15.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀 استقبال حیرتانگیز مردم از شبهای قدر
🎥 سیل سرازیر جمعیت به سوی قطعه شهدای بهشت زهرا برای برگزاری احیای شب قدر
❓چرا از کنار آمار حیرتانگیز استقبال مردم از شبهای قدر براحتی رد میشویم؟!
🗂 #دینداری_مردم
#شب_قدر
@Manahejj
#یادداشت_مهمان
🌀 آسیبهای علم ناقص
🖋 م. عقال
یک.
مدتی بود که مسجد محل، مجهز به میکروفون یقهای شده بود و مورد استفاده امام جماعت قرار میگرفت و نمازگزاران نیز میتوانستند اذکار نماز را که توسط امام جماعت ادا میشد بشنوند.
در یکی از روزها پیرمردی که اتفاقا از اهالی ثابت مسجد هم نبود، پس از نماز ظهر و با صدای بلند و به شیوهای که گویی با خود صحبت میکند گفت: «حتما پیامبر جدیدی آمده و دین تازهای آورده است! مگر نماز ظهر هم با صدای بلند خوانده می شود؟!»
روحانی مسجد که انسان خوشمشرب و با سعه صدر بالایی بود توضیح داد که منظور از صدای آهسته در نماز ظهر، مشخصنبودن جوهره صدا است و اگر به واسطه میکروفون صدای بدون جوهر شنیده میشود اشکالی ندارد. البته بعید بود آن پیرمرد به صحبتهای روحانی اعتنایی بکند!!
دو.
معروف است که میگویند هرچیزی وجود ناقصش بهتر از عدم آن است جز علم؛ به عنوان مثال اگر انسان سلامتی ناقص داشته باشد بهتر از عدم سلامتی است؛ ولی در علم اینگونه نیست. دلیل آن نیز روشن است؛ چراکه علم ناقص بی آن که #منطق_تحقیق را به انسان عرضه کند، #منطق_تقلید را از انسان سلب مینماید و اینگونه انسان را تبدیل به موجود بیمنطق محض میکند.
انسانی که علم ندارد حداقل در مقابل عالِم تسلیم است؛ لکن کسی که علم ناقص داشته باشد این پذیرش را نیز نخواهد داشت.
سه.
ای کاش آسیبهای علم ناقص به همان موارد نظیر اعتراضات پیرمرد ابتدای یادداشت، محدود میشد؛ ولی متأسفانه این معضل مرزی نمیشناسد و همانند غده سرطانی، میتواند پیکره جامعه را در بر گیرد؛
برای مثال شخصی که اطلاعات دینی او از عکسنوشتهای موجود در اینستاگرام فراتر نمیرود به راحتی به خود اجازه میدهد درباره علوی بودن یا نبودن جمهوری اسلامی ریش بجنباند و قلم بزند!!
چهار.
و اما برخی از ویژگیهای #ناقص_العلمها:
🔻 ناقص العلمها قابلیت بالایی دارند که بازیچه دست این و آن شوند؛
🔻 به راحتی فریب صحبتهای ظاهرالصلاح را میخورند و به استخدام گویندگان آن درمیآیند؛
🔻 علیرغم آنکه در ظاهر ادعا میکنند چیزی نمیدانند ولی کنشگریهای آنان حاکی از آن است که خود را علامه دهر میپندارند؛
🔻 نسبت به پردهبرداری و محاسبه عیوب خود سست و تنبلاند؛
لکن در میدان پردهدری از عیوب دیگران سر از پا نمیشناسند.
🔻 ثبات فکری ندارند؛ لذا در هر مسألهای موضع متفاوتی دارند؛ تا آنجا که در نگاه کلان به مواضع مختلفشان متوجه میشویم دچار تناقضگوییهای فاحش هستند.
🔻 هیچگاه احتمال نمیدهند که شاید خطا از جانب آنان باشد و همیشه طرف مقابل را مجرم و گناهکار میدانند.
🔻 به راحتی قضاوت میکنند و پس از آنکه سستی و بیمایگی سخنانشان آشکار میشود، آسمان ریسمان به هم میبافند که نکند به غرورشان بربخورد.
🔻 وقتی در مباحثه با آنان به صحبت بزرگان و علما استناد میشود، پای عقل را به میان کشیده و البته منظورشان همان عقل متأثر از علم ناقص خود میباشد.
#علم_ناقص
@Manahejj
📠 انعکاس نظر طلاب و اساتید
🔖 موضوع: نحوه امتیازدهی طرح هدفمندی مرکز خدمات
💬 طلبه خواهر:
سلام
در رابطه با طرح هدفمندی برای طلاب خواهر
یکی از شرایطی که برا طلاب خواهر گذاشتند اینه که «در هر سه سال باید دو پایه رو بخونید».
به عنوان مثال برا من که سال ۹۷ سطح سه رو تموم کردم و بخاطر بچه، سه سال درس نخوندم این امتیاز رو ندارم.
خوبه که نسبت به طلاب خواهر بعضی شروط با سخت گیری کمتری رو بگذارند.
♨️ متاسفانه شروطی که گذاشتند برا طلاب خواهر و برادر یکسان است!
درحالیکه شرایط یک خانم با یک مرد که فراغ بال خیلی بیشتری داره کاملا متفاوت است.
هدفمندی اگر قرار است موجب تحقق عدالت باشد نباید بین طلبه مرد و طلبه زن شرایط را یکسان و مساوات در نظر بگیرد.
تشکر از کانال خوبتون
💬 حسین:
سلام علیکم
با تشکر از کانال مناهج و دغدغهای که نسبت به مسائل و مشکلات طلاب (که صداشون به جایی نمیرسد) دارید.
بنده که ورودی سال ۸۴ به حوزه هستم، بعد دو سال تحصیل، بخاطر مشکلاتی و اعزام به خدمت سربازی، تا سال ۹۱ انفصال از درس داشتم.
شکر خدا دوباره در سال ۹۱ مشغول تحصیل شدم.
الان در بحث هدفمندی پرداختی مرکز خدمات به مشکل خوردم.
یکی از گزینهها و امتیازات پرداختی این است که در هر ۳ سال حداقل دو پایه باید پیشرفت تحصیلی داشته باشیم.
این چند سال انفصال بنده رو سیستم، عدم پیشرفت تحصیلی لحاظ میکنه!
در حالی که بنده دقیقا هر سال یک پایه گذراندهام، و عدم پیشرفت تحصیلی ندارم.
مرکز خدمات میگه آموزش حوزه درست کنه.
حوزه میگه به ما ربطی ندارد خودشون باید حل کنند.
آیا غیر از این است که با هدفمندی میخواهند حق به حق دار برسه؟
بعضی از دوستان میشناسم چند سال طرح هجرت، یا سر کار و عقیدتی رفته و درس نتونسته بخونه بخاطر مشکل مالی، و بعد از برطرف شدن مشکل مالی دوباره برگشته درس خونده...
تکلیف اینا چی میشه ؟
وقتی ارزیابی و کارنامه سالانه هست، چرا فقط به ورودی سال نگاه میکنند؟
جوری میگن دست ما نیست و سیستمی هست انگار این سیستم کنترل و برنامه ریزی آن دست آدم فضاییهاست!
این منطق و گفتمان و توجیه در حوزه (مثل ادارهجات بیرون حوزه) دردش خیلی بیشتره.
#نظر_اعضا
#هدفمندی
#هدفمندی_مرکز_خدمات
@Manahejj
🌀 امروز جهان در آستانه یک نظم جدید است
📝 آمریکا در همه چیز از بیست سال قبل ضعیفتر شده است
💠 امام خامنهای در دیدار امروز دانشجویان
🔸 امروز جهان در آستانهی یک نظم جدید است. یک نظم بینالمللی جدید در پیش است برای دنیا.
در مقابل نظم دوقطبیای که بیست و چند سال پیش بود، آمریکا و شوروی، غرب و شرق،
و در مقابل نظم تکقطبیای که بوش پدر بیست و چند سال پیش اعلام کرد بعد از خراب شدن دیوار برلین و از بین رفتن دستگاه مارکسیستی دنیا و حکومتهای سوسیالیستی، بوش گفت امروز دنیا دنیای نظم نوین جهانی، نظم تکقطبی آمریکاست. یعنی آمریکا در رأس دنیا قرار دارد.
البته اشتباه میکرد.
♨️ بعد فهمیده بود که روز به روز آمریکا از همان بیست سال قبل، بیست و چند سال قبل روز به روز ضعیفتر شده.
روز به روز ضعیفتر شده. هم در درون خودش، در سیاستهای داخلیاش، هم در سیاستهای خارجیاش، هم در اقتصادش، هم در امنیتش در همهی چیزها آمریکا از بیست سال پیش تا امروز ضعیفتر شده است.
📅 ۱۴۰۱/۲/۶
farsi.khamenei.ir/news-content?id=50095
@Manahejj
🌀 افطار با طعم سکولاریسم حوزوی!!
📝 افطاری با ذائقه استقلال حوزه از نظام!
🔸 مطابق اخبار رسیده، امشب برخی سکولارهای حوزوی و طرفداران جدایی دین از سیاست در یکی از مؤسسات سکولارهای حوزوی، برای افطاری گرد هم آمدهاند.
🔹 همچنین شنیدهها حاکی از آن است که افطاری بهانهای شده برای مرجعگزینی، تصمیمسازی و تصمیمگیری در راستای اهداف پیشین برخی نشستهای خودخوانده حوزوی؛
🔹 خبرها حاکی از آن است که جلسه افطاری مشکوک برخی مدعیان جدایی حوزه از سیاست و اصلاح طلبان حوزوی در مؤسسه فهیم در حال برگزاری است؛
🔻 در این جلسهی افطاری، جمعی از اعضای نشست دورهای اساتید حوزه از جمله آقایان علوی بروجردی، یثربی، فرزند یوسف صانعی، و تعدادی از اعضای مجمع غیر قانونی محققین و مدرسین از جمله ایازی، تعدادی از اعضای دانشگاه مفید و... حضور پیدا کردهاند.
🔻 گفته میشود یکی از اعضای نشست دورهای اساتید میخواهد حوالی عید فطر مرجعیت خود را به صورت گسترده اعلام کند و مقدمات اعلام آن در چنین جلساتی در حال هماهنگی میباشد.
🔹 #حوزه_انقلابی به تمام سکولارهای حوزوی هشدار میدهد که در برابر مرجعسازی و اعلام مرجعیت خودخوانده سکولارها ساکت نخواهد بود و مدعیان استقلال حوزه از نظام و ولایت، آرزوهای خود را مانند پیشینیان خود بر باد رفته خواهند دید.
❇️ از اعضای جامعه محترم مدرسین، شورای عالی حوزههای علمیه و بزرگان انقلابی حوزه علمیه قم انتظار میرود در برابر بدعتهای سکولارهای حوزوی، مواضع صریح خود را ابراز نمایند.
#سکولارهای_حوزوی
#سودای_مرجعیت
@Manahejj
کتابخوانی-بخش 15.pdf
2.93M
🌀 قسمت پانزدهم محدوده مسابقه
📝 مسابقه بزرگ کتابخوانی آشنایی با بیانات امام تحول
❇️ موضوعات این قسمت:
➖ هدف صحيح از تحول
➖ ویژگیهای مثبت حوزه سنتی
➖ ارزشهای جدید در حوزه
➖ ضرورت برنامهریزی
➖ متولیان تحول
➖ نارساییهای حوزه
➖ و ....
👓 برای یک آزمون قوی و با جوایز بسیار نفیس، خوب آمادگی کسب کنید.
✅ لینک ثبت نام در آزمون:
Manahej.ir/page/Mosabeghe
📗 لینک تهیه کامل کتاب:
https://taaghche.com/book/24389
📗 ادامه محدوده بصورت روزانه منتشر خواهد شد.
#متن_کتاب
#مسابقه_کتابخوانی
#آشنایی_با_بیانات_امام_تحول
#کتابخوانی
@Manahejj
🌀 نرمافزار همراه قرآن نور
شَهرُ رَمَضَانَ ٱلَّذِيٓ أُنزِلَ فِيهِ ٱلقُرءَانُ
ماه رمضان كه قرآن در آن نازل شده،
هُدى لِّلنَّاسِ وَبَيِّنَٰتٖ مِّنَ ٱلهُدَىٰ وَٱلفُرقَانِ
راهنماى مردم است و دلايلى روشن و آشكار از هدايت دارد
❇️ قرائت قرآن کریم همراه با جامعترین اطلاعات پیرامون آیات از قبیل قرائت، ترجمه، تفسیر، احادیث، شان نزول و ....
📲 همگی در نرمافزار همراه قرآن نور:
https://noo.rs/qr
@Manahejj
🌀 مسابقه بزرگ کتابخوانی
📝 آشنایی با بیانات امام تحول
❇️ با جوایز نفیس
📖 منبع آزمون:
کتاب حوزه و روحانیت (چاپ مرکز اسناد انقلاب اسلامی)؛ بخش دوم کتاب
❇️ تاکنون بیش از هزار نفر، ثبتنام کردهاند و خود را برای یک آزمون جدی آماده میکنند...
✅ لینک ثبت نام در آزمون:
Manahej.ir/page/Mosabeghe
📗 لینک تهیه کتاب:
https://taaghche.com/book/24389
♨️ نتایج بر حسب نتیجه آزمون هست؛ نه قرعه کشی.
#مسابقه_کتابخوانی
#آشنایی_با_بیانات_امام_تحول
#کتابخوانی
@Manahejj
51.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀 فیلم کامل بیانات امام خامنهای در دیدار جمعی از دانشجویان
📝 متن کامل بیانات:
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=50102
❇️ این بیانات، نکات مهم زیادی دارد.
#امام_جامعه
@Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 افطار با طعم سکولاریسم حوزوی!! 📝 افطاری با ذائقه استقلال حوزه از نظام! 🔸 مطابق اخبار رسیده، امش
🌀 توفیقات و علم و زهد علمای سلف و بدبختی روزگار ما!
📝 امثال شیخ انصاری پرهیز داشتند از انتشار رساله اما امروز...
👤 آیت الله العظمی وحید خراسانی؛ خطاب به نشست اساتید سال ۱۳۹۶
🔸 ... خوشا بحال کسانی که قدر خودشان را فهمیدند و پا از گلیم خود دراز نکردند.
🔹 شیخ الطائفه کیست؟ یک شب در مجلس استفتاء وارد شدم بر مرحوم آقای خویی، فحل الفحول، دیدم متحیر هستند گفتم وجه تحیر چیست؟
فرمودند: رفتم در رجال و به حال شیخ طوسی رسیدم که از طوس به بغداد آمد تهذیب، استبصار در حدیث، عدة در اصول و رجال شیخ در علم رجال، فهرست در کتب، شخصیتی که بانی حوزه نجف بود و هر مجتهدی از آن حوزه در می آید ثمره شجره طیبه شیخ طوسی است، آیت الله خویی بهت زده بودند از چنین فحلی که کتاب دعایی نوشته است که ادعیه صباح و مساء را مردم عام قرائت کنند.
این توفیقات آنها و این هم بدبختی ما!
🔹 نوبت رسید به صاحب جواهر پسر بیست ساله صاحب جواهر فوت شد به پدر خبر دادند آمد پای جنازه پسرش نشست دو ورق جواهر را نوشت گفت این هم برای تو بعد آهی کشید پرسیدند: این آه چه بود؟ گفت: سر آه من این است که این بچه در زمان فقر و تنگدستی من زندگی کرد صاحب جواهر با چه مشقتی زندگی کرد چنین مردی صاحب جواهر است، این روزگار سلف و این روزگار ما!
این مسائل بهت انگیز است.
🔹 محمد مکی کیست؟ شهید اول که عقل در مورد او مبهوت است در زندان ظرف همان روز لمعه را از طهارت تا دیات نوشت این شهید اول است و آن لمعه و آن زین الدین شارح، مهم این است که همین فحل کتابی دارد به عنوان بیان، کتاب دیگری دارد به نام دروس که از این کتاب ها روشن می شود که احاطه ایشان نسبت به مسائل تا چه حد بوده است.
🔹 نوبت به شیخ انصاری رسید همه شما اهل فضل هستید اولش می فرماید: «اعلم ان المکلف اذا التفت الی حکم شرعی» بعد از این مساله حالت نفسانی را ذکر می کند هیچ فکر کردید که چرا این جا می فرماید: «اعلم ان المکلف...» خود او قائل به شرعیت عبادات، حل این معما چگونه است این رسائل ایشان آن هم مکاسب ایشان که درس خارج شیخ برای میرزای شیرازی است این درس ها اما ایشان مادر پیری داشتند که برای مادرشان شهریهای را معین کرده بود، پیرزنی با آن حوائج و گرفتاری به میرزای شیرازی شکایت برد که من با این مقدار شهریه چه کنم، میرزا پیش شیخ آمد و بیان کرد مادرت چنین روزگاری دارد شیخ فرمود: محال لایمکن است از این حق من بگذرم اما تو مجتهدی و اختیار داری، میرزا دست برد به زیر نگینها و ریخت به دامن مادر شیخ و گفت همچون مادری مثل تو فرزندی مثل شیخ تربیت کند سزاوار این حد است این از علم ایشان و این هم از زهد ایشان.
🔹 صاحب جواهر در حال نزع بود. همه علماء اعلم را، آن وقت نجف خالی نبود نجفی که مهد کاشف الغطاء بود همه علما منتظر بودند که چه رخ میدهد دم جان دادن صاحب جواهر فرمود: شیخ مرتضی را بیاورید در حرم به شیخ گفتند: صاحب جواهر سراغ تو را گرفته است شیخ آمد و صاحب جواهر به ایشان گفت: کجا بودی، گفت در حرم برای شفای شما دعا می کردم که صاحب جواهر فرمود: من رفتم و این امت را به تو سپردم، این زهد ایشان است.
♨️ بعد از صاحب جواهر به شیخ رجوع کردند؛ شش ماه گذشت اما شیخ انصاری رسالهای برای مقلدین ندادند.
علتش را از ایشان پرسیدند شیخ انصاری فرمودند: در زمانی که مباحثه می کردم کسی که به نام سعید العلماء در بابل از من اقوی بود با احراز اقوائیت او رساله دادن را جایز نمی دانم رجوع کردند به سعید العلماء در بابل وی گفت سلام مرا به شیخ برسانید و بیان کنید: استصحاب شما ساقط است وجه سقوط آن این است که آن زمان من اقوی بودم اما حالا شما اقوی هستید بعد که قاصد بازگشت و به شیخ پیغام سعید العلماء را رساندند فرمود: استصحاب ساقط است نتیجه این شد که شیخ رساله ای نوشتند و در حاشیه این رساله مکتوب فرمودند: در زمان غیبت حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف عمل به رساله من از باب اکل میته و اضطرار مانعی ندارد.
این علم و این زهد و این دیروز و این امروز!
📌 مناهج:
امروز که تب رسالهنویسی و سودای مرجعیت بیش از گذشته در بین سران نشست اساتید هویدا گشته است، مشخص میشود که آیت الله العظمی وحید خراسانی چه دقتی در انتخاب بیانات خویش با نشست اساتید داشتند و چگونه از ضمیر مخاطبین خود آگاه بودند!
علمای سلف را با اصرارهای مکرر و تمنا وادار به انتشار رساله میکردند؛ اما امروز افرادی هستند که با تمام ظرفیت رسانهای و ... خود تمام جد و جهدشان این است که خود را مرجع جا بزنند!!
#سکولارهای_حوزوی
#سودای_مرجعیت
@Manahejj
📠 انعکاس نظر طلاب و اساتید
🔖 موضوع: تطبیق امتحان شفاهی برای طلاب سفیران
💬 طلبه سفیران:
سلام علیکم
طلاب سطح ۳ سفیران پس از تطبیق با دوره بلندمدت، تمام نمراتشان پذیرفته میشود جز نمره شفاهی اصول پایه ۸
که آن هم واقعا نه ربطی به آئین نامه دارد و نه ربطی به مصوبات بلکه فقط و فقط سلیقهای میباشد.
اگر واقعا بنا بر ارزیابی طلاب بوده و هیچ گونه سنگاندازیای در کار نباشد که اساتید حکمدار و مجوزدار سطح ۳ امتحان گرفتند، اساتیدی که مورد تائید خود مرکز مدیریت هستند از اساتید موسسات معتبر فقهی و... میباشند.
از طرف دیگر هم این نمرات در سامانه نجاح که معتبرترین سایت مرکز هست ثبت شده
حالا چطوراست که تمام نمرات پذیرفته میشه امانمره شفاهیای که طلبه های سطح سه سفیران امتحانش دادهاند پذیرفته نمیشود؟
آیا این جز سلیقه آقایان هست؟
#نظر_اعضا
#سفیران
#تطبیق_امتحان_شفاهی
@Manahejj
20.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا