هدایت شده از مدرسه اقتصاد
💥یک فرصت بینظیر برای طلاب و دانشجویان مستعد و اساتید و محققین فقه و حکمت رسانه
🔹موسسه فتوح اندیشه با همکاری دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام، برگزار میکند:
🔰«دوره حضوری و مجازی فقه رسانه، ارتباطات و فضای مجازی» در سه لایه رسانهشناسی، فقهاجتماعی و حکومتی و فقهرسانه
💥با ارائه بیش از سی تن از اساتید و محققین رسانه، فقهرسانه،ارتباطاتوفضایمجازی درحوزه و دانشگاه
🔰با اعطای مدرک معتبر
🔻🔻برخی مفاد و عناوین دوره:
🔸اقتصاد رسانه و تأثیر آن در فقه رسانه
🔸رویکرد فقه فردی، اجتماعی و حکومتی
🔸مکاتب قم و نجف با تأکید بر مبانی فقهی امام و رهبری
🔸مبانی، اصول، ابواب و منابع فقه رسانه، ارتباطات و فضای مجازی
🔸رويکرد تاريخي، حکمي و فلسفی در رسانهشناسی
🔸قواعدپرکاربردفقهرسانه،ارتباطاتوفضای مجازی
🔸موضوعشناسي و مسائل فقه رسانه
🔸رصدو آسيبشناسي فقهي نهادهاي رسانهاي جمهوري اسلامي ايران
🔸اقتضائات ساختاري، مديريتي، فني و محتوايي «شبکه ملّي اطلاعات» از منظر فقه رسانه
🔸کارگاه اجتهادي چندمسئله رسانهای
💥شیوه ثبتنام: پیامک به شماره 09103552475
پیام به پیام رسان @moghavem_1998 در پیام رسان ایتا
💥اطلاعات مورد نیاز ثبتنام: نام و نام خانوادگی، پایه تحصیلی، مدرک علمی، رزومه
⌚️جلسات غالباً در بعدازظهر پنجشنبه و جمعه برگزار خواهد شد، انشاءالله.
⏱زمان ثبت نام: 19 خرداد لغایت 22 خردادماه 99
🔹مبلغ ثبت نام: 100 هزار تومان بعنوان ودیعه
💥جلسات بطور همزمان، بهصورت حضوری در قم و مجازی جهت شهرستانیها اجرایی میشود. (با حضور خواهران و برادران علاقمند)
🔸بهکانال مدرسه اقتصاد بپیوندید👇👇
@SchoolofEconomics
🔷🔹توضیحات مفصلتر درباره «دوره حضوری و مجازی فقه رسانه، ارتباطات و فضای مجازی» (این دوره با مفاد عمومی و تخصصی درباره رسانه و ارتباطات و فقه رسانه و فضای مجازی طبقهبندی شده است و انشاءالله در طول چندماه آینده برگزار خواهد شد. جلسات در کانال تخصصی دوره اطلاعرسانی خواهد شد.)
🔶🔸🔻مفاد و عناوین «عمومی» فقه رسانه
1.رويکردهاي مختلف در فقه فردي و اخباري و بررسي نتايج و لوازم آن در فقه رسانه
2.رويکرد فقه اجتماعي در زمان غير حاکميت سياسي فقها بر جامعه شيعي
3.رویکرد فقه حکومتی در زمان حاکمیت طاغوت در اندیشه و رفتار ملاعلی کنی، آیهالله شاهآبادی و آقا نجفیاصفهانی
4.نگاهی به مکتب نجف و قم و تأثیر آ ن در فقه اجتماعی رسانه
5.مباني اجتهادي و مکتب فقهي امام خميني و مقام معظم رهبري و بررسي اجتهاد تراز در تفقه رسانهای
6.چيستي منابع، ابواب مرتبط، اصول و مباني فقه رسانه و ارتباطات و فضای مجازی
7.نگاهي به مکاتب مختلف شيعه و سني در فلسفه فقه
8. رسانهشناسي و ماهيتشناسي رسانهها با رويکرد تاريخي ـ حکمي ـ فلسفی
9. ترويج و اشاعه مکاتب و فرقههای انحرافي در رسانههاي امروز جهان
10. قواعد پرکاربرد فقهی در باب رسانه، ارتباطات و فضای مجازی (مصلحت، نفی سبیل، حفظ نظام، تعظیم شعائر، )
11. بررسي عيني تهديدها و فرصتهاي رسانه و فضاي مجازي در دنياي معاصر
12. نگاهي به مديريت و اقتصاد رسانهها در دوران معاصر و تأثیر آن در فقه رسانه
13. نگاهي به موضوعشناسي رسانه و رسانهشناسي از منظر مسائل فقهي
14. رصد و آسيبشناسي فقهي نهادهاي رسانهاي در جمهوري اسلامي ايران
15. نگاهي به مکاتب مهم فلسفي در رسانه و تأثیر آن در فقه رسانه
16. بررسي چگونگي ارتباط بين حکم، موضوع و مصداق در فقه رسانه
🔷🔹مفاد و عناوین «تخصصی» فقه رسانه
1.نگاهي انتقادي به فلسفه رسانه با رويکرد تأثير مکاتب بر سبک زندگي و فقه رسانه
2.سرگرمي و طنز در رسانه از منظر معارفي، تاريخي، حکمي و فقهی
3.تکاپوهاي سرويسهاي اطلاعاتي و شبکههاي قدرتمند مسلط در علم ارتباطات و رسانه خصوصاً پس از انقلاب اسلامي
4.رويکرد فقه حکومتي در زمان حاکميت طاغوت در رفتار ملاعلي کني، آية لله شاه آبادي و آقا نجفي اصفهاني
5.رويکرد شهيد صدر و فرهنگستان علوم اسلامی قم به نظام و مکتبسازی فقه و تأثیر آن بر تفقه در رسانه
6.نگاهي به چگونگي ترابط فقه و اصول با فلسفه و عرفان
7.سیاستگذاری و مديريت و ساختار فقهي رسانه و نهادهاي رسانهاي
8.نقش دشمنشناسي قرآنی ـ روایی در تکميل تفقه تخصصي در حوزه رسانه و فضاي مجازي
9.رابطه قاعده حفظ نظام و عزت ملي و استقلال در رسانه و فضاي مجازي
10.بررسی تعامل علم و روشهای سياستگذاري و فقه رسانه
11.اصل مصلحت و تأثير آن در تفقه ابواب و احکام فقه رسانه
12. اقتضائات ساختاري، مديريتي، فني و محتوايي «شبکه ملّي اطلاعات» از منظر فقه رسانه
13.تمرين اجتهادي چند مسئله فقهي در رسانه
🔶🔸🔻اساتید دوره عمومی و تخصصی
(چند نفر از اساتید قول محتمل دادهاند)
1. حجهالاسلام علی نهاوندی
2. حجهالاسلام مهدی طائب
3. حجهالاسلام محمدعلی حیدری
4. دکتر سیدحسین شرفالدین
5. حجهالاسلام دکتر عبدالحسین خسروپناه
6. حجهالاسلام ابوالقاسم علیدوست
7. حجهالاسلام سیدمهدی میرباقری
8. حجهالاسلام دکتر احمد رهدار
9. حجهالاسلام محمدرضا فلاحشیروانی
10. حجهالاسلام دکتر سیدمحمدحسین هاشمیان
11. حجهالاسلام سیدمحسن دعایی
12. حجهالاسلام دکتر محمدعلی لیالی
13. حجهالاسلام دکتر ذبیحالله نعیمیان
14. حجهالاسلام سیدسجاد ایزدهی
15. حجهالاسلام محمدحسین ملکزاده
16. حجهالاسلام دکتر مصطفی جمالی
17. حجهالاسلام محمدرضا پیری
18. حجهالاسلام عبدالحسین مشکانی
19. حجهالاسلام علی محمدی
20. حجهالاسلام یحیی عبداللهی
21. حجهالاسلام حسین عرب
22. حجهالاسلام دکتر محمد کاشانی
23. حجهالاسلام حبیب عباسی
24. حجهالاسلام سلمان رضوانی
25. حجهالاسلام دکتر حسن یوسفزاده
26. حجهالاسلام دکتر اصغر اسلامیتنها
27. دکتر سیدمحمد غمامی
28. دکتر علی سعیدی
29. دکتر رفیعالدین اسماعیلی
30. حجهالاسلام حمزه خادمعلی
31. حجهالاسلام مجید فریسآبادی
32. محمد محمدینیا
33. عبدالمجید تناور
34. محمدحسن فرجنژاد ابرقویی
35. محمدحسین فرجنژاد
@IdentityOfUprising
هدایت شده از فقه رسانه، ارتباطات و فضای مجازی
📣موسسه مطالعات و تحقیقات #فتوح_اندیشه با همکاری دانشگاه #باقرالعلوم (علیه السلام)، دانشگاه #امام_حسین(علیه السلام)برگزار میکند.
◾️جلسه افتتاحیه دوره آموزشی فقه رسانه، ارتباطات و فضای مجازی با تدریس حجت الاسلام و المسلین #دکتر_عبدالحسین_خسروپناه با
◾️موضوع روش شناسی فقه نظام ولایی
🕓زمان: پنجشنبه 22 خرداد ساعت 16:30
🏢 پردیسان ،خیابان شهروند، خیابان البرز، کوچه یک، ساختمان پردیس حکمت
🌐 درگاه ورود به کلاس مجازی
♻️https://bit.ly/2YjFIpz
@Fotooh
@feghherasane
💥💥💥💥 تمدید شد.
🔹موسسه فتوح اندیشه با همکاری دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام، برگزار میکند:
🔰«دوره حضوری و مجازی فقه رسانه، ارتباطات و فضای مجازی»
🔰با اعطای مدرک معتبر
◀️تبیین انواع نگاه به فقه حکومتی
◀️تبیین فقه رسانه با رویکرد حکومتی
◀️مساله یابی فقه رسانه
◀️قواعد پرکاربرد فقه رسانه
◀️اقتضائات ساختاری، مدیریتی، فنی و محتوایی شبکه ملی اطلاعات
💥ثبت نام :
پیامک به شماره 09103552475
پیام به پیام رسان @moghavem_1998 در پیام رسان ایتا
💥اطلاعات مورد نیاز ثبت نام:
نام و نام خانوادگی، پایه تحصیلی، مدرک علمی، رزومه
⌚️جلسات غالباً در بعدازظهر پنجشنبه و جمعه برگزار خواهد شد انشاءالله
⏱زمان ثبت نام: 23 خرداد لغایت 28 خردادماه 99
🔹مبلغ ثبت نام: 100 هزار تومان بعنوان ودیعه
#تحول_بنیادین_فضای_مجازی
#گام_دوم_انقلاب
#فقه_حکومتی
#فقه_رسانه
#فقه_حکومتی_رسانه
#فقه_فضای_مجازی
#قواعد_فقهی_رسانه
#فقه_شبکههای_اجتماعی
#کارگاه_اجتهادی
#شبکه_ملی_اطلاعات
#استقلال_مجازی
#اقتدار_سایبری
#امنیت_ملی
#هویت_ملی
#جهاد_فکری
#تمدن_نوین_اسلامی
@Fotooh
@IdentityOfUprising
تبیین اهمیت فقه رسانه.mp3
11.07M
🔰 تبیین اهمیت و ضرورت دوره «فقه رسانه، ارتباطات و فضای مجازی»
#فقه_رسانه
#فقه_فضای_مجازی
#تحول_بنیادین_فضای_مجازی
هدایت شده از انجمن سواد رسانه طلاب
مجلس یازدهم و شبکه ملی اطلاعات:
🔹دکتر قالیباف در اولین نطق رسمی خود در جایگاه رئیس مجلس گفت:
تلاش خواهیم کرد با شتاب دادن به روند شکل گیری #شبکه_ملّی_اطلاعات و نظارت دقیق بر عملکرد مسئولین این حوزه، ضمن قانونمندسازی فضای مجازی، دستگاه های مسئول را مکلّف کنیم، که با بهترین کیفیت ممکن، خدمات زیرساختی و محتوایی در حوزه #فضای_مجازی را، به مردم عرضه کنند.
🔺ضمن تبریک به نمایندگان مجلس یازدهم، امیدواریم این دستور مقام معظم رهبری در این مجلس بصورت مؤکد پیگیری و برای اجرای صحیح آن توسط دولت نظارت شود.
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
هدایت شده از اصحاب انقلاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔭 پیش بینی 9 سال پیش رهبر انقلاب از تداوم جنبش وال استریت آمریکا در آینده
🔸 امام خامنه ای: این حرکت [جنبش فتح وال استریت آمریکا] سرکوب میشود، اما از بین نمیرود؛ آتش زیر خاکستری خواهد ماند و یک روزی آنچنان شعله خواهد کشید که همهی این بنای پوشالی استکباری و سرمایهداری را خواهد سوزاند و خاکستر خواهد کرد.
🔸 وقتی ملتها - چه ملت آمریکا، چه ملتهای اروپا - بدانند که خیلی از این بدبختیها ناشی از سلطهی شیطانی و اهریمنی این شبکه است، یقیناً انگیزهشان بیشتر خواهد شد، حرکتشان شدیدتر خواهد شد.
📍به کانال اصحاب انقلاب بپیوندید:👇👇
http://eitaa.com/joinchat/3899523077Cf3f1417e46
هدایت شده از فقه رسانه، ارتباطات و فضای مجازی
1.افتتاحیه.روش شناسی فقه نظام ولایی.pdf
1.14M
🔰 #تقریرات_دوره: جلسه استاد خسروپناه
✅ افتتاحیه | روششناسی فقه نظام ولایی
👤 استاد: حجت الاسلام و المسلمین دکتر عبدالحسین #خسروپناه (همراه با توضیحات مسئولین دوره در افتتاحیه و متن پرسش و پاسخها از استاد)
📆 پنجشنبه ۲۲ خرداد ۹۹ ساعت ۱۶:۳۰ تا ۱۹:۵۰
🖋 مقرر: محمّدمهدی غفوری از حوزه علمیه یزد
👈 همانطور که در جلسه خدمت عزیزان دوره مطرح شد، بهترین تقریرهای دوستان برای استفاده دیگران در کانال قرار داده خواهد شد. اولین تقریر کامل از بیانات استاد خسروپناه، که از آقای محمد مهدی غفوری از دوستان حوزه علمیه یزد که بهصورت مجازی در دوره شرکت کرده بودند، برای ادمین ارسال شده است، تقدیم میگردد.
👌 امیدواریم سایر دوستان نیز، برای استفاده بیشتر، تقریرات خود را بفرستند. البته الزاماً از نظر مسئولین دوره، لازم نیست که همه دوستان بصورت مفصل تقریر بنویسند، گرچه اختیار با دوستان شرکتکننده است؛ ولی لازم است که هر فرد،طوری مطالب را تقریر/ تلخیص/ ثبت/ نموداری نماید که استدراک خوبی از مباحث اساتید کسب شود. هدف اساسی دوره همین است.
♦️ضمناً مشکلی نیست که سایر دوستان، با استفاده از تقریرهای بقیه شرکت کنندگان، تقریر خود را ثبت کنند؛ چرا که ممکن است مراکز سه گانه برگزارکننده دوره اجازه بارگذاری نوارصوتی دوره را تا انتشار رسمی کل دوره، ندهند؛ لذا مدیران برگزار کننده دوره، تقریرهای کاملتر و بهتر دوستان و اینفوگرافیهای دوستان از مباحث طرح شده در دوره را درکانال بارگذاری خواهند کرد. ضمناً به بهترین تقریرها در پایان دوره، جوایزی تعلق خواهد گرفت. با تشکر از دوستان شرکتکننده. مدیر دوره.
@feghherasane
هدایت شده از روشنگری
📌 #طرح | شما جوان ها به توفیق الهی شسکت آمریکا را خواهید دید✌️
#وعده_صادق
#امام_خامنه_ای
🆘 @Roshangari_ir
هدایت شده از S salam
فقه نظام ولایی و روش شناسی آن در محققان فقه رسانه .mp3
45.74M
#بشنوید
🔰 سخنرانی استاد عبدالحسین خسروپناه با موضوع فقه نظام ولایی و روششناسی آن
🔻 در جمع محققان فقه رسانه موسسه پردیس حکمت
📆 ۲۲ خرداد ۹۹
🆔 @khosropanah_ir
هدایت شده از گفتمان فقه دولت اسلامی
#سخنان_استاد
✳️ #ضعف_حوزه در این است که در مرحله #پژوهش_های_بنیادین مانده است؛
درست و عمیق پیش رفته اند ؛ ولی ابتراند؛چون امتداد اجتماعی ندارد .
🔺در بسیاری از مراکز حوزوی تابلوی مرکز راهبردی را داریم که عمدتا راهبردی نیستند و وقتی داخل میشوید از جنس طرح و برنامه است . ما در حوزه #استراتژیست تربیت نکرده ایم . محصول حوزه،آدم های عمیق غیرِ مفید است.
🆔 @fotooh1
هدایت شده از مهتدون
هر صبح که برای کار برمی خیزید
وضویی بگیرید و بعد از آن نوزده بار بسم الله الرحمن الرحیم بگویید
تا آن وضو تطهیرتان کند و آن بسم الله آفات بلیات و شعله های اشتغالات جهنمی دنیا را از شما دور کند.
@mojtaba_amiri
هدایت شده از رسادین|فرهنگ و رسانه پژوهی دینی
98-11-15.mp3
38.23M
✅ #فقه_رسانه استاد احمد #خاتمی
🔹استاد احمد خاتمی درس خارج فقه معاصر خود را با موضوع #فقه_رسانه آغاز کردهاند که تاکنون ۱۲ جلسه آن برگزار شده است.
🔹این جلسات روزهای شنبه - چهارشنبه ساعت ۱۹:۳۰ در مسجد خاتم الانبیاء پردیسان برگزار میشود.
🔹فایل جلسات از کانال استاد به نشانی https://eitaa.com/ostadkhatami110/122 قابل دریافت است.
🔸 کانال رَسادین؛ فقه و فلسفه رسانه 👇
🆔http://eitaa.com/joinchat/2886271008C9ab3133a67
هدایت شده از حلقه وصل
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥انتقاد شدید رئیس سازمان تبلیغات اسلامی نسبت به بی توجهی و رها بودن فضای مجازی
🆔 @hvasl_ir
تبیین ضرورت تأسیس فقه رسانه با رویکرد حکومتی_جلسه دوم.mp3
1.87M
🔰رسانه امروز در قالب ارتباطات فراگیر مجازی و اینترنتی، موضوعی از موضوعات و بابی از ابواب زندگی بشر نیست؛ بلکه تمام ساحت زندگی بشر را درنوردیده است تا آنجا که امروزه #حکمرانی_سایبری از ارکان اصلی حاکمیت ملی محسوب میشود.
💥رهبر حکیم انقلاب اسلامی با درک این موضوع، میفرمایند:«#فضای_سایبری، مدل جدید از حکمرانی جهانی است که در این فضا دنیا شکل میگیرد و مدل حکمرانی جهان و کشورها را تغییر میدهد و ما باید به دنبال مدل جدید حکومتی از حکومت اسلامی در فضای سایبر برویم»
🔹در این فضا امنیت، اقتصاد، مولفه های فرهنگی و اجتماعی باز تعریف میشود و فضای جدیدی تولید می شود که بسیاری از عناوین، موضوعات و #ابواب_فقهی دچار دگرگونی می گردد. این دگرگونی ها در بسیاری از موارد قید خاصی به عنوان #حیثیت_تقییدیه به موضوع اضافه میکند که منجر به تبدل موضوع و طبعا تبدل حکم میشود. بنابراین بسیاری از عناوین فقهی که در ابواب مختلف، حکم معینی دارند، وقتی ذیل رسانه ای و ارتباطاتی پیدا می کند، ممکن است دچار تبدل موضوع و تغییر حکم شود. این در شرایطی است که در حال حاضر بسیاری از عناوین و موضوعات فقهی دارای ذیل رسانه ای شده اند و در آینده نه چندان دور با ورود نسل های جدید مخابراتی و وب3 و وب 4 و وب5، تمام حیات بشری به فضای ارتباطات مجازی وارد خواهد شد.
🔸از این روی، #فقه_کلان_رسانه، #زیر_ساخت_فقه_نوین خواهد بود که در این فقه بسیاری از احکام دچار تحول و دگرگونی خواهد شد.لذا تأسیس و #تبویب_فقه_رسانه و فضای مجازی،باتمحض در شناخت نظام مسائل رسانهای، مصداقیابی و موضوع شناسی از اهم اقدامات پیشروی حوزههای علمیه است.
هدایت شده از جبهه انقلاب اسلامی در فضای مجازی
🔻آیتاللهالعظمی مکارم شیرازی تبیین کردند:
⚠️ لزوم چارهاندیشی و اقدام عاجل برای ساماندهی فضای مجازی
◻️ بدون شک یکی از مسائلی که در زمینه گسترش مفاسد اخلاقی نقش دارد، #فضایمجازیرها و بدون ساماندهی است که باید در این خصوص چاره اندیشی و اقدام عاجل صورت گیرد…
جبههٔ #انقلاب اسلامی در فضای مجازی
████████████✊🏻 @jebheh
ضرورت تأسیس فقه کلان رسانه_جلسه سوم.mp3
5.92M
🔸مطابق آیه 195 سوره بقره که میفرمایدَ :« أَنْفِقُوا في سَبيلِ اللَّهِ وَ لا تُلْقُوا بِأَيْديكُمْ إِلَى التَّهْلُكَة...» القای در تهلکه جایز نیست. این که ما فقه رسانه را برای #حفظ_نظام_شریعت_اسلامی در حال و آینده نیاز داریم، به این معنا نیست که ما دست بسته یک گوشه بنشینیم و فقط حوادث عالم رو نظاره کنیم و بخواهیم با به اصطلاح آینده پژوهی، عکس العمل مناسب را اتخاذ کنیم.
🔸#مقاصد_فقه و اهداف عالیه شریعت در کنار روح حماسی نفی عبودیت غیر خدا و دون الله که در قرآن کریم موج میزند به ما اجازه نمی دهد که بنشینیم که کفار برای امت اسلامی تصمیم گیرنده باشند. بر این اساس، یکی از ضرورت های تأسیس فقه رسانه، #مدیریت_فقهی خود رسانه است. مدیریت فقهی توسعه زیرساختها وروند تحول، مدیریت فقهی تولید محتوا، مدیریت فقهی نحوه مصرف رسانه و فضای مجازی. که همه ذیل #فقه_رسانه با رویکرد کلان وارد می شود. دقت کنید. ما اگر بخواهیم حیات اسلامی را در جامعه جریان دهیم و زمینه خودسازی و دولت سازی و جامعه پردازی را در افق بیانیه گام دوم انقلاب، محقق کنیم هیچ چاره ای نداریم جز اینکه انضباط حاکم بر رسانه و فضای مجازی را بر عهده بگیریم.
💥در این میان، ذات پیچیده و متغییر رسانه و فضای مجازی و ارتباطات شبکه ای میان آنها، منجر می شود که فقیه به راحتی نتواند به نظر کارشناسان در حوزه مصادیق و موضوعات رسانه ای اکتفا کند، بلکه خود باید در یک روند تشکیلاتی و سلسله مراتبی، به شناخت رسانه و فضای مجازی اقدام کند.اهمیت این معنا یکی دیگری از ضرورت های تأسیس فقه رسانه و فضای مجازی با رویکرد حکومتی و کلان است.
🔰 ضرورت تأسیس فقه کلان رسانه_ جلسه سوم
🔸مطابق آیه 195 سوره بقره که میفرمایدَ :« أَنْفِقُوا في سَبيلِ اللَّهِ وَ لا تُلْقُوا بِأَيْديكُمْ إِلَى التَّهْلُكَة...» القای در تهلکه جایز نیست. این که ما فقه رسانه را برای #حفظ_نظام_شریعت_اسلامی در حال و آینده نیاز داریم، به این معنا نیست که ما دست بسته یک گوشه بنشینیم و فقط حوادث عالم رو نظاره کنیم و بخواهیم با به اصطلاح آینده پژوهی، عکس العمل مناسب را اتخاذ کنیم.
🔸#مقاصد_فقه و اهداف عالیه شریعت و حقیقت فقه به فرموده حضرت امام در منشور روحانیت، که عبارت باشد از تئوری واقعی و کامل اداره انسان از گهواره تا گور در کنار روح حماسی نفی عبودیت غیر خدا و دون الله که در قرآن کریم موج میزند به ما اجازه نمی دهد که بنشینیم که کفار برای امت اسلامی تصمیم گیرنده باشند. بر این اساس، یکی از ضرورت های تأسیس فقه رسانه، #مدیریت_فقهی خود رسانه است. مدیریت فقهی توسعه زیرساختها وروند تحول، مدیریت فقهی تولید محتوا، مدیریت فقهی نحوه مصرف رسانه و فضای مجازی. که همه ذیل #فقه_رسانه با رویکرد کلان وارد می شود. دقت کنید. ما اگر بخواهیم حیات اسلامی را در جامعه جریان دهیم و زمینه خودسازی و دولت سازی و جامعه پردازی را در افق بیانیه گام دوم انقلاب، محقق کنیم هیچ چاره ای نداریم جز اینکه انضباط حاکم بر رسانه و فضای مجازی را بر عهده بگیریم. برعهده گرفتن لزوما به این معنا نیست که حوزه علمیه بخواهد جایگاه وزارت ارتباطات را پیدا کند، بلکه به این معناست که سازمان روحانیت بتواند مبتنی بر مدار حجیت فقهی، روش #مدیریت_پیشدستانهِ دشمنستیزانه فضای مجازی را ارائه بده و بر اساس آن بتواند #گفتمانسازی و #جریانسازی لازم را ایجاد کند. تأسیس فقه رسانه با رویکرد کلان، از برای #مدیریت_فقهی_رسانه است. مدیریت مقام اراده و عمل است و با فقه مدیریت متفاوت است. در فقه مدیریت شما اصول و ضوابط مدیریت توحیدی و اسلامی را آموزش می بینید اما در مدیریت فقهی، این ضوابط را عملیاتی می کنید.
🔸ممکنه سوال شود که حوزه در مقام اجرا نیست و عملیاتی کردن فقه کار دیگر دستگاههاست. پاسخ روشن است. مگر با صرف دعوت لسانی می توان حاکمیت اسلامی را در جامعه پیدا کرد. حوزه وظیفه دارد و باید اینگونه باشد که در مقام اراده وعمل قرار بگیرد منتها اراده و عمل حوزه، به معنای کار اجرایی حکومتی نیست بلکه حوزه باید زیرساخت مدیریتی فضای مجازی را آماده کند و این چیزی جز تدوین فقه حکومتی رسانه نیست. برای مدیریت فقهی فضای مجازی فقط نمی توان به افتاء بسنده کرد و تشخیص موضوع را بر عهده مکلف قرار داد بلکه فقیه در موارد مختلفی باید بر اساس شناخت دقیق موضوعات و نظام مسائل و مصادیق رسانه ای، باید حکم کند و تکلیف مکلف خرد و کلان را روشن کند.
💥در این میان، ذات پیچیده و متغییر رسانه و فضای مجازی و ارتباطات شبکه ای میان آنها، منجر می شود که فقیه به راحتی نتواند به نظر کارشناسان در حوزه مصادیق و موضوعات رسانه ای اکتفا کند، بلکه خود باید در یک روند تشکیلاتی و سلسله مراتبی، به شناخت رسانه و فضای مجازی اقدام کند. اهمیت این معنا یکی دیگری از ضرورت های تأسیس فقه رسانه و فضای مجازی با رویکرد حکومتی و کلان است که از برای مدیریت فقهی فضای مجازی، از ضرورت های پیش روی حوزه های علمیه است.
هدایت شده از بیداری طلاب
🔻تو با این کار، مرا تا پایان عمر مرید خودت کردی!
🔻خاطره ای منتشر نشده ی محمدعلی کشاورز و آیت الله حائری شیرازی
🔹 عید نوروز سال 1386 بود. محمد علی کشاورز، بازیگر پیشکسوت و نام آشنای سینمای ایران به شیراز آمده بود. از طریق فرزند خواهرش که ساکن شیراز بود، آشنایی با ایشان پیدا کرده بودم به حدی که به اسم کوچک صدایم میکرد و هر از گاهی احوالی میگرفت. این بار تماس گرفت و گفت در این سفر که شیرازم پدر شما را در ایام کریسمس در شبکه یک در کلیسا دیده بودم و این حرکت را خیلی پسندیدم، میخواهم ولو کوتاه ایشان را زیارت کنم.
🔻با پدر مطرح کردم. استقبال کردند و بنا شد بعد از ظهر در یکی از پروژههای اطراف شیراز همدیگر را ببینند.
🔹 دیدار، به غایت در صمیمت گذشت. پدر میوه را پوست میکند و با دست خود به دهان کشاورز میگذاشت.
🔻کشاورز خاطرات شیرین بازیگریاش را میگفت: مثلاً میگفت در سریال هزار دستان در صحنهای که باید با گیوه به دهان مشایخی میزد، آنچنان محکم زده که دندان جلویش لق میشود و چند روزی با او قهر میکند! یا در صحنهای دیگر، ده دست کله پاچه میخورد تا صحنه همانجور که علی حاتمی میخواست در بیاید.
🔹 در خلال خاطرات، سؤالی هم محمد علی کشاورز از پدر پرسید که مدتی است خواب به چشمم نمیآید. هرچه تلاش میکنم در شبانه روز یکی دو ساعت بیشتر خوابم نمیبرد.
🔻پدر گفتند از اضطراب است. شما حال دانش آموزی را دارید که فردا امتحان دارد، اما درس نخوانده و ترس معلم را دارد، اما از ترس این معلم باید به خود او پناه برد تا آرام شد. هیچ کس جز او نمیتواند این اضطراب را درمان کند.
🔹 بعد از بیان خاطرات، پدر پیشنهاد کرد در همین نزدیک کارخانهای هست که کارگرانش مشغول کارند، برویم و سری به آنها بزنیم. شما را ببینند خوشحال میشوند. قوت قلبی برای ایشان است.
🔻رفتیم بسمت کارخانه. نزدیک کارخانه آقای کشاورز با حجب و حیای خاصی و سر پایین رو به ابوی کردند و گفتند: «این کارگرها وقتی مرا ببینند، چون ایام نوروز است توقع عیدی دارند و من هم چیزی همراه ندارم»
🔻پدر لبخند شیرینی زد، بعد یک دسته اسکناس صد تومانی خشک به آقای کشاورز دادند و گفتند: «این هم تحویل شما»
🔻وارد کارخانه شدیم. کارگرها که محمد علی کشاورز را شناخته بودند، همه گِردش حلقه زدند. کشاورز هم به یادگار و هم به عنوان عیدی، اسکناسهای صد تومانی را امضا میکرد و به ایشان میداد. شور و شعف خاصی بین کارگرها حاکم شد. پدر هم به دقت برخورد پدرانۀ کشاورز با کارگرها را زیر نظر گرفته بود که چگونه به ایشان محبت میکند.
🔹در وقت برگشتن، در ماشین آقای کشاورز که حدود یک سوم اسکناسها را اضافه آورده بود، آنها را دو دستی به ابوی تعارف کرد. ابوی اسکناسها را گرفت و در جیب پیراهن کشاورز فرو کرد. بعد گفت: حضور شما بین کارگرها خیلی تأثیر گذار بود. بعد بی مقدمه دست کشاورز را بوسید!
🔹 یکّه خوردم. صحنه به حدی عجیب بود که تمام موی تنم سیخ شد و وجودم مور مور شد و البته در ماشین به غیر من احدی نبود. کشاورز که منقلب شده بود، دو دستی دست پدر را گرفت و با اصرار در برابر تقلای پدر که دستش را داشت میکشید دست ایشان را بوسید و گفت: تو مرا تا پایان عمر مرید خودت کردی.
🔹 تا سالها بعد که هنوز هوش و حواسی برایش باقی مانده بود به من تماس میگرفت و میگفت: «به پدر بگو یکی از مَرَده (جمع مرید به فتح میم و راء) سلام میرساند»
📝#خاطره دکتر علی حائری شیرازی (فرزند مرحوم آیت الله حائری شیرازی) از پدر:
@haerishirazi
♨️رسانه مستقل خبرحوزه
🔻🔻🔻
http://eitaa.com/joinchat/3516137473Cc9d671e336
هدایت شده از بیداری طلاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️آقای آملی لاریجانی! شجاعانه به میدان بیایید و بخشی از اتهامات پرونده #اکبر_طبری که متوجه شماست، را برعهده بگیرید. دود این پرونده به چشم مردم و نظام میرود
🔻مطالبه حجتالاسلام علی سرلک از رئیس تشخیص مصلحت
♨️رسانه مستقل خبرحوزه
🔻🔻🔻
http://eitaa.com/joinchat/3516137473Cc9d671e336
هدایت شده از اسرار بیان|هادی پور
💥 مواظب باشید #شیطان شما را خرجِ #سربازِ_صفرِ خودش نکند!
💠 #استاد_میرباقری:
يک طلبه ممکن است مجبور شود ازباب #تکلیف، بيست سال بنشيند و کار عمیق علمي و عملي بر روي خود داشته باشد، تا در حد و مقياس شهيد مطهري و علامه طباطبايي بشود. يعني نگاه اينگونه به کار خود داشته باشد. امام از همان ابتداي شروع طلبگي، متوجه امر به معروف و نهي از منکر بزرگ بوده و براي آن، کار و فکر و تدبير و خودسازي و نيروسازي مي کرده است، تا توانست اين #مأموريت بزرگ الهي را بهسامان کند.
مراقب باشيد در بحث درگيري با باطل، #شيطان شما را خرج سرباز صفر خودش نکند؛ مانند همان بلايي که ميخواست بر سر حضرت موسي دربياورد که قرآن ميفرمايد «وَ دَخَلَ الْمَدينَةَ عَلى حينِ غَفْلَةٍ مِنْ أَهْلِها فَوَجَدَ فيها رَجُلَيْنِ يَقْتَتِلانِ هذا مِنْ شيعَتِهِ وَ هذا مِنْ عَدُوِّهِ فَاسْتَغاثَهُ الَّذي مِنْ شيعَتِهِ عَلَى الَّذي مِنْ عَدُوِّهِ فَوَكَزَهُ مُوسى فَقَضى عَلَيْهِ قالَ هذا مِنْ عَمَلِ الشَّيْطانِ إِنَّهُ عَدُوٌّ مُضِلٌّ مُبين»(قصص/۱۵). شيطان ميخواست حضرت موسي را خرج آن سرباز صفر کند امام رضا، عليه السلام، در مجلسي فرمودند که نه اينکه کار موسي کار شيطاني بود، بلکه اين #صحنهسازي، کار شيطان بود. اين دعوا را اصلاً شيطان راه انداخت؛ ديد موسي دارد ميآيد؛ چون حريف موسي نميشد، او را کشاند در وسط يک دعواي پيشبيني نشده. نزديک بود موسي خرج يک سرباز صفر شود. خدا نجاتش داد و رفت و شد #موسای_پیامبر و با يد بيضا و عصا و نبوت آمد.
گاهی بايد دندان سر جگر بگذاري تا بتواني آن کار بزرگ را انجام بدهي».
📣 موسسه مطالعات و تحقیقات #فتوح_اندیشه با همکاری دانشگاه #باقرالعلوم (علیه السلام)برگزار میکند.
👤 جلسه سوم دوره آموزشی فقه رسانه، ارتباطات و فضای مجازی با تدریس حجت الاسلام و المسلین #محمد_علی_حیدری
◾️موضوع: فقه رسانه در دو دیدگاه فقهفتوایی و فقهحکمرانی
🕛 جمعه 30 خرداد ساعت 17 الی 20
🏢 پردیسان ،خیابان شهروند، خیابان البرز، کوچه یک، پلاک6، ساختمان پردیس حکمت
🌐درگاه ورود به کلاس مجازی
♻️https://bit.ly/2YjFIpz
@Fotooh
@feghherasane
هدایت شده از جبهه انقلاب اسلامی در فضای مجازی
🔴 نکاتی پیرامون دوستان حزباللهی و فضای مجازی:
۱. یکی از مطالبات مقام معظم رهبری، جنگیدن در فضای مجازی متعلق به دشمن است. اینکه تاکنون نتیجهٔ مطلوب را در زمین دشمن نگرفتهایم، به دلیل آن است که اصول جنگیدن در زمین دشمن را رعایت نکردهایم.
الف) فضای مجازی، مثل توپ و تانک و هواپیما و... نیست. محیطی است که افکارساز است و افکارسوز. وقتی شما با هویت مشخص وارد این بستر میشوید، معلوم است از اول به کنترلکنندگان محیط گرا میدهید که محتوای بنده و خود بنده را مهندسی کن!
من را در فیلترینگ حبابی قرار بده!
قریب به اتفاق کنشگران فضای مجازی متعلق به دشمن، با اصل تقیه در این محیط نامانوسند.
لازمهٔ اینکار، تهیه دستگاه مجزا، بدون وجود کوچکترین نشانه هویتی کاربر و رعایت اصول تقیه، همانند علی بن یقطین در دستگاه خلافت عباسی است (رمز عبور، ادبیاتِ محتوا، مکان استفاده و...) باید متفاوت باشد.
ب) بسیاری از افراد، امکان تولید محتوای موثر، متناسب با محیط را ندارند و صرفاً کپی-پیستکارند. (اعم از توانِ نگارش متن کوتاه، تولید عکسنوشته، کلیپ و... متناسب با محیط، نیاز، زمان و اقتضای مخاطب)
ج) بزرگترین معضل لاینحلِ ما تاکنون، توان توزیع مؤثر محتوا است.
یعنی جریانسازی کنیم واقعاً؛ نه اینکه دلمان را به ترند شدن فلان محتوا خوش کنیم.
د) شرایط فردی مانند تقوا، نبود احتمال وقوع در گناه، آشنایی با معارف دینی و داشتن تخصص حداقل در یک موضوع لازمه حضور در سرویس دشمن است؛ چقدر از فعالان، این خصوصیات را دارند؟
و مواردی از این دست که باید بدان توجه کرد.
۲. برخی دوستان شرایط را طوری ترسیم میکنند که نشان میدهد ما بیش از ۲۰ سال است که در حال اضطراریم (اکل میته و...). باید از خودمان سوال کنیم چرا دائم در حال اضطراریم و برای خروج از وضعیت اضطراری، چه کردهایم؟
۳. اشکال دیگر آن است که نسبت به فرامین حضرت آقا، نومن ببعض و نکفر ببعضیم. خوب! بالا بردن سواد رسانهای دینی عموم مردم (البته نه سواد رسانهای یونسکو که وضعیت غالب فعلی است)، نیز از مطالبات آقا از جبههٔ انقلابی است. برای تولید سواد رسانهای دینی و ممانعت از ترویج سواد رسانهای غربی چه کردهایم؟
مهمترین مطالبهٔ حضرت آقا از جبههٔ انقلابی، تبدیل مطالبات حاکمیتی به گفتمان پذیرفته شدهٔ عموم مردم است. حالا گل سرسبدِ همهٔ اینها، شبکهٔ ملی اطلاعات است. برای تبدیل مطالبات آقا به گفتمان پذیرفته شده عموم مردم، چه کردهایم؟
۴. کتاب ضاله را متخصص متعهد بخواند و رد کند. حال اگر کتاب ضاله دست مردم بود باید چه کرد؟ بگوییم دیگر نمیشود کاری کرد؟ آیا نباید برای محوِ آن و توجیه مردم نسبت به خطرناک بودنِ آن اقدام کرد؟
۵. وظیفهٔ ما در قبال تولید و توزیعکنندگان کتب ضاله چیست؟ اقدام قضایی، روشنگری، تبیین خیانتها و...، جزو بدیهیترین امور است.
۶. برخی دوستانِ ما به تمام معنا در زمین دشمن تنفس میکنند؛ مثلا در واتساپ با دوستان نزدیک و همنظر خود، ارتباط میگیرند و... . این خلاف بدیهیات قاعده اضطرار است.
۷. ایجاد انحصار محتوایی هم از دیگر مصائب است؛ بارها با افرادی برخورد کردهام که میگویند، صرفاً برای دیدن محتوای فلان طلبه، فلان کانال خبری و...، از تلگرام یا اینستاگرام استفاده میکنم.
خب برادر عزیز! شما باید محتوای خود را در سرویس بومی قرار بدهید و به نفع دشمن انحصار محتوایی درست نکنید.
۸. باید دستگاهها و مراکز دولتی و انقلابی موازنهای در تخصیص بودجه نسبت به فضای مجازی موجود ایجاد گردد؛ متاسفانه ۹۹ درصد بودجه برای حضور در زمین دشمن هزینه میشود و برای سایر موارد، با تخفیف، یک درصد.
۹. حضرت آقا در جلسهٔ قرب بقیهالله، اول به دوستان گفتند همت را بر سلب سلطه بگذارید و دشمن را از فضای مجازی بیرون کنید، بعد در ادامه بر حضور در سرویس دشمن با رعایت ضوابط، تصریح کردند. منتها انقلابیون، آن حرف را وانهادند و به این چسبیدند.
۱۰. جنگ در زمین دشمن کَمّی نیست؛ لشکر نمیخواهد. کیفی است. مدیریت واحد میخواهد و رزمندهٔ توانمند و آموزشدیده. مطالبهسازی و گفتمانسازی لشکر میخواهد. اما به عکس، آنطرف لشکری و با تأکید بر کمیت عمل میشود (و واقعاً بدون کیفیت) و اینطرف، عدهای تنها با دستان خالی.
۱۱. اکنون اطلس سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، امنیتی و...، بهدلیل حضور بیضابطه در سرویس دشمن و بیتوجهی به سایر مطالبات حضرت اقا، در اختیار دشمن است. این اطلس روزبهروز، کاملتر میشود. چقدر این خطر بزرگ را برای مراجع، مدیران حوزه، مسئولان سپاه، اعزه صداوسیما و... تبیین کردهایم؟
✍ استاد حجةالاسلام محمد کهوند
جبههٔ #انقلاب اسلامی در فضای مجازی
✊ @jebheh
هدایت شده از روشنگری
🌷 امام صادق (علیه السلام):
ایمان خود را قبل از #ظهور تکمیل کنید چون در لحظات ظهور ایمان ها به سختی مورد امتحان و ابتلاء قرار می گیرند.
📗اصول کافی ج۶ ص۳۷۰
🆘 @Roshangari_ir