eitaa logo
《یادداشت های فقهی_اجتهادی یک طلبه》
610 دنبال‌کننده
108 عکس
54 ویدیو
12 فایل
🔻 کپی مطالب کانال تنها با ذکر #لینک بلامانع است. 🔴 #انتقادات و #پیشنهادات خود را در جهت رشد کانال، با ما @Abolhasanain110 در میان بگذارید.
مشاهده در ایتا
دانلود
✍️نقدی بر اندیشه تعارض «جهانی سازی غدیر» با قرائت رسمی از آن 🔻ما مدعی «جهانی‌سازی» غدیر هستیم؛ واقعه عظیم غدیر را نقطه شروع حرکتی می‌دانیم که توسط امام زمان (ع) تکمیل می‌شود. پیام اصلی واقعه غدیر، توحید و دوری از طاغوت با محوریت ولایت و امامت است. کارکرد کلیدی غدیر، تفسیر صحیح از دین، از سوی خداوند است. با غدیر است که می‌توان بر تمام اندیشه‌های غیر الهی - اعم از مارکسیستی و لیبرالیستی، چپ و راست، اموی و عباسی و ... - غلبه کرد زیرا غدیر، پرچم‌دار حاکمیت الله و توحید در تشریع است. ♦️خوانش سنتی و رسمی ما از واقعه غدیر مبتنی بر اندیشه‌های محکم عقلی، قرآنی و روایی است. تمام مراسم‌ها، بزرگداشت‌ها و تولیدات محتوایی باید هیچ منافاتی با خوانش رسمی شیعه از غدیر نداشته باشد؛ زیرا که این امر نقطه شروع جدایی از توحید، التقاط و انحراف است. 🔸تمام اندیشه‌های فقهی بالأخص سیاسی، اصولی، کلامی، عرفانی و فلسفی امام خمینی مبتنی بر خوانش رسمی، کلامی و تاریخی از غدیر است. هنر «انقلاب برخاسته از غدیر و ثقلین» و با معماری امام خمینی، آن بود که در نظام تشریع و اجرایی دولت و در مراحل بالاتر منطقه و جهان، اندیشه ولایت را تزریق کرد. اعتقاد به ولایت برخاسته از غدیر، روح جهان بی روح ما است که می‌تواند منجی انسان گرفتار در قتلگاه اندیشه‌های طاغوتی باشد و الا روشن است که مدعیان توحید، قبل و بعد از انقلاب نیز حاضر و ناظر این ظلمات بودند و کاری از پیش نبردند. این تنها امام خمینی بود که با «ولایت‌فقیه مبتنی بر غدیر» توانست عفریت‌های شرق و غرب را کنار زند. 🔹معتقدین به غدیر - در تقریر سنتی و تاریخی آن – هیچ‌گاه گرفتار التقاط نمی‌شوند. خط و مرز فکری با مخالفین دارند و در دشمن‌شناسی به خطا نمی‌روند. در دیدگاه آن‌ها، معاویه دشمن غدیر است. او حتی با اسم «علی» نیز دشمن بود! به‌شدت از نشر حقیقت غدیر، واهمه داشت. رسم دشنام دادن به آن حضرت را نهادینه کرد و از زشت‌ترین کلمات برای تخریب وجهه آن امام مظلوم استفاده کرد. مأمون هیچ‌گاه معتقد به پیام واقعه غدیر – امامت به‌عنوان مقامی الهی و دارای ولایت مطلقه تکوینی و تشریعی- نبود جلسات او برای انحراف پیام غدیر بود که امام رضا (ع) با آن مقابله کرد. میرزای شیرازی، صاحب فتوای حرمت تنباکو، عالمی زمان‌شناس بود. او در دام اندیشه‌های التقاطی و ماسونی، که در صدد حمله به ایران با کمک دولت عثمانی بودند، نیفتاد و حفظ کیان تشیع را در حمایت از شاه قاجاری دانست. او هیچ‌گاه تیشه به ریشه تشیع نزد. ابزاری برای پیشبرد اهداف شیاطین در صدد سوق دادن جامعه اسلامی به رسیدن حکومتی همانند حکومت اموی و عباسی نشد. ♦️تشیع «امامین انقلاب» از واقعه تاریخی غدیر درس می‌گیرد و آن را پایه تمام مبانی دینی خود می‌کند! حقیقت الهی و غدیری خود را فراموش نمی‌کند تا در صحنه جهانی، در طوفان‌های اعتقادی قدرت‌های شیطانی هضم شود. غدیر، تمام عنصر شخصیتی او است؛ معتقد است بدون آن هیچ مبارزه ثمربخشی علیه استکبار وجود ندارد. در دیدگاه «علَمین انقلاب»، اعتقاد به پیام غدیر و تشکیل جامعه اسلامی بر اساس مبانی فکری اهل‌بیت (ع)، پایه وحدت صحیح با دیگر مذاهب و ملل است. ♦️صحیح است که انقلاب اسلامی بوم ها، فرهنگ ها و سطوح مختلف درک انسان ها را به رسمیت شناخته است ولی باید دانست که امامت اهل بیت (ع) رکن کلیدی و روح حاکم بر تمام انقلاب است. اینگونه نیست که انقلاب بر اساس پلورالیزم- کثرت باوری و حقانیت همه اندیشه ها- بنا شده باشد بلکه بر اساس توحید در تشریع، تنها مبنای مذهب امامیه هست که داخل در «ولایت الله» و «خارج از طاغوت» است. 🔸 بسیار روشن است که هر نوع انحراف از پیام غدیر، در «توحید تشریعی» خلل وارد می‌کند و این مقدمه ورود به سکولاریسم است. پس باید در پیام غدیر ایستاد و توقف نمود چرا که: «... المتقدم لهم مارق و المتأخر عنهم زاهق و اللازم لهم لاحق‏...». ✅ «جهانی‌سازی» غدیر هیچ منافاتی با تأکید بر تاریخ غدیر و اثبات ولایت سیاسی به روش کلام سنتی ندارد؛ زیرا غدیر اصل و چشمه جوشانی است که تمام قواعد و قوانین مبارزه علیه طاغوت را ترسیم می‌کند. تأکید بر عناصر قدرت درون شیعی همانند عزاداری‌ها، جشن‌های میلاد، حماسه پیاده‌روی اربعین و ... منافاتی با آرمان‌های جهانی تشیع ندارد بلکه پایه و نقطه شروع تحقق آن‌ها است. ما نیز قبول داریم که در گذشته نباید بمانیم و باید رویش داشته باشیم. می پذیریم که در برابر کفر جهانی، باید تمام عالَم اسلامی را متحد کنیم؛ ولی این امر نباید باعث پشت کردن به باورهای صحیح ملی و فرقه‌ای باشد. جلوه شیعی انقلاب، منافاتی با وجود یک جلوه اسلامی و بلکه بالاتر، چهره-ای جهانی بر اساس ارزش‌های عقلایی ندارد. دغدغه‌های جهانی، نباید بهانه-ای برای تضعیف عقاید صحیح و ریشه-دار مذهبی شیعی گردد. 《یادداشت های فقهی _ اجتهادی》 🆔 @Ijtihad_Jurisprudence
❁﷽❁ ✍️ مرحوم آیة الله سید محمد سعید حکیم (رحمة الله علیه) در مصباح المنهاج، صفحه 301 در نقد اشکال مرحوم خویی ر(حمة الله علیه) در اعتبار صدوری و سندی مقبوله عمر بن حنظله می نویسد: 🔸 وأمّا الإشكال في المقبولة بضعف السند؛ لعدم النصّ على توثيق عمر بن حنظلة فلا مجال له 1️⃣ بعد تلقّي الأصحاب لها بالقبول حتّى اشتهرت بينهم بالمقبولة، 2️⃣ ورواها المشايخ الثلاثة، 3️⃣وفي طريقها صفوان 4️⃣ مع علوّ متنها، 5️⃣ واشتمالها على أحكام كثيرة في القضاء والتعارض قد اعتمد عليها الأصحاب فيها. هذا، مع أنّ عمر بن حنظلة وإن لم ينصّ على توثيقه في كتب الرجال إلّا أنّ القرائن تشهد بوثاقته ورفعة مقامه. منها 6️⃣ كثرة رواياته عنهم، 7️⃣ وتلقّي الأصحاب لها بالقبول 8️⃣ وروايتهم لها في الأصول، 9️⃣ ورواية جماعة من الأعيان عنه بعضهم من أصحاب الإجماع، وهم: زرارة، وعبد الله بن مسكان، وعبد الله بن بكير، وصفوان بن يحيى. 🔟 مضافاً إلى بعض الروايات التي تشهد برفعة مقامة وإن كانت ضعيفة السند. ✅ فإنّ التأمّل في جميع ذلك ممّا يوجب الركون إلى رواياته، خصوصا هذه الرواية المحتفّة بما عرفت، فإنّ ذلك يوجب الوثوق بصدورها، وهو كافٍ في الحجّية. ⏹ توجه به تحقیق فوق العاده فوق نشان می دهد که محقق حکیم در حجیت خبر واحد، وثوق به صدوری است. او از تمام قرائن داخلی و خارجی برای به دست آوردن اطمینان عقلایی برای صدور روایت استفاده می کند. 《یادداشت های فقهی _ اجتهادی》 🆔 @Ijtihad_Jurisprudence
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📱 | ارزش کار مدافعان حرم ✏️ رهبر انقلاب: اگر چنانچه این فرزندان عزیز شما، شهدای عزیز شما، این کسانی که رفتند آنجا مجاهدت کردند نبودند، دشمن تا نزدیکی قبر مطهّر حضرت اباعبدالله، چند کیلومتری کربلا، جلو آمده بود؛ با خمپاره‌ی کوتاه‌بُرد -خمپاره‌ی ۶۰- کربلا را میزدند؛ این‌قدر نزدیک آمده بودند! ۱۳۹۷/۰۷/۳۰ 🌷 💻 Farsi.Khamenei.ir
❁﷽❁ ✍️ نقدی بر یادداشت «ما، اهل‌سنت مشهد و عینک دودی جریان تحجر» ⏹ اخیرا «مجمع اسلامی حب الله» به قلم حجت‌الاسلام مهدی محمدآبادی، طی نوشته ای، به موضوع حضور اهل سنت در مشهد مقدس و روش مقابله با آن پرداخته است. در دیدگاه ما، این یادداشت خالی از نقد نیست که در ادامه به مهم ترین محور های آن اشاره می کنیم: 1️⃣ محور اول: برچسب زنی و اتهامات بدون دلیل به مراجع و بزرگان حوزه و انقلاب اسلامی: با جستجوی ساده در مسئله مورد بحث در فضای مجازی، روشن می شود که بزرگانی مثل: آیة الله العظمی مکارم، آیة الله علم الهدی، حجت الاسلام دکتر رفیعی و ... همواره دغدغه خود را از نفوذ تفکرات انحرافی همانند وهابیت در شهرهای بزرگ خصوصا مشهد ابراز داشته اند. بسیار روشن است که انگ «بی سندی»، «همنوایی با استکبار جهانی و شاه»، «تحجر مذهبی»، «دروغ بزرگ»، «مارهای خوش خط و خال»، «مقدس نما» و ... به مراجع بزرگ و انقلابی ظلم و نادانی است. البته به احتمال زیاد دغدغه وحدت با اهل سنت باعث این انگ زنی شده است. 🔸لینک دیدگاه آیه الله العظمی مکارم: https://www.adyannet.com/fa/news/18967 2️⃣ محور دوم: همسویی با رسانه های معاند انقلاب اسلامی در مظلوم نمایی چند برابری اهل سنت و نادیده انگاری هزاران خدمت نظام: اینکه برخی از مناطق در کشور _ اعم از شیعه و سنی _ به دلائل متعدد از امکانات کمتری نسبت به مراکز استانی برخوردار هستند امری بدیهی است ولی تاکید نویسنده محترم بر مظلوم نمایی اهل سنت، نامفهوم است. این نوع تحلیل در راستای ایجاد شکاف میان شیعه و اهل سنت و خواسته یا ناخواسته در جهت اهداف دشمنان و معاندان انقلاب اسلامی است. چه اشکالی داشت که شما به هزاران خدمت جمهوری اسلام اشاره می کردید و سپس بدون در نظر گرفتن عنصر مذهب و فرقه، نقد خود را بیان می کردید؟ 3️⃣ محور سوم: بر اساس محکمات اعتقادی امامین انقلاب و قانون اساسی، توحید، عدالت، کرامت و آزادی برای تمام مستضعفان جهان تنها با اندیشه و ابزار ولایت فقیه که ریشه در اعتقادات مذهب حقه امامیه دارد قابل تحقق است. تاکید بزرگان دینی و مراجع بر حقانیت و مذهب شیعه و بطلان سایر افکار و نحله ها به هیچ وجه تحجر و عقده گشایی از اهل سنت نیست بلکه تاکید بر مهم ترین عنصر قوام جمهوری اسلامی و حقانیت ولایت فقیه است. 4️⃣ محور چهارم: گزاره«رهبری نمی تواند همه چیز را پشت تریبون بگوید» از واضح ترین حقایق مدیریت کلان کشوری است. بسیار روشن است که نهاد رهبری شخص اول مدیر اجرایی کشور و حافظ اصول قانون اساسی و مذهب رسمی کشور است. طبیعی است که یکی از مهم ترین وظایف او مقابله با تفکری است که کیان قانون اساسی و مذهب حقه شیعه اثنی عشری را تهدید می کند. البته این مقابله باید به شکلی باشد که کمترین مفسده و بیشترین مصلحت را در پی داشته باشد. این قوانین وجدانی و کلیدی مدیریتی اقتضاء می کند هر چیزی را به صورت عمومی و علنی مطرح نکند. 5️⃣ محور پنجم: این عقیده که مشهد مقدس«کانون تلاقی فرهنگها و مذاهب و ملیت‌ها» باشد ریشه در نگاه سکولار و پلورالیسم دارد. این دیدگاه هیچ منشا دینی و عقلی محکمی نداشته و همان آرمان شهر و مدینه فاضله سکولاریسم است. در مدینه فاضله مهدوی که مرحله نهایی انقلاب اسلامی است هیچ تفکر انحرافی حق جولان ندارد هیچ مذهبی غیر از مذهب حقه و اسلام حقیقی نیست. 《یادداشت های فقهی _ اجتهادی》 🆔 @Ijtihad_Jurisprudence
❁﷽❁ ✍️ تلخندی با مدعیان دفاع از انقلاب اسلامی 🔸 اخیرا استاد آیه الله علیدوست نقدی به روش برخی از خطبای انقلابی در روش دفاع آنها از کاستی ها و کم کاری های مسئولین بیان نمود. محور اصلی نقد ایشان این بود که برای توجیه شرایط نابسامان اقتصادی موجود، تیشه به ریشه عقاید مردم و طعنه به حکومت عدل علوی وارد نکنید! بعد از انتشار این نقد دلسوزانه موجی از حملات و عقده گشایی ها علیه ایشان شروع شد. اینجانب در این باره نکاتی را بیان می کنم: نکته اول: حقیر سال ها در مجموعه های تخصصی حوزوی در مقام رصد شبهات و پاسخ به هجوم های متعدد علیه مبانی دینی مکتب اهل بیت علیهم السلام فعال هستم. بالعیان و با تمام وجود می بینم که روش غلط دفاع برخی از خطبا اعم از انقلابی و عادی، ابزاری بسیار مهلکی به دست شبکه های معاند می دهد. آتئیست، وهابی و بهایی، سخن فلان خطیب را علیه مبانی قطعی شیعه به کار می گیرند و با استدلال به لوازم قطعی کلام او، مهم ترین مبانی مکتب همانند عصمت را به سخره می گیرند. نکته دوم: برای توجیه کم کاری ها، سوء مدیریت ها و نابلدی ها، چه لزومی دارد که شما از اهل بیت علیهم السلام هزینه کنید؟ چرا تاکید کلام شما بر حکومت علوی است که فلان تعداد فساد داشته، فلان مقدار خطبه و نامه از نهج البلاغه، بدان اختصاص یافته؟ آیا نمی دانید که تلقی عرف عام از این جملات، ملازمه قطعی با شکست مدیریت علوی و بی کفایتی او در مقابله با چالش ها است؟ چرا تیشه به ریشه می زنید؟ نکته سوم: می گویند: «کتب تاریخ که پر است از مواردی از فسادهای موردی در محدوده حکومتی حضرت امیر علیه السلام» این جمله ذبح فقاهت و نگاه عوامانه به ادله است. آیا گزاره تاریخی و یا حدیثی که ثابت کننده یک منقصت برای حضرت علی علیه السلام یا حکومت ایشان است، مخالف ادله قطعی قرآنی، روایی و عقلی نیست؟ آیا به صرف وجود یک سند در کتب حدیثی و تاریخی- بلکه حتی با سند صحیح اعلایی- شما قائل به اعتبار صدوری و حجیت آن هستید؟ نکته چهارم: نگاه جریانی ما به نوع نقد های برخی کانال های زرد می گوید: این افراد دنباله همان جریان هایی هستند که به دلیل حمایت کور از احمدی نژاد ها، بارها به مراجع انقلابی جسارت کردند. آیة الله العظمی صافی را فردی بی اراده دانستند. جلو دفتر آیه الله مکارم شعار «مرجع بی بصیرت، بصیرت بصیرت» را سر دادند. به برخی بیوت حمله کردند. به تابلوی آن ها سنگ زدند. در نماز جمعه با کنایه به امام جمعه «مرگ بر ضد ولایت فقیه» گفتند. در عدالت بزرگانی همانند علامه جوادی آملی تشکیک کردند و ... . در آخر، سوال ساده ما از دوستان عزیز این است که چرا این مقایسه ها و هزینه کردها، برای دولت قبلی نبود؟ آیا دولت قبلی حکومتی جائر بود؟ تصور کنید برای مثال: یک طلبه برای توجیه قرارداد برجام، به صلح امام حسن علیه السلام استناد می کرد، چه هیاهو و هجمه ای ضد او می شد! در حالی که دفاع از نظام و اصل کارآمدی او، این دولت و آن دولت نمی شناسد همگی سوار بر یک کشتی هستیم. چرا سیاست برخی از نویسندگان فضای مجازی – بخوانید انقلابی نما- بر خلاف سیاست قطعی امام خامنه ای دفع حداکثری و جذب حداقلی است؟ چرا توان شنیدن یک انتقاد ساده از یک عالم پرکار خودی و انقلابی را ندارید؟ در طرد و توهین به یکی از فقها و اساتید برجسته حوزه علمیه قم چه سودی برای شما وجود دارد؟ 《یادداشت های فقهی _ اجتهادی》 🆔 @Ijtihad_Jurisprudence
هدایت شده از مسلمنا muslimnair
⚡️انتشار دیدگاه سنتی معتدل و صریح درباره موسیقی ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا 🔹در کتاب فقهی آیت الله العظمی سیستانی (مدظله) با عنوان فقه للمغتربین (فقه برای ساکنان بلاد غرب) که به قلم عبدالهادی محمد تقی حکیم منتشر شده است، چند نظر متفاوت آیت الله سیستانی مطرح و قابل تأمل است؛ یکم. موسیقی یکی از هنرهای بشر است. دوم. دست و کف زدن درجشن ها، عروسی ها و مولودی های مذهبی برای همه زنان و مردان جایز است. سوم. موسیقی که باعث انبساط خاطر و برطرف کردن خستگی و تغییر روحیه انسان شود هیچ اشکالی ندارد بلکه خوب است. چهارم. آموزش موسیقی حلال به کودکان در آموزشگاه‌ها و سایر اماکن اشکالی ندارد به شرط آنکه که در تربیت و رفتار دینی آنها تأثیر منفی نگذارد. 🏷 🆔https://www.sistani.org/persian/book/53/241/ 🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ بله: ➣ https://ble.ir/muslimnair ➣ واتس اَپ(۱): https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
《یادداشت های فقهی_اجتهادی یک طلبه》
👆👆 تا دقایقی دیگر پست فوق نقد می شود.
❁﷽❁ ✍️ اخیر در یک نوشته ای در کانال «مسلمنا» قسمت هایی از فتاوای آیة الله العظمی سیستانی (مد ظله) را نشر داده است. از دیدگاه ما برخی از برداشت های آنها از دارای ابهام و اشکال است که در ادامه بیان می کنیم. مخاطبین گرامی، برای دیدن اصل فتوا به لینک زیر از سایت معظم له مراجعه کنید: www.sistani.org/arabic/book/17/967/ 1️⃣ منظور شما از «دیدگاه سنتی معتدل و صریح» چیست؟ اگر فقیهی از ادله شرعی حرمت مطلق موسیقی را استنباط کرد، او غیر معتدل است؟ کدام فقیه و مرجع تقلیدی بوده که نظر خود را مبهم و مجمل بیان کرده است؟ 2️⃣ عبارت «الموسيقى فن من الفنون الإنسانية...» کلمه «فن» را به غلط و عامدانه به «هنر» ترجمه کردید و قبیح تر آنکه ادامه متن فتوا را که تصریح به حرمت موسیقی مناسب مجالس لهو و حرام نموده است قیچی نمودید! 3️⃣ بدفهمی از عبارت «... ليس المقصود من عبارة (مناسبة الموسيقى أو الغناء لمجالس اللهو واللعب) هو كون الموسيقى أو اللحن الغنائي موجباً لترويح النفس ، أو تغيير الجو النفسي ، فإنَّ ذلك جيد ...» مراد از «ذلک جید» صرف رفع خستگی و تغییر روحیه است نه موسیقی که این اثر را داشته باشد. و الا روشن است که ملاک فتوا به جواز رفع خستگی و ... نیست و بسیاری از موسیقی های لهوی و حرام هم این اثر را دارند. 4️⃣ بر دوستانی که با احکام شرعی آشنا هستند پوشیده نیست که هیچ کدام از فتاوای مطرح شده، امری جدید و متفاوت نیست و بسیاری از مراجع معظم تقلید نیز همین نظرات را دارند. برخورد های زرد و ژورنالیستی و انتخاب هدفدار و غلط برخی از عبارت ها و ترجمه ناقص و غلط آن شایسته نیست. 《یادداشت های فقهی _ اجتهادی》 🆔 @Ijtihad_Jurisprudence
❁﷽❁ ⏹ تبیین علل صعوبت اجتهاد در فقه شیعی 🔸علاوه بر وجود روایات جعلی، کذب و ...، یکی از مهم ترین اسباب صعوبت اجتهاد و کشف حکم شرعی در فقه شیعه روایات تقیه ای است. یکی از جلوه های این امر مواردی فراوانی است که ائمه علیهم السلام برای حفظ جان شیعیان در صدد القای اختلاف فقهی میان آنها بودند. محقق حکیم در تبیین این امر می نویسد: ✍️ أقول: لا ريب في ابتناء معرفة الأحكام في عصور المعصومين علیهم السلام على الخطأ كثيرا؛ لاختلاف الروايات كثيرا من جهة التقيّة والخطأ أو الكذب مع أنّ الروايات لم تكن منتشرة في أوّل الأمر، وكان الاطّلاع عليها تدريجيّا، وكان الأئمّة علیهم السلام في مقام إحداث الخلاف بين الشيعة محافظة عليهم ، وكان أصحابهم وغيرهم من الشيعة في معرض الاطّلاع على خطأ ما وصل إليهم إمّا بالسؤال منهم علیهم السلام أو بوصول أحاديث أخر على خلاف ما وصل إليهم، كما قد يشهد به سبر النصوص. فلو كان البناء مع ذلك على عدم الإجزاء بعد انكشاف الخلاف لوقع الهرج والمرج واضطرب نظامهم. ولكان المناسب منهم السؤال عن حكم الأعمال الماضية ولزوم تداركها، فإهمال ذلك ظاهر في مفروغيّتهم عن الإجزاء. وهو المناسب لما هو المرتكز من سهولة الشريعة وعدم ابتنائها على الحرج والضيق، وعدم إيقاعهم علیهم السلام لأوليائهم وشيعتهم إلّا في ما يسعهم، رأفة بهم ورحمة لهم. ودعوى: أنّ المتيقّن من ذلك ما لو لم يكن الخطأ واقعاً موجباً لبطلان العمل، كما في موارد حديث: «لا تعاد الصلاة» ونحوها، ولم يعلم ابتلاؤهم بغير ذلك. ممنوعة جدّاً: لكثرة اختلاف الأخبار في غير الموارد المذكورة، كتحديد الكرّ والقصر والإتمام والوضوء والنجاسات والتذكية وغيرها ممّا يكون الاختلال به موجبا لبطلان العمل واقعا وترتّب آثار البطلان من القضاء والضمان وغيرهما، فعدم اهتمامهم بتمييز الموارد المذكورة من غيرها شاهد بما ذكرنا من المفروغيّة عن الإجزاء. 📚مصباح المنهاج، اجتهاد التقلید، ص: 220 ✅ در روش فقه جواهری، فقیه در بررسی ادله شرعی و نصوص روایی، باید این نکته را در نظر بگیرد که ائمه علیهم السلام در یک «مدیریت هوشمند» در صدد رعایت مصالح حداکثری مذهب شیعه بوده اند. بسیار روشن است که نگاه جزئی و اتمیک به روایات، باعث انحراف از مبانی صحیح اجتهادی بوده و ممکن است روایتی که از حیث جهتی مخدوش بوده یا اینکه برای مدت و افراد مشخصی صادر شده است را به عنوان حکم اولی و قضیه حقیقیه در نظر بگیرد و بر اساس آن حکم را منقح کند. 《یادداشت های فقهی _ اجتهادی》 🆔 @Ijtihad_Jurisprudence
❁﷽❁ ✍️بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار جمعی از روحانیون استان همدان‌ ۱۳۸۳/۰۴/۱۵ 🔶 عزیزان من! درس را هم خوب و عمیق بخوانید؛ این را من به جوانها عرض میکنم. همه‌ی آنچه برای یک روحانی از شؤون مختلف لازم است، متوقف است بر این مایه‌ی علمی. در دوران مبارزات در مشهد بنده درس میگفتم - سطوح درس میدادم؛ مکاسب و کفایه میگفتم - در کارهای مبارزه هم بودم. طلبه‌هایی که با بنده معاشر بودند، خیلی از آنها داخل مسائل مبارزه بودند. حضور در میدانهای سیاسی و اجتماعی، بعضی از آنها را دچار تردید کرده بود که خواندن این درسها و دقت در متون درسی چه فایده‌یی دارد؛ برویم مشغول کار سیاسی شویم. آنها در همان میدان سیاسی هم با بنده مرتبط بودند و از بنده چیزهایی میآموختند. وقتی متوجه این تردید شدم، به آنها گفتم هر کاری بخواهید بکنید، بیمایه فطیر است؛ باید مایه داشته باشید تا بتوانید منشأ اثر باشید. و به شما عرض میکنم: برادران عزیز! مایه‌ی علمی را مستحکم کنید. https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=3240 《یادداشت های فقهی _ اجتهادی》 🆔 @Ijtihad_Jurisprudence