eitaa logo
حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
16.9هزار دنبال‌کننده
8.2هزار عکس
4هزار ویدیو
147 فایل
👓 مختصر و موجز اندر احوالات حوزه و روحانیت 📩 #توییت‌های خود را برای ما بفرستید کانال مسؤولیتی در قبال توییت کاربران ندارد. کانال صفحه ای در توییتر ندارد! تبلیغات محدود: https://eitaa.com/tablighhozetwit 👓 ارتباط با مدیر کانال: @AdminTwit
مشاهده در ایتا
دانلود
👓 معضل بزرگ‌ بعد از سالها طلبگی! یکی از معضلات خیلی خیلی بزرگ بین طلابی که اقلا ۱۵سال مشغول طلبگی بودند اینه که بالاخره که چی؟!! ❗️ تا کی باید درس بخونیم؟! 🔹 اصلا بر فرض سطح ۴ هم گرفتیم، بعدش مشغول چی بشیم؟! 🔹 بعضی اوقات که با مدرک بالای حوزوی کارهای مرسوم آخوندی هم انجام نمی‌دهند چون پیش خودشون می‌گویند امام جماعت بودن یا هر از چندی منبر رفتن که نیاز به سطح چهار نداشت! این یکی از سخت ترین مشکلاتیه که دیدم طلاب دارند و متاسفانه بعضا سبب ناامیدی و افسردگی و حتی رها کردن طلبگی و زدن تو کار اسنپی و پکیج فروشی و... می‌شه! @HozeTwit
👓 اردیبهشت ۹۵ در دیدار طلاب تهران با رهبرمعظم انقلاب اتفاق جالبی رخ می‌دهد، (البته گزیده‌ی این دیدار در سایت موجود است و متن کامل آن هنوز منتشر نشده است) ❗️ ماجرا از این قرار است که پس از حرفهای سخنرانان که عمدتاً مسئولان حوزه بودند، طلبه‌ای بر میخیزد و بدون نوبت سخنانی می‌گوید که درددل بسیاری از طلاب است و اتفاقا رهبر معظم نیز بر نکته ایشان تاکید می‌‌کنند! ❓ نکته اصلی صحبتهای این طلبه این است که: خروجی حوزه آخرش چیست؟ و این ده سال را درس بخوانیم آخرش چه بشود؟ ❗️ این سوال که پس از اتمام سطح در بسیاری از طلاب بذر ناامیدی می‌پاشد تاکنون پاسخ روشنی از سوی مسئولین دریافت نکرده است، و طبق تجربه نگارنده فقط عده قلیلی از طلاب از آفات این ناامیدی در امان می‌مانند و اگر پاسخ آن دیر داده شود شاهد اتلاف عمرهای بسیاری خواهیم بود. 🔹 حوزه توییت از طلاب محترم دعوت می‌کند نظرات و تجربیات خود را درباره این موضوع ارسال بفرمایند @HozeTwit
👓 خب این نکته ای را که جوان عزیزمان گفتند که طرف ده سال درس بخواند اخرش که چی؟ ❗️ این جزو ما هم هست! و این را قبول داریم. جزء مشکلات حل نشده است. تا حالا این بوده که بالاخره روحانی میشویم و مشغول کاری میشویم اگر شد در درجات عالی و مدرسی و مرجعی احیانا. اگرهم نشد در سطوح میانی به مردم فایده میرسانیم. تا حالا اینجور بوده. 🔹 اما اینکه تضمینی و ثبت شده باشد که تا حدود زیادی اینطور هست ، این تا حالا نشده و نمیدانیم چطور خواهد شد. 💬 امام خامنه‌ای ۹۵،۲،۲۵ @HozeTwit
👓 پویش بزرگ حوزه توییت: آخرش در حوزه چی‌کار کردی؟!! 🔹 این معضلی که طرف بعد از ۱۵سال درس خواندن و حتی مدرک حوزه گرفتن نمی‌دونه دقیقا چی‌کار باید کنه باعث شد ما یک پویشی راه بیندازیم که البته هنوز نمی‌دونیم استقبال ازش چطوریه، چون شرایط پویش طوریه که همه نمی‌توانند توش شرکت کنند! و طبعا ارسال کننده ها کمتر هستند ولی اگر افراد شرکت کنند نتیجه خیلی خوبی ازش گرفته می‌شود! ❗️ اصل پویش در نظر داره تجربه طلاب را بگه و معرفی کنه که این راه‌ها وجود داره! یعنی در این پویش می‌خواهیم افرادی که بعد دروس حوزوی مشغول کار مرتبط با شدند دقیق توضیح بدهند که چرا این‌کار را برگزیدند شرایطشون چی بوده معضلات این کار چیه و فوایدش چیه! تا طلاب بتوانند بعد پایه ده به این راهها فکر کنند و باهاش آشنا بشوند، مثلا یک پیام نمونه ابتدا می‌فرستیم که با مدل پیام آشنا بشید و بفرستید. امیدواریم همه افرادی که سالها در حوزه بودند در این تجربه نگاری شرکت کنند. @admintwit @HozeTwit
👓 پیام نمونه: 🔹 من بعد ۱۵سال درس خواندن در قم (ذکر مدت و مکان تحصیل) 🔹 وارد قضاوت شدم (اصل کار) 🔹 دلیلشم این بود که هم از نظر مالی در مضیقه بودم هم ارتباط با مردم بهتر بود هم بالاخره امنیت شغلی بالا بود (دلایل و محسنات) 🔹 مشکلاتشم فشردگی کار و دعواهای متعدد هست که خیلی خسته کننده اس از علمیت هم کمی دور می‌شی (مشکلات) 🔹 ابتدا باید بری امتحان بدی و گزینش هم ۶ماه طول داره بعدش استخدام می‌شی ولی اولش باید بری شهرستان! (روند شروع کار) ❗️ اگر بتوانید پیامها را در این قالب بفرستید بسیار مغتنم خواهد بود. اگر کسی ام هنوز تجربه اش نیست ولی انتخابش قطعیه می‌توانه در پویش شرکت کند @HozeTwit
👓 کار معلمی و کارهای پژوهشی 🔹 وقت بخیر حدود ۱۴ ساله درس خوندم هم در اصفهان هم یاسوج، سطح ۲ حوزه دارم و نزدیک هستم که سطح ۳ را بگیرم.. چون خدا راشکر درس‌های حوزه را کمی خوب خوندیم و کار تربیتی انجام دادم و این‌مدت مطالعه داشتم و همچنین حدود ۸ سالی هست خوب در زمینه پژوهش کار کردم، فقط منتظرم کارهای سربازیم را انجام بدم... 🔹 هدف‌گذاریم برا معلمی یا معاونت پژوهش حوزه یا مسئول پژوهش در سپاه در شهر خودمون است. برای معلمی باید در آزمون آموزش پرورش شرکت کنید. 💬 ب.ب @HozeTwit
👓 معلم مدرسه 🔹 بنده سال سوم درس خارج هستم(11ساله تو حوزه هستم) تخصصی کلام میخونم مشغول پایان نامه‌ام پایان خدمت هم دارم درس خارج هم میرم(جهت فعال ماندن پرونده تحصیلی) ❗️ جهت برطرف شدن مشکل معیشت تو مدرسه غیرانتفاعی قم تدریس میکنم با شهریه‌ای که میگیرم مسئله معیشت حل شده، فضای تبلیغی کودک و نوجوان فراهمه! (منتهی امنیت شغلی نداره) هدف آینده هم ان شاء الله معلم رسمی 💬 یارب @HozeTwit
👓 کار وکالت (به شرط خواندن تخصصی حقوق) 🔹 سلام من بعد از سطح ۲ رفتم سربازی برگشتم و پایه ۱۰ رو که تموم کردم مشغول به درس خارج شدم الان پروانه وکالت گرفتم توامان درس خارج هم‌میرم وکالت برای یه طلبه خوبه بنظرم البته بشرطی که تخصصی حقوق خونده باشی @HozeTwit
👓 افزایش علمیت تا سر حد توان! 🔹 نگاه بنده یکم با سایر پیامهای دوستان متفاوته، ببینید عزیزان ما بعد پایه ده دو گروه طلبه داریم: 1⃣ طلابی که حقیقتا کشش علم آموزی بیش از این را ندارند، حالا یا به دلیل مشکلات معیشتی که کاملا هم درسته، یا به دلیل اینکه توان و حال و فرصت و شرایط خانوادگیشون اجازه درس و علمیت بیش از این را نمی‌ده؛ 2⃣ طلابی که بالاخره یا به خاطر کمک خانواده یا ارثی که بهشون رسیده یا قانع بودن و همراه بودن همسر، فعلا مشکل حاد معیشتی ندارند و به شدت استعداد علمیت در اونها بالاست و الان نهایتا مثلا ۳۳سالشونه (با ۵سال درس خارج) 🔹 گروه اول و دوم هیچ مزیتی نسبت به هم ندارند الا به تقوی ولی مدل کاری و آینده‌شون فرق می‌کنه؛ گروه اول باید سریعتر وارد یک کار طلبگی بشوند که شماهم چندتاش را فرمودید، معلمی، وکالت، دفترداری، امام جماعتی، عقیدتی سیاسی و... و اگر خوب کار کنند فوق‌العاده به دین خدمت خواهند کرد. 🔹 اما گروه دوم باید بشوند نماد علمیت و تئوریسین و وزنه علمی، و برای این مسئله اقلا تا ۴۰سالگی همه مولفه‌های علمیت را در خودشون تقویت کنند. اگر تخصص فقه می‌خوانند تاریخ اسلام بلد بشوند، احادیث را یاد بگیرند، تاریخ جهان مطالعه کنند، اگر می‌شه انگلیسی بلد بشوند و... تا مثلا در ۴۲سالگی بشوند کسی در حد شهید مطهری و بهشتی و... که مرجع فکری بشوند و خدا شاهده با کار جهادی این شدنیه! و اینها مطمئن باشند وقتی حس کردند وظیفشون این هست، امام زمان امکان نداره اونها رو رها کنه و حتما کمکشون خواهد کرد! یکی از سخت‌ترین امتحانها در این راه دوم امتحان ((که چی)) هست که بعضا از اطرافیان فشار میاره! اگر استعداد علمیت ناب و تخصص تا آخرین حد را دارید و مشکل مالی حاد ندارید به مدرک و کار و استخدام قانع نشوید! کار و درآمد همه جا بود!... 💬 رضا @HozeTwit
👓 نویسنده! سال ۱۲ ام طلبگیم هست. سال چهارم خارج هستم، در یکی از مدارس استاد راهنما هستم، در فضای مجازی و بعضا حقیقی هم تبلیغ می‌کنم، نویسندگی هم می‌کنم و تالیفاتی دارم گاهی هم امام جماعت هستم. در آمدم از تدریس ماهی ۷۵۰، از تبلیغ و امامت جماعت تقریبا صفر، از نویسندگی هم در مجموع شاید ۲.۵ میلیون در ماه و شهریه. درآمدهای غیر طلبگی هم هست ولی وقتی هم آن درآمدها نبود به شکلی دیگر رسیده و الحمد لله مشکل خاص مالی ندارم. اینم یه سبکه که شما دنبال تبلیغ و تحصیل و تدریس باش روزی رو بسپر به خدا و برای ما که جواب داده. 💬 حمید @HozeTwit
👓 عقیدتی سیاسی ارتش با سلام خدا قوت بنده تقریبا ۱۳ سال در حوزه درس خوندم بعد اون وارد مجموعه عقیدتی ارتش شدم خوبی های کار: ۱_امنیت شغلی ۲_حقوق ومزایای نسبتا مناسب ۳_مجموعه ای از نیروی انسانی خوب برای کار طلبگی(اعم فرزندان،همسران و... ۴_جوبسیار مناسب وآماده برای خدمات طلبگی بدی های کار: ۱_ممکن تو شهر ومنطفه ای که دوست داری نباشید ۲_اداری بودن کار (قوانین خاص خودش رو داشتن) @HozeTwit
👓 یه نکته لابلای این پیامها بگم: 🔹 طلاب تا پایه ۷ فقط درس بخوانند و حتی از درس خیلی خیلی بیشتر بخوانند! تا می‌تونید روی تاریخ اسلام و تاریخ مشروطه و تاریخ انقلاب و کتب شهید مطهری و کتب رهبر انقلاب تمرکز کنید، بعضیشون را مباحثه کنید، اصول مظفر را دقیق بخونید و خلاصه کنید و تقریر کنید! ❗️ بعدها حسرت اینو می‌خورید که اون ایام طلایی حجره نشینی را صرف کارهای بیهوده کردید! بحث خروجی و آینده تازه کم‌کم بعد پایه هفت باید در ذهنتون جا بگیره! قبلش فقط باعث از این شاخه به اون شاخه پریدن می‌شه و نتیجه خاصی هم نداره. شما اگر ۶پایه اول درس نخوانید بعدا اصلا توان مغزی برای درس خواندن نخواهید داشت 💬 محمد خادمی @HozeTwit
👓 مطلب دیگر، شناسایی استعدادها در حوزه است که من در چند ماه قبل از این به محترم حوزه این را عرض کردم. ❗️ این حوزه مجمعی از استعدادهای گوناگون است. اینها باید شناخته شود. استعدادها برای کارهای مختلف، برای معارف و معلومات مختلف و فعّالیتهای مختلف علمی یا تحقیقی شناسایی شوند. این شناسایی کمک بسیاری برای بهره برداری درست در پرورش این استعدادها خواهد کرد. ۱۳۷۹/۰۷/۱۴ @HozeTwit
👓 من 11 ساله طلبۀ قم هستم و خب فکر می‌کنم شرایط شرکت در این پویش رو ندارم. اما چیزی که به نظرم رسیده رو میگم؛ 🔻 طرف صحبت من، دوستانی هستند که بعد از 4 5 سال درس خارج شرکت کردن، از خودشون می‌پرسن که چی؟ تهش قراره چی بشه؟ به نظرم، این سؤال درستی نیست. چون طلبه‌ای که 14 15 سال درس دین خونده باشه، مطمئنا و صد البته بهتر میتونه به وظایف طلبگیش (تبلیغ، تدریس، تألیف مقالات و ...) عمل بکنه. به عبارتی، تازه همه چیز شروع شده 😅 ما اینهمه درس میخونیم که تازه بتونیم بفهمیم نظر دین در موارد گوناگون چیه و حرف دین رو به گوش مردم برسونیم!! حتی کسی که استعداد بالایی نداره، چند مرتبه بیشتر از باقی مردم از مسائل دینی سر در میاره. چیزی که یک طلبه (هرچقدر هم معمولی یا ضعیف) از قرآن و تفاسیر یا از رساله توضیح المسائل سر در میاره، خیلی دقیق‌تر و قابل استفاده تر از باقی مردم هست. (تازه اینهایی که گفتم، کف کار هستند!!) ❗️ البته میدونم این پیامم در جواب چالش شما نبود. ولی وقتی سؤال «که چی» رو خوندم، خیلی حس غریبی بهم دست داد 😅 @HozeTwit
👓 سخنان قاطع استاد جواد فاضل در مراسم میلاد پیامبر در نقد سخنان علوی بروجردی: حق شهروندی قائل شدن برای فرق ضاله، انحراف از فقه است آیا درست است به نام حقوق شهروندی بگوییم که اهل فرق ضاله هم می توانند نماینده‌ی مردم یا وزیر شود؟ پس چه ارزشی برای اسلام است؟ ما ارزش اسلام را کجا نگاه کنیم و ببینیم؟ اصلا سرّ اختلاف دیه بین مسلمان و غیرمسلمان همین است. ما به همه‌ی مذاهب می‌گوییم «إِنَّ الدِّينَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلامُ‏» دین مورد قبول خداوند اسلام است بیایند و مسلمان شوند، به زور هم نمی گوییم مسلمان شوند، بروند تحقیق کنند. اما چنانچه یک مسیحی یا یهودی یا اهل کتابی بگوید من دلم می‌خواهد خدا را این‌طور بپرستم، خب باید بداند در یک کشور و نظام اسلامی چه جایگاهی دارد. 📎 ادامه مطلب 🌐https://rasanews.ir/0037HF @HozeTwit
👓 برادر عزیز و همیشه در صحنه خداقوت عرض میکنم در خصوص این چالشی که راه انداختید باید چند مطلب را عرض کنم بزرگان حوزوی و اساتید اصلا بنایی برای مشاوره دادن صحیح به طلبه ندارند! 🔹 روزی که بنده از تهران امدم قم برای ادامه درس خدمت یکی از اساتید درس خارج که چندین سمت کشوری هم دارد رفتم و عرض کردم بنده را مشاوره بدید چی بخونم چکار کنم؟ ❗️ ایشان هم با یک تندی خاصی فرمودند برو مثل بقیه درست را بخون! گفتم خوب که چی؟ فرمودند اون را بعدا باید بفهمی الان فقط درس بخون! 🔹 بعد میخواستم برم رشته قضاوت شرکت کنم رفتم خدمت یکی از اساتید که الان از دنیا رفته اند خدا رحمتش کند فرمود آقاااااجااان برو فقه و اصول را خوب بخون همه جا بهت کار میدن اینقدر دنبال حاشیه نباشید! خلاصه سرتون را درد نیارم کلی فقه و اصول خوندم ولی احکام نمیتونستم بگم تا اینکه رفتم کلاس تخصصی احکام آقای فلاح زاده خدا خیرش بده اونجا تازه فهمیدم احکام چیه بعد خودم رفتم گشتم یه جا زبان خارجی یاد گرفتم و رفتم تبلیغ خارج از کشور و 10 نفر را مسلمان کردم 🔹 حالا هم در یکی از ادارات که شئون طلبگی داره کار میکنم 🔹 نتیجه اینکه متاسفانه حوزه و اساتید هیچ برنامه و مشورت درستی برای آینده طلبه نداره و اگر خود طلبه کمی همت و هوش نداشته باشه قطعا نمیتونه ظرفیت وجودیش را برای این مملکت هزینه کنه! 💬 طلبه سابق و خادم فعلی طلاب @HozeTwit
👓 هدفم طرح هجرت ولی نمی‌رم! سلام خیلی دوست داشتم بعداتمام حوزه روحانی طرح هجرت بشوم توی روستاومنطقه محروم تبلیغ کنم اماالان این متوجه شدم روحانی طرح هجرت هیچ آینده نداره درصورتی که روستاهاخالی ازطلبه مبلغ هست اگه بدونم روحانی طرح هجرت آینده داره همین الان میروم؛ ❗️اگه بدونم آینده شغلی ولو محدود و سخت دارم همین الان برمیگردم روستا! همین محرم یکی ازروستاهای سیستان بلوچستان رفتم تبلیغ... @HozeTwit
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 دکتر حسینی بوشهری و دکتر اعرافی؟!! 🖋 هادی مصری‌پور؛ 🔺 اعضای محترم و بزرگوار شورای عالی را عده‌ای «آیت الله» خطاب می‌کنند و برخی «حجت‌الاسلام والمسلمین» و عده‌ای هم «استاد» و ...؛ اما خطاب هیچ‌یک از این عناوین به اعضای گران‌قدر شورای عالی و همچنین مدیر محترم حوزه‌های علمیه دقیق نیستند. 🔻 چون قانونِ مشخصی وجود ندارد؛ نهایتا طبق همین قوانین موجود حوزوی نهایتا می‌توانیم به بزرگانی مثل آقایان بوشهری و اعرافی -که نزد ما هم قابل احترام هستند- بگوییم «دکتر»... 📌 متن کامل یادداشت👇🏻 @Manahejj
👓 رسیدن به اجتهاد 🔹 به نظر حقیر پرسیدن این سوال از شخص غیر مجتهد اساسا غلط هستش اولا یک طلبه اگر دنبال پول و استخدام بوده پس از اول اشتباه کرده که وارد حوزه شده و میتونست بره خیلی راحت درس دیگری بخونه که خیلی راحت تر هم تو آموزش پرورش و ارگان ها استخدام بشه (البته حواسمون هست و دیدیم که برخی به خاطر سهل الوصول تر بودن طریق حوزه به برخی مشاغل وارد حوزه می‌شوند) اما وقتی تصمیم گرفت وارد حوزه بشه باید تمام وجودش رو برای رسیدن به غایت این مسیر که خودش آغازی مجدد هستش بزاره که اونم چیزی جز اجتهاد نیست... میخوای مدرس بشی، حرفی نیست.... میخوای کارمند بشی، حرفی نیست... میخوای مبلغ بشی، حرفی نیست... میخوای محقق بشی، حرفی نیست... اما اول مجتهد بشو،بعدش با اون بینش و نگاهی که بعد از اجتهاد بدست آوردی تکلیفت رو مشخص بکن و شروع به فعالیت تخصصی کن مگر در گذشته نبودند مجتهدینی که بعد از اجتهاد گاها به روستا و شهر محل تولدشون مراجعت می‌کردند و خیلی متواضعانه اقدام به تبلیغ دین میکردند ❗️ وقتی یک طلبه مجتهد بشود و با اجتهاد وارد زمینه های مختلف کاری بشه یقینا توان علمی و عملی بیشتری نسبت به طلبه غیر مجتهد در همان زمینه خواهد داشت و خواهشا مسئله استعداد و حواشی و موانع زندگی شخصی مطرح نکنید که چیزی جز بهانه برای فرار از تکلیف واجب اجتهاد نیست... علمای زیادی مانند ملاصالح مازندرانی در گذشته بوده اند که با تمام این سختی ها به بالاترین مراتب رسیدند و شک نکنید روز قیامت حجت بر تمام ما طلبه ها خواهند بود. لطفا اسمی از حقیر نبرید... یاعلی @HozeTwit
👓 حدود ۱۴ ساله که حوزه شهرستان هستم سطح ۳ و مشغول تحصیل در درس خارج برای ادامه تحصیل در سطح۴ تخصصی دوسال پیاپی اقدام کردم ، هم آزمون و هم مصاحبه دادم و پذیرفته شدم و تعریف و تمجیدها شنیدم از رئیس مؤسسه.. اما چون تمکن مالی نداشتم نتونستم نقل مکان کنم.. (اینم خودش مغضلیه! ظاهراً محوریت پول به علوم حوزوی هم کشیده شده و هرکس پول داشته باشه دسترسیش به مرکز علوم دینی (قم) و اشتغالش به علوم تخصصی خیلی راحت تر میشه!) شرایط اسکان طلاب در مهدیه هم که واقعا مسخره ست ... می‌گن باید حتما یک سال ساکن قم بشی تا بزاریم سال بعدش در مهدیه ساکن بشی.. اگه می‌تونستم یک سال ساکن قم بشم که با همون فرمون ادامه می‌دادم و رو نمی زدم به سیستم حوزه تا منو اسکان بده.. 🔹 بهرحال از لحاظ مادی درعین حال که وضع ایده آلی نداریم اما الحمدلله رزق می‌رسه .. تدریس مکاسب و رسائل دارم پژوهش می کنم احساس نا امنی شدید شغلی در حوزه موج می‌زنه.. فلذا علی رغم استعدادی که در زمینه علمی در خودم دیدم و اساتید بزرگوار بارها گوشزد کردند اما مجبور شدم برای ورود به عرصه ی آموزش و پرورش اقدام کنم.. 🔹 قلبم آکنده از ناراحتی و گلایه است نسبت به مسیولین و سیاستگذاران حوزه .. اصلا فراموش نمی کنم طلاب و اساتید مستعد رو که برای اجتهاد بسته بودند اما بی تدبیری حوزه علمیه در مدیریت نیروهای نخبه اونها رو بی سرپناه رها کرده و روانه‌ی ادارات کرده تا برای سدجوع و پرداخت نفقه‌ی عیالشان کارمندوار زیست کنند و استعدادهای خود را کور کنند. نکته آخر: طلبه باشید و طلبه بمانید اما حوزوی نه! حوزه به کمتر کسی وفا کرده...خودتون برای خودتون برنامه داشته باشید 💬 مهتدی @HozeTwit
👓 ببخشید یکم طولانیه خیلیش هم حذف کردم! 🔹 سال سوم درس خارج هستم و در ایام تبلیغی میرم تبلیغ ، نگرانی برای آینده شغلی ندارم به طلاب هم میگویم اگر توانایی های مورد انتظار از یک طلبه که توان پژوهش، تبلیغ، پاسخ به سوالات احکام و اعتقادی (لااقل به اندازه عمومی) دارند نگران کار و شغل نباشند. آنچه نگرانی من هست اینه که آیا شغل من در راستای توان حوزوی و آنچه روی من سرمایه گزاری شده هست یا نه؟؟ ❗️ فکر کنید یک طلبه برود چند سال زبان فرانسه کار کند و بعد برود یک روستا تبلیغ کند، زبان آموزی چیز خوبی است و تبلیغ روستا هم خوب (خود من در روستا تبلیغ میکنم) ولی نیاز نبود که این شخص اینقدر هزینه برایش بشود زبان یاد بگیرد و بعد برود در روستا تبلیغ کند. الان وضع حوزه چنین چیزی است! 🔹 معلم شدن خیلی کار خوبی هست، ولی انصافا اینقدر روی یک طلبه سرمایه گذاری میکنند بعد میگویند برو آموزش و پرورش درحالی که دروس تخصصی برایش نگذاشته اند و تازه چند برابر تربیت یک معلم هم برای یک طلبه هزینه کرده اند و زمان صرف شده است. 🔹 کارمند شدن هم بدک نیست ولی وقتی با طلاب کارمند صحبت میکنم حس میکنم نیاز نبود برای کارمند شدن اینقدر درس خواند! در حقیقت معمولا استفاده خاصی از علم طلاب کارمند نمی شود. شئون حوزوی باید واقعا تامین کننده معیشت باشد، خیلی از طلابی که می روند کار متفرقه میکنند اگر به آنها بگویند همین پولی که در می آوری (در حد معقول) با حفظ مزایای حوزوی برو کار حوزوی کن بهت میدیم چرا انجام ندهند؟ 🔹 شما تصور کنید مبلغ تخصصی زبان دان تربیت کنند و بعد مثلا ماهی بیست سی میلیون حقوق در نظر بگیرند برای اینها (حد اقل به اندازه یک هیئت علمی دانشگاه) تا فعالیت های رسمی در یوتویوب و فیس بوک و ... داشته باشند. یا حد اقل ساعتی دویست سیصد هزار تومان به این ها بدهند با تعیین محدودیت ماهانه. خب فکر‌میکنید طلاب نمیروند؟؟ آیا نیاز به این کارها در سطح بین المللی احساس نمی شود؟ اینقدر خلأ زیاده ولی خب طلبه که باید اینها رو پر کنه مشغول به چه کاری هست ؟ ❗️ خب اینقدر مساجد خالی است، واقعا اگر یک مزایای قابل قبول برای طلاب در نظر بگیرند آیا طلاب با جدیت سمت مساجد می روند یا نه؟؟ (من یادم میاد خیلی اوقات چون مشکل معیشتی نداشتم رایگان در مسجد فعالیت های تبلیغی کردم به عنوان یک روحانی ولی دوستانم که مشکل معیشتی داشتند چکار کردند؟؟) ای کاش یک نظر سنجی بگذارید ببینید همین الان چند درصد طلاب به فکر این هستند بروند یک مسجد را به طور تمام وقت قبول کنند و به رشد مردم و کارهای طلبگی بپردازند! طلبه ای که از پایه هفتم به فکر مسجد نیست پس مهارت های مسجد داری را هم ارتقا نخواهد داد. در شش ماهه اخیر حمایت تبلیغی صرفا مربوط به ماه رمضان و دهه محرم بوده. خب بقیه ایام چه؟ مردم فقط همین چهل روز نیاز به دین دارند؟! برخی رفقای روحانی می روند مسجد ولی هزینه رفت و آمد آنها هم بدست آنها نمی رسد! اگر حوزه در قبال این مسائل مسئول و پاسخگو نیست خب باید یقه کیو گرفت ؟ ❌ آیا حوزه اصلا به مقدار کافی اطلاعاتی از استعداد و توان من دارد؟ یادم هست یکبار یک استاد متخصص در یکی از علوم درکلاس به ما گفت: من الان متخصص فلان موضوع هستم ولی آیا حوزه میداند مشغول تدریس این مطلب و در اینجا مشغول هستم؟ باور کنید توی این حوزه از شیر مرغ تا جان آدمیزاد متخصص علوم و مسائل مختلف و طلاب کار بلد داریم. آیا حوزه از توان اینها استفاده میکند؟؟ والا اسراف شاخ و دم نداره، همین که عمر یک انسان رو در یاد دادن برخی امور بکار می‌گیرند ، هزینه مدرس و استاد میدهند، بعد در یک چیزی که هیچ ربطی به تخصص ندارد و اصلا نیاز به اینقدر عمر گذاشتن نبوده خب این اسمش چیه؟! 💬 از طرف بینام @HozeTwit
👓 بنده 10ساله که طلبه هستم و خدا رو شکر در این چند سال، با بهترین اساتید و طلاب، در رشته‌ی فقه و اصول مشغول بودم. بنده در چند سال اخیر، خیلی با طلاب نخبه سر و کار داشتم. طلبه‌هایی که سال‌هاست عضو مرکز نخبگان هستند و درسشون هم خیلی عالیه. 🔹طبیعتاً گلِ سرسبدِ هر صنفی، نخبگان اون صنف هستند. می‌تونم بگم مسئله‌‌ای که خیلی بیشتر از مشکلات مالی، نخبگان حوزه رو آزار میده، هویت طلبگیه. وقتی یه طلبه‌ی نخبه می‌بینه که در مجامع علمی، هیچ هویتی (حتی تو رشته‌های تخصصی حوزوی) نداره، طبیعتا بیشتر به سمت تحصیلات دانشگاهی کشیده میشه تا اعتماد به نفس پیدا کنه. 🔹آیت الله اعرافی (حفظه الله) در چند سخنرانی اخیرشون، بارها به موضوع ۴٠٠رشته‌ی حوزوی اشاره کردن و به این موضوع، بسیار هم افتخار می‌کنند. سؤالی که برای بنده مطرحه اینه که وقتی ما طلاب، حتی تو رشته‌های سنتی خودمون (فقه و اصول، فلسفه، کلام و...) در مجامع علمی کشور گمنام هستیم، این ۴٠٠رشته اوضاع رو نه تنها بهتر نمی‌کنه، بلکه بدتر هم می‌کنه! 🔹اگه کسی یکمی پیگیر مناظره‌ها و سمینارها و همایش‌های علوم انسانی باشه، متوجه میشه که نبض همه علوم انسانی، دست دانشگاهی‌هاست و اگر طلبه‌ای هم تو اون جمع حضور داره، به واسطه‌ی سوابق دانشگاهیش است. بنده بارها شاهد بحث و رنجش طلاب نخبه از این موضوع بودم. 🔹 اگه هویت علمی طلاب تقویت بشه، شاید ۵٠درصد مشکلات مهاجرت طلاب به بیرون از حوزه، حل بشه. خیلی برای من درد داره که هر سال، شاهد رفتن استعدادهای برتر حوزه، به ادارات و دانشگاه‌ها هستم. @HozeTwit
👓 پویش ما همچنان ادامه خواهد داشت ❗️ الحمدلله استقبال خوبی از آن شد و حتما مسئولان حوزه نیز با دقت بیشتری آن را دنبال خواهند کرد @HozeTwit
👓 کافری سخت شد از سستی ما در ره دین سبب رونق کفر است مسلمانی ما دردآوره که اوج دغدغه طلبه این عصر امنیت شغلی باشه! ❌هر چند بعید نیست؛ طلبه تربیت شده در سیستم تربیتی سکولار حوزه، چیزی بهتر از این نباید باشد! حوزه ای که مبانی اصیل معرفتی‌اش دروس جنبی اند و طلابش با جزوه‌های نعلبندی در شب امتحان تفسیر‌دان و کلام دان و معتقد می‌شوند...! 📌این بی‌هویتی ریشه در (من اعرض عن ذکری فان له معيشة ضنكا) و بی نسبتی به سلف صالح خود دارد! و به شدت مرتبط با نظم بی نظم جهانی مبتنی بر اصل مادی گرایی دارد. 🔴این انسان حق دارد دغدغه اش مدرک و امنیت شغلی و بی‌نسبت با رزاق علی الاطلاق باشد! همچو منی که موحد نشده ام چگونه می‌خواهم دعوت به توحید کنم مردم را ⁉️ 😔 و در آخر با کمال عذرخواهی محضر صاحب‌الزمان (عجل الله فرجه الشریف) عرضه بداریم: در کوی تو معروفم و از روی تو محروم گرگ دهن آلوده‌ی یوسف ندریده... @HozeTwit