eitaa logo
حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
20.6هزار دنبال‌کننده
8.6هزار عکس
4.3هزار ویدیو
149 فایل
👓 مختصر و موجز اندر احوالات حوزه و روحانیت 📩 #توییت‌های خود را برای ما بفرستید کانال مسؤولیتی در قبال توییت کاربران ندارد. کانال صفحه ای در توییتر ندارد! تبلیغات محدود: https://eitaa.com/tablighhozetwit 👓 ارتباط با مدیر کانال: @AdminTwit
مشاهده در ایتا
دانلود
👓 نقدهایی به برنامه زندگی‌ پس از زندگی ✅ حجت الاسلام برنجکار 🔹 نمی توانیم قضاوت کلی در خصوص تجربیات همه افرادی که در این برنامه صحبت کرده اند مطرح کرد زیرا برخی از گزاره های مطرح شده ممکن است دارای مشکل باشند و ممکن است درست باشند. 🔹 برخی از تجربیات انسان به دلیل حسی بودن ممکن است دچار اشتباه شود. دست انسان در وسوسه و اشتباه انسان باز است و ممکن است شیطان در این تجربه دخل و تصور کند. گاهی اوقات نیز ممکن است این گزارشات بر اساس اعتقادات و سویه فکری ارایه شود. به همین دلیل هر تجربه ای باید به کتاب و سنت و امور عقلی بدیهی مراجعه شود. این تجربیات نیز این گونه است که افرادی تجربیاتی داشته باشند و افرادی نیز این گزارشات را دقیق بیان کنند. ممکن است که این مساله خواب و خیال باشند. 🔹 گاهی نیز ممکن است به دلیل اعتقادات غلط تفسیر غلطی نیز از طرف مقابل ارایه شود. اجمالا این تجربه هایی که روح از بدن جدا شده و نقل می کنند که کارهای خوب خود را به شکل خوبی دیده است با روایات ما تطبیق دارد. مثلا اینکه کسی بگوید من خدا را به شکل نور دیدم کاملا اشتباه است. 🔹 علمای ما بسیاری از این حقایق را دیده اند ما می توانیم کلیات مساله را بپذیریم که منطبق بر کتاب و سنت است؛ ولی این راه و مسیر، مسیر است و نباید جلوی آن را باز گذاشت. زیرا خطر دکان داری برخی از افراد نیز وجود دارد و هر کسی ممکن است بر این اساس افرادی را دور خود جمع کنند. علمای ما بسیاری از این حقایق را دیده اند، ولی بیان نمی کردند. یکی از اساتید ما که حالات خاصی داشت از بیان آن امتناع می کرد زیرا این کار را خطرناک می دانست زیرا ممکن است انسان به جای خدا انسان ها را دور خود جمع کند. همه این گزارشات باید تک به تک بحث شود. در هر برنامه کارشناسان برنامه باید کاملا مسایل را آنالیز کنند. ولی اجمالا روح از بدن جدا می شود و تجرید اختیاری و اختیاری وجود دارد، ولی چیزهایی که مشاهده می کند مثل دیدن حقایق اعمال با روایات ما تطابق دارد. @HozeTwit
👓 دستاورد بزرگ برنامه زندگی پس از زندگی 💬 رائفی پور @HozeTwit
👓 نقد برنامه زندگی پس از زندگی ✅ حجت‌الاسلام رضا غلامی ❇️ بخش اول 🔹 بعضی از دوستان از بنده درخواست کردند توضیحاتی را درباره توئیتی که اخیراً پیرامون روایت‌های برنامه تلویزیونی زندگی پس از زندگی زده‌ام عرض کنم. در این جهت بعد از یک مقدمه کوتاه چند نکته فنی و دقیق را خدمتتان تقدیم می‌کنم:  🔹 اولاً. ما متعهد هستیم، از شکل‌گیری تصاویر غیر دقیق و مغشوش درباره دین از جمله درباره حیات پس از مرگ که یک مساله کلیدی در تعالیم اسلامی است، جلوگیری کنیم.  🔹 ثانیاً. گرایش برخی از مردم به معنویت با دیدن این نوع برنامه‌ها، دلیل نمی‌شود که رضایت دهیم هر تصویر نادرستی به اسم دین در اختیار مردم قرار گرفته و جا بیفتد.  🔹 ثالثاً. جلوگیری از ابراز نظر علمی درباره یک برنامه تلویزیونی یا توقع تقلیدگرایی از برخی بزرگان در این مباحث، و متعاقب آن، توهین به منتقد، و تلاش برای بستن باب آزاداندیشی، جزو آفات فرهنگ عمومی ماست و موجب می‌گردد تا سطحی‌نگری در جامعه رواج یابد.  🔹 رابعاً. بنده قصد ندارم خوبی‌های برنامه تلویزیونی زندگی پس از زندگی را بالکل نفی کنم و درباره زحمات دوستان صدا و سیما بی‌انصافی کنم. این برنامه نقاط قوتی هم دارد و خدمات ارزنده‌ای نیز به ویژه در ساحت مرگ اندیشی داشته است هر چند انتظار می‌رفت تحت نظر یکی از اندیشمندان برجسته‌ این عرصه طراحی و اجرا گردیده و سوء برداشت‌هایی که بوجود می‌آورد رفع شود.  🔹 خامساً. بحث مرگ و حالات قبل و بعد از مرگ، جزو پیچیده‌ترین مباحث دینی است و به رغم معارفی که از اهل بیت(ع) در این زمینه به دست ما رسیده است، به جرات می‌توان گفت که علمای ما قادر به پاسخ به خیلی از سئوالات درباره جزئیات حالات مرگ و حیات پس از مرگ نیستند. حتی دقت بفرمایید که احادیثی که در این عرصه آمده نیز بدون کار اجتهادی قابل استفاده نیست چه رسد به تجارب شماری از مردم عادی که جدای تاملاتی که درباره منشا آن وجود دارد، خطا و نسیان، طبیعت این تجارب است‌.  بعد از مقدمه کوتاه، لازم‌ می‌دانم ملاحظات خود را در چند بند به صورت فشرده تقدیم کنم:  🔸 یکم. راویان محترم در برنامه زندگی پس از زندگی، هیچیک از دنیا نرفته و مرگی به معنای دقیق علمی برایشان اتفاق نیفتاده است. به بیان واضح تر، فردی که روایتگر است هیچگاه نمرده و به اصطلاح، از دنیای مردگان برنگشته، بلکه هر آنچه مشاهده نموده در زمان حیات خود (هر چند یک حیات ضعیف) رقم خورده است. از همین جهت، تعبیر مرگ موقت نیز برای این افراد تعبیر دقیقی نیست.  🔸 دوم. این عزیزان در زمان‌ مشاهدات ذهنی خود زنده هستند و مکانیزم مغزشان با استفاده از انبار ذهنی، فعل و انفعالات شیمیایی و از همه‌ مهم‌ تر، صورت‌بندی خیال این تصاویر را شبیه خواب برایشان ایجاد می کند و تنها قلیلی از افراد ممکن است مشاهدات ذهنی‌شان به جهت درجات روحی ممتازی که دارند، صادق باشد... (ادامه دارد) @HozeTwit
حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
👓 نقد برنامه زندگی پس از زندگی ✅ حجت‌الاسلام رضا غلامی ❇️ بخش اول 🔹 بعضی از دوستان از بنده درخواس
👓 نقدهای حجت‌الاسلام رضا غلامی به برنامه زندگی پس از زندگی 🔹 بخش دوم زمان خواب یا کما که نوعی خواب عمیق و بیهوشی محسوب می‌شود، بخش‌هایی از مغز به خواب می‌رود اما قسمت عمده‌ای از این ارگان بیدار است و حتی فعالیتش نسبت به زمانی که بیدار است افزایش پیدا می‌کند. خواب، ارتباط تنگاتنگی با انبار ذهنی ما دارد و قوه خیال با استفاده از این انبار ذهنی تصاویری را برای ما ایجاد می‌ کند. به تعبیر علمی قسمت عمده‌ای از ناخودآگاه، در خواب هوشیار می‌شود. در زمینه درک عملیات مغز در این‌مواقع، متخصصان علوم شناختی به دستاوردهای قابل توجهی رسیده‌اند. 🔸 سوم. از نظر حکما، خیال یعنی صورت بدون‌ ماده. از منظر مرحوم صدرالمتالهین (ره) که قائل به نشئات سه گانه وجود (عالم عقول مجرده، عالم مثال یا خیال منفصل، عالم مادی) می‌باشد، نفس، مظهر صور مثالیه در خیال منفصل است و لذا قائل به خیال متصل نیست. ایشان بر این باور است که نفس انسان با خلاقیت، صور خیالی را همانند صور حسی بوجود می‌آورد و حرکت جوهری در اینجا از نقش منحصربه فردی برخوردار است به این‌معنا که هر قدر درجه روحی انسان بالاتر باشد، دریافت‌های انسان از عالم مثال بیشتر و تبدیل آن به صور صادقه از طریق نفس بیشتر است.  با این اوصاف، شک ندارم که مشاهدات معدودی از ما در خواب می‌تواند از طریق خیال منفصل به وادی ملکوت سفر کند و حقایق را به زبان رمز از ملکوت دریافت و ترجمه کند اما اولاً ورود به این‌ وادی برای افراد غیر مهذب به ندرت اتفاق می‌افتد و اگر هم اتفاق بیفتد، تشخیص و تفکیک‌سازی آن از خیال متصل و نیز القائات شیطانی به راحتی ممکن نیست.  🔸 چهارم. این مشاهدات همه در زمان حیات مغز صورت می‌گیرد و حتی زمانی که با شاخص‌های متداول علمی تصور می‌شود انسان مرده، هنوز مغز در لایه‌های پنهان خود از فعالیت بازنایستاده است. اما مساله اصلی و پیچیده‌ای که در بین حکما و فلاسفه محل بحث‌های طولانی و پیچیده می‌باشد، تداوم حیات مثالی بدون نقش آفرینی دستگاه مغز است که همچنان جزو مباحث قابل توجه محسوب می‌شود و به نظر من تنها نظریه حرکت جوهری ملاصدرا توانسته تا حد خوبی این مساله را حل کند.  🔸 پنجم. این پدیده که در برنامه تلویزیونی زندگی پس از زندگی شاهد آن هستیم، یک امر فیزیکی است و نه متافیزیکی. در واقع همانطور که اشاره کردم، برای عموم مردم، این دستگاه پیچیده و شکوهمند مغز است که انسان‌ را در این ساحت قرار می‌دهد و هر آنچه در این دستگاه رخ بدهد، یک رخداد فیزیولوژیکی است و قراردادن آن را در عالم‌ متافیزیک اشتباه است.  🔸 ششم. مساله اصلی این است که این‌ مشاهدات، در ردیف خواب عمیق قابل تعریف است. یعنی فرد، شهود در بیداری که ندارد بلکه هر آنچه مشاهده می‌کند متعلق به زمان بیهوشی یا کماست.  خواب عمیق، به دلیل قطع بخش مهمی از تعلقات جسمی، احساس سبک بالی شدیدی در انسان بوجود می‌آورد و  شرایط را برای دریافت‌های ناشی از خیال متصل و خیال منفصل فراهم‌ می‌کند. ما در غیر حالات بیهوشی و کما نیز تجربه خواب عمیق را داریم‌ و لذا لازم‌ نیست این جنس مشاهدات را صرفا در افراد به کما رفته جستجو کنیم.  🔸 هفتم. حلقاتی از این روایات، در مواردی، پس از آنکه فرد بهوش می‌آید، فراموش می‌شود و فرد بعدا خودش تلاش می‌کند در جهت انسجام بخشی به روایت خود، حلقات مزبور را جایگزین کند. از سوی دیگر، برخی از افراد پس از بیداری به تحقیق می‌پردازند و با گذشت زمان ناخواسته روایت خود را با روایت‌های دیگران‌ مشابه‌سازی نموده و یا برای آن توجیهات شبه علمی یا معارفی پیدا می‌کنند.  🔸 هشتم. افرادی که در این برنامه‌ها روایتگری می‌کنند به هیچ وجه دروغگو نیستند بلکه عمدتا انسان‌های خوب، راستگو و رقیق القلب به شمار می‌روند که واقعا در صدد بیان مشاهداتی هستند که در حالت بی‌هوشی به ویژه کما آنرا تجربه نموده‌اند. پس این‌ روایت‌ها نه دروغ است و نه بی‌ارزش، لکن از توضیحات قبلی بنده روشن می‌شود که ارتباط دهی همه آنها به روح و عالم برزخ فاقد ادله روشن است. ضمنا روح یک امر مجرد است و تقلیل آن از سوی بعضی به یک دستگاه متافیزیکی ادراکی  که پس از مرگ از جسم جدا می شود نیز در جای خود محل تأمل می باشد و لااقل با نظریات برخی فلاسفه بزرگ مانند مرحوم ملاصدرا در تغایر آشکار است... (ادامه دارد) @HozeTwit
حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
👓 نقدهای حجت‌الاسلام رضا غلامی به برنامه زندگی پس از زندگی 🔹 بخش دوم زمان خواب یا کما که نوعی خواب
👓 نقدهای حجت‌الاسلام رضا غلامی به برنامه زندگی پس از زندگی 🔹 بخش آخر 🔸 نهم. اینکه بتوان این‌ جنس مشاهدات را مشاهدات ملکوتی خواند، هیچ ادله‌ای برای آن وجود ندارد، مشاهدات ملکوتی یا برزخی عبارت است از مشاهداتی که فرد قادر است به سبب آمادگی بالای روحی از ذهن خود جدا شده و به عالم خارج از ذهن خود منتقل و سپس با رجوع به ذهن و بواسطه خلاقیت نفس، دریافت های خود را از بیرون ذهن ترجمه و بیان کند.  🔸 دهم. ممکن است بعضی از این افراد تجربه‌ای مشابه شهودات عرفانی را نیز داشته باشند و به وادی خیال منفصل هم سفر کرده باشند اما چنانچه خدمتتان اشاره شد، تفکیک مشهودات خیال متصل از خیال منفصل کار بسیار دشواری است. در حقیقت، آنچه برای عارف در خواب و بیهوشی رخ می‌دهد، رؤیای صادقه است که در اسلام به مثابه یک معرفت شخصی موجه معرفی شده است هر چند برخی از عرفا در حین بیداری نیز قادر به شهودات عرفانی هستند. در عین حال، باید توجه نمود که حتی عرفا نیز مادامی که نتوانند شهودات خود را عقلاً و به زبان استدلال ترجمه کنند، صرفا برای آنها یک امر شخصی تلقی می‌شود و به همین سبب، از طرح آن با عموم نیز پرهیز می‌کنند.   🔸 یازدهم. این جنس برنامه‌ها بیشتر در جهان مسیحیت و در ظرف اندیشه مدرن با هدف ایجاد باور در میان افراد بی‌ایمان به دین و به تبع آن، زندگی پس از مرگ ( البته سازگار با روایت دینی ) رونق گرفته و نظایر آن از سال‌ها پیش در شبکه‌های تلویزیونی مسیحی تولید و با استقبال فراوان روبرو شده است.  ❗️ یکی دیگر از دلایل گسترش این بحث و این قبیل برنامه‌ها در جهان، مقابله با نیهیلیسم و از همه مهم‌تر، کاهش ترس از مرگ خصوصا در میان افراد میان سال به بالاست. علاوه بر این، این مباحث برای کسانی که از قدرت انتزاعی کمتری برخوردارند و بیشتر حس‌گرا هستند با استقبال بیشتری روبرو می‌شود این در حالی است که فهم حقیقت مرگ و جهان پس از آن به ظرفیت بالایی از جهت عقل انتزاعی نیاز دارد.  🔸 دوازدهم. معارف دینی در باب مرگ و حیات پس از مرگ، عمدتاً بر ایمان دینی و معارف نقلی تکیه دارند و به دلیل ایجاد سطحی‌نگری‌های مضر یا ایجاد انحراف در برداشت‌ها، دین از حسی سازی و بسط این معارف از طریق خواب ابا دارد. 🔸 سیزدهم. همانطور که می‌دانید خواب در اسلام، به هیچ وجه حجت نیست. یعنی نمی‌توان از خواب کسی ( حتی اگر از علماء بزرگ باشد) یا قاعده شرعی استنباط نمود. همانطور که اشاره شد، شهودات عرفا نیز حجیت ندارند و معمولا تا زمان ترجمه عقلی یک امر شخصی محسوب می شوند هر چند پس از ترجمه عقلی نیز همچنان در فقه فاقد وجاهت لازم‌ برای استنباط قاعده شرعی به شمار می روند، بنابراین، روایت های برنامه تلویزیونی زندگی پس از زندگی فقط از آن‌جهت که شباهت هایی به برخی توصیفات دینی یا  شبه دینی به عالم‌ پس از مرگ دارد وجاهت دینی نداشته و قابلیت تبدیل به معارف دینی حتی از نوع درجه دوم را نیز نخواهد داشت.  والسلام @HozeTwit
👓 هجمه به دفتر رهبری تمامی ندارد! 🔹 قبلا گفته بودیم که هجمه های اخیر به دفتر رهبری، خواسته یا ناخواسته به از بین بردن حجیت رهبری منجر خواهد شد؛ اخیرا باز به بهانه اینکه دفتر به مناسبت شهادت امیرالمومنین که مناسب‌ترین ایام‌ جهت بررسی عمل است، بیانات رهبری را منتشر کرده است، هجمه های شدیدی علیه دفتر ایجاد شده که چرا از حمایت کردید! ❗️ حقیقتا اینجا جز هیچ حکم دیگری وجود ندارد! ضمنا تیتر دوم تیتر اینستاگرام فارس پلاس است و هیچ ارتباطی به دفتر رهبری ندارد! @HozeTwit
حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
👓 هجمه به دفتر رهبری تمامی ندارد! 🔹 قبلا گفته بودیم که هجمه های اخیر به دفتر رهبری، خواسته یا ناخوا
👓 واقعا خیلی از ایراداتی که به دفتر رهبری می‌گیرند بنی اسرائیلی هست! آخه مرد مومن! بجز ایام ضربت توسط بزرگترین دیگه کی می‌شه ویژگی خوارج رو درست و حسابی بررسی کرد؟! 🔹 می‌خواید این سری بذارن عید قربان ویژگی خوارج رو بررسی کنند که همزمان نشه با هجمه‌های عدالتخواها؟!! البته اگه تو عید قربانم دوباره یه عکس و فیلم از بچه کسی رو نکنید که رفتن خرید، اونوقت باید باز بذارن برای بعد! 💬 خسته @HozeTwit
👓 هرکی نخواست باور کنه باور نکنه؛ ولی با محبت‌ترین قشر و خوش‌رفتار ترین قشر با خانم‌هاشون همین طلبه‌ها هستند! مرجع و منبری و پایه پایین هم نداره! البته مشخصه که تو هر قشری تک و توک آدم ناباب هم پیدا می‌شه ولی اگر بخوای مجموعی در نظر بگیری واقعا طلبه‌ها رفتارشون با خانمشون یک‌سر و گردن از بقیه قشرها بالاتره! 🔻 تصویر احساسی حکیم متاله آیت‌الله جوادی آملی (حفظه‌الله) بر سر مزار همسر گرامیشان @HozeTwit
👓 ۳۰سال مباحثه تلفنی! 🔹 حجّت الاسلام محمد باقر گرایلی، فرزند آیت الله حسین گرایلی نقل می کنند: 🔸 «حاج آقا مدّت 30 سال تا پایان عمر شریفشان با حاج سید علی اصغر حسینی، هر شب تفسیر را مباحثه می کردند؛ امّا نه به صورت حضوری، بلکه تلفنی! یعنی زمانی که فضای مجازی وجود نداشت، برای اینکه دوری راه و سختی رفت و آمد بحثشان را تعطیل نکند، هزینۀ تلفن را پرداخت می کردند در راه علم. 🔸 این دو رفیق تفسیر را از ابتدا شروع کردند و این اواخر به سورۀ الرحمن رسیدند که آیت الله گرایلی به لقاء الله پیوستند. 🔸 گاهی در روز سه درس می گفتند و منبر هم می رفتند ولی هیچگاه حاضر نبودند از مباحثه تلفنی شب کم کنند و می گفتند: ♨️ «یا کاری را شروع نکنید و یا به هیچ وجه آن را ترک نکنید». 🔹 حتی اگر میهمان داشتیم، مهمان ها هم می دانستند که حاج آقا ساعت 8 تا 9 مباحثه دارند». @ARABBIC @HozeTwit
👓 جمعی از دانشجویان، امروز با رهبر انقلاب دیدار می‌کنند 🔻در بیست و چهارمین روز از ماه مبارک رمضان، جمعی از دانشجویان و نمایندگان تشکل‌های دانشجویی سراسر کشور با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دیدار خواهند کرد. 🔸 ان‌شاءالله به محض انتشار بیانات رهبری ما نیز این بیانات را منتشر و در صورت لزوم تحلیل خواهیم کرد @HozeTwit
👓 برخی دوستان در پاسخ به نقدهای آقای غلامی و امینی نژاد که بر دخالت فعالیت‌های مغزی در این شهودات تاکید دارند، شاهد مثالی آوردند که فی‌الواقع ربطی به آن نقد ندارد، این شاهد مثال که در صحبت‌های آقای موزون هم به آن اشاره شده بود این است که: چطور امکان دارد شخص در بیمارستان، اطاق خانه خود را ببیند و وقایع را عینا نقل کند و بگوییم این دخالت مغز است! 🔹 پاسخ این است که کسی نگفته این تجربه زاده مغز و فرهنگ و رسوم و عادات و... است، بلکه حرف سر این است که این موارد در تجربه دخالت دارد، فلذا همانطور که بارها در خواب دیده‌ایم فلانی در حال یک کاری است و چیزی می‌گوید که عینا اتفاق افتاده (نگارنده دوبار عینا چنین خوابی دیده که وقایعش مو به مو اتفاق افتاده است!) اما اگر در یک خوابی که ده جزء دارد، اگر یک جزء آن عینا اتفاق افتاده باشد، دلیلی نیست که تمام آن ۹جزء دیگر عین واقعیت باشد و مغز و عادات و رسوم و... هیچ نقشی در صورتگری نداشته باشند! فلذا در همین نوع خوابها اگر شخص اهل بیت یا عالمی را دید و دستوری داد هیچ حجیتی برای این شخص نخواهد داشت اگرچه خودش بگوید چطور ممکن است این زاده فعالیت مغز باشد؟! 🔹 وقتی اینطور است، نمی‌توان مشاهده را پذیرفت، مگر اینکه با مبانی دینی و عقلی سازگار باشد که در این موارد هم همان متن دینی است نه آن تجربه و مشاهده! @HozeTwit
👓 همین که خیلی از کانال‌ها و مردم و طلاب دارند روی مرگ فکر و بحث‌می‌کنند، نشون می‌ده چقدر برنامه آقای موزون (زندگی پس از زندگی) موفق بوده؛ به نظرم نقدها نباید منجر به یاس یا دلزدگی ایشون بشه، هرچند وارد هم باشه 💬 احمد @HozeTwit
👓 همسر آیت‌الله حائری یزدی سالهای آخر نابینا شده بود. ایشان او را به دوش میگرفت و شبها به پشت بام میبرد تا از گرما اذیت نشود. به او گفتند زن دوم بگیر، همسرتان که چشمش نمیبیند. گفت چشم ندارد دل که دارد! من دل کسی را نمیرنجانم. (نقل از آقای محقق داماد) اسلام دین عاشقانه زیستن است... 💬 علیرضا گرائی @HozeTwit
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👓 چرا آیت‌الله خویی دیگر درس عارف بزرگ آسید علی آقای قاضی نرفت؟! 🔹 درس خواندن برای من واجب است! 📌 ذکر این خاطره از زبان شاگرد ایشان، آیت‌الله سید صادق روحانی 🔻 پ‌ن: بیاییم‌ این ماه رمضان به خدا قول بدهیم‌ که اگر استعداد درس و کار علمی داریم، در این مورد کم نگذاریم و این را مثل جهاد فی سبیل‌الله مهم بدانیم! @HozeTwit
حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
👓 چرا آیت‌الله خویی دیگر درس عارف بزرگ آسید علی آقای قاضی نرفت؟! 🔹 درس خواندن برای من واجب است! 📌
👓 چون آقای خویی خیلی برای مستعد بود به پدرش نامه نوشتم و گفتم شما برایش رفتن درس آقای قاضی را تحریم کنید! 🔹 ایشان هم بعد از آن برایش شبهه شد و دیگر درس آقای قاضی نرفت... 💬 سید علی خلخالی 📕 کتاب جرعه ای از دریا آیت‌الله شبیری ج۱ ص۶۱۶ @HozeTwit
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 خیلی از سؤالات شما پاسخهای قانع‌کننده دارد/ مشکل ما این است که شماها با مسئولین مربوطه گفت و شنود ندارید، این باید حل بشود 🔻رهبر انقلاب در دیدار دانشجویان: مجموع این مطالبی که گفتید، خب حرفهای دل است اینها، انسان دوست میدارد بشنود این حرفها را، حرفهای دلی است. منتها خیلی از این سؤالات پاسخهای قانع‌کننده دارد، خیلی از این انتقادها پاسخهای حل‌کننده‌ی مشکل دارد. این جور نیست که واقعاً این اشکالی که شما حالا به ذهنتان رسیده یا خودتان یا مجموعه‌تان اینجا بیان کردید، این واقعاً یک بن‌بست باشد. نه. خیلی از اینها پاسخ دارد. البته خب در صحبتهای شما پیشنهادهایی هم بود که ممکن است بعضی از آن پیشنهادها واقعاً عملی و امکانپذیر باشد. لکن عمده اشکال و انتقاد بود. درباره خیلی از اشکال و انتقادها، نمیگویم همه‌ آنها ،مشکل ما این است که شماها با مسئولین مربوطه گفت و شنود ندارید. این باید حل بشود. 🔺خب، صحبت حالا نیست، صحبت چهل سال پیش است، من هر هفته میرفتم دانشگاه تهران، هر هفته یک روز بدون استثنا و دانشجوها جمع میشدند، سؤالاتشان را مطرح میکردند، من جواب میدادم. خیلی از گره‌ها باز میشد، خیلی از عقده‌ها حل میشد و یک جاهایی هم بود که اشکال پاسخ نداشت، ما میفهمیدیم که بایستی برویم یک کاری بکنیم مثلاً. این را یک جوری باید درست کرد. من خب سفارش کردم به مسئولین. هم وزرا باید بیایند با شماها صحبت کنند، هم مسئولین دستگاههای مختلف، خیلی از این حرفها قابل توضیح است. بله، یک جاهایی هم ممکن است قابل توجیه نباشد. خب او میفهمد، طرف مقابل میفهمد که باید برود یک کاری بکند، اقدامی بکند. ۱۴۰۱/۲/۶ 🏷 🌙 @Khamenei_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 امروز جهان در آستانه یک نظم جدید است/ آمریکا در همه چیز از بیست سال قبل ضعیف‌تر شده است 🔻 رهبر انقلاب در دیدار دانشجویان: امروز جهان در آستانه‌ی یک نظم جدید است. یک نظم بین‌المللی جدید در پیش است برای دنیا. در مقابل نظم دوقطبی‌ای که بیست و چند سال پیش بود، آمریکا و شوروی، غرب و شرق، و در مقابل نظم تک‌قطبی‌ای که بوش پدر بیست و چند سال پیش اعلام کرد بعد از خراب شدن دیوار برلین و از بین رفتن دستگاه مارکسیستی دنیا و حکومتهای سوسیالیستی، بوش گفت امروز دنیا دنیای نظم نوین جهانی، نظم تک‌قطبی آمریکاست. یعنی آمریکا در رأس دنیا قرار دارد. البته اشتباه میکرد. 🔺 بعد فهمیده بود که روز به روز آمریکا از همان بیست سال قبل، بیست و چند سال قبل روز به روز ضعیفتر شده. روز به روز ضعیف‌تر شده. هم در درون خودش، در سیاستهای داخلی‌اش، هم در سیاستهای خارجی‌اش، هم در اقتصادش، هم در امنیتش در همه‌ی چیزها آمریکا از بیست سال پیش تا امروز ضعیف‌تر شده است. ۱۴۰۱/۲/۶ 🏷 🌙 @Khamenei_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 در صحبتهای امروز از من خواسته شد عنوان انقلابیگری را از مجلس پس بگیرم/ خیلی نماینده‌های این مجلس همین جوانهای دیروز در جایگاه شمایند، انقلابی‌اند/ من مجموعه را میبینم هم در دولت، هم در مجلس و در بعضی از بخشهای دیگر، مجموعه خوب است 🔻 رهبر انقلاب در دیدار دانشجویان: حالا صحبت مجلس شد و اعتراض به مجلس و درخواست از من که عنوان انقلابیگری را پس بگیرم از این مجلس. خب خیلی نماینده‌های این مجلس همین جوانهای دیروز در جایگاه شمایند. یعنی خیلی‌ از آنها جوانهایی هستند که چند سال قبل از این مثل شما می‌آمدند می‌ایستادند انتقاد میکردند، حرف میزدند، اشکال میکردند. انقلابی‌اند. این جور نیست که انقلابی نباشند. البته من یکایک را که نمیشناسم. مجموعه را می بینم روی مجموعه قضاوت میکنم. مجموعه بد نیست، خوب است، هم در دولت، هم در مجلس و در بعضی از بخشهای دیگر، مجموعه خوب است. حالا ممکن است یک اشکالاتی بر بعضی‌ از آنها وارد باشد. ۱۴۰۱/۲/۶ 🏷 🌙 @Khamenei_ir
حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
👓 چرا آیت‌الله خویی دیگر درس عارف بزرگ آسید علی آقای قاضی نرفت؟! 🔹 درس خواندن برای من واجب است! 📌
👓 توضیح مهم: اینکه گفته می‌شود طلبه اگر استعداد عظیمی در فقه و اصول دارد باید درس و تحصیل را برای خود جهاد بداند و وقت خود را برای آن فارغ کند، به معنای ترک همه مستحبات و عدم وقت‌گذاری برای تهذیب نیست و ایت‌الله خویی نیز در کنار درس به تهذیب نفس نیز می‌پرداخت؛ طبیعی است که عالم غیر مهذب زیانش برای اسلام بیش از دشمن نباشد، کمتر نیست. @HozeTwit
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 جنگ اوکراین را باید با دید عمیق‌تری نگاه کرد/ آینده پیچیده و دشواری را انسان حدس میزند که وجود داشته باشد 🔻 امروز دنیا در آستانه‌ی یک نظم جدید است. این جنگ اوکراین را به نظر من باید با یک دید عمیق‌تری نگاه کرد. این جنگ صرفاً یک حمله‌ی نظامی به یک کشور نیست، ریشه‌های این حرکتی که امروز انسان دارد در اینجا، در اروپا مشاهده میکند ریشه‌های عمیقی است و آینده‌ی پیچیده و دشواری را انسان حدس میزند که وجود داشته باشد. 🔺 خب اگر فرض کنیم که این حدس ما حدس درستی باشد و دنیا در آستانه‌ی یک نظم جدید باشد آن وقت همه‌ی کشورها از جمله کشور ایران اسلامی ما وظیفه دارد جوری در این نظم جدید حضور سخت‌افزاری و حضور نرم‌افزاری پیدا کند که بتواند منافع کشور، امنیت کشور را و ملت را تأمین کند. در حاشیه نماند، عقب نماند. اگر قرار شد که کشور بخواهد یک چنین کار بزرگی را انجام بدهد بیشترین مسئولیت به‌عهده‌ی کیست؟ صفوف مقدم کیا هستند؟ دانشجوها، دانشگاهیان، یعنی شماها باید جلوتر از همه باشید، شماها بایستی تأثیرگذارترین قشرها باشید. ۱۴۰۱/۲/۶ 🏷 🌙 @Khamenei_ir
👓 مطالبه رهبری: پرهیز از ادبیات مضر و طعنه آمیزی که امروز در فضای مجازی رایج شده است! ایشان با تأکید بر اینکه مطالبه‌گری باید با ادبیات منطقی، هوشمندانه و جدا بدور از دعوا و تند و تیزی باشد، گفتند: مطالبه‌گری مستدل مانع از این می‌شود که بعضی‌ها در شرایطی که تشکیلات مدیریتی کشور، انقلابی است درباره اهمیت نقش دانشجویان تشکیک کنند، چرا که نقش شما در این دوره بیشتر است. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این زمینه افزودند: پرهیز از برخورد تند و تیز به معنای سازشگری و مجیزگویی نیست و من هرگز از اینگونه توصیه‌ها به جوانان و دانشجویان نکرده و نخواهم کرد بلکه مقصود از این توصیه، پرهیز از ادبیات مضرّ و طعنه‌آمیزی است که متأسفانه امروز در فضای مجازی نیز بسیار رایج شده است. @HozeTwit
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 افطار با طعم سکولاریسم حوزوی!! 📝 افطاری با ذائقه استقلال حوزه از نظام! 🔸 مطابق اخبار رسیده، امشب برخی سکولارهای حوزوی و طرفداران جدایی دین از سیاست در یکی از مؤسسات سکولارهای حوزوی، برای افطاری گرد هم آمده‌اند. 🔹 همچنین شنیده‌ها حاکی از آن است که افطاری بهانه‌ای شده برای مرجع‌گزینی، تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در راستای اهداف پیشین برخی نشست‌های خودخوانده حوزوی؛ 🔹 خبرها حاکی از آن است که جلسه افطاری مشکوک برخی مدعیان جدایی حوزه از سیاست و اصلاح طلبان حوزوی در مؤسسه فهیم در حال برگزاری است؛ 🔻 در این جلسه‌ی‌ افطاری، جمعی از اعضای نشست دوره‌ای اساتید حوزه از جمله آقایان علوی بروجردی، یثربی، فرزند یوسف صانعی، و تعدادی از اعضای مجمع غیر قانونی محققین و مدرسین از جمله ایازی، تعدادی از اعضای دانشگاه مفید و... حضور پیدا کرده‌اند. 🔻 گفته می‌شود یکی از اعضای نشست دوره‌ای اساتید می‌خواهد حوالی عید فطر مرجعیت خود را به صورت گسترده اعلام کند و مقدمات اعلام آن در چنین جلساتی در حال هماهنگی می‌باشد. 🔹 به تمام سکولارهای حوزوی هشدار می‌دهد که در برابر مرجع‌سازی و اعلام مرجعیت خودخوانده سکولارها ساکت نخواهد بود و مدعیان استقلال حوزه از نظام و ولایت، آرزوهای خود را مانند پیشینیان خود بر باد رفته خواهند دید. ❇️ از اعضای جامعه محترم مدرسین، شورای عالی حوزه‌های علمیه و بزرگان انقلابی حوزه علمیه قم انتظار می‌رود در برابر بدعت‌های سکولارهای حوزوی، مواضع صریح خود را ابراز نمایند. @Manahejj
👓 به نظرتون این رخداد تا چه حد عجیب و غیر منطقی است؟ : ۱-اگر کسی مرجع شود باید احترام او حفظ شود، به او توهین نشود و آزادی های دینی به او و مقلدانش داده شود (صد درصد قبول) ۲-برای مرجع شدن افراد فقط احساس مسئولیت خودشان کافی است و هیچ کس نباید آنها را تایید کند!!! 🔻نتیجه: هرکس احساس مسئولیت کرد و رساله داد بدون اخذ تایید باید به او احترام گذاشت چون مرجع است!!!😐😐😐 💬 حسین @HozeTwit
👓 والا ما حرفمون اصلا پیچیده نیست: 🔻آیا برای تایید مرجعیت مثل هر تخصص دیگری نیاز به امتحان یا اختبار هست یا نیست؟! اگر هست، نمی شه گفت ملاکش خود مردمن، چون مردم تخصص ندارن. اگر هم بگی جامعه مدرسین ملاک نیست و ملاک اقبال فضلاست که خب قطعا الان اقبال فضلا به بعضی ها نیست! ضمن اینکه اقبال باید بخاطر ابحاث علمی باشه نه خدای نکرده شهریه و هدیه اولاد!!!! بماند. 💬 طلبه خارج خوان @HozeTwit