سلام علیکم
صبح شما بخیر و شادی
امروز مصادف است با فرار شاه معدوم از کشور عزيزمان در سال ۱۳۵۷؛ لذا در راستای وظايف مؤمن امروز آیه ۷ سوره مبارکه محمد(ص) را تلاوت می کنیم:
👌۳) انسان مؤمن می بایست....
💠 يَآ أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوٓا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْكُمْ وَيُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ
🌿 ای كسانی كه ایمان آوردهاید! اگر (آیین) خدا را یاری كنید، شما را یاری میكند و گامهایتان را استوار میدارد.
❇️ نكتهها:
انسان، موجودی محدود است و نصرت و یاری او از راه خدا نیز محدود؛ ولی خداوند بی نهایت است و نصرت او برخاسته از قدرت نامحدود.
خداوند چند چیز را در گرو چند چیز بر خود لازم كرده است:
- توجّه و یادكردش را در گرو یادكرد انسان. «فَاذْكُرُونِی أَذْكُرْكُمْ»
- نصرت ویاریش را در گرو یاری انسان.
- بركت و ازدیاد را در گرو سپاسگزاری انسان.
- وفای به عهدش را در گرو وفاداری انسان.
حضرت علی علیه السلام میفرمایند: خداوند از شما یاری خواسته در حالی كه خود عزیز و حكیم است و سپاهیان آسمانها و زمین به فرمان او هستند. نصرت خواهی و استقراض الهی برای آن است كه شما را بیازماید و بهترین عامل به نیكیها را مشخص سازد. نهجالبلاغه، خطبه 183.
❇️ پیامها:
1- لازمهی ایمان، اقدام عملی در جهت نشر و گسترش دین الهی است. یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ ...
2- جهاد با كفّار محارب، یكی از مصادیق یاری دین خداوند است. فَضَرْبَ الرِّقابِ ... إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ ...
3- پاداش و كیفر الهی، با عملكرد انسان همگون است. «تَنْصُرُوا اللَّهَ یَنْصُرْكُمْ»
4- هركس با فكر، زبان و عمل خویش، دین اسلام را یاری كند، خداوند نیز او را حمایت میكند. «إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ یَنْصُرْكُمْ»
5- دریافت الطاف الهی، به تلاش انسان بستگی دارد. «إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ یَنْصُرْكُمْ» (انتظار نصرت خداوند بدون تلاش و كوشش، توقّعی نابجاست.)
6- در میان امدادهای الهی، ثابت قدم بودن، برجستهترین آنهاست. (بعد از نصرت الهی نام پایداری آمده است.) «یَنْصُرْكُمْ وَ یُثَبِّتْ أَقْدامَكُمْ»
7- پاداشهای الهی بیش از عملكرد ما است. «إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ یَنْصُرْكُمْ وَ یُثَبِّتْ أَقْدامَكُمْ»
📚 برگرفته از تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی
#قرآن
#سوره_محمد
#شاخصه_مؤمن
سلام علیکم
صبح سه شنبه مهدوی شما بخیر و شادی
در ادامه وظايف مؤمن آیه ۶ #سوره_تحریم را تلاوت می کنیم:
👌۴) انسان مؤمن می بایست....
💠 يآ أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوٓا أَنْفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ عَلَيْهَا مَلَآئِكَةٌ غِلَاظٌ شِدَادٌ لَا يَعْصُونَ اللَّهَ مَآ أَمَرَهُمْ وَيَفْعَلُونَ مَا يُؤْمَرُونَ
🌿 ای كسانی كه ایمان آوردهاید خود و خانواده خویش را از آتشی كه هیزم آن انسانها و سنگهاست نگه دارید؛ آتشی كه فرشتگانی بر آن گمارده شده كه خشن و سختگیرند و هرگز فرمان خدا را مخالفت نمیكنند و آنچه را فرمان داده شدهاند (به طور كامل) اجرا مینمایند!
❇️ نكتهها:
در روایات میخوانیم كه شیوه حفظ بستگان از آتش دوزخ، #امر_به_معروف_و_نهی_از_منكر آنان است كه اگر قبول كردند، آنان را از آتش حفظ كردهای و اگر نپذیرفتند، تو به وظیفهات عمل كردهای.
در روایتی میخوانیم: رحمت خدا بر كسیكه به خانوادهاش هشدار دهد كه مراقب نماز و روزه و زكات و فقرا و ایتام و همسایگانتان باشید.
شاید «وَقُودُهَا النَّاسُ»، اشاره به تجسّم عمل انسان در قیامت باشد كه خصلتها و اعمال زشت او در دنیا، در آن روز آتشگیره میشود.
مسئولیّت انسان در برابر #خانواده
در آیات متعدّدی از قرآن به رسالت انسان در برابر خانوادهاش اشاره شده است، از جمله:
«قُوا أَنْفُسَكُمْ وَ أَهْلِیكُمْ ناراً»
«وَ أْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلاةِ وَ اصْطَبِرْ عَلَیْها»
«وَ أَنْذِرْ عَشِیرَتَكَ الْأَقْرَبِینَ»
«یا بُنَیَّ أَقِمِ الصَّلاةَ وَ أْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ»
«قُلْ لِأَزْواجِكَ وَ بَناتِكَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِینَ»
«إِنَّ الْخاسِرِینَ الَّذِینَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ وَ أَهْلِیهِمْ یَوْمَ الْقِیامَةِ»
«إِنَّا كُنَّا قَبْلُ فِی أَهْلِنا مُشْفِقِینَ»
«وَ كانَ یَأْمُرُ أَهْلَهُ بِالصَّلاةِ»
در روایات نیز توجّه بسیاری به این موضوع شده كه چند نمونهای ذكر میشود:
پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله فرمودند: همه شما نسبت به زیر دست خود مسئول هستید. مرد، مسئول خانوادهاش، زن مسئول شوهر و فرزندش است.
و نیز میفرمایند: همین كه فرزندتان به هفت سالگی رسید، آنان را به #نماز فرمان دهید و همین كه نه ساله شدند، سختگیری تا مرز تنبیه بدنی مانعی ندارد و بستر و رختخواب آنان را در ده سالگی جدا كنید.
امام علی(ع) میفرمایند: به خود و خانوادهتان خیر بیاموزید و آنان را ادب كنید.
❇️ پیامها:
1- ایمان داشتن كافی نیست، حفظ آن از خطرات و آسیبها مهم است. پس باید مراقبت كرد. «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ»
2- اولین گام در اصلاحات، اصلاح خود و بستگان و سپس اصلاح جامعه است. در این آیه، اصلاح خود و بستگان و سپس در آیه نهم، اصلاح جامعه از طریق #جهاد با كفّار و منافقان آمده است. «قُوا أَنْفُسَكُمْ وَ أَهْلِیكُمْ»
3- ایمان به معاد و دوزخ، نقش مهمی در ایجاد تقوا و اصلاح خود و دیگران دارد. «قُوا أَنْفُسَكُمْ وَ أَهْلِیكُمْ ناراً وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجارَةُ»
4- تربیت دینی فرزندان، بر عهده مدیر خانواده است. «قُوا أَنْفُسَكُمْ وَ أَهْلِیكُمْ ناراً»
5- نفس انسان، سركش است و نیاز به حفاظت دارد. «قُوا أَنْفُسَكُمْ»
6- اولیترین فرد به حفظ انسان، خود انسان است. «قُوا أَنْفُسَكُمْ»
7- تا زنجیر از پای خود باز نكنیم، نمیتوانیم دیگران را آزاد كنیم. خودسازی شرط موفقیّت در ساختن خانواده و جامعه است. «قُوا أَنْفُسَكُمْ وَ أَهْلِیكُمْ»
8- كیفر رها كردن خانواده و نزدیكان، هیزم آتش دوزخ شدن است. «وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجارَةُ»
9- كسانی كه در دنیا سنگدل باشند، «فَهِیَ كَالْحِجارَةِ أَوْ أَشَدُّ قَسْوَةً» بقره، 74.در آن روز نیز در ردیف سنگ قرار میگیرند. «وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجارَةُ»
10- در مدیریّت، مسئول هر كار باید با آن كار سنخیّت داشته باشد. اگر مسئول دوزخ، غلاظ و شداد نباشد، یا خودش اذیّت میشود و یا به رسالت خود درست عمل نمیكند. «عَلَیْها مَلائِكَةٌ غِلاظٌ شِدادٌ»
11- گرچه انسانِ معصیت كار به دوزخ میرود، امّا فرشتگان دوزخ، در عذاب كردن او معصیت خدا را نخواهند كرد. «لا یَعْصُونَ اللَّهَ ما أَمَرَهُمْ»
12- فرشتگان، نه دستورات گذشته را تمرّد كرده و میكنند، «ما أَمَرَهُمْ» نه دستوراتی كه بعداً به آنان داده میشود. «ما یُؤْمَرُونَ»
📚 برگرفته از تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی
#شاخصه_مؤمن
سلام علیکم
💐 صبح چهارشنبه امام رضایی شما بخیر و شادی
✍ در ادامه بررسی آیات #شاخصه_مؤمن، امروز آیه ۶۴ #سوره_فرقان را تلاوت می کنیم:
👌۵) انسان مؤمن می بایست...
💠 وَعِبَادُ الرَّحْمَٰنِ... (٦٣)وَالَّذِينَ يَبِيتُونَ لِرَبِّهِمْ سُجَّدًا وَقِيَامًا (٦٤)
🌿 بندگان (خاص خداوند) رحمان، كسانی هستند كه شبانگاه برای پروردگارشان سجده و قیام میكنند؛
✅ نكتهها:
«بیتوته» به معنای شبزندهداری است، خواه تمام شب یا نیمی یا بخشی از آن. چنانكه یكی از اعمال حج، بیتوتهی زائران و حاجیان در شب یازدهم و شب دوازدهم ذیالحجه در سرزمین منی است و فقها مقدار بیتوته در آن مكان را نیمی از شب دانستهاند.
حضرت علی علیه السلام در وصف پارسایان میفرمایند: آنان شبها در حال قیام و شب زندهداریاند، آنان عابدان شب، و شیران روزند. #نهج_البلاغه، خطبه همام.
❇️ پیامها:
11- تواضع باید هم در عمل باشد، یَمْشُونَ ... هَوْناً، هم در كلام، «قالُوا سَلاماً» و هم در عبادت. «سُجَّداً وَ قِیاماً»
13- بهترین وقت عبادت، شب است و بین شب ونماز ومناجات، رابطه محكمی است. «یَبِیتُونَ لِرَبِّهِمْ» (فضای آرام، دوری از ریا، تمركز فكر، از بركات شب است)
14- شب زندهداری و استمرار و تداوم عبادت، نشانهی بندگان خاصّ خداوند است. (فعل مضارع «یَبِیتُونَ» نشانهی استمرار است)
15- آنچه به عبادت ارزش میدهد، اخلاص است. «لِرَبِّهِمْ»
📚 برگرفته از تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام علیکم
💐صبح آخرین پنجشنبه دی ماه شما بخیر و شادی
✍ضمن بررسی دیگر #شاخصه_مؤمن در #سوره_فرقان آیه ۶۷، جهت شادی ارواح مطهر شهدا و درگذشتگان فاتحه و صلوات نثار بفرماييد:
👌 ۶) انسان مؤمن می بایست...
💠 وَالَّذِينَ إِذَآ أَنْفَقُوا لَمْ يُسْرِفُوا وَلَمْ يَقْتُرُوا وَكَانَ بَيْنَ ذَٰلِكَ قَوَامًا
🌿 و كسانی كه هرگاه انفاق كنند، نه اسراف مینمایند و نه سختگیری؛ بلكه در میان این دو، حدّ اعتدالی دارند.
✅ نكتهها:
امام رضا علیه السلام مقدار هزینه و انفاق معتدل را همان مقدار معروفی دانستند كه در سوره بقره آمده: «عَلَی الْمُوسِعِ قَدَرُهُ وَ عَلَی الْمُقْتِرِ قَدَرُهُ مَتاعاً بِالْمَعْرُوفِ» یعنی توانگر در شأن توانمندی خود و تهیدست در حدّ توان خود مطابق عُرف پسندیده و شأن خود بدهد.
امام صادق علیه السلام فرمود: بخشش در راه باطل، اسراف است (گرچه كم باشد) و بخل در راه حقّ، اقتار است.
آن حضرت مقداری سنگریزه از زمین برداشت و مشت خود را بست و فرمود: این اقتار (سختگیری و بخل ورزیدن) است، سپس مشت دیگری برداشت و دست خود را چنان گشود كه همهی سنگریزهها به زمین ریخت، آن گاه فرمود: این اسراف است. بار سوّم مشت دیگری برداشت و دست خود را كمی باز كرد به طوری كه مقداری از سنگریزهها ریخت و مقداری در دستش باقی ماند، سپس فرمود: این، قَوام و اعتدال و حد وسط است.
❇️ پیامها:
1- انفاق برای عبادالرحمن، یك وظیفه ومسألهی قطعی است. إِذا أَنْفَقُوا ...
2- نماز شب و ترس از جهنّم و خوف الهی، باید در كنار رسیدگی به محرومان جامعه باشد. «یَبِیتُونَ لِرَبِّهِمْ- أَنْفَقُوا»
3- انسان مالك است، ولی در خرج كردن محدودیّت دارد. «لَمْ یُسْرِفُوا»
4- اسراف جایز نیست، حتّی در انفاق. «إِذا أَنْفَقُوا لَمْ یُسْرِفُوا»
5- بندگان خاصّ خداوند، از بخل بدورند. «لَمْ یَقْتُرُوا»
6- امّت میانه ووسط، باید برنامههای معتدل داشته باشد. «وَ كانَ بَیْنَ ذلِكَ قَواماً»
7- میانهروی در عبادت و انفاق، ارزش است. «قَواماً»
📚برگرفته از تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی
سلام علیکم
💐صبح جمعه مهدوی شما بخیر و شادی
✍در ادامه بیان #شاخصه_مؤمن آیه ۳ #سوره_بقره را بررسی می کنیم:
👌۷_۹) انسان مؤمن می بایست...
💠الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَ
🌿(پرهیزكاران) كسانی هستند كه به #غیب [=آنچه از حس پوشیده و پنهان است] ایمان میآورند؛ و #نماز را برپا میدارند؛ و از تمام نعمتها و مواهبی كه به آنان روزی دادهایم، #انفاق میكنند.
✅نكتهها:
قرآن، هستی را به دو بخش تقسیم میكند: عالم غیب (غیب به خداوند متعال، فرشتگان، معاد و حضرت مهدی علیه السلام اطلاق شده است.) و عالم شهود. متّقین به كلّ هستی ایمان دارند، ولی دیگران تنها آنچه را قبول میكنند كه برایشان محسوس باشد.
حتّی توقّع دارند كه خدا را با چشم ببینند و چون نمیبینند، به او ایمان نمیآورند. چنانكه برخی به حضرت موسی گفتند: «لَنْ نُؤْمِنَ لَكَ حَتَّی نَرَی اللَّهَ جَهْرَةً» بقره، 55. ما هرگز به تو ایمان نمیآوریم، مگر آنكه خداوند را آشكارا مشاهده كنیم.
این افراد دربارهی قیامت نیز میگویند: «ما هِیَ إِلَّا حَیاتُنَا الدُّنْیا نَمُوتُ وَ نَحْیا وَ ما یُهْلِكُنا إِلَّا الدَّهْرُ» جاثیه، 24. جز این دنیا كه ما در آن زندگی میكنیم، جهان دیگری نیست، میمیریم و زنده میشویم و این روزگار است كه ما را از بین میبرد.
چنین افرادی هنوز از مدار حیوانات نگذشتهاند و راه شناخت را منحصر به محسوسات میدانند و میخواهند همه چیز را از طریق حواسّ درك كنند.
متّقین نسبت به جهان غیب ایمان دارند، كه برتر از علم و فراتر از آن است. در درونِ ایمان، عشق، علاقه، تعظیم، تقدیس و ارتباط نهفته است، ولی در علم، این مسائل نیست.
❇️پیامها:
1- #ایمان، از عمل جدا نیست. در كنار ایمان به غیب، وظایف و تكالیف عملی مؤمن بازگو شده است. «یؤمنون ... یقیمون ... ینفقون»
2- اساسیترین اصل در جهانبینی الهی آن است كه هستی، منحصر به محسوسات نیست. «یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ»
3- پس از اصل ایمان، اقامهی نماز و انفاق از مهمترین اعمال است. «یُؤْمِنُونَ ... یُقِیمُونَ ... یُنْفِقُونَ»
4- برگزاری نماز، باید مستمر باشد نه موسمی و مقطعی. «یُقِیمُونَ الصَّلاةَ» (فعل مضارع بر استمرار و دوام دلالت دارد.)
5- در انفاق نیز باید میانهرو باشیم. «مِمَّا»، (مِن ما) است و یكی از معانی «من» بعض است. یعنی بعضی از آنچه روزی كردهایم- نه همه را- انفاق میكنند. «مِمَّا رَزَقْناهُمْ»
6- از هرچه خداوند عطا كرده (علم، آبرو، ثروت، هنر و ...) به دیگران انفاق كنیم. «مِمَّا رَزَقْناهُمْ یُنْفِقُونَ» در اینگونه موارد كلمه «ما» به معنای هر چیز است. امام صادق علیه السلام میفرماید: از آنچه به آنان تعلیم دادهایم در جامعه نشر میدهند.
7- انفاق باید از مال حلال باشد، چون خداوند رزق هر كس را از حلال مقدّر میكند. «رَزَقْناهُمْ»
8- اگر باور كنیم آنچه داریم از خداست، با انفاق كردن مغرور نمیشویم. بهتر میتوانیم قسمتی از آن را انفاق كنیم. «مِمَّا رَزَقْناهُمْ»
📚برگرفته از تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام علیکم
💐شنبه اولین روز بهمن ماه شما بخیر و شادی و ان شاءالله تحت عنایت و توجه حضرت حجت باشیم ان شاءالله به برکت صلوات بر حضرت محمد (ص) و آل حضرتش
✍در ادامه بیان #شاخصه_مؤمن، آیات ۶۵ و ۶۶ #سوره_فرقان بررسی خواهیم کرد:
👌 ۱۰) انسان مؤمن می بایست...
💠وَالَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا اصْرِفْ عَنَّا عَذَابَ جَهَنَّمَ إِنَّ عَذَابَهَا كَانَ غَرَامًا (٦٥)إِنَّهَا سَآءَتْ مُسْتَقَرًّا وَمُقَامًا (٦٦)
🌿و كسانی كه میگویند: «پروردگارا! عذاب جهنم را از ما برطرف گردان، كه عذابش سخت و پر دوام است! مسلّماً آن (جهنم)، بد جایگاه و بد محلّ اقامتی است!»
✅نكتهها:
فكر نجات از آتش هم باید از طریق عبادت باشد و هم از طریق دیگر اعمال نیك. حضرت علی علیه السلام آن گاه كه اموالی را در راه خدا وقف میكردند، در وقفنامهی خود مینوشتند: این اموال را وقف كردم، تا بدین وسیله از آتش دوزخ درامان باشم وآتش دوزخ نیز از من دور باشد.
❇️پیامها:
1- اگر شب زندهدار هم هستید، مغرور نشوید. وَ الَّذِینَ یَقُولُونَ ...
2- #یاد_معاد از ویژگیهای بندگان خاصّ خداست. «رَبَّنَا اصْرِفْ عَنَّا عَذابَ جَهَنَّمَ»
3- بندگان خاصّ خداوند، بیش از آنكه طمع بهشت داشته باشند، از آتش دوزخ خوف دارند. یَبِیتُونَ ... یَقُولُونَ رَبَّنَا اصْرِفْ عَنَّا عَذابَ جَهَنَّمَ
📚برگرفته از تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام علیکم
💐صبح شما بخیر و شادی
✍در ادامه بیان #شاخصه_مؤمن، آیه ۶۸ #سوره_فرقان را بررسی خواهیم کرد:
👌۱۱_۱۳) انسان مؤمن می بایست...
💠وَالَّذِينَ لَا يَدْعُونَ مَعَ اللَّهِ إِلَٰهًا آخَرَ وَلَا يَقْتُلُونَ النَّفْسَ الَّتِي حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ وَلَا يَزْنُونَ وَمَنْ يَفْعَلْ ذَٰلِكَ يَلْقَ أَثَامًا
🌿و كسانی كه معبود دیگری را با خداوند نمیخوانند؛ و انسانی را كه خداوند خونش را حرام شمرده، جز بحق نمیكشند؛ و زنا نمیكنند؛ و هر كس چنین كند، مجازات سختی خواهد دید!
✅نكتهها:
«اثم» گناه و «اثام» كیفر گناه است.
در این آیات در كنار كارهای مثبتِ بندگان ویژهی خدا، كارهای منفی كه از آن دوری میكنند نیز ذكر شده است.
در این آیه #شرك، #قتل و #زنا مطرح شده است كه در روایات از بزرگترین گناهان شمرده شدهاند.
قتل نفس، از گناهان كبیره است، ولی جملهی «إِلَّا بِالْحَقِّ» میگوید: قتل، در مواردی لازم و حقّ است از جمله: 1. قصاص قاتل. 2. زنای با محارم. 3. زنای كافر با زن مسلمان. 4. زناكاری كه زن را مجبور كند. 5. زنای كسی كه همسر دارد. 6. مدعی نبوّت. 7. سَبّ و توهین و دشنام به پیامبر صلی الله علیه و آله و ائمه اطهار علیهم السلام. 8. مسلمان ساحر. 9. مُفسد و محارب. 10- مرتد. 11. كسی كه بر امام عادل زمان خروج كند. 12. مشركِ محارب.
❇️پیامها:
1- خطرناكترین غریزهای كه انسان را به گناه وادار میكند، غریزه غضب و شهوت است ومؤمن باید بر غرائز خود مسلط باشد. «لا یَقْتُلُونَ- لا یَزْنُونَ»
2- خداوند در برخی از موارد به قتل و كشته شدن بعضی از انسانها راضی است. «إِلَّا بِالْحَقِّ» ولی به هیچ عنوان و در هیچ شرایطی رضایت نمیدهد كه فردی به شرك و زنا آلوده شود. «لا یَزْنُونَ»
3- دستور قرآن در زمینهی دوری از شرك، زنا وقتل، تنها یك موعظه نیست، قانونی است كه تخلّف از آن كیفری شدید دارد. «وَ مَنْ یَفْعَلْ ذلِكَ یَلْقَ أَثاماً»
4- كیفرهای الهی استثنابردار نیست، هر كس تخلّف كند كیفر میشود. «وَ مَنْ یَفْعَلْ ذلِكَ یَلْقَ أَثاماً»
📚برگرفته از تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی
سلام علیکم
💐ميلاد با سعادت حضرت امام محمد باقر علیه السلام و حلول ماه رجب بر شما بخیر و شادی
✍در ادامه بیان #شاخصه_مؤمن، آیه ۲ #سوره_مائده را بررسی خواهیم کرد:
👌 ۱۴) انسان مؤمن می بایست...
💠يَآ أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تُحِلُّوا شَعَآئِرَ اللَّهِ وَلَا الشَّهْرَ الْحَرَامَ وَلَا الْهَدْيَ...
ای كسانی كه ایمان آوردهاید! شعائر و حدود الهی (و مراسم حج را محترم بشمرید! و مخالفت با آنها) را حلال ندانید! و نه ماه حرام را، و نه قربانیهای بینشان و نشاندار را...
✅نكتهها:
«هدی»، حیوان بینشانی است كه برای قربانی در حج هدیه میشود، و «قلائد» حیواناتی هستند كه پیش از مراسم حج، با آویختن چیزی به گردن آنها یا داغ زدن، علامتدار میشوند تا در مناسك حج، قربانی شوند.
خداوند در ابتدای این آیه، احترام به همه شعائر را واجب و هتك حرمت آنها را حرام كرده است؛ ولی در میان شعائر، چند مورد را به خصوص ذكر كرده است از جمله ماههای: رجب، ذیقعده، ذیحجّه و محرّم كه جنگ در آنها حرام است و ماه ذیحجّه كه حج در آن انجام میشود، هَدْی كه قربانی بینشان است و قلائد كه قربانی نشاندار است.
❇️پیامها:
1- خداوند از مؤمنان، انتظار ویژهای دارد. یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تُحِلُّوا ...
2- احترام گذاردن به شعائر الهی، وظیفهی اهل ایمان است. «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تُحِلُّوا شَعائِرَ اللَّهِ»
3- هتك حرمت و قداست شعائرالهی، حرام است. «لا تُحِلُّوا شَعائِرَ اللَّهِ»
4- همهی زمانها یكسان نیستند. برخی روزها مثل ایّاماللّه و برخی ماهها مثل ماهِ حرام، احترام ویژهای دارند. «وَ لَا الشَّهْرَ الْحَرامَ»
5- حیوانی هم كه در مسیر هدف الهی قرار گیرد، احترام دارد. «وَ لَا الْهَدْیَ وَ لَا الْقَلائِدَ»
📚برگرفته از تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی
✍ادامه دارد...