) با توجه به اختلاف نظر بین بزرگان حوزه در ترجیح کفایه یا حلقه ثالثه برای کتاب آموزشی اصول حوزه، این حق انتخاب در برگیرنده سلایق مختلف در حوزه می‌باشد و البته همانطور که آیت الله شب زنده دار دام ظله فرمودند امید می‌رود در آینده دائره‌ی این حق انتخاب، نسبت به کتبی که طراز علمی‌ آنها توسط بزرگان حوزه تأیید شده است، توسعه پیدا کند. 3⃣ بدیل کفایه، حلقه ثالثه با تنظیمی است که مرحوم آیت الله شاهرودی نمودند؛ که هم به ترتیب ابواب و فصول کفایه است هم برخی مباحثی که در حلقات نیست، در این کتاب اضافه شده است. لذا فواید بسیار بیشتری بر انتخاب این تنظیم از حلقه ثالثه، مترتب است. 4⃣ توجه به مبانی کارآمد اصولی نسبت به موضوعات مستحدثه و نوپدید که در کتب اصول متداول کمتر بدانها پرداخته شده است ولی برای استنباط و حل مسائل جدید، طلبه‌ی علوم دینی باید از آنها اطلاع داشته باشد و نسبت به آنها اتخاذ مبنا کند. 5⃣ حذف بخشهایی از مکاسب که از جهت عمق علمی و مباحث مهم کاربردی، در طراز سائر مباحث نیستند. 6⃣ جایگزینی مباحث مهم فقهی که در مباحث فقهی مختلف اقتصادی و غیر اقتصادی جدید مثل احکام بورس و بانک بدان نیاز هست، بجای مباحث حذف‌شده از مکاسب. (بحث شخصیت اعتباری / حقوقی) 📌 ادامه دارد... 🗂 @Manahejj
🌀 تحول در کتب آموزشی، یک قدم به جلو 📝 بخش دوم 🖋 محمد مهدی عظیمی 7⃣ یکی دیگر از نقاط قوت این طرح، حذف بخشهایی از رسائل است که برای طلاب، به عنوان یک متن آموزشی در مقطع پایه هفتم و هشتم مناسب نیست. 🔹 عموم طلاب و اساتید بزرگوار که رسائل را گذرانده‌اند به این نکته اذعان دارند که فهم مطالب سنگین و بعضا غیر منظم مرحوم شیخ در ابتدای رسائل برای غالب طلاب محترم سخت است و در نهایت هم با وجود مطالعه و مداقه و مباحثه چندان تصور دقیقی از مسائل پیدا نمی‌کنند و به تعبیر دیگر، آنقدری که برای فهم آن زحمت می‌کشند برایشان آورده‌ی علمی حاصل نمی‌شود. 🔹 همچنین در مباحث تعادل و تراجیح -که البته چون آخر کتاب است اساتید محترم به طور معمول به تدریس آنها نمی‌رسند- اندماج زیادی حاکم است. ❇️ نکته قابل توجه این است که به حسب نقلها، مرحوم شیخ نیز رسائل را به عنوان کتاب درسی سطوح عالی در آن مقطع ننوشته‌اند و در کلمات برخی بزرگان حوزه نیز این نکته تذکر داده شده است. برای نمونه مرحوم آیت الله العظمی می‌فرمایند: «رسائل و مکاسب کتاب درسی سطح حوزه نیست، خارج شیخ است، و برای سطح باید شود. باید هیئتی تشکیل گردد تا کتاب‌های درسی حوزه، مخصوصاً سطوح بالا را تهذیب کنند. شیخ آخرین قوه علمی خود را در رسائل و مکاسب اعمال کرده است و آن دو را سر درس [خارج] می‌آورده و از روی آنها می‌خوانده است، و ما آنها را سطح قرار داده‌ایم! لذا به‌حسب ظاهر خیلی محتاج به تهذیب هستند و رسائل و مکاسب و کفایه هیچ‌کدام برای سطح مناسب نیستند. اینها سابقاً در حوزه‌های علمیه معمول نبوده است. آیا درست است طلبه به درس خارج برود و فکرش این باشد که شیخ در رسائل و مکاسب چه گفته است؟!»(در محضر بهجت، ج ۱، ص۱۶۷) ❓ممکن است اشکال شود که چطور می‌شود بحث ظن رسائل و سپس اصول عملیه را شروع کرد ولی قطع را که مبنای حجیت مباحث ظن است حذف نمود؟ پاسخ این است که با توجه به اینکه طلاب محترم در کتاب اصول الفقه مباحث قطع را تا حدودی درس گرفته‌اند، مقداری که به عنوان پیش‌نیاز ورود در بحث ظن و اصول عملیه رسائل هست را فراگرفته‌اند. لذا از این جهت مشکلی پیش نمی‌آید. 🔹 البته باید توجه داشت که حذف این بخشها از رسائل و مکاسب به معنای این نیست که طلاب اهل تحقیق به آنها مراجعه نداشته باشند؛ بلکه تنها از کتب آموزشی و تحصیلی حذف شده‌اند و الا همانطور که طلاب اهل تحقیق در مباحث مختلف، کتب مرتبط با آن را مطالعه و مورد دقت قرار می‌دهند این بخشهای حذف‌شده از آموزش رسمی هم قطعا مورد توجه و مطالعه آنها قرار می‌گیرد. 🔹 آیا کسی منکر عمق عملی کتبی چون جواهر یا ریاض یا کشف الغطاء یا قوانین یا فصول هست؟ ولی در عین حال، اینها کتبی هستند که اهل تحقیق برای مطالعات کامل در یک بحث بدانها مراجعه می کنند و کتاب درسی در حوزه ها نیستند. 🔹 در کنار این نکات مثبت، انتقادات و پیشنهادهایی نیز به ذهن نویسنده می‌رسد که بیان آنها را به مجال دیگر وا می‌گذارد. 🗂 @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 قرائت حمد برای شفای حضرت آیت الله ناصری 📝 پیام و درخواست بیت آیت الله ناصری السلام علیکم و رحمة الله 🔸 ضمن تقدیر از تفقد دوستان و ارادتمندان حضرت والد ، جناب حضرت آیت الله ناصری امیدوار به بهبود ،صحت و عافیت کامل ایشان هستیم و دوستانی که لطف کردند و می‌خواهند 🔹 باز این لطف و احسان را ادامه بدهند، سزاوار است که برای سلامتی و بازیافت صحت کامل و شفای عاجل ایشان هر کدام که در فرصتشان و وسعت وقتشان هست سوره حمد را تلاوت و قرائت کنند. باتشکر @Manahejj
🌀 این شیوه‏‌ی تدریس صحیح نیست که طلاب در راه تحصیل آن کشته می‏‌شوند 📝 رسائل کتاب آموزشی برای سطح عالی نیست 👤 آیت‌الله‌العظمی بهجت قدس سره 🔸 ترتیب دروس حوزه به‌گونه‌‏ای نیست که کسی به آن ترتیب داده باشد! کتاب «معالم» در زمان خودش آخرین کتاب اصولی بوده؛ «قوانین» و «رسائل» هم همین‌طور، کتاب رسائل آخرین نظریه‌‏ی شیخ [انصاری] رحمه‏‌الله‏ در اصول بوده، بااین‌حال رسائل از دروس سطح ماست! جلد دوم «کفایه» نیز مثل حاشیه بر رسائل شیخ است؛ لذا با حاشیه‏‌ی مرحوم آخوند بر رسائل موافق است و تقریرات «کلانتر» هم در واقع تقریرات اصول شیخ است، همچنین تقریرات مرحوم نائینی به‌عنوان حاشیه بر رسائل است، و اصول مرحوم آخوند خراسانی خیلی موافق اصول شیخ رحمه‌‏الله‏ و اصول صاحب بدایع رحمه‏‌الله‏ که شاگرد شیخ بوده، می‌‏باشد. ♨️ خلاصه این شیوه‏‌ی تدریس صحیح نیست که طلاب در راه تحصیل آن کشته می‏‌شوند و در راه فهم آن در می‏‌مانند! ترتیب درستی نیست؛ فهمیدن و حاضرکردن آن برای طلاب خیلی مشکل است. 🔻 این را نمی‏‌شود قبول کرد که طلاب، رسائل را هم در سطح بخوانند و هم نظریات شیخ رحمه‏‌الله‏ را دوباره در درس خارج بررسی کنند. ✅ اگر کسی ترتیب دروس را تشخیص می‏‌داد و امر و حُکم او انفاذ داشت، خیلی لازم و مناسب بود که این ترتیب را عوض می‏‌کرد. 📗 در محضر بهجت، ج ٢، ص ۴٨ 🗂 @Manahejj
🔔 سلسله نشست‌های اقامه 📝 بازخوانی هویت و مأموریت نخبه‌ی نوآور حوزوی 🔢 نشست اول: بازخوانی نوآوری‌های اجتماعی شهید آیت‌الله سید محمدباقر صدر (ره) 👤 با ارائه استاد سید منذر حکیم 👤 دبیر جلسه دکتر مجتبی رستمی‌کیا 📅 چهارشنبه ۱۵ تیرماه، ساعت ده صبح 🌐 لینک ورود به وبینار: https://ac.ismc.ir/rj5qsmo5tnon/ 🔊 کراسی؛ اخبار علمی حوزه 👇 @Karasy
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹توضیحات حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری فرزند حضرت آیت الله ناصری در مورد آخرین وضعیت جسمانی ایشان کانال رسمی آیت الله ناصری @naseri_ir
🌀 گرانبهاترین امانت نزد مسؤولین حوزه 📝 عمر طلاب 🔸 امروز دیگر روزی نیست که ما (مسؤولین حوزه) اجازه بدهیم، یک روز یا یک ساعت از عمر جوانی متدین و آماده برای تلاش و مجاهدت در راه دین -یعنی یک طلبه- هدر رود. ♨️ باید وقت او را به بهترین شکل پُر کند و از وقتش بهترین استفاده را ببرد و از او انسانی بسازد که می‌تواند امروز برای نظام اسلامی آبرو باشد. ⏱ ۳۲ سال گذشت... 🗂 @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اشکالات جدی کتاب رسائل به عنوان کتاب آموزشی 📝 تضییع عمر طلاب 👤 آیت الله شب زنده دار ♨️ بخش‌هایی از کتاب رسائل را قبول ندارم که در هیچ پایه‌ای تدریس شود... 🗂 @Manahejj
📠 انعکاس نظر طلاب و اساتید 🔖 موضوع: نوبت‌دهی امتحانات شفاهی 💬 سعید: سلام و خداقوت دیروز باید برای مصاحبه درس خارج نوبت می‌گرفتم ولی متاسفانه غافل شدم و ساعتی با تاخیر وارد شدم و دیدم همه ظرفیت ها تا ۲۰ شهریور پر شده. ناراحت کننده اش اینجاست که برای ۱۶ تا ۳۱ تیر ماه هیچ ظرفیتی قرار ندادن!!! ظرفیت روزانه امتحان کم قرار داده شده که انقدر سریع تکمیل میشه. من ۲ ماه منتظر این امتحان بودم و الان باید ۲ ماه و نیم دیگه منتظر باشم😔😔😔 @Manahejj
📠 انعکاس نظر طلاب و اساتید 🔖 موضوع: نوبت‌دهی امتحانات شفاهی 💬 طلبه: سلام آیا عالم فاضلی که ممتحن باشد در حوزه علمیه قم کم داریم یا جا کم داریم!!؟؟ چرا ظرفیت امتحان شفاهی رو بیشتر نمی‌کنند الان تابستان است این همه ساعات روز میشه دو برابر صبح زمان امتحان شفاهی قرار داد چرا اینقدر طلبه ها رو اذیت میکنند!! 💬 استاد سطوح عالی: سلام در مورد امتحان شفاهی من دیروز نوبت گرفتم چند تا نکته: 1⃣ یکی اینکه سایت قرار بود چهار باز بشه ولی چند دقیقه زودتر باز شد برای همین اونایی که فکر می کردند سر چهار باز میشه غافلگیر شدند. 2⃣ دوم اینکه ۸ دقیقه که گذشت دیگه پر شد 3⃣ سوم اینکه خیلی از کارها را گیر امتحان شفاهی کردند مثل شهریه هدفمند و نخبگان و... 4⃣ چهارم اینکه چرا باید اینقدر محدودیت باشه؟؟ مگه میخوان چکار کنند 5⃣ وضعیت امتحان شفاهی هم که افتضاح است هیچ حساب و کتاب نداره توی نمرات رفقای من بعضا نابغه هستند و استاد سطوح عالی ولی رفتن امتحان شفاهی 12 شدند😱 💬 سید علی: بنده دیروز ۴ و ده دقیقه وارد سایت شدم همه ظرفیت ها تکمیل شده بود الان چند وقت هست منتظر نوبت امتحان شفاهی هستم از اون طرف هم از طلاب میخوان هر سال یک پایه امتحان بدن والا از مزایا محروم میشن. @Manahejj
🌀 ظرفیت بسیار محدود و تکمیل‌شده‌ی امتحانات شفاهی درس خارج تا شهریور 🔻 ظرفیت اعلام‌شده برای دو ماه ظرف ۸ دقیقه تکمیل شده است. ‼️ ساعات تعیین‌شده صرفا در نوبت صبح و آن هم در دو ساعت (۸:۱۵ و ۸:۴۵) می‌باشد. 🔻 ۱۵ تا ۲۰ مرداد هیچ امتحانی برگزار نمی‌شود. همچنین ۲ تا ۱۰ شهریور فقط ساعت ۸:۱۵ امتحان گرفته می‌شود!! تاریخ ۲۲ تا پایان شهریور نیز امتحانی برگزار نمی‌شود. ♨️ این در حالی است که هدفمندی خدمات، هدفمندی شهریه، مدرک تحصیلی، استخدام و ... بند نمره همین امتحان است. ⁉️ و اکنون سؤال بسیاری از طلاب این است که آیا آقایان مسؤولی که امتحان شفاهی را پل رسیدن به مدرک و مزایا قرار می‌دهند، دغدغه‌ای هم برای تسهیل این امر برای طلاب دارند؟! @Manahejj