eitaa logo
《یادداشت های فقهی_اجتهادی یک طلبه》
600 دنبال‌کننده
79 عکس
34 ویدیو
9 فایل
🔻 کپی مطالب کانال تنها با ذکر #لینک بلامانع است. 🔴 #انتقادات و #پیشنهادات خود را در جهت رشد کانال، با ما @Abolhasanain110 در میان بگذارید.
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ ✍ تبیین مبانی فکری و اجتهادی امام خامنه ای در موضوع https://eitaa.com/joinchat/4077847026C86bbe18341
هدایت شده از دانشگاه امامت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◀️ تبیین امام خامنه ای درباره انحرافات شیعه انگلیسی 👌👌👌 ✧❁دانشگاه امامت❁✧ 🆔 @Emamat110u
⏹ تبیین علمی حجت الاسلام و المسلمین دکتر یوسفعلی تبار از مبانی فکری و ماهیت پلید سازمان منافقین 🔻«مجاهدين خلق» (بخوانید منافقین تروریست) اساسا اسلام برايشان يك پوشش است و الّا در باطن كمونيست هستند. از 3 كتاب مهم سازمان 2 کتاب «تکامل» و «شناخت» کاملا متاثر از مارکسیسم و ماتریالیسم هست و کتاب «راه انبيا راه بشر» هم که یکجور «بازنویسی کتاب راه طی شده» مرحوم بازرگان است و تکیه بر یک تحلیل مادی انگار از دین دارد. لذا اینها هم در هدف و هم در استراتژی وصول به هدف_ که روش مسلحانه بود _ 180 درجه با امام اختلاف نظر داشتند. در انقلاب هم جز طیف اندکی از مردم را نتوانستند همراه کنند. یک نکته قابل توجه در زیاد بودن تعداد زندانیهای اینها در پیش از انقلاب این بود که اولا: رویکرد مسلحانه داشتند و رژیم شاه خیلی به این مساله حساس بود. ثانیا:برخلاف متدینین خیلی زود همه را لو می دادند. خاطرات اسدالله تجریشی و عزت شاهی را ببینید. در نگاه اینها اصلا روضه خوانی یک حرکت غیر انقلابی است. دفاع از حرم هم برایشان بی معنی است. اینها خودشان دست پرورده استعمار و خونخوارتر از ساواکند... . 《یادداشت های فقهی _ اجتهادی》 🆔 @Ijtihad_Jurisprudence
هدایت شده از مفتاح
توهین به مقدسات اهل سنت، امری مغایر با آموزه های اهل بیت (علیهم السلام) 📣 (دامت برکاته): ⛔️دشنام به مقدسات مغایر با آموزه‌های (علیهم السلام) است. 📚شبکه العالم، المرجع السيستاني:التعرض للصحابة مدان وخلاف لما امر به الائمة(علیهم السلام)، تاریخ انتشار: 10 اکتبر 2013. •┈┈••••✾•🌿🌺🌺🌿•✾•••┈┈• @meftahgolestan
💠 قتل صحابه یا لعن صحابه؟ جلد 1 فتح الباری که برای ابن حجر است نگاه کنید، یک لیست از اعتراضاتی که به بخاری وارد شده است بخاطر رواتی که بخاری از آن ها حدیث نقل می کند و آن ها طعن دارند، به ترتیب حروف الفبا آورده است. این ها مثلا به شیعه اشکال می کنند که سب صحابه می کنید یا لعن صحابه، مروان ابن حکم (مروان معروف)، معروف است که در جنگ جمل طلحه را او کشت! حالا خنده دار هم هست چون طلحه و مروان و پسر عثمان و عائشه برای خونخواهی عثمان آمدند، همه هم در یک ارتش اند برای این که خونخواهی عثمان بکنند و انتقام خون عثمان را بگیرند، آن وقت مروان حس می کند طلحه حواسش نیست از عقب او را با تیر می زند، به پایش هم تیر می زند، مروان، یعنی یکی از عشره مبشره را می کشد. بالاتر از این هم داریم؟ سب صحابه مشکل درست می کند، کشتن یکی همچون طلحه که جزء عشره مبشره هست، مشکل نیست؟! آمده است که افتاده بود و ناله هم می کرد در ارتش خودش، ارتشی که خودش فرمانده اش بود، اینقدر خون از او رفت تا مرد. این هم از سو اعمال و سو رفتار و آثار مخالفت با امیرالمومنین علیه السلام، است. حتی دارد که نیم خیز بود، هِی سفارش می کرد بیایید پایین، هیچ کس به او اعتنا نمی کرد. حتی در یک متنی - البته در همه کتب تاریخ نیامده- دیدم که مروان رو می کند به پسر عثمان می گوید: کفیتک احد قتلة ابیک، انتقام یکی از قاتل های پدرت را گرفتم. طلحه آمده به عنوان خونخواهی، این به او می گوید این قاتل پدرت است، تبعا ابن حجر به دست و پا افتاده چطوری مروان را تأیید کند، چطور بخاری می آید از همچین شخصی نقل می کند؟! 📚درس خارج اصول فقه ؛ سه شنبه: 18/10/1397 🏠@ostadmadadi 《یادداشت های فقهی _ اجتهادی》 🆔 @Ijtihad_Jurisprudence
هدایت شده از دانشگاه امامت
﷽ دوباره غمت زنده شد! آتشی از شور و غیرت در وجودم افکند! عو عو آل سعود هنوز به گوش می رسد ... ! ✧❁دانشگاه امامت❁✧ 🆔 @Emamat110u
﷽ ✍️ اخیرا در برنامه چاووش - 9 مهر 1402 شبکه چهار برنامه ای با موضوع وحدت اسلام برگزار شد. شما می توانید در لینک زیر این برنامه را مشاهده کنید. https://tv4.ir/episodeinfo/397439 ✍️ جناب آقای کمیلی و حجت الاسلام تقی زاده به عنوان دو نماینده از کنشگران وحدت در این برنامه حاضر بودند و مباحثی را نیز مطرح کردند. ان شالله در سلسه پست هایی نظرات خود را مطرح می کنیم. بسیار روشن و واضح است که مخاطبین گرامی حق نقد و به چالش کشیدن نقد های ما را دارند و ما از این موضوع استقبال می کنیم. نقد های خود را به @Abolhasanain110 بفرستید! منتظر پست های بعدی باشید .. 《یادداشت های فقهی _ اجتهادی》 🆔 @Ijtihad_Jurisprudence
1️⃣ نقد اول: انتقاد از حرکت یک سویه صدا و سیما 🔸 با وجود اینکه طیف های متعددی از کنشگران وحدت در بین علما و نهادهای حوزوی فعالیت دارند، جای تعجب است که چرا صدا و سیما هر ساله فقط از یک طیف خاص که گرایش های سیاسی مشترکی با برخی از مسئولین رده بالای صدا و سیما دارند دعوت می شوند. ♦️ بر اساس دیدگاه های امام خامنه ای، اندیشه علمایی مثل علامه امینی در الغدیر، علامه شرف الدین در المراجعات و ... از اسباب مهم وحدت شیعه و اهل سنت است. چرا از نهادهایی حوزوی که مروج این آثار هستند، هیچ دعوتی در صدا و سیما صورت نمی گیرد؟ چرا تریبون در یک طیف خاص منحصر است؟ 《یادداشت های فقهی _ اجتهادی》 🆔 @Ijtihad_Jurisprudence
2️⃣ نقد دوم: مفهوم بدیهی وحدت و تاکید بر اشتراکات و تعامل عملی در حوزه های مشترک جناب آقای کمیلی در چند جای برنامه اقدام به تبیین مفهوم وحدت _ بعضا از دیدگاه امام خامنه ای _ نمود. از دید ایشان اصل وحدت امری بدیهی، فطری بوده. علمای بزرگی همانند مرحوم بروجردی و امام خمینی داعیه دارن این حرکت هستند. از دیدگاه ایشان باید وارد فاز عملیاتی وحدت شد. او از نشست ها و همایش های صوری وحدت انتقاد کرد. عدم ارتباط اندیشمندان حوزوی با علما و متخصصین سایر کشور ها، از دیگر نقاط ضعف موجود در حوزه وحدت شیعه و اهل سنت و دنیای اسلام است. ایشان وحدت را تاکید بر مشترکات تفسیر نمود و یکی شدن در اعتقادات را از حوزه وحدت خارج نمود. تعامل و هم افزایی عملی در مشترکات _ همانند فعالیت های اقتصادی ایران و ترکیه و ارتباط با عربستان _ را امری جدای از اختلافات اعتقادی معرفی نمود. ✍️ موارد مطرح شده در فوق از دیدگاه ما نیز صحیح است و ما از این نوع تحلیل ها استقبال می کنیم. 《یادداشت های فقهی _ اجتهادی》 🆔 @Ijtihad_Jurisprudence
3️⃣ نقد سوم: تلقی نادرست از لایه های فکری و معرفتی مراحل انقلاب اسلامی ✍️ حجت الاسلام تقی زاده در تبیین حقیقت وحدت با طرح مفهوم امت ابراهیم و اجتماع امت حول «اعبدوا الله و اجتنبوا الطاغوت» سخن از آئین حق گرای ابراهیم علیه السلام به میان آورد. از دیدگاه ایشان امام خمینی عناوین فرقه ای شیعه و سنی را تغییر داد و به جای آن سخن از اسلام ناب محمدی (ص) و اسلام آمریکایی نمود. مستکبر و مستضعف به جای مفهوم سنی و شیعه را مطرح نمود. از دیدگاه ایشان، حقیقت وحدت، رسیدن به همین آئین ابراهیمی و امت واحده است. در این امت واحده مرزبندی مذهبی شیعه و سنی رنگ می بازد. ما باید دنبال دین توحیدی باشیم در این دین توحیدی مرزبندی مذهبی و عقاید فرقه ای را باید کنار بگذاریم! ✍️درباره مطالب فوق توجه به چند نکته زیر ضروری است: یک: انقلاب اسلامی در منظومه فکری امامین انقلاب، دارای چند لایه اعتقادی و فکری است: لایه اول و قلب این انقلاب مبانی فکری شیعه برخواسته از غدیر است. تمام عقاید، فقه سیاسی، اخلاق و ... ریشه در این اعتقاد دارد. لایه بعدی این انقلاب تاکید بر مشترکات با مسلمانان است. ما با مسلمین و فرق دیگر در اصل توحید، نبوت، قرآن و ... اشتراکات فراوانی داریم. تاکید و تعامل در اشتراکات و پرهیز از تنازع و اختلاف در اختلافات راهکار تحقق امت متحد مقابل کفار و مستکبرین است. لایه بعدی انقلاب اسلامی حمایت از مستضعفین در تمام عالم_چه مسلمان و مسیحی و ... _ است. این لایه نیز تاکید بر حقوق فطری انسان ها، تاکید بر کرامت الهی و انسانی بشر، نفی ظلم و غارت و استکبار و ... است. انقلاب اسلامی می تواند با تاکید بر این مشترکات عقلی و فطری میان تمام ادیان و انسان ها مقابل کفر و شرک و استکبار موضع گیری کند. دقت کنید؛ این لایه ها با ادبیات متفاوتی از سوی امامین انقلاب تبیین شده و از حیث اعتقادی هیچ تنافی و تعارضی با یکدیگر ندارد. خطای راهبردی برخی کنشگران وحدت احساس تضاد میان این لایه ها است. همین امر باعث شده است که آنها سخن از کنار گذاشتن لایه اعتقادی اول کنند و بگویند در امت جهانی و امت ابراهیمی هیچ مرز مذهبی وجود ندارد!! این خطای آشکار باعث شده است برخی از کلیدی ترین عقاید شیعه را امری تاریخی تلقی کرده و هر نوع تاکید بر آن را تحجر و در تاریخ ماندن تلقی کنند. این خطای آشکار در ادامه باعث التقاط و غلطیدن در دامن سکولاریزم خواهد شد. اندیشه عبور از عقاید محکم امامت شیعه و کمرنگ کردن آن، سرنوشتی همانند انحرافات سازمان مجاهدین، جریان های انحرافی قرآنیون خواهد داشت. دو: نظریه فقه سیاسی اسلام و کلان قاعده فقهی «الاسلام هو الحکومة» که توسط امام خمینی مطرح شد، هم اکنون در حوزه های علمیه توسط استاد عزیزم آیة الله فاضل لنکرانی مورد بحث قرار گرفته. تمام ادله، حدود و ثغور و مجرای این قاعده بر اساس فقه جواهری مبتنی بر آیات و روایات تبیین شده است. به جای تحلیل های بدون پشتوانه فقهی نسبت به دیدگاه های امام، تلاش کنیم اندیشه های آن حکیم فقیه ایستاده بر قله را صحیح دریافت کنیم. 《یادداشت های فقهی _ اجتهادی》 🆔 @Ijtihad_Jurisprudence
4️⃣ نقد چهارم: تفسیر غلط از جریان تحجر و افتادن در دامن التقاط ✍️ حجت الاسلام تقی زاده و آقای کمیلی در تبیین موانع وحدت، یکی از مهم ترین موانع را تحجر در بدنه حوزه معرفی کردند. و راه برون رفت از این مانع را تغییر نگاه حوزه های علمیه از دین را مطرح کردند و یکی از مهم ترین راهکارهای تغییر نگاه غلط حوزه(به زعم گوینده محترم) تاکید بر محوریت صرف قرآن در فهم حقایق دینی و گذر از فهم دین با روایات معرفی کردند و از دید ایشان«منهای قرآن امر دیگری در فهم نباید[معیار] قرار بگیرد!». ✍️می گوییم: الف: جریان تحجر در حوزه امری غیر قابل انکار است. ویژگی های اصلی این جریان نفی نگاه جهانی، جاودانه و جدید به گزاره های فقهی و اعتقادی است. این جریان قدرت فهم صحیح گزاره های دینی را به دلیل عدم معرفت کافی از مبانی اسلامی ندارد. ب: امامین انقلاب برای گذر از این مانع بحث تحول در حوزه با محوریت فقه جواهری و تحکیم عقاید شیعه با محوریت فلسفه وحکمت اسلامی را مطرح کرده اند. ج: از مسلم ترین مبانی اجتهادی و معرفتی امامین انقلاب برای مدیریت مسائل فردی، اجتماعی، نظام سازی و بالاتر شکل گیری امت واحد اسلامی محوریت ثقلین با متد فهم فقه جواهری از آن است. در این روش فهم، قرآن از سنت معصومین علیهم السلام جدا نمی شود. هر نوع گسست بین این دو گمراهی و التقاط خواهد بود. د: تاکید مدعیان وحدت برای انحصار فهم دین در قرآن، خود مهم ترین عامل التقاط و تحجر است چرا که دوری از سنت معصومین علیهم السلام و تاریخمند کردن گزاره های مرتبط با عقاید شیعه و دستورات ائمه علیهم السلام، مقدمه نفی توحید در تشریع و غلطیدن در دامن لیبرالیزم خواهد بود. لیبرالیزم نیز خود سنگی بزرگ در مقابل تحقق حکومت مهدوی حول توحید و نفی طاغوت است. تلقی و فهم شما از امت واحده ابراهیمی، چه تفاوتی با مدینه فاضله مدعیان غرب گرا و پلورالیست ها دارد؟ 《یادداشت های فقهی _ اجتهادی》 🆔 @Ijtihad_Jurisprudence
هدایت شده از کلمه سواء
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❓آیا در ادبیات قرآن کریم تاکید بر عنصر مذهب به شدت کم‌رنگ است؟ ⬅️ این سخن قطعا نادرست است. چرا که در قرآن اصلا و ابدا هیچ سخنی از عنصر مذهب وجود ندارد تا بخواهد تاکید بر آن کم‌رنگ یا پررنگ باشد. نه فقط در قرآن کریم بلکه حتی پس از گذشت یک قرن از رحلت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم هم هنوز اصطلاح "مذهب" به معنایی که برای ما شناخته شده است در میان مسلمانان چیز معهودی نبوده. ⭕ بله درست است هر چه بوده فقط و فقط سخن از دین کامل و اسلام مرضی پروردگار عالم بوده. ❌ اما مشکل این شیخ و همفکرانش این است که نمی‌فهمند که رکن رکین دین حق و آن چیزی که عامل حقانیت یک دین و بطلان هر چیزی غیر آن است خود حجت خدا است. به دیگر سخن، چیزی که این شیخ به غلط آن را یک مذهب در عرض دیگر مذاهب می‌داند در حقیقت، خودِ خود دین حق است و هر چیزی غیر از آن گمراهی است. از همین رو است که امام خمینی رضوان الله تعالی علیه می‌فرمایند: "آن مساله(امامت) مسئله‌ای است که اگر او را کسی قبول نداشته باشد اگر آن ولایت کلی را قبول نداشته باشد، اگر تمام نمازها را مطابق با همین قواعد اسلامی شیعه هم بجا بیاورید باطل است، این غیر حکومت است آن در عرض اینها نیست، آن از اصول مذهب است، آنی است که اعتقاد به او لازم است و از اصول مذهب است."* اگر تشیع هم مانند سایر مذاهب فقهی و کلامی بود ( همگی برآمده از اجتهادات بشری هستند) بدیهی است که ایمان آوردن/نیاوردن به امام مذهب نباید نقشی در پذیرش/عدم پذیرش اعمال داشته باشد؛ چرا که امام مذهب چیزی بیش از یک طریق برای رسیدن به فتوای درست نیست. *http://emam.com/-/jGYUA5
﷽ ✍️ اخیرا برخی از کنشگران وحدت افراطی و نامنضبط، با استناد به کلیپی تقطیع شده از حجت الاسلام مهدی پور، مدعی برخورد و ابراز ناراحتی آیة الله العظمی بروجردی (اعلی الله مقامه الشریف) از علامه امینی صاحب «الغدیر» در موضوع منابر ایشان در اصفهان شدند. ⏹ در این باره گفتنی است: 1️⃣ یک: حقیر (بهرامی زاد) امروز صبح حقیقت این ماجرا را استادم آیة الله فاضل لنکرانی جویا شدم. ایشان فرمود: انتساب چنین مطالبی که از قول مرحوم بروجردی که بگوید: «ده نفر مثل امینی را فدا می کنم و ...» به ایشان ثابت نیست. ما از مرحوم والد(آیة الله العظمی فاضل لنکرانی، فقیه انقلابی و از برجسته ترین تلامذه محقق بروجردی) چنین اخبار و مطالبی را نشنیدیم. بعلاوه این نوع برخورد ها و کلمات ( به خاطر سستی در محتوا و سخافت آن) به محقق بروجردی قابل انتساب نیست. 2️⃣ دو: اعتبار و عظمت علمی علامه امینی و نیز کتاب «الغدیر»، از دیدگاه محقق بروجردی و شاگردان برجسته او همانند امام خمینی، آیات عظام گلپایگانی، فاضل لنکرانی، منتظری (رضوان الله علیهم)، زنجانی، وحید خراسانی، مکارم شیرازی و ... (دامت برکاتهم) بر أحدی پوشیده نیست. علامه امینی در «الغدیر» هزاران نقد علمی، مستند و محکم به مبانی اهل سنت نموده است. صدها مورد از بدعت ها، انحرافات، فضائل جعلی خلفای سابق مثل ابوبکر، عمر، عثمان، معاویه و ... با منطقی قوی و علمی، تبیین و رد کرده است. با اینکه این کتاب در دسترس محقق بروجردی و تلامذه برجسته او بوده، هیچ اشکال و طعنی به روش و شیوه علمی این کتاب وارد نکرده و به هیچ وجه، امر خلاف وحدت و تقریب از آن استشمام ننموده و در آثار علمی و دروس خود همواره به این کتاب سترگ مراجعه کرده اند. 3️⃣ سه: به نظر می رسد هدف از ایجاد چنین تقابلی میان محقق بروجردی و علامه امینی، هجمه به مدافعان و افسران جنگ نرم علیه مبانی شیعه و امامت اهل بیت (علیهم السلام) است. علمایی که روش آنها همانند روش شیخ مفید، علامه حلی، علامه امینی، علامه شرف الدین، علامه مظفر و ... است. این علما با استناد به منابع معتبر اهل سنت به شیوه برهانی و جدال احسن با علمای دیگر مذاهب، مباحثه و مناظره علمی متقن انجام می دهند. بالطبع کسی که چنین سخنان سخیفی را از قول فقیهی بزرگ، علیه علامه امینی بشنود، او را شخصی تندرو، افراطی و ... تصور می کند و دیگر شور شوقی به مطالعه آثار او همانند الغدیر و ... پیدا نمی کند. 4️⃣چهار: مستند به صوتی از مرحوم استاد دوانی (از متخصصین درجه یک تاریخ معاصر خصوصا تاریخ روحانیت شیعه) محقق بروجردی مخالف هر گونه وحدت خارج از چارچوب و بی انضباط بوده است. این فقیه والامرتبه در واکنش به برخی از چهره های معروف که در صدد انتشار مکاتبات سری ایشان با شیخ شلتوت بودند می گوید: «شور وحدت را درنیاورید!» مستند این امر پیوست می شود. 《یادداشت های فقهی _ اجتهادی》 🆔 @Ijtihad_Jurisprudence
《یادداشت های فقهی_اجتهادی یک طلبه》
مرحوم استاد دوانی:👆👆 مرحوم آیت الله بروجردی: شور وحدت را در نیاورید❗️
✍️ نقد علمی یکی از اساتید محترم حوزه علمیه قم در باره پست مرتبط با برخورد محقق بروجردی با علامه امینی 👇👇
سلام و عرض ارادت و قدردانی از اخلاص شما چند نکته را یادآوری می کنم: ۱. این موارد دلیلی بر رد سخنان آیة الله بروجردی نمی شود ۲. اینکه با برخی رفتارها ثمره تفاهم و به رسمیت شناختن شیعه به عنوان پنجمین مذهب اسلامی از بین برود از هر چیزی مهمتر است و منظور ایشان همین است و منافاتی با مکتوبات به حق علامه گرانقدر ندارد؛ ۳. امام به رهبری بر سر اختیارات ولایت فقیه در سطح عمومی و رسانه ها عتاب کردند و تقابلی هم که نبود بلکه آقا رو از همه بیشتر دوست داشتند. بنابرین رفع یک اشکال تقابلی ایجاد نمی کند؛ ۴. این جملات نه سخیف است و نه افراط است بلکه افراط بیرون آمدن از وحدت پیشرونده اهداف و کشیدن تقابل بین شیعه و سنی در عرصه جامعه است که ثمره آن استفاده دشمن و تضعیف شیعه ( شیعه کشی ) و درگیر کردن مسلمانان به هم است. ۵. انضباط در وحدت تعریف، ملاک و معیارش چیست؟ به نظر میاد انضباط و معیار ازاله وحدت باشد. اتفاقا آیت الله منتظری در کتاب خود  (خاطرات آیت الله منتظری، ج1، صص154-157) همین مطلب یعنی کدورت آیت الله بروجردی از علامه امینی را نقل می کند. به نقل آقای منتظری، آیت الله بروجردی، کتاب دارای لعن رو کتاب ضاله می داند و به تبع لعن زبانی را ضلالت. نقل آقای منتظری: عنایت آیت الله بروجردی به وحدت اسلامی، کتابی که لعن داشت را ضالّه خواند! | اخوت http://okhowah.com/fa/13646
تکمله ما نسبت به نکات ارزنده استاد گرامی 👇👇
علیکم السلام خدمت استاد عزیزم. از نکات شما استفاده کردم ولی چند تکمله دیگر خدمت شما عرض می کنم: یک: متاسفانه برخی از مدعیان و کنشگران وحدت، نقل علمی بسیاری از مباحث موجود در کتاب الغدیر را خلاف وحدت تلقی میکنند. مستحضر هستید حجم وسیعی از موسوعه الغدیر اختصاص به مطاعن خلفا و رد فضائل جعلی آن ها است. دو. مراد ما از وحدت غیر منضبط روشن است. وحدتی که: ۱. ورود علمی و مستند درباره حقایق تاریخی صدر اسلام را ممنوع می داند. ۲. هر گونه طرح بحث علمی و همراه با ادب ( شبیه روش علامه شرف الدین و حلی و ...) درباره انحرافات صحابه را نافی وحدت می داند. ۳. دفاع از عقاید شیعه و پاسخ به شبهه را خلاف وحدت تلقی می کند. ۴. در صدد کم رنگ کردن ویژگی های مذهب شیعه خصوصا اخذ به روایات ائمه اطهار علیهم السلام است. ۵. مخالف رسمیت مذهب شیعه در ج ا ایران و قانون اساسی بوده. یکی از قائلین این مطلب مرحوم منتظری است. ( حقیر این مطلب را از استاد عابدی شنیدم) و ... . سه: در جواز لعن دشمنان اهلبیت علیهم السلام به حکم اولی، هیچ کسی هیچ شکی ندارد بلکه مسئله در تزاحم این حکم با حفظ جان شیعیان و ... در برخی موارد است. کسی در صدد از بین بردن وحدت نیست ما فقط خطر استحاله اعتقادی شیعه و قایل شدن حرمت برای خلفای غاصب و ... را گوشزد می کنیم. نمونه های فراوانی از این استحاله را شاهد هستیم. چهار: ادعای سایت اخوت و آقای مسایلی مبتلا به معارض است. اولا: هیچ سندی، غیر از سند منسوب به بیت مرحوم منتظری، وجود ندارد. اسناد و ادعاهای صادره از این بیت هیچ اعتباری ندارد. ثانیا: اهمیت واقعه و حرمت نشر کتبی که لعن بر خلفا در آن باشد، اقتضای آن را داشت که چندین نفر از شاگرادان برجسته ایشان آن را نقل کنند و محقق بروجردی فتوای صریح در این موضوع صادر کند. از نشر هزاران کتاب حدیثی و فقهی و ... ممانعت به عمل آورد و ... . اگر انتشار کتاب دارای لعن به دلیل مفسده کتاب ضلال تلقی شود، به طریق اولی، انتشار کتب دیگر در موضوعاتی مثل شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها هم باید بر اساس همین ملاک مشترک، حرام باشد. چون طعن وارد شده و حساسیت آن، بسیار از لعن بیشتر است. در حالی که احدی بدان قائل نیست. پنج: قیاس برخورد امام با مقام معظم رهبری با قضیه ادعا شده برای علامه امینی صحیح نیست. چون حضرت امام بعد از واقعه و هجمه شدید به رهبری، ایشان را با کلمات مثل خورشید و ... ستودند. اتفاقا اگر برخورد بعدی امام نبود قطعا توده مردم تقابل را حس کرده بودند. 《یادداشت های فقهی _ اجتهادی》 🆔 @Ijtihad_Jurisprudence
✍️ نکات تکمیلی استاد محترم و عزیزم پیرامون مطالب مرتبط با محقق بروجردی و علامه امینی رضوان الله علیهم 👇👇
ضمن ارادت، به دلیل عدم فرصت فقط بدانیم که علامه امینی مورد علاقه آیت الله بروجردی و سفر تبلیغی از جانب ایشان داشتند. قیاس که در همه موارد نیست بلکه در مواردی است که اشکالی رخ داده. این بسیار پر واضح است که فتوا و اجتهاد در زمان و مکان واقع می شود و امروز این وحدت با هیچ چیز قابل معاوضه نیست. امام که لعن پنهانی را هم قبول ندارند و رهبری به وضوح سب و لعن عایشه و نمادهای اهل سنت را حرام می دانند. علتش هم مشخص است که وحدت به نفع شیعه است و دشمنان با تفرقه قدرت و نفوذ شیعه را هدف گرفته اند. بنابرین سیر در این مسیر ناخواسته همراهی با دشمن است. بله دفاع از عقاید حقیقی شیعه و پاسخ به شبهات محققان و نه در عرصه اجتماع و هیئت ها، پر واضح است که خلاف وحدت نیست. بر فرض قبول، فرمایش شما در وضعیت عادی و در مقابل دشمن درست است ولی در وضعیت حاد امروز و توسعه شیعه تا پشت درهای مراکز اهل سنت و خاصیت تفرقه انگیز دشمنان بیرونی به نظر صحیح نباشد.
یک: هیچ فقیهی در طول تاریخ شیعه قائل به حرمت و ممنوعیت لعن پنهانی نیست. بحث ممنوعیت لعن مقدسات اهل سنت یک حکم ثانوی و برای رعایت مصالح اهم جامعه اسلامی و شیعه است. و الا از حیث حکم اولی در وجوب یا استحباب لعن دشمنان اهل بیت علیهم السلام هیچ شکی نیست. لذا این ملاک فقط برای لعن علنی و رسانه ای است نه لعن پنهانی. دو: در اهمیت اصل وحدت هیچ شکی نیست. ولی اینکه مطلقا بگوییم وحدت با هیچ چیزی قابل معاوضه نیست، صحیح نیست. قطعا مصلحت حفظ اصل مذهب، حفظ نماد های کلیدی مذهب و عقاید مسلم و ضروری آن از وحدت بالاتر است. وحدت برای حفظ جان شیعه و مصالح آن است نه برای استحاله اعتقادی شیعه و دور کردن جامعه از مذهب شیعه که با تاسف شدید برخی از کنشگران وحدت قائل هستند. به عبارت فنی، بین مصلحت وحدت و مصلحت حفظ شیعه و دفاع از کیان اعتقادی آن باید جمع شود. بیانات امامین انقلاب در قالب مدیریت هوشمند و حکمیانه است. تاکید بر یک موضوع نباید باعث به حاشیه رفتن موضوع دیگر شود. سه: اثبات ولایت سیاسی اهل بیت علیهم السلام، تقویت غیرت دینی جوانان، تبلیغ تهاجمی علیه کانون های شبهه پراکن، جهاد تبیین و ... در راستای دفاع از حریم انقلاب اسلامی است. قطعا مصلحت وحدت ذیل و در سایه مصلحت عناوین فوق است.
⏹ روایاتی در عظمت حضرت زهرا(علیها‌السلام) و عواقب غضب ایشان نسبت به کسی ✍️ می‌خواستم یک روایتی هم بخوانم که روایت پرمعنایی است: «إن الله یغضب لغضب فاطمة و یرضی لرضاها» ... اگر کسی مورد غضب خدا قرار بگیرد جایش کجاست؟ خداوند در قرآن می‌فرماید: «مَنْ يَحْلِلْ عَلَيْهِ غَضَبِي فَقَدْ هَوَىٰ»؛ کسی که غضب خدا بر او قرار بگیرد در نار سقوط می‌کند، «هوی» یعنی هویّ إلی النار است، سقوط در نار است، این خیلی عجیب است که خدای تبارک و تعالی به غضب زهرا غضب می‌کند و این مطلبی عجیبی است که پیامبر(صلی الله علیه وآله) مکرّر فرموده نه یک بار. ✍️ در یک نقل پیامبر به سلمان فرمود: «من أحب فاطمة ابنتی فهو فی الجنة معی»؛ اگر کسی فاطمه را دوست داشته باشد بهشت کنار من خواهد بود، «و من ابغضها فهو فی النار»؛ کسی که بغض فاطمه(علیها‌السلام) را داشته باشد در آتش جهنم است. در آخر این روایت هم هست این برای شیعیان فاطمه زهرا(علیها‌السلام) چه بشارتی است که فرمود: «یا سلمان ویلٌ لمن ظلمها می‌دانست بعد از خودش چه ظلم‌هایی به فاطمه(علیها‌السلام) خواهد شد، ویلٌ لمن ظلمها چه صبری خدا به پیامبر داده! ویلٌ لمن لمن یظلمها و یظلم بعلها علیاً و ویلٌ لمن یظلم شیعتها و ذریتها»، این بشارتی است که برای شیعیان فاطمه زهرا(علیها‌السلام) است. ✍️ این حقیقتی که غضب او به دنبالش غضب خدا می‌آید، البته روایت مفصلی هست که در امالی صدوق آمده، در امالی شیخ طوسی آمده، آنجا کسی به امام صادق(علیه‌السلام) عرض می‌کند که نقل شده: «إن الله یغضب لغضب فاطمة و یرضی لرضاها»، حضرت می‌فرماید: بله چنین نقلی درست و مسلم است، و عجیب این است که سلسله سند هم خود امام صادق(علیه‌السلام) از امام باقر(علیه‌السلام)، از امام سجاد(علیه‌السلام)، از امام حسین(علیه‌السلام)، از علی بن ابیطالب(علیه‌السلام)، تا رسول خدا(صلی الله علیه وآله)، بعد آن شخص می‌گوید: چطور می‌شود خدا به خاطر غضب یک زن غضب کند؟ در اینجا امام صادق (علیه‌السلام) به راوی می‌فرماید: مگر خود شما روایت نکردید و نمی‌گوئید خدا به غضب یک مؤمن غضب می‌کند؟ می‌گوید بله ، حضرت می‌فرماید فاطمه مؤمن نیست؟ آن هم قبول می‌کند و بعد می‌فرماید: «الله أعلم حیث یجعل رسالته» ... . ✍️ این‌که خدا به دنبال غضب فاطمه(علیها‌السلام) غضب می‌کند و آن وقت قرآن را ببینیم که غضب خدا «اعدّ له عذاباً الیماً»؛ کسی که غضب خدا شامل حالش می‌شود گرفتار عذاب الیم است، گرفتار لعن خداست... . 📚 تاریخ جلسه : ۱۳۹۹/۱۰/۲۴ درس آیة الله فاضل لنکرانی دامت برکاته. https://fazellankarani.com/persian/lessons/23396 ✧❁دانشگاه امامت❁✧ 🆔 @Emamat110u