💠 #پاسخ استاد آقای دکتر جوارشکیان:
رابطه ای که علت و معلول بایکدیگر دارند بلحاظ فلسفی یک رابطه ی ایجادی است. علت و معلولی که در علوم تجربی و علوم متعارف می شناسیم به معنای فلسفی کاربرد ندارد. در فلسفه آن چیزی است که به معلول هستی می بخشد و معلول آن امری است که هویتش و بودش متوقف برعلت است و این رابطه بسیار تنگاتنگ است. در فلسفه صدرا تمام هویت و بودش را از علت می گیرد و بدین ترتیب یک واقعیت عین الربطی است و سراپا وابسته ی علت است و ارده و خواست علت تمام هویت او را رقم می زند. اما آنچه در دیگر علوم از جمله علوم متعارف و تجربی از علت و معلول می شناسیم بدین معنا نیست. علل در علوم تجربی باصطلاح علل معدّه هستند و زمینه ساز می باشند. برای آفرینش یک رویداد عواملی دخالت دارند که این عوامل را معد می دانیم ،هستی آفرین نمی دانیم. پیدایش و هستی بخشی در افق هستی توسط دو موجود همتراز امکان پذیر نیست. دو موجودی که هیچکدام اشراف وجودی بریکدیگر ندارند نمی توانند ایجاد کننده ی یکدیگر باشند. اگرچه تاثیر و تاثر بر و از یکدیگر دارند، لذا در عالم طبیعت هیچ موجودی با این معنا از علیت ، علت موجود دیگری نیست. به همین دلیل در عالم طبیعت رابطه ی نفس و بدنمان به همین صورت است و اگرچه نفس و بدن به هم پیوسته و با یکدیگر مرتبط هستند و یک حقیقت متحداند که مرتبه نازله بدن و مرتبه ی عالیه نفس است ، اما اینگونه نیست که نفس علت بدن باشد. لذا دراینجا با ارده نمی توانید دخل و تصرف همه جانبه در بدن داشته باشید اگرچه دخل و تصرف های جزئی داریم در بدن .البته این نکته مهم است که چه کسی دارد اراده می کند چه بسا افرادی هستند که اراده می کنند و متابولیسم بدنشان را کند و یا زیاد می کنندو تصرفهای زیادی بر بدنشان دارند. مانند تصرفهای جزئی ما مانند امتناع از خوردن و یا حرف زدن و یا حرکت اجزاء بدن...ولی اینها درحد ایجاد نیست.
درجهان پس از مرگ این رابطه متفاوت می شود. به این معنا که بدن مثالی از شئونات نفس است. بدن مثالی مرتبه ی عالیه از جسم است. اوصاف جسمانی دارد اما جرم مادی ندارد و کاملا در اختیار فرد است.و تعینات مختلف می پذیرد و تواند مثلا متکثر شود،چون آنجا مکان بدین معنا نیست لذا تعینات متفاوتی می پویرد بدن مثالی که تابع ارده ی فرد است.لذا صدرا قائل است که بدن اخروی را خودمان می آفرینیم واین می تواند به میزان ترفع وجودی انسان این اعمال قدرت وسیع تر باشد.لذا انسان ها در اعمال این قدرت همه در یک سطح قرار ندارند.چه بسا افرادی در سطوح عالی قراردارند که می توانند بدن طبیعی را خلق کنندچه رسد به بدن مثالی و این دراحوالات عرفا دیده شده ودراحوالات اولیا وامیرالمونین ع گزارش شده که دریک شب درچهل منزل دیده شده اند ودراحوالات عرفا هست که در نجف مقیم است و افرادی در مشهد با او دیدار دارند. و البته آنکه مورد ملاقات است بدن مثالی اوست و بدن مادی در نجف است.
°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•
〽️ پیش به سوی #امتداد_حکمت
💡چراغی در اینجا روشن است 👇
https://eitaa.com/ISP_NDE
●○●○●○●○●○●○●○
📌 سخنرانی دکتر سادات منصوری
▪️تجربه نزدیک به مرگ به مثابه اثبات آگاهی بدون بدن
💠 مدرسه تخصصی میان رشتهای تجربه نزدیک به مرگ؛ توهّم یا واقعیّت؟
📍مشهد مقدّس
#روز_دوم_عصر
°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•
〽️ پیش به سوی #امتداد_حکمت
💡چراغی در اینجا روشن است 👇
https://eitaa.com/ISP_NDE
●○●○●○●○●○●○●○
📌 سخنرانی دکتر کِلی
▪️تحقیقات تجربی و شواهد علمی بر وجود ابعاد فراحسّی انسان (روح) در مواجهه با فیزیکالیسم شناختی و فلسفی
💠 مدرسه تخصصی میان رشتهای تجربه نزدیک به مرگ؛ توهّم یا واقعیّت؟
📍مشهد مقدّس
#روز_دوم_صبح
°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•
〽️ پیش به سوی #امتداد_حکمت
💡چراغی در اینجا روشن است 👇
https://eitaa.com/ISP_NDE
●○●○●○●○●○●○●○
📌 ادامه کتاب علم و تجربه نزدیک به مرگ
💠 فصل دوم: ایرادات شکاکّین
در این فصل مولّف به نقل ادّعای دو فیلسوف ماتریالیست؛ پاول ادواردز و مک گین میپردازد و اشتباهات آنها را در مادّی دانستن ذهن و آگاهی متذکّر میشود.
💠 مک گین معتقد است اگر اجزایی از ذهن برای وجودشان به بخشهایی از مغز بستگی داشته باشند، کلّ ذهن نیز باید چنین باشد. او با ارائه شواهد نورولوژی محدودی از آلزایمر در نهایت نتیجه میگیرد روح با مغز میمیرد.
کارتر در نقد او مینویسد: «این گفته از نظر منطقی درست است ولی مک گین قطعاً نشان نداده است که بخشهایی از ذهن برای وجودشان به بخشهایی از مغز بستگی دارند. حقایق نورولوژی آنگونه که جیمز عنوان کردهاست "فقط این واقعیّت مورد تأیید را نشان دادهاند که وابستگی مفصّل یا محدود [میان آگاهی و مغز وجود دارد.] انواع خاصّی از اندیشه، کار اجزای خاصّی از مغز هستند."»
🧐 از نظر کارتر اینکه این ارتباط وجودی؛ یک ارتباط تولیدی است یا یک ارتباط انتقالی، امری است فراتر از آنچه حقایق نشان میدهند. اشتباه مک گین این است که به سادگی فرض کرده است که رابطۀ کارکردی میان ذهن و مغز یک رابطۀ تولیدی است.
°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•
〽️ پیش به سوی #امتداد_حکمت
💡چراغی در اینجا روشن است 👇
https://eitaa.com/ISP_NDE
💐 سالروز میلاد خاتم المرسلین، رحمه للعالمین بر عاشقان توحید و حقیقت مبارک باد.
#حدیث_معاد
💠 عن رسول اللّه صلّیاللهعلیهوآله: أکیسُ الکیسِینَ مَن حاسَبَ نَفْسَهُ وعَمِلَ لِما بَعدَ المَوتِ.
🔹 پیامبر خدا صلّی الله علیه و آله فرمودند: زیرک ترینِ زیرکان، کسی است که از نفْس خویش حساب بکشد و برای بعد از مرگ کار کند.
📜 بحار الأنوار: ج ۷۰ ص ۶۹ ح ۱۶
°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•
〽️ پیش به سوی #امتداد_حکمت
💡چراغی در اینجا روشن است 👇
https://eitaa.com/ISP_NDE
●○●○●○●○●○●○●○
Cheryl Fracasso and Harris Friedman.pdf
282.9K
#معرّفی_مقاله
💠 عواقب الکترومغناطیسی تجارب نزدیک به مرگ: گزارش مقدماتی در مورد مجموعهای از مطالعات در حال انجام
تواناییهای الکترومغناطیسی به دست آمده به عنوان نتیجه تجارب نزدیک به مرگ: مطالعه مقدماتی معرفیکننده یک تحقیق فعلی
👤چریل فراکاسو دانشگاه سِیبروک، سانفرانسیسکو، کالیفرنیا
👤هریس فریدمن دانشگاه والدِن، مینیاپولیس، مینهسوتا
🔖خلاصه
تجارب نزدیک به مرگ گزارش شده (NDEs) با پدیدههای مختلف خارقالعادهای مرتبط بودهاند، از جمله عواقب روانشناختی، فیزیولوژیکی و معنوی عمیق. یکی از پدیدههای خاص، عواقب الکترومغناطیسی (EMEs) است که در آن تجهیزات فناوری و الکتریکی بدون دلیل مشخص دچار اختلال میشوند. این مطالعه آزمایشی کیفی، EMEs را در افرادی که NDEs را گزارش میکنند، بررسی کرد. ده نفر NDE با مقیاس تجربه نزدیک به مرگ (NDE Scale) غربالگری شدند و پرسشنامه اثر الکترومغناطیسی (EMEQ) برای ارزیابی عمق EME و پرسشنامه پدیدههای الکترومغناطیسی (EPQ) برای بررسی تجربه پدیدههای EMEs به آنها داده شد. نرخهای EME یافت شده در بین این NDErs (70%) با نرخهای گزارش شده در مطالعات قبلی مطابقت داشت. همچنین، یک تحلیل مقدماتی از مطالعه دوم که در حال انجام است، ارائه شده است، که نشان میدهد از 136 NDErs، 71% EMEs را گزارش میدهند. در حالی که دادههای کمی هنوز به طور رسمی تجزیه و تحلیل نشدهاند، سه مورد مطالعه برجسته شده و تفاوتهای بین NDErs با و بدون EMEs بررسی میشوند.
°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•
〽️ پیش به سوی #امتداد_حکمت
💡چراغی در اینجا روشن است 👇
https://eitaa.com/ISP_NDE
●○●○●○●○●○●○●○
🦋 تجربه نزدیک به مرگ رَندی گلینک در ۱۰ سالگی:
💠بخش اول :
🔻 هشتم سال 1988، روز تولد ده سالگی رندی گلینگ بود که تجربهی نزدیک به مرگش اتفاق افتاد. او با دوچرخهای که به مناسب تولدش هدیه گرفته بود بیرون میرود که پسر همسایه در حالی که سوار ماشینش بوده با او تصادف میکند. رندی ادامهی ماجرا را اینگونه توصیف میکند:
من واقعا نمیدانستم که چه چیزی با من تصادف کرده است. فقط به نظر میرسید که به سمت هوا پرتاب شدم. بعد، اتفاق بامزهای افتاد. بخشی از من – که فکر کنم همان روحم بود – به پرواز در هوا ادامه داد و بدنم را دیدم که به زمین برخورد کرد. میدانستم که به این شکل برخورد کردن با زمین خیلی درد دارد، برای همین از اینکه داخل بدنم نبودم خوشحال بودم. وقتی بالاتر رفتم، متوجه شدم این ماشین کرت بوده که با من تصادف کرده است. من همیشه به او میگفتم که سرعت رانندگیاش در محله خیلی زیاد است. اما او معمولا در جواب برایم شکلک درمیآورد و بیاعتنایی میکرد. اما او باید به حرف من گوش میداد. با خودم فکر کردم حالا او بخاطر کشتن من باید به زندان برود.
همین موقع که متوجه شدم مُردم، وحشتزده شدم. اما ناگهان یک فرشتهی زیبا کنار من ظاهر شد. او خیلی زیبا بود. او بال داشت و شبیه ستارههای سینما بود. صدای آن فرشته، شبیه صدای مادرم بود که موقع دلدرد یا مریضی من را دلداری میداد. آن فرشته به من گفت که نگران نباشم. او گفت که همراه من است و کنارم خواهد ماند. بعد، دستم را گرفت و من احساس خیلی بهتری پیدا کردم.
ما خیلی زود به یک تونل تاریک رسیدیم. من توقف کردم و گفتم که از رفتن به تاریکی میترسم. فرشته به من لبخند زد و گفت «این تنها راهی است که ما را به مقصد میرساند». من میتوانستم یک نور درخشان را در انتهای تونل ببینم برای همین به فرشته گفتم: «باشه میام، ولی به شرطی که دستم را رها نکنی». او خندید و جواب داد: «من که گفتم هیچوقت از پیشت نمیروم. من از وقتی که به دنیا آمدی کنارت بودم. در واقع، وقتی به دنیا آمدی من کنار مادرت بودم. من فرشتهی نگهبان تو هستم.» از او اسمش را پرسیدم، او گفت: «ما به آن شکلی که مد نظرت هست اسمی نداریم. اما اگر احساس بهتری به تو میدهد، میتوانی من را «آریئو» صدا کنی».
تونل آن قدرها هم ترسناک نبود و ما به سرعت از آن عبور کردیم و بعد، در مقابل آن نور شگفتانگیز قرار گرفتیم. آن نور به قدری درخشان و قدرتمند بود که نمیشد مستقیم به آن نگاه کرد. من به آریئو نگاه کردم و میخواستم بدانم که حالا باید چی کار کنیم. او گفت که ما باید وارد نور بشویم و با آن یکی شویم. بعد، قبل از اینکه بتوانم سوال بیشتری بپرسم، کمی دستم را کشید و ما وارد نور شدیم.
این خیلی باحال بود. من به نوعی احساس کردم که بدنم به صورتی که خیلی هم خوب بود، منفجر شد و به میلیونها اتم تبدیل شد که هرکدام، افکار و احساسات خودشان رو داشتند. به یکباره به نظر میرسید که من یک پسر، یک دختر، یک سگ، یک گربه و یک ماهی هستم. بعد، احساس کردم که یک مرد مسن، یک زن مسن و بعد یک نوزاد خیلی کوچیک هستم.
بعد، من و آریئو در مکان بسیار زیبایی ایستادیم که با میلیونها میلیون گل رنگارنگ تزیین شده بود. من میتوانستم صدای موسیقی زیبایی را از دوردست بشنوم. کمی دورتر میتوانستم پلی را ببینم که یک نفر رویش ایستاده بود. آن طرف پل، یک شهر طلایی را دیدم که برجهایی مثل قلعههای اروپایی داشت. به نظر میرسید کل آن شهر با نوری میدرخشید که مثل یک نورافکن بزرگ به آسمان تابیده میشد. من میتوانستم ببینم که تعدادی از گنبدهای آن شهر قرمز و تعداد دیگری طلایی و آبی بودند. به نظر میرسید دروازهها و دیوارهای شهر از نورهای آبی، قرمز و بنفش روشن ساخته شده بودند. من از آریئو پرسیدم که آیا قرار است از آن شهر دیدن کنیم؟ او با تکان دادن سرش تایید کرد و گفت: «رندی، آنجا خانهی جدید توست».
°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•
〽️ پیش به سوی #امتداد_حکمت
💡چراغی در اینجا روشن است 👇
https://eitaa.com/ISP_NDE
●○●○●○●○●○●○●○
🦋 تجربه نزدیک به مرگ رَندی گلینک در ۱۰ سالگی:
💠بخش دوم :
🦋 ما به سمت پل آن شهر حرکت کردیم و من متوجه شدم مردی که روی پل ایستاده بود، پدربزرگم هانسن بود. او منتظر ما بود. من به سمت پدربزرگم دوییدم و ما همدیگر را در آغوش گرفتیم. او وقتی من شش سالم بود فوت شده بود. من از پدربزرگم پرسیدم که آیا قرار است در بهشت ما با هم زندگی کنیم؟ او گفت: «بله حتما یک روز این اتفاق میافتد، اما الان هنوز وقتش نرسیده است. هنوز درسهایی هستند که تو باید روی زمین یاد بگیری». به نظر میرسید آریئو از این مطلب جا خورده و برای همین به پدربزرگم گفت: «من فکر میکردم که کار درستی انجام دادم. چیزی که به من گفتند این بود که وقت برگشتن رندی به خانه (بهشت) فرارسیده.» پدربزگ شانه بالا انداخت و گفت: «به من گفتند که روی پل با شما ملاقات کنم و بگویم که رندی را به زمین برگردانی.او هنوز درسهایی دارد که یاد نگرفته و کارهایی دارد که حتی شروع به انجامشان نکرده است.»
قرار شد به زمین برگردیم، اما قبل از اینکه حرکت کنیم، یک چهرهی دیگر را کنار پدربزرگم دیدم. او مسیح بود؛ من او را از چشمانش شناختم. من همهی حرفهایی که مسیح به من زد را به یاد نمیآورم، اما برخی از حرفهایش را کاملا به یاد دارم و نسبت به آنها مطمئن هستم. او به من گفت که من هرگز مثل قبل از بازدیدم از بهشت نخواهم شد و مقداری از قدرت نور درون من باقی خواهد ماند. او گفت که بگذارم عشقی که درون قلبم احساس میکنم به همهی مردم ابراز شود. او همینطور به من گفت که اگر مردم نسبت به تجربهی من شک کردند یا نتوانستند آن را درک کنند نگران نباشم، چون یک روز، همه، تمام آن چیزهایی را که من دیدم خواهند دید.
°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•
〽️ پیش به سوی #امتداد_حکمت
💡چراغی در اینجا روشن است 👇
https://eitaa.com/ISP_NDE
●○●○●○●○●○●○●○
48.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
━━⊰❀🦋❀⊱═━
💠 دکتر کیم پنبرثی : مایندفولنس و حالت های تغییریافته ی هوشیاری
🎙 سخنران : «دکتر کیم پن برثی» محقق بخش مطالعات ادراکی دانشگاه ویرجینیا (DOPS)
🗓 تاریخ : 17 سپتامبر 2016
( موزه علم بوستون )
✅ زیرنویس فارسی
🔹موضوع : تاثیر مایندفولنس بر سلامت جسم و روان , و ارتباط مایندفولنس با تجارب معنوی و مهارت های پارانورمال
▪️بخشی از صحبت های خانم کیم پنبرثی :
" اگر همه ما بتونیم تجارب معنوی داشته باشیم و مردم هر روز که از خواب بیدار میشن بدونن که ما چیزی فراتر از بدن جسمانیمون هستیم , دنیای ما به طرز شگفت انگیزی تغییر می کنه و به نظر من دنیای ما به مراتب بهتر میشه"
°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•
〽️ پیش به سوی #امتداد_حکمت
💡چراغی در اینجا روشن است 👇
https://eitaa.com/ISP_NDE
●○●○●○●○●○●○●○
4_5783009426378065635.mp3
19.98M
📢...پوشهٔ_شنیداری نشست نقد و بررسی کتاب «به وقت مرگ»
با حضور: رضا اکبری، علی قاسمیاننژاد، مجتبی اعتمادینیا و علیاصغر محمدخانی
سهشنبه ۳ دی ۱۳۹۸
°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•
〽️ پیش به سوی #امتداد_حکمت
💡چراغی در اینجا روشن است 👇
https://eitaa.com/ISP_NDE
●○●○●○●○●○●○●○
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📖 #بریده_کتاب :
شاید به قول "کارل یونگ" روان شانس : « ما نباید ادعا کنیم که تنها با کمک عقل می شود جهان را درک چون احساسات هم به اندازه ی عقل در این کار به ما کمک می کنند. بنابراین قضاوت عقل , در بهترین حالت ممکن , فقط نیمی از حقیقت است»
بعد از ده سال گوش دادن به تجربه های نزدیک به مرگِ کودکان , خودم را موافق با یونگ می دانم : علم , با تمام عظمتش , تنها نیمی از داستان روح انسان و زندگی بعد از مرگ را بیان می کند. بقیه ی ماجرا را بچه های نور می گویند.
به حرف هایی که که این بچه ها به من گفته اند گوش کنید :
«من یه راز عجیبی دارم که میخوام بهتون بگم. می دونین من از یه راه پله بالا رفتم و رسیدم به بهشت....
تنها چیزی که دلم میخواست این بود که برسم به اون نور. جسمم برام مهم نبود. هیچی برام مهم نبود. فقط میخواستم برسم به اون نور.
اون نور کلی چیزای خوب داشت. به من گفتن درسته که زندگی سخته ولی من باید برگردم...
یه صدایی شنیدم که می گفت : "بابی برگرد. تو وظیفه ای داری که باید انجام بدی"
«یه نور قشنگ بود که تمام خوبی ها رو توی خودش داشت. تا یه هفته بعد هنوز تلالوی اون نور رو تو همه چیز می دیدیم»
«شب ها قبل اینکه خوابم ببره می تونستم اون نور رو ببینم»
«از اینکه باید برگردم به زندگی نمی ترسیدم چون می دونستم یه روزی دوباره برمیگردم پیش اون نور.»
«وقتی تو به خودت آزار می رسونی , همه چیز آزرده میشه.»
«یه روزی می فهمی بهشت جای خوبیه»
📓 دکتر ملوین مورس , بچه ها در آغوش نور ,
°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•
〽️ پیش به سوی #امتداد_حکمت
💡چراغی در اینجا روشن است 👇
https://eitaa.com/ISP_NDE
●○●○●○●○●○
أللّهُمَّ انصُرِ الإسلَامَ وَ أهلَهُ وَ اخذُلِ الکُفرَ وَ أهلَهُ. أللّهُمَّ انصُر جُیُوشَ المُسلِمِینَ. أللّهُمَّ ارحَم زَعِیمَ المُسلِمِینَ. أللّهُمَّ أیِّد وَ سَدِّد قَائِدَ المُسلِمِینَ. أللّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ. اللّهُمَّ عَجَّل لِوَلیِّکَ الفَرَجَ وَ العَافِیةَ وَ النَّصرَ وَ اجعَلنَا مِن أعوَانِهِ وَ أنصَارِهِ وَ شِیعَتِهِ. بِمَنِّکَ وَ جُودِکَ و کَرَمِکَ یَا أرحَمَ الرَّاحِمِینَ.
هدایت شده از Aminikhaah🇱🇧
وَما رَمَيتَ إِذ رَمَيتَ وَلٰكِنَّ اللَّهَ رَمىٰ
به توصیه بزرگان ختم ذکر «امن یجیب» به نیت پیروزی جبهه مسلمین و دفع بلا از بلاد اسلامی و رهبران عزتمند مقاومت
و همچنین به هدف نشستن تمامی موشک ها و
وارد آمدن ضربه مهلک و نابودی اسرائیل، برقرار است؛
جهت شرکت در این ختم پر برکت لطفا از طریق لینک زیر اقدام بفرمایید
khatmesalawat.ir/100757
#مدرسه_تعالی
✅@Taalei_edu
امیرالمومنین امام علي عليهالسلام فرمودند:
پنج موقع را براي دعا و حاجت خواستن غنيمت شماريد: موقع تلاوت قرآن، موقع اذان، موقع بارش باران، موقع جنگ و جهاد في سبيل اللّه ، موقع ناراحتي و آه كشيدن مظلوم. در چنين موقعيتها مانعي براي استجابت دعا نيست.
متن حدیث:
قالَ الاْمامُ علي عَلَيْهِ السلام:
إغْتَنِمُوا الدُّعاءَ عِنْدَ خَمْسَةِ مَواطِنَ: عِنْدَ قِرائَةِ الْقُرْآنِ، وَ عِنْدَ الاْذانِ، وَ عِنْدَ نُزُولِ الْغَيْثِ، وَ عِنْدَ الْتِقاءِ الصَفَّيْنِ لِلشَّهادَةِ، وَ عِنْدَ دَعْوَةِ الْمَظْلُومِ، فَاِنَّهُ لَيْسَ لَها حِجابٌ دوُنَ الْعَرْشِ.
«بحارالأنوار، جلد 90، صفحه 343- امالی صدوق، ص97»
🌸دعا برای ظهور فراموش نشود💚
°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•
〽️ پیش به سوی #امتداد_حکمت
💡چراغی در اینجا روشن است 👇
https://eitaa.com/ISP_NDE
●○●○●○●○●○●○●○
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🌷 هماکنون؛ آغاز خطبههای حضرت آیتالله خامنهای در نمازجمعه تهران.۱۴۰۳/۷/۱۳
🌷 #جمعه_نصر
📱پخش زنده از:
🖥 Farsi.Khamenei.ir/live
🧠 آیا خاطرات در مغز ذخیره میشوند؟
برخی از شکاکین نظر بقای بعد از مرگ را رد کردهاند و قائلاند حافظه به ساختار مغز مقیّد شده است و لذا هنگامی که مغز نابود میشود، خاطرات نیز باید دیگر وجود نداشته باشند.
📌شواهدی از نوروفیزیولوژی
امروزه معمولاً فرض میشود که خاطرات به نوعی در مغز ذخیره میشوند.
👨🏻🔬 عصب شناسان دههها تلاش کردهاند جایگاه مسیرهای حافظه در مغز را پیدا کنند، و تعداد زیادی حیوان در این راستا هزینه شدهاند، فرایند معمول این بوده که کاری به حیوانات آموزش داده شود و سپس بخشهایی از مغزشان بریده شوند تا معلوم شود خاطرات در کجا ذخیره میشوند. ولی حتّی پس از این که تکههای بزرگی از مغز این حیوانات برداشته شدهاند (در بعضی از آزمایشات تا 60%) حیوان بدبخت اغلب میتواند آنچه را که آموزش داده شده بود به خاطر بیاورد. حتّی آزمایشات روی بیمهرهها مثل اختاپوس نیز نتوانستهاند مسیرهای خاص حافظه را تعیین کنند، که این باعث شد محقّقی نتیجه بگیرد که «به نظر میرسد حافظه هم همه جا هست و هم به ویژه هیچجا نیست.»
🧬نکتۀ تجربی دیگری نیز وجود دارد که برای تئوری مسیرهای حافظه مشکل ساز است. اگر خاطرات به نوعی در سلولهای مغز یا به شکل تغییرات در اتصالات سیناپسی بین آنها ذخیره میشوند، ساختار سیناپسها و دستگاه عصبی باید در زمانهای طولانی باثبات بماند. در حالیکه بازۀ حافظۀ انسان نهایتاً چند دهه است.
#علموNDE
#ادامه_دارد ...
°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•
〽️ پیش به سوی #امتداد_حکمت
💡چراغی در اینجا روشن است 👇
https://eitaa.com/ISP_NDE
●○●○●○●○●○●○●○
📌تأثیر پیش فرض ماتریالیستی در تحلیل شواهد
#ادامه: فرانسیس کریک مینویسد: «تصور میشود که تقریباً همۀ مولکولهای بدن ما به استثنای دی.ان.آ طی چند روز، چند هفته یا حداکثر چند ماه، عوض میشوند. پس چگونه حافظه در مغز ذخیره میشود به گونهای که اثرش در مقابل گردش مولکولی نسبتاً امن است؟»
▪️میتوانیم از این ملاحظات ببینیم که تئوری متعارف مسیرهای حافظۀ ضبط شده در مغز در واقع یک فرض است، فرضی که از تئوری رایج حیات یعنی تئوری مکانیستی بودن حیات ناشی میشود، که بر اساس آن همۀ جنبههای حیات و ذهن نهایتاً بر حسب قوانین معلوم فیزیک و شیمی قابل توضیحاند.
🧪 نتایج حاصل از آزمایشات فوق الذکر معمولاً این فرض را زیر سوال نبردهاند. همانگوه که یک زیست شناس ماتریالیست اشاره کرده است: «پاسخ معمول به چنین یافتههایی این است که باید سیستمهای چندگانه یا اضافیای برای حافظه وجود داشته باشند که در نواحی گوناگون مغز پخش شدهاند.»
🧠 این فرض که خاطرات باید در مغز حفظ شوند مستقیماً از تئوری مکانیستی حیات ناشی میشود.
📚 منبع: علم و تجربه نزدیک به مرگ، صص ۱۰۳ تا ۱۰۸
#علموNDE
°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•
〽️ پیش به سوی #امتداد_حکمت
💡چراغی در اینجا روشن است 👇
https://eitaa.com/ISP_NDE
●○●○●○●○●○●○●○
هدایت شده از عقل منور
همایش ملی:
«تبیین و بررسی تجربیات نزدیک به مرگ از منظر پزشکی، روانپزشکی، فلسفه و دین»
🔘محورهای فراخوان همایش:
🔶معنا و تعریف مرگ از لحاظ پزشکی و فلسفی
🔶مقایسه تجربیات نزدیک به مرگ با تجربیات مشابه
🔶دسته بندی تجربیات نزدیک به مرگ
🔶وضعیت فیزیولوژیک بدن و مغز در تجربههای نزدیک به مرگ
🔶حالتهای آگاهی و ادراکات در تجربههای نزدیک به مرگ
🔶ملاحظات اخلاقی در رابطه با تجربههای نزدیک به مرگ
🔶روششناسی راستی آزمایی تجربیات نزدیک به مرگ
🔶جنبههای فلسفی و عرفانی تجربههای نزدیک به مرگ و...
🔰کمیته علمی:
🔷️اسدالله ظریفکار (استاد گروه فیزیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شیراز)
🔷️عباسعلی وفایی (استاد گروه فیزیولوژی دانشگاه علوم پزشکی سمنان)
🔷️بهادر باقری (دانشیار و مدیر گروه فارماکولوژی دانشگاه علوم پزشکی سمنان)
🔷️علی رشیدیپور (استاد و مدیر گروه فیزیولوژی دانشگاه علوم پزشکی سمنان)
🔷️سید علی اِنجو (استادیار گروه اخلاق پزشکی دانشگاه شهید بهشتی)
🔷️قاسم کاکایی (استاد گروه الهیات دانشگاه شیراز)
🔷️مهدی افتخار (دانشیار گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی سمنان)
🔷️روحالله سوری (استادیار گروه فلسفه دانشگاه خوارزمی )
🔷️محمد سادات منصوری (استادیار، رشته علوم شناختی)
🔷️عباس موزون (فعال در عرصه NDE)
و...
🗓 تاریخ همایش: ۲۴ مهرماه ۱۴۰۳
📌مکان همایش: دانشگاه علوم پزشکی سمنان
ارتباط با دبیرخانه همایش:
🌐Conference.semums.ac.ir/NDE
✉️ndeconference@gmail.com
📞۰۲۳۳۳۶۵۴۳۷۰
📫۳۵۱۳۱۳۸۱۱۱
@aqlemonavar
━━⊰❀🦋❀⊱═━
💠معرفی فراروانشناسی یا پاراسایکولوژی
بخش اول:
از واژه یونانی para به معنای پهلو + psychology به معنای روانشناسی گرفته شده است.
فراروانشناسی یا پاراسایکولوژی شاخه ای از روانشناسی است که به مطالعه پدیده های روانشناختی به ظاهر ماوراء طبیعه می پردازد.
پدیده هایی که مطالعه می شوند عبارتند از:
ادراک فراحسی (extra-sensory perception)،
جنبش فراروانی ( psychokinesis)
و بقای آگاهی ( هوشیاری ) پس از مرگ .
در زبان فراروانشناسان به این پدیده ها، اصطلاحا ً PSI گفته می شود. یک اصطلاح بی طرفانه که هیچ چیز مثبت یا منفی در مورد علت این پدیده ها یا تجربه ها نمی گوید. تحقیقات ِ فراروانشناسان روش های مختلفی بهره می بردند. از جمله این روش ها می توان به تحقیقات آزمایشگاهی و تحقیقات ِ صحرایی اشاره کرد. این تحقیقات در آزمایشگاه های تعدادی از دانشگاه ها و بنیادهای خصوصی در سطح جهان انجام می شود. همچنین نتایج این تحقیقات معمولاً ً در نشریات ویژه ای نظیر نشریه فراروانشناسی ( journal of parapsychology ) و نشریه فراروانشناسی اروپا منعکس می شود .
مقاله های تحقیقاتی فراروانشناسی نیز غالبا ً در نشریه های « مجله روانشناختی » (psychological Bulletin )، بنیاد های فیزیک (Foundation of Pyysics) و نشریه روانشناسی بریتانیا ارائه می شود.
آزمایش هایی که معمولاً ً توسط فراروانشناسان انجام می شود عبارتند از :
* شماره انداز عدد تصادفی ( random number generator ) به منظور بررسی مدارک روان جنبشی ،
* محرومیت حسی از طریق ِ آزمایش های گانزفلد ( Ganzfeld experiments) جهت تست ادراک فرا حسی
* تحقیقاتی که تحت قرارداد با دولت ایالات ِ متحده برای بررسی امکان قضاوت از راه دور ( remote viewing ) صورت می گیرد.
فراروانشناسان بر مبنای این تحقیقات تعدادی مطالعات فراتحلیلی ( meta-analytical ) انجام داده اند. در مطالعات فراتحلیلی، داده های بدست آمده از آزمایش های پراکنده ، در یک مجموعه داده بزرگ با یکدیگر ترکیب می شوند . تعدادی از این تحلیل های آماری در صفحاتی از نشریات اصلی ارائه شده و در زمان خود بحث ها و جنجال هایی به راه انداختند.
فراروانشناسی یک علم حاشیه ای محسوب می شود ( fringe science ) می باشد، چرا که شامل تحقیقاتی می باشد که در مناسب مدل های نظری استاندارد ( standard theoretical models ) قابل قبول برای جریان اصلی علم ( mainstream science ) نمی باشد.
دانشمندانی نظیر ری هایمن ( Ray Hyman ) و جیمز الکوک در صدر منتقدان فراروانشناسی هم از لحاظ روش شناحتی فراروانشناسان و هم از لحاظ نتایج بدست آمده توسط فراروانشناسان قرار دارند. همچنین بسیاری از دانشمندان صاحب نام نیز که به محققان شکاک معروفند نشان داده اند که نقص های روش شناختی بسیار بهتر از توضیح های ناهنجار پیشنهاد شده توسط فراروانشناسان می تواند دلیل بدست آمدن آن دسته از نتایج به ظاهر موفقیت آمیز فراروانشناسان را توضیح دهد .
همچنین برخی منتقدان عنوان کرده اند که فراروانشناسی از خط علم به سمت شبه علم ( pseudosienc )متمایل شده است. تا این زمان ، هنوز هیچ مدرکی که وجود پدیده هایی ماوراء الطبیعه را اثبات کند توسط بنیادهای معتبر علمی ( scientific community) پذیرفته نشده است .
━━⊰❀🦋❀⊱═━
#باشگاه_کتابخوانان_NDE
°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•
〽️ پیش به سوی #امتداد_حکمت
💡چراغی در اینجا روشن است 👇
https://eitaa.com/ISP_NDE
●○●○●○●○●○●○●○