🔵 📣📣 و در حدیثى پیامبر(صلى الله علیه وآله) فرمود: إنَّ أخوَفَ ما أخافُ عَلَیکُمُ الشِّرکَ الأصغَرَ. قالوا وَ ما الشِّرکُ الأصغَرُ یا رَسولَ اللهِ؟ قالَ الرّیا، یَقولُ اللهُ تَعالى یَومَ القیامَةِ إذا جاءَ النّاسُ بِأعمالِهِم، إذهَبوا إلَى الَّذینَ کُنتُم تُرائونَ فِى الدُّنیا، فَانظُروا هَل تَجِدونَ عِندَهُم مِن جَزاء؟: «خطرناک ترین چیزى که از آن بر شما مى ترسم شرک اصغر است. اصحاب گفتند: #شرک اصغر چیست اى رسول خدا؟ فرمود: ریاکارى. روز قیامت هنگامى که مردم با اعمال خود در پیشگاه خدا حاضر مى شوند، پروردگار به آنها که در دنیا ریا کردند مى فرماید: به سراغ کسانى که به خاطر آنها ریا کردید بروید ببینید پاداشى نزد آنها مى یابید» ⬇️
🔴 📣 از امام باقر(علیه السلام) در تفسیر آیه مورد بحث نقل شده است که فرمود: شِرکُ طاعَة وَ لَیسَ شِرکُ عِبادَة وَالمَعاصی الَّتى یَرتَکِبونَ فَهِىَ شِرکُ طاعَة أطاعوا فیها الشّیطانَ فَاشرَکوا بِاللهِ فی الطّاعَةِ لِغَیرِهِ: «منظور از این آیه، #شرک در اطاعت است نه شرک در عبادت، و گناهانى که مردم مرتکب مى شوند شرک اطاعت است، زیرا در آن اطاعت شیطان مى کنند و به سبب این عمل براى خدا شریک در اطاعت قائل مى شوند» ⬇️
🔵📣📣 در بعضى از روایات دیگر مى خوانیم که منظور «شرک نعمت» است به این معنى که موهبتى از خداوند به انسان برسد و بگوید این موهبت از ناحیه فلان کس به من رسیده، اگر او نبود من مى مردم یا زندگانیم بر باد مى رفت و بیچاره مى شدم.(4) در اینجا غیر خدا را شریک خدا در بخشیدن روزى و مواهب شمرده است ⬇️
🔴🔴📣📣 مختصر اینکه منظور از «#شرک» در آیه مورد بحث کفر و انکار خدا و بت پرستى به صورت رسمى نیست، چنانکه از امام علىّ بن موسى الرّضا(علیه السلام)نقل شده ایت که فرمود: شِرکُ لا یَبلُغُ بِهِ الکُفرَ.
👈🏻👈🏻ولى «شرک» به معنى وسیع کلمه همه اینها را شامل مى شود. ( http://www.makarem.ir/ )
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
http://ahlolbait.com/. هدیه به وجود مقدس حضرت ولیعصر ( عج )
هدایت شده از کیهـــان آنلاین
#گفت_و_شنود
🔹کی مقصره؟!
🔻نشانی ما در پیامرسانهای سروش، آیگپ، ایتا، گپ و بله
@kayhannewspaper
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 پاسخ زیبای دکتر #جلیلی به کسانی که باز هم به دنبال #مذاکره هستند!
🔹عدهای میگویند برویم دوباره مذاکره کنیم!
✅ #روانبخش
http://eitaa.com/joinchat/2315059211Cdc06065a5f ( هدایت شده از کانال دکتر روانبخش )
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴امام خمینی(ره): من التماس میکنم به ملت ایران، #غرب_زدهها را کنار بگذارید.
✍ اگر همین یک وصیت #امام_خمینی (ره) را عمل کرده بودیم، امروز وضعیت اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی نابسامانی نداشتیم.
✅ #روانبخش
http://eitaa.com/joinchat/2315059211Cdc06065a5f. ( هدایت شده از کانال دکتر روانبخش )
❓❓ #پرسش :
🔴 وظیفه کلی ما در عصر «غیبت» نسبت به امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) چیست؟ ⬇️⬇️⬇️
✅ امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) در بخشى از نامه اى كه به شيخ مفيد(رحمة الله عليه) ارسال داشته نوشته اند: «فَلْيَعْمَلْ كُلُّ امْرِئٍ مِنْكُمْ بِمَا يَقْرُبُ بِهِ مِنْ مَحَبَّتِنَا وَ يَتَجَنَّبُ مَا يُدْنِيهِ مِنْ كَرَاهَتِنَا وَ سَخَطِنَا» ؛ (پس هر يك از شما بايد كارى كند كه وى را به محبت و دوستى ما نزديك سازد و از آنچه خوشايند ما نيست و باعث خشم و كراهت ما مى شود دورى كند).
⬇️⬇️⬇️
✅ روشن است كه محبت اهل بيت(عليهم السلام) جنبه شخصى و فردى ندارد، بلكه به ملاك خدايى است؛ زيرا هرگاه اهل بيت(عليهم السلام) مشاهده كنند كه شيعيان و منتسبان به آنان كارهايى را كه مورد رضايت الهى است انجام مى دهند و از كارهايى كه مورد سخط و غضب خداوند است اجتناب مى كنند خوشحال شده و به آنان مى بالند. ⬇️⬇️⬇️
✅ در نتيجه بر ماست كه اگر به دنبال جلب محبت آقا امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) و دورى از سخط و غضب آن حضرت هستيم كارى نكنيم كه از ايشان دور شده و از عناياتش محروم گرديم و از طرف ديگر سعى ما بر اين باشد كه اعمال و رفتارى را انجام دهيم كه هر چه بيشتر ما را به ايشان نزديك گرداند. https://makarem.ir/
هدایت شده از علامه عسکری
▫️اسلام همانند یک کشتی است که بر امواج خروشان دریا قرار گرفته و با زنجیری به ساحل بسته شده است.
این زنجیره دوازده حلقه دارد.اگر یکی از این حلقه ها بریده شود ، کشتی از ساحل جدا گشته ، در اثر امواج دریا غرق می شود.
▫️درست به همین شکل ، اگر هریک از ائمه (ع) نبودند ، اسلام باقی نمی ماند. یعنی اگر مجاهدت های امام علی (ع) در راه حفظ و تبلیغ اسلام نبود ، امام حسن و سایر ائمه (ع) نمی توانستند اسلام را نگهدارند و اگر مجاهدت های امام علی و امام حسن و امام حسین (ع) در این راه نبود ، حضرت سجاد و بقیه ی ائمه (ع) نمی توانستند اسلام را حفظ کنند. همچنین اگر مجاهدت های سایر ائمه (ع) که هریک در زمان خود نشان می دادند نبود ، اسلام امروزه در جامعه ی بشری وجود نداشت!!!
📚نقش ائمه در احیای دین ج۲ ص۳۹۰
http://eitaa.com/joinchat/3534880770Ccde1211695
💠 بیانات حضرت آیت الله خوشوقت ره
🔆 قالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع: أَنَّ النَّبِيَّ ص سَأَلَ رَبَّهُ سُبْحَانَهُ لَيْلَةَ الْمِعْرَاج ... وَ #صَمْتٌ يَكُفُّهُ عَمَّا لَا يَعْنِيه
صَمت یعنی #سکوت. این #زبان خیلی راحت میچرخد. خدا آن را یک جوری #خلق کرده است که آدم روزی شش- هفت ساعت هم حرف بزند میزند. برای انسان حرکتش خیلی ساده است، چون مورد نیاز است دیگر.
خُب این آدم میخواهد #معراج برود، شرط اولش چیست؟ حرفهایی که به درد نمیخورد،لازم نیست،نزند. حرفهای لازم، حرفهای مفید چون #فایده دارد و مفید است بزند، زبان را خدا برای همین داده است، اما حرفهای #بیهوده و حرفهای #بیخودی و #لغویات نه.
این از برنامه گفتاری آدم #حذف میشود، شما دو ساعت هم با او بنشینی میبینی حرفهای #چرند نمیزند، بیخودی حرف نمیزند.
مرحوم #علامه_طباطبایی ره در یک #مجلس گاهی دو ساعت مینشست و هیچچیز نمیگفت، حرف نمیزد، #سکوت میکرد مگر اینکه از او سؤال میکردند و جواب میداد. اینها همه اشان همینجورند. مرحوم #امام_خمینی ره هم همینجور بود، در یک مجلس وارد میشد مینشست سکوت میکرد، مگر از او #سؤال کنند که #جواب میداد.
🔰کانال رسمی حضرت آیت الله خوشوقت تهرانی (ره)
🆔 @Khoshvaght_ir
🔴✅ «حسد» كه در فارسى از آن تعبير به «رشك» مي شود به معنى «آرزوى زوال نعمت از ديگران است ، خواه آن نعمت به حسود برسد يا نرسد».
✅ بنابراين كار حسود يا ويرانگرى است، يا آرزوى ويران شدن بنيان نعمتهايى است كه خداوند به ديگران داده است، خواه آن سرمايه و نعمت به او منتقل شود يا نشود! بنابراين بدترين نوع حسد آن است كه انسان نه فقط آرزوى زوال نعمت ديگران داشته باشد؛ بلكه در مسير آن گام بردارد، خواه از طريق ايجاد سوء ظنّ و بدبينى نسبت به «محسود» يعنى كسى كه مورد حسد واقع شده است باشد يا از طريق ايجاد مانع در كار او و اين نوع حسد حاكى از خباثت شديد درونى حسودان است. ✅ مرحله ساده تر آن است كه هدفش به چنگ آوردن آن نعمت است از طريق سلب كردن آن از ديگران گرچه اين هم از رذايل و صفات زشت است، ولى به شدّت نوع قبل نيست. ✅ باز مرحله پايين تر آن است كه تنها آرزوى سلب نعمت از ديگرى كند بى آنكه كمترين سخنى بگويد و كوچكترين گامى در اين راه بردارد. اين حالت هرگاه بى اختيار براى انسان پيدا شود - كه گفته اند براى بسيارى پيدا مى شود - گناهى بر او نيست؛ ولى اگر در اختيار انسان باشد به طورى كه از طريق مقدّماتى حاصل شود و با مقدّماتى از ميان برود، بى شك آن هم جزء رذايل اخلاقى است، ولى اينكه گناه دارد يا نه قابل تأمّل است و اين تأمّل از آنجا ناشى مى شود كه آيا صفات زشت درونى هر چند اختيارى باشد مادام كه در عمل انسان ظاهر نشود حرام است يا تنها يك انحطاط اخلاقى محسوب مى شود؟ https://makarem.ir/