هدایت شده از 《یادداشت های فقهی_اجتهادی یک طلبه》
﷽
4️⃣ نقد چهارم: تفسیر غلط از جریان تحجر و افتادن در دامن التقاط
✍️ حجت الاسلام تقی زاده و آقای کمیلی در تبیین موانع وحدت، یکی از مهم ترین موانع را تحجر در بدنه حوزه معرفی کردند. و راه برون رفت از این مانع را تغییر نگاه حوزه های علمیه از دین را مطرح کردند و یکی از مهم ترین راهکارهای تغییر نگاه غلط حوزه(به زعم گوینده محترم) تاکید بر محوریت صرف قرآن در فهم حقایق دینی و گذر از فهم دین با روایات معرفی کردند و از دید ایشان«منهای قرآن امر دیگری در فهم نباید[معیار] قرار بگیرد!».
✍️می گوییم:
یک: جریان تحجر در حوزه امری غیر قابل انکار است. ویژگی های اصلی این جریان نفی نگاه جهانی، جاودانه و جدید به گزاره های فقهی و اعتقادی است. این جریان قدرت فهم صحیح گزاره های دینی را به دلیل عدم معرفت کافی از مبانی اسلامی ندارد.
ب: امامین انقلاب برای گذر از این مانع بحث تحول در حوزه با محوریت فقه جواهری و تحکیم عقاید شیعه با محوریت فلسفه وحکمت اسلامی را مطرح کرده اند.
ج: از مسلم ترین مبانی اجتهادی و معرفتی امامین انقلاب برای مدیریت مسائل فردی، اجتماعی، نظام سازی و بالاتر شکل گیری امت واحد اسلامی محوریت ثقلین با متد فهم فقه جواهری از آن است. در این روش فهم، قرآن از سنت معصومین علیهم السلام جدا نمی شود. هر نوع گسست بین این دو گمراهی و التقاط خواهد بود.
د: تاکید مدعیان وحدت برای انحصار فهم دین در قرآن، خود مهم ترین عامل التقاط و تحجر است چرا که دوری از سنت معصومین علیهم السلام و تاریخمند کردن گزاره های مرتبط با عقاید شیعه و دستورات ائمه علیهم السلام، مقدمه نفی توحید در تشریع و غلطیدن در دامن لیبرالیزم خواهد بود. لیبرالیزم نیز خود سنگی بزرگ در مقابل تحقق حکومت مهدوی حول توحید و نفی طاغوت است.
تلقی و فهم شما از امت واحده ابراهیمی، چه تفاوتی با مدینه فاضله مدعیان غرب گرا و پلورالیست ها دارد؟
#وحدت
#جهاد_تبیین
#تبلیغ_هجومی
《یادداشت های فقهی _ اجتهادی》
🆔 @Ijtihad_Jurisprudence
⏹ با افتخار، نقد های شما را درباره مطالب گفته شده در برنامه چاووش در کانال منعکس می کنیم
👇👇
@Alialialialiali_110
﷽
✍️ سوال: آیا بیانات امام خامنه ای در باب #تبلیغ_تهاجمی شامل مباحث نقد مخالفین مکتب اهل بیت علیهم السلام نمی شود؟
✍️ برای پاسخ صحیح به این سوال ابتدا مروری به بیانات معظلم له در تاریخ 21 تیر 1402 در دیدار مبلغین و طلاب حوزههای علمیه سراسر کشور می کنیم:
🔹«نکتهی دوّم اینکه تبلیغ صرفاً پاسخگویی به شبهه نیست، موضع دفاعی نیست؛ اینجور نیست که ما خیال کنیم بنشینیم ببینیم چه شبههای وجود دارد، پیشگیری کنیم از آن شبهه، یا پاسخ بدهیم به آن شبهه؛ خب بله، این کار که واجب است، لازم است امّا فقط این نیست؛ طرفِ مقابل مبانی فکری دارد، باید به آن حمله کرد؛ طرفِ مقابل حرف دارد، فکر دارد، منطق دارد؛ مبانیِ این منطق، مبانیِ غلطی است؛ ما باید اینها را بشناسیم. در تبلیغ، موضع تهاجم لازم است. اگر چنانچه این موضع تهاجمی به معنای واقعی کلمه بخواهد تحقّق پیدا کند، لازمهاش شناخت صحنه است؛ یعنی شما باید بدانید که وقتی با انبوه شبهه در ذهن جوانها مواجه میشوید، با چه کسی طرفید؛ ما با چه کسی طرفیم؟»
✍️ ایشان در ادامه بیانات، مثال هایی مارکسیسم و لیبرال دموکراسی مطرح می کند و اشاره به روشت صحیح تهاجمی علامه طباطبایی و شهید مطهری می کند که آنها شناخت دقیق از پشت صحنه و منشا شبهات داشتند. در ادامه مقام معظم رهبری، به نکته بسیار کلیدی مواجهه تمدنی و جهانی علیه مبانی نظام می کنند:
🔹«مثلاً یک تبلیغاتی علیه نظام اسلامی پیش میآید که مبانی این نظام را زیر سؤال قرار میدهد؛ این از طرف کیست؟ البتّه وقتی تحقیق میکنیم، دنبال میکنیم ــ که ابزار دنبال کردنش هم بحمدالله در اختیارمان هست ــ میفهمیم که منشأ کجا است امّا آن که این ابزار را هم ندارد، وقتی نگاه میکند، باید بفهمد. طرف، فلان مقالهنویسِ ضدّانقلابِ پناهبردهی به خارج یا مثلاً احیاناً در داخل ــ که خب کمند ــ نیست؛ طرف، یک دستگاه حکومتی است؛ مبارزه، مبارزهی تمدّنی است، مبارزهی جهانی است»
✍️در آخر این قسمت از بیانات جمع بندی کلیدی زیر را مطرح می کنند:
🔹«نکتهی دوّم اینکه در موضع تدافعی گرفتار نشویم و منحصر نباشد؛ البتّه دفاع لازم است، واجب است امّا موضع، تهاجمی [باشد]. همهی اینها میتواند آماج حملات تبلیغی شما قرار بگیرد. البتّه شرطش این است که جریانات جهانی را بشناسید، وضع و محاذات سیاستهای دنیا را بدانید و آنوقت افشاگری کنید؛ هم درست ببینید، هم درست روایت کنید»
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=53333
ادامه در پست بعدی👇👇
«سربازان امامین انقلاب»
https://eitaa.com/joinchat/4077847026C86bbe18341
﷽
✍️ در تحلیل بیانات فوق می گوییم:
1️⃣ مقصود از «طرف مقابل» تمام کانون های شبهه افکن علیه «مبانی انقلاب و نظام اسلامی» است. بسیار روشن است که رکن کلیدی نظام و مهم ترین مبنای آن، «ولایت فقیه» است. ولایت فقیه مبتنی بر اندیشی سیاسی امامت ائمه علیهم السلام است. مهم ترین سند این ولایت سیاسی و کانون محوری آن، واقعه عظیم غدیر خم است. لذا هر گونه تشکیک و شبهه در ولایت سیاسی ائمه علیهم السلام و حقانیت آنها، حمله به قلب تپنده و مهم ترین ستون فقرات نظام اسلامی است.
حال تفاوتی نمی کند که منشأ شبهه پراکن، چه دین و مذهب و چه ملیتی داشته باشد. کانون شبهه می تواند بهایی، وهابی، جریانات صوفی، قرآنیون، انجمن حجتیه، جریان های روشن فکری و غرب زده و ... باشند. البته بسیار روشن است که همه کانون های شبهه مطرح شده، سرانگشتان نظام استکبار جهانی علیه نظام اسلامی هستند.
✅ نتیجه آنکه اگر از هر حنجره ای (چه شیعه، چه سنی، چه بهایی، چه سلفی و ... ) هر شبهه ای علیه امامت و ولایت اهل بیت علیهم السلام _ بالأخص ولایت سیاسی آنها_ مطرح شود، مبانی انقلاب و نظام اسلامی مورد تهاجم قرار گرفته و وظیفه سربازان انقلاب آن است که علاوه بر پاسخ به شبهه، باید به کانون شبهه نیز تهاجم کنند!
ادامه در پست بعدی👇👇
«سربازان امامین انقلاب»
https://eitaa.com/joinchat/4077847026C86bbe18341
﷽
2️⃣ نگاه کلان رهبری به امر تبلیغ، مبارزه تمدنی و جهانی علیه کانون های فساد زا و شبهه پراکن است. در این نگاه، ما با یک فرد خاص یا یک شبکه خاص طرف نیستیم؛ بلکه با چندین کشور و حکومت که هضم در نظام استکباری و صهیونیزم جهانی هستند، طرف هستیم!
بر هر اندیشمندی روشن است که علاوه بر جریان های سلفی و وهابی، برخی از اهل سنت نیز در این نظام جهانی علیه امامت اهل بیت علیهم السلام هجمه می کنند بلکه بالاتر برخی از جریان ها انحرافی شیعه نیز (همانند صوفیه و قرآنیون و ...) تکمیل کننده جنگ تمدنی استکبار، علیه نظام اسلامی هستند.
✅ ملاک و معیار کلیدی امام خامنه ای، هم راستایی جریان ها، افراد، دولت ها با نقشه های کانون های شبهه پراکن علیه مبانی انقلاب است و تفاوتی نمی کند که فرد شبهه افکن شیعه یا سنی، بهایی یا سلفی، ایرانی یا خارجی و ... باشد.
به عبارت روشن تر، هر صدایی که علیه اصول و ارکان کلیدی انقلاب _ خصوصا امامت سیاسی اهل بیت علیهم السلام_ بلند شود، داخل در ایادی استکبار جهانی و در جبهه مقابل نظام اسلامی است.
«سربازان امامین انقلاب»
https://eitaa.com/joinchat/4077847026C86bbe18341
نظر حجت الاسلام و المسلمین دکتر یوسفعلی تبار درباره #تبلیغ_تهاجمی
👇
سلام علیکم.
این نکته آقا که این شبهه ها را در افق فردی و یا صرفا جریانی متوقف نمی بینند نکته قابل توجهی هست. محور اساسی تولید فساد فکری و عقیدتی طاغوتها هستند، لذا وقتی ما فسادهای زمان انبیا و اهلبیت را که پیگیری می کنیم سر منشا همه شان طاغوتهای زمانه هستند. لذا بخشی از تبلیغ تهاجمی واضح کردن این دست های پشت پرده است، دعوای مخلوق بودن یا نبودن قران، تفکر مرجئی و قدری، نفی توسل و ... همه اش مرتبط با دستگاه حاکم و طاغوت زمانه است.
با توجه به این نگاه آقا هیچ بحران معرفتی و عینی نیست که طاغوت زمان در آن دستی نداشته باشد.لذا آقا در زمان ما کانون بحرانزا را در بیرون جستجو می کنند که نمونه اش تحلیل ایشان از حوادث سال ۸۸،۹۸ و ۱۴۰۱ است و در قضیه حجاب هم گفتند اگر بعضی بدانند که چه دستهایی پشت پرده است تجدید نظر میکنند.
همین خط سیر در مباحث اعتقادی هم باید مورد دقت واقع شود، اگر بنی امیه و بنی العباس منفور شوند و ربط علمای مرتبط با اینها در علم و اخلاق وفقه و ... مشخص شود، آنوقت کانون بحران پنبه اش زده شده و یک نحوه تبلیغ تهاجمی محقق میشود.
از آنجا که مشی اهلبیت اینچنین بوده که ورای همه مباحث علمی و اخلاقی و... شان به کانون بحرانزا یعنی طاغوت اشاره داشتند لذا طاغوتها هم بشدت با اهلبیت در تقابل بوده اند، چون وجه تهاجمی مباحث اهلبیت بسمت خودشان را درک میکردند. پس این رویکرد که بخواهیم در مباحث کلامی در لایه پایین دست درگیر باشیم و کانون ها را نزنیم بنظر می رسد با سیره اهلبیت چندان سازگار نیست.
«سربازان امامین انقلاب»
https://eitaa.com/joinchat/4077847026C86bbe18341
دیدگاه حجت الاسلام و المسلمین استاد معروفی در نقد کنشگر وحدت حجت الاسلام تقی زاده
👇
هدایت شده از کلمه سواء
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❓آیا در ادبیات قرآن کریم تاکید بر عنصر مذهب به شدت کمرنگ است؟
⬅️ این سخن قطعا نادرست است. چرا که در قرآن اصلا و ابدا هیچ سخنی از عنصر مذهب وجود ندارد تا بخواهد تاکید بر آن کمرنگ یا پررنگ باشد.
نه فقط در قرآن کریم بلکه حتی پس از گذشت یک قرن از رحلت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم هم هنوز اصطلاح "مذهب" به معنایی که برای ما شناخته شده است در میان مسلمانان چیز معهودی نبوده.
⭕ بله درست است هر چه بوده فقط و فقط سخن از دین کامل و اسلام مرضی پروردگار عالم بوده.
❌ اما مشکل این شیخ و همفکرانش این است که نمیفهمند که رکن رکین دین حق و آن چیزی که عامل حقانیت یک دین و بطلان هر چیزی غیر آن است خود حجت خدا است.
به دیگر سخن، چیزی که این شیخ به غلط آن را یک مذهب در عرض دیگر مذاهب میداند در حقیقت، خودِ خود دین حق است و هر چیزی غیر از آن گمراهی است.
از همین رو است که امام خمینی رضوان الله تعالی علیه میفرمایند:
"آن مساله(امامت) مسئلهای است که اگر او را کسی قبول نداشته باشد اگر آن ولایت کلی را قبول نداشته باشد، اگر تمام نمازها را مطابق با همین قواعد اسلامی شیعه هم بجا بیاورید باطل است، این غیر حکومت است آن در عرض اینها نیست، آن از اصول مذهب است، آنی است که اعتقاد به او لازم است و از اصول مذهب است."*
اگر تشیع هم مانند سایر مذاهب فقهی و کلامی بود ( همگی برآمده از اجتهادات بشری هستند) بدیهی است که ایمان آوردن/نیاوردن به امام مذهب نباید نقشی در پذیرش/عدم پذیرش اعمال داشته باشد؛ چرا که امام مذهب چیزی بیش از یک طریق برای رسیدن به فتوای درست نیست.
*http://emam.com/-/jGYUA5
هدایت شده از 《یادداشت های فقهی_اجتهادی یک طلبه》
﷽
✍️ اخیرا برخی از کنشگران وحدت افراطی و نامنضبط، با استناد به کلیپی تقطیع شده از حجت الاسلام مهدی پور، مدعی برخورد و ابراز ناراحتی آیة الله العظمی بروجردی (اعلی الله مقامه الشریف) از علامه امینی صاحب «الغدیر» در موضوع منابر ایشان در اصفهان شدند.
⏹ در این باره گفتنی است:
1️⃣ یک: حقیر (بهرامی زاد) امروز صبح حقیقت این ماجرا را استادم آیة الله فاضل لنکرانی جویا شدم. ایشان فرمود: انتساب چنین مطالبی که از قول مرحوم بروجردی که بگوید: «ده نفر مثل امینی را فدا می کنم و ...» به ایشان ثابت نیست. ما از مرحوم والد(آیة الله العظمی فاضل لنکرانی، فقیه انقلابی و از برجسته ترین تلامذه محقق بروجردی) چنین اخبار و مطالبی را نشنیدیم. بعلاوه این نوع برخورد ها و کلمات ( به خاطر سستی در محتوا و سخافت آن) به محقق بروجردی قابل انتساب نیست.
2️⃣ دو: اعتبار و عظمت علمی علامه امینی و نیز کتاب «الغدیر»، از دیدگاه محقق بروجردی و شاگردان برجسته او همانند امام خمینی، آیات عظام گلپایگانی، فاضل لنکرانی، منتظری (رضوان الله علیهم)، زنجانی، وحید خراسانی، مکارم شیرازی و ... (دامت برکاتهم) بر أحدی پوشیده نیست.
علامه امینی در «الغدیر» هزاران نقد علمی، مستند و محکم به مبانی اهل سنت نموده است. صدها مورد از بدعت ها، انحرافات، فضائل جعلی خلفای سابق مثل ابوبکر، عمر، عثمان، معاویه و ... با منطقی قوی و علمی، تبیین و رد کرده است. با اینکه این کتاب در دسترس محقق بروجردی و تلامذه برجسته او بوده، هیچ اشکال و طعنی به روش و شیوه علمی این کتاب وارد نکرده و به هیچ وجه، امر خلاف وحدت و تقریب از آن استشمام ننموده و در آثار علمی و دروس خود همواره به این کتاب سترگ مراجعه کرده اند.
3️⃣ سه: به نظر می رسد هدف از ایجاد چنین تقابلی میان محقق بروجردی و علامه امینی، هجمه به مدافعان و افسران جنگ نرم علیه مبانی شیعه و امامت اهل بیت (علیهم السلام) است. علمایی که روش آنها همانند روش شیخ مفید، علامه حلی، علامه امینی، علامه شرف الدین، علامه مظفر و ... است. این علما با استناد به منابع معتبر اهل سنت به شیوه برهانی و جدال احسن با علمای دیگر مذاهب، مباحثه و مناظره علمی متقن انجام می دهند. بالطبع کسی که چنین سخنان سخیفی را از قول فقیهی بزرگ، علیه علامه امینی بشنود، او را شخصی تندرو، افراطی و ... تصور می کند و دیگر شور شوقی به مطالعه آثار او همانند الغدیر و ... پیدا نمی کند.
4️⃣چهار: مستند به صوتی از مرحوم استاد دوانی (از متخصصین درجه یک تاریخ معاصر خصوصا تاریخ روحانیت شیعه) محقق بروجردی مخالف هر گونه وحدت خارج از چارچوب و بی انضباط بوده است. این فقیه والامرتبه در واکنش به برخی از چهره های معروف که در صدد انتشار مکاتبات سری ایشان با شیخ شلتوت بودند می گوید: «شور وحدت را درنیاورید!» مستند این امر پیوست می شود.
#وحدت
#جهاد_تبیین
#تبلیغ_هجومی
《یادداشت های فقهی _ اجتهادی》
🆔 @Ijtihad_Jurisprudence
هدایت شده از 《یادداشت های فقهی_اجتهادی یک طلبه》
مرحوم استاد دوانی:👆👆
مرحوم آیت الله بروجردی: شور وحدت را در نیاورید❗️