eitaa logo
مطالعات اخوان المسلمین
1.3هزار دنبال‌کننده
399 عکس
120 ویدیو
6 فایل
➖بازتاب خط اصیل اخوان المسلمین ➖شناخت رهبران و جریان ها ➖مسائل و چالش های جهان اسلام ➖تحلیل و ارزیابی ✔️مدیریت علمی؛ علی مقدس، نویسنده و پژوهشگر در حوزه جریان های فکری جهان اسلام 🚫نشرمحتوای کانال باذکرمنبع بلامانع است. ارتباط با مدیر: @moghadas_ali
مشاهده در ایتا
دانلود
مطالعات اخوان المسلمین
⚡️حماس؛ نزدیک ترین جنبش به خط اصیل اخوان المسلمین در مسئله فلسطین https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin ✍️به قلم: علی مقدس ▫️در بین مواضع عجیب و غریب این روزهای جریان های اخوانی و شبه اخوانی، از محکوم کردن حماس گرفته تا سخنان اسرائیل شاد کن، دیده می شود، این پرسش از ذهنم خطور کرد؛در خصوص مسئله فلسطین، کدام طیف های اخوانی با خط اصیل اخوان همراه شدند و کدام گروه ها به آرمان های حسن البنا بنیان گذار اخوان المسلمین، پشت کرده و به انحراف رفتند.؟ از این رو سراغ مکتوبات حسن البنا رفتم تا ارزیابی هریک از مدعیان پیروی از اخوان و حسن البنا را به آن ارجاع دهم تا سره از ناسره روشن شود. ▫️واضح ترین سند در این رابطه، نامه حسن البنا به سفیر انگلیس در قاهره در خصوص مسئله فلسطین است که در آن نامه پس از تقبیح انگلیسی ها به سبب حمایت از اسرائیل، البنا موضع اخوان المسلمین در رابطه با فلسطین را اینگونه بیان می کند: "إن الإخوان سيبذلون أرواحهم وأموالهم في سبيل بقاء كل شبر من فلسطين إسلاميًّا عربيًّا حتى يرث الله الأرض ومن عليها" اخوان جان و مال خود را فدا می کند تا هر وجب از فلسطین را اسلامی و عربی نگه دارد تا زمانی که خداوند وارث این سرزمین و کسانی که اهل آن هستند، باشد" . ▫️با بررسی خطوط انشعابی اخوان المسلمین، از خط لندن، استانبول ومصر گرفته تا فلسطین و منسوبین به اخوان در ایران، می بینیم چه به لحاظ ایدئولوژی و چه از حیث عملگرایی، تنها حماس هست که نزدیک ترین جنبش به خط اصیل اخوان المسلمین و حسن البنا آن هم در مسئله فلسطین، بشمار می رود. ▫️در بین جنبش های اخوانی لندن، مصر و ترکیه تعداد قابل توجهی بودند که از مواضع عادی سازی روابط با اسرائیل و پذیرش اسرائیل به عنوان دولت مستقل در ارض فلسطین گرفته تا محکوم کردن حماس، سکوت و عدم پشتیبانی دیده می شود. در خود فلسطین اگرچه جنبش فتح و حماس هردو از دل اخوان المسلمین پدید آمدند اما سکوت و برخی مواضع فتح و محمود عباس تا به امروز آن هم به خاطر رویکردهای سکولار و لیبرال، نشان می دهد که اخوان المسلمین مدت هاست وارد فاز جدیدی از تلون و حیات سازمانی خود شده است. ▫️در ایران، رویکرد اخوانی ها و جماعت دعوت و اصلاح را در دسته بندی زیر می توان خلاصه کرد: گروه اول: موافق حماس در بین گروه اول می توان به طیف کرمانشاه و برخی نواحی شمال غرب در آذربایجان غربی و کردستان (مریوان، سنندج) و تعدادی در شرق کشور، نام برد. گروه دوم: مخالف حماس طیف متاثر از لیبرال که در تهران، کردستان، فارس و بلوچستان، حضور دارند، این طیف نه تنها با حماس و رویکردهای آن مخالف هستند بلکه به عادی سازی روابط با اسرائیل می اندیشند و تا جایی از آرمان های حسن البنا فاصله می گیرند که بعضا معتقدند مقاومت در برابر استکبار پاسخ نمی دهد و باید با ابر قدرت ها پای میز مذاکره نشست. گروه سوم: منتقد حماس این گروه اگرچه به حماس مشروعیت بخشیدند اما تمایلی به ادامه جهاد و درگیری با اسرائیل ندارند. هسته اصلی جماعت دعوت و اصلاح را می توان از گروه سوم نام برد که معمولا پیرو این نگاه هستند. ◀️مطالعات اخوان المسلمین https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
13.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠آیا حزب الله و ایران، مردم فلسطین و حماس را رها کرده است؟ 🔹پس از سخنرانی سید حسن نصر الله در روز جمعه (12/ آبان/1402) افراد غرض ورزی که با جبهه مقاومت عناد دارند، موضع گرفتند و گفتند که حزب الله، مردم فلسطین را رها کرده است! این سخن در حالی توسط برخی تکرار شد که جمهوری اسلامی ایران و حزب الله، بیشترین کمک های تسلیحاتی و دیپلماتیک را از حماس و دیگر جریان های مقاومت انجام داده است و برای همگان این مسئله واضح است. 🔹هادی معصومی زارع در مصاحبه با رهبران حماس و جهاد اسلامی همین سوال را پرسیده است که آیا شما بر این باور هستید که جمهوری اسلامی و حزب الله شما را رها کرده است؟ پاسخی که رهبران حماس و جهاد به این پرسش دادند جالب توجه است. 🔹آنها گفتند: اگر حزب الله به صورت تمام عیار وارد جنگ نشود از دو جهت به نفع مردم فلسطین است. اولا اینکه ما در روی زمین، قدرت زمین گیر کردن اسرائیل را داریم، پس نیازی به کمک حزب الله نداریم و ثانیا ورود همه جانبه حزب الله به جنگ به زیان غزه است؛ زیرا در حال حاضر و با جنایاتی که اسرائیل انجام می دهد، افکار عمومی مردم جهان به نفع مردم غزه است و ورود حزب الله می تواند این معادله را تغییر دهد و افکار عمومی را به نفع اسرائیل تغییر دهد. ◀️مطالعات اخوان المسلمین https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️پیام مُرسی به مردم مصر، غزه را تنها نگذارید.! https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin ▪️ما غزه را تنها نخواهیم گذاشت. ▪️من از طرف مردم مصر، به آنها می گویم که مصر امروز با مصر دیروز کاملاً متفاوت است. ▪️عرب های امروز کاملاً با عرب های دیروز تفاوت دارند. ▪️مسلمانان امروز مانند سالهای قبل نیستند. ▪️مردان و زنان مصر فرهیخته وتوانمند هستند و از همه چیز برای یاری غزه خواهند گذشت. ▪️مردم مصر غزه را تنها نخواهند گذاشت.! ◀️مطالعات اخوان المسلمین https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️در پوشش مهمان، به قصد تجاوز...! https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin هان به یغما برده آن ناخوانده مهمان، می رود آن نمک نشناس ،بشکسته نمکدان، می رود گرچه بام ودر به سر کوبید، صاحب خانه را خانه آبادان که جغد، از بوم ویران، می رود ◀️مطالعات اخوان المسلمین https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
27.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚡️تحلیل عبدالله نفیسی از چرایی کشتار مردم غزه https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin ▫️بررسی روابط دستگاه های اطلاعاتی دولت های عربی با موساد ◀️مطالعات اخوان المسلمین https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
⚡️ جوابیه روابط عمومی جماعت دعوت و اصلاح درباره مطلبی تحت عنوان:« حماس؛ نزدیک‌ترین جنبش به خط اصیل اخوان المسلمین در مسئله فلسطین» که به قلم آقای علی مقدس نگارش یافته و در کانال مطالعات اخوان المسلمین و مسلمنا بارگذاری شده است. بسم الله الرحمن الرحیم الف) جماعت دعوت و اصلاح به رغم احترام به جنبش اخوان المسلمین و بهره‌گیری از اندیشه‌ها و تجارب این جنبش و دیگر جریانات اسلامی، یک جماعت مستقل ایرانی است و اساسنامه و مدیریت و هویت خاص خود را دارد و توقع و حق دارد که با هویت انتخابی و اعلام شده خویش معرفی شود. ب) گر چه در میان جماعت نیز مانند دیگر گروه‌ها، تحلیل و نگاه‌های متنوع درباره قضایای مختلف هست، اما موضع یک تشکل همان موضعی است که پس از طرح و بررسی دیدگاههای گوناگون، به تصویب نهایی می‌رسد و در قالب بیانیه رسمی اعلام می‌شود؛ جماعت در بیانیه مورخ دوم آبان ماه جاری ضمن اعلام مخالفت مبنایی با نگرش و پروژه صهیونیسم و انزجار از ماهیت ظالمانه و بحران‌زای آن، بر حقانیت هر نوع مقاومت در برابر آن تأکید کرده است؛ صد البته سنجش پیامدها و کارکرد راهبردها، تاکتیک‌ها و مواضع برخاسته از نگرش مقاومت، یک ضرورت است و به معنای نفی وجوب مقاومت در برابر اشغالگران و تجویز تسلیم و وادادگی نیست. لازم به توضیح است در دو استان فارس و سیستان و بلوچستان همایش هایی در خصوص حمایت از مقاومت غزه و حماس در مقابل رژیم صهیونسیتی توسط جماعت برگزار شده که موید موضع روشن این تشکل است. روابط عمومی جماعت دعوت و اصلاح سایت جماعت دعوت واصلاح http://www.islahweb.org ◀️مطالعات اخوان المسلمین https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
📕کتاب: القدس قضية كل مسلم 🖌نویسنده: یوسف قرضاوی 🔹«یوسف قرضاوی» در این کتاب در صدد این است که یادآوری کند قدس تنها متعلق به فلسطینی‌ها و اعراب نیست، بلکه متعلق به تمام مسلمانان سرتاسر جهان است. 🔹وی در این کتاب اشاره می کند که: هدف اصلی صهیونیست، از بین بردن بیت المقدس و یهودی سازی کامل آن است. 🔹قرضاوی بر این مساله نیز تاکید دارد که بیت المقدس از نظر اعتقاد اسلامی دارای منزلت دینی معتبری است و مسلمانان از هر مذهب و فرقه ای بر این امر اتفاق نظر دارند، لذا باید همگان به پا خیزند که ساعت خطر فرا رسیده است! 📚بخشی کوتاه از کتاب: السبب الحقيقي لمعركتنا مع اليهود:- الواقع أن المعركة بدأت بيننا وبين اليهود، بسبب واحد لا شريك له؛ وهو عندما اغتصبوا أرضنا- أرض الإسلام، أرض فلسطين- وشردوا أهلنا، أهل الدار الأصليين، وفرضوا وجودهم الدخيل... (دلیل واقعی نبرد ما با یهودیان: - واقعیت این است که جنگ بین ما و یهودیان به یک دلیل آغاز شد و آن زمانی بود که سرزمین ما - سرزمین اسلام، سرزمین فلسطین - را غصب کردند و مردم ما را، ساکنان اصلی خانه را آواره کردند و حضور بیگانه خود را تحمیل کردند). ◀️مطالعات اخوان المسلمین https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
مطالعات اخوان المسلمین
⚡️اهل سنت ایران بر سر دوراهی حمایت از حماس https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin ✍️به قلم: علی مقدس ▫️بیش از یک ماه از قتلِ عام مردم غزه می گذرد اما تاکنون موضع واحد و منسجمی از اهل سنت ایران در حمایت از حماس، دیده نشده است. سوال این است؛ برخلاف مواضع مثبت و قابل قبولی که از برخی ائمه جمعه، نخبگان و اصحاب رسانۀ اهل سنت، تاکنون شاهد بوده ایم، چرا بخش قابل توجه از اهل سنت، تنها به یک سری کلی گویی راجع به فلسطین،بسنده کرده و در حمایت از حماس و طوفان الاقصی، موضع حمایتی و یکپارچه اتخاذ نکرده اند. ▫️برای پاسخ به این سؤال، تمایل دارم قدری مخاطب را با عرصه میدان همراه سازم و از سه منظر؛ قومیت_ مذهب و جریان، مسئله را مرور کنیم؛ اگر از حیث قومیت به مسئله نگاه کنیم می توان برآورد کرد که ترکمن ها در خط مقدم حمایت از غزه و آرمان های فلسطین و پشتیبانی از حماس ایستاده اند و پس از ترکمن ها، بخشی از بدنه کُردها در غرب و شمال غرب درمرتبه دوم و فارس هایی که در خراسانات، فارس، بوشهر و هرمزگان زندگی می کنند، در مرتبه سوم و در نهایت طیفی از بلوچ ها در مرتبه چهارم از سکوی حمایتی حماس جای گرفته اند. ▫️اگر به لحاظ مذهبی به واکنش ها بنگریم، در بین احناف و شوافع مواضع درخشانی می توان یافت اما این عمومیت ندارد زیرا وقتی جریان محور به مسئله،مینگریم، می بینیم تحزّب و جریان گرایی، مواضع را محدود،کم فروغ بلکه بایکوت نموده است.! ▫️عدم تمایل جریان ها به حمایت از حماس نشان می دهد؛ جریان های سنی که بعضاً نقش لیدری بر عهده دارند، به پارادوکس عقیده و سیاست دچار گشته اند. زیرا از یک سو به لحاظ عقیده، دل و جانشان با فلسطین و غزه، همراهی می کند و از سوی دیگر به لحاظ سیاست های حزبی، اجازه ی حمایت از حماس را ندارند و در نتیجه توفیق جهاد و همراهی معنوی با صلاح الدین ایوبی ،برای فتح دوباره قدس را از خود سلب نموده اند. ▫️سیاست های حزبی، این ذهنیت را به پیروان تلقین می کند که علت عدم حمایت از حماس، پشتیبانی جمهوری اسلامی از این جریان است. آنها از اشتباهات گذشتۀ خود، عبرت نمی گیرند و گمان می کنند درصورت تایید و پذیرش حماس، تبعات ذیل را نیز باید بپذیرند؛ الف.تایید حماس، تایید تلویحی سیاست های جمهوری اسلامی است. ب.تایید حماس، عدول از سیاست ها، مواضع و مطالبات حزبی است. ج.تایید حماس، اعتراف و اذعان به اشتباهات گذشته و حوادث 1401 است. د. تایید حماس، تایید و تقویت جبهه مقاومت با محوریت ایران است. و.تایید حماس، عقب نشینی و تضعیف فشارها و کاهش تلاشِ اپوزیسیون علیه حاکمیت است. ه. تایید حماس، عبور تدریجی پیروان احزاب از مدعیان رهبری اهل سنت است. ▫️دیدگاه فوق نشان می دهد؛ برخی منافع حزبی در تقابل با منافع دینی و اسلامی است زیرا از منظر ایشان،حماس مجرم است و گناه او این است که ج.ا.ا به فریاد "هَل مِن ناصر" حماس و مردم مظلوم غزه، همچون؛ مظلومان عراق، یمن، سوریه، لبنان، افغانستان، صادقانه و خالصانه گوشِ جان سپرده و حماس را در کنار دیگر برادران سنی و شیعه جبهه مقاومت، با هدف آزاد سازی قدس و رویارویی با هرگونه تجاوز و اشغال گری، یاری می کند. ▫️پرسش ما این است؛ چرا این جریان ها و احزاب، پشتوانه محکم و مشترکی به نام فلسطین و قدس را فدای سیاست های حزبی و جریانی خود می کنند؟ چرا جریان ها حاضر نیستند، سیاست های حزبی را فدای سیاست ها و مصالح دینی_ اسلامی کنند؟ چرا در بین جریان های سنیِ دیروز که تنها یک رویکرد راجع به فلسطین وجود داشت آن هم جهاد و مبارزه علیه صهیونیسم،امروزه به سه رویکرد زیر، بلکه بیشتر توسعه یافته است؟ رویکرد اول:حمایت از حماس، جهاد و مبارزه با اسرائیل رویکرد دوم: عدم حمایت از حماس وسازش با اسرائیل رویکرد سوم:عدم حمایت از حماس و آزادی قدس با گفتگو و پرهیز از جهاد آیا تلاش برای سرایت نگاه حزبی به بدنه اهل سنت همچنین مذهبی کردن به عبارتی شیعی و سنی کردن موضوعات، در برابر نگاه تمدنی موجود در جبهه مقاومت، کمکی به حل مسئله خواهد کرد؟ 📌امید است در یادداشت بعدی به بررسی هریک از رویکردها در بستر میدان و جغرافیای جریانی، بپردازم. ان شاء الله ◀️مطالعات اخوان‌المسلمین https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
⚡️یادداشتی بر جوابیه روابط عمومی جماعت دعوت و اصلاح در خصوص نوشتاری تحت عنوان" حماس؛ نزدیک ترین جنبش به خط اصیل اخوان المسلمین در مسئله فلسطین" ✍️ به قلم: محمد صدیق دهواری 💠بسم الله الرحمن الرحیم 🔹در یادداشت «حماس، نزدیک ترین جنبش به خط اصیل اخوان المسلمین» رویکرد اخوانی های ایران به صورت مجزا مورد بررسی قرار گرفت که واکنش جماعت دعوت و اصلاح را در پی داشت، اما باید دانست که حزب دعوت و اصلاح در داخل کشور خود را جریانی مستقل از اخوان، اما در خارج از کشور خود را نماینده اخوان المسلمین معرفی می کند. ای کاش همچون حماس، علی‌رغم همه رنج‌ها و سرکوب‌ها، ترورها و تبعیدها، هرگز انتساب خود به اخوان المسلمین را انکار نمی کرد و همچون حماس با افتخار دربند اول اساسنامه خود، پس از اعلام موجودیت، خود را جنبشی منتسب به اخوان المسلمین عنوان می‌کرد. 🔹انتظار می رفت جماعت دعوت و اصلاح در بیانیه خود به مسجدالاقصی و قدس شریف اشاره کند تا متمایزدهنده با صدها بیانیه آزادی خواهان در جهان باشد، اما بیانیه حزب دعوت و اصلاح هیچ اشاره‌ای به حماس و فرزندان امت اسلامی و جان‌فشانی و پهلوانی‌ها آنان نکرده است. 🔹در جوابیه حزب دعوت و اصلاح از همایشی در استان سیستان و بلوچستان سخن گفته شده است، اما برنامه مذکور تنها با حضور بیست و دو نفر از اعضای جماعت دعوت و اصلاح شعبه ایرانشهر و سراوان در مسجد صدیق اکبر برگزار گردید. کیفیت برگزاری این نشست نیز با اطلاعیه ای در مساجد و شبکه های اجتماعی شهرستان سراوان همراه بود که در آن هیچ نامی از جماعت دعوت و اصلاح برده نشده بود. 🔹نگارنده بر این باور است آنچه منجر به صدور مواضع این چنینی از جماعت دعوت و اصلاح می شود، غلبه جریانی خاص در جماعت است که اهتمام لازم را به ارزش‌های اسلامی ندارد. ◀️مطالعات اخوان المسلمین https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢چرا در برابر کشتار غزه واکنش خاصی را از اخوان المسلمین شاهد نیستیم؟ 🔹دکتر «عباس خامه‌یار» کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا دلایل بی‌تحرکی اخوان المسلمین در برابر جنایات صهیونیست ها در غزه را تشریح کرد. ◀️مطالعات اخوان المسلمین https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin